Barth riep theologie
terug tot eigen taak
BARTH DRUKTE STERK
STEMPEL OP 20e EEUW
Felle kritiek
aannemers op
de vakbonden
Andijvie a la crème,
dat is heel wat anders
Zijn levensloop
in jaartallen
Een woord voor vandaag
Zijn dogmatiek begon bij exegese
Door prof. dr.
G. C. van Niftrik
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
Kamer vraagt
maatregelen
stuntprijzen
Smrkovsky
tegen
reisbeperking
Ds. E. P. Meijering 'j
gepromoveerd 1
WOENSDAG 11 DECEMBER 1961-
,Jk zelf zal voor u uitgaan en de oneffenheden effenen", be
looft God Zijn volk in Jesaja 45. Misschien heeft Christus wel
aan deze woorden gedacht, toen Hij tot de vier vissersjongens
zei: ,fl.om achter mij", of toen Hij tot een veel groter aantal
discipelen zei: fleem uw kruis op en volg Mij."
Zo trok God voor Zijn volk uit door de woestijn in een wolk
kolom. En als het water op was, liet Hij het stromen uit de
rots; als de vijanden hen omringden, toog Hij als eerste ten
strijde. Veel later kan de psalmist zingen, dat hun voet zich
aan geen steen gestoten heeft. God effende de weg; de schoenen
sleten niet en de kleren behoefden niet vernieuwd te worden.
Zo ging ook Christus voor Zijn volk uit in de veel grotere
exodus uit de slavernij van de zonde. Toen lagen er niet alleen
stenen op het pad van de discipelen maar de heuvel Golgotha.
De Heiland had gezegd:fleem uw kruis op en volg Mij." Maar
bij Golgotha nam Hij ons kruis over, droeg Hij onze zondelast
werd Hij aan ons kruis genageld en stierf Hij cmze dood.
En ook nu nog belooft God: „Ik zal voor u uitgaan." Van
iedere moeilijkheid die wij op onze pelgrimsweg naar het
Beloofde Land te overwinnen krijgen, weet Hij, want Hij was
er eerder dan wij. Als wij onze problemen aan Hem voor
leggen, weet Hij ervan. En als we dan in geloof verder gaan,
ontdekken we naderhand dat we met David kunnen zingen:
„Met mijn God spring ik over een muur."
We lezen vandaag: Daniël 7 vers 1 tot 14.
Barth is overleden aan een hartaanval en de redactie vraagt
my om een persoonlyk getuigenis. Dat is gemakkelijker dan een
„in memoriam", maar ook moeilyker. Gemakkelijker omdat ik
over myn dankbaarheid en verering jegens hem kan schrijven;
moeilyker omdat de theologische zakelijkheid bedreigd wordt door
heldenverering.
Barth heeft nooit begeerd een
theologische school te vormen. Hij
heeft het bestaan van „regelrechte
Barthianen" betreurd. Hij heeft
steeds weer naar de bijbel verwe
zen. Bij zijn afscheid uit Bonn, toen
de machtsovername van Hitier hem
na korte tijd dwong Duitsland te
verlaten, drong hij er bij zijn stu
denten op aan in de nieuwe omstan
digheden van die tijd ook onder na-
tionaal-socialistische heerschappij
door te gaan met de taak die kerk
en theologie blijvend is opgedra
gen: de exegese, de uitlegging van
de Heilige Schrift.
Barth heeft niet slechts zijn stu
denten op die taak gewezen. Hij
heeft haar zelf ook vervuld. Zijn
Kirchliche Dogmatik geeft ter fun
dering van zijn dogmatische thesen
steeds uitgebreide exegesen van
teksten en pericopen.
Ik maak nooit een preek zonder
BAZEL Karl Barth, de grootste theoloog van onze eeuw, is
overleden. Vereerd, verguisd, bestudeerd en bestreden is hij zijn weg
gegaan, eerst fel als een revolutionair, toen bezadigder en steeds mil
der. Het denken van voor- en tegenstanders is door hem beïnvloed
ook al heeft hij zijn kolossale levenswerk, de „Kirchliche Dogmatik"
niet kunnen afmaken. Hij heeft een theologisch stempel gedrukt op
deze eeuw in nog veel sterker mate dan Schleiermacher dat vorige
eeuw deed.
Barth heeft niet in een ivoren to
ren vertoefd, maar stond met zijn
beide benen in onze woelige werke
lijkheid. Hij ageerde fel tegen Hitier.
Hij gaf de kerk van de twintigste
eeuw haar eigentijdse geloofsbelijde
nis, die nog nimmer is verbeterd, de
zogenaamde Barmer Thesen. Maar
hij weigerde ook na de oorlog een
vernieuwd anti-communisme te pro
pageren. Het nationaal-soclalisme
was voor hem een satanische verlei
ding, het communisme een tuchtroe
de Gods.
Van meet af aan zag Barth dat er
een direct verband moet zijn tussen
iemands theologie en zijn politieke
overtuiging of ethiek. Hij was een
leerling van Adolf von Hamack, W.
Herrmann en Troeltsch. Hun vrijzin
nige visie vormde zijn denken.
Juist daarom was het voor hem
een ontzaglijke schok toen hij in
augustus 1914 hun namen ontdekte
op een lijst van 93 intellectuelen, die
in een publieke verklaring zich stel
den achter de oorlogspolitiek van
keizer Wilhelm.
Op dat moment concludeert Barth
dat er beslist iets fout moet zijn met
hun theologie als hun ethiek zo
scheef kan groeien. Hij breekt volko
men met hun denken. De omstandig
heden waarin de arbeiders in zijn
dorp verkeren doen hem een socialist
worden. Maar hit ontvangt daar geen
boodschap door voor de kansel. Barth
wordt een geestelijke zoeker, die zich
afvraagt of hij de toga maar niet aan
de wilgen zal hangen.
De nood van de prediking drijft
hem in Safenwil tot een hernieuwde
studie van de Bijbel. Hij wil los van
wat hij geleerd heeft het Woord
Gods opnieuw bestuderen als iemand
die bewust niet weet en niet gevon
den heeft. Zijn latere publicaties ma
ken duidelijk dat hij een gegrepene
is geworden. Het gezag van de Bijbel
heeft zijn invloed doen gelden op zijn
leven.
Romeinen
Vooral de brief van Paulus aan de
Romeinen boeit hem Aarzelend zoe
kend schrijft hij een commentaar.
Het zal later nog ingrijpend gewij
zigd en aangevuld worden, maar het
valt als „een bom op de speelplaats
van theologen" zoals de rooms-ka-
tholiek Karl Adam schreef. In dat
boek zet hij uiteen dat er geen weg is
van de aarde naar de hemel, er is
alleen een weg van de hemel naar de
aarde.
Met de vurigheid van een profeet
keert hij zich tegen al het menselijke
en optimistische in de theologie van
zijn üjd. Hij wijst iedere vorm van
natuurlijke theologie af. De mens
kan God uit zichzelf niet kennen.
God is de Gans Andere. Maar God
heeft Zich geopenbaard in Jezus
Christus,
Barth is ineens bekend in de theo
logische wereld Al spoedig wordt hij
benoemd tot hoogleraar in de theolo
gie aan de Universiteit van Göttin-
gen. Dan gaat hij dogmatiek doceren
in Münster en al spoedig krijgt hij
een eigen leerstoel in Bonn.
In Bonn krijgt hij de kans om zijn
nieuwe visie verder uit te werken.
Hij begint aan zijn grote levenswerk,
de Kirchliche Dogmatik, die al vele
banden omvat en toch niet klaar ia
gekomen. Hij wordt daar de grond
legger van de ..dialectische theolo
gie."
In Bonn begint hij school te ma
ken. En dat is juist wat hij eigenlijk
niet wil. Hij heeft later zelf gezegd
helemaal niet zo gelukkig te zijr met
die term „dialectische theologie".
God heeft zich in Christus geopen
baard. Alles moet op Christus be
trokken worden Openbaring is open
baring ln Christus, de kerk is de
kerk van Christus, het Rijk Gods is
het Rijk van v'hristus Door Zijn ver
zoening is dat Rijk al gevestigd,
maar het wordt de mens aangeboden
als een belofte, meer dan een zicht
bare werkelijkheid
Er zijn andere uitdrukkingen ge
bruikt om zijn theologie te omschrij
ven. Prof. dr. G. C. Berkouwer
spreekt van de „triomf der genade".
Zijn grootste Amerikaanse tegenstan
der, dr. Cornelius van Til van
„nieuw modemisme". Er worden
steeds weer pogingen ondernomen in
enkele woorden of zinnen zijn visie
te omschrijven, maar Barth breekt er
telkens weer uit.
Naarmate de banden van zijn
Kirchliche Dogmatik verschijnen,
blijkt dat bepaalde uitdrukkingen,
waarover ment valt, een tegenwicht
krijgen. Barth is ervan beschuldigd
dat hij zegt dat Gods Woord in de
bijbel te vinden is. Maar nadrukke
lijk stelde hij ook dat de woorden
van de bijbel niet losgemaakt mogen
worden van hun inhoud. Barth is
beschuldigd van al-verzoening, maar
dat wees hij scherp af. Hij voegde er
echter aan toe: „Ik zeg dat ik de
mogelijkheid niet uitsluit dat God al
le mensen zal redden in het oordeel."
Irenisch
Maar In de loop der jaren veran
derde Barth zelf ook. Hij zei eens: De
tijden veranderen en wij met hen. In
de Christian Century schreef hij:
„Tot mijn eigen verwondering en tot
die van hen die mij vroeger kenden
ben ik onmiskenbaar milder om niet
te zeggen irenischer geworden, meer
bereid tot het inzicht dat men
tenslotte ook met zijn tegenstanders
in dezelfde boot vaart, meer bereid
om mij bij bepaalde gelegenheden
ongemotiveerd te laten aanvallen."
Hij ziet zelf een sterk verschil tus
sen zijn eerste theologiseren met die
ontzaglijke nadruk op God als de
Gans Andere, en zijn latere uitingen
In Bonn zei hij: „Ik moest laten zien
dat de bijbel de ontmoeting van God
met de mensen weergeeft. Ik dacht
alleen in termen van de Apartheid
van God. Wat ik nog moest leren was
dat God en mensen ook samen horen
een vereniging van twee totaal
verschillende wezens. In zijn eerste
Jaren is God voor Barth de Verheve
ne, naarmate hij ouder wordt wordt
God meer en meer ook de Nabije.
Hoe moeilijk zijn lange zinnen
vaak ook zijn om te vertalen, toch
heeft zijn levenswerk iets van een
enorme preek. Barth hield van pre
ken. vooral in de gevangenis en ook
zijn theologiseren is voor hem een
boodschap van God doorgeven.
Zo zei hij eens tegen een redacteur
van de vooroorlogse Stuwdam: „Alle
godsdienst die niet ankert in en ge
voed wordt uit de Heilige Schrift, die
ons spreekt van de verdorvenheid
des mensen in zichzelf en de genade
Gods in Zijn Zoon Jezus Christus;
alle godsdienst die afbreuk doet aan
dien Christus in Zijn koninklijk,
priesterlijk en profetisch ambt en
aan Zijn Lichaam (de Kerk) in dit
zelfde drievoudige ambt is in de
grond der zaak van geen betekenis of
waarde."
„Elke theologische discussie vanaf
1920 wordt in zekere zin door zijn
verschijning beheerst, schreef prof.
dr. G. Brillenburg Wurth in Trouw.
En een rooms-katholieke theoloog
zei: .Wij zijn allemaal door Barth
beïnvloed en het is ons een grote
verrijking geworden." Prof. dr. H.
Berkhof zegt: „We zullen minstens
100 jaar nodig hebben om zijn wer
ken te leren begrijpen."
Oecumene
Dr. W. A. Visser 't Hooft erkende
eens dat zonder Barth de huidige oe- I
cumenische beweging er niet zou zijn
geweest. Zijn theologie schiep het
klimaat waarin deze beweging kon
gedijen. En in rooms-katholieke
kring wordt erkend dat Barth mede
de stoot heeft gegeven tot de nieuwe
bijbelstudie die nu bezig is ook die
kerk te veranderen.
Volgelingen wilden zijn boeken le
zen, tegenstanders moesten ze wel le
zen. De eersten lieten zich door hem
leiden, de laatsten zetten zich tegen
hem af. Toch werd juist in de laatste
jaren het verzet aan orthodoxe kant
veel minder. Dank zij de studies van
Berkouwer werd hij beter begrepen.
De mildere, oudere Barth begon zijn
tegenstanders ook meer aan te spre
ken. De Nederlandse gereformeerden,
zei prof. dr. Herman Ridderbos ons
eens. leerden van hem dat het eigen
lijk gezag van de bijbel in zijn in
houd ligt en niet een formele autori
teit is.
Maar aan de andere kant van het
theologisch spectrum keerde men
zich van hem af Nieuwe namen do
ken op: Bultmann, Robinson en die
van de jonge radicale theologen.
Barth had niet veel met hen op. Het
boek van Robinson, Eerlijk voor God,
noemde hij een geestloos boek, waar
voor ik mij schaam dat het in hon
derdduizend exemplaren gedrukt is
en gelezen wordt. En van de jonge
radicalen zei hij: „Tuinkabouters al
ler landen, verenigt u." Wij publi
ceerden die uitdrukking in een inter
view met hem en sindsdien is hij als
een raket door de wereldpers gescho
ten.
Wat hem het meest verdriet heeft
gedaan, is dat zijn eigen land
(Zwitserland) en zijn eigen universi
teit (Bazel) niet één van zijn leerlin
gen als opvolger heeft gekozen. Hij
had graag prof dr. Helmut Gollwit-
zer achter zijn katheder gezien. Het
werd de jonge dr Heinrich Ott.
Bij die benoeming heeft echter
waarschijnlijk niet alleen de theolo
gische visie meegespeeld. Het ging
veel meer om de politieke visie.
Barth heeft, zich nooit gelukkig ge
voeld met de naoorlogse politiek van
het westen. Gollwitzer stond op dit
punt heel dicht naast hem.
Invloed
Reeds tijdens zijn leven werd
geschreven dat het post-Barthiaanse
tijdperk zou zijn aangebroken. Nu is
dit dan door zijn overlijden werke
lijkheid geworden. Er zullen geen
nieuwe delen meer verschijnen van
zijn levenswerk. Maar zijn invloed
zal zich ongetwijfeld nog lang doen
voelen. Alleen al in ons land werd
zijn Kirchliche Dogmatik gelezen
door meer mensen dan enig theolo
gisch tijdschrift kan roemen op abon
nees.
in de Kirchliche Dogmatik en de an
dere geschriften van Barth na te
zien wat Barth over de betreffende
tekst gezegd heeft. Dat is dus het
eerste waarop ik in dit In Memo
riam zou willen wijzen. Barth was
een leraar der Heilige Schrift.
Bazuin buiten ons
Daaruit volgt onmiddellijk het
tweede Barth heeft de theologie te
ruggeroepen tot haar eigenlijke taak.
Daarin is allerlei vervat. Allereerst
dat de Waarheid God tot ons komt.
Wij moeten luisteren.
Het Woord van God komt tot ons,
het bloeit niet op uit ons innerlijk.
Het is niet het diepste geheim van
onze existentie. Miskotte heeft een
boek geschreven met als titel ,,De
vreemde vrijspraak". Vreemd. Het
heil komt niet tot ons van nature.
Het wordt ons geschonken.
Wij moeten ons dus niet buigen
over ons innerlijk om daar de open
baring van God te zoeken. Maar wij
moeten luisteren naar de bazuin die
buiten ons wordt geblazen. En als
wij het heil ontvangen, dan niet om
dat het bij ons past als een hand
schoen op een hand, maar omdat
de Heilige Geest het ons schenkt en
toeëigent. Het Woord Gods is niet
een op de vragen van ons bestaan
passend antwoord, maar het nieu
we en ongedachte van God.
Eerst luisteren
Men verwijt Barth thans dat hij
in zijn theologie niet voldoende in
gaat op de situatie van de moderne
tijd. Op de secularisatie en op al de
sociale en politieke problemen van
onze dagen om van daaruit het ant-
woord te zieken in de bijbel. Barth
is van mening dat wij niet moeten
uitgaan van onze problemen om dan
te vragen welk antwoord God in de
bijbel geeft, maar dat we moeten be
ginnen met het antwoord dat God
in Jezus Christus geeft, door welk
antwoord de eigenlijke problemen
eerst door ons kunnen worden ont
dekt.
Men kan toch waarlijk niet zeggen
dat Barth in zijn lange leven van 82
jaren de problemen van staat en maat
schappij heeft verwaarloosd. Vroeger
zei men dat hij zich te veel met de
politiek bemoeide, thans heet het weer
te weinig. Barth is altijd van Schrift en
belijdenis uitgegaan om in het daar
ontvangen licht over de vraagstukken
van het wereldleven te oordelen.
Door de theologie terug te werpen op
haar eigenlijke taak heeft Barth ver-
(Advertentie)
Onmiddellijke verlichting van
"Doorstraalt" verlichtend weefsels en
spieren tot in de gewrichten
Oeumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Aigesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt 1 Zorgt
dat U thuis altijd een tube Aigesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
(Van onze kerkredactie)
Karl Barth werd op 10 mei 1886 te Bazel geboren als zoon van de theoloog
prof. dr. Fritz Barth. Hij studeerde aan de universiteiten van Bern, Berlijn,
Tübingen en Marburg. In 1914 huwde hij de violiste Nelly Hoffmann.
Uit het huwelijk werden vier kinderen geboren. Een zoon verongelukte
tijdens een bergbeklimming. Twee werden hoogleraar in de theologie,
namelijk Christoph Barth, die te Djakarta doceerde en nu te Mainz en Marcus
Barth die doceert aan de Universiteit van Chicago.
1909-
1911-
-1911
-1921
1919
1921—1925
1925—1930
1930—1934
1932
1934
1934—1962
1935
1939
1946
1962
1968
Vicaris in de Duitse gereformeerde kerk te Genève
Predikant te Safenwil, Zwitserland
Der Römerbrief
Hoogleraar in de theologie te Göttingen
Docent in de dogmatiek te Münster
Hoogleraar in de dogmatiek te Bonn
Eerste deel van de Kirchliche Dogmatik
Weigerde de eed op Hitier af te leggen
Hoogleraar in de dogmatiek te Bazel
Wilde bezoek brengen aan Duitsland maar werd uitgewezen
Zijn eredoctoraat ontnomen door de universiteit van Münster,
omdat h\j zich verzette tegen de aanval op Tsjechoslowakije.
Münster verleende hem opnieuw zijn eredoctoraat
Eerste en laatste bezoek aan de Verenigde Staten.
Deel IV, 4 van de Kirchliche Dogmatik (over de doop) verschijnt
als Barths laatste werk. K. D. blijft onvoltooid.
volgens de theologie geleerd niet scheel
te kijken. Ik bedoel: niet te trachten in
twee richtingen tegelijk te kijken.
Ze moet niet telkens bevreesd zijn
of de filosofie wel goed vindt wat zij
zegt. Zij moet ook niet bang zijn voor
de natuurwetenschap. Zij moet haar
eigen weg bewandelen door volhardend
naar de bijbel te luisteren.
Deze strenge concentratie op Gods
ene openbaring in Jezus Christus heeft
Barth in staat gesteld de oude refor
matorische prediking van de zekerheid
des geloofs die op een buiten ons vol
bracht werk rust, in ere te herstellen.
Wij leven niet van onze werken noch
van onze prestaties, maar van het in
Christus geschonken heil alleen. Dat
is een heil buiten ons. Maar wij worden
er door de Heilige Geest in binnen
gebracht.
Alleen door over God en zijn werk
werk te spreken spreekt men ook goed
over de mens. Maar tegenwoordig draait
men die these om. Als men maar lang
genoeg en diep genoeg over de mens
spreekt, stuit men wel op de werkelijk
heid van God. En deze zin is de tegen
stelling tussen Barth en wat thans
theologie heet geformuleerd.
Humaniteit
Door Barth's strenge concentratie
op God en Zijn werk, op Christus en
Diens heilswerk, komt bij Barth op
ongedachte wijze de weg vrij naar
waarachtige humaniteit. Het is bij
hem niet: God alles en de mens
niets! Neen, als God alles is, komt
ook de mens tot zijn recht. Maar die
mens wordt niet gekend door analyse
van de empirische mens, maar door
te zien op Christus: „zie de Mens".
Op Christus ziende ontdekt men
wat ware humaniteit is en ontdekt
men ook dat krachtens Christus'
heerschappij hier en ginds sporen
van waarachtige humaniteit worden
gevonden, ook waar men Zijn Naam
niet belijdt. Want één ding heeft
Barth zijn leven lang met grote
kracht gepredikt, namelijk dat het
verzoeningswerk van Christus totaal,
definitief en universeel is.
De genade van God in Christus
staat als een boog over mensheid en
wereld. Rechtens is alles in orde,
maar factisch moet het nog in orde
komen. Daarom staat de kerk met
het aangezicht naar de toekomst
gekeerd.
Volle betekenis
Ik ben ervan overtuigd dat kerk
en theologie op dit ogenblik nog
niet in staat zijn de volle betekenis
van Barths gigantisch levenswerk te
overzien-en te peilen. Het moge er
op dit moment op lijken dat Barth
op de achtergrond raakt door het
stormachtig optrekken van een
neo-moderne theologie. Wanneer
kerk en theologie weer tot bezinning
komen, zullen zij zich stellig weer
wenden tot de dikke delen van
Barths Kirchliche Dogmatiek.
Ons blijft de herinnering aan een
groot leraar der kerk, die een ont
zagwekkende geestelijke erfenis
heeft nagelaten, maar ook de her
innering aan een vriendelijk en
hartelijk mens. Nooit uit de hoogte,
vol humor en vrolijkheid.
De gedachtenis van de rechtvaar
dige zal tot zegening zijn. Kerk en
theologie hebben reden om dankbaar
te zijn voor deze kerkvader van de
20ste eeuw.
DEN HAAG De Tweede Kamer
heeft de regering gevraagd maat
regelen te nemen tegen de excessieve
vormen van prijsconcurrentie bij de
broodverkoop. Ze deed dit door aan
vaarding van een motie-Krosse
(kath. v.), waarin maatregelen wor
den gevraagd tegen stuntprijzen.
Bijna alle fracties in de Kamer
spraken zich uit voor aanvaarding
van deze motie, alleen de fracties
van de PvdA en de PSP waren
tegen.
Een verzoek, neergelegd in de
motie-Brautigam (soc.) om op zeer
korte termijn een onderzoek in te
stellen naar de ontwikkeling van de
broodprijzen en naar de eventuele
gevolgen daarvan op de bedrijfs
resultaten van middelgrote en klei
nere bedrijven, werd verworpen.
Vóór stemden de fracties van de
PvdA, de CPN en de PSP.
Een motie van de heer H. Wieben-
ga (pac. soc.) om iedere export van
militair materieel, dat gebruikt kan
worden in de strijd in Vietnam on
mogelijk te maken, werd verworpen.
Vóór deze motie spraken zich uit
de fracties van D'66, CPN en PSP
en enkele leden van de fractie van
de PvdA.
Een motie van de heer De Goede
(D'66), waarin gevraagd wordt naar
AMSTERDAM De voorzit
ter van de Nederlandse Aanne
mers- en Patroonsbond (NAPB)
de heer L. J. Te Pas, heeft op
een ledenvergadering van de
bond in Amsterdam felle kritiek
geleverd op de manier waarop
de loononderhandelingen worden
gevoerd.
Volgens de heer Te Pas Is een be
ter begrip tussen de werkgevers en
werknemers onmogelijk, zolang de
werkgever met werkelijke loonkosten
rekent (sociale lasten), terwijl de
werknemer alleen maar belangstel
ling heeft voor wat er in zijn loon
zakje zit.
De heer Te Pas laakte het optreden
van NKV-voorzitter Mertens, die
„jonge leden tot agitatie tegen de
maatschappelijke orde oproept". De
„insinuatie" van vakbondszijde, dat
de regering, en in het bijzonder mi
nister Witteveen, alleen maar reke
ning houdt met het standpunt van de
werkgevers, noemde hij „kwalijk".
De besturen van de NAPB en de
Bond van Aannemers in de bouwnij
verheid (BAB) hebben overeenstem
ming bereikt over een fusie. De nieu
we bond, het algemeen werkge
versverbond bouwnijverheid, zal
worden opgebouwd uit twee zelfstan
dige verenigingen.
De rooms-katholieke en pro
testantse aannemersbonden hebben
onlangs ook tot een fusie besloten.
PRAAG De voorzitter van het
Tsjechoslowaakse parlement Josef
Smrkovsky, heeft gisteren opnieuw
gezegd tegen de door de regering inge
stelde beperkingen op reizen naar het
buitenland te zijn en de progressieve
beweging niet te zullen verraden
door uit de politiek te gaan.
In een vraaggesprek met het Praag
se avondblad Vecerni Praha zei
Smrkovsky dat de Nationale Vergade
ring onderzoekt of de reisbeperkingen
legaal zijn. Volgens hem zou de maat
regel vertraging tot gevolg hebben ge
had in de terugkeer van Tsjechoslowa-
ken die na de Russische inval waren
uitgeweken.
ppel
b:
C
med
een actief prijzentoezicht in verband
met de invoering van de BTW in
januari, werd verworpen en ver
kreeg alleen de steun van de fractie
van de PSP, PvdA en CPN.
(Van een medewerker)
LEIDEN Vanmiddag is aan 0a
de rijksuniversiteit van Leidéii Na
gepromoveerd tot doctor in d( 1
theologie ds. E. P. Meijering, re*"™
monstrants predikant te Amersf--
foort. Zijn in het Engels geschreK
ven proefschrift was getiteld|)0'
„Orthodoxy and platonism ir
Athanasius, synthesis or antii
thesis?" «ï^-
Eginhard Peter Meijering werd op
januari 1940 te Groningen geboren. Ni
op het Revius-lyceum te Doorn ein<P®'D
examen gymnasium A te hebben afg^ioem
legd studeerde hij in Leiden theologi|*evr
In 1965 studeerde h\i aff in de theolop^
en in 1966 in de klassieke taal- en 1|
terkunde.
In datzelfde jaar en het volgende
zocht hij de theologische school van
universiteit van Chicago en de theol
gische faculteit van de Universiteit vj
Edinburgh. Tot studie in Edinburj
stelde de Schotse kerk dr. Meijering
staat.
Predikant
Thans is hij predikant te Amersfooij
In oktober van dit jaar werd hij dal^
bevestigd. Van het Remonstranf
Weekblad is hij redacteur.
Zijn dissertatie, die bij E. J. Brill
Leiden van de pers kwam beslaat tw«
honderd bladzijden. Dr. Meijerir
heeft er enkele stellingen aan toeg
voegd waarvan wij de volgende vc
melden.
Stelling 5. De strijd tussen Remor^T'
stranten en Contra-Remonstranten oviye er
verkiezing en verantwoordelijkheras'e
maakt duidelijk dat dr theologisch
waarheid niet in het midden ligt, maqe ^ee
complementair Is. Lppe]i
Parousie d
Stelling 3. Uit Marcus 9 vers 1 bl|JI
een verwachting dat de parousie (w «Jj-j:'
derkomst - red.) zeer spoedig plas
zal vinden. Deze verwachting Is niet I
strijd met het perspectief van de zoifr€lse
naamde „theologie van de geschieden! r. J.
die Paulus in Rom. 9 vers 11 ontwill^p^ij
kelt- kst bij
Stelling 4. De historische Jezus
noch voor de theologie noch voor br11133"
geloof irrelevant. ts. W.
Stelling 18. De nationalisatie van i
Britse Ijzer- en staalindustrie was aller
minst een specimen van „economie d C.
namism", maar veeleer een van de ootopelij1!
zaken van de devaluatie van het Ponfoste d:
Na de promotie recipieerde de jon er
doctor in het universiteitsgebouw. Zi 3
nromotors waren de hooglereraren on swerk
dr. J. H. Waszink en prof. dr. H. lteit
Heerirn?. Als paranvmfen fungeerden ijs),
heren W. L. B. Schipper en D. E. We A
tink. A-
(amede
iociolo
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nederlangbroek en A-
Nieuw Beijerland: P. Kolijn te Scherj !"erk<
nisse. lt bij
Bedankt voor Eemnes-Buiten: J. Kot. t o
le te Niikerk.
GEREF. KERKEN (vrijgem.
Beroepen te Amsterdam-zuid 'B®1 "U
drs. D. Deddens te Leeuwarden. r en M
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor 's-Gravendeel: J. WfJ
terink te KerkwerveHaamstede.
Je kunt het haast niet vergelijken.
Het smaakt zo anders. Aparter,
milder. Dat komt door het bijzondere
recept van Iglo. Speciaal voor u
ontwikkeld. De beste andijvie in een
romig, kruidig sausje. Het is net zo
exclusief als Iglo spinazie la crème!
Kenners weten dan wel genoeg
Probeer 'i vlug eens!
prijs: 450 gram 1.60