Bijbel tijd weer voor onze laten spreken Eerlijk voor God kreeg vervolg ce Gehuwde priestei. doet werk beter DAALDEROP Arkansas mag Darwin niet langer weren Een ivoord voor vandaag Uw probleem is het onze. KUITERT PUBLICEERT NIEUW BOEK CONSUL® Ds. O. Dedecker overleden Ze hoopt erop, ze vraagt het u niet Het raakt haar hart, toch geeft ze nooit een stille wenk. Want iets moois van goud moet je plotseling, zo maar, heel onverwacht krijgen. Goud maakt zo blij. De juweliers van Nederland nodigen u uit vrijblijvend te komen kijken naar hun cadeaus van goud en zilver. Ds. Williams King volgt dr. King op Coffeemaker VRIJDAG 29 NOVEMBER Doch allen die Hem (Christus) aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, schrijft Johannes in het begin van zijn evangelie. Dit is een vertroos tende tekst voor allen. Er is hoop. We mogen Christus aan nemen. In de brief aan Efeze vinden we een soortgelijke tekst. Daar schrijft Paulus dat God in liefde ons bestemd heeft als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus. Is de eerste tekst een oproep tot geloof, deze tweede tekst is een belofte voor gelovigen. Altijd blijft de vraag: Kan ik Hem wel aannemen? Ik voldoe toch helemaal niet aan Zijn eisen? Hier is het antwoord: Christus neemt u aan. En niet alleen om een kind van God te zijn, maar om een zoon van God te worden. Een kind is afhankelijk, maar een zoon moet gaan leren op eigen benen te staan. Een kind blijft in huis, maar een zoon trekt de wereld in, ook al blijft het huis het rustpunt, waar hij telkens terugkeert. God heeft ons tot zonen aange nomen om Zijn beeld de wereld in te dragen. W(J lezen vandaag Daniel 2 1-18. m|uwl Brieven «11e niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een huurder heeft zonder Iets te vragen boven verbouwd en Inwoning genomen. Een huurcon tract is er niet. Hij woont er reeds van voor de oorlog. Is er iets tegen te doen? Antwoord: Tegen de inwoning is niets te doen. Een verbouwing van ingrijpend karakter kan reden zijn tot een uitzettingsproces. De huur der moet na afloop van de huur alles weer in de oude staat afleve ren. Ga in elk geval na of de zaak wel ernstig genoeg is en of de ver huurder wel in werkelijkheid door de verbouwing is benadeeld. Vraag: Bankgeheim bestaat niet meer, maar hoe zit het met het apaarbankgeheim? Men zei mij bij d« spaarbank dat als een belasting inspecteur inzage wil, hebben van «en rekening, hij een schriftelijke toestemming moet overleggen van de spaarder. Antwoord: Wie bedrijf of beroep uitoefent, is „desgevorderd" gehou den aan de inspecteur bescheiden en boeken ter inzage te verstrekken, ook ten dienste van belastingheffing van derden, dus ook van cliënten. Niemand kan zich beroepen op ge heimhoudingsplicht, behalve bedie naren van de godsdienst, notarissen, advocaten, procureurs, geneeskundi gen en apothekers. Tegenover de fiscus bestaat er dus geen bankgeheim, wel tegenover an deren. De fiscus heeft echter interne voorschriften om het gebruik van deze bevoegdheid tegenover banken e.d. tot het hoogstnoodzakelijke te beperken. Vraag: Is of zijn er in Nederland verenigingen, clubs of scholen waar men het parachutespringen kan le ren of beoefenen' Antwoord: De opleiding van bur gers en militairen geschiedt onder auspiciën van de Koninklijke Ne derlandse vereniging voor lucht vaart, waarbij zich parachutisten clubs aansluiten. Het adres is Jozef Israëlsplein 8, Den Haag. BISCHOFSHEIM (Duitsland) Het aantal mensen, dat op het ogen blik in de gehele wereld in dienst staat van zending of missie, bedraagt 105.000, zo heeft de Duitse missioloog prof. Georg Vicedom meegedeeld. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Prof. dr. H. M. Kuitert van de Vrjje Universi teit heeft een nieuw boek geschreven. Het past echter niet in het rijtje van zijn wetenschappelijke werken, waarom hij geprezen is als een zeer kundig en gelovig wetenschappelijk denker. Het past ook niet bij zijn toespraken en artikelen waardoor sommigen in hem een „enfant terrible" van de VU gingen zien. Het staat op zichzelf en zou als ondertitel kunnen hebben: „Rekenschap over geschiedenis, geheim en gezag van de bijbel", de ondertitel van het hervormde boek Klare Wijn. Het is een rekenschap, want Kui tert geeft zichzelf bloot Maar het is tegelijkertijd meer. Het is een uitda ging. Als titel koos hij de bijbelse woorden: „Verstaat gij wat gij leest?" Dat vraagt hij ieder die de bijbel ter hand neemt. Daarom ook is <±it boek geen „we tenschappelijk" werk, geen theologie voor theologen. Niet voor niets is het door Kok in Kampen uitgegeven in de serie „Cahiers voor de gemeente." Dit is voor de gemeente vertaalde theologie en qua stijl en woordkeus uitstekend vertaalde theologie. In de eerste plaats is het dus een rekenschap. Als hij schrijft over het moderne (in de zin van: hedendaagse) bijbelonderzoek, weert hij de gedach te af dat het de Schrift zou ondergra ven. „Integendeel," zegt hij, „het gaat er in deze beweging veeleer om, de Fatsoen Door de foto in uw blad, genomen ter gelegenheid van een studiedag van de ANWB over hygiëne bij openlucht recreatie, komt mijn sinds lang ge smoorde kreet nu tot uiting. Ik hoop dat er op het programma van die dag o.a. als punt heeft gestaan: „de onheb belijkheid van hondenhouders en -sters hun dieren bij voorkeur de fae- caliën te laten deponeren op wandelpa den e.d. en wat daartegen te doen". Voorbeelden in Den Haag: Bosjes van Pex, Westduinpark, de paden achter het Grotiuslyceum aan de Klaver straat e.a. In het algemeen is het niet mogelijk daar normaal te wandelen. Vooral 's zo mers, bij warm weer, verzamelen zich daar legers van vliegen met alle moge lijke gevolgen van dien. Ook voor klei ne kinderen is een en ander een onfris se bedoening. Mijn wens is dat de politie of de plantsoenendienst strenge controle gaat houden en de dames en heren wakker schudt aangaande de wetten van fatsoen. Wellicht zal er gezegd worden: „er is een tekort aan perso neel bij die diensten", maar dan zullen andere surveillances maar eens enkele malen moeten 'vervallen om aan dit systeem van hond-uitlaten abrupt een einde te maken in het belang van de „hygiëne bij de openluchtrecreatie". Den Haag Van Riessen (2) Is het ingezonden stuk over de klei ne apartheid in Zuid-Afrika, dat zater dag in de krant stond onder het motto „Almal is gelukkig", serieus bedoeld of is het een grapje? Wij zijn het er niet over eens. Deze „verdediging van de kleine apartheid" doet prof. Van Ries- sen geen goed. Bergen op Zoom K. Sevcnter P. Breevelt Van Itiessen (3) Het heeft er veel van dat de „bezwa ren" van een deel der VU-studenten tegen de colleges van prof. Van Ries- sen in de grond van de zaak niets anders waren dan de zucht naar een relletje, zoals we dat in studentenkrin gen tegenwoordig zo vaak zien. Het is blijkbaar de jongelui niet be kend dat in de paar achter ons liggen de jaren tal van personen Zuid-Afrika bezocht hebben, voor een groot gedeel te vervuld van dezelfde vooroordelen die de studenten nu toonden. Na terug keer gaven ze te kennen een totaal verkeerd denkbeeld van de apartheid te hebben gehad en dat ze (de één sterker dan de ander) menen dat dit European Made Imp. N.V. ALVANA Den Haag tel. 070 63 09 43 P. J. Bouwmeester stelsel voor Zuid-Afrika het meest ge paste is. En nu komen daar een aantal Am sterdamse studenten, die alleen maar op geruchten afgaan om de getuigenis sen van deze bezoekers te weerleggen. Wat moeten deze knapen nog veel le ren! Den Haag Dr. F. C. Dominicus Dordtse synode (2) Wanneer uw verslag van de herden kingsrede van prof. Golterman een juiste weergave is van het gesprokene dan heeft de hoogleraar gesproken over discriminatie in Dordt als een bedreiging van de oecumene. Goed be schouwd hadden Gomarus en Armoni- us, Bogerman en Episcopius een team moeten vormen. Prof. Golterman schijnt te vergeten dat er in de Schrift gesproken wordt over de gezonde leer (2 Tim. 4 vs 3) en over de strijd die er moet worden ge voerd voor het geloof dat eenmaal de heiligen is overgeleverd (Judas 4). In Dordt was de reformatie in het geding, Luther contra Erasmus. „Had de kerk de leer der remonstranten overgeno men of zelfs maar getolereerd dan was naar de mens gesproken het werk der reformatoren voor Nederland verloren gegaan" (Drs. K. Exalto). Natuurlijk weet ik ook van nieuwere theologische beschouwingen. Ik noem het hervormd-remonstrants geschrift „Enige aspecten van uitverkiezing", Daarin wordt heel brutaal geleerd dat alle mensen zalig worden. De geest van de oude remonstranten waart thans rond op theologisch gebied, veel heftiger als vroeger. De mens verbeeldt zich dat hij het Rijk Gods op aarde zal brengen. Na tuurlijk zo, dat de verhoogde Heer het doet met gebruikmaking van mensen. Zie Klare Wijn en Uppsala. „Zie, Ik maak alle dingen nieuw" is feitelijk: zie, wij maken alle dingen nieuw. Wat een hol, wat een pseudo-Evange- lie. Arme oecumene. Vriezenveen Ds. C. Batenburg Heilige Schrift te eren, haar juist tot haar recht te laten komen door haar opnieuw, en nu vandaag in de wereld van de 20ste eeuw, verstaanbaar te maken voor de gemeente en voor de wereld beide." TSiet binden „Louter reciteren van de bijbel is niet voldoende," waarschuwt hij, „ja, is in feite het uitschakelen van het werk van de Heilige Geest." De Schrift moet verstaanbaar gemaakt worden. En veel later: „om nog eens prak tisch te zijn: het zou een vaag teken voor het reformatorisch christendom zijn, als het vandaag de Schriftuitleg bond aan besluiten van synodes en concilies uit het verleden. Wij zouden als reformatorische christenen dan de rol overnemen, welke vroeger door de Rooms-Katholieke Kerk gespeeld werd, en dat nog wel op een ogenblik in de geschiedenis, waarop juist deze Rooms-Katholieke Kerk zulke on miskenbare pogingen tot reformatie onderneemt." Het gaat er hem niet om de bijbel de doodsteek te geven, maar om de bijbel evenals dat gebeurde in de dagen van de reformatie opnieuw los te breken uit de korsten, waarmee zij door eeuwenlange overlevering be dekt is geraakt, opdat de bijbel weer zelf tot ons in onze tijd kan spreken. Adam en Eva Hij werd aangevallen omdat hij in Adam en Eva geen historische perso nen ziet. Zijn antwoord: „Het getuigt van een verbijsterend misverstand over het christelijk geloof, wanneer de vraag klinkt: „Gelooft u niet in Adam en Eva?" Christenen geloven inderdaad niet in Adam en Eva. „Wie met de mond belijdt dat Jezus Heer is, en met het hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt" (Rom. 10:9), die is een christen. Van deze concentratie'mag niets ons af brengen." En elders zegt hij: „Niet om Adam, niet Om een bijbelbeschouwing, maar om de boodschap van Jezus zijn de christenen christenen geworden. Daarom verandert er aan het geloof ook niets als Adam niet een histo rische persoon blijkt te zijn. De wer kelijkheid van Jezus wordt niet ge dragen door wat de bijbel over Adam zegt, maar staat voor zichzelf." Kuitert geeft zo rekenschap van zijn denken en geloven en van zijn luisteren naar de Schrift. Hij leert ons opnieuw ook de Schrift lezen, zoals die gelezen moet worden. Dat hoofdstuk, maar ook telkens weer. Hoe lezen Hij knoopt aan bij Handelingen 8 waar de evangelist Philippus de moorman vraagt: „Verstaat gij wat gijl eest?" We leren uit dit verhaal schrijft hij. „dat de Schrift pas geëerd wordt waar zij gehoorzaamd wordt, en dat gehoorzamen pas daar plaats heeft en plaats kan hebben, waar de Schriften zijn verstaan." Wezenlijke achting en eerbewijs begint pas daar, waar we de vragen die op dat verstaan betrekking heb ben serieus nemen, vervolgt hij. Bij dat verstaan neemt God mensen in dienst als vertolkers. In en door dit vertolken speelt zich het werk van de Heilige Geest af. En bij dat alles moeten we beseffen dat de Schrift BISSCHOP ROBIXSOX KIEST VOOR IA-EXTH EISME (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM „Eerlijk voor God," de theologische thriller van een paar jaar ge leden heeft een vervolg gekregen. De angli caanse bisschop John A. T. Robinson heeft sedertdien meerdere boeken geschreven, maar geen die zo nauw aansluit bjj zijn eerste bestseller. In „God alles in alles" wil hjj verder uitleggen, hoe hjj over God denkt. Dat eerste boek schopte de stootblokken weg waardoor de radicale God-is-dood-theologie van start kon gaan. Theologie was ineens in. Dagbl. - den en weekbladen gaven beschouwingen en zelfs Playboy onderbrak een aantal pagina's met naaktfoto's om te theologiseren. Uit dit nieuwste boek van de bisschop van Woolwich blijkt, dat hij toch die weg niet op wil gaan. Hij schrijft: „Al met al geloof ik toch dat het motto 'de dood van God' ongelukkig ge kozen is." En hij voegt daar later aan toe. dat hij ervar overtuigd is. „dat het spreken-over-God, hoe wei nig het ook zegt vergeleken met vroeger (of mis schien met later), iets vertegenwoordigt dat niet kan worden herleid of vertaald tot iets anders ■onder dat men iets overhoudt". Zijn conclusie; „Ik zie niet hoe een christen christen kan zijn zonder deze dimensie." WERKELIJKHEID Maar hij blijft bij zijn standpunt, ingenomen in „Eerlijk voor God", dat de mensen de werkelijk heid van God „niet herkennen in de menselijke verhoudingen, waarin zij leven, omdat het beeld, dat helpen moet om die werkelijkheid levend te maken, Hem plaatst in een gebied waarin zij niet meer leven". i.obinson pleit er voor om over God te blijven spreken. Daarom zoekt hij naar een nieuwe wer kelijkheid. Opmerkelijk is daarbij dat hij, die vooral intellectueel met dit probleem bezig is, de weg inslaat van de mystiek. Hij zoekt aansluiting bij Jacob Böhme, Meister Eckhart, maar vooral ook bij hedendaagse mystici als Nicolas Berdja- jef, Petru Dumitriu, Rufus Jones en Thomas Kel ly- Hoewel hij weet dat het door orthodox-christe lijke kringen nooit volledig is aanvaard, kiest hij daarbij voor het pan-entheïsme. Niet het pan theïsme, maar dat wat omschreven wordt als: „de overtuiging dat het wezen van God de hele we reld omvat en doordringt, zodat elk deel ervan bestaat in hem, maar dat (in tegenstelling tot het pantheïsme) zijn wezen meer is dan en niet op houdt bij de wereld." Grote nadruk wordt dan ook gelegd op de incarnatie. Maar voor het kruis is er in dit boek van de bisschop nauwelijks plaats. Het kwaad komt wel even ter sprake. Vreselijke dingen zijn „niet gewild voor of toebedacht aan de betrokken persoon. Ook zijn ze niet tegen Gods wil, alsof hij aan hun gunst was overgeleverd en door blinde factoren of andermans wil werd gedwarsboomd. God is in de kanker, zoals hij ook is in de zonsondergang: in beide is hij te vinden en aan te spreken." Bij dit alles komt de zonde niet ter sprake en ik geloof dat er niet over het kwaad in de wereld gesproken kan worden zonder dat er ook gespro ken wordt over de zonde. „Alles wat ik kan zeggen," aldus de bisschop, „is dat het probleem (van het kwaad) in de traditionele voorstelling van zaken mij niet duidelijker wordt en dat deze manier waarop men daarin probeert Gods weg met de mensen te rechtvaardigen bevreemdend, irrelevant en lachwekkend aandoet." Mijn moeilijkheid, na de 160 pagina's gelezen te hebben, is dat het probleem in de voorstelling van zaken van bisschop Woolwich mij niet duide lijker wordt. Misschien ben ik niet gesecula riseerd genoeg. „God alles en in allen," door John A. T. Robinson. Uitgegeven in de Carlllon-Speci- aalreeks als nummer S19 door W. ten Have nv te Amsterdam. ons gegeven is" om er Jezus mee te prediken." Zoals hij eerlijk luisterde naar de radicale theologen eer hij zijn boek „De realiteit van het geloof" schreef, zo luistert hij naar de bijbel, zonder dat hij probeert de plooien die er, zoals hij met feiten aantoont, inderdaad zijn probeert glad te strijken. Hij laat zien hoe we met die plooien kun nen leven en toch de bijbel kunnen lezen als Gods Woord. Feilbaar Hij laat zien waarom hij bepaalde uitingen van orthodoxe christenen niet kan aanvaarden, omdat ze al te menselijk spreken en denken. Maar hij schuift zijn visie niet naar voren als de enige juiste. Hij schrijft: Mensen lezen de bijbel, mensen zeggen wat ze erin horen en verstaan, en mensen vertolken de Schrift, en zo is heel het verstaan en vertolken met alles wat eraan vast zit en alles wat eruit komt feilbaar mensenwerk en voor verandering (verbetering, hopen we) vatbaar. Geen enkele uitlegger komt boven deze grens uit." Juist daarom pleit hij in het slot hoofdstuk van zijn boek voor bescheidenheid en voor een samen ernstig luisteren naar de Schrift. In de derde plaats wil hij het christen-zijn niet laten opgaan in een bezig zijn met allerlei kwesties over de Schrift. Hij roept op te doen wat de Schrift ons in deze tijd vraagt te doen. VOORBURG Op 81-jarige leef tijd is onverwacht overleden de oud-zendingsleraar O. Dedecker. Ds. Dedecker verrichtte eerst enige tijd pastoraal werk in België, zijn geboorteland. Vervolgens werkte hij van 1919 tot 1948 als zendingsleraar op Java. Hij is vandaag te Voorburg begraven. .EI Waarom verandert er vandaag zoveel in de manier waarop wij de Bijbel lezen PROF. DR. H. M. KUITERT beantwoordt deze vraag in zijn nieuwste boek VERSTAAT GIJ WAT GIJ LEEST? dat zojuist als deel 4 in de serie Cahier voor de gemeente verscheen. Prijs 5,95 Verkrijgbaar bij de boekhandel Uitgave KOK - KAMPEN Breuk in classis en gemeente ARNHEM Het bejlult v»n de classis Arnhem van de Gereformeer de Kerken (vrijgemaakt), om beide thans bestaande kerken te Ede tot de classis toe te laten, heeft geleid tot een breuk in deze classis. De afgevaardigden van Arnhem, Wageningen, de kerk in Ede, die te gen de Open Brief zijn, en één afge vaardigde van Wolfheze hebben de classisvergadering verlaten. Ook in Oostelijk-Flevoland is het tot een breuk gekomen. Hier heeft een ouderling zich afgescheiden, om dat de kerkeraad de uitspraken van de buitengewone particuliere synode van Overijssel inzake Kampen heeft verworpen. Oostelijk Flevoland is in enkele weken de vierde kerk in de classis Kampen, die gescheurd is naar aanleiding van het conflict in Kam pen zelf. (Van een onzer redactearen) NIJMEGEN Meer dan de helft van de Nederlandse rooms- katholiéken zou niet in verzet komen als priesters mochten hu wen. Zelfs doet 30 procent van- hen die afschaffing van de celi baatsverplichting wensen, dat op pastorale gronden; zij verwach ten dat de gehuwde priester zijn taak beter zal vervullen. Dat blijkt uit een onderzoek, gepu bliceerd en toegelicht in een uitgaaf van een nieuwe serie „De kerk van morgen": lloe denken de gelovigen over de celifcaatawet? Deze reeks verschijnt bij het Pastoraal TiStituut van de Neder landse kerkprovincie m samenwer king biet hef Katholiek archel. Prof. dr. F. Haarsma schrijft ero ver: Een veranderde opvatting onder het kerkvo F is op zichzelf nog geen reden om de celibaatswet op te hef fen. Maar temeer omdat het ver plichte celibaat niet direct op de Schrift berust is er alle aanleiding om de vra' g te onderzoeken, of deze verplichting soms onschriftuurlijk is. Hij vindt bovendien de argumenten tegen de celibaatswet theologisch zwaarder wegen dan die voor de handhaving ervan. NED. HERV. KERK Beroepen te Kamerik: C. Vos te Gouda; te Oudeschoot: G. J. Droppers te Beetsterzwaag. Aangenomen naar Grouw (Fr.) toez.: J. Boneschansker te Tiel. Bedankt voor Neerlangbroek: J. C. de Bie te Ederveen; voor Akker- cn Murmerwoude: H. Hengeveld te Mus- selkanaal. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rijssen en voor 's-Gra- venpolder: A. Hoogerland te Werken dam. ATLANTA (VS) Ds. A. D. Willi ams King is zijn broer dr. Martin Luther King opgevolgd als predikant van de Ebenezer baptistengemeente in Atlanta. Hun vader, ds. Martin Luther King sr. is ook aan deze ge meente verbonden. Voorheen was Williams King predikant in Louisvil le. De bewering dat een gehuwdep priester minder tijd voor zijn paro-J chie overhoudt, weerlegt prof^_ Haarsma met de vermelding dat een r.k. zielszorger blijkens een receniy onderzoek gemiddeld 62 uur pery week werkt en een gereformeerd' predikant 66 uur. Kerkbezoek Een tweede boekje gaat over le dental en kerkbezoek. Bijna tweeder-! de van de Nederlandse rooms-katho- lieken gaat zondags naar de mis. „Ii70 dit opzicht is de situatie in Neder land bijna uniek in de wereldkerk," wordt opgemerkt. In andere Westeu- ropese landen varieert het percentagi tussen 20 en 40. Er zijn grote verschillen tusser stad en land: in de grote steden gaa' 45, op het platteland 84 procent naai de zondagsmis. De zeven bisdommen telden 1 ja nuari 1967 1838 parochies, die gemid-J deld 2785 gelovigen omvatten en ge middeld 2,1 priesters hadden. De r.k. bevolking is enigszins aan i het verouderen. Het kerkbezoek daal- 1 de in een jaar tij ds 1,1 procent. Et O worden steeds minder kinderen ge doopt. Er zijn steeds meer kerkelijke gesloten gemengde huwelijken. w De aantrekkingskracht van de R.K, kerk is blijkens de cijfers niet bijste*- groot: in 1966 traden 2834 andersden-j_ kenden tot deze 5 miljoen leden tel lende kerk toe. Dat is 300 minder danwr in 1965. De meeste toetredingen zijriw kennelijk het gevolg van huwelijkeml Van de nieuwelingen was 45 procenj" buitenkerkelijk, 41 procent hervormdj 5,8 procent gereformeerd. ei fe, Religieuzen Een derde boekje behandelt help®; aantal broeders- en zusters-religieu-un zen. Alle orden en congregaties sa-Tk< men hadden begin 1967 bijna 40.00(Jei leden, van wie 33.000 zusters. De be-*1" zetting der kloosterinstellingen loopt al sinds vele jaren zienderogen terugic en de gemiddelde leeftijd der gieuzen wordt steeds hoger, hetgeer^ln aanleiding geeft tot allerlei spannin-iE gen. De boekjes zijn 40 tot 80 bladzijden^ dik. De prijzen variëren van 4,50 toto ƒ7,50. jo (Van onze kerkredac- dus het tie) rechtshof. Hoogge- LITTLE ROCK De Amerikaanse staat Ar kansas is zijn „apenwet" kwijt. Deze wet, die het ver bood om op de openbare scholen In Arkansas Dar- wins evolutie-theorie te behandelen, is door het Amerikaanse Hoogge rechtshof nietig ver klaard. De bespreking van de evolutieleer vormt niet zo'n gevaar voor de vei ligheid, de gezondheid en de goede zeden van de gemeenschap, dat Arkan sas het recht heeft om de grondwettelijke vrijhe den te onderdrukken, al- Susan Epperson, een 24-jarige biologielerares in Little Rock, bond twee jaar geleden de 3trijd aan tegen Arkansas' apenwet. die uit 1928 da teerde. De wet was vol gens haar in strijd met het grondrecht van vrije meningsuiting. De zaak-Epperson is in alle rust en stilte verlo- oen, geheel in tegenstel ling tot het beruch te Scopes-Darrow-Bryan- oroces, dat de plaats Dayton. Tennessee in de jaren twintig wereldbe kendheid gaf. Dat kwam toen voornamelijk, door dat de plaatselijke ker ken zich sterk tegen Dar win keerden. Nu steunden de domi nees van Little Rock Susan met een verkla ring, dat „wie de Bijbel gebruikt, om een irratio nele en archaïsche scheppingsopvatting te verdedigen, niet alleen de bedoeling van Genesis niet begrijpt, maar ook God en de godsdienst een slechte dienst bewijst, doordat hij de vooruit gang van de wetenschap en de academische vrij heid tot vi janden ■naakt". Nu hebben alleen Ten nessee en Mississippi nog wetten, die verbieden te leren, dat de mens van „een lager® diersoort" afstamt. Deze automatische coffeema- ker is 'n uitkomst tüdens drukke morgenuren. Tijdens Coronation Street Peyton Place en alle momenten dat u niet in de keu ken wilt staan opschenken. U doet alleen nog koffie in 't filterbakje, water in de coffee- maker en de stekker in *t stop- kontakt. Intussen kunt u weer alles doen wat u voorheen niet kon doen: bij uw visite in de huiskamer blijven; uw favoriete TV-programma van a tot z volgen; huishoudelijke bezig heden verrichten. - Ineens gaat het rode lampje branden. De koffie is klaar. De coffeemaker schakelt automatisch over op „warmhouden" (de koffie kan niet koken). U hebt een coffeemaker vol geurige koffie onder het dekseL Al dat gemak haalt u voor 78,50 in huis. En de koffie - of u nu 4 of 12 kopjes zet - is heer lijk uit zo'n Daalderop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2