PARTIJIDEOLOGEN IN DEFENSIE!
I
Ei
bi
Is maatschappelijk werk
op de verkeerde weg?
Zoek contact*
met Moskont:;
F
Godsdienst wint terrein in Rusland
een fiets, n pracht cadeau!
Rome bij topberaad
van wereldbonden
PRIESTERTEKORT
NEEMT LAATSTE
JAREN AF
t
K
Een woord voor vandaag
Willen nu
op gevoel
werken
NIEUWE BEZINNING NODIG
Uw probleem
is het
onze....
Sprekende brieven nG
radio - uitzendingen
schenk veiligheid, iets voor de fiets!
Voorzitter tegen
verklaring van
Pax Christi
Kerken belegge^,
vredeseonferentii
BEBOEPfflfiSWERK
DONDERDAG 28 NOVEMBER 1'
We hebben deze week geschreven over de naaste liefhebben.
Daaraan kun je zien of je een kind van God bent of niet,
schrijft de apostel Johannes. Maar hoe weten we dat we onze
naaste echt liefhebben?
Johannes geeft ook op die vraag een antwoord: „Geliefden,
als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid
tegenover God, en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden."
Maar is dat niet erg gemakkelijk gezegd? Kunnen we wel op
ons hart afgaan? Is dat hart niet arglistig en al gauw geneigd
het beste van zichzelf te denken?
Dat is waar. Maar lees dan ook wat er vóór deze tekst staat
in I Johannes 3:19. We moeten „voor Hem ons hart over
tuigen".
We moeten ons hart niet alleen laten spreken. We moeten
ons hart uitstorten voor Hem. Johannes gaat er steeds van uit
dat hij schrijft tot mensen die in directe gemeenschap leven
met God. Dan moeten we erkennen dat we zo vaak liefdeloos
zijn. En dat gebed nu wordt verhoord. God schenkt ons liefde
i en de kracht om onze naaste met de daad te helpen.
We lezen vandaag: Daniël 11-21.
(Van onze kerkredactie)
MOSKOU Meerdere tekenen wijzen er op, dat de Russische partij-ideologen in hun
strijd tegen de godsdienst sinds enige tijd in het defensief zijn.
Het duidelijkste bewijs is wel, dat de Russische pers het niet meer vol kon houden,
om de godsdienstige radio-uitzendingen uit het buitenland te negeren.
Reeds lang zenden radiostations in
niet-communistische landen gods
dienstige programma's uit in het
Russisch. De brieven, die zij krijgen,
bewijzen in welke behoefte zij voor
zien. (Zie elders op deze pagina).
Voor zeer veel Russen zijn deze
uitzendingen de enige mogelijkheid,
om het evangelie te horen. Ook wor
den regelmatig stukken uit de Bijbel
gedicteerd, om te voorzien in het
schreeuwend gebrek aan bijbels.
De eerste jaren werden deze uit
zendingen gestoord. Later was het de
tactiek, om ze volledig te negeren.
Maar in het begin van dit jaar druk
te de Literatoernaja Gazeta. het or
gaan van de Russische schrijvers, de
volledige tekst van een uitzending af
met daarnaast een bestrijding. Het
was een toespraak van de Ameri-
(Van onze kerkredactie)
HILVERSUM Is het kerkelijk maatschappelijk werk op de
goede weg of dreigt het geheel te seculariseren? Die vraag wordt
op het ogenblik in veel kringen gesteld. Ds. F. H. Landsman klaag
de tijdens de zitting van de hervormde synode over de ontwikke
ling binnen het hervormde maatschappelijk werk. En gisteren
kwam diezelfde vraag aan de orde toen christelijk-gereformeerde
maatschappelijke werkers, -werksters en vertegenwoordigers van
besturen en diakonieën in Hilversum bijeen waren.
De vergadering was georganiseerd
door het Bezinnings- en Ontmoe
tingscentrum (BOC), dat door 96
christelijk-gereformeerde diakonieën
Brieven die nlel zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met eikaar In
verhand staan moeten In afzonder
lljke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan poitze-
«elt te worden Ingesloten.
Vraag: Wanneer twee eigenaren
van auto's bij een botsing zijn be-
trökken en zij leder bij een andere
maatschappij verzekerd zijn. kun
nen dan beide maatschappijen aan
gesproken worden of wordt er één
aansprakelijk gesteld?
Antwoord: De eigenaar van de au
to is de aansprakeliike persoon, voor
het geval hij schuldig is en deze zal
zich moeten wenden tot zijn verze
keringsmaatschappij om betaling
van de schade te krijgen. In de
praktijk worden de onderhandelin
gen echter tussen slachtoffer en
maatschappij gevoerd. Dit is ook
praktischer. Zijn beide automobi
listen schuldig, dan moet élk de
schade dragen in evenredigheid tot
zijn schuld. Dit hangt af van het
oordeel van de rechter.
Vraag: Al lange tijd valt het ons
op dat er veel minder mussen in
onze tuin zijn en in de verdere om
geving. Vroeger zat het grasveld vol
mussen als wij stukjes brood strooi
den. Kort geleden is de rogge langs
onze straat geoogst. Vroeger zaten
daar lawines mussen. Nu hebben we
er geen enkele gezien.
Antwoord: Door giftige bestrij
dingsmiddelen. die de boer gebruikt,
komen vele mussen om het leven.
Er zijn ook wel eens andere oorza
ken, zoals de aanpassing van het
wild aan de voorraad voedsel en aan
vermindering van andere levensmo
gelijkheden. Zo zag men toen de au
to's het paard vervingen, veel min
der mussen in de steden omdat ze
de haverkorrels in de paardevijgen
misten.
In de meeste steden, waar de vo
gels rijkelijk gevoerd worden, ziet
men mussen genoeg. Voor het
uitsterven van de mussen bestaat
niet veel gevaar, omdat ze kunnen
terugvallen op de steden. Veel ande
re vogelsoorten doen dit echter niet.
Vraag: Wat is de zogenaamde ty
pistenziekte?
Antwoord: Bij tennissers,
huisvrouwen, handarbeiders, ty
pisten, enz. kan door overbelasting
van armspierhechtingen een epicon
dylitis van het bovenarmbeen optre
den. Men spreekt dan wel van een
„tenniselleboog..typistenziekte",
enz. De laatste bestaat uit een
ontsteking van het beenuitsteeksel,
waaraan de pezen zijn gehecht. Be
handeling: rust, locale injecties,
massage, bestraling en soms opera
te.
wordt gesteund. De gehele dag stond
in het teken van deze vraag. De ruim
50 aanwezigen hadden drs. T. Brie-
nen uit Groningen gevraagd om in
vijftien minuten de conferentiegan
gers met de huidige problemen te
confronteren. Daarna ging men uit
een in gespreksgroepen.
In feite staan we voor twee proble
men. zei hij. De eerste vraag is,
bestaat er wel echt christelijk
maatschappelijk werk, gaat het daar
bij niet alleen om humane waarden?
En de tweede vraag luidt: dreigt het
maatschappelijk werk niet geheel in
vakkundigheid te verzanden. Sommi
gen zeggen reeds dat het een vak is,
net als schilderen, waarbij niet je
christen zijn maar je vakmanschap
bepaalt, hoe je het werk doet.
GRONDIDEEËN
Het maatschappelijk werk gaat uit
van bepaalde grondideeën zoals: Ie
der mens heeft het recht zelf zijn
behoeften te bepalen en daarin te
voorzien. Ieder individu heeft zijn ei
gen waarde. Alle mensen moeten ge
lijke mogelijkheden hebben. Daaruit
vloeien dan bepaalde principes voort
die de methoden van het werk bepa
len.
Sommigen geloven dat deze grond
beginselen neutraal zijn en dat de
christelijke maatschappelijke werker
en de humanistische die beiden op
eigen wijze kunnen vullen. Deze ge
dachte wees ds. Brlenen af. Deze
grondideeën zijn puur humanistisch,
j zei hij. Het is nu de taak van het
christelijk maatschappelijk werk zich
te bezinnen op eigen grondbeginse-
I len, niet gepeurd uit de menswe-
I tenschappen als psychologie, anthro-
j pologie en sociologie, maar uit de
j Heilige Schrift.
Het maatschappelijk werk moet er
mee rekenen dat de mensen zondaar
zijn en kan er daarom niet van uit
gaan dat het alleen maar de inner
lijke krachten van de mens moet
vrijmaken. Maar tevens moet het
maatschappelijk werk rekenen met
de kracht van het evangelie. Dan kan j „«—L-HoT,
er gesproken worden van werkelijk hjk te vermijden,
christelijk maatschappelijk werk.
Na uitvoerige bespreking in discus
siegroepen kwam de vergadering tot
de conclusie dat het kerkelijk
maatschappelijk werk vakkundig
moet geschieden. Het moet zakelijk
en doelgericht zijn, maar die vakkun
digheid mag niet gaan overheersen
en de menselijke aspecten in het
werk verdringen.
In de tweede plaats sprak de ver
gadering uit dat het kerkelijk
maatschappelijk werk vanuit een
christelijke basis moet geschieden.
Gebeurt dit binnen een christelijke
organisatie voor maatschappelijk
werk dan zal het een levende orga
nisatie moeten zijn.
Erkend werd dat het typisch
christelijk niet in alle soorten van
werk even duidelijk naar voren kan
treden. Het zal vooral naar voren ko
men bij langdurige behandelingsge-
vallen.
PRACTISCH
In het praktisch werk wordt het
openbaar in een eigen visie op het
lijden, door een totaliteitsvisie op de
mens en doordat niet alles alleen
maar wordt verwacht van de inner
lijke krachten van de mens die ge
holpen wordt, maar vooral van de
krachten van het evangelie.
Ook werd nog uitgesproken dat de
maatschappelijke werkers en
-werksters een achterland nodig heb
ben. In onze tijd komen de helpers in
de kou te staan. Daarom is er ook
een pastoraat voor deze mensen no
dig.
Twee leden van het bestuur van
het BOC traden af, voorzitter C. Ip- 1
pel en de secretaresse. In hun plaats
werden gekozen mejuffrouw Van j
Nielen uit Utrecht en de heer A. H.
Dikkerschei uit Apeldoorn.
kaans-Russische aartsbisschop Jo
hannes van San Francisco.
Later polemiseerde het atheïsten-
tijdschrift Nauka i Religija (we
tenschap en religie) tegen een uitzen
ding, waarin gesDroken was over de
historiciteit van Jezus en de evange
liën.
En het blad Prawda Oekrainy
wijdde een hoofdartikel aan een
BBC-uitzending. waarin bisschop An
tony uit Genève van de Russische
emigrantenkerk Moskou beschuldigde
van regelrechte geloofsvervolging.
POPULAIR
Deze doorgaans vinnige reacties
bewijzen, dat de uitzendingen een ze
kere populariteit in Rusland verwor
den hebben.
Ook uit een recent hoofdartikel in
de Prawda blijkt, dat de partijideolo
gen zich zorgen maken over de ma
gere resultaten van de atheïstische
propaganda, die „een belangrijk
bestanddeel in de ideologische opvoe
ding der arbeiders" genoemd wordt.
De overwegende meerderheid van
de bevolking is reeds de materia
listische wereldbeschouwing toege
daan, maar toch zou het verkeerd
zijn, te denken dat de godsdienst
vanzelf uitsterft, zo schrijft het blad.
Waar men vergeet, dat het commu
nisme zich niet door kan zetten zon
der strijd tegen de godsdienst, en
waar men verzoenend en goedig met
de restanten van de godsdienst om
gaat daar blijven deze een negatieve
invloed op de mensen uitoefenen.
GEVOEL
Het blad adviseert, om niet zozeer
het verstand als wel het gevoel van
de mensen meer te gaan bewerken.
De religieuze vooroordelen zullen
eerder overwonnen worden, naarma
te nieuwe nict-religieuze tradities en
gebruiken hun plaats in het leven
van de mensen krijgen.
De Prawda prijst de gebieden
Moskou. Minsk. Tseljabinsk en de
Tataren-republiek om hun prestaties
op het gebied van de atheïstische
propaganda, maar kritiseert ander
zijds de laksheid in Azerbeidsjan, Li
touwen, het gebied van de Don en
Krasnojarsk.
„Snanie", een atheïstische propa-
ganda-organisatie, wordt verweten,
dat het aantal lezingen in korte tijd
gedaald is van 760.000 tot omstreeks
100.000. Daartegenover krijgt het par
tij dcomité van het gebied Tomsk een
pluim, omdat het regelmatig an
ti-godsdienstige cursussen organiseert
voor mensen van pers, radio en tele
visie.
BIJBEL
Verleden week verscheen in
Moskou de tweede druk (200.000
exemplaren) van de Russische verta
ling van de „Bijbelse verhalen" van
de Poolse schrijver Zenon Kosi-
dowski. De eerste druk kwam in 1965
uit. Dit boek bevat een vlotte, moder
ne weergave van de historische boe
ken van het Oude Testament met een
commentaar vanuit het standpunt
van de radikale bijbelkritiek, die tot
doel heeft „de mens te bevrijden van
atavistische vooroordelen en
godsdienstig bijgeloof".
In het nawoord wordt gezegd, dat
Kosidowski met zijn werk aantoont,
dat men in de Bijbel alles kan vin
den, zelfs momenten van historische
waarheid alleen niet de openba
ring van een bovennatuurlijk, godde
lijk wezen.
(Van onze kerkredactie)
MONACO Vandaag ontvingen wy juist een bloemlezing
uit brieven, die Trans World Radio de laatste weken ontving!
uit Rusland als antwoord op de Russische uitzendingen van deze
zender.
„Ik wil u graag laten weten van een man. die bekeerd was in Rusland
door te luisteren naar uw programma's. De verandering in deze man was zc
groot en zijn blijdschap was zo aanstekelijk, dat het de aandacht trok van de
autoriteiten. Ze begonnen met zijn moestuinje in beslag te nemen. Toen ze
zagen, dat dit tot gevolg had, dat hij zich nog meer verblijdde in de Here,
werd nog meer van hem afgenomen. Dit gaf hij met blijdschap over aan de
Here en hij ging voort Hem te prijzen. Maar toen kwam de hardste klap.
Zijn kinderen, het kostbaarste bezit dat hij had. werden hem met geweld
ontnomen door de autoriteiten, om geplaatst te worden in een van hun godde
loze instituten. In wanhoop klampte deze arme vader zich vast aan de auto.
die gekomen was om zijn kinderen mee te nemen en hij rende mee en wilde
niet loslaten. Maar de wrede mannen sloegen zijn handen met harde voor
werpen. tot hij gedwongen was los te laten".
„Ik dank mijn God en u, dat Hij mij door uw prediking deed ontwaken uit
een geestelijke slaap, redde uit satans netten en in mijn hart een nieuwe liefde
wekte voor Hem".
„De enige moeilijkheid is. dat ik geen gelegenheid heb, de Bijbel te lezen,
want ik heb er geen. Hier in ons land is het heel moeilijk, er een te krijgen"
„Vandaag besloot ik U een brief te schrijven, iets dat ik al lang van dag
tot dag uitstelde. Dit is niet eenvoudig voor mij. want ik heb nog nooit een
brief over de grens geschreven. Daarom moet u zich kunnen voorstellen met
welk een emotie ik nu schrijf En daarom stuur ik u in de eerste regels v
mijn brief de warmste, hartelijkste en oprechtste groeten uit de volheid
mijn hart aan (volgen de namen van bijna alle radiosprekers)".
„Wilt u a u.b. Lucas 17 37 uitleegen, want ik begriip dat niet".
„Zend mij zo mogelijk een bijbel en wat christelijke boeken in het Rus-
sisch. dat is de enige taal die ik ken".
„Als u deze brief ontvangt, laat het weten aan het eind van een uitzen
ding".
„Bii deze laat ik u weten, dat Ik de bijbel, die u mij stuurde, ontvangen I
heb. Hij heeft al vrucht gedragen: ik ben nu weer zonder bijbel".
„Ik wil u laten weten, dat ik uw programma's zeer goed opvang op zater
dag en zondag. De andere dagen ben ik niet in de gelegenheid.
„Ik weet van een ander gezin, waar zij luisteren met tranen in hun ogen
en uw programma's zelfs opnemen op de band".
„Meer dan een jaar luister ik nu. Uw uitzendingen hebben mijn ogen voor
veel dingen geopend Wilt u eens in een van uw programma's uitleggen,
wanneer en hoe vaak iemand moet bidden? En zo mogelijk, stuur mij
alstublief een bijbel".
OOK G.O.S. SLUIT ZICH AAN
(Van onze kerkredactie)
GENEVE De confessionele
wereldbonden gaan hun gesprek
ken met Rome beter coördineren,
om overlappingen zoveel moge-
Men verwacht dan ook in Genève.
dat de Rooms-Katholieke Kerk op de
eerstvolgende bijeenkomst van het
beraad officieel vertegenwoordigd zal
zijn.
DEN HAAG De voorzitter van
het dagelijks bestuur van de Neder
landse afdeling van Pax Christi. dr.
I W. J. Schuyt heeft gisteren meege-
deeld het oneens te zijn met de ver-
•i klaring, die de jaarvergadering
I van Pax Christi zaterdag in Rozen-
I daal heeft aangenomen.
In die verklaring wordt het rege
ringsbeleid, wat de eenmalige verho-
I ging van de defensieuitgaven als re-
1 actie op de gebeurtenissen in Tsje-
choslowakije betreft, veroordeeld.
De voorzitter van het dagelijks
bestuur, vice-voorzitter van het
landelijk bestuur en tevens Tweede
kamerlid voor de KVP stelde er prijs
op bekend te maken, dat hij deze
veroordeling ten zeerste betreurt.
In de werkgemeenschap van
hun secretarissen-generaal zal
waarschijnlijk binnenkort ook de
Rooms-Katholieke Kerk verte
genwoordigd zijn.
Deze nieuwe vorm van interconfes
sionele samenwerking tekende zich
in Genève af op een bijeenkomst van
secretarissen van de confessionele
wereldbonden.
Elf kerkfamilies waren op deze
conferentie vertegenwoordigd, va
riërend van de oosterse orthodoxie
met 220 miljoen gelovigen tot de qua
kers (225.000 leden).
De negen anderen waren de Lu-
therse Wereldfederatie, de Hervorm-
de Wereldbond, de Baptisten Wereld-
alliantie, de Wereldraad van Metho-
I distenkerken, de anglicaanse ge
loofsgemeenschap. de Internationale
Congregationalistische Raad, de
I Discipelen van Christus, het Leger
j des Heils en de Unie van Utrecht
(oud-katholieken).
1 De Gereformeerde Oecumenische
I Synode en de wereldorganisaties van
de adventisten en de doopsgezinden
hebben toelating verzocht tot dit be
raad.
Voor het eerst nam ook een
Voor het eerst was ook een
rooms-katholiek aanwezig op een
bijeenkomst van topfunctionaris
sen van de confessionele wereld
bonden. Tijdens een onderonsje
hier van links naar rechts de
Grieks-orthodoxe metropoliet E-
milianos, de Franse lutheraan dr.
André Appel, de hervormde Zwit
ser dr. Marcel Pradervand en
pater Jerome Hamer van het Va
ticaanse secretariaat voor de een
heid.
I Theologen tot
Tweede Kamer:
(Van onze kerkredactie)
MOSKOU Exacte cijfers
over het aantal gelovigen in Rus
land zijn niet beschibaar. Bis
schop Peter, de nieuwe Russische
bisschop van Parijs, noemde on
langs een getal van veertig tot
zestig miljoen. Waarschijnlijk is
het lager. Er wonen in totaal 240
miljoen mensen in Rusland.
Veel gegevens biedt een reisverslag
van de Griek dr. Antonios Aleviso-
poulos in het septembernummer van
het Griekse kerkblad Ekklesia.
Men vertelde Alevisopoulos in
Moskou, dat er in het hele land 3.000
geopende orthodoxe kerken (dus ook
geregistreerde gemeenten) zijn. Om
dat er echter 30.000 priesters zijn,
van wie er volgens een schatting van
de Griek gemiddeld twee drie in
een gemeente werken, vermoedt hij,
dat er in werkelijkheid 10 tot 15.000
gemeenten zijn. (In 1914 waren er
54.000)
Jong
De priesters zijn meest relatief
jong. Het aantal dat de laatste jaren
gewijd is, is veel groter dan het aan
tal, dat met enieritaat gaat of over
lijdt. zodat het tekort minder wordt.
Moskou (zeven miljoen inwoners)
heeft veertig geopende kerken, Kief
elf en Kharkof tien.
In veel gemeenten worden de
priesters geassisteerd door diakenen
en subdiakenen. In elke gemeente
zijn nonnen werkzaam, soms wel vijf
tot tien, afkomstig uit de gesloten
kloosters.
Financiën
De financiële basis van de kerk
wordt uitsluitend gevormd door de
collecten, de verkoop van kaarsen en
gewijd brood, alsmede gelden voor
priestersdiensten.
Een priester verdient in doorsnee
j 300 roebel in de maand, waardoor hij
het niet slecht heeft (een arbeider
komt op 120 - 150 roebel).
Zijn werkzaamheden zijn strikt tot
de kerk beperkt. Hij vermijdt discus
sies over religieuze vragen buiten de
kerkgebouwen, want propaganda ma
ken mag hij niet. Gelegenheid tot een
pastoraal gesprek heeft hij alleen, als
hij door de gelovigen in huis wordt
genodigd naar aanleiding van ge
beurtenissen als doop of begrafenis.
Daar komt hij dan ook met de kin
deren in contact, wier godsdienstige
opvoeding in hoofdzaak op de moe
der (en niet te vergeten de grootmoe
der) neerkomt. Want godsdienston
derwijs aan personen beneden de 18
is aan de priesters verboden.
Opleiding
De Russische Kerk heeft twee the
ologische academies en drie semina
ries (in 1958 nog acht). In Zagorsk is
zowel een internaatsstudie als een
schriftelijke cursus mogelijk. Aan de
eerste nemen 250, aan de laatste on
geveer 300 studenten deel. Dat zijn
meest geestelijken, die destijds zon
der theologische studie gewijd zijn
De seminaries in Leningrad en Odes-
sa hebben 200 en 87 studenten.
De studie duurt vier jaar en is
kostenloos. Bovendien krijgen de stu
denten een maandelijkse toelage, die
naar gelang van hun prestaties varieert
van 15 tot 25 roebel.
Een zware handicap is het ontbre
ken van nieuwe theologische litera
tuur, daar het werk van de professo
ren niet gedrukt kan worden.
Voor 1917 kwamen de studenten
vrijwel uitsluitend uit de priesterfa
milies. Nu is hun afkomst veel meer
gevarieerd. Er zijn nog al wat stu
denten van de universiteiten onder,
die door museumbezoek of contact
met theologische studenten besloten
van studie te veranderen.
Meer jongeren bezoeken de kerk,
dan vijf of zes jaar geleden.
77 j voor nei eersi nam ouk ecu
Hij zei, dat hij door riekte zaterdag rooTns_katholiek aan de vergadering
at aan Ho oinnctPmmiTlff lfnn nppl-
niet aan de eindstemming kon deel
nemen. „Hoezeer ook twijfels mijn
deel zijn in deze moeilijk te beoorde
len technische aangelegenheid, heeft
vertrouwen in het beleid van de re
gering bij de bepaling van mijn hou
ding in de Tweede Kamer, zo goed
als bij Pax Christi de doorslag gege-
I ven", aldus dr. Schuijt
deel. Het was pater Jerome Hamer
van het Vaticaanse secretariaat voor
de eenheid.
Volgens hem moest men de
Rooms-Katholieke Kerk ook als een
„kerkfamilie" zien en is het Vaticaan
zeker tot deelneming in dit beraad
bereid.
LEI
Ie 2.
orrn
ch
out
Ierlé
n dt
ieki
o
AMSTERDAM Nederlandsl
theologen hebben nog een laatstj,
beroep gedaan op de politici
de Tweede Kamer om de defenj
sielasten niet te verhogen. Zr
willen dat de Nederlandse rcgeL
ring contact zoekt met Ruslan<£
Ze zeggen in hun protest dat oopide
zij geschokt zijn door de inval vaprte
Rusland in Tsjechoslowakije. Mad 1
niet agressie speelde daarbij de hoofclaag-
rol, maar angst, vooral voor hëkenc
steeds sterker wordende West-Duitserie,
land dat nog steeds zijn aansprakejrlen,
op verloren gegane gebieden acht^l m
de Oder-Neisse niet wil opgeven. fet d<
Een wezenlijk antwoord aan Rustin
land zou in deze situatie zijn als dfrpol
regering zou uitspreken dat de Odeng(ji
Neisse grens erkend dient te wordeiL^/
in plaats van de defensielasten te veij^
hogen. tuw<
De brief is ondertekend door: prol
dr. J. van den Berg, Amsterdam VU Jyj
prof. dr. H. Berkhof Leiden; dr (j
Boerwinkel. Driebergen; prof. dr jP* i
J. Bronkhorst. Utrecht: prof dr H IvM
M. Fortmann. Niimegen: prof. dr. Aïg i
de Froe. Amsterdam; prof. dr. Bn t<
Haarsma. Niimegen: prof dr. J. C. Bt m<
A. van Laarhoven. Nijmegen; prokziel
dr. J. M. van der Linde. Utrechirchl
prof dr A. F Maning. Nijmegei^ b
prof. dr. P. A Roscam Abbing, Grc^g^e
ningen; prof. dr. E. C. F. A. Schillejmm
beeckx, Nijmegen; dr. J. M. vaj^p
Veen, Drieberger." prof. dr H. R. Wijnjg gl
gaarden, Amsterdam VU.
PARIJS De Wereldraad
Kerken en de Rooms-Katholieki
Kerk gaan volgend jaar juni een ge
meenschappelijke studieconferentil
over de vrede organiseren in Bosse)
Genève.
Evenals op de gemeenschappelijk
conferentie over ontwikkelingsvra
gen. die in april van dit jaar in Bei
roet werd gehouden, zullen zich on
der de zestig uitgenodigde deelne
mers weer talrijke deskundigen be
vinden.
Begin januari zal het programm
worden vastgesteld.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Randwijk: S. de Jonj
te Houten (U.), die bedankte vooj
Tholen: de Gouderak; P. Kolijn
Scherpenisse; te Doornspijk:
Schimmel te Harderwijk; te IJsselj
muiden (toez.): C. Vos te Gouda.
Aangenomen naar Voorst (Geld.'
toez.: K. v. Otteren te Lathum (Gldi
Bedankt voor Jutfaas (U.) - toez.
S. Brandsma te Gramsbergen,
Benoemd tot bijst. in het pastoraa
te Maarn (U.): C. M. M. Fergusoi
vlootpred. te Den Helder.