GRIEKSE KERK INTOLERANTER Gaan kerken in café's, bioscopen en scholen ie zijn trek ICCC- conflict breidt zich uit Een woord voor vandaag Dr. G. Dekker over kerkbouw Van Zwieten wijst appel af Aartsbisschop wil samenwerking vuu/ CONSUL Boek van Bé Buys Kerkstemmen uit Praag ■w. MEER STEUN DIAKONAAT INDONESIË Levenslang voor negen Afrikanen SCHRIJNEND MEDISCH PROBLEEM Geen geld genoeg om all nierpatiënten te helpen Papoea's e alleen bi Indonesiël WOENSDAG 27 NOVEMBER 1 Johannes schrijft: „Kinderkens, laten wij liefhebben niet met het woord of met de tong, maar met de daad en in waarheid. Hieraan zullen wij onderkennen, dat wij uit de waarheid zijn." Waarheid is een vaak misbruikt begrip. Bij waarheid denken we aan de leer, aan dogma's, aan formules. Maar Johannes zegt: Wie met de daad en in waarheid liefheeft is uit de waarheid. Het gaat hem niet om de leer, maar om het leven. Nu moeten we oppassen, want maar al te vaak is daaruit een valse tegenstelling geconcludeerd. Alsof het leven tegenover de leer zou kunnen staan. Dan vergeten we dat de leer een onder woorden brengen, een uitspreken is van het leven dat God ons heeft geschonken. Leer en leven horen bij elkaar. En toch durft Johannes zijn uitspraak te laten staan. Er zijn mensen die zich aan de leer niets gelegen laten liggen, omdat ze alleen waarde hechten aan het leven. Maar er zijn ook mensen die zich zo blind staren op de leer dat ze geen tijd hebben om te leven. En leven wil zeggen: Liefhebben, ons ge ven aan onze naaste. Pas als onze handen een duet zingen met onze tong gaan we echt belijden. We lezen vandaag: Ester 8 1-17. 12 EUV (Van onze kerkredactie) ATHENE Waarnemers re gistreren de laatste tqd met be zorgdheid een toenemende anti- oecumenische en nationalistisch- staatskerkelijke gezindheid in toonaangevende kringen van de Orthodoxe Kerk van Grieken land. Als nieuwste bewijs geldt een voorstel van metropoliet Nikodimos van Nvrekop in het officiële kerk blad Ekklesia. De nieuwe grondwet bevat, evenals de oude, een verbod van „proseli tisme, zowel als elke andere vorm van aantasting van de staatsgodsdienst". Nikodimos wil, dat dit verbod ook van toepassing wordt verklaard op „indirecte bekeringspo gingen". Dat zou dan betekenen, dat elke activiteit van de niet-orthodoxe ker ken in het openbaar verboden zou worden. Nikodimos noemt met name de oe cumenische hulporganisaties die in I Griekenland werkzaam zijn, de bij- I belgenootschappen en de buiten landse scholen. Verder stelt hij voor, op sekten als I de Jehova's getuigen de commu nisten wetten toe te passen. Dat bete kent deportatie en opsluiting in con centratiekampen. Van de zomer probeerde de synode van de Orthodoxe Kerk tevergeefs, twee amendementen in de nieuwe grondwet te krijgen, die aan de godsdienstvrijheid in Griekenland een definitief einde zouden hebben gemaakt. Kerkdiensten De synode wilde dat in de grond wet de bepaling kwam dat kerk diensten van niet-orthodoxe kerken alleen bezocht mogen worden door de eigen leden van die kerken. Ook wilde zij, dat niet-orthodoxe leerkrachten uitgesloten zouden wor den van het geven van onderwijs, tenzij alleen aan scholen die speciaal voor niet-orthodoxen bestemd zijn. Van Riessen Na lezing van uw artikel „Emotio nele discussie met prof. Van Riessen", dat in „onze bladen" op 18-ll-'68 verscheen voelde ik de behoefte om enige feitelijke onjuistheden recht te zetten. '—■Wat betreft de verontschuldigin gen die zouden zijn aangeboden na de zogenaamde „verstoring" van het col lege op 11 november: dit is pertinent onjuist. Professor Van Riessep is toen alleen medegedeeld, dat de meerder heid der studenten tijdens het college over apartheid wilde discussiëren. De argumenten hiervoor werden daarbij duidelijk gesteld. Het artikel schetst de discussie ten onrechte als „warrig gesprek" (de discussie werd correct geleid door de vice-praeses van de Studentenraad aan de Vrije Universiteit). Een alter natief is wel degelijk gesteld; in een schaduwcollege, dat na tien uur werd gegeven door een van de aanwezige studenten, werd het model van Luthu- li uiteengezet De verslaggever van „onze bladen" was toen kennelijk reeds verdwenen. Dat Van Riessen „onverwachte" hulp kreeg van een student uit Zuid-Afrika was niet toevallig. Aan de discussie werd deelgenomen door zo wel voor- als tegenstanders van apart heid. Wat betreft de opmerking dat Van Riessen een racist zou zijn: ner gens heeft de Studenten-vakbeweging expliciet gesteld dat Van Riessen een racist is. Tijdens de bijeenkomst van jongstleden maandag werd door een van de studenten opgemerkt dat vol gens de sociale wetenschappen iemand die essentiële verschillen in de mense lijke natuur zogenaamd logisch konsekwent laat samenvallen met bij voorbeeld verschil in huidskleur, zul ke opvattingen vaak baseert op my- tisch-racistische vooroordelen. Na het tweede gedeelte van de discussie, die door negentig procent van de studenten dringend gewenst werd geacht en dat handelde over de relatie filosofie-apartheid (waaraan prof. Van Riessen niet meer wenste deel te nemen om paternalistische re denen) werd nog een motie door de overgrote meerderheid der studenten aangenomen waarin aan curatoren, di recteuren en senaat dringend werd verzocht om een alternatief voor de colleges van prof. dr. ir. H. van Ries sen. Ook dit heeft uw verslaggever helaas gemist. Amsterdam Namens de Project groep „Aparthcid(s)filosofie", Dick Onderwater. IV AVO In Uw blad van donderdag 21 no vember j.L las ik twee berichten naast elkaar afgedrukt over de NAVO. Een van prof. Röling en „lof voor prof. P. H. Kooymans". Beide personen menen dat het Westen niet zo wantrouwend tegen over Rusland moet zijn. Toch onbe grijpelijk dat zulke hooggeplaatste personen in het openbare leven zoiets nog durven poneren. De laatste inval in Tsjechoslowakije heeft beide ge leerden nog steeds niet de ogen ge opend! Als kind werd mij gezegd, dat het communisme niet zal rusten voordat het de wereld aan zich zal hebben onderworpen. Een recente uitspraak van mr. Toxopeus was gelukkig voor ons volk recht gesteld. Deze zei: communisme en vrijheid zijn onverenigbaar! Naast een modern verdedigingssys teem is er een nog veel belangrijker iets wat alleen een bestendige vrede kan waarborgen. Dat is, dat zowel Oost als West, land voor land, volk voor volk zich laat leiden door het bijbels evangelie. Wat jammer al weer dat beide genoemde geleerden daar met geen woord over repten. Vlijmen E. van 't Sant LUNTEREN Over de vraag of men met de kerkbouw wel op de goede weg is, hebben socio logen, theologen en architecten uit de gereformeerde kerken zich in De Blije Werelt te Lunteren uitvoerig beraden. Zij deden dit op uitnodiging van het deputaat- schap voor Kerkopbouw van de gereformeerde synode. Tot de taak van dit deputaatschap be hoort o.a. het geven van advie zen voor kerkelijke bouwplan nen. Uitgangspunt voor het beraad In Lunteren waren vragen van architec ten. Ze werden ingeleid door archi tect W. Ingwersen lilt Amsterdam. Wat zijn, zo vroeg hij, de eisen, die voortvloeien uit de liturgie, is daar voor principieel een aparte ruimte noodzakelijk, uitsluitend bestemd voor de eredienst? De socioloog dr. G. Dekker, ver bonden aan het Evangelisatiecentrum te Baarn, stelde, dat de kerk veel meer gebruik zal moeten maken van ruimten in dorpshulzen, kantines, bio- copen en scholen. De weerstand te gen het bouwen van dure keriien, die maar een paar uur per week worden gebruikt, neemt toe. Bovendien is een kerkgebouw volgens de reformato rische leer niet onmisbaar voor het kerkelijk leven. In de week Dr. Dekker had de indruk, dat de kerk het meer moet zoeken in de bouw van ruimten voor activiteiten in de week. Daar kan men ook 's zondags in kleinere groepen samen komen. De belangstelling voor mas sale kerkdiensten neemt af en al mag men z'n beslissingen niet baseren op de ontwikkeling, men moet er wel rekening mee houden. Bovendien: men houdt deze ontwikkeling niet te gen door grote kerkgebouwen neer te zetten. Overigens dacht dr. Dekker wel, dat hier en daar de bouw van kerken toch nodig zal zijn, maar die zullen een groter gebied bestrijken dan de huidige wijkkerken en in veel geval len moeten dienen voor meer dan één kerkgemeenschap. Vanuit zijn standpunt als liturg stelde ds. W. G. Scheeres uit Amstel veen tijdens dit kerkbouw-beraad, dat de christelijke gemeente niet kan zonder eigen centra, waar Woord en sacramenten bediend worden. Het kerkgebouw is geestelijk en plaatse lijk het centrum van de gemeente voor ontmoeting, viering en ook het uitgangspunt voor de wegzending: de wereld in. Deze functie bepaalt vorm en stijl van gebouw, ruimte-indeling, meubilair enz. De functie vertelt hoe de vorm moet zijn. En ook omge keerd: de vorm vertelt z'n functie. Weerstand Naar de kerk gaan in b.v. een gym nastiekzaal wekt op de duur bij de gemeente weerstand, niet allereerst uit esthetische of utiliteitsmotieven, maar vanuit een (soms onbewust) er varen van de discrepantie tussen in houd en vorm, aard van het samen zijn en plaats van samenkomst, zo stelde ds. Scheeres. Alleen een doorgefourneerd spiritualisme kan hier onderuit. Overigens stelde ook ds. Scheeres dat de „meerwaarde" in de architec tuur van het kerkgebouw geen voor uitgrijpen op de heerlijkheid mag zijn. Zodra de „meerwaarde" terwille van zichzelf wordt gecreëerd en een eigen leven gaat leiden, is er sprake van een verfraaiing die zeker in de keik een leugen is. De architecten stelden tijdens het beraad, dat het architectonisch zeer wel mogelijk zijn ruimten te realise ren voor dubbel gebruik: kerk op zondag en voor iets anders b.v. con certen of toneelspel in de week. Het gaat er dan niet om het doopvont, de preekstoel of de tafel weg te schui ven of aan de kant te zetten, maar om ze er op zondag „in te dragen". De dubbele functie zal echter bij voorbaat vast moeten staan om een goede oplossing te kunnen realise ren. Van het beraad zal door het bureau „Kerkopbouw" in Utrecht een verslag worden uitgegeven dat kan dienen als studiemateriaal voor de kerkelijke organen, die beslissingen hebben te nemen op het gebied van de kerkbouw. Ook wordt overwogen of het mogelijk is een opinie-onder- zoek te organiseren op dit gebied, zodat het iets duidelijker wordt hoe de gemeente het kerkgebouw „be leeft". (Van onze kerkredactie) UTRECHT Ook het blad Contact heeft het „Appel tot ker kelijke verzoening" van achttien vrijgemaakten afgewezen. Dit blad, dat in vrijgemaakte kring verschijnt, voert al jarenlang een pleidooi voor een vrije kerkont- wikkeling zonder synodale orga nisatie. Over het appel schrijft redacteur mr. W. C. van Zwieten: „Ondanks twee failissementen van die gerefor meerde kerkelijke organisatie binnen twintig jaar wordt weer koers gezet naar het verorganiseerde kerkelijk leven en nog wel naar die hoek, waar het hiërarchisch beginsel van kerkre- gering in een herziene kerkorde ste vig is verankerd» Vrije kerken, die noodgedwongen door deze kerkelijke dictatuur zijn ontstaan, moeten zich als ik dit appel goed begrijp, weer in de gevangenis begeven." Ridderbos en Kamphuis zitten in zake de kerkleer volgens mr. Van Zwieten op dezelfde stoel, maar de Bijbel leert dat de gestalte van de gemeente van Christus niet is een hoofdkantoor (synode) met filialen (kerken). Mr. Van Zwieten bestrijdt de me ning van het „Appel", dat vrije ker ken het gevaar iri zich bergen, te verzanden in een onvruchtbaar isole ment. „Of ik het isolement begeer? Geen sprake van. Maar ik heb wel geleerd niet een kerkweg op te gaan met een al te zware last van papie ren, formulieren en reglementen, die synodes hebben gefabriceerd, maar die de Here Christus mij niet beveelt mee te sjouwen." Joden en christenen (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM Te beginnen met Pasen zullen regelmatig grote groe pen Amerikaanse christenen naar Israël komen hi een streven naar be ter begrip tussen Christendom en Jo dendom. Dit heeft de nieuwe Grieks-katho lieke aartsbisschop van Israël, Joseph Raya, bij zijn aankomst in het land verklaard. Tot nu toe was hij bis schop in Birmingham (Alabama). „Joden en christenen hebben de zelfde stam en geschiedenis. Wij kun nen en zullen samenwerken, om van Israël een sterke natie te maken", zei hij. De Grieks-Katholieke Kerk is met ongeveer 30.000 vooral Arabische christenen de grootste kerk in Israël. Tot anglicaans aartsbisschop van Jeruzalem is benoemd dr. George Appleton, aartsbisschop van Perth (Australië). Hij is maar een jaar jon ger dan zijn voorganger, dr. Camp bell Maclnnes (67), die zaterdag met emeritaat gaat. European Made SSqBj Navulbaar HEBBSR! Wereldservice f 69.50 Imp. N.V. ALVANA Don Haag tel. 070-63 09 43 MÜNCHEN Ds. Bé Ruys, predi kante van de Nederlandse gemeente in Berlijn, heeft in samenwerking met de Tsjechische hoogleraar J. Smolik een boek uitgegeven, getiteld „Stimmen aus der Kirche der CSSR". Dit boek geeft een indruk van wat er theologisch aan de hand is in de kerken van Tsjechoslowakije. Het ge val opstellen van de theologen Hro- madka, Soucek, Smolik, Lochman, Molnar en Manek. Vragen betreffen de de oecumene, de joden, de Praagse vredesconferentie en het gesprek tus sen christenen en marxisten komen aan de orde. Ook geeft het boek informatie over het gemeentewerk, het jeugdwerk en enkele proeven van protestantse dicht- en schilderkunst Het is verschenen bij Chr. Kaiser in München. Eerder deed ds. Ruys een dergelijk boek over de kerken in Oost- Duitsland verschijnen, dat ook in een Nederlandse vertaling is versche nen. Morgen spreekt zij in Rotterdam over haar werk onder de titel „Christen-zijn tussen Oost en West". 9 9 (Van een onzer verslag geefsters) ROTTERDAM Zij die eens de weg naar de kleine WIZO- winkeltjes met joodse kunst wisten te vinden, zullen nu de tijd voor sinterklaas- en kerst cadeautjes is aangebroken daar geen moeite meer mee hebben. Hun komst zal zeker worden be loond, evenals van hen die nog niet eerder de winkeltjes hebben be zocht, die uitgaan van de internatio nale joodse vrouwenbond de Wo man's International Zionist Orga nisation (WIZO) en waarvan de opbrengst is bestemd voor kinderte huizen in Israël. De voorraad artikelen uit Israël is weer rijkelijk aangevuld met kunst zinnige voorwerpen, beslist geen souvenirgoed en absoluut geen kitsch. Een kleine sortering van joodse kunstvoorwerpen: de achtarmige kandelaar, een pop, een zout vaatje en links een flesje, waarin heel kunstig met verschillende kleuren zand uit de Negeb een kameel is afgebeeld. Een verzameling Eilat stenen uit de Negeb woestijn versiert ge bruiksvoorwerpen en sieraden. Het zijn blauwig-groenige stenen. Onbe werkt en ruw-hoekig hangen ze aan sleutelringen. Glad geslepen zijn de hangers in kettingen en oorbellen. Vooral in de sieraden van Israëlisch zilver, vaak fijn uitge werkt zilver, is een grote sorte ring. LE rkes de Wie echter iets minder persoon- viti lijks zoekt heeft keus te over. Treef- jes of onderzettertjes zijn op het ogenblik in het Rotterdamse winkel tje erg in trek. Ze zijn van massief koper met een houten handvatje, al dan niet in vrolijke kleuren beschil derd met de symbolen van de twaalf, stammen of de dierenriem. tel vnd Vw i oeg n ii De euv. lei Nog een gangbaar artikel vormen de asbakjes in grappige kleine mo dellen en kleurige servetstandaards Er zijn zoetjesdoosjes als miniatuur erd bromtollen, onderzettertjes;- peper nse en zoutvaatjes, te veel om op te'erd noemen. Nieuw zijn kalenders met voorstellingen uit Israël en luxe sa tijnen brillekokers met schitterend borduurwerk van gouddraad. Er is trouwens veel borduurwerk te be wonderen. En natuurlijk is er de verzamelingen poppen, rabbijnen, jemenitische vrouwtjes en de serie ehanoeka's achtarmige kandelaars. Wie interesse heeft moet beslist eens naar zo'n winkeltje toegaan. Ook al is het bij WlZO-leden aan huis kijken vrij! Maar maak van' tevoren een afspraak, want de mes zijn natuurlijk niet altijd, thuis. Enkele adressen zijn: Mevr. M. van Coevorden, Noordsingel 212 A, Rotterdam (tel. 24.85.25); mevr. B. defri Jong, Breitnerlaan 330, Den Haag (tel. 243619), mevr. H. Engelsma, De Lairessestraat 123, Amsterdam-Zuid; mej. S. Pinas, Van Riellaan 5, U- trecht. UTRECHT Het werelddiakonaat van de Gereformeerde Kerken wil uitgebreide assistentie gaan geven aan de ontwikkeling van de kerke lijke sociale en maatschappelijke ar- beüd in Indonesië. Een deskundige gaat er naar toe om een goed hulp programma op te stellen. Een Indonesische maatschappelijke werkster, die een training van ander half j^ar kreeg in ons land, vertrok dezer dagen weer naar Djakarta. Het is mejuffrouw Albertine Lumanauw. Zij wordt in Djakarta hoofd van het bejaardencentrum bij de Kwitang- kerk. Dit centrum werd onlangs na een brand herbouwd met hulp van het werelddiakonaat De inrichting wordt gefinancierd door de diakonie van de gereformeerde kerk te Aalten. Verder gaat het werelddiakonaat in Djakarta een belangrijke uitbreiding financieren van het werk in het weeshuis Dorkas. Dit weeshuis werd tachtig jaar geleden gesticht vanuit de Kwitangkerk. In het kader van het werelddiako naat gaan nu de gereformeerdeker ken in het Westland de diakonale zorg voor dit weeshuis op zich ne men. SALISBURY In Salisbury zijn gisteren negen Afrikanen tot le venslange gevangenisstraffen veroor deeld. Zij werden ervan beschuldigd gewapenderhand vanuit Zambia Rho- desië te zijn binnen gedrongen. De mannen werden gevangen genomen bij opsporingsacties in het noord westen van Rhodesië. OVIEDO Achtduizend mijnwer kers in de kolenmijnen van Asturië hebben gisteren het werk neergelegd in verband met een ongeluk dat maandag aan drie mijnwerkers het leven heeft gekost. Volgens zegslie den van het officiële arbeidssyndi- caat zijn 15 mijnen door de staking getroffen. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM Een indruk wekkende televisieuitzending heeft gisteravond opnieuw de aandacht gevestigd op een schrij nend probleem: elk jaar sterven driehonderd Nederlanders aan slecht werkende nieren, niet om dat de artsen niet weten hoe ze st tmv -ort De gei tke il k rgc ens nr erli )te\ Dii riei k i Bel [ig] NED. HERV. KERK Beroepen te H.I. Ambacht: H. Koud- staal te Oudshoorn; te Leiden (vac. J Poort): G. Koerselman te Bleiswijk; te Bennekom (toez.): M. v. d. Bosch te Goes; te Spijkenisse (toez.): W. W. Verhoef te Hoenderloo; te Ermelo: L. Roetman te Gouda. Aangenomen naar Woerden (vac. J. J. Poot)J. v. d. Velden te Amers foort. Bedankt voor Zoutelande: J. H. de Vree te Sleeuwijk (N.B.); voor Huizen (N.H.): L. Kievit te Leiden; voor Haaften: P. P. J. Monster te Berne- veld. GEREF. KERKEN Beroepen te Bedum: J. Z. Potje te Maasland; te Wilsum (Dtsl.): J. v. d. Schaft te Oud-Beijerland; te Zwager veen: H. Dijkstra te Spijk (Gr.); te Harkema-Opeinde: G. Sinia te Ee (Fr.); te Ezinge (Gr.): M. Norg te Dinxperlo (Gld.). Aangenomen naar Marum (gedeel- tel. leraarsch. christ. mavoscholen) Th. S. de Groot te Zevenhuizen (Gr.). GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Amstelveen: G. Mul ders te Murmerwoude. Aangenomen naar Werkendam-Alm- kerk (buiten verband)kand. H. Kie- zenbrink te Barendrecht. Bedankt voor Oosterwolde-Smilde Smilde: Joh. de Wal, em. en hulppred. te Mildam (Fr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Zaandam: P. N. Rib- bers te Enschede. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Almelo; te Woerden en te Clifton (V.S.): J. C. Weststrate te Meliskerke. die bedankte voor Terneu- zen en Axel. Dr. Mclntire tegen Amerikaanse raad (Van onze kerkredactie) COLLINGSWOOD Het conflict tussen de Internationale Raad van Christelijke Kerken en de Amerikaanse regionale raatl duurt voort. De leiding van de laatste raad bl(jft voorzitter dr. Carl Mclntire er van be schuldigen, dat hy door zijn felle politiek moeilijkheden veroorzaakt. Mclntire zelf verwacht dat het Amerikaanse conflict ziel ook tot het buitenland zal uitbreiden. Het jongste nummer van Mclntires weekbla „Christian Beacon" is bijna geheel aan het con flict gewijd. Er blijft nauwelijks ruimte over on de Wereldraad aan te vallen en het communisrm te laken. In twee lange artikelen hangt hij de Amerikaanse vuile was buiten de deur. Opnieuw klaagt hij, dat al sedert de wereldver gadering van Genève de Amerikaanse raad geer cent heeft bijgedragen aan de onkosten van we reldvergaderingen. De ICCC, geeft hij toe, heef: nog steeds niet alle rekeningen van dat wereld congres kunnen betalen. Ook aan het jongste congres, dat in het hotel van de Mclntire-organisatie te Cape May werd gehouden heeft de Amerikaanse raad niet bijge dragen, hoewel deze raad giften daartoe ontvan gen zou hebben. LEGAAT Een overleden weduwe, lid van Mclntires kerk n Collingswood, New Jersey, heeft ruim een jaa geleden de Amerikaanse raad ruim 850.000 guide nagelaten. Volgens Mclntire meende zij, dat zi ip die wijze het werk van de ICCC in de gehel vereld steunde. Dit geld is echter niet de ICC' en goede gekomen. Volgens Mclntire maken veel Amerikaanse le 'enkerken van de ICCC hun financiële bijdrager, an de Amerikaanse raad over, omdat zij menen dat het ook de ICCC ten goede komt. Het gevolg is dat de ICCC in financiële moeilijkheden begin' 'e komen. Naast een werelddiakonale arm bezat de ICCC tot nu toe ook een zendingsraad. Reeds eerder is :eprobeerd om deze raad niet alleen een arm var de ICCC, maar ook van de Amerikaanse raad te maken. Mclntire heeft zich daar fel tegen verzet. Nu blijkt dat „The Associated Missions" zoals deze zendingsraad heet, geheel de kant van de Amerikaanse raad heeft gekozen. De leiders van deze raad beginnen zich nu ook te concentreren op het werk in het buitenland. Tot nu toe wees dr. Mclntire zelf aan wie naar gepaalde bijeenkomsten in het buitenland kon gaan om daar persoonlijk de situatie in genschouw te nemen. Hij schrijft echter dat in Uppsala ook de twee ?iders, dr. Philip Clark en dr. John Millheim, anwezig waren, maar met hem niets te maken /ilden hebben. Ze vertelden wel dat zij in Jppsala waren om een speciale film te maken .ver de assemblee van de Wereldraad, iets waar aan de ICCC niets wist. Volgens Mclntire heeft de Amerikaanse raad al speciale fondsen uitge trokken voor reizen naar het buitenland. In de eerste negen maanden van dit jaar heeft ie secretaris-generaal van de Amerikaanse raad eeds drie maanden in het buitenland vertoefd. Hij voegt er aan toe: „En nu ziet het er naar uit lat de Amerikaanse raad, dank zij het geld dat zij bezit, vertegenwoordigers de wereld in zal zenden met het doel de Internationale Raad van Christelijke Kerken te ondermijnen. kt 'J f1 geholpen moeten worden, ma omdat er geen geld genoeg is. Geen geld namelijk om voldoety (dure) medische apparatuur te koo en om voldoende verplegend peri neel op te leiden. Enkele tientallen patiënten kujftiei momenteel in de Nederlandse kui niercentra worden geholpen. De i dische leiders doen wat ze kunneij maar de capaciteit is veel te gerinl Een kunstnierbehandeling is ee uiterst kostbare en langdurige g< I schiedenis. w De Vereniging tot steun aan i I Nierstichting Nederland presenteen zich gisteren eveneens in het VARd programma en is een advertenti j campagne begonnen om geld bijeen brengen. Overheid en ziekenfonds! 01 doen nl. al veel, maar vooral de eers n\ jaren is meer nodig (giro 388.01 n Amsterdam). ar Naast de kunstnierbehandeling wi ook de niertransplantatie in ons lai st' veld. Tientallen patiënten zijn al in-1 deze manier geholpen. „Achter 1 nd Nieuws" bracht er een indrukwe kend beeld van. Ee V m. Berghuis in Eerste Kame na' c ijk ir. mr (Van onze parlementsredactie DEN HAAG De voorzitt van de AR-Eerste Kamerfract or dr. W. P. Berghuis heeft dinsd. >r< tijdens de algemene politeke b 5 schouwingen in de senaat geste J dat de Papoea's op West Nieu Guinea bij de volksstemming 1969, geen andere keus hebbi dan voor Indonesië te kiezen, feite is het pleit reeds bij New Yorkse akkoorden van 19 l beslist. Nieuw Guinea behoo n misschien niet geografisch ma te wel historisch bij Indonesië. D dl situatie heeft Nederland zelf g 'u schapen. De AR-woordvoerder meende c od er geen werkelijke keuze voor r Papoea's bestaat. Voor een aansluiti bij Australisch Nieuw-Guinea zal Australische regering niets voe!( "ll Vorming van e enMelanesische fed ratie is praktisch niet te verweze M lijken en een keuze voor Nederlai Er zou grote politieke spanningen opro pen, zei dr. Berghuis. t Het is hard om te moeten zegg i vooral als men bedenkt dat :z; Papoea's momenteel door Indone n vertrapt worden maar zij kunn niets anders doen dan het beste m i ken van de enige mogelijkheid die Hi voor hen is. Nederland en Tndones zullen gezamenlijk zoveel mogef s voor de Papoea's moeten doen. f ere Berghuis verklaarde dat hij de stre n, king van het artikel van mr. J 'cle burg dat onlangs in AR- ^tai e kunde over Nieuw Guinea is geput) ej ceerd volledig kon onderschrijvi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2