BBC redt het wel met het; lichte muziekprogramma GERT EN HERMIEN IN LIEF MONNIKENDAM AMADEUS Opzet krachtiger dan ooit VANAVOND TE ZIEN Leven en dood it Lappie Loep en de oude toren VANAVOND TE HOREN door John Knittel CAROLINA YES Smidje Verholen en de Knap-Mutator F7 DINSDAG 1» NOVEMBER 1?«S Ned. 1 AVRO .06 uur aflevering Julia. 31 uur sportrubriek. S.20 uur actualiteiten. 8.45 uur avontuur van De Saint. 9.35 uur Gert en Hermien-show. Ned. 2 NTS Hï Achter het Nieuus-documentaire over euthanasie en re-animatie heeft gisteravond teel interessantlaten horen en tragiek laten zien. De vraag, of artsen onder ulle omstandigheden van lichame- I lijk lijden of geestelijke absentie ver plicht zyrt het leven (dan dikwijls een ge rekt sterventrachten te verlengen, krijgt i steeds meer een voorzichtig „neen" als i antwoord. Ook gisteravond hebben wij dat „neen" ran verschillende zijden vernomen, maar I j wat wij misten was uitgesproken tegen-ar- I gumentatie, onder meer op religieuze gronden. Wel werd aangegeven dat deze bestaat, maar op dit punt was discussie toch gewenst geweest. Euthanasie en re-animatie zijn uiterst tere punten. Dit bleek al uit de gesprek ken met moeders van nauwelijks levens- vatbare kinderen. In hun persoonlijke mening, uit ervaring geboren, lag al zo veel verschil, dat het gesprek nog lang niet ten einde kan zijn. De VARA hield een te onderscheiden tendens aan, dat is onbetwistbaar: een tendens die vele zal aanspreken, vooral wanneer men de aangrijpende beelden I erbij zag. Het eenvoudige verhaal van de verpleegster uit het kindertehuis stelde daar echter al veel tegenover. Achter het Nieuws zegt, met deze specials" de bedoeling te hebben ma- teriaal ter overdenking aan te dragen en geen uitspraken te willen forceren. Wat i het eerste betreft is het doel geslaagd: er is veel inzicht geboden op discrete manier, daarvoor alle lof. Ook juichen wij het toe, dat onderwerpen als deze, vooral ethisch zeer gevoelig liggend, voor de televisie worden aangepakt. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Er was een bepaalde overeenkomst tussen de opzet van een vierde radiopro gramma van de Britse omroep BBC en ons derde, te verzorgen door alle omroepverenigingen sa men. Ten eerste ging het tegen pira ten, ten tweede moest het daar om een aaneenschakeling van i lichte muziek zijn en ten derde was er eigenlijk geen geld voor. Bij ons is Hilversum III maar ten dele uit de verf gekomen en aangeslagen, bij de BBC roept men op 't ogenblik over goed succes, want dit net trekt zeker 2 miljoen luisteraars meer. Gistermiddag zijn in Amsterdam gouden harpen uitgereikt aan vier personen, die zich verdien stelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse lichte muziek, t.w. aan Michel van der Plas, Wim lbo, Corrie Brokken en Herman Tholen. Op deze foto: een geluk kige Corrie Brokken met de gouden harp, die zij zojuist uit handen van Jan Mul heeft ont vangen. Waarin zit dat nu? Het was allang bekend, dat de BBC-radio, met een netten-indeling waarop diverse Ne derlandse omroepleiders jaloers zijn, stelselmatig luisteraars verloor. In geen land werd zo gesproken van „die goeie ouwe induttende radio" als in Engeland. Zij had zelfs de bijnaam van „Tantetje BBC". Wel trokken, langs de kusten, de vele piraten een eigen trouw luiste- raarspubliek, dat bepaald niet hele maal uit jongeren-met-tran sistor-ontvangers bestond. Toen de Britse regering eindelijk de West-Europese piratenwet teken de, gebeurde wat niemand werkelijk had verwacht: de schepen verdwenen en de eilandjes werden ontruimd. Drie jaren Eigenlijk is de BBC, die wat de radio betreft staatsmonopolie bezit, slechts een dikke drie jaren ge teisterd door de piraten. Deze kwa men eind 1963 onafhankelijk van el kaar in actie. Op Paaszaterdag 1964 was Radio Caroline (later ln twee schipzenders gesplitst) de eerste, die op een voor malige Baltische veerboot voor de oostkust van Engeland begon met ge regelde, door reclame gesteunde uit zendingen. In de daarop volgende drie jaren kreeg Caroline gezelschap van meer dan een dozijn piraten, die zich voornamelijk met popmuziek richtten op de jeugd, maar waarvan sommigen ook met zgn. sweet-music het oudere publiek trokken. 1 Allemaal samen bereikten deze pi raten nog maar slechts een deel van het land. maar ze creëerden toch op den duur (evenals Veronica hier deed) een nieuw soort luisterpubliek: de liefhebbers van het achtergrond geluid waarnaar men niet echt aan dachtig luistert, maar het gebruikt „om de tijd te korten bij mechanisch werk". De geschiedenis van de piraten kunnen we verder wel overslaan: die is rijkelijk bekend. Genoeg zij, dat alle verdwenen in de loop van 1967, voor of na het moment waarop half augustus de wet werd ondertekend. Alleen de twee Carolines probeer den de regering te trotseren, maar ook zij moesten zwichten. Het eerst liet Caroline Noord het afweten, en op 8 maart 1968 zweeg als laatste piraat ook de Caroline Zuid. Radio I Intussen had de BBC bij de getrof fen maatregelen niet stilgezeten, want van overheidswege was duide lijk aangegeven, dat er wel com pensatie diende te worden geboden voor de van hun pop- en sweet-music beroofde piraten-luisteraars. Dat was een hele uitdaging voor de BBC en er werd lang en druk geconfereerd over de mogelijkheden, die alvast ge paard gingen met gebrek aan finan ciën, want ook in Engeland is de ra dio noodlijdend. De beste formule werd echter ge vonden in een fikse aanpak. Besloten werd, niet het al bestaande, maar eveneens luisteraarsverliezcnde lichte programma (BBC 3) voor het nieuwe te exploiteren, maar liever een heel nieuw net te scheppen. En dat onder de naam Radio I. Direct daarnaast het oude Light Program als Radio 2. Af en toe lopen de uitzendingen eens parallel. Beide programma's zijn ln de ether op weekdagen van 5.30 en op zondagen van 6.55 uur tot 2 uur 's nachts. Er is, van 30 september 1967 toen Radio 1 in de ether kwam, af, meteen geprobeerd zoveel mogelijk contact te krijgen met het luisterende publiek. Wie bijv. lid wordt van de „Radio 1 club", hetgeen niets kost. mag in het lunchuur in de nieuwe studio aan de Lower Regent Street in Londen ko men, om mee te doen aan de uitzen ding. Men kan met disc-jockeys pra ten en verzoekplaten laten draaien. Omdat deze attractie alleen voor Londenaren bereikbaar is, worden er nu over het gehele land hulpstudio's voor ingericht, zodat er kan worden overgeschakeld. Doordat er nu twee lichte pro gramma's naast elkaar staan, is de keuzemogelijkheid veel groter gewor den dan vroeger, toen de luisteraars naast Light Program alleen Home Service (het familieprogramma zoals wij dat van Hilversum I en II kennen) en het avondlijk Third Program Hilversum I 402 m. KRO 18.30 Nieuws. 18.48 Actualltelte- ten 19.05 Licht ensemble en so listen. 19.40 Conclllepostbus. 19.45 Zoelcend geloven. 20 oo Radio Kamerorkest en so listen. 20.55 Revolutie ln de detailhandel, lezing (IV). 21.05 Moderne kamermuziek (opm. 21.30 Babel: kunstkroniek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Overweging. 22.45 De zin gende kerk. 23.00 De kerk om vijf voor twaalf. Braziliaanse relsndtlties. 23.30 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojour naal. 18.25 Stereo: Licht ensemble met zangsollst. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Tref punt discussierubriek voor actuele zaken. 19.35 Vanavond: gevarieerd programma. 22.30 Nieuws. 22.46 Radiojournaal. NRU. 22.55 Muziek van deze eeuw (opn). 23.55-24.00 Nieuws. TELEVISIE VAN4VOYI) Julia, TV-feullleton. 19.31 Sportpanorama. STER: 19.56 Reclame. rtTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 AVRO's Televlzler. 20.45 In kleur: De Saint, TV-fllm. 21.35 De Gert en Her- mlen-Show. Morele Herbewa pening. 22.20 Je mag naar bul ten leunen. 22.30-22.35 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Noten en Tonen (les 9, herh.) Nederland II. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18 56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Scala. In formatief programma. 20.00 Journaal. STER: 20.16 Recla me. 20.20 ln kleur: Dubbelgan ger. TV-feullleton. 20.45 Eén bezoek aan onbekende Sov jet-republieken. documentaire. 21.35 Nederlandse amateurko ren. 22.00 Openbaar Kunstbe zit. 22.05 Verbinding met... Vanavond vanuit België: De kunstroof van de eeuw: De diefstal van het Lam Gods. TV-spel. 22.55-23.00 Journaal. België. Kanalen Nederlands: 2 en 10. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Tienerklanken. 19.25 Alle dag: Magazine voor het gezin. 19.50 Keurig Frans. 19.52 Zoek licht. 19.57 Mededelingen. 20 00 Journaal. 20.25 De troost van Je gezelschap, tv-spel. 31.55 Auteurs te gast ln de studio 22.30 Journaal. Woord. 7.15 Lichte muziek met nieuws en actualiteiten. TROS. 8.00 Nieuws. 8.11 Ver zoekprogramma voor de mill- land. 13.36 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Pro menade-orkest. klein Radio- koor en klein Radlo-mannen- tairen. (8.30 Nieuws; 8.31-8.42 koor. 13.00 Nieuws. 13.11 Actu- Actuallteiten; 9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Radio-Ka merorkest. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Plek-Uur: wedstrijdprogram ma. 11.45 Actualiteiten. KRO: 12.00 Gevarieerd programma. (12.22 WIJ van het land; 12.26 tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar... 13.15 Ondernemend.) NCRV. 14.00 Stereo: Radioka- merorkest en solisten. 14.30 Nieuws. Stereo: Klassieke grammofoon- ziektes muziek. 15.00 Een kind van de alltelten 13.25 Stereo: Klassie ke kamermuziek (gr.). 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: Pla no. fluit en fagot. 15.25 Stereo: Omroeporkest. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Romantische ope rettemuziek (gr.). 16.50 Stereo: Tango-Rumba-orkest met zangsollsten 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. 9.00 Hilversum UI. 240 FM-kanalen. NCRV: 02 Lichte vokale mu- 10.00 Nieuws. ïo.o; Nieuwe langspeelplaten zee. hoorspel. 15.40 Stereo: commentaar. 10.30 Big band- Lichte grammofoonmuziek. en soft swing uit de USA. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Inter- Vooi de jeugd. 17.00 Stereo: nationaal nieuws op het Folkloristisch-Joodse muziek bied van de lichte muziek, (opn.). 17.15 Stereo: Lichte (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 grammofoonmuziek. 17.30 Ste- Nieuws. 13.03 Radiojournaal, reo: Licht Instrumentaal 13.06 Platenprogramma. (14.00 kwartet met zangsoliste. 17.50 Nieuws.) 15.00 Nieuws. Nederland L NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. AVRO: 19.06 In kleur: Overheidsvoorlichting. Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 N'euws en ochtendgym nastiek 7.23 Stereo: Lichte Van de voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. (8.70-8.35 Voor de huisvrouw.) 9.00 Klassieke ge wijde muziek (gr.>. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Klassieke muziek (gr.). 12.00 Licht or gelspel 12.21 Voor het platte- Arbeldsvltamlnen. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Superclean dreammachlne. (17.00 Nieuws: 17.02-17.05 Radiojournaal.) (uitsluitend culturele hadden. Onbeschroomd Onbeschroomd heeft de BBC 'voor haar Radio 1 ook geliefde en bekende disc-jockeys van voormalige piraten zenders aangetrokken. Telt men hier bij op. dat het programma zowel over de middengolf als via FM van de prille ochtend tot in de nacht is te horen, dan valt het verschil met ons Hilversum III wel op. BBC's Radio 1 is succesvol en toch nog een zorgenkind. Ons Hilversum III slaat matig aan en blijft ook een zorgenkind. In een volgend artikel gaan wij hierop nader in. 7.03 uur Scala. I 8.20 uur aflevering Dubbelganger. 8.45 uur reportage ,,De andere Ruslanden". I 9.35 uur amateurkoren zingen, uitzendingen) io,05 uur spannende documentaire „De kunstroof van eeuw". 23. Teleurgesteld ging Jonas weer naar boven. „Ik dacht 'eel wat gedaan te hebben, maar er is niets gebeurd. Ik flap er niets van, hoor. Ach misschien is het wel een soort entrale verwarmingenfin, kan me niet schelen ook', ïompelde Jonas onverrchilllg en grinnikte wat. In de lUiskamer gekomen pakte hij zijn mars op en ging zitten. .Ik kan eigenlijk best Lappie en de professor achterna ]atn; misschien is er in dat stadje nog wel een zaakje te Het zal wel geen grootse zaak vorden, maar het zal allicht wat in het laatje brengen, nou ja, laat ik het maar proberen een beetje buitenlucht doet een mens geen kwaad...." En Jonas voegde de daad bij het woord en slingerde de mars over de schouder en verliet de oude toren. Fluitend liep hij op de landweg in de richting van het stadje. Hij had echter niet in de gaten, dat verschillende nieuwsgierige ogen hem vanaf de transen van een machtig kasteel nastaarden.... Hilversum 1 KRO 8.00 uur Radio Kamerorkest speelt. 8.55 uur oyclus „Revolutie in de detailhandel?" 9.30 uur Babel, magazine over kunst en antikunst. 11.30 uur jazzmuziek. Hilversum II AVRO 7.35 uur amusementsprogramma tot 10.30 uur, met strip, detective-vervolgspel en quiz. 10.55 uur (NRU/NCRV) Muziek van deze eeuw. Geen tv-show is zo omstreden als die van Gert en Hermien Timmer man bij de AVRO, vanavond weer te zien. Na elke uitzending vliegen felle brieven met vóór en tegen door hel land, komen terecht bij omroep, weekbladen en dagbladen, 't Zal al tijd wel zo blijven, want men moet het genre van Gert en Hermien be wonderen of men heeft er een afkeer van. Geen nood overigens, voor de laatstgenoemde categorie kijkers zit ten er immers (ook) knoppen aan het toestel! Gert en Hermien zijn vanavond in lief Monnickendam, nl. in het roman tische restaurant-anneic vishallen *De Stültenburgh", waarvan de eige naar verzamelaar van speeldozen is. Natuurlijk is dus het eerste liedje „Speeldoos uit grootmoeders tijd". Gert ontvangt ook gasten, o.a. Les Shalom, en hij presenteert zijn aller nieuwste ontdekking: de piepjonge Debbie, die haar eerste succesliedje „De flower-power-rok" laat horen. Heintje en Udo zingen duet (Van onze radio- en tv-redaclle) HILVERSUM Het staat nu wel vast, dat Heintje onze neus voorbij gaat. Hij wordt een Duitse jongen. Hij gaat naar een Duitse school om dicht bij de studio's te zijn. Studio's, waar Heintje welkom is en die hem ook welkom zijn, omdat er een du rende goudstroom naar hem toe vloeit, zo gauw hij er binnenstapt om platen te maken of voor de camera's te komen. Tja.... wij hebben het nakijken ten gevolge van onze arbeidswetten, die kinderen beschermt tegen exploitatie. Daar in Duitsland bedenken ze steeds mooiere dingen voor Heintje. Bij ZDF hebben ze nog altijd „Het gul den schot", met de kokkerellende zanger Vico Torriani als spelleider. En, hoe krijgen ze het voor elkaar, op 5 december (als wij pakjesavond van Sinterklaas vieren) staat de uit zending in het teken van de advent. Met boogschieten en al. De sfeer komt mede van de gasten, die tussen de spelletjes optreden. Daartoe behoren „onze" Heintje en de smachtende Oostenrijkse tekst- dichter-componist-pianist-zanger Udo Jürgens. Zij zingen een adventslied in duet. Die Heintje stijgt maar en stijgt maar op de artiestenladder en hij heeft haast, want de baard be dreigt zijn zilveren keel. Dus maar gauw en veel op de Duitse buis, Heintje. Wij mogen er alleen maar over schrijven en lezen. Horen en zien is er niet bij. (Een wereld in wording) 38 „Bern," sprak Pauline en ze werkte zichzelf de hoogte in, „Bern is de stad van de bondsambtenaren. In kwaliteit moeten zij ver boven de inwoners van Zürich staan. Hun taal is de taal van herders vermengd met de hartige uit drukkingen van voerlieden. Dat zijn de woorden van profes sor Hewald, mijn muzi ikleraar, die ongeveer acht jaar in Bem heeft gewoond. „De lui van Bern," zo zei hij altijd, .hebben voor niemand respect dan voor zichzelf' „Ik ben een Berner," sprak Amadeus met een knorrend geluid. „Jij bent de enige uitzondering," antwoordde ze. „Is 't waar of niet?" vervolgde ze tegen haar zuster. Ze reden de stad binnen. Von Breitenwyl en baron de Meunier wachtten in een van de lounges van Bellevue op Amadeus. Von Breitenwyl zag er al flink oud uit. zijn ziekte had met meedogenloze wreedheid haar sporen op hem achterge laten en zijn roodomrande ogen vertoonden de uitdrukking van iemand, die de lessen in geduld goed in zich had moeten opnemen! De baron daarentegen was een flink, sterk ge bouwd man van in de vijftig. Zijn grote neus, die als een reusachtige knol onder het kale voorhoofd uitsprong en in alle schakeringen van rose tot diep-violet lichtte, was een vormsel, dat zich in een internationale vermaardheid kon verheugen; tezamen met zijn buitengewoon dikke, in lange bundels vooruitstekende wenkbrauwen had hij menige kari katurist het hoofdkarakteristiek verschaft voor zijn aanval. Hij had iets pittigs en autoritairs in zijn optreden en zijn stem klonk, als hij sprak (wat niet vaak gebeurde) knappend en hard, terwijl de woorden er heel snel bij hem uitkwamen. Hij was een man, die de vierentwintlgurige dag te kort vond voor zijn werkzaamheden. De twee heren waren enigszins verbaasd, toen ze Amadeus met de twee meisjes zagen aankomen, maar toen hij haar namen noemde, zei de baron, dat Inwald Banz en Co. Jarenlang in zakelijke relatie met zijn firma had gestaan en dat hun turbines en hun dynamo's in zijn elektrische stations over de hele wereld te vinden waren. Pauline glimlachte, waai door haar tanden te zien kwamen. „Dus we zijn, zoals nu blijkt, door elektrische kabels met elkaar verbonden nietwaar?" „Ik ben een leek op elektrisch gebied", sprak Van Breiten wyl en hij stelde voor, om met de dames Inwald een eindje te gaan wandelen, terwijl de baron en Amadeus hun hoofden dan bij elkaar zouden kunnen steken. „Ik zal ze in een half uurtje weer terugbrengen," sprak hij en hij verwijderde zich met de beide meisjes. Spoedig daarop zag men het drietal onder de arcaden, waar ze de winkelétalages bezichtigden. Amadeus had een kaart voor de geldman ontrold en hij maakte hem bekend met de geografische bijzonderheden van het Oberland. Baron de Meunier volgde met zekere verba zing de wijsvinger van Amadeus. De persoonlijkheid van de jongeman was een raadsel voor hem. Hij had zich hem als een ietwat onbehouwen type voorgesteld, die hij met zijn eigen machtige persoonlijkheid zou kunnen intimideren. In plaats daarvan zag hij een hooghartige gereserveerde jonge man met een beschaafd uiterlijk voor zich, een jongeman met een paar ondoorgrondelijke ogen, die kalm en zeker van zichzelf, hem een les gaf in de aardrijkskunde van het alpenlandschap. Een ogenblik daarna ontvouwde Amadeus zijn projecten. Die waren uitstekend getekend en ze vertoonden zulk een technisch meesterschap, dat het geknor van de baron steeds welluidender werd. Zijn ogen gingen een eindje wijder open, terwijl zijn dikke wenkbrauwen zwaar neerzakten. Na een poosje Staarde hij met een soort van bestudeerde twijfel naar Amadeus, welke twijfel uitdrukking gaf aan zijn ver bazing. „Ik moet erkennen, dat dit niet conventioneel is." sprak hij. „Het is evolutionair, het is misschien wel revolutionair. Uw krachtstation herinnert me.... ja, hoe zal ik 't zeggen aan een tempel. Niet, dat ik ooit zo'n tempel gezien heb." „Dat is juist, wat me aanstaat," antwoordde Amadeus. „Een tempel, waarin de dynamo's het „Te Deum" zullen zingen." Wordt vervolgd 1073: Toen Eelko Eel- kema de smidse binnenliep, scharrelde smidje „Pjotr" Verholen daar juist met een kist rond. Dat was de opbergkist van de KNAP- mutator en het zal dus wei niemand verbazen, dat er een angstige uitdrukking verscheen op het gelaat van de boze Nicolagoniër. .Wat moet jij hier nou weer, pottekijker?" beet hij de veldwachter toe. „Ik heb ernstige klacht'n, Ver- hool'n," antwoordde de koddebeier piechtig. „De >olitie heeft moet'n ingry- >'n en dat zal voor jou ook cwalyke gevolg'n hebb'n." Ziezo, dacht Eelco. Daar fea"j:.e.rh°Jen hÜ' 'oorl?PiS mee doen Maar de smid zeil, ol liever Pjotr Nogrottr. die schrok zich zeven apen en acht hoedjes. „Oei we zijn door wT weet ."'dacht hij. Hjj werd beurt* li r0° van schri'k en stond te tollen op zyn benen, wat door Eel co Eeikema met genoegen werd waargenomen. Toen deed de veldwachter er toven op, We kond'n dit niet langer toestaan, Verhool'n," w K es; we haw n al lang in dc 8aat'n. je met een geheim zinnige uitvinding bezig was Maar toen kreeg jy een sluwe spion op je dak, die de kunst precies wou afkyk'n binn'ngedrong'n. Vanavond is-ie weer in zich hier onder valse voorwens'len binn'ngedrong'n. Vanavond is-ie weer in het dorp an't knokk'n geweest. Daar moest ik maatreeg'ls teeg'n neem'n, Ver hool'n. Ik heb hem opgesloot'n onder de toor'n en in de boei'n geslaag'n ,Je zult het vooriopig zonder leerjonge moet'n doen, Verhool'n Het was Pjotr Nogrottr alof ze een hele vuurwerkfabriek in zyn hoofd afstaken. „Is is Ka Kareltje Kn Knetter een sp spionstamelde hij zacht en geteisterd zocht hy steun teg enzyn werkbank modaea'ap 9776 -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 7