Wereldraad bezint zich op het gezag van de bijbel L TWEE MAAL IN 'N WEEK Een woord voor vandaag Dr. Visser 't Hooft gaf naam Centrum onderzoek studie en vorming dient samenleving Experimentele studie Acht groepen Dit jaar beginnen Religieuze taal als jargon is heidens u< >r XI Extra zitting var lutherse synode^ El DONDERDAG 14 NOVEMBER llgiUWE Was wat ik gisteren schreef niet sterk eenzijdig? Was het artikel onder op de pagina over prof. dr. G. C. van Niftrik niet ook van toepassing op het Woord voor vandaag? De christen, schreef hij, moet „van zijn heiliging, van al zijn christelijke 'bestdoeningen' altijd weer worden teruggeworpen op de recht vaardiging van de goddeloze". Wat de Amsterdamse hoogleraar schrijft is waar, is bijbels. Maar toch mag niet vergeten worden dat Johannes in het derde hoofdstuk van de eerste brief toch nadruk legt op ons doen. Maar dat doen is er niet om heilig te worden, noch om voor God aanvaardbaar te zijn. Dat doen is een vrucht van Gods herscheppende kracht. Dat „doen" begint voor Johannes bij „liefhebben". Hij schrijft: „dat wij elkander zouden liefhebben". Hij begon het derde hoofdstuk met: „Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven". Die liefde moet een echo hebben. Omdat de Vader ons lief heeft, moeten wij elkander liefhebben. Die liefde is dus geen eigen krachtsinspanning, maar een echo of vrucht van Gods liefde. Als prof. Van Niftrik schrijft: Jk ga met lege handen" heeft hij gelijk. Maar tegelijk is het waar dat ik met vole handen ga, want God maakt mijn handen tot zijn handen. En zijn handen zijn nooit leeg. W» lezen vandaag: I Johannes 4 1-12. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM In een fraai gebouw aan de Maasboulevard is nu een centrum van onderzoek, studie en vorming gevestigd, ge richt op de oecumene. De initia tiefnemers hopen hiermee goede diensten te kunnen bewijzen aan de samenleving. Door twee insti tuten zal het werk worden ver richt. Dr. W. A. Visser 't Hooft, oud se cretaris-gr nerval van de Wereldraad van Kerken, opent zaterdag met offi cieel dit gebouw met het uitspreken van een rede. Desgevraagd was hij bereid zijn naam aan het centrum te verbinden. Dr. Visser 't Hooft zal dan ook de titel „Dr. W. A. Visser 't Hooftcentrum" aan de gevel onthul len. Het gebouw is een schenking uit Duitsland. In 1961 bood de „Aktion Stihnezeichen" van de Evangelische Kirche dit projekt aan als teken van verzoening. Deze aktie. waaraan miljoenen Duitsers in geld en mankracht hun bijdrage hebben geleverd, richtte op enkele plaatsen in de wereld deze tekens op. Zij wil daarmee te kennen geven dat deze generatie Duitsers hebben begrepen welk onvoorstel baar leed de Hitlerverschrikking overal heeft aangericht. De schenkers beschrijven dit pro jekt als een „Internazionale ökume- nische Sozialakademie" en de ge bruikers menen nu aan dit doel in opzet te hebben beantwoord. Archi- tekt Joan van Dillen (tijdens de bouw overleden) ontwierp een ku busvormig gebouw op pilaren van zes lagen. Met deze vorm symboliseerde hij de oecumene. Bouwtijd was drie jaar, totale kosten ruim twee miljoen. Uitdaging Stage Instellingen op interuniversitair ni veau zijn hun werk in het gebouw begonnen. In de eerste plaats het Universitair Instituut Vormingswerk Bedrijfsleven. Doel: door onderzoek In verschillende delen ven de wereld zullen theologen zich samen buigen over een bepaald bijbelgedeelte. Tegelijkertijd zullen ze zich afvragen hoe ze in die studies het gezag van de Schrift ervaren. Zo willen ze op een geheet nieuwe manier een onderwerp benaderen dat meer dan ooit de theologen boeit. T\R. J. C. Rupp (links) en dr. H.M. de Lange in het gebouw van waaruit zij voortaan het werk van enkele instituten zullen leiden. en opleiding bij te dragen tot betere bewustwording der achtergronden van de industriële samenleving. Het Instituut bestaat sedert 1957 en wordt gesteund door kerken, uni versiteiten en bedrijfsleven. In Rotterdam zal het nu nauw gaan samenwerken met de Ned. Eco nomische Hogeschool. Een staf van zeven leden is reeds bezig met cursussen, adviezen, opleiding en on derzoek. Opleiding van theologen en theologische studenten past in het kader van de doelstellingen. Het nieuwe gebouw biedt ruime mogelijkheden. Reeds is een stage van dertien theologen aan de gang. Dankzij de logiesaccomodatie is het mogelijk cursisten in de Maasstad te detacheren. Deze theologen en voortaan iedere groep, die het cen trum voor enige tijd bezet zullen in het bedrijfsleven praktisch wer ken. UTRECHT „Religieui taal" moet een dimensie van d gewone taal zijn. Als jargon zij heidens. BEROÉPWGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Voorst (toez.): K. v. Ot teren te Lathum (Gld.). Bedankt voor Arnemuiden: A. J. Wijn- maaien te Maartensdijk <U); voor Din- teloord: C. J. P. Lam te Putten. GEREF. KERKEN Bedankt voor Sneek: H. A. Starren- burg te Wolvega. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaandam: P. N. Ribera te Enschede. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Middelharnls: A. Hoo- Ïrland te Werkendam; voor Terwolde: Llgtenberg te Oenemulden. Een ander initiatief van het UIVB richt zich op het helpen met training van theologen uit Afrika en Azië. Tal van werkgroepen zullen zich bezig houden met de problemen der stede lijke samenleving. Op Westeuropees niveau hoopt men een stuk „dienst aan de vrede" te kunnen gaan beoe fenen, mede in samenwerking met het Polemologisch Instituut in Gro ningen en vooral op verzoek van de Duitse schenkers van het gebouw. Een nieuw instituut ter onderzoek van de normen en waarden in de geïndustrialiseerde samenleving zal binnenkort ook vanuit dit gebouw gaan werken. Op dit terrein is reeds enig werk verricht. Behalve de uni versiteit van Utrecht en de NEH zui len de drie technische hogescholen en de r.k. Nijmeegse universiteit deelne men. De stafleden dr. H. M. de Lange en dr. J. C. Rupp beschouwen het als een uitdaging temidden van het geïn dustrialiseerde Rijnmondgebied te mogen werken. Zij menen met de I beide instituten een wijze van oecu- menische vormgevlig te brengen die nieuw en uniek is en het hart der j samenleving raakt. Prof. Krenier neemt 15 januari afscheid APELDOORN Woensdag 15 ja nuari neemt prof. W. Kremer afscheid van de Theologische Ho geschool der Christelijke Gerefor meerde Kerken. Diezelfde avond wordt zijn opvolger, drs. J. P. Versteeg, geïnstalleerd. Donderdag middag 16 januari zal prof. Versteeg dan zijn inaugurele oratie houden. DEN HAAG Er ie geen onderwerp dat zozeer de gemoederen van de theologen bezig houdt als het „gezag van de Heilige Schrift". In de Gereformeerde Kerken wordt ermee geworsteld, zodat deze week twee uitgevers een boek over dit onderwerp op de markt brachten onder dezelfde titel, „De bijbel in het geding." Het boek van Callenbach verscheen onder redactie van de theologen prof. dr. C. G. Berkouwer, en dr. A. S. van der Woude. Het hoek van Kok is geschreven door ds. B. W. Ganzevoort. De hervormde synode kwam met een bezinning in de vorm van het boek „Klare Wijn". In Amerika komen de evangelischen, die zich aan het fundamentalisme ontworsteld hebben, er maar niet los van. Het onderwerp duikt telkens weer op in de kolommen van het blad „Chris tianity Today." En ook de Wereldraad van Kerken kan het niet langer meer terzijde laten liggen. In de ko mende jaren zal vanuit de afdeling „Faith and Order" (Belijdenis en kerkorde) een diepgaande studie aan dit onderwerp worden gewijd. Het Is niet de eerste keer dat dit onderwerp op de agenda van de We reldraad staat. Reeds in 1951 werd het boek „Bijbels gezag voor van daag" gepubliceerd. Maar er is zoveel veranderd in denken, omstandighe den en benadering van de bijbel dat wat toen gezegd werd voor vandaag niet meer actueel is. Gezag op zich is vandaag niet meer wat het in 1951 is Het is niet langer gebonden aan een functie, een status, maar aan een persoon. Daarom had paus Johannes oneindig meer gezag dan de huidige Paulus. Gezag wordt niet meer erkend omdat het om onder werping vraagt, maar pas als het be wezen heeft werkelijk als gezag te functioneren. Maar dbk de wijze waarop de bijbel gezien wordt in de kringen van de Wereldraad is veranderd. De studie van 1951 zegt met nadruk dat de bij bel een eenheid is en dat we kunnen spreken van één boodschap en van één bijbelse positie. V erscheidehheid Maar de laatste jaren zijn velen sterk onder de indruk gekomen van het feit dat de bijbel een verscheiden heid is; niet alleen dat de bijbel be staat uit boeken die onder zeer ver schillende omstandigheden en cultu ren geschreven zijn, maar ook dat er tussen de schrijvers verschil is van boodschap, van theologie. Er worden historische gegevens verstrekt die niet altijd met elkaar kloppen en die met de beste w!l van de wereld niet kloppend gemaakt kunnen worden. Bovendien duikt nu meer dan ooit de vraag op, of het gezag van de bijbel ook betekent dat ieder onder deel evenveel gezag heeft. Heeft het boek van Leviticus evenveel gezag als de woorden van Jezus? Kerken die binnen de Wereldraad met elkaar in gesprek komen, ontdekken dat zij hun theologie gebouwd hebben op be paalde teksten, waaraan zij hoog ge zag gaven, terwijl andere kerken an dere teksten gebruikten en daardoor tot andere uitkpmsten kwamen. Sinds New Delhi doen de Oosters Orthodoxe Kerken volop mee en sinds het Vaticaans Concilie verschij nen steeds meer rooms-katholieken op de bijeenkomsten. Dat bracht weer een geheel nieuw aspect van het pro bleem naar voren. De kerken hebben namelijk niet allemaal dezelfde bij bel. De protestanten hebben de klein ste bijbel. De vraag naar de canon duikt op. Apocriefe boeken In protestantse kringen vraagt men zich nu meer en meer af of Luther gelijk had, toen hij zich beriep op de kerkvader Hienmymus en bepaalde boeken als „Apocrief" betitelde. Hij vertaalde ze echter nog, omdat ze wel niet gebruikt mochten worden als „be- wijsteksten", maar nog wel nuttig wa ren om te lezen De synode van Dordt verwierp ze echter 150 jaar geleden ook als „preekteksten". Hieronymus beriep zich op de Palestijnse bijbel van de Joden. Al lang is het bekend dat de Alexandriinse joden een uitge breidere bijbel oezaten. Geleerden be ginnen zich nu af te vragen of het wel waar was, dat de laatsten „vooruitstrevender" (minder joods) waren dan de eersten, en de Palestijn se canon de echte is. Kan het niet andersom zijn? Geëmigreerde gereformeerden in Canada en Australië zijn beslist hun geloofsbroeders in Nederland niet vooruit. Is het mogelijk dat de Pales tijnse joden zich ontdi an hebben van een aantal bijbelboeken die vooral door de christenen gebruikt worden om hun geloof te verdedigen? Zo ont komen ook de protestanten die leven in de lijn van Dordt er niet meer aan, zich te bezinnen op de vraag naar het gezag van de altijd apocrief genoem de boeken. wérkelijk uitrustl Van DRAKA. Plan van actie Van 21 tot 26 oktober kwamen in Boldern bij Zurich theologen uit heel de wereld bijeen om te gaan spreken over het gezag van de bijbel. Het ging deze groei van 25 er niet om, direct met conclusies te komen. Hun taak was een plan van actie uit te stippelen. De tijd is voorbij dat we het gezag van de bijbel kunnen omschrijven in een bepaalde theorie. De kerk heeft in het verleden gewerkt en gewor steld met bepaalde inspiratietheoriën. Daar is de al lar.g vergeten „mechani sche inspiratie" als zou God de bijbel hebben gedicteerd aan Zijn stenogra fen, Aan het andere uiteinde van het spectrum stond de idee dat de bijbel- schrijvers net zo geïnspireerd waren als dichters. Prof. Herman Bavinck schreef over de „organische inspira tie", een uitdrukking die velen lang heeft geholpen, maar toch ook weer niet alles zegt. Ondanks het feit dat ontzaglijk veel boeken verschijnen over dit pro bleem, is nog geen nieuwe benaming uitgevonden. Berkouwer waarschuwt dat er wel „niemand zal zijn die.... in een organische visie op zichzelf reeds een garantie ziet voor waarachtig Schrift geloof zonder bedreigingen." (De Heilige Schrift, deel II, pag. 27). En later schrijft hij, „dat de term organisch, dat wil zeggen door middel van een orgaan of instrument, op zich zelf nog weinig licht geeft in de dis cussies." Maar hij stelt daar dan geen nieuwe term naast. Geen theorie De vraag mag gesteld worden of het in onze huidige situatie wel moge lijk is de wijze waarop het gezag van de Heilige Schrift functioneert in een bepaalde term uit te drukken. De ter men uit het verleden falen alle op een gegeven moment. De 25 Wereld raadtheologen, twee van hen waren Nederlanders: prof. dr. H. Berkhof en mevrouw dr. E. Flesseman-van Leer, ondernamen zelfs geen poging. Ze be sloten het probleem van een geheel andere kant aan te pakken. Mevrouw Flesseman-van Leer hield in Boldern een inleiding over de vraag waarom de Wereldraad van Kerken zich nu opnieuw met dit on derwerp moet bezig houden. Faith and Order heeft zich bezig gehouden met een studie over „Schrift, traditie en tradities". Daaruit volgde een stu die over de wijze waarop de Schrift moet worden uitgelegd (hermeneuti sche studie), maar daarin dook tel kens het probleem van het gezag van de Schrift op. De aandrang vanuit andere orga nen van de Wereldraad is nog ster ker. In uitgaven en rapporten van de Wereldraad wordt telkens weer de bijbel geciteerd. Maar de laatste jaren wordt steeds meer kritiek uitgeoefend op de wijze waarop bepaalde „bewijs- teksten" worden gehanteerd, soms he lemaal uit hun verband gerukt. Bovendien, zo zeggen weer ander en, is de bijbel vrijwel het enige wat de verschillende kerken van de Werel draad gezamenlijk bezitten. Hun litur gieën, hun kerkordes, hun liederen, hun tradities lopen geweldig uiteen nu de Oosterse Kerken volop mee doen en de rooms-katholieken hun neus binnen de deur hebben. Moderne vragen Drie vragen duiken in het bijzonder In onze tijd op: 1. Nu zoveel nadruk wordt gelegd op de onderlinge verscheidenheid bin nen de bijbel moet men zich gaan afvragen of no 4 wel over het gezag van de Schrift gesproken kan worden als de bijbel geen meer of minder harmonieuze gemeenschap van ge tuigen is. Of moet gekozen worden tussen bijvoorbeeld het gezag van het zij Deuteronomium of Kronieken, of het gezag- van Petrus of Johannes? 2. Volgens een rapport staan er wel degelijk dingen in de bijbel die el kaar tegenspreken en die niet ver klaard kunnen worden als elkaar aan vullende delen van één bepaalde waarheid. Dat dwingt ons te kiezen voor of tégen een bepaalde gedaerte. Doen we dat, dan worden we onmid dellijk geconfronteerd met het gezag van de bijbel. 3. De bijbelschrijvers hebben bij hun werk duidelijk gebruik gemaakt van bepaalde bronnen. Is alleen de uiteindelijke tekst bekleed met bij bels gezag, of strekt dat gezag zich ook uit over die bronnen? Experimenteel Besloten werd een proefondervinde lijke studie op te zetten. In plaats van langs een filosofische weg, of langs de weg van het mense lijk denken te komen tot een bepaal de uitspraak, gaan de 25 theologen overal in de wereld studiegroepjes vormen die een bepaald bijbels ge deelte of een bijbels onderwerp gaan bestuderen. Dit worden strikt acade mische of wetenschappelijke studies. Er komen 'n het totaal acht groe pen. Een Duits-Nederlandse groep gaat zich bezinnen op wat de bijbel zegt over het eeuwige leven, een Ame rikaanse over het onderwerp „revolu tie", maar dan vooral vanuit de Berg rede van de Here Jezus. Weer een andere groep maakt een studie over Johannes de Doper in zijn verhou ding tot Jezus. Een Spaanse rooms-ka- tholieke groep gaat zich vooral bezin nen op de wonderen van Christus. Een Scandinavische groep werpt zich op de bijbelse gegevens over de maag delijke geboorte, en een Italiaanse op de bijbelse gegevens over de opstan ding. Tijdens deze studie willen de groe pen proberen aan te voelen hoe nu de bijbel in hun werk fungeerde. Waar om werd de ene tekst wel een zwaar (Van onze kerkredactie) NIJKERK/KAMPEN De nachtmerrie van iedere uitgever is dat hjj nog eens een boek op de markt zal brengen en dat dan blijkt dat een collega tegelijkertijd een boek publiceert onder dezelf de titel. Callenbach in Nij- kerk en Kok in Kampen is dat deze week overkomen. Een bijkomende bijzonder heid is dat het boek van Cal lenbach onder meer is gere digeerd door een auteur die altijd Kok in Kampen exclu sief zijn boeken laat verzor gen, prof. dr. G. C. Berkou wer. De titel van beide boe ken is „De bijbel in het ge ding". Het onderwerp in bei de gevallen is het gezag van de Heilige Schrift. Aan de uitgave van Callenbach hebben verschillende theologen meegewerkt. De hoofdstukken wa ren oorspronkelijk colleges uit de theologische etherleergang van de NCRV. Honderden predikanten hebben ernaar geluisterd en willen ongetwijfeld de bundel bezitten. Onder de schrijvers treffen we prof. dr. G. C. Berkouwer en prof. dr. A. A. van Ruler, prof. dr. G. P. Hartvelt en de rooms-kathollek prof. dr. J Coppens, prof. dr. J. T. Bakker en de christelijk-gere- formeerde prof. dr. B. J. Oosterhoff aan. Na een algemene inleiding over het Schriftgezag van prof. Berkou wer schrijven zij over Schriftkri tiek en Schriftgezag in de 17de «n 18de eeuw, de 19e en 20ste eeuw en in de -ooms-katholieke theologie. accent gegeven en de andere niet? Waar ligt het gezag en hoe kwam dat op ons af? Dan pas begint het eigenlijke werk, want dan moet na de exegetische stu die een reflzcteren volgen over het gezag. Daarna moeten de groepen hun conclusies bij elkaar leggen om te zien of er ook gezamenlijk een nieuw inzicht gegroeid is. Resultaten? Niemand weet wat deze studie zal opleveren. Hermeneutische studies uit het nabije verleden hebben aange toond dat het niet eenvoudig zal zijn tot gemeenschappelijke conclusies te komen. Toen vorig jaar vijf van dergelijke studies die een ander doel hadden naast elkaar werden gelegd, open baarden zich niet alleen theologische en kerkelijke verschillen, maar voor al ook culturele en filosofische. De resultaten bleken sterk beïnvloed te zijn door de Franse fenomenologie, het angelsaksische ernpiricisme en Heidesgeriaanse hermeneutiek. Dat zou misschien opgevangen kun nen worden door internationale groe pen te vormen. Maar dat is een zeer kostbare zaak, want dan zouden be paalde theologen telkens weer de hal ve wereld moeten rondreizen om zich samen over een bepaald Schriftgedeel te of onderwe-p te buigen. En de financiën van de Wereldraad staan er todh al niet zo rooskleurig voor. De 21 theologen moesten daarom tevreden zijn met meest nationale studiegroe pen. Wat zal de studie opleveren ook als dat probleem wordt overwonnen? De oosters-orthodoxe theologen waren er niet zo zeker van dat er veel resulta ten geboekt zouden worden. Eén van hen zei tijdens de conferentie in Bol dern: „Ik hou niet van dat woord „gezag". Dat is me teveel een wester se manier van spreken. Gezag komt me te veel van buiten." Heeft deze theoloog gelijk? Of spreekt hij zo, om dat zijn kerken nog maar nauwelijks geconfronteerd zijn met de moderne vragen? De groep van 25 heeft zich door deze twijfel niet laten ont moedigen. De studies kunnen al op vrij korte termijn beginnen. Maar het zal nog wel enkele jaren duren voor de resultaten met elkaar vergeleken kunnen worden. Dit stelde dr. C. Verhoeven uit De Bosch gisteren op de jaarbijeenkom van de katholieke centrale verenigin voor geestelijke volksgezondheid, gewijd was aan het thema „taal gezondheid". IEL •ht Religieuze taal, die over een apai en andere wereld spreekt, alsof 1 verifieerbaar aanwezig was, is vc de skeptische buitenstaander dikwi duister, onverstaanbaar en tegenstri dig. Een uitspraak als „Onze zondt zijn gewassen in het bloed van h Lam" levert enorme puzzels op, aldi dr. Verhoeven, niet alleen omdat was-technisch niets van deugt, mi ook omdat zij voortkomt uit een trai tie van wraak en offeren, waarin vdfafit ons moeilijk kunnen inleven. De religieuze taal doet voortduren een beroep op onze welwillendhi en onze cultuur-historische belangste ling. Volgens dr. Verhoeven ontsl daardoor hèt reële gevaar, dat wij hi formatieve en bemiddelende karakf van die taal gaan vergeten. STERIEL m ecl in d ivea [emi 1 IX 1 Ujp mb at is h onii V w1 ikh êieiY/é sie 1 :tai Ch 5.ih De religieuze taal verwijst dan nii meer naar een wereld, maar won zelf een wereld op zich. archaïscl estetisch en interessant, maar ook st« riel en dichtgeklonterd. Ze wordt da alleen gehanteerd om louter ceremt niële of sociale redenen. Hoe minder de religieuze taal frasen verstart,, hoe beter zij in st?.a is, de gewone taal te verrijken, aldi dr. Verhoeven. Üchti AMSTERDAM Zaterdag 30 nihjaa] vember komt de synode van footer Evangelisch-Lutherse Kerk in eefeat. extra-zitting bijeen om een nieuvCj^ kerkelijke hoogleraar te benoemen ij de vacature, ontstaan door het oven lijden van prof. dr. W. J. Kooiman. *u-£ „Herstel kerkelijke eenheid" vergader! Ve- ...gezag en geschiedenis, en kerk en we tenschap. Canon Een van de belangrijkste artike len is van de hand van prof. dr. J. L. Koole, die schrijft over „Schrift gezag en canon". Hij gaat daarbij in op de vraag die de laatste Jaren weer actueel is geworden: Heeft de reformatie de bijbel niet verkort door de apocriefe boeken te schrap pen? Prof. Koole komt tot de conclusie dat de beslissing van de reformatie, voorzover die op historische gron den berustte, geen grond meer on der de voeten heeft, omdat we ont dekt hebben dat het in de geschie denis wel iets anders is gegaan dan toen gedacht werd. Maar zover de beslissing berustte op de inhoud van de boeken, is die nog altijd terecht gekomen. Prof. Koole schrijft dan ook: „Wat de doorslag zal moeten geven zal nog altijd voor alles de inhoud van deze omstreden boeken moeten zijn." Dit boek bevat 160 pagina's, de prijs is 14.90. Ds. B. W. Ganzevoort, die zojuist heeft meegedeeld dat hij als predi kant van Hoboken (bij Antwerpen) met emeritaat zal gaan, schreef een totaal ander boekje. Het is vooral bedoeld om de mensen die zijn gaan twijfelen door alles wat over de bijbel wordt gezegd en geschreven, weer wat rust te geven. Het boekje bepaalt zich ook niet alleen bij het gezag van de bijbel, maar gaat in op alle vragen rondom bijbel, geloof en wetenschap. Verdedigen Het is een diepernstige poging om de bijbel te verdedigen, om ogenschijnlijke tegenstellingen als helemaal geen tegenstellingen te ontmaskeren en om moderne vra gen te beantwoorden. Dat is echter ook de zwakste van dit boekje. Wie niet met deze problemen worstelt, zal het boekje met plezier lezen. Wie wel geconfronteerd wordt met moderne vragen, zal het vaak teleurgesteld neerleggen, om dat het net niet die problemen be handelt die bij hem leven. En de enige troost van de Antwerpse pre dikant is dan: „Zien we voorlopig de overeenstemming nog niet, dan geven we dat over en blijven ermee bezig tot we meer licht hebben." Een van de moderne vragen opgeworpen door onder meer Kase- mann is of alles wel kloppend te krijgen is. Ds. Ganzevoort gaat uit van dat a priori. Maar als die ver onderstelling niet juist is, komen totaal andere problemen aan de or de. Kan dan nog gesproken worden over het gezag van de bijbel? Op die vraag gaat ds. Ganzevoort niet in, omdat hij geen ruimte laat voor die mogelijkheid. Maar dat is wel de vraag die velen op het ogenblik bezig houdt die de bijbel bestude ren. Dit boek bevat 152 pagina's en kost 2.50. Bu: eidt alk: d< re e i ien< tw alin aai -eic

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2