DIEPGAANDE ONRUST IN DUITSE KERK Iglo maakt nü verschil tussen andijvie a la crème PINKSTERMENSEN KUNNEN VAN KOHLBRUGGE LEREN Vreedzame kerk in VS deling aanbevolen Harttransplantatie niet de oplossing Een woord voor vandaag Dorothee Sölle wil links bundelen Uw probleem is het onze.... Boodschap moderamen KERK IN OOST-BERLIJN: Alle predikanten in algemene dienst Hiilpvliegtuip boven Biafrar beschoten 1 n SPANNINGEN BIJ PRESBYTERIANEN Kardinaal Felice: Kerk is geen democratie Prof. Brom: Te weinig donC Europese jeugdraad opgericht Drs. De Jorf preekte mei WOENSDAG 13 NOVEMBER V Johannes hamert het er in: „Wie de rechtvaardigheid doet is rechtvaardig". „Die uit God geboren is doet geen zonde". „Die de rechtvaardigheid niet doet is niet uit God". Het gaat om ons „doen". Dat zijn woorden die wij wel tienmaal mogen overlezen. Al te vaak verschuilen we ons achter de genade van God, die niet om „goede werken" zou vragen. Diep in ons hart weten we dat we veel doen wat niet goed is, maar we vluchten dan in de genade om aan de consequenties te ontkomen. En we zingen: „Een zondaar maar gered, o Heer". Maar wie zijn eigen zonden kleineert, kleineert ook de genade van God. En zonde wordt altijd duur betaald. Misschien kun nen wij op die manier ons geweten wat gerust stellen, maar we kunnen de gemeenschap met God er niet mee verwerven. En zonder die gemeenschap met God kunnen wij niet de kracht ontvangen om het leven van God op aarde te leven. Gods genade vraagt om een radicale levensstijl, om een vol komen overgave, om overwinning in ons dagelijks leven. Met minder kunnen we als kinderen van God niet toe. Is dat dan mogelijk? Niet in eigen kracht, maar wel door vol ledige overgave aan De Here. Zijn kracht wil ons leven reini gen en heiligen. We zullen ons steeds door Hem moeten laten gezeggen. We lezen vandaag: I Johannes 3 11-24. Brieven die niet sljn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan po«xe- gels te worden Ingesloten. Vraagt Wanneer zijn in 1969 de bouwvak- en metaalvakanties Antwoord: Eerstgenoemde van 28 juli tot en met 8 augustus, de twee de van 30 juni tot en met 11 Juli. Vraag: Wanneer je alleen AOW hebt, hoeveel mag je dan bijverdie nen zonder dat je in de inkomsten belasting valt? Antwoord: Wanneer men over zijn inkomen reeds loonbelasting be taalt, valt men in de regel alleen in de inkomstenbelasting, wanneer men of meer dan 13.000 bruto-loon geniet, of meer dan 15.000 net to-inkomen heeft, ofwel langer dan een maand twee lonen naast elkaar geniet, waarvan de kleinste de 400 te boven gaat, ofwel meer dan 400 neveninkomsten heeft Is geen van deze gevallen aanwe zig, dan kan het gevolg zijn dat er over 400 neveninkomsten geen in komstenbelasting wordt geheven. Valt men eenmaal in de inkomsten belasting, dan moet men alle neven inkomsten (ook spaarbankrente) op geven. Vraag: In Zwitserland heb ik een potje edelweiss gekocht. Kan ik die in Holland overhouden in de tuin? Antwoord: Dit kan zeer goed. Een goede kweker van vaste planten verkoopt deze plantjes ook. .Wel moet u er op rekenen dat ze hier wat hoger worden dan in Zwitser land en dat ze er niet zo stralend uitzien. De grond moet aan de droge kant zijn. Op natte grond willen ze niet. Men kan ze bijvoorbeeld in een rotstuin zetten tussen de stenen en op wat kalkrijke grond. De plant kan beter tegen een droge en stren ge winter dan tegen te veel nattig heid. Vraag: Vroeger hadden we thuis een clematis met heel fijne room witte bloemetjes. Heel de buurt door kon je haar ruiken als er regen op komst was. Aan de bloemist heb ik wel eens gevraagd of deze nog te koop was, maar hij zei dat deze niet meer in de handel was en dat er alleen grootbloemige verkocht wor den. Enige jaren geleden heb ik deze clematis in Oostenrijk volop gezien Ik heb gehoord dat de naam is cle matis vitalba of gewone en wilde bosrank. Men ziet ze hoog in de bomen met ranken vol bloemetjes. Zo graag zou ik een dergelijke plant kopen. Antwoord: We hebben deze cle matis in geen enkele prijscourant kunnen vinden. Enige jaren geleden annonceerde de firma Schiphorst te Wageningen deze nog in haar prijscourant Misschien is het enige middel een advertentie in een vak blad te plaatsen. Vraag: Bestaat er een cao voor winkelpersoneel of is het salaris van een bediende in een boekhandel uitsluitend een zaak tussen werkge ver en werknemer? Antwoord: Wel bestaat er een cao, maar deze regelt alleen de secundai re arbeidsvoorwaarden. NED. HERV. KERK Beroepen te Capelle a. d. IJssel: L. Kievit te Leiden; te Nieuwkoop: C. A. v. Harten te Bodegraven; te Neerlang broek: J. C. de Bie te Ederveen; te OI- denkeppel (toez.): C. v. Ooyen te Tree beek. Aangenomen naar Bovenharólnxveld: H. Binnekamp te Vriezenveen, die be dankte voor Ermelo; naar Zweeloo: J. de Zwaan te Bellingwolde; naar Assen: dra. W. A. de Pree te Hindeloopen. Bedankt voor Sommelsdijk: P. Kolijn te Scherpenisse, GEREF. KERKEN Beroepen te Baflo (Gr.): J. Z. Potjer te Maasland; te Werkendam: R. Akker man te Driebergen; te Castricum: J. van Drie te Leiderdorp. EVANG. LUTH. Aangenomen naar Hoorn-Enkhuizen: dra. mr. P. Estdé, wonende te Kromme nie. GEREF. KERKEN (vrflgem.) Bedankt voor Berkum: J. v. Benthem te Ulrum. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-zuid: K. J. Velema te Leeuwarden. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Beekbergen: W. C. La- main te Grand Rapids. Beroepen te Zeist: C. v. d. Poel te Yerseke. BONN Terwijl het mode- ramen van de Evangelische Kerk in Duitsland bijeen was, om een boodschap op te stellen over de diepgaande onrust in de kerk, was dr. Dorothee Sölle op een theologencongres in Flensburg bezig, om theologisch links tot een partij in de kerk te formeren. Tegelijk is de synode van de kerk van Württemberg bijeenge komen, om de brokken te lijmen, die hebben geleid tot het aftre den van Oskar Klummp als synodepresident. Het theologencongres in Flensburg was verleden week georganiseerd door het linkse oppositionele theolo- gentijdschrift „Zwischen den Zeilen" („tussen de regels", een woordspeling op het bekende tijdschrift Zwischen den Zeiten). Ongeveer vierhonderd predikanten en studenten bezonnen zich daar op het thema „Waartoe nog predikanten?" Maar het belangrijkste van dit con gres werd het door mevrouw Sölle hartstóchtelijk verdedigde plan, de „linkse" theologische krachten in de Evangelische Kerk te bundelen. Men was het er over eens, dat het noodza kelijk was om, net als de belijdenisbe weging „Geen ander evangelie" en an dere rechtse groepen, actiegroepen te vormen en in voorkomende gevallen solidair op te treden. Maar voor een grote organisatie achtte de meerder heid de tijd nog niet rijp. Wel werd besloten, om regionale cellen te vor men voor kerkhervorming en theolo gische heroriëntatie. (Van onze kerkredactie) Klummp Gelijk bekend is de president van de Wiirttembergse synode, landraad Oskar Klummp, afgetreden door een conflict met „Geen ander evangelie" en andere piëtistische groepen bij de voorbereiding van de Kerkedag, vol gend jaar in Stuttgart. Daarvoor ver gadert deze week de synode. Intussen doet men van verschillen de kanten pogingen, om de brokken te helen. Een groep piëtistische predi kanten in Stuttgart heeft Klummp ge vraagd te blijven. Zij distancieerden zich van „Geen ander evangelie" en van de Ludwig-Hofackervereniging. Ook van diverse andere zijden, on der andere van 38 leden van de we tenschappelijke staf van Tübingen, is een beroep op Klummp gedaan, om op zijn beslissing terug te komen. Bovendien hebben „Geen ander evangelie" en de Ludwig-Hofacker vereniging hun verklaring van 15 ok tober, die de directe aanleiding voor Klummp was, om het bijltje erbij neer te leggen, teruggenomen. Z(j hebben gezegd, dat het hun spijt, dat zij niet tevoren eontact met Klummp hadden gezocht, en hebben zich tot verder gesprek bereid verklaard. Honderd Württembergers hebben een actiegroep „Kritische Kerk" ge- een nieuwe president zal kiezen. Ver hinderen, dat de synode deze week 'n nieuwe president zal kiezen. Ver der eist deze groep, dat 't presidium van de Kerkedag en de leiding van de Württembergse kerk volledige ope ning van zaken zullen geven over hun besprekingen met de piëtisten in zake de Kerkedag. „Wij zijn niet tegen de piëtisten. Wij menen, dat ze op de Kerkedag aan het woord moeten komen. Maar we zijn wel tegen het dreigen met scheuring en het uitdelen van ketter- hoeden", aldus deze groep. Klummp zelf heeft zich in een inter view met de Stuttgarter Nachrichten vooral gekeerd tegen de tendens van „Geen ander evangelie", om de ge meente op te splitsen in bekeerden en onbekeerden. Wij dwalen allemaal en hebben op zijn hoogst maar een stukje van de waarheid. Daarbij moeten wij weten, dat het evangelie niet uniform ver kondigd kan worden. In het Nieuwe Testament is al te zien, dat elke tijd verschillende theologieën heeft. Be langrijk is slechts, dat de ene theolo gie de andere niet verkettert Volgens Klummp moeten piëtisme en moderne theologie geen tegenstel lingen zijn. De piëtistische vaderen waren in him tijd de modernste theo logen, die er ooit geweest zijn. Een juiste theologie is altijd modern. De leden van de bel(jdenisbeweging matigen zich aan, dat zij de zuivere waarheid hebben en dat zij de bekeer den zijn. Dat monopolie-geloof is pri mitief, onwaarachtig en gevaarlijk. Ik laat mij door hen niet veroorde len. Om dat duidelijk te tonen, ben ik afgetreden, aldus Klummp. Met het oog op de „interne situatie van de Evangelische Kerk, die tegen woordig tekenen van een diepgaande onrust vertoont" heeft het modera men eind vorige week een boodschap gepubliceerd. „De christenheid over de gehele wereld neemt deel aan de grote om wenteling, die zich op alle terreinen des levens voltrekt", zo zegt het mo deramen, dat er dan voor waarschuwt, dat deze overgangssitu atie er toe verleidt, om bij het afstemmen van het kerkelijk leven op de toekomst ver over het doel heen te schieten. Dat is de laatste tijd duidelijk ge worden in een aantal gevallen, waar in predikanten en kerkelijke groepen door eigenmachtig optreden de kerkelijke gemeenschap in gevaar brachten. Het moderamen deed een beroep op pers, radio en televisie om niet eenzijdig dergelijke ontsporingen van hardlopers alle publiciteit te geven. De gemeenten werd gevraagd, om met afwijkende opvattingen geduldig om te gaan. ^9 mm tm mmm V Spinaziespinazie la crèmeandijvieen nu II M# I f V andijvie la crème. Helemaal nieuw voor Nederland. A A| W En ongelooflijk lekker. Andijvie, vers van het land, W gewassen, gesneden en bereid met een romig sausje. Zó klaarl Waarschijnlijk wordt dit nèt zo beroemd als spinazie la crème. Dat hangt helemaal van uw goede smaak af prils: 450 gram 1.60 Prof. Van Niftrik geschokt door verslag begrafenis Jan van Gijs (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Prof. dr. G. C. van Niftrik las in onze krant het verslag van de begrafenis van Jan van Gijs, bekend voor man van de Volle Evangelie-be weging en hij schrijft in zijn kroniek in „Kerk en theologie", dat hij erdoor geschokt is. „Jan gaat niet met lege handen zijn Heiland tegemoet", zei de heer J. v. d. Brink. Een andere spreker aan het graf, Dick Zwart, getuigde: „Het is beter een iong leven als een kaars aan beide kanten te laten opbranden. (Van onze kerkredactie) BERLIJN De oost-synode van de Evangelische Kerk van Berlyn- Brandenburg wil, dat de kerkerde zo veranderd wordt, dat predikanten niet meer aan een plaatselijke gemeente verbonden worden, maar in dienst van de gezamenlijke kerk beroepen worden. De leiding van de kerk zou hen dan naar een gemeente moeten zenden, maar zo dat zij niet langer dan acht jaar op dezelfde plaats zouden mogen •taan. dan tot je honderdste jaar aow te genieten en voor de troon van God te komen met lege handen." GODDELOZE Prof. Van Niftrik schrijft: „Ik ben geschokt, omdat Kohlbrugge mij met de paplepel Is ingegeven, en Kohl brugge was toch ook niet helemaal vrij van 'piëtisme'. Door Kohlbrugge en Böhl heb ik heL voorgoed geleerd, dat een mens van zijn heiliging, van al zijn christelijke 'bestdoeningen', al tijd weer wordt teruggeworpen op de rechtvaardiging van de goddeloze. En Calvijn maakt ons in de Institu tie duidelijk, dat wij maar moeilijk in onze goede werken een bron van vreugde kunnen aanboren en altijd weer terug moeten naar de enige zekerheid voor het geloof, namelijk dat Jezus Christus voor ons heeft ge daan wat wij niet doen konden. Volgens de bijbel volgen de werken in Gorkum gingen zij vooruit: niet met lege handen! Ik geef grif toe, dat de heiliging in menig christelijk leven schromelijk verwaarloosd wordt. Toch mag nooit de heiliging de grond van onze eker- heid worden. N'et zonder red^.i zeg gen de lutheranen, dat de rechtvaar diging van de goddeloze de articulus stantis et cadentis ecclesiae is. Met de prediking van de rechtvaardiging van de goddeloze staat en valt de kerk. BULTMANN Ik ben ervan overtuigd, dat de krin gen waartoe Jan van Gijs behoorde, de theologie van Buitmann en zijn school een uitvinding van de duivel achten om de arme zielen van de eenvoud van het Evangelie af te lei den. Al zouden zii daarin gelijk heb ben, dan wordt het voor hen tijd te beseffen, dat het zwaard, dat zij te gen Buitmann c.s. keren een twéésnij dend zwaard is, dat ook hen treft. Anders gezegd: Buitmann c.s. èn dit soort Pinkslermensen staan be wonderend over de christelijke exis tentie heengebogen: wat die existen tie niet oplevert! Bewonderenswaar dig! Zowel door de huidige neo-mo- derne theologie als door de Pinkster mensen wordt het christenvolk opge jut om aan '»et wérk te gaan en het christelijk ge'oot waar te maken. De moderne theologie wil het christelijk geloof waar maken door sociale en politieke activiteit, meestal in revolu tionaire zin, en de Pinkstermensen willen het waar maken door het aan tal bekeringen, dat zij tot stand bren gen. Ik zal de laatste zijn om het op te nemen voor 'christelijke' gemakzucht en vadsigheid. Maar als ik alles ge daan heb wat ik schuldig was om te doen (en wie kan dat zeggen?), dan ben ik nog maar een onnutte dienst knecht. Onnut, omdat Hij het eigenlij ke heeft gedaan! Ja, ik ga naar mijn Heiland met lege handen. Maar daarom is Hij dan ook mijn Heiland! Het is nog erger: ik ga naar mijn Heiland met handen, die door zonden zijn besmeurd. Al mijn hoop is gevestigd op Zijn genade en barmhartigheid; ik leef krachtens mijn geloof in de rechtvaardiging van de goddeloze. Gorkum heeft het ware heil verduisterd.' VOELEN VELE NEDERLANDERS ZICH THUIS. Zuid-Afrika biedt u: veel ruimte, veel natuur prachtig klimaat goede salarissen lage belastingen prettige werkom standigheden veel faciliteiten geen taalprobleem Nederlandse vakmensen van harte welkom. Vragen staat vrij, schrijf dus gerust om Informatie aan: Zuld-Afrlkaanse Immigratie-Attaché, Raamweg 8, Den Haag. LISSABON Een vliegtuig van luchtbrug van de kerken naar Bial is getroffen door Nigeriaans afwec geschut. Ondanks hun verwonding slaagden de piloten er in, hun mat ne behouden op Sao Tomé aan grond te zetten. De inzittenden, de pilo Backstrom uit Zweden en Olssen Noowegen en pater McGli moesten in het ziekenhuis wor^ri opgenomen. Deze luchtbrug van de protestan ni ja te kerken in Duitsland en Scandina en Caritas Internationalis heeft eind vorige week 583 geslaai Jg vluchten naar Biafra uitgevoef Toch blijft de voedselsituatie er tastrofaal. De artsen in de nog niet verove gebieden verwachten, dat het da{00 lijkse dodencijfer tegen Kerst zal gestegen tot 25.000. ft Zes leiders van orthodi d kloosters op de berg Athos Noord-Griekenland zijn door pi arch Athenagoras van Konstantino afgezet om hun verzet tegen di oecumenisch streven. h iri (Van onze kerkredactie) MONTREAT (VS) De span ningen in de Presbyteriaanse Kerk in de Verenigde Staten (de „zuidelijke presbyterianen") zijn zo groot geworden, dat een scheuring onvermijdelijk lijkt. Sommige conservatieven over wegen, zich af te scheiden en een nieuwe kerk te stichten, die de naam Evangelisch Presbyteriaan se Kerk zou moeten krijgen. Ook gaan er stemmen op, die aan dringen op een vreedzame deling van de kerk in een „conserva tief" en een „liberaal" gedeelte. Lange tijd namen de 1,6 miljoen zuidelijke presbyterianen een stand punt in, dat men in de angelsaksische wereld omschrijft als „conservatieve- evangelical". Zij kwamen daarin over een met twee andere grote „zuidelij ke" kerken in de Verenigde Staten: de zuidelijke baptisten en de Missou- ri-lutheranen. De laatste jaren is daar echter verandering in gekomen door het doordringen van de nieuwt theologie. Knneth Keves uit Louisville, een vooraanstaand man in het lekenwerk, omschreef het verschil tussen de „con servatieven" en de „liberalen" in zijn kerk onlangs aldus: de conservatie ven beschouwen de bekering van zon daars tot God als de voornaamste taak van de kerk, terwijl de liberalen willen, dat de kerk vooral op sociaal, economisch en politiek gebied actief is. Tegelijk trekken de liberalen het gezag van de Bijbel, inclusief de uitspraken over de maagdelijke ge boorte, de dood en de opstanding van Christus in twijfel. Keyes vond, dat de conservatieven deze „noodlottige koers" niet lang meer zouden kunnen volgen. Ook de bekende predikant dr. Da niel Iverson uit Miami heeft dezer dagen op een mannendag in Swanna- noa (Noord-Carolina) gezegd, „dat er bij ons al lang twee kerken onder één dak zijn en dat deze twee richtingen niets meer gemeenschappelijk heb ben". Hij is voor een vreedzame boe delscheiding. Dr. Nelson Bell uit Mnntrpat, schoonvader van Billy Graham en een van de vooraanstaande conserva tieven, is daar echter beslist tegen. Hij vreest er een chaos van. Beter zou het volgens hem zijn, als de libe ralen zouden inzien, dat de meerder heid van de christenen een religieus en geen sociaal evangelie wil. Belangrijk is een proces om kerke lijke goederen, dat sinds april 1966 loopt. Twee gemeenten in Savannah (Georgia) scheidden zich toen af naar aanleiding van uitspraken van de sy node over Vietnam, de burgerrechten, burgerlijke ongehoorzaamheid, de vrouw in het ambt en de oecumeni sche beweging. Nadat reeds een plaatselijke recht bank deze afgescheiden gemeenten de kerkelijke goederen had toegewezen, heeft het hooggerechtshof van Georgia deze uitspraak dit jaar bevestigd, hoewel de jurisprudentie in de Vere nigde Staten in het algemeen is, dat de kerkelijke goederen het eigendom blijven van het kerkverband. Het hooggerechtshof grondde zijn beslissing op de redenering, dat de Presbyteriaanse Kerk beduidend van haar oorspronkelijke leerstellingen is afgeweken en dat daarom plaatselijke gemeenten het recht hebben, om zich af te scheiden. Frank Cheatham, de advokaat van at de Presbyteriaanse Kerk, vond |d.e een kwalijke zaak, dat een gerecinil hof beslist, of een kerk van haar «II is afgeweken, en kondigde aan, chi hij in appel zou gaan bij het Hoog lek rechtshof van de Verenigde Staten. p De zuidelijke presbyterianen be U1 den een fusie voor met de Hervond® Kerk (van Nederlandse afkOTjwl1 400.000 leden). In 1970 zullen twee kerken zich verenigen onder naam Hervormd Presbyterianen Kerk. Ook zijn de zuidelijke presbfrig- rianen betrokken in het COCU-p I dat negen protestantse kerken wil laa menvoegen tot een mammoetl kh< van 25 miljoen mensen. epc In COCU participeert ook de grotere Verenigde Presbyteria Kerk, waarvan de ontwerper varfce i plan, dr. E. C. Blake lid is. Dit flen de meer dan drie miljoen „noo|rt lijke presbyterianen". ASHEVILLE De laatste ont k keling is, dat 37 gemeenten ka Noord-Carolina uit protest tegen beralistische tendenzen" besl s\0| hebben hun financiële steun voor ftd neraal-kerkelijke doeleinden te [ring ken. ich ROME Kardinaal Felice vindt allen die het gezag van de kerkelijke hiërarchie in twijfel trekken ketters. Deze kandidaat voor het ambt van staatssecre taris van het Vaticaan en een van de naaste medewerkers van de paus, schrijft dit in een hoofdartikel in het blad l'Osser- vatore Romano. Volgens hem is de kerk beslist geen democratie. Hij vraagt van alle leden van de kerk van Rome „eer bied en verering, welke een onder daan moet hebben voor degene die zijn wettige meerdere is." „Helaas," schrijft hij, „gehoorza men velen niet meer of zij gehoorza men althans niet aan het leergezag van de kerk met die geest van geloof die noodzakelijk is. Wie democratie in de kerk wil invoeren alsof zij een wereldse vereniging zou zijn gaat in tegen het plan van Christus... opent de deur voor eindeloze ongeregeldhe den en insubordinatie." Aangenomen wordt dat het hoofd artikel eerst door paus Paulus is goedgekeurd eer het werd gepubli ceerd. In het slot van het artikel wordt gezegd dat zij die het kerke lijk gezag aantasten „niet beseffen dat hetgeen zij met geweldige trots stellen, eerder met evenveel trots en koppigheid is gezegd en geschreven door die voorgangers van hen die ketters of scheurmakers zijn." n >ed T (ent DEN HAAG „Wat wij chirurgen kunnen doen aan een hartkwaal is slechts loodgieters- werk: kleppen vernieuwen en gaten dichten. Aan de hartspier als geheel kunnen wij weinig doen. De enige manier is het ernstig zieke hart te vervangen door een ander. Daarbij zijn we voorlopig aangewezen op het transplanteren van een hart van een pas overleden mens, want het ideale mechanische ktinst- hart is nog niet uitgevonden. Aldus gistermiddag dr. A. G. Brom. hoogleraar in de toraxchirurgie te Leiden. Hij sprak voor het departe ment 's-Gravenhage van de Neder landse maatschappij voor nijverheid en handel. Prof. Brom noemde het hart een der simpelste organen van ons lichaam. „Is de lever te vergelijken met een chemische fabriek en de hersenen met een computer, het hart is een een voudige dubbele zuigperspomp." Het hartinfarct is een van de meest voor komende hartkwalen en wordt ver oorzaakt door verkalking en vernau wing van de slagader, die het hart zelf van bloed voorziet Hoe zo'n ver nauwing precies komt, is onbekend. Er wordt gezegd dat het een gevolg is van te veel eten, te veel roken en van het „man" zijn. Aa nde eerste twee kan wat gedaan worden, aan het derde niet. Behandeld kan eigen lijk alleen worden het hartinfarct zelf en het bevorderen van het herstel. Zijn de" hartslagaders en is het hart zelf dusdanig aangetast dat herstel niet meer mogelijk is. dan rest nog het hart te vervangen. Op zich is dat geen probleem. Elk medisch hart- LEUNENBERG (Zwitserland) Op een conferentie van nationale correspondenten van het jeugddepar- tement van de Wereldraad van Ker ken is besloten tot de oprichting van een Oecumenische Jeugdraad in Eu ropa. Doel: coördinatie van het oecu menische werk onder protestantse en orthodoxe jongeren in dit werelddeel. Een voorlopig vijfmansbestuur staat onder leiding van Foster Mur phy, secretaris voor jeugdzaken van de Britse raad van kerken. centrum in Nederland is in staat om hart te transplanteren. De probh telj liggen ergens anders. gen Het is de kunst een donor te vi nde die bij de patiënt past. Anders v het getransplanteerde hart onherj pelijk afgestoten. Er zijn minstenj donors nodig om een patiënt te I nen helpen. Dat is in ons kleine t erg moeilijk; vandaar dat hier L geen harttransplantaties zijn gevoerd." Tenslotte merkte prof. Brom orf' volgens hem de huidige harttranso taties niet de oplossing zijn. het aantal patiënten dat daarvoi aanmerking komt. z(jn er te i dergelijke transplantaties nodig. I z(jn niet voldoende donors voor.l mechanische hart biedt wellicht - oplossing, maar de huidige kunst I ten tasten het bloed nog te veelL d lo; H (Van onze kerkredactie) WAGENINGEN Gisteren ninei den wij in een deel van onze ed ine dat de kerkeraad van de ger C meerde kerk (vrijgemaakt) tin? schorsing van zijn predikant di ir e de Jong verleden week had d geheven, zodat hij zondag weer6i,u voorgaan in de dienst. Nader nemen wij, dat drs. De Jong zo vel: echter niet gepreekt heeft. Drs. De Jong doet ons weten hij de gewraakte opmerking b an ondertekening van het ond J31- keningsformulier vorige week t<flen nam, omdat hij de kerkeraad er van kon overtuigen, dat hij a opmerking niet als voorbehoud 3115 bedoeld. Daarop hief de kerk* de schorsing op. Bij de opstelling van een ka boodschap over een en ander vervolgens, dat de kerkeraad U steeds op- het standpunt stond, de schorsing juist was geweest0®: kerkeraad beschouwde de ten on: me van de opmerking als een r zi materieel conformeren van drs 1- Jong aan het standpunt val inoi kerkeraad. len Deze voor drs. De Jong onti ouv terende gang van zaken heeft e *at geleid, dat hij van mening is, da 1 zijn ambt van predikant niet la 8, I kan uitoefenen. Zaterdag heeft dit aan de kerkeraad meeeed Een definitief besluit heeft nij niet genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2