Het heil worden moet met met verwar^ ontwikkeling^ Paus overweegt consistoi Volk sprong op tijd regering bij lie Ds. J. ter Schegget i Amsterdam overledeO Een woord voor vandaag JONGEREN IN Lutherse LAREN BIJEEN bezinning op thema revolutie Voorzitter ir. Van der Pols treedt af BEROEPINGSWEBK VISSER 'T HOOFT: HORIZONTALISME EENZIJDIG Ambonese missies gaan samenwerken Michaellegioen wil waarachtig beraad MAANDAG 11 NOVEMBI Een ieder die deze hoop op Hem heeft (nl. dat wij Christus zullen zien) reinigt zich, gelijk Hij rein is", schrijft de apostel Johannes. Zijn die woorden wel „bijbels?" Natuurlijk staan ze in de bijbel, maar hebben wij niet vaak de idee dat de mens niets kan doen aan zijn eigen heil. Het moet hem gegeven worden. Al het andere is zelfrechtvaardiging. Wie zo leest laat niet de bijbel spreken, maar gaat uit van een bepaalde dogmatische leer, die hij in de bijbel perst. Natuurlijk zegt de bijbel dat wij door goede werken en zelfrechtvaar diging zalig worden, dat wij alleen uit genade door God worden aangenomen in Christus, maar dat maakt deze woorden van Johannes niet tot een tweede rangs tekst. Zijn we dan niet rein in Christus? Ja, maar tegelijkertijd roept de bijbel ons op, ons als kinderen van God dagelijks te reinigen. Eer de discipelen met Jezus het avondmaal zullen vieren, moeten eerst hun voeten gewassen worden. Er is ook nog zo iets als een dagelijkse reiniging. Wie uitgenodigd is voor een receptie kleedt zich voor die receptie. Hij gaat niet in zijn werkpak, noch in zijn weekend shirt. Zo bepaalt ook het feit dat wij Christus verwachten ons leven. Wie weetdat hij met Hem zal zijn, houdt er reeds rekening mee hier op aarde. Hij bereidt zich voor op die ontmoeting. We lezen vandaag: I Johannes 2 18-29. LEI (Van een onzer medewerkers) LAREN De lutherse jeugd heeft zich bezig gehouden met het thema revolutie tijdens een jongerenweekend. Jan Glisse- naar, één van de inleiders was van mening dat missie en zen ding een dialoog moeten aan gaan met de culturen in andere werelddelen. Zij zullen, zei hij, hun geloof niet aan anderen moeten opdringen, maar de ge dachten van vrede en gerechtig heid, die ook in andere godsdien sten leven, serieus moeten ne- tholieke priester Camillo Torres en de huidige vakbondsleider Emilio Maspero, die zich beiden inzetten voor de bevrijding van de druk, die op arbeiders en kleine boeren rust Daarmede waren zij in de lijn van het Christuswoord „De grote ver drukking die niet meer wezen zal". Het Koninkrijk Gods laat zich niet verenigen met enigerlei verdrukking van mensen. Voorts vestigde de pre dikant de aandacht op het sociale jeugdwerk van de Braziliaanse lu therse kerk, dat probeert enig licht te brengen in de duisternis van vele levens. VVD wenst Haya (Van one parlementsredactie) DEN HAAG Vervroegd door de publikaties, dat mevroeuw Haya van Someren-Downer door verschillende afdelingen in het land gewenst wordt als voorzitster van de VVD, heeft het dagelijks bestuur van de liberale partij dit weekeinde in een communiqué het aftreden van ir. K. van der Pols als voorzitter be kendgemaakt, rottedrieslotenbè Men voert daarvoor verschillen de redenen aan: van de voorzitter van de WD wordt in de komende tijd meer politieke werkzaamheid verwacht, de heer Van der Pols kan door zakelijke beslommeringen (di recteur van Rijn-Schelde) weinig tijd aan de partij geven en omdat nie mand anders voor de functie beschik baar was. Nu mevrouw Van Someren geen Kamerlid meer is, heeft zij tijd voor het voorzitterschap. Het hoofdbestuur zal de kandidaatstelling vrijdag, vlak vóór het congres van de WD, regelen. De 'heer Van der Pols heeft zijn wens om af te treden, reeds op 26 oktober bekendgemaakt. Volgend jaar maart kan de nieuwe voorzitter worden gekozen op de algemene ver gadering van de VVD. NEW YORK De commissie voor internationale zaken van de Wereld raad van Kerken heeft een document van 81 pagina's aangeboden aan de delegaties op de komende assemblee van de Verenigde Naties. In dit boekje zijn oecumenische uit spraken verzameld over 58 Internatio nale vraagstukken, zoals godsdienst vrijheid, ruimte-onderzoek, ontwape ning, apartheid, kernproeven, bevol kingsvraagstuk, bestraffing van oor logsmisdadigers. NED. HERV. KERK Beroepen te Haaften (toez P P. J. Monster te Bairneveld, die in tegenstel ling tot een eerder geplaatst bericht over dit beroep nog niet heeft beslist. Aangenomen de benoem, t. wetensch. hoofdambtenaar a. d. univ. v. Amster dam: F. H. Breukelman te Simons- haven. GEREF. KERKEN Beroepen te Dokkum: R. v. d. Berg te Bodegraven. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Nunspeet: J. Tamminga te Grand Rapids (V.S.). ^WE (door Jan J. van Capelleveen) GENÈVE Opnieuw heeft dr. W. A. Visser 't Hooft, de erepre sident van de Wereldraad van Kerken, met nadruk verklaard dat bjj al het strijden voor betere intermenselijke verhoudingen, de verhouding tot God niet uit het oog verloren mag worden. Op nieuw stelde hij tegenover elkaar het .verticale" en het ^horizon tale", zoals hij dat ook deed in zijn belangrijke rede voor de vierde assemblee in Uppsala. Visser 't Hooft schiep op dat mo ment geen nieuwe kerkelijke begrip pen. Ik herinner me dat ik ongeveer drie jaar geleden tijdens een confe rentie een lang en fel persoonlijk gesprek heb gevoerd met Harvey Cox, de Amerikaanse socioloog, die van deze tegenstelling niet wilde we ten. Misschien is zijn positie beter te verklaren met de uitdrukking dat bij hem de „verticale" benadering geheel opgaat in de horizontale. God wordt in de mensen ontmoet. Maar Visser 't Hooft heeft er wel aan meegewerkt door zijn rede in juli, dat dit spraakgebruik meer alge meen bekend werd. Het is een onder werp van discussie geworden. In de afgelopen weken heeft prof. dr. G. C. Berkouwer erover geschreven. Ds. J. H. Velema van Apeldoorn heeft ero ver gesproken tot de christelijk-gere- formeerde ouderlingen. En de over leden dr. J. M. de Jong, rector van het hervormd seminarie, had dit als onderwerp gekozen voor de diesvie ring van Kerk en Wereld. Deze dies is afgelast, maar het is zeer goed mogelijk dat de rede toch nog gepubliceerd kan worden. Dr. De Jóng had hem voor ongeveer de helft af, en verder zijn er in zijn nala tenschap zoveel aantekeningen ge vonden, dat het mogelijk moet zijn de rede verder uit te werken. ENORME VRAAG In het zojuist verschenen nummer van het kwartaalblad International Review of Missions komt dr. Visser 't Hooft terug op zijn uitspraak van juli. Hem werd de vraag gesteld of de kerk op het ogenblik niet wat wankel op haar benen staat, omdat velen er niet meer toe kunnen komen te zeggen dat Christus de enige Hei land is in de wereld. Wat is de aard en de omvang van Zijn heilswerk in onze tijd? zo werd gevraagd. Dr. Vis ser 't Hooft antwoordde: Dat is een enorme vraag, die niet in een paar woorden beantwoord kan worden. De eenvoudigste wijze om het probleem onder woorden te bren gen is om te spreken over de verhou ding tussen het horizontale, dat is het hele intermenselijke aspect van het christelijk geloof, en het verticale as pect van dat geloof. Er zou heel wat over te zeggen zijn waarom die nieuwe horizontale bena dering zo aanslaat. Ten dele is dat waarschijnlijk een reactie op een verkeerd verticalisme. Je kunt, ook in het leven van een oecumenische beweging, sterke reacties onderken nen tegen een soort wereldvreemde vlucht in de leer van de laatste din gen. Ik denk bijvoorbeeld aan de eerste oecumenische discussies tij dens de conferentie van Stockholm In 1925. REACTIE Anderzijds kan ook gezegd worden dat het een reactie is tegen een puur individualistisch .concept van het heil, waarbij het dus gaat om het behoud van de enkeling: Ik probeer van de wereld gered te worden en de wereld laat me koud. Maar ook de huidige reactie is een zijdig. Het bedroeft me een beetje, moet ik zeggen, om zo in mijn eigen leven deze pendulebeweging te moe ten meemaken. De slinger bewoog zich eerst van het horizontalisme van het oude sociale evangelie naar het verticalisme, zoals dat naar voren kwam in de oorspronkelijke theologie van Karl Barth (die hij later corri geerde) en weer terug, heel ver naar de andere richting. Economische en sociale ontwikke- Glissenaar informeerde de lutherse jongeren op het conferentieoord „De Hoeve" te Laren NH dit weekeinde over de situatie ln Latijns-AVnerika, over de revolutionaire bewegingen daar, en vroeg zich af: Wat kunnen wij in Nederland doen? „Wij zullen in onze groepen In vloed moeten uitoefenen, die groepen een nieuwe oriëntatie op de wereld vragen moeten geven. Wij zullen bo vendien binnen de bestaande politie ke partijen en kerkelijke groeperin gen de aandacht moeten vestigen op de rechten van de mens, zoals die door de Verenigde Naties zijn op gesteld. Waar die rechten worden geschon den, zullen we moeten protesteren en tegenacties moeten ontketenen." De heer Glissenaar dacht in dit verband aan het verbreken van de econo mische betrekkingen en het boycot ten van schepen. Zaterdagavond sprak drs. P. van Ginneken over de revolutie in La- tijns-Amerika. Hij zag de revolutie als een snel en allesomvattend aan passingsproces. en hij vroeg zich af of een revolutie inderdaad met ge weld gepaard zou moeten gaan. De heer Van Ginneken liet een aantal knelpunten in Latijns-Ameri- ka de revue passeren. Hij wees op de maatschappijstructuur met een klas sekarakter, op de bevolkingsexplosie, die mede het gevolg is van medische en hygiënische voorzieningen. Bij dit alles signaleerde de heer Van Ginne ken de enorme groei der steden en de moderne centra van die steden. Cen tra, die de armoede elders ln de stad en in het land camoufleren voor de buitenlanders. De bevolking van Latijns-Amerika Is via pers en radio op de hoogte j gebracht van de welvaart in het Westen. Daardoor is men zich bewust geworden van zijn eigen armoede en daardoor is jen „revolutie van de j verwachtingen" ontketend. De heer I Van Ginneken wees in zijn betoog op 1 de invloed van met name de Rooms Katholieke kerk en een encycliek als „Populorum Progressio". Eredienst Zondagmorgen maakten de deelne- j mers aan dit weekend de eredienst mee in de Lutherkapel te Hilversum, waar ds. G. Fafié voorging. In zijn j prediking bepaalde hij de gemeente bij het optreden van de Rooms Ka- UTRECHT Naar wfj vernemen hebben de politieke missie de mili- I taire missie van de in ons land ver- j blijvende Ambonezen besloten tot j nauwe samenwerking om hun strijd voor erkenning van de Republiek Zuid Molukken effectiever te kunnen i voeren. De politieke missie wordt geleid door ir. J. A. Manusama te Rotter dam. Commandant van de militaire missie is luitenant-kolonel I. J. Ta- maela te Zeist. De militaire missie heeft zaterdag in Utrecht een vergadering belegd om verslag uit te brengen van de reis, die vijf leden van de missie vorige maand naar New York hebben gemaakt om bij de leden van de Verenigde Naties begrip te vragen voor de Ambonese zaak. Verklaard werd dat diverse VN- leden en dagblad- en tv-journalisten grotere belangstelling voor het stre ven naar erkenning van de RZM hadden dan in Nederland wordt on dervonden. De regering-Ruys de Beerenbrouck, waarin ook figuren zaten als Heemskerk, Aalberse, Van Kar- nebeck en Idenburg, ls gedurende de novem- berspanningen zwakheid, slapheid, ja lafheid ver weten. Dat was niet helemaal terecht. Het kabi net was gloednieuw, amper twee maanden aan de regering en zat, we schreven het al, tot over de oren in de problemen: levensmiddelen, Duitse keizer, vluchtende legers die door ons land wil den, moeilijkheden bij het leger, op de vloot en een bijzonder lastige Kamer. Alles bijeengenomen deed haar dit op het acute revolutiegevaar weinig, of in het geheel niet be dacht zijn. Gelukkig waren er bewegingen vanuit het vo'Jk, die het kabinet tijdig op het gevaar attendeerden en maatregelen voorstelden, die de regering doorvoerde. Zoals zo vaak op ander (meestal maatschappe lijk) terrein, ook hier: het Nederlandse particulie re initiatief, waarop de overheid inhaakte, redde de situatie. Het volk sprong deze regering bijtijds bij. Er was om te beginnen de groep Gerretson-Van Gybland Oosterhoff. (Gerretson later bekend als diohter en hoogleraar.) Beiden waren secretaris van Colijn, die bij de BPM werkzaam was en zidh op dat ogenblik met een belangrijke regeringsop dracht in Engeland bevond om daar verbetering van de voedselaanvoer naar ons land te verkrij gen. Een aantal ongeruste mannen was naar dit tweetal toegegaan om te vragen wanneer Colijn, een van de sleutelfiguren ln ons land, terug zou Woensdag de 13-de, een dag na Troelstra's re volutionaire rede, was daar het vrijwillige land stormkorps onder de wapenen gekomen. Vier honderd vrijwilligers meldden zich in de Grote Koopmansbeurs. Pas de volgende dag arriveer den regeringstroepen. Foto: de bezetting van hel stadhuis, verzameld bij de koepel. komen. Zij zagen het revolutiegevaar heel duide lijk -en vonden dat de regering daar niet op reageerde. ER KLOPTE NIETS VAN Want: wie zouden opstandige horden keren? Waren leger, vloot, politie betrouwbaar? Waren de regeringsgebouwen bezet, de stadhuizen, dg stations? Had de Koninklijke familie extra bescherming? (In Berlijn woei al een week de rode vlag van het keizerlijke paleis.) Steeds moest met-„neen" worden geantwoord. Er werd besloten een nota op te stellen, bestemd voor De Savornin Lohman, minister van Staat, eveneens een gezaghebbend figuur in ons land. In die nota wordt de communist Wijnkoop met name genoemd als een man, die revolutionai re plannen had (Troelstra had zijn opruiende rede in Rotterdam nog niet gehouden), waarbij als merkwaardige, later juist gebleken, indruk wordt gemeld dat Wijnkoop geld van buiten landse oorsprong moest hebben om een revolutie te helpen financieren. (Het is inderdaad gebeurd, dat Wijnkoop, in gezelschap van een Duitser, 60.000 gulden bij een bank in ontvangst ging nemen voor zijn actie.) Lohman zou de nota naar de regering doorspe len. Toen de gebeurtenissen zich nog sneller gingen ontwikkelen: de keizer in ons land, het SDAP-congres over de revolutie vervroegd, Rot terdam als uitgangspunt voor revolutie verkozen, ging een aantal mannen opnieuw naar De Savor nin Lohman, die als zijn oordeel te kennen gaf dat de situatie wettigde pressie op de regering uit te oefenen. Hij adviseerde onmiddellijk naar de minister van oorlog, Alting von Geusau te gaan, om via hem de regering onder druk te zetten. ONVINDBARE MINISTER De minister was aanvankelijk onvindbaar op zijn onbewaakte ministerie waren adres noch te lefoonnummer van hem voorhanden. Men vond hem tenslotte thuis, waar de „mannen van het eerste uur" openhartig en frank zeiden: de rege ring moge doen wat ze wil, maar wij gaan vech ten. Als geen militaire maatregelen worden geno men zullen wij, althans in Den Haag, zelfstandig gaan handelen. Dit hadden zij overigens al gedaan voor wat betreft de bewaking van het Koninklijk gezin. In overleg met de opperstalmeester, R. F. C. baron Bentinck, waren reeds dertig gewapende mannen van de Vrijwillige Landstorm, voorzien van eer. mitrailleur, de tuin van het onbewaakte paleis Noordeinde binnengetrokken (de Vrijwillige Landstorm bestond uit vrijwilligers, die aan het begin van de oorlog hun diensten aan de regering hadden aangeboden, nimmer in actie hadden be hoeven te komen, maar wel regelmatig hadden geoefend). Deze gehele Vrijwillige Landstorm (6000 man) werd in allerijl gemobiliseerd en naar vitale pun ten gezonden. Bovendien werd enkele dagen later in een vergadering van rechtse Kamerfracties op initiatief van Duymaer van Twist het plan besproken via eigen partijkanalen ook betrouw bare dienstplichtigen uit het noorden en zuiden op te roepen vrijwillig onder de wapenen te komen. OOK MR. P. S. GERBRANDY De minister keurde ook dit plan goed en zo trokken duizenden regeringsgetrouwen, koud thuisgekomen, het militaire pak weer aan om nog meer bedreigde punten, onder meer het stadhuis van Rotterdam, te bezetten. Onder hen was de reserve-kapitein, mr. P. S. Gerbrandy, de latere minister-president in Londen, die met 22 man uit Sneek naar Den Haag kwam om zijn diensten aan te bieden. De oproeping van déze vrijwilligers betekende Jhr. A. F. de Savornin Lohman in feite het geboorte-uur van de Bijzondere Vrij willige Landstorm van Duymaer van Twist, de I organisatie die tot aan de Tweede Wereldoorlog zo nadrukkelijk van zich is blijven spreken. Hadden de protestanten zich vooral beïnvloeding van de regering geworpen, rooms-katholieken namen het initiatief om het volk voor de revolutie te waarschuwen. Men ont wierp een waardig contra-revolutionair manifest, dat binnen de kortst mogelijke tijd in een miljoe nenoplaag was verspreid. Ook Troelstra, dinsdags de 12de op weg naar de Kamer, kreeg er een in handen gedrukt- Voorts organiseerden de rooms-katholieken een I manifestatie op Houtrust in Den Haag, waar 40.000 mensen bijeen kwamen om naar 18 sprekers te luisteren. MGR. POELS IN LIMBURG Het waren ook de rooms-katholieken die in Limburg het revoluticgevaar de kop indrukten. Limburg, vlak bij Duits gebied waar de revolutie woedde, telde in de mijnstreek een groot aantal roden dat de macht wilden grijpen. Troelstra schreef over Limburg later: „Alles was daar voor bereid qm het bewind in handen te nemen". Hier was het een priester van groot formaat, mgr. Poels uit Heerlen, die de situatie door hacf. Poels schreef later: wij kenden de adressen waar stapels rode vlaggen waren bezorgd om uit te steken als het uur was geslagenHet was hem ook bekend dat er een geheime socialistische ver gadering in Heerlen was geweest, waar ter spra ke kwam dat revolutionairen uit Aken de Lim burgse kameraden de helpende hand wilden toesteken. Poels vormde, daarbij gesteund door zijn broer, het Kamerlid, met voortvarendheid burgerwach ten, waarvan hij er zoveel had, dat hij er wel een flink aantal mannen van kon afstaan om vrijwil lig in Den Haag de orde te helpen handhaven. Alle contra-activiteiten overziende mag gecon cludeerd worden dat zij de onmisbare factor vormden, waardoor de revolutie niet uitbarstte. Dr. Scheffer zegt het in zijn pas bij de Arbei derspers verschenen boekwerk November 1918 zo: Zonder de contra-groeperingen zou het zeer de vraag zijn geweest of het militaire apparaat het wel voor de regering had kunnen klaren. ling is een belangrijke noodzaak. Ik geloof dat ik dat herhaalde malen heel duidelijk gesteld heb, bijvoor beeld tijdens de conferentie voor kerk en samenleving en ook wel bij andere gelegenheden, zodat niemand zal menen dat ik die slechts als pro blemen van de tweede orde zie| is het volslagen onmogelijk i keling te identificeren met he" We beseffen maar al te goed volslagen onjuist is. Ik denk bijvoorbeeld aan geschiedt in de kring van de P ren. Hier zijn de ontwikkelde 1|gndi zijn dat „heilsstaten?" Dat z niet. Jonge mensen schreeuwflflae toe: „We geloven niet dat het werkelijk zin heeft in de overoj?é?r«" kelde consumentenmaatschappi^^ FUNDAMENTEEL Met andere woorden: zonder tjLSeil dracht om te werken aan de o, keling te verwaarlozen, moet»^ de absoluut fundamentele vraf der ogen zien, wat uiteindeli* w,n' leven zinvol maakt. Ons antw» voel dat het leven slechts dan zirfig* als het geleefd wordt in vertfvalHg tot God en dat God gekend kafoor den in Jezus Christus. Veler de al Velen praten tegenwoordig d Jezus als „de mens voor an|e pre Natuurlijk is dat waar, maar|erscj1 eerste plaats ls Jezus de mei g0e God gezonden en de mens leven voor God leefde. We citeren allen (en soms vaak) Mattheus 25: Help de gen, help de dorstigen, help vangenen. Maar wie heeft zegd? Dat werd gezegd door ning der Ere op Zijn troon, dergelijke teksten citeren, m< niet alleen luisteren naar wat gen, maar er ook bij zeggen irvan zó'r per of n auto :eren erg :iaal ens dat het geen losse woorden |i die in de lucht hangen. We (flcc gen ze uit de mond van Hemjvgrk( ha It de nog ■jden door wie ze uitgesproken werd staat is alle woorden waar te£' in ons leven. AMSTERDAM In de leef tijd van 70 jaar is in het Amster damse Diaconessenhuis over leden ds. Jan ter Schegget. Hij was een paar weken geleden in het ziekenhuis opgenomen na een hartaanval die hem trof (Van een onzer medewerkers) UTRECHT Vóór de januari- zitting van het postoraal concilie te Noordwijkerhout wil het Mi- chael-legioen een „waarachtig katholiek beraad" organiseren, „opdat het falende Nederlandse episcopaat zich daaraan zal kun nen spiegelen". Dit werd zaterdagmiddag in Utrecht meegedeeld, waar vele hon derden van het ruim duizend Neder landse gezinnen tellende Michael legioen zich bezonnen op maatregelen tegen wat zij zien als de uitholling van de Nederlandse kerkprovincie van de Rooms-Katholieke Kerk. Voorzitter Louis Knuvelder sprak van een bewust en opzettelijk kom- plot tegen de Rooms-Katholieke Kerk, maar de dag is niet ver meer, zei hij, dat de scheiding opgelegd gaat worden en dat Rome zal zeggen, „wie waar staat". Het Michael-legioen noemde hij een verzetsgroep tegen de dictatuur van het PINK (pastoraal instituut Nederlandse kerkprovincie). In Zuid- Limburg hebben zich ruim zeventig geestelijken aangesloten om te strij den tegen de dictatuur van de pro gressiviteit. Ooq in Rotterdam en Haarlem is lokaal verzet tegen geloof sondermijnende preken en schending van de liturgie. Dr. Jean van der Stap, lector aan de Sorbonne, pleitte voor het behou den van het simpele „kolenbranders- geloof en voor het verbranden van de Nieuwe Katechismus. Onder Pius X verlieten de moder nisten de kerk, maar nu blijven de muiters zitten en ze zijn veel ge vaarlijker. Prof. E. Janssen uit Wittem achtte de universiteiten schuldig aan de afbraak. Het ontbreekt hoogleraren en studenten aan moed. Reeds nu verlaten vele middelbare scholieren Nederlandse onderwijsinrichtingen en gaan naar Frankrijk of Ierland, waar nog wel „authentiek gods dienstonderwijs" wordt gegeven. In deze bijeenkomst werd gepleit voor het opzeggen van abonnemen ten op dwalende pers- en radio organen. op het weglopen uit de kerk bij communiceren op de hand of andersoortig desacraliseren van de riten, bij een afwijkende canon. De gemoederen werden vaak zeer verhit. Een Amsterdams meisje riep de jongeren op, om de beledigingen, waaraan de paus bijna dagelijks wordt blootgesteld, niet langer te nemen. Te velen hebben een slap geloof, waarin geen plaats meer is voor het kruis. loals uur ■ster len 1 kort na een kerkdienst, y3^ hij voorging. a{ Ds. Ter Schegget was tus-predikant te Diemen, w, me| sinds zijn emeritering bijstai leende in het pastoraat. Jar hij voorzitter van de Ned< Zondagschoolvereniging. pr» Hij werd in Amsterdam O, Na onderwijzer te zijn gewet deerde Ter Schegget aan d slacl Universiteit. Zijn eerste was de „gereformeerde hersteld verband" te Harkei einde. \ry( In 1933 werd hij in f0* dam-Centrum beroepen. In 191 de de aansluiting van het hl "li Verband bij de Hervormde Kf Ter Schegget leidde de synji het Hersteld Verband, die aansluiting besloot. r i De eenwording met de Heta^ Kerk betekende, dat ds. Ter 4an z prof. dr. M. J. A. de Vrijer 4escl in de wijk rond de Oudekerk.n j op eigen wijze is hij hier pasftrjS) werk gegaan. mis, In de Amsterdamse jaren tL^ prediking zeer de aandacht. »zjek af diende ds. Ter Schegget t _el vormde gemeente van dam-Watergraafsmeer. sla Ook door zijn werk als v# e" van de Nederlandse Zondajaan vereniging is ds. Ter Scheg) ,la kend geworden. Steeds leap sterk mee met de jongste k«{ve^ en theologische ontwikkeling zocht hij voor het zondagsschrf"; nieuwe wegen: dit werk voor enkele liefhebbers, maf1 de gehele gemeente. '00r. De begrafenis is woensdag mi; om half twaalf op de OosterI plaats in Amsterdam. Tevorei in de Emmakerk een rouwdi|p,.r houden, waarin dr. J. J. BuiUAi Iemand anders vroeg zichRDV de houding van vele priesteiMng er altijd nog wel daadwl jn wordt geconsacreerd. „De I Communie ontaardt vaak f oliebollenfeest." Meegedeeld werd nog, Michael-legioen wil gaan werken met Confrontatie. ROME Paus Paulus zal, naar wordt verwacht, tussen kerstmis ec: jaar zjjn derde consistorie bijeenroepen om nieuwe kardinalen te ber Aangenomen wordt dat hij minstens 15 nieuwe kardinalen zal aanstek zijn er op 'het ogenblik 103. f Tevens wordt verwacht dat hij dan bekend zal maken wie opvolgel van kardinaal Cicognani (85), de staatssecretaris, wiens gezond'heif achteruit gaat. Mogelijke opvolgers zijn de huidige plaatsvervanger (47), die dan eerst tot kardinaal verheven zal moeten worden of Perf lice (57) die reeds kardinaal is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2