DORDT" VOOR OECUMEN) GROOT OBSTAKEL Proces over jutterskerk van Oterdum Van collegebank Een woord voor vandaag Drs. S. de Boer gepromoveerd Predikant en rectrice studeren weer 55 Prof. Golterman misprijst synode bij herdenking Theokratie bracht discriminatie G. H. Kieviet benoemd tot evangelist Ds. M. C. Tanis voorzitter Spaanse zending Reorganisatie bij Van Houten: 45 man ontslagen Catechisatie Hogeschool Weinig interesse voor gratis peren lËROEPINGSWERK Prof. Duynstt overleden Italië geteister door stakingei W.-Iriai ZATERDAG 9 NOVEMBER i Als Paulus aan de gemeente van Efeze schrijft, hoe de gelo vigen moeten wandelen in liefde, licht en wijsheid, roept hij aan het slot van die pericoop hen op om te allen tijde te danken. Het dankgebed is een belangrijk aspect van het chris telijk leven, omdat het voor ons tegelijkertijd een toetssteen is. Daaruit blijkt of wij uit dankbaarheid leven. Het is zo gemakkelijk om alles gewoon te gaan vinden. We leven in een tijd, waarin volle nadruk valt op de „rechten van de mens". Maar in het Koninkrijk Gods gelden niet de rechten van de mensen, die onderling tegenover elkaar moeten worden afgewogen. Daar geldt louter en alleen het recht van God. Maar juist omdat Hij een rechtvaardig God is, kan Hij een genadig God zijn. Beseffen we wel, wat wij van Hem ontvangen, iedere dag weer opnieuw? Er is een geestelijk lied dat zegt: „Tel uw zegeningen, tel ze een voor een." Dat is de beste manier om geestelijke sleur te doorbreken. Wij lezen vandaag: 1 Johannes 2 111. Wij lezen morgen: 1 Johannes 2 1217. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Gistermiddag promoveerde aan de gemeentelijke universiteit drs. S. de Boer tot doctor in de theologie. Zijn dissertatie ging over „de antropologie van Gregorius van Nyssa." Gregorius van Nyssa (332—394) wordt in dit proefschrift beschreven als een goed voorbeeld van die oosterse kerkvaders, die, gevormd door de antieke cultuur, een grootse geesteliike strijd gestreden hebben om de bijbelse verkondiging gaaf en verstaanbaar te vertolken in de taal van hun tijd. Met deze studie hoopt de auteur een bijdrage te leveren aan een nieu we beoordeling van de theologische ontwikkeling van de oosterse kerken en daarmee aan het oecumenisch gesprek tussen oost en west. Promotor was prof. dr. C. W. Mön- nich. Dr. De Boer is 36 jaar. Vanaf 1957 was hij eerst een jaar als vicaris en vervolgens tien jaar als predikant verbonden aan de gestichtsgemeente „Neerbosch" bij Nijmegen. Sinds 1 november is hij wetenschappelijk medewerker aan de theologische fa culteit van de universiteit van Amsterdam. gese van het Nieuwe Testament en Grieks. Daarom zet zij haar studie in het Nieuwe Testament aan de Rijksuniversiteit van Leiden voort, met bijvakken dogmatiek en zen dingswetenschap. Haar man, die zich hoofdzakelijk tot nu toe bewogen heeft op het gebied van de praktische theologie, wil nu in de komende twee jaar overstappen naar het terrein van het Oude Testament, omdat In donesië op dat gebied nauwelijks do centen heeft. Het valt niet mee, vertelden ze me, om na zo'n lange tijd weer naar de collegebanken te moeten terugkeren. Maar het was duidelijk dat er in het huis, dat ze gemeubileerd hebben kunnen huren in Leidschendam, hard gewerkt werd. De tafel lag vol met opengeslagen boeken en aantekenin gen. (Van onze kerkredactie) DORDRECHT Evangelisatie- deputaten van de Gereformeerde Ge meenten hebben de heer G. H. Kie viet te Veenendaal benoemd tot evangelist. Per 1 januari aanvaardt hij zijn functie op de evangeli§atiepost te Merksem bij Antwerpen. Hij volgt de heer W. van Kranenburg op, die daar sinds 1962 gewerkt heeft. Evangelisatiedeputaten hopen ver der te zijner tijd een tweede evange list aan te kunnen stellen, op een in Nederland te vestigen post. Het was aanvankelijk de bedoeling, dat de heer Van Kranenburg zijn werk als evangelist op deze nieuwe post zou voortzetten. Hij is echter per 1 januari in dienst getreden van de internationale raad van christe lijke kerken (ICCC), waar hij op het bureau in Amsterdam komt te wer ken. ZEIST Dr. ir. R. H. Borkent te Leidschendam is om persoonlijke re denen afgetreden als voorzitter van de stichting Spaanse Evangelische Zending. Zijn plaats is nu ingenomen door ds. M. C. Tanis te Barendrecht. die tot nu toe tweede voorzitter was. Ook de heer T. Versteeg te Leidschendam heeft om persoonlijke redenen ontheffing gevraagd als lid van het bestuur. De stichting heeft besloten de kin derbijbel van de heer J. Vreugdenhil in afleveringen in het Spaans uit te geven. Nog dit jaar zal de eerste bundel, omvattende de Kerstgeschie denis, naar Spanje worden verzon den. (Van onze kerkredactie) LEIDSCHENDAM De rectrice van de Theologische Hoge school van Makassar, mevrouw C. T. ManuputtyManusama zit weer in de collegebanken. En haar man, ds. S. Manuputty, die de laatste twee jaar stond op de kansel van de Protestantse Kerk van westelijk Indonesië eveneens. Zij studeert Nieuwe, hij Oude Testa ment. Samen werken zij voor hun doctoraal examen om straks heter voorbereid het werk in Makassar te kunnen voortzetten. Nederland is hen een beetje koud en nat op het lijf gevallen. Voor haar is het de eerste keer dat ze in Europa is, hij was er in het verleden al eens een paar dagen voor een conferentie. Maar nog meer is hen de welvaart en de gevolgen van de welvaart op gevallen. „Alles gaat hier zo snel en dan blijft er vaak zo weinig tijd voor kerkelijke zaken. Het kerkenwerk hier", zeggen ze, „beperkt zich vrij wel uitsluitend buiten de zondagse diensten tot vrijdagavond en zater dag. Bij ons is dat zo heel anders." „Er is bij ons veel meer open com municatie door de week. Maar dat Duitse prijs voor prof. Van Dorp MÜNCHEN De «cheikundige prof. dr. D. A. van Dorp uit Vlaardingen heeft gisteren de Heinrich-Wieland- prljs ontvangen. De prijs is Ingesteld voor de bevordering van het onder zoek in de chemie, biochemie en fy siologie van de vetten en lipioden. Prof. Van Dorp (53) kreeg de prijs voor zijn werk op het gebied van onder meer de biosynthese. Hij werkt bij Unilever. WEESP Een reorganisatie bij Van Houten te Weesp heeft het ontslag van 45 werknemers tot ge volg. Met de vakbonden Is een af vloeiingsregeling getroffen. Overigens moet het bedrijf In andere sektoren nieuw personeel aantrekken. Door de reorganisatie is Van Hou ten een van de modernst geoutilleer de bedrijven van Europa. In het be drijf is een vergaande mechanisatie dwrgevoerd. komt omdat de situatie zo heel an ders is. De kerk zit altijd vol in Ma kassar, vooral met jonge mensen. En ook de catechisaties zijn altijd goed bezocht." Vorig jaar meldden zich 114 cate chisanten, die ds. Manuputty niet al lemaal kon aannemen. Omdat hij dit jaar weg zou gaan en hij zijn ver vanger niet wilde overbelasten met een te zwaar programma aan cate chisaties, maakte hij weinig reclame. Alleen typte hij een briefje dat hij hing op de deur van de kerk. Maar binnen twee weken had hij al weer 40 nieuwe catechisanten. Juist door de situatie waarin zij leven zitten de jonge mensen vol vragen, niet alleen politieke maar ook godsdienstige. Het zijn vaak ook totaal andere vragen dan in Holland leven. „Hoe kan God de Vader zijn, als Hij geen vrouw heeft?" wordt ge vraagd. Maar door die vragen is het gemakkelijk om contact te krijgen om het evangelie te verkondigen. Even groot is de belangstelling voor het theologisch onderwijs. Het tekort aan predikanten is nog steeds groot, vertelde mevrouw Manuputty Vorig jaar echter meldden zich mee: dan 250 jonge mensen voor de nieu we cursus, daarvan konden er echter maar 40 worden aangenomen. Het besluit om een theologische school op te richten viel in maart 1947. Prof. dr. H. Bergema was de eerste rector, dr. I. H. Enklaar de tweede. In 1957 nam mevrouw Manu putty de helmstok over. "Na een wat moeilijk begin kwam de school in 1960 echt goed op gang en vorig jaar werd zij omgezet in een hogeschool. 1 Al Jaren doceert deze rectrice exe- DEN HAAG Gisteren, nog maar enkele weken voor sin terklaas, heeft het produkt- schap voor groenten en fruit moeten ontdekken dat iets weggeven lang niet zo eenvou dig is als het lijkt. Zoals be kend kunnen, omdat deze week weer een „perencrisis" is uit gebroken, op het ogenblik in ons land weer peren uit de markt worden genomen. Mi nister Lardinois heeft nu de eis gesteld dat de tijdens deze crisis doorgedraaide peren ge schonken zullen worden aan instellingen met een sociaal gericht doel, die overheidssub sidie ontvangen. Het Centraal Bureau van de tuin bouwveilingen en het Produktschap voor Groenten en Fruit hebben de minister hun volledige medewerking toegezegd. Het produktschap legde contact tussen veilingen met doorge draaide peren en in de nabijheid daarvan gevestigde instellingen, zoals bejaardencentra, kindertehuizen, krankzinnigengestichten. Gisteren heeft het een groot aantal van deze instellingen telefonisch benaderd maar bijna nergens bleek men be langstelling te hebben. Niet houdbaar Redenen van dat gebrek aan be langstelling bij de sociale instellin gen, zoals men die bij het pro duktschap aan het A.N.P. vertelde: peren zijn moeilijk houdbaar en het is ook niet raadzaam ze in grote hoe veelheden ineens te consumeren. Als het om appelen was gegaan, had men misschien andere reacties gekregen. Daarbij komt dat de instellingen bij I de verpleegprijzen die ze tegenwoor- (Van onze kerkredactie) DORDRECHT De synode van 1618-1619 heeft een groot obstakel voor de katholiciteit der kerk opgeleverd en levert die nog op. Dat geldt niet alleen ten aanzien van de niet-calvinistische kerken. Ik kan mij niet indenken, dat Karl Barth en zijn vele hervormde aanhangers of Van Niftrik in hun verkiezingsleer in gemeenschap met de belijdenis der Dordtse vaderen verkeren. Vergeef mij, dat ik uit oecumenisch gezichtspunt de ernstigste bezwaren koester tegen de voor het kerkelijk leven zo ingrijpende synodale samen komst in 1618-1619. Dit zei de doopsgezinde prof. dr. W. F. Golterman gistermiddag aan het slot van de rede, waarmee hij in Dordrecht een tentoonstelling en daarmee een reeks herdenkingen opende ter gelegenheid van het feit, dat 350 jaar geleden de befaamde sy node gehouden werd. De balans, die prof. Golterman na een historisch exposé opmaakte, viel beslist in het nadeel van de Dordtse synode uit. Theocratie Het theokratisch ideaal van de Dordtse vaderen bracht voor niet-ge- reformeerden discriminatie, zo niet erger mee. De veroordeling en bestraffing der remonstranten was een aanfluiting voor het gehuldigde principe der godsdienstvrijheid. Doopsgezinden en lutheranen werden NED. HERV. KERK Benoemd tot wetensch. medewerker aan de universiteit van Amsterdam: drs. S. de Boer te Neerbosch. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Emmeloord: B. G. de Valk te Heerenveen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-West: J. C. van Ravenswaay te Arnhem. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Borssele: D. Hakken berg te Dordrecht. GENÈVE De VS hebben 2% miljoen dollar aangeboden voor hulp acties in Nigeria en Biafra. Dit heeft het internationale Rode Kruis meegedeeld. Ook Engeland en West-Duitsland hebben vrij grote steun toegezegd. dig berekenen hun verpleegden graag het beste geven, terwijl de doorge draaide peren nu juist niet van de beste kwaliteit zijn. Het vervoerprobleem speelt ook een rol. Voor dat vervoer moeten de instellingen namelijk volgens de door het Centraal Bureau bekendgemaakte regeling zelf zorgen, terwijl ze ook statiegeld moeten betalen voor het fust. Een van de heel weinige instellin gen die belangstelling heeft getoond is het Leger des Heils in Amsterdam met zijn vijftien bejaardencentra, vijftien kindertehuizen en nog enkele andere instellingen. Omdat het ver voer hier het grote probleem is staat het nog niet vast of men tot „zaken" komt. gewoonlijk geduld, maar dulden of toleren is iets anders, dan de vrijheid erkennen. De eeuwenlange discrimi natie ook van de rooms-katholieken heeft zich later gewroken. In Dordrecht is de oude confessie bevestigd, waarin het theokratische ideaal uitkomt in artikel 36. De Gere formeerde Kerken hebben hierin een zinsnede geschrapt. „In deze eeuw, waarin de kerken in de oecumenische beweging elkaar gevonden hebben, verwondert en ir riteert het, dat ondanks herhaalde opmerkingen dienaangaande, de Ne derlands Hervormde Kerk niet uit oecumenische overwegingen artikel 36 heeft gewijzigd", aldus prof. Gol terman. Remonstranten Als tweede gevolg van Dordrecht noemde prof Golterman de eeuwen lange scheiding tussen hervormden en remonstranten. Intussen is de situatie totaal veran derd. Noch de overgrote meerderheid van leden en theologen der Hervorm de Kerk noch de remonstranten staan thans nog op het standpunt hunner vaderen inzake de verkiezing en de verwerping. Meer en meer wordt, al dus prof. Golterman, de noodzaak ge voeld, om tot een betere verhouding te komen. Er is een kerkelijk gesprek geko men. Daarbij bleken niet alleen nieu were theologische opvattingen maar ook grote bereidheid om zich te verzoenen. Het was. een historisch moment, toen leiders van de Re monstrantse Broederschap in 1966 op uitnodiging een bezoek brachten aan de hervormde synode. Daarbij rijst volgens prof. Golter man wel de vraag: is dit mogelijk indien de Dordtse Leerregels onge wijzigd gehandhaafd blijven? Preciezen Last but not least wees prof. Gol terman op de verhouding her vormd-gereformeerd. Een van de be langrijkste oorzaken van de breuk in de vorige eeuw was het al dan niet vasthouden aan de drie formulieren van enigheid en het uitoefenen van leertucht, zoals Dordrecht daarvan een voorbeeld gaf. In de vorige eeuw herhaalde zich de tegenstelling uit de dagen van Dordt. De grote bezwaren van de ge reformeerde preciezen tegen de her vormde rekkeliikheid konden zo sa mengevat worden: de kerk mag de leertucht in de geest van Dordt niet loslaten. Daarom houden de Gereformeerde Kerken nog steeds vast aan de ver plichting, dat haar predikanten en theologische hoogleraars de drie for mulieren onderschrijven. Er zijn ech ter thans deputaten benoemd om de ze zaak te onderzoeken, aldus prof. Golterman. (Van onze kerkredactie) OTERDUM De kerk van Oterdum vormt volgende week vrijdag de inzet van een onteigeningsprocedure voor de Groningse rechtbank. Oterdum, dorp van driehonderd inwoners, moet wijken voor de expansiedrift van Delfzijl. De eerste huizen en boerderijen staan al leeg. In het plaatse lijke café staan de tafels en stoelen opgestapeld en wordt alleen nog maar koffie uit de gezinspot geschonken. Samen met Heveskes, dat al half gesloopt en verkreukeld op de rand van de industrieterreinen ligt, valt Oterdum ten prooi aan de veelvraat, die „industrie" heet. Het pittoreske kerkje moet al gauw verdwijnen, omdat het direct aan de dijk staat en volgend jaar de dijkverzwaring begint. Het bedrag, dat de kerkvoogdij vraagt (100.000 gulden) en het bod van provinciale waterstaat (17.500 gulden) liggen echter mijlenver uit elkaar. De kerkvoogdij vraagt zoveel in verband met mo gelijke herbouw elders. Stel je voor, dat ten zuiden van dit gebied een nieuw Oterdum zou ontstaan. Dan zou er een nieu we kerk moeten worden gebouwd, waarvoor veel geld nodig is. Beide partijen laten zich er niet over uit, of ze akkoord gaan met de prijs, die door deskundigen vastgesteld is (64.500 gulden). „Ik weet het nog niet", zegt kerkvoogd J. J. van Delden. „We voeren er nog interne besprekingen over". Overigens vindt hij het met de vaststeling van de orijs door de deskundigen maar een rare boel. Het orgel (uit 1851) is namelijk geschat op 45 mille. Dc nventaris brengt nog eens 17.000 gulden op. Dan rest er voor kerk plus grond vijfduizend gulden Dat vindt de heer Van Delden te weinig. Museum De dominee van Oterdum preekt op tien meter van de zee. Vroeger kon hij vanaf de preekstoel de schepen zien stranden. Er is nog sprake van geweest, dat het kerkje naar het Openluchtmuseum te Arnhem zou worden overgebracht. Maar de besprekingen daarover zijn 'oodgelopen. Oterdum heeft een zeer bewogen historie. Het iorpje had in 1237 al een kerk. In 1584 bezat het een haven voor dertig schepen, terwijl het was omringd door vier bolwerken, een borstwering en grachten. Dat het kerkje direct aan de dijk staat en niet in het midden van het dorp, komt door stormrampen in het verleden, waarbij het oostelijk deel van Binnen een jaar moet het eeuwenoude kerkje zijn verdwenen. Oterdum is weggespoeld, zodat de kerk vanzelf aan zee kwam te saan. Oterdum was vroeger een befaamd juttersnest. De dominee kon vanaf de kansel de hele Ecms overzien. Als hij onder zijn preek een schip zag stranden, waarschuwde hij de gemeente, waarna men gezamenlijk, dominee voorop, op jutterspad toog. NIJMEGEN In de nacht donderdag op vrijdag is in Mento Zuid-Frankrijk overleden prof. W. J. A. J. Duynstee, redemptt Hij is 82 jaar geworden Prof. Dl stee was in Menton op doorreis. De overledene is jarenlang per non grata geweest bij het toenn heilig officie te Rome (thans de gregatie voor geloofsleer). In 1956 werd hij samen me Nijmeegse psychiater mevr. dr. Terruwe getroffen door de veroo ling door het heilig officie var theorieën, die mevr. Terruwe he aan te hangen. Prof. Duynstee, die sinds hoogleraar was in de rechte tenschappen aan de rooms-kathol universiteit te Nijmegen, werd n; veroordeling naar Rome ovei plaatst waar hij een onbetekene functie kreeg. In 1960 keerde hij geruisloos i Nederland terug en vestigde ziel Amsterdam om de delicate kw< rond dr. Terruwe niet te veel in licht van de publiciteit te zetten. Toen kardinaal Alfrink er in echter in slaagde om de volledig* habiliteit van dr. Terruwe te be* ken, keerde prof. Duynstee ook naar Nijmegen terug, waar sindsdien in het Nebo-klooster bleef. ROME Italië wordt geteii door een nieuwe golf van stakii en studentenbetogingen. In Milaan en Napels w gestaakt om hogere lonen, be pensioenen en meer werkgelegen! In Rome hebben stakende bed den van benzinestations niet-stal de collega's afgeranseld en en pompstations, die nog open wa vernield. De politie heeft onge zestig stakers in hechtenis genoï Aan de effectenbeurs in Rorm aan de beurs in Milaan wordt a enkele dagen gestaakt In Napels hebben 3.000 arbei en studenten door de straten ger cheerd. Ook havenarbeiders sl zich bii de stakers aan. In Palermo rijn middelbare i lieren reeds sen week van s< weggebleven. Zij eisen hervormli in het onderwijs Ook uit Milaan, logna en Alessandria komen ber ten over agitatie van studenten. Spoorwegpersoneel aangesloten het communistische CGIL is opgeroepen tot s betogingen in de komende v (Vervolg van pag. 1) De heer Idenburg meent, da westerse opvatting van het bi zelfbeschikking niet van toepassii op jonge staten en hij trekt een rallel met Biafra. Er moet insl ming zijn. Het principe van inst ming in plaats van zelfbeschik! gaat uit van handhaving bestaande grenzen, maar legt bii dit kader aan autoriteiten de plichting op te zorgen dat elke i derheidsgroep zich thuis voelt in staat. Ieder verder doordrijven naar oplossing welke voor Indonesië aanvaardbaar is, zal in de ei plaats rampzalige gevolgen vod Papoea's hebben, zegt Idenburg.l bloedig proces van verzet en oil drukking kan beginnen. De oplossing die de ARP voorl staat, gaat uit van de onbetwiste verciniteit van Indonesië West-Irian. Eerst dan kan men i zoeken naar oplossingen voor de poea's die Nederland hen tem altijd heeft beloofd, maar die nooit waar hebben kunnen mi Dan zal ook de „instemming" vi Papoea's met het feit dat zij uitmaken van Indonesië op vel woorde wijze kunnen wo beinvloed, ook door Nederland. Steun De heer Idenburg somt twee l nen op waarom Nederland in sterke positie verkeert wanneer het akkoord op deze wijze ten gil van Indonesië uitleggen: de fi: ciële steun die wij Dajkarta g« ook in het kader van de donor den en het feit, dat Indonesië internationaal akkoord heeft ondl kend, dat men oprecht wil nakal zonder dat het schadelijke gevd zal hebben voor de binnenlandil tuatie. De heer Idenburg besluit: J 1950 is Nederland doende gei een toekomstperspectief voor de volking van West-Irian te erd Met alle goede bedoelingen, een komstperspectief waarvan het vervulling niet heeft kunnen gi deren. Indien het lot van de Pa a's de Nederlanders werkelijk harte gaat, laat het dan niet: perspectief van het volk van Bi zijn- De schrijver van het artikel i het van belang, dat voor- en genstanders van de vrod Nieuw-Guineapolitiek proberen j vermeende prestige-overwega buiten beschouwing te laten, hfl nu eenmaal een feil. dat het oord vanaf 1963 de feitelijke soen iltcit bij Indonesië heeft gelegd dit de Indonesiërs het gevoel I gegeven, dat West-Irian bij Ind« hoort.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2