Na bijna twintig jaar nog
steeds in de schijnwerper
Iglo maakt nü
verschil tussen
andijvie!
andijvie
a la crème
rondom
CATECHISATIE-WEEKENDS
Geef ons spelregels voor
eerlijke concurrentie
BILLY GRAHAM MORGEN VIJFTIG
Meer duidelijkheid
over seminarie
Vietiiai
1
Een woord voor vandaag
Pastoor Miedema
wil niet praten
F
WOENSDAG 6 NOVEMBER 196»
Wetten maken de mens niet gehoorzaam. Dat is de stelling
van apostel Paulus in de brief aan de Romeinen. Johannes
wijst in zijn eerste brief wel de weg naar gehoorzaamheid.
De zekerheid dat we een kind van God mogen zijn, de hoop
dat we Christus zullen ontmoeten en zijn zullen gelijk Hij,
ts de grote stimulans om anders te gaan leven.
Daarom schrijft hij: En een ieder, die deze hoop op Hem
heeft, reinigt zich gelijk Hij rein is. We worden niet alleen
gereinigd, we moeten onszelf ook reinigen. We worden niet
alleen herschapen naar Zijn beeld en gelijkenis, we moeten
ook zelf er aan mee werken om rein te worden zoals Hij
rein is.
Brengt ons dat dan niet toch weer in het systeem van de
genade plus de goede werken? Neen. Niet genade en onze
goede werken maken ons rein, maar uit genade zijn we rein
door Christus, maar juist daarom moeten we rein leven. Onze
inspanning brengt ons niet bij de reinheid, maar vanuit de
reinheid moeten we al de door God gegeven krachten in
spannen om ons uit te strekken naar Hem.
Een christen is geen willoos en lijdelijk wezen. Een kind van
God leeft met een opdracht in deze wereld. Juist omdat hij
kind van God is, kan hij niet anders dan vanuit die opdracht
leven. En die opdracht is om mee te werken aan het Konink
rijk Gods. Juist daarom begint die opdracht bij hemzelf. Want
hij is immers een onderdaan van dat koninkrijk. Dat konink
rijk begint in zijn eigen leven.
We lezen vandaag: Psalm 119 145160.
a HEI
De Mooij op jubileumvergadering:
(Van onze soc.-econ. redactie)
DEN HAAG Het Neder
lands Christelijk Ondernemers-
verbond voorheen Christe-
l,ke middenstandsbond vier
de vandaag x,n vijftigjarig be
staan. Als feestredenaars waren
uitgenodigd minister Schut, die
sou spreken over: „Wonen, le
ven en werken in de ruimte van
morgen" en prof. dr. F. de Roos,
die tot thema van zijn rede had
gekozen: „Ondernemer en geld,
vandaag en morgen".
De voorzitter van het verbond, de
heer H. de Mooij, gaf een kort histo
risch overzicht van de afgelopen vijf
tig Jaar. Concluderend merkte hij op,
dat hij niet wilde pleitoa voor
bescherming van het kH*nbfdiïjf. De
ervaring heeft geleerd, dat grootbe
drijf en kleinbedrijf eikaars partners
kunnen zijn en elkaar nuttig kunnen
aanvullen.
Evenmin wenste hij een uitschake
ling van de concurrentie te verdedi
gen, want „de concurrentie is de
ademhaling van het vrije onderne
merschap.
Met veel nadruk vroeg hij wel om
spelregels voor eerüjke concurrentie,
voor fair play.
Het eerste rapport van de confessi
onele ondememersfederatie was ge
wijd aan het vraagstuk van de eer
lijke concurrentie. De heer De Mooij
vroeg minister Schut, waarom de re
gering op dit punt zo passief blijft.
„Niets steekt ons ondernemers
meer dan juist de oneerlijkheid, de
halve waarheden, de soms brute leu
gens van de reclame. Zowel groot
als kleinbedrijven maken zich hier
aan schuldig. In de oudheid was de
god van de handel dezelfde als de
god van de dieven. Dit wijzen wij
nadrukkelijk af", aldus de heer De
Mooij.
De historie
Als goede dingen, die in het verle
den konden worden bereikt, noemde
hij de zondagsrust, de winkelslui
tingswet, de vestigingswet en het
middenstandscrediet.
Reeds in het jaar 1918 begon de
bond met het oprichten van Boaz-
banken om de middenstanders uit de
handen van woekeraars te houden.
Via voorlichting en boekhdudcursus-
sen werden de leden ook toen al ge
holpen bij hun bedrijfsuitoefening.
Na de oorlog is ondanks de Wol-
tersomse organisatie en „dwars tegen
de eenheids- en doorbraakleuzen van
soms je beste vrienden in, de eigen
christelijke organisatie weer op poten
gezet" In 1954 kon duidelijke vorm
gegeven worden aan het mid-
denstandsbeleid. Er kwam een eigen
staatssecretaris voor de middenstand,
•en een eerste middenstandsnota,
vernieuwing van de vestigingswet,
«en wet op de bedrijfsorganiatie,
instelling van de twee hoofdbedrijfs
schappen en de raad voor het mid
den- en kleinbedrijf.
De middenstand ging meeregeren
en mede-verantwoordelijkheid dra
gen voor het algemene sociale en
economische beleid. Er kwam overleg
tussen regering en bedrijfsleven over
het prijsbeleid.
Van 1950 tot 1965 verdubbelde de
koopkracht van de bevolking en
groeide de felle strijd om de consu
mentengulden.
Niet alleen omzet
Het moet de christen-ondernemer
echter niet alleen gaan om het zo
hoog mogelijk opvoeren van de om
zet. Belangrijk zijn ook aldus de heer
De Mooij, vragen als: Hoe ben ik
zakenman, welke middelen hanteer
ik als zakenman, in welke richting
beweeg ik mij en word ik van dienst
verlener aan de consument niet tot een
verleider van het publiek?
Voordat de christelijke mid
denstandsbond werd opgericht,
bestond er een christelijke onderne
mersorganisatie „Boaz", waarin ook
de boeren en grootwerkgevers sitting
hadden. Deze bezinningsorganlsatle,
I die 25 jaar heeft bestaan, heeft vol-
gens de heer De Mooij duidelijk ge-
i maakt, dat een bezinningsorganisatle-
j zonder- meer, hoe goed bedoeld ook,
zinloos ls. Men moet na de noodzake-
i lljke bezinning ook daden kunnen
1 utellen. „Stel u daarom niet te veel
i voor van een bezinningsorganlsatle."
(Van onze kerkredactie)
STUTTGART De Kirchen-
tag 1969 heeft zijn eerste slacht
offer geëist. Dat was het com
mentaar van Hermann Riess,
lid van het presidium van de
Kirchentag, op het bericht, dat
Oskar Klumpp onverwacht zijn
functie als president van de
synode van de Evangelische
Kerk van Württemberg heeft
neergelegd.
Klumpp kon niet meer op tegen de
spanningen, die aan de dag treden bij
de voorbereiding van de Kirchentag,
die in Stuttgart, dat In Württemberg
ligt, wordt gehouden.
De kerk van Württemberg, die in
de voorbereiding een belangrijk aan
deel heeft, probeert te voorkomen,
dat de belijdenisbeweging Geen an
der Evangelie en de andere piëtische
groepen zich weer van de Kirchentag
zullen distantiëren, zoals vorig jaar
in Hannover het geval was.
De besprekingen verlopen echter
moeizaam. Toen de piëtisten verleden
week Klumpp verweten, dat hij ge
gevens uit de besprekingen had laten
uitlekken, waaruit bleek, dat de
piëtisten onderling ook nogal ver
deeld zijn, barstte bij Klumpp de
klomp.
Intolerantie
In een vraaggesprek voor de radio
sprak hij van „schoolvoorbeelden van
intolerantie en een onbarmhartige
neiging, om andersdenkenden te ver
ketteren."
Het aftreden van Klumpp heeft be
roering gewekt in Württemberg.
Verschillende synodeleden hebben
aangekondigd uit solidariteit met
Klumpp ook te zullen bedanken. Ook
wordt aangedrongen op ontbinding
en nieuwe verkiezing van de synode,
opdat duidelijk wordt, aan welke
kant de kerk staat
PARIJS De Franse aviatrice
Herissa Pelissier is gisteravond bij
Parijs geland na een vlucht om de
wereld in een éénmotorig vliegtuig.
Mevrouw Pelissier heeft 45.000 kilo
meter afgelegd in 143 vlieguren.
ATHENE Een krijgsraad in
Athene heeft 29 mensen veroordeeld
tot gevangenisstraffen van anderhalf
tot vier jaar. Ze werden er van
beschuldigd de overheid te hebben
beledigd tijdens de begrafenis van
George Papandreou, zondag.
BEROEPMfiSWEftK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Haaf ten (toez.): P. P. J.
Monster te Barneveld; te Assen (wijk-
gem. Veningerland): W. A. de Pree te
Hindelopen.
Aangenomen naar Nieuw Helvoet: S.
G. Oosterhoff te Hoogewoud (N.H.).
Benoemd tot leraar a. d. mavoschool
Venlo: drs. M. J. Top, em. pred. te Bar
neveld.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Middelburg (vac. G. v.
Wilgenburg): H v. Benthem te Apel
doorn; te Scherpenzeel: S. de Vries te
Bennekom, die voor dit beroep bedank
te.
Emeritaat verleend aan ds. B. W.
Ganzevoort te Antwerpen.
DOOPSGEZ. BROEDERSCH.
Beroepen door de doopsgezinde ge
meenten op Java: drs. A. G. Hoekema,
prop. te Amsterdam (als docent op Pa
th.
SALEM (New Jersey) De
109-jarige neger Alex Tanner uit Sa
lem. die nog slaaf is geweest, heeft
voor het eerst in zijn leven democra
tisch gestemd. Sinds 1880 had hij re
publikeins gestemd.
(Van onze kerkredactie)
DIEREN De schoolgaande jongeren hebben een vaak over
leden programma, waarin voor een wekelijks catachisatie-uur
nog maar nauwelijks plaats is. Het toch (moeten) gaan levert in
het huisgezin narigheid op. De avond is gebroken, terwijl er toch
nog huiswerk ligt.
Is dit voor de hervormde gemeente van Creil (NOP), gelijk wij reeds
meldden, aanleiding geworden, om dit seizoen te experimenteren met een
„catachisatiewerkweek" tijdens de zomervakantie, in de wijkgemeente I
van hervormd Dieren gaat men het proberen met eens in de zes weken
een catachisatie-weekend.
Dominee en catechisanten komen op zaterdagmiddag bijeen. Er wordt
later samen gegeten en om half negen gestopt, zodat er nog een goed stuk
vrije zaterdagavond overblijft Het weekend wordt dan de volgende dag
na de ochtendkerkdienst voortgezet
Als een van de bijkomende voordelen ziet ds. A. K. Kolman (57), dat
een onderwerp nu ook goed samen afgehandeld kan worden, inclusief de
nabespreking.
Het eerste Dierense catechisatieweekend is inmiddels gehouden. Voor
conclusies is het nog te vroeg, maar de opkomst was in elk geval niet
slecht
(Van onze kerkredactie)
Morgen viert de Amerikaanse evangelist dr. Billy Graham
zijn vijftigste verjaardag. Negentien jaar geleden beklom hij als
onbekend prediker het podium van een grote tent in Los An
geles. Drie weken lang zou bij er prediken. Het werden er vijf
en hij bereikte ineer mensen dan in lange tijd onder het gehoor
van een predikant waren geweest. Radio, televisie en kranten
schonken grote aandacht aan die tentcampagne. Graham was
ineens een nationale figuur geworden.
Zijn ster daalde niet. De campag
nes werden steeds groter en duurden
langer. Ze bereikten steeds meer
mensen. Ze werden zo vermoeiend,
dat hij het allemaal lichamelijk niet
meer aankon. Uiteindelijk viel het
besluit om kortere campagnes te
houden. Maar door nog grotere op
komsten bleef hij steeds meer
mensen trekken.
Toen zijn woonplaats Charlotte,
Noord-Carolina, enkele maanden ge
leden haar tweehonderdjarig bestaan
vierde, besloot de gemeenteraad in
het bijzonder inwoner Graham te
eren. Van heinde en ver kwamen
50.000 mensen om te horen hoe bur
gemeester Stanford Brookshire Gra
ham „onze meest geëerde zoon en 's
werelds grootste prediker" noemde.
In 1954 preekte Graham in de
staalstad Pittsburgh. Per avond be
reikte hij gemiddeld tienduizend
mensen. Vorige maand was hij in die
stad terug. Nog altijd wordt er
gesproken over de enorme regenval
die zoveel mensen thuis hield. Maar
de slechtst bezochte bijeenkomst trok
nog altijd 16.000 mensen.
Nog geen piek
En nu heeft hij alweer het oog
gericht op New York, waar hij al
eens de tienduizenden heeft getrok
ken. Volgend jaar juni hoopt hij daar
een tweede campagne te houden. De
organisatoren zijn er zeker van dat
de opkomsten niet zullen onderdoen
voor de eerste. „Het ziet ernaar uit"
schreef onlangs een Amerikaans
blad, „dat Grahams werk zijn piek
nog niet heeft bereikt."
,,'s Werelds grootste prediker," is
ongetwijfeld niet ,,'s werelds beste
prediker." Twee jaar geleden hoorde
Ik hem nog tijdens zijn campagne in
Londen. De preek had ik al eens eer
der gehoord. De wijze waarop hij
hem bracht streek me wat tegen de
haren in. Soms had ik het gevoel dat
hij met succes het motto van ds.
Henry Ward Beecher gebruikte: „Als
ik niet meer uit mijn zin kan komen,
schreeuw ik."
Zoals altijd gaf hij na zijn preek
de „uitnodiging." Hij vroeg mensen
die Christus persoonlijk als hun Heer j
en Heiland wilden erkennen en aanne- j
men, naar voren te komen. Mijn
vrouw zei: „Na zo'n preek komt er
geen mens." Maar ze kwamen wel,
meisjes in mini, langharige jongens,
mannen en vrouwen.
ROERMOND Vrijdag zullen
besprekingen worden gehouden tus
sen het bisdom, de parochieraad van
de ontslagen Schaesbergsc pastoor
Ed. Miedema en een commissie van
goede diensten van de diocesane
pastorale raad. Men zal dan proberen i
een einde te maken aan het conflict. I
De commissie van goede diensten
wil, dat bisschop Moors het oneervol
ontslag van pastoor Miedema veran
dert in een eervol ontslag en dat hij
zorgt voor een andere hem passende i
functie, in overleg met de betrokke- j
ne. Van pastoor Miedema wordt ver
wacht, dat hij ophoudt met het be
leggen van aparte eucharistische sa
menkomsten.
Pastoor Miedema wil niet aan de
bespreking in Roermond deelnemen.
„Zolang ik als een veroordeelde I
beschouwd word, heeft het voor mij
geen zin om te praten." De parochie-
raad betoont zich zeer sceptisch over j
de voorstellen. Ze vindt dat er teveel i
van pastoor Miedema wordt ge
vraagd, terwijl er te weinig tegeno-
ver staat.
Vruchten
Na afloop van zijn campagne ko
men vaak de kritische stemmen los.
„Hij heeft New York niet bekeerd,"
zeiden sommige predikanten smalend
na zijn mammoet-veldtocht in die
wereldstad.
Graham antwoordde toen dat je
niet binnen een half jaar de geeste
lijke balans kunt opmaken. Dat kan
pas na minstens drie jaar, voegde hij
eraan toe.
Velen die in zijn samenkomsten
naar voren zijn gekomen, zijn inder
daad teruggevallen in hun vroegere
gewoonten. Dat geeft Graham zelf
toe. Maar een feit is dat hij ook kan
wijzen op totaal veranderde en ver
nieuwde levens, zoals van de man uit
de onderwereld Jim Vauss, de cow
boyzanger Stuart Hamblen en
filmsterren die nu als zendeling in de
Kongo of elders werken.
Maar er zijn ook andere vruchten.
In Groot-Londen werken op het
ogenblik veertig anglicaanse priesters
die in zijn samenkomsten gekozen
hebben om Christus te volgen. Hoog
kerkelijken en vrijzinnigen zien met
enige angst de toekomst van hun
kerk tegemoet, omdat het evenwicht
verbroken wordt door de sterke nu
merieke vooruitgang van het aantel
„evangel ischen."
Doortverking
In Amerika, maar ook elders in de
wereld, zijn de ogen van de kerke
lijke leiders opengegaan voor de mo
gelijkheden van evangelisatiewerk.
Kerken die nimmer iets aan evange
lisatiewerk deden, zijn er op hun ma
nier mee begonnen.
Fundamentalisten, vastgeroest in
hun dogma's en levensstijlen, gingen
ineens ontdekken dat zij een taak
hadden in de wereld. Plotseling wer
den ze daardoor geconfronteerd met
nieuwe vragen en problemen. Gra
ham bracht de mannen bijeen die
leiding moesten geven aan deze ge
heel nieuwe bezinning via een blad
„Christianity Today". In nog geen
vijftien jaar groeide het uit tot het
grootste algemeen-christelijke opinie
blad van Amerika met 165.000 beta
lende abonnees.
Graham stichtte een evangelisatie
blad „Decision". In nauwelijks twee
jaar tijd bereikte het een oplage van
meer dan een miljoen. En nu wordt
het al in vele talen vertaald uitgege
ven.
Politiek
Vrijwel iedere president van Ame
rika heeft in de laatste jaren contact
met hem opgenomen. Toch heeft hij
zich zoveel mogelijk afzijdig gehou
den van politieke kwesties. Alleen in
1960 liet hij duidelijk blijken, dat hij
de kandidatuur van Nixon als presi
dent steunde. Dat is hem toen door
velen kwalijk genomen.
Nixon bezocht ook zijn laatste gro
te evangelisatiecampagne in
Pittsburgh. Maar dit jaar heeft hij
zich noch voor Nixon noch voor
Humphrey uitgesproken, al weet ie
dereen dat hij de eerste verkiest bo
ven de tweede.
Zelf zegt hij ook geleerd te hebben.
Hij blijft weigeren om zich in te la
ten met politieke kwesties als bur
gerrechten en de verandering van de
structuren van de maatschappij. „Een
evangelist," zegt hij, „is geen sociale
hervormer, geen moralist."
Meer methoden
Maar hij ziet niet langer zijn evan
gelisatiewerk als de enige juiste me
thode om de mensen met het evange
lie te confronteren. „Er zijn veel
meer methoden, die de kerk effectief
kan gebruiken. Maar dit is wel een
belangrijke methode."
Vroeger was het gebruikelijk om
de mensen die na de preek naar voren
kwamen „bekeerlingen" te noemen.
Dat heeft hij nimmer gezegd. Wel
sprak zijn organisatie van mensen
die „een beslissing" hadden genomen.
Maar ook die uitdrukking wordt niet
meer gebruikt. Nu spreekt hij alleen
van „mensen die zoeken."
En in zijn prediking staat meer nog
dan in de beginjaren het kruis cen
traal: „Mijn geloof in de noodzake
lijkheid van het kruis heeft zich ver
diept. Steeds meer probeer ik het
Wens hervormde predikanten en studenten:
kruis tot het centrale thema
mijn prediking te maken. Ook besd
ik steeds meer dat we met grotq
nadruk dan ooit de opstanding
Christus moeten prediken,
meesten van ons spreken daar allet
met Pasen over. We moeten
gaan beseffen dat Christus leeft i
dat wie in Hem gelooft met Hem i
leven."
Hij probeert nauwelijks het
evangelie in de taal van van-
daag te vertalen. Maar hij ge
bruikt wel onnoemelijk veel jj
voorbeelden om het te illu-
streren. Misschien dat hij k
daarom zoveel mensen trekt,
ook jongeren en vaak juists!
jongeren. Ze krijgen hetl
evangelie niet in hun eigenr
woorden te horen, maar ze n
voelen wat hij hen te zeggen
heeft. Terwijl velen proberen
het verstand te benaderen, n
raakt Billy Graham na negen-2
tien jaar nog steeds de harten.
(Vervolg van pag. 1)
5
Um
DEN HAAG Een zestigtal
hervormde predikanten en een
aantal theologische studenten
hebben een brief gezonden aan
de hervormde synode en enkele
beleidsinstanties in de Hervorm
de Kerk. In deze brief wordt ge
zegd, dat over de toekomstige
Andijvie la crème
Eerst was er spinazie. En toen, ineens, was er Iglo spinazie la crème.
Tot nu toe was er ook lekkere andijvie. En nu u raadt het al!
Iglo maakt van gewone andijvie exclusieve andijvie la crèmel Helemaal
nieuw voor Nederland. En ongelooflijk lekker. Andijvie, vers van het
land, gewassen, gesneden en bereid met een romig sausje. Het zit zo,
kant-en-klaar in het pak. Zó klaar! Waarschijnlijk wordt dit
nèt zo beroemd als spinazie la crème. Dat hangt helemaal van uw
goede smaak af
prijs: 450 gram 1.60
structuur van het seminarie te
Driebergen meer duidelijkheid
moet bestaan.
Maandag hebben de briefschrijvers
zich in een bijeenkomst bezonnen op
de vraag wat er na het overlijden
van rector dr J. M. de Jong moet
gebeuren.
Benoeming
Zij vragen de synode in de novem-
ber-vergadering niet tot een benoe
ming over te gaan in de vacature van
rector voor er duidelijkheid is over
de toekomstige structuur.
Er wordt voorgesteld om een bij
eenkomst van synodewege te houden
waarin alle belanghebbende instan
ties en groepen samen in een open
gesprek kunnen zoeken naar nieuwe
vormen. De briefschrijvers denken
behalve aan de synode aan de com
missie theologisch hoger onderwijs,
de kerkelijke hoogleraren, de huidige
conrector dr. E J. Beker, en een aan
tal predikanten en theologische stu
denten.
Namens de groep van predikanten
bijna alle oud-seminaristen is
de brief ondertekend door de domi
nees P. Kikstra, J. Lugtigheid, C.
Meyer. H. D. van Hoogstraten, B. J.
Blaauwendraad, R. Zuurmond en B.
Rutgers.
Wfoor in Knponn
weer
min temp.
neer
gisteren
slag
Kopenhagen
h. bew.
0
0
Londen
zw. bew.
7
0
Amsterdam
geh. bew.
2
0
Brussel
geh. bew.
1
0
Luxemburg
geh.bew.
2
0
Parijs
onbew,
0
0
Nice
1. bew.
10
0
Frankfort
regen
4
3
München
geh. bew.
5
2
Zürlch
geh bew
5
0.2
Genève
zw. bew.
3
0
Locarno
geh. bew.
8
6
Wenen
regen
9
7
Innsbruck
zw. bew.
5
0
Rome
1. bew.
5
8
Madrid
zw. bew.
11
11
Majorca
onbew.
14
0.»
Enkele eisen van het National*,
vrijdingsfront noemde ze ook. i
coalitieregering in Zuid-Vietnam,
terugtrekking va; ille Amerikaanse'
troepen en een .eedzame hereniïic
ging van Noord Zuid zonder in
menging van vrer nde mogendheden^
De 41-jarige mevrouw Binh, di zi
er meteen in slaagde de sympathi
van de publiciteitsvertegenwoordi lhl
gers te winnen, merkte cynisch o
dat men zou kunnen veronderstel
len dat de Amerikanen best in stas^,
zijn, Saigon te vertegenwoordigen
Het wegblijven van de Zuidvietni H
mese delegatie noemde ze verraa
aan het volk en aan het verlange i
naar vrede, dat in haar land heerst!
ZELFSTANDIG
n
Met klem betoogde zy dat haa r
delegatie als een zelfstandige eer j
heid naar Parijs was gekomen en e js
niet aan dacht, zich uit tactischpa
overwegingen onder de banier va.
Hanoi te scharen. n
„Het Nationale Bevrijdingsfront|*
zei ze, „controleert viervijfde dee^
van Zuid-Vietnam en fungeert in dk,
bevrijde gebieden als regering".
De enige keer dat de lieftallig^
mevrouw Binh in het nauw kwan bi
was toen ze naar voren bracht di-j
verschillende regeringen het Natii JJ
nale Bevrijdingsfront officieel et P(
kend hadden. Toen haar om name
werd gevraagd, stamelde ze dat lij;
deze niet alle kon noemen, maar di u
Cuba er in ieder geval bij was. >n
IN VILLA
De delegatie van de Vietcong h
ondergebracht in een villa in I
Vésinet een rustige randgemeen
van Parijs, die zich zo'n kilomet'
of twintig van het centrum van i'V(
stad bevindt. Aan de gevel wapper
de vlag van de Vietcong: twee bi
nen, rood en blauw, met een goudej^1
ster in het midden. De huurprijs b(
draagt zo'n 1600 gulden per maanjc
en er zou een contract van een jaïj8
gesloten zijn.
De delegatie van Hanoi woon»
sinds april van dit jaar in het buite
van de overleden Franse communi -
tenleider Maurice Thorez. Diens w«rj
duwe, die onlangs uit de partij gei
treden is omdat zij zich niet ko
verenigen met de kritiek, die o 1
Moskou wordt uitgeoefend in ve: 1
band met de overval op Praag, lasF
zich per maand de lieve som va. 1
bijna 3500 gulden betalen. jj
Op tachtigjarige leeftijd is in Gó ei
tingen ds. Theodor Kam la li overlede ri
bekend doordat hij jarenlang vorzitt p
is geweest van de bond van evang
lisch-gereformeerde kerken in DultT*
land.