krant van
FORMAAT
Geld
vooru:
f1000,"
f2500,-
f4000,-
Kerk mag niet vluchten
in het verticalisme
„,r4
Jinlun
Rus: concilie is gevaarlijk
NO?Wt
Nieuwe bezinning op
huwelijksontbinding
STADSPLANOLOGEN
REKENEN NIET
MET KERKBOUW
AMROLENING
Gelden Biafra- a nu
grotendeels besteed
Een woord voor vandaag
DS. J. H. VELEMA TOT OUDERLINGEN
KLANKEN
Elf vliegtuigen
zoeken vermiste
zendelingen
Volksideologie
in de Bijbel
en Zuid-Afrika
f 62,07 p.m. (18 mnd.)
f 118,37 p.m. (24 mnd.)
f 189,39 p.m. (24 mnd.)
CONSUL
VRIJDAG 1 NOVEMBER 1968
Waarom moest mij dit nu overkomen? Dat is misschien wel de
meest zelfzuchtige uitspraak die ik ken. Het doet er kennelijk
niet toe dat het een ander overkomt, als wij er maar vrij van
blijven. Er zit ook iets in van: Ik ben toch immers anders dan
anderen.
Er zijn ook mensen die alles wat ze overkomt geneigd zijn op
God te schuiven. Dan maken ze van God onbewust een soort
tiran, of ze gaan zeggen: Zie je wel dat God niet bestaat.
Deze mensen vergeten dat we in een vijandige wereld leven,
een wereld die God de rug heeft toegekeerd, een wereld waar
in Gods orde is doorbroken. Zijn wetten worden overtreden en
de duisternis heerst. In zo'n wereld kan van alles gebeuren.
Maar als kinderen van God zijn we wel niet van deze wereld,
maar wel geplaatst in deze wereld. Dat wil zeggen dat wij de
gevolgen van deze vijandigheid ook moeten dragen.
God belooft ons niet tegen alles te beschermen. Hij roept ons
wel op om sterk te zijn. En daarom moeten we geestelijk
groeien. Maar om geestelijk te kunnen groeien, moeten we
geestelijk gevoed worden. De bijbel zegt: „Niet alleen bij
brood zal de mens leven." Wie zich op een dieet plaatst om
geestelijk slank te blijven, zal nimmer de kracht opbrengen
om Gods taak te vervullen.
We lezen vandaag: Psalm 119 57-72.
(Van onze kerkredactie)
kerk. Nadat men jaren gesproken had over „zwaar of licht" en
kerk. Na jaren gesproken te hebben over zwaar of licht" en
,voorwerpelijke of onderwerpelijkeprediking", duikt nu de te
genstelling verticalisme-horizontalisme op. Dr. Visser 't Hooft
sprak al over deze tegenstelling in zijn belangrijke rede tijdens
de vierde assemblee van de Wereldraad van Kerken. De overle
den dr. J. M. de Jong had dit als onderwerp gekozen voor de dies
van Kerk en Wereld. En gisteren koos ds. J. H. Velema dit als
onderwerp voor de christelijk-gereformeerde ouderlingenconfe
rentie, die in Amersfoort werd gehouden.
BEROEPINGSWERK
Beroepen door de generale synode
tot zendingspredikant (docent theolo
gische school Evang. Chr. Kerk van
West-Iirian), kand. H. J. van der Steeg
te Oegstgeest.
Aangenomen naar Apeldoorn (bijz.
werkz. vrijz. herv.vac. G. W. B. A.
Thoden van Velzen), J. van der Werff,
laatstelijk pred. te Paramaribo, thans
woonachtig te Assen; naar Arnhem
(wijkgem. Oost, vac. T. A. Vos; toez.),
H. de Noo te Meppel.
GEREF. KERKEN
Beroepen te West-Terschelling -
Midsland, kand. G. Mulder te Amster
dam.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Monster, D. Zemel te
Enschede-Zuidwest; te Onnen (Gr.),
C. van Kalkeren te Holwerd.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Eemdljk, P. op den
Velde te Zierlkzee.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoofddorp, A. Kok te
Poortvliet.
Hlnieuwe
Elektronisch instrument te bespelen als
orgel, piano, spinet en klavecimbel.
Demonstratie iedere dag van 9 -12 en
van 2-6 uur behalve donderdags.
NEONVOX Wilp Old.
Tel. 0 5706 - 415 b.g.g. 0 5761 57t
QAIJ ZENOEN AAN
Dwn NEONVOX, Wilp, Gld.
Naam
Adres
Plaats
Verzoekt toezending uitgebreid» gegeven»
PARELS
voor
frisse
adem
95 ct.
H. TEN HERKEL N.V. HILVERSUM
Het gevaar van het verticalisme,
vertelde ds. Velema me na afloop, is
dat men het evangelie zo tijdloos en
zo abstract maakt, dat het niet over
komt. Het gevaar van het horizonta
lisme is dat men het evangelie op een
verschrikkelijke wijze vervormt en
dat de kern en de pit van het evan
gelie er uit gaat en dat is juist het
verlossende werk van de Here Jezus
Christus. Dan blijft alleen mede
menselijkheid over.
Toch wilde ds. Velema geen keuze
doen tussen de twee. De kerk moet
niet of verticaal, of horizontaal zijn,
maar op het snijpunt staan van ver
ticaal en horizontaal. In dit verband
sloot hij zich aan bij de uitspraak
van dr. W. A. Visser 't Hooft, ere
president van de Wereldraad van
Kerken, die zei dat er geen horizon
tale vooruitgang kan zijn zonder ver
ticale oriëntering. Alleen vond ds.
Velema dat woord „oriëntering" te
zwak. „Het gaat om de bron en de
God ivil het lijden nietn
(Van onze kerkredactie)
HEEMSTEDE „Wanneer
een huwelijk breekt, wanneer
het tot een hel geworden is,
dan is dit tegen Gods wil, niet
per se in de zin van schuld,
maar evenzeer in de zin van
verdriet en lijden: God wil het
lijden niet."
Aldus de conciliecommissie „Huwe
lijk en gezin", die zich in haar van
daag verschenen rapport ook diep
gaand bezonnen heeft op de huwe
lijksontbinding. Zij vraagt een op
lossing, die méér is dan een com
promis of noodoplossing op pasto
raal niveau. Zij wil
Een reëel antwoord voor de theo
logische en praktische problemen
omtrent de onontbindbaarheid van
het christelijk huwelijk;
Correctie en vereenvoudiging van
de bestaande kerkorde;
Correctie van het Nederlandse
echtscheidingsrecht in verband met
kwesties als „de grote leugen" en het
formalisme van de verzoeningspo
ging.
De kerk gelooft en leert, dat de
huwelijksband krachtens Gods wil
onverbreekbaar is. „Wat God verbon
den heeft mag een mens niet schei
den." Maar voor de commissie is het
de grote vraag, of we die onontbind
baarheid nu moeten opvatten als feit
of als opdracht.
De commissie meent, dat het voor
de - kerk noodzakelijk is, hierop nu
een antwoord te zoeken, juist vanwe
ge de gestalte die het huwelijksideaal
AMSTERDAM Aan ir. L.
Heijdenrijk uit Amersfoort is
de eerste prijs toegekend van
de „Ideeënprijsvraag kerk
bouw", die was uitgeschreven
door de interdiocesane com
missie kerkenbouw van de
Rooms-Katholieke Kerk en de
redactie van het tijdschrift voor
architectuur en beeldende
kunsten.
Aan deze prijsvraag over de kerk
bouw van heden namen vijftig archi
tecten deel. Hun ontwerpen worden
geëxposeerd op een tentoonstelling in
de rijksacademie van beeldende
kunsten in Amsterdam, die tot 30 no
vember duurt.
Gevraagd werd in een woonwijk
van het uitbreidingsplan Overvecht
van de gemeente Utrecht een kerk
ruimte voor de roms-katholieke
bevolking met zeshonderd zit
plaatsen. De hervormden en de gere
formeerden moesten elk een gebouw
hebben met een gelijk aantal zit
plaatsen.
Uit de ingezonden plannen bleek,
dat het kerkbeeld van nu en de na
bije toekomst volledig verschilt van
dat van het verre en nabije verleden.
Er waren ontwerpers, die een „kerk"
wilden maken en ontwerpers, die uit
gesproken „geen kerk" wilden ma
ken.
De ontwerpers zochten naar
aansluiting en inplanting van de kerk
in de woonwereld, het maken van
een gebouw met een of meer ruimten
voor verschillende confessies, naar
gebouwen met meervoudig gebruik,
waarbij opviel, dat de combinatie
kerk-sporthal geen voorstanders had
gevonden.
Het oecumenisch samenleven van
de drie of meer kerkgenootschappen
bleek voor vele inzenders geen enkel
probleem meer te zijn. Verscheidene
inzenders zagen in de nieuwe samen
leving geen enkel onderscheid meer.
Onbehagen
Volgens het juryrapport bleek de
visie op de nieuwe kerk dood te lo
pen op de huidige stedebouw, waarin
vooronderstellingen voor de nieuwe
kerk niet aanwezig blijken te zijn.
Het onbehagen over de kerk liep pa
rallel met het onbehagen over de ste
debouw.
De tweede prijs werd toegekend
aan Mare Dessauvage (Antwerpen).
De derde prijs werd gedeeld door
Coen Bekink (Groningen) en M. Bier
man (Amsterdam).
en de huwelijkspraktijk in onze cul
tuur hebben aangenomen.
De huwelijksband zelf is niet op
rechtskundige wijze te constateren of
te betwisten. Zij is een werkelijkheid
van zedelijke en godsdienstige aard,
die gevormd wordt door de betrek
kingen van man en vrouw onderling
en met de geloofsgemeenschap.
Sacrament
In de rooms-katholieke leer wordt
de volstrekte onontbindbaarheid van
het huwelijk (slechts aanwezig bij
een huwelijk tussen twee gedoopten
dat geslachtelijk is voltrokken) ver
bonden aan het sacramenteel karak
ter ervan.
Indien echter het gehuwd-zjjn in
geen enkel opzicht meer functioneert,
dan moet men wellicht zeggen, dat
het huwelijk zichzelf heeft ontbon
den, zodat er nog slechts een juri
dische vorm is, geen menselijke band
en dus ook geen sacrament.
Het is derhalve niet een onderlinge
afspraak en evenmin een uitspraak
van een derde die het huwelijk dan
ontbindt De band is verloren gegaan
wanneer het menselijk onmogelijk is
om in vrede samen te leven.
Het oordeel dat vaststelt of een
bepaalde verbintenis zodanig is ont
wricht, dat van een huwelijksband
niet meer kan worden gesproken, zou
dan volgens de commissie niet alleen
aan de gehuwden toekomen, maar
ook aan de publieke samenleving en
aan de geloofsgemeenschap, die bij
het huwelijk betrokken zijn en waar
in het functioneren moet.
Kerkorde
De kerkorde betreffende het huwe
lijk zou duidelijk en uitdrukkelijk
het karakter moeten hebben van een
werkelijke kerkorde. Dit betekent
allereerst dat zij zoveel mogelijk
ontdaan zou moeten worden van
strakke juridische bepalingen en pro
cesformaliteiten.
Verder zou de burgerlijke regeling
in haar rechtmatige eigenheid moe
ten worden erkend. „Duidt het niet
op een te geringe waardering voor
het huwelijk als aardse werkelijk
heid, wanneer de kerk een zodanig
juridisch systeem handhaaft, dat de
burgerlijke regeling in feite buiten
spel komt te staan?"
De commissie wijst speciaal op de
vele bepalingen in de tegenwoordige
kerkelijke huwelijkswetgeving, die
niet op de religieuze, maar op de
maatschappelijke dimensie van het
huwelijk betrekking hebben. De kerk
zou zich hier van eigen regelingen
moeten onthouden.
De grote waarde van een kerke
lijke viering van het huwelijk wil de
commissie ten volle erkennen, maar
zij betwijfelt of het nog zinvol is, een
eigen kerkelijke vorm van huwe
lijkssluiting te hanteren als geldig-
heidseis.
stuwkracht, de inspiratie en de norm
van boven."
„We moeten," zei ds. Velema, „noch
het verticale, noch het horizontale
loslaten, maar de volgorde juist stel
len. We zullen verticaal geladen moe
ten worden om horizontaal te kunnen
leven. Alleen wie de binnenkamer
kent, kan op het brede front van de
wereld staan."
En hij vervolgde: Een kerk zonder
verticale achtergrond wordt door de
wereld niet serieus genomen. Een
kerk zonder horizontale kracht
maakt de boodschap van het evange
lie niet geloofwaardig.
Toch schonk hij in zijn referaat
nauwelijks aandacht aan de verlei
ding om te vluchten in het vertica
lisme al waarschuwde hij daar
duidelijk voor en al zei hij wel dat
daarin één van de oorzaken lag dat de
kerk in onze tijd zo vervalt in het
horizontalisme. Uitvoerig ging hij
echter in op de achtergronden van
het horizontalisme.
De wortels van het horizontalisme
noemde hij de secularisatie en de
theologie van Karl Barth. Deze
laatste heeft naar zijn mening zo'n
sterke tegenstelling gemaakt lussen
hemel en aarde, God en mens en die
mens zo sterk laten leven bij de
blikseminslag Gods, dat hij in de
overige momenten van zijn leven
zich aangewezen voelt op wat op de
ze aarde en in deze wereld te koop is.
Verzoening
Een andere wortel van het horizon
talisme noemde hij de nieuwe opvat
ting over verzoening, de gedachte dat
iedereen met God verzoend is. Ds.
Velema zag in de oproep van het
Vredesberaad naar aanleiding van de
gebeurtenissen in Tsjechoslowakije
een duidelijke trek van horizonta
lisme. Terecht, zei hij, heeft het mo-
deramen van de gereformeerde syno
de zich niet akkoord verklaard. Maar
deze broeders hebben het geweten,
hoe horizontaal er in de Gerefor
meerde Kerken reeds gedacht en ge
loofd wordt.
Nog een ander bekend onderwerp
van de laatste tijd kwam ter sprake:
de verontrusting. Vaak wordt gesug
gereerd dat verontrusting gelijk staat
met het verticalisme. Maar terwijl
ds. Velema beslist niet wilde vluch
ten in het verticalisme, wilde hij toch
wel „verontrust" heten.
Maar dat wilde niet zeggen dat hij
zich met iedere verontruste in de
kerk wilde identificeren. Er zijn drie
verschillende soorten verontrusten,
zei hij nog.
Drie soorten
In de eerste plaats is er de perma
nente verontruste, de querulant, die
anders niet kan leven of hij moet
verontrust zijn. In de tweede plaats
zijn er de incidenteel verontrusten,
die zich vaak op een bepaald punt
persoonlijk verongelijkt voelen.
Met die verontrusten wilde ds. Ve
lema niets te maken hebben, maar
wel wilde hij een profetisch veront
ruste zijn. „Ik roep u op," zei hij tot
de ouderlingen, „tot profetische ver-
KINSJASA Elf vliegtuigen zijn
op zoek naar de drie Amerikaanse
zendingsarbeiders, die vermist wor
den in de binnenlanden van Kongo.
Hun vliegtuig was op weg van
Mbandaka naar Boende, maar is daar
niet aangekomen. Het gebied, waar
de Cessna 185 is verdwenen, is zeer
dicht bebost.
Het vliegtuig werd bestuurd door
Max Myers, zendeling van de Disci
pelen van Christus. Aan boord waren
twee vrouwen van zendingsartsen in
Boende, mevrouw Harrison Goodall,
eveneens van de discipelen, en me
vrouw Birney Hoyt, die met haar
man was uitgezonden door de Ameri
kaanse katholieke medische missie
raad.
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK Metropoliet Filaret heeft gisteren bij patriarch Athenagoras
van Konstantinopel geprotesteerd tegen diens plan voor een pan-orthodox
concilie, dat de vernieuwing van de kerk en de eenheid van alle christenen
^Fnaret^eidt de Russisch Orthodoxe Kerk in Ballingschap, waartoe de Or
thodoxe Kerk in Nederland (bisschop Jacob in Den Haag) behoort.
De metropoliet ziet in het stre
ven ivaar een pan-orthodox concilie
het gevaar van een reformatie. Ook
het Tweede Vaticaans concilie be
gon vanuit een streven naar ver
nieuwing en naar aanpassing aan de
moderne samenleving en wat heeft
het de Rooms-Katholieke Kerk uit
eindelijk gebracht? Innerlijke ver
zwakking, nieuwe dwalingen en gees
telijke anarchie. „God behoede
ons er voor, zulk een beproeving in
het leven van de orthodoxie in te
dragen", aldus metropoliet Filaret
in zijn brief aan Athenagoras.
ontrusting, want er is inderdaad re
den toe nu de spanning tussen hori-
zontalisime en verticalisme er af
gaat." Een profetisch verontruste is
volgens hem iemand die bedroefd is,
omdat hij ziet dat de eer van God
wordt aangetast en er wezenlijke
geestelijke gevaren dreigen. Maar dat
is een verontrusting die hem dwingt
naar anderen te luisteren en die hem
blij maakt als er tekenen zijn die op
verbetering wijzen.
In zijn openingswoord klaagde ou
derling K. Geleijnse dat in de
Christelijke Gereformeerde Kerken
de ouderling zo weinig betrokken
wordt in het kerkelijk werk. In de
deputaatschappen nemen zij een klei
ne minderheid in en dan bezetten zij
meestal nog administratieve of finan
ciële posten. Ouderlingen moesten
veel vaker classls-vergaderingen lei
den. Ze moeten ook meer ingescha
keld worden bij het werk van de
kerkvisitatie, meende hij, dan zou het
ouderlingenambt meer inhoud krij
gen.
(Van onxe kerkredactie)
GRONINGEN Met een
openbare les over Schriftprofetie
en volksideologie heeft dr. C. J.
Labuschagne zijn ambt aan
vaard als gewoon lector in de
Israëlische letterkunde en de uit
legging van het Oude Testament
aan de Groningse universiteit.
Dr. Labuschagne was predikant in
Zuid-Afrika. Verleden jaar legde hij
zijn ambt in de Nederduitse Gerefor
meerde Kerk neer.
De geesteshouding, in het oude
Israël, waartegen de schriftprofeten
voor de ballingschap in opstand kwa
men, typeerde dr. Labuschagne als
„volksideologie".
Zij wordt gekenmerkt door een
particularistische, anti-oecumenische
en etnocentrische nationaal-politleke
religiositeit, waarbij de geesteljke
leider enkel een uitvoerende functio
naris was van de volkswil en de god
heid het symbool was van 's volks
roemrijk verleden en heldhaftig stre
ven.
Typerehd voor de volksideologie is
verder de pretentie van soliditeit,
waarbij men bepaalde waarheden
met grote zekerheid als slogans han
teerde.
Een derde kenmerk is het collecti
visme als collectief denken en hande
len, dat gepaard ging met een ver
dringing van het besef der indivi
duele verantwoordelijkheid.
Ten slotte kenmerkt de volksideolo
gie zich door het vermogen om te
plooien, om tegenstrijdigheden te
harmoniseren en om de feiten naar
de theorie te schikken door met de
werkelijkheid te schipperen en te
verzwijgen, wat voor de zaak schade
lijk, en uit te bazuinen wat in het
belang daarvan wordt geacht.
Tegen deze achtergrond, tegenover
de volksprofeten, gaf dr. Labuschag
ne nieuw relief aan de schriftprofe
ten met hun theocentrische predi
king.
De AMRO Bank leent u graag het geld voor die
nieuwe meubelen, die wasautomaat, die verhui
zingen noemt u maar op.
In die 18 mnd betaalt u: 18xf 62,07=f 1117,26. Dat
is slechts f 117,26 aan financieringskosten, inch rente,
vergoeding administratiekosteh en overlijdensrisico.
Dus slechts ca. f 6,50 p. m.
In die 24 mnd betaalt u:24xf 118,37=f 2840,88. Dat
is slechts f 340,88 aan financieringskosten, incl. rente,
vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico.
Dus slechts ca. f 14,20 p. m.
In die 24 mnd betaalt u:24xf 189,39=f4545,36. Dat
is slechts f 545,36 aan financieringskosten, incl. rente,
vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico.
Dus slechts ca. f 22,70 p. m.
Komt u eens langs bij de Amsterdam-Rotterdam Bank
in uw buurt. (Bellen of schrijven mag ook!) Wij
vertellen u graag alles over de bedragen die u kunt
lenen, over het aantal terugbetalingstermijnen, over
de kwijtschelding bij overlijden. Een uitgebreide fol
der met alle inlichtingen en tarieven ligt voor u klaar.
Als u daar de voorkeur aan geeft kunt u deze folder ook
opvragen bij Postbus 342, Amsterdam.
EEN SERVICE VAN DE AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK
(Van een onzer
verslaggeefsters)
DEN HAAG Welke bestem
ming heeft het geld dat het
Nederlandse volk deze zomer
zo spontaan bijeen heeft ge
bracht voor de Stichting Vluch
telingenhulp Biafra-Conflict
precies gekregen? Daar heb
ben gistermiddag in een bijeen
komst in het gebouw van het
hoofdbestuur van het Neder-
landsche Roode Kruis de vier
organisaties, die daarbij be
trokken zijn een antwoord op
gegeven.
De voorzitter van de stichting, mr.
G. E. van Walsum, oud-burgemeester
van Rotterdam deelde eerst mee, dat
van de dertien miljoen gulden, die
tot nu toe is opgebracht 12,4 miljoen
is gegaan naar de vier organisaties.
Dat zijn, zoals bekend, het Neder-
landsche Roode Kruis, de Stichting
Mensen in Nood, de Stichting Oecu
menische Hulp, en het Nederlandse
Comité Unicef.
Verder is er een ton beschikbaar
gesteld voor de actie van prinses Ire-
\LU/
f66.80
Imp. N.V. ALVANA Oen Heag tel.070-63 09 43
ne, een ton voor Terre des Hommes
en tot slot wordt in verband met nog
lopende aanvragen om financiële
hulp de rest van het geld in reserve
gehouden.
De kosten van de actie zijn beslist
niet groot geweest, 42.000. Dat be
tekent, dat op iedere gulden er
een-derde cent aan onkosten moest
worden afgeschreven. Als oorzaak
noemde mr. Van Walsum onder an
dere, het feit dat de actie ineens
moest worden begonnen. Er konden
niet veel (kostbare) voorbereidingen
worden gemaakt.
Het Nederlandsohe Roode Kruis
heeft van de 3,1 miljoen voor de
hulpverlening met een Nederlands
vliegtuig 1,8 miljoen uitgetrokken.
Dit vliegtuig heeft nu vijftig vluch
ten op Biafra uitgevoerd. Voor een
half miljoen gulden is kinder- en ba
byvoeding voor Biafra gekocht, ter
wijl ruim twee ton aan het internati
onale comité van het Rode Kruis is
overgemaakt. Nog 575.000 moet
worden besteed, ondermeer voor re
habilitatie afs het conflict Nigeria-Bi-
afra ten einde zal zijn.
Het Nederlandse comité Unicef
heeft de 3,1 miljoen van de opbrengst
van de Nederlandse Biafra-actie in
zijn geheel ter beschikking gesteld
aan de internationale organisatie
Unicef, omdat het zelf geen uitvoe
rende taak heeft. Unicef heeft sinds
het begin van het conflict Nigeria-Bi-
afra ongeveer 7,2 miljoen gulden aan
hulpverlening besteed.
Luchtbrug
De Stichting Mensen in Nood, de
Nederlandse afdeling van de
rooms-katholieke Caritas Internatio-
nalis, heeft van haar bedrag van 3,1
miljoen gulden ruim 50.000 besteed
onder meer voor bijdragen aan de
Luchtbrug Sao Tomé-Biafra, aan
voedselcentra, aan de verzorging van
zeshonderd Biafraanse kinderen in
Gabon, aan medicamenten en aan
drie medische teams.
De Stichting Oecumenische Hulp,
een afdeling van Interkerkelijke
Hulp van de Wereldraad van Kerken,
heeft bijna twee miljoen besteed
voor voedsel, medicijnen en het werk
van dokter Middelkoop, dokter Rey-
nierse en dokter Voorhoeve en voor
reiskosten enz. van uitgezonden team
leden.
Oecumenische Hulp overweegt de
mogelijkheid nog een team te zenden,
dat bestaat uit een dokter, twee ver
pleegsters en een chauffeur-monteur
naar Itigidi, in een gebied in
Oost-Nigeria, dat nu onder controle
staat van de federale troepen. Ook
studeert men op een project om kin
deren over te brengen en te verple
gen en verzorgen in Kameroen.
Reserve
Oecumenische Hulp houdt nog wat
geld in reserve óm zodra de rust in
het land enigszins zal zijn terugge
keerd, steun te geven aan de zoge
naamde rehabilitatie-projecten. Dat
is onder andere het opbouwen van
vernielde scholen en ziekenhuizen.
Verder betekent het feit dat een
team onder leiding van dokter Mid
delkoop zich in Biafra bevindt dat er
voor salaris, onderhouds- en werk-
kosten van dat team nog vaker een
beroep op het Biafra-fonds van de
Stichting zal worden gedaan.
Inmiddels beraadt de Stichting
Vluchtelingenhulp Biafra-Conflict
zich of in de toekomst niet weer geld
bijeengebracht moet worden vnor
hulp tijdens de oorlog, maar ook voor
de tijd na de oorlog. Er zal veel moe
ten worden hersteld en opgebouwd
en er zullen dan nog mensen in nood
zijn, die geholpen moeten worden.