GROTE KUNSTENAARS IN
HUN WERK EN LEVEN
RADIO
Ruim 1.6 miljoen kijkers
bij de Olympische Spelen
Jacques Lipchitz, eerste
figuur in Who is
AMADEUS
a m m .3
gentlemen
prefer
Zendelingen in
Kongo vermist
Kijken naar Spelen
schaadde Duitse
industrie
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Vera bejubeld
in Praag
Lappie Loep en de oude toren
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
WOENSDAO 30 OCTOBER 1948
Vanavond bij
de NCRV
Opmerkelijke
tv-serie
Voorzichtig
TiE NTS heeft gisteravond, geheel
*-* naar haar instelling, objectief en
voorzichtig verder laten informeren
naar de overtuiging van geestelijke
stromingen die zich bezighouden
met een bepaald geloof in leven na
de dood en reïncarnatie. Aanleiding
vormden mee de vragen uit de kij
kerskring. Opnieuw kon men zich
uitvoerig in deze materie verdiepen
door mee te luisteren en, volgens
bedoeling, na te praten.
Later was er gedurfd en soms heel
geestig studentencabaret: dit pro
gramma is wel een aanwinst.
Wij keerden terug naar de goed
deels in de steek gelaten, zeer lange,
documentaire van Simon van Collem
over de Duitse filmindustrie tussen
1918 en 1945. Simon van Collem
heeft hiervan geweldig veel werk
gemaakt. Maar waarom hij de ont
wikkeling niet in chronologische
volgorde kon tonen, werd ons niet
recht duidelijk.
Er was echter een overvloed aan
voor de kijker dikwijls nieuwe infor
matie, vooral waar het afstotende
oorlogspropagandafilms betrof. Ook
degenen die in sterren van lang ge
leden niet hun favorieten herkenden
omdat destijds de bioscoop geen
vertrouwd terrein voor hen was, zul
len, indien zij de lange zit konden,
volhouden, het relaas geboeid heb
ben gevolgd.
Niet dat wij geen enkele aanmer
king hebben: af en toe was het ge
heel wat rommelig doordat het één
te kort en het ander te lang uitviel,
maar het was niet te moeilijk de
draad dan toch weer op te nemen.
nieuw!
scheerschuim van SIR
in handige spuitbus
4.25
Een produkt van het Huis
KINSJASA Sinds 13 oktober
worden in Kongo drie Amerikaanse
zendelingen vermist. Zij bevonden
xich aan boord van een vliegtuig, dat
op weg van Mibandaka naar Boende
neergestort is.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Voor de bezitters
van kleurentelevisie een extra, voor
de zwart-wit-kljkers een opmerke
lijke serie wordt het nieuwe pro
gramma van de NCRV „Who is?" dat
vanavond op Ned. 2 begint.
Wij kunnen U dat verzekeren, om
dat wij in de gelegenheid waren en
kele afleveringen van tevoren te
zien: prachtig werk, dat is voortge
komen uit samenwerking van diverse
Internationale omroepmaatschappljen.
U zult er vanavond (althans een
stuk van) de Amerikaanse kolderach
tige speelfilm op Ned. 1 voor moeten
opgeven, wanneer U de eerste afleve
ring van de nieuwe serie wilt zien,
maar indien U licht amusement kunt
verwisselen voor een blijvende in
druk, zult U daarvan bepaald geen
spijt hebben.
Voor het maken van deze uit 13
delen bestaande reeks, gericht op het
kenschetsen van grote kunstenaars in
de eigen tijd gaven opdracht: de BBC
in Engeland en haar zusterorganisa
tie in Canada, de NET (educatieve
tv-maatschappij) in Amerika en een
Beierse omroep. Deze samenwerking
was nodig omdat de programma's
vrij kostbaar zijn (ze worden in heel
mooie kleuren uitgebracht) en omdat
men een algemeen inzicht omtrent de
belangrijkste kunstenaars van onze
eeuw wenste.
Interessant
Een interessante opzet dus, die de
kijker van tevoren al kan boeien.
Vanavond wordt de rij geopend met
een portret van de Litause, sinds
lang in Amerika wonende beeldhou
wer Lipchitz, die, toen de film (onge
veer een jaar geleden) werd ge
maakt, 76 jaar was en niette
genstaande alle ontgoochelingen die
hij in zijn leven meemaakte, nog in
de volle kracht van zijn uitzonderlijk
kunstenaarschap.
Men ziet hem aan het werk in zijn
atelier, waar hij o.a. de laatste hand
legt aan een groot beeldhouwwerk
„Tussen hemel en aarde", een schen
king aan zijn geboortestad. Men ziet
hem ook in actie bij het ontwerpen
van andere werken, in de gieterij, en
bezig aan de afwerking van zijn
scheppingen. Zonder belérend com
mentaar krijgt U een prachtige in
druk van wat een beeldhouwer ei
genlijk doet en hoe zijn werk tot
stand komt.
Daar tussen door vertelt Lipchitz
over zijn ideeën, zijn ambities, zijn
leven en zijn inzichten. Een onopzet
telijke rondleiding door zijn woning
onthult dat hij een zeer knap kunst-
Peyton Place later
HILVERSUM De AVRO is be
zweken voor een stroom van brieven,
geschreven door huisvrouwen, die op
vrijdagavond in de knel kwamen met
hun koopavond... omdat zij de afle
veringen van Peyton Place niet kun
nen tnissen.
Het moet in 't vervolg dan maar
een latertje worden, heeft de AVRO
beloofd. Peyton Place komt op vrij
dagavond niet eerder dan 9.50 uur op
het scherm. Wat een opluchting!
Nog nooit heeft een zo lang lopend
feuilleton zulk een kijkdichtheid ge
had en het zijn vooral de huisvrou
wen, die er dol op zijn. Daar mag
dan wel iets tegenover staan, meent
de AVRO terecht.
MEXICO STAD Kort na het
beëindigen van de negentiende Olym
pische Spelen hebben de Mexicaanse
organisatoren geschat, dat 1.650.900
toeschouwers de verschillende takken
van sport hebben gevolgd. Het voet-
baltornooi, waarvoor 32 wedstrijden
in Mexico Stad, Puebla, Leon en Gu
adalajara werden gespeeld, trok de
meeste kijklustigen: 530.000. De
minste aandacht kreeg het zeilen in
Acapulco, dat door slechts 1400
personen werd bijgewoond:
De geschatte bezoekersaantallen bij
de diverse takken van sport zijn:
voetbal: 530.000, atletiek: 370.000,
basketbal: 200.000, turnen: 88.000,
zwemmen: 86.000, paardesport 80.000,
boksen: 75.000, volleybal: 50.000, roei
en: 43.000, hockey: 30.000, kano:
27.000, wielrennen 20.000, worstelen
16.000, waterpolo: 14.000, sche men:
10.000, moderne vijfkamp: 4.000, ge
wichtheffen: 3.500, schieten: 3.000 en
zeilen: 1.400.
verzamelaar is en de liefde waarmee
hij oud-oosterse beeldjes in zijn han
den houdt, maakt voldoende duide
lijk hoe na zijn rijke verzameling
hem aan 't hart ligt.
Eenzaam
Jacques Lipchitz komt op 76-jarige
leeftijd uit deze film naar voren als
een ras-echte kunstenaar, nog vol
jeugdig vuur en voor een zeer groot
deel meegaand met de moderne
vormgeving (hoewel hij zegt de aller
modernste jongeren niet meer te
kunnen volgen in hun composities
van staal en blokken steen), en niet
temin een eenzame figuur.
Hij is een Jood, die sterk heeft
geleden onder de nazi-vervolging.
Mensen uit het dorp waar hij woon
de gooiden bij hem de ruiten in en
schreeuwden anti-semitische slagzin
nen, zonder te weten dat zij een van
de drie grootste beeldhouwers ter
wereld voorhadden. Hij vluchtte voor
de nazi's, moest al zijn werk achter
laten en begon in Amerika een nieuw
leven, zonder dat hij één woord En
gels sprak, zonder vrienden of rela
ties.
Nieuwe ellende kwam over hem,
maar zijn rotsvaste geloof en zijn
optimistische levenskijk hielden hem
er lang bovenop. Zijn vrouw liet hem
in 1946 bij een bezoek aan Parijs ln
de steek, zijn tweede vrouw overleed
na een tragische geestesziekte. Voor
de tweede maal raakte hij vrijwel al
zijn werk, nu door brand, kwijt.
Plotseling brak zijn kracht en een
diepe depressie deed hem na zoveel
verdriet zijn werk neerleggen. Maar
hij kwam erboven op: de waarachti
ge kunstenaar in hem bleef leven en
bracht hem opnieuw aan de arbeid.
Zijn jongste werken zijn hierdoor
dikwijls getekend: U moet dat maar
eens zien.
Lipchitz heeft goede vrienden, is
gezien en bemind in de wat troostelo
ze gemeente waar hij woont, en gaat
als eenzame vogel met rijk en arm
gelijk om. U ziet hem in eenvoudige
werkkleding zijn dagelijkse sandwich
eten in een kleine drugstore, U zie
hem ook, uiterlijk niet geroerd, als
middelpunt van een grootse bijeen
komst ter onthulldiing van zijn nieuw
ste weik.
Alle dagen, behalve op sabbath, is
deze grote man in de weer. Behalve
dit portret zult U er in de komende
maanden bij de NCRV nog 12 kunnen
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM KRO's correspon
dent in Keulen wist gisteren mede te
delen, dat het nachtelijk kijken naar
de Olympische Spelen in Mexico
enorme schade heeft berokkend aan
de produktie in de West-Duitse in
dustrie: er wordt zelfs een cijfer van
45 miljoen mark genoemd.
Zoveel werknemers bleven 's
nachts tot later dan 2 uur op om de
Spelen te zien, dat in vele bedrijven
ochtend aan ochtend reeksen telaat-
komers werden genoteerd en dat de
slecht-uitgeslapen employés meer en
meer het vereiste tempo niet meer
konden volgen, waardoor de produk
tie aanmerkelijk terugliep.
Dit is, aldus de conclusie, voor
Duitsland een waarschuwing om het
over 4 jaar met de Spelen in
München anders in te richten en er
op toe te zien, dat de tv-uitzendingen
op voor de arbeid gunstige tijdstip
pen op het scherm komen.
Dit zijn mooie plannen, maar wat
er in de praktijk van zal terechtko
men bij de overladen sportprogram
ma's is een tweede. In elk geval be
hoeft er dan niet te worden gerekend
met een zo groot tijdsverschil als nu
het geval was... althans voor de
Bondsrepubliek en de Europese lan
den rondom. In 1972 is het de beurt
aan (o.a.) de Mexicanen, om door het
Olympisch vuur uit de slaap te wor
den gehouden.
ticar. Return to me. La Stra-
da. Ow, The champ. Emanon,
Anthropology. Tin tin Deo.
One bass hit. Charlotte's pic
colo. Fajlsta.
luisteraars. 19-50 Hier spreekt
men Nederlands. 19.55 De
weerman. 20.00 Nieuws. 20.25
De TV in de 15de eeuw. 23.15
Nieuws.
Hilversum I. 402 m. NCRV
13.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. NRU: 19 00
Openbaar Kunstbezit. 19.10 De
Krenzen van de Journalistieke
vrijheid, lorum. MORELE
HERBEWAPENING: 19.50
Heeft Europa nog Iets te ver
tellen? 20.00 NRU: Stereo: Om
roeporkest en solisten, (plm.
21.05-21.15 Spelen met taal.)
22.00 Programma over
hulswerkproblemen. NVSH:
22.20 Sextant. NRU: 22.30
Nieuws. 22.40 Stereo: X. een
sprong ln het duister.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II, 298 m. VARA:
13.00 Nieuws. 18.16 Actualitei
ten. 18.20 Uitzending van de
Boeren Partij. 18.30 Stereo:
VARA's popshow. 18.55 Stereo-
Licht vocaal en iostrumentaa'
ensemble met zangsollst. 19.2'
Nws. 19.35 Buitenlands week
overzicht. 19.45 Klassieke mu
ziek. 20.10 Het Leids Zolde'
Cabaret. 20.40 Vragenvuui
21.00 Plaats gevonden; gevari
eerd programma. 22.00 Muzlei'
uit vreemde landen. 22.31
Nieuws. 22.40 Actualiteiten
22.55 Utrechts Blaaskwintei
(opn.). 23.30 Stereo: Elektro
nische muziek (opn.).
23.55-24.00 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATENPR
OGRAMMA DRAADOMROEV
VANAVOND
van 18-20 uur
Gaité Parlslenne, Sel ..Der
Postillon von Lonjuneau". O
sole mlo, Al-dl-la Non dlmen-
TELEVISIE
liVANAyÖiVBÏ
Nederland I. NTS: 18.30 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 journaal. STER: 19.03 Re
clame. NTS: 19.06 Scala, een
Informatief programma
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. NTS: 20.20 Uitzending
van het GPV. 20.30 Inburge
ren: De Politieke Prent. 2i.oo
Storm over Washington, speel
film. (Rijkskeuring: alle leef
tijden.) 23.10 Uitzending Stich
ting Socutera. 23.25-23.30 Jour
naai.
Nederland II. NTS: 18.50 Ir
kleur: De Fabeltjeskrant
STER: 18.56 Reclame. NTS
'9.00 Journaal. NCRV: 19.0
Hoogtepunten uit de seri<
zeskamp. NTS: 20.00 Journaa'
STER: 20.16 Reclame. NCRV
'0.20 In kleur: The greate*
ihow on earth: Onder verden
Ning. TV-fllm. 21.10 In kleur
Programma over de beeldhor
wer Jacques Lipchitz. 21.4'
Actualiteitenrubriek. 32.0
Gesprekken t.g.v. Hervor
mingsdag. NTS: 22.15-22
lournaal.
België, Nederlands program
ma. kanalen 2 en 10. 18.55
Zandmannetje. 19.00 Atelier
19.25 Jonger dan Je denkt:
programma voor oudere
Hilversum I. 402 m. KRO
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke muziek
(gr). (7-30 Nieuws: 7.32 Actuali-
ten: 7.50 Overweging; 8.0i
Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Vooi
de hulsvrouw (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de hulsvrouw
9.35 Waterstanden). NRU: 10.01
Wat heeft dat kind?, pedago
gische lezing. 10.20 Stereo
Muziek uit de Barok (gr)
KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Vooi
de zieken. 11.55 Mededelingen
NCRV: 12.00 Los-Vast; gevari
eerd programma. (12.15 Boek
bespreking: 12.26 Mededellngc-i
voor land- en tuinbouw: 12.3'
Nieuws; 12.41 Actualiteller
2.50 Middagpauzedlenst). 14.0
Stereo: Lichte orkestmuzlf!
m koorzant (gr). 14.25 Storer
"iool en piano. 15.00 Gerefo'
neerde Godsdienstige ultzen
'ing. NRU: 15.30 Informal i
■ver mensen en dingen dl'
ninder op de voorgrond tre
en <16.00-16.02 Nleuwsi
'CRV: 17.45 Sportactualltelter
8.00 Tijd vrij voor muziek I:
,'rije tijd: koorzang en mar
'ollne-orkest.
Hilversum II. 298 m. AVRO
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Klassieke en
moderne Tsjechische muziek
(gr). 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr). (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Stereo: Radio
Filharmonisch Sextet. 11.55
Beursberichten. 12.oo Stereo:
Promenade-orkest. 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Modern platteland.
12.34 Toppers van toen (gr).
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal. 13.30 stereo: 't Muzikan
tenuur: I. Sopraan en piano;
II. Radiokamerorkest. 14.30
Programma over geschiedenis
en archeologie. 15.00 Voor de
'.leken. 16.00 Nieuws. 16.02 Ra-
üoprogramma ln een Note-
lop. 17.00 Muziek uit Rlo de
'anelro. 17.30 voor de Jeugd
7.55 Mededelingen.
Hilversum III. 240 m en
M-Kanalcn. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Voor de zieken.
40 Lichte instrumentale mu-
Ick. 10.00 Nieuws. 10.03 Cirkus
•tikkenle. detective-hoorspel.
0.25 Steravondqulz (herhaling
an donderdag Jl.) 11.00
Nieuws. 11.03 Muziek bij de
:offle. NRU: 12.00 Nieuws.
2.03 Programma met Ad
--Gravesande en Felix Mcur-
'ers. KRO: 13 00 Nieuws. 13 03
Vctuallteiten. 13.08 Knalmu-
'lek. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-
nuziek 15-00 Nieuws. 15.03
Pop- en Countrymuzlek. 16.00
Nieuws tfi.03 Hitparade. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.07-18.00 verzoekplatenpro-
gramma.
men toegepast, de zogeheten
ciné-vérlté. hetgeen zoveel wil zeggen
als „op zoek naar de waarheid, op de
man af".
De portretten werden gemaakt
door Allan King, een Canadese fi
losoof, die een grootmeester is in het
maken van filmdocumentaires, in sa
menwerking met regisseur/acteur Ro
ger Graef, een Amerikaan wiens
werk bekroningen kent.
Samen hebben zij twee jaren ge
werkt aan deze gevarieerde serie, die
alleen maar de werkelijkheid wil la
ten zien en dus slechts spaarzaam
wordt gecommentarieerd. Bedoeling
is. de mens in zijn kunst te tonen en
dat is, voor zover wij de portretten
hebben gezien, wonderwel geslaagd.
Ned. 1 NTS
7.06 uur informatie in Scala.
8.30 uur Inburgeren: de politieke prent.
9.00 uur speelfilm voor alle leeftijden: Storm over
Washington.
Ned. 2 NCRV
7.03 uur hoogtepunten uit de landenwedstrijd Zeskamp.
8.20 uur tweede aflevering circusverhalen.
9.10 uur film over de beeldhouwer Lipchitz.
9.40 uur actualiteiten.
10.00 uur dagsluiting, gericht op Hervormingsdag.
Hilversum I NRU
8.00 uur concert door het Omroeporkest en solisten,
moderne werken.
10.00 uur programma over huiswerkproblemen.
10.40 uur Iks, gevarieerd actueel programma.
Hilversum II VARA
8.10 uur Leids Zoldercabaret.
8.40 uur de actrice Ellen Vogel onder vragenvuur bij
gymnasiumleerlingen.
9.00 uur amusementsprogramma „Plaats gevonden".
10.00 uur muziek uit vreemde landen.
10.55 uur Utrechts Blaaskwintet speelt moderne muziek.
Een haarlok van Napoleon heeft
gisteren op een veiling in Parijs ruim
zevenhonderd gulden opgebracht.
Het haar was in de vorm van een
kroon gevlochten en in een leren
lijst gevat. Achterop stond: „Dit haar
is afgeknipt door de heer Charvet
van het hoofd van de keizer op het
eiland Elba in 1815."
PRAAG Onder het gejuich van
haar landgenoten is de Tsjechoslo-
waakse Olympische gymnaste Vera
Caslavska dinsdag uit Mexico met
vier gouden medailles en echtgenoot
In Praag teruggekeerd.
Honderden sportliefhebbers hadden
zich op het vliegveld verzameld om
het paar en de andere leden van de
Olympische ploeg toe te juichen.
De echtgenoot. Josef Odlosll droeg
zijn bruid het gebouw op het vlieg
veld binnen waar beiden bedolven
werden onder bloemen van de leden
van hun sportclubs.
De 76-jarige beeldhouwer Jacques Lipchitz, bezig met
zijn grote werk „Tussen hemel en aarde", een geschenk
voor zijn geboortestad. De symbolen van geloof, hoop en
liefde zijn in dit hartvormige epos aangeduid geheel
naar de opvattingen van deze Joodse kunstenaar. Van
avond op Ned. 2 kunt U alles goed zien.
(Een wereld in wording)
door
John Knittel
21
„Mijnheer Müller!" riep ze uit.
„Ik wist niet, dat de Aare een Lorelei had," sprak hij.
Het bloed bruiste naar zijn hoofd. Hij maakte een verwar
de en bedeesde indruk. Hij reikte haar zelfs niet de hand.
Pauline voelde iets, alsof er een wonder was geschied.
„Bent u alleen?" vroeg hij.
„Ja, maar Eugenie was hier nog een ogenblik geleden."
Ze zag een vragende uitdrukking in zijn ogen.
„Mijn pleegzusteru weet toch wel."
„Uw pleegzusje?"
„Ja.... wist u dat niet? Wij zijn geen echte zusters."
„Neen. dat wist ik niet," antwoordde hij. „Ik dacht altijd,
dat jullie echte zusjes van elkaar waren."
„Hoe zou u ook iets van me weten? We zijn immers total#
vreemdelingen voor elkaar. Wat zou u eigenlijk anders kun
nen verwachten, daar we elkaar maar één keer in de twee
jaar zien."
Ze rolde haar handdoek en haar badkleren op.
„Ik ben geen Inwald," vervolgde ze op licht zenuwachtige
toon. „Ziet u, ik ben een wees. Ik ben alleen maar een
aangenomen Inwald. Eugenie is daarentegen een wettig kind.
Maar ik begrijp werkelijk niet, waarom ik u dat alles xo
vertel!"
Hij keek langs haar heen. Zijn gezicht had een maskerach
tige uitdrukking aangenomen. Ze kon niet raden, waaraan
hij dacht De vrees, dat hij door haar heen zou kunnen zien.
dat hij haar innerlijke gevoelens zou ontdekken, deed haar
beurtelings blozen en verbleken.
„Zeg hoor eens Pauline", hernam hij met een absolute
veronachtzaming van de conventie, „het moet wel een vrien
delijke onzichtbare geest zijn geweest, die me deze middag
hierheen voerde."
„U bent op ongeoorloofde wijze op particulier terrein
gekomen." antwoordde ze met haar liefste glimlach. „Wist u
dat wel?"
„Ja, dat wist ik zeke. Ik las het bordje daargings en ik
geloof, dat ik nu een boete van drie frank heb opgelopen."
„Het is in orde," antwoordde ze. „Ik zal 't niemand vertel
len. Maar mag ik u vragen, hoe of 't nu met mijn rode
boekje staat? Bent u van plan, om u dat toe te eigenen?"
Vanuit de verte klonk een gefluit 21e hoorden een meisjes
stem, die „Pauline" riep. In antwoord op Paulines vraag,
haalde Amadeus het rode boekje uit zijn borstzak te
voorschijn.
„U zei me, dat ik 't zo lang mocht houden, als ik wilde."
sprak hij en hij staarde haar ernstiger dan goed voor hasr
was in de ogen. „Ik heb 't gedurende mijn hele tocht
hierheen bij me gehouden. Nu zal ik 't u teruggeven."
„Polly, Polly!" klonk Eugenies stem vol ontzetting. „Made
moiselle Kummer!" schreeuwde ze vijf tonen lager. „Made
moiselle! Mademoiselle!"
„Ik geef het boekje in lieve handen terug", vervolgde
Amadeus. „Ik weet heel zeker, dat u 't goed zult bewaren.
Het hoort zowel van mij als van u."
Hij strekte zijn hand uit en gaf haar het boekje. Daarop
verwijderde hij zich zonder verder een enkel woord te
zeggen, even langzaam als hij gekomen was.
Zijn hals was even gebogen en hij zette, zoals hij dat
gewoon was, als hij aan geestelijke besluiteloosheid leed.
zijn ondertanden tegen zijn bovenlip. Pauline liet het boekje
door de halsopening van haar japon glijden en bond het met
haar ceintuur stevig tegen haar lichaam, waarna zij snel
naar de oever van de rivier liep.
VII
Eugenie sliep ln de kamer naast die van Pauline. Ze
ademde rustig en kort en deze ademhaling leefde alleen even
op bij een diep gretig intrekken van de lucht.
Pauline zat in het donker. De kerkklok sloeg elf. De klok
zou het volgende uur niet eerder dan vijf uur in de morgen
aankondigen, om de Lützikoners niet in hun slaap te storen.
Het licht in de kamer van mevrouw Inwald werd uitge
draaid. Boven ln de kamer van het dienstpersoneel heerste
stilte. Pauline wachtte. Ze voelde met een vreemde zeker
heid, dat ze het autografenboekje nu nog niet moest openen.
Ze moest tot middernacht, of tot de ontluikende morgen
wachten. Ze moest geduldig zijn.
(Wordt vervolgd)
De oude man ging het tweetal voor door een smalle
gang die uitkwam in een gezellig rommelige kamer,
waar een prachtig haardvuur knetterde. Een ogenblik
later bracht de oude hen een heerlijk dampend bakje
troost. „Daar zullen jullie wat van opkikkeren," zei hij
vriendelijk. Nu, dat liet het tweetal zich geen tweemaal
zeggen en ze dronken met kleine teugjes het heerlijke
warme nat op. Plotseling keek Lappie nadrukkelijk
rond. Hoorde hij dat goed? Hij luisterde gespannen. Een
eentonig zoemen klonk door de oude toren. Het was
bijna niet te horen want het knetterende houtvuur en de
loeiende wind overstemden het gedeeltelijk, maar
tochhoorde Lappie het en hij vond het een vreemd
geluid.
1056: Het was Eelco Eelke-
ma bittere ernst ditmaal.
Met grote schreden mar
cheerde hij naar het plaat
selijke politiebureau al
waar hij zich achter zijn
bureu zette om een groot
rapport te gaan schrijven.
Een rapport dat handelde
over het provo-optreden te
Rijkhuyzen en over de
maatregelen, die de politie
daartegen dacht te onder
nemen. „Dat rapport gaat
naar burgemeester van
Muizenis." mompelde Eelco.
„Hij mot nou maar kiez'n
of we slap blijv'n handel'n
of streng gaan optreed'n.
Als hoofd van de politie is
de burgemeester verant
woordelijk. Loop'n de zaak'n dan mis, dan koom'n de gevolg'n tenminste déar
waar ze thuishoor'n en vlieg ik niet met eervol ontslag de straat op" Intussen
was Sjeems Pond de slijterij van de firma Borrelmans binnengelopen. „O nee!"
zei Borrelmans streng. „Aan langharige zusjes of ander minderjarig gespuis mag
ik geen dubbelgebrande Koetsier verkopen of meegeven. Ik ken de regels. Ik
kijk wel uit." „Punt één: ik ben geen meisje," antwoordde Sjeems met zware
stem. ,,Punt twee: ik ben meerderjarig. Punt drie: ik kan betalen. Punt vier: lk
wens geen grapjes meer over mijn lange haren. Michiel de Ruyter had tenslotte
óók lang haar!" Baas Borrelmans snoof verachtelijk. „Als jullie allemaal net
zo flink waren als hij, dan sprak heel Engeland nou Nederlands," beet hij zijn
klant vinnig toe. „Maar nu spreekt heel Nederland Engels! Jullie met je hip en
je kick en je hi-ha-heppening! Een free-kick voor je broek moest je hebben!
Hier! Pak an, die twee flessen dubbelgebrande Koetsier. En maak dan maer
gauw, dat je wegkomt!"
En dét zet ons even aan het denken. Waarom zou geheim agent 009 twéé flessen
dubbelgebrande Koetsier nodig hebben
rERDNAND