KERN Oostduitse kerk verliest duizenden leden Gladde kin geeft aanstoot V" Kerst-huwelijk in Lambarene EVANGELIE ALTIJD WEER VERTALEN IN GEDRAGSCODES Luchtbruggen nog intensief benut Vraag Wie is jood?''' weer actueel Een woord voor vandaag NIET ATHEÏSME MAAR ONTKERSTENING OORZAAK Nederlander bisschop van IJsland Uw probleem is het onze.... Vrouw in ambt in Hamburg Onno de Haan secretaris NPB Bewogen gesprek over celibaat Alle kerken gedecimeerd hoofd- elektro- monteurs Jo Boddingius verloofd DINSDAG 29 OKTOBER 19< ..Maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen, Abba, Vader", schrijft Paulus aan de Ro meinen. Maar eigenlijk is die vertaling van het woord „Va der" niet helemaal juist. Jn het verleden hebben we er al eens op gewezen dat „Abba" het beste vertaald zou kunnen worden met „pappa." Zo iets zegt een mens niet uit zichzelf tegen God, die heilig en rechtvaardig is. Er is geen enkele godsdienst ter wereld te vinden, waarin God zo wordt aangesproken. Alle godsdiensten willen dat we wijs. heilig, krachtig, nede- rig of gehoorzaam worden. Jezus Christus echter zei: „Indien gij niet wordt als een kind." Dat betekent niet dat we ons verstand moeten prijsgeven. Een vader wil trots zijn op zijn kind. Ook niet dat we onze wil prijsgeven; om het goede te leren doen hebben we wils kracht nodig. Maar zoals een kind zijn vader vertrouwt, zo moeten wij God leren vertrouwen. Vader zegt het. en daarom is het waar. God de Vader zegt ons dat we ons kinderen van Hem mogen noemen en daarom leren wij zeggen: Abba, pappa. We zijn geen kinderen van God omdat wij zo goed zijn, of gedoopt zijn. of belijdenis gedaan hebben, of naar de kerk gaan. We zijn kinderen van God, omdat Hij ons heeft aangenomen. Daar begint het mee. We lezen vandaag: Psalm 119 1-16. ROME Paus Paulus heeft IJsland tot bisdom verheven en als eerste bisschop benoemd de Neder lander H. H. Frenen, montfortaan. Mgr. Frenen is afkomstig uit Ubach over Worms (Limburg), nog geen 50 jaar oud en is bijna heel zijn leven professor in de exegese en dog matiek geweest. In IJsland, dat hooguit duizend rooms-katholieken telt, werken acht Nederlandse montfortanen en twee IJslandse priesters. De totale bevolking van het eiland telt 196.549 zielen. (door Reinhard Henkys) BERLIJN Terwijl in West-Duitsland de overgrote meerderheid van de bevolking in naam lid blijft van een kerk, neemt het aantal kerkleden in Oost-Duitsland sterk af. De uitslagen van de jongste volkstelling in de Duitse Democra tische Republiek waren voor de kerken helemaal geen verras sing. Ze bevestigden slechts wat zij reeds lang wisten: ongeveer een derde van de bevolking wil niet langer christelijk genoemd worden. De kerkelijke statistieken van hen die zich laten dopen, de catechisatie bezoeken en belijdenis doen bewijzen dat de 32 procent van de volkstelling uit begin 1965 al lang achterhaald is. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik ben in het bezit geko men van een hanger of onderschei ding. We hebben vermoedens dat deze iets met de Vrijmetselarij te maken heeft. Ze was van mijn over leden moeder, die deze weer van mijn overleden vader kreeg. Een te kening zend ik u toe). Kan het kwaad als ik die draag? Antwoord: Uw vermoeden is juist. U loopt natuurlijk geen gevaar als u deze draagt. Wel is er kans dat vrij metselaars u vragen zullen stellen. Vraag: Kunt u enige namen van verénigihgen voor natuurbescher ming geven? Afltwoord: Vereniging tot behoud van 'natuurmonumenten in Neder land. Herengracht 540. Amsterdam. Contactcommissie voor Natuur- en landschapsbescherming, een over koepelende organisatie van ruim 100 andere organisaties op dit terrein (zélfde adres). Wereldfederatie tot bescherming van dieren, Rapenburg 55. Leiden, Nederlandse vereniging tot bescherming van dieren, (Prinses Mariestraat 40. Den Haag). Ned. ver. tot bescherming van vogels, De Ruyterkade 100, Amsterdam. Vraag: Ik bezit een bloemkasje van lVt bij 3 bij 2. Hierin kweek ik vetplanten en cactussen. In het voorjaar wil 'k vroeg zaaien voor de tuin. Hoe kan ik dit het best en voordeligst verwarmen? Antwoord: Daar u over goedkoop nachttarief kan beschikken is elek trisch wel het beste. U heeft dan geen last van giftige dampen, stof. enz. Daar u wel zijtabletten in het kastje zal hebben, moet u door een installateur de nodige kabels onder de tabletten laten leggen. Overdag heeft u niet veel warmte nodig en bij strenge vorst kunt u er een kacheltje zetten met een lange pijp en dan door een ruit om zoveel mogelijk de warmte te benutten. Een eternieten plaat achter de ka chel verhindert verbranding. Over dag kunt u de temperatuur op 60 graden Fahrenheit houden, 's nachts 55. Zorg voor vochtige lucht, dus sproeien en g eten. Hete-luchtkacheltjes of gewone kachels zijn misschien wel goedko per, maar we n den u toch elek trische verwarming aan. Vraag: Welk percentage van het bruto-inkomen wordt geacht bestemd te rijn voor huishuur? Zijn die in omringende landen hoger? Zijn ze berekend van bruto- of van netto-inkorr.er? .Antwoord: Voorzover ons bekend zijn er geen bepaalde normen gesteld, ook niet bii de personele belasting. We) kan men zeggen dat de huur in het algemeen neerkomt op 15 tot 25 oct. van het gezinsbud get en dit is veel lager dan in de omringende landen ihede door huurbescherming en eenvoudige bouw van huizen Voor ambtswonin gen ligt de norm meestal in de buurt van 15 pet. Vraag: Miin moeder kon als klein meisje het daglicht niet verdragen. De oogarts druppelde haar ogen in maar het hielp niets. In een winkel ontmoette zii een huisknecht van freule Singe"donck od het Voorhout in Den Haag en op ziin raad ging ze naar d^e toe die gaf haar een zalf en binnen 14 dagen kon ze normaal zien. Vijftien jaar later kreeg ze er weer last van en toen heeft de freu le haar genezer.. Nu heb ik waarschijnlijk hetzelfde. De midde len van de oogarts helpen niet. Kan u me Inlichtingen geven over dit middel? Wie weet aan wie freule Singendonck deze kunde nagelaten heeft? Ze leefde nog begin 1900. Antwoord: Onze raad is* Ga toch naar de oogarts of vraag inlichtin gen bij hei oogli i der s gasthuis te Utrecht. U kan ook bii de hoofd afdeling bevolking der gemeente in formeren of er nazaten zijn var freule Singendonck (Van onze kerkredactie) ATHENE Een po ging van de 1.8 miljoen leden tellende Grieks-Or thodoxe Kerk in de Ver enigde Staten, om de steeds zwakker wordende band met het moeder land te versterken, Is op vanaf het begin moeilijk heden. De Griekse geestelij ken toonden zich ontzet, dat veel collega's uit Amerika glad geschoren waren Toen een Amerikaanse hun berichtgeving een flagrante mislukking spreker zei het jammer net congres aanzienlijk te uitgelopen. te vinden dat de uni- oeperken. versiteit van Athene de Premier Papadopoelos Bij het congres van het diploma's van het ortho- zei zijn deelname aan aartsbisdom van Noord- loxe seminarie in en congresdiner af en en Zuid-Amerika, dat dit Brookline niet erkent, aartsbisschop Hierony- jaar voor de verandering liepen tien theologen van mos wilde alleen mee eens in Griekenland ge- de Atheense universiteit eten, als hij eregast zou houden werd, waren er weg, om de rest van het zijn. congres te boycotten. Toen aartsbisschop Ja- :ovos uit New York goe ie woorden over had voor ie „democratische tradi- •ie" van Griekenland, kre- burgerkleding gen de Griekse kranten •an de regering opdracht, over HAMBURG De synode van de Evangelische Kerk van Hamburg heeft besloten, dat vrouwen toegela ten kunnen worden tot de bediening van Woord en sacramenten. In een gemeente met meer dan een predikantsplaats mag niet meer dan de helft van het aantal plaatsen door vrouwelijke predikanten bezet wor den. UTRECHT Volgende maand doet de heer Onno de Haan (38) uit Amsterdam als secretaris belast met de algemene organiastie zijn intrede in de Nederlandse Protestantenbond. Hij volgt mevrouw drs. A E. A. Went-van der Vring op. die deze functie sinds 1963 bekleedde. Priesterberaad NOORDWIJKERHOUT Op de eerste dag van het beraad tussen de Nederlandse rooms-katholieke bis schoppen en 130 vertegenwoordigers van de priesters is bewogen gespro ken over het celibaat. Men zoekt naar een mogelijkheid, waarbij aan de ene kant rekening kan worden gehouden met toeken ning van pastorale functies aan ge huwde priesters en aan de andere kant op dit punt de opinie in de wereldkerk kan worden bevorderd. Het communiqué, dat aan het einde van de dag verstrekt werd, zegt: „Juist als de pluriformiteit in de ge loofsgemeenschap erkend wordt, moet ook het verlangen der verschil lende groeperingen, als bij voorbeeld uitgesproken door de studentenparo chies in Utrecht en Amsterdam, me de in de beleidsbeslissingen worden betrokken, zelfs als de grote massa er nog niet geheel rijp voor zou zijn. De bezorgdheid voor de grote mas sa spreekt in het verantwoordelijk heidsgevoel van veel priesters steeds weer mee, maar men meent, dat de veelzijdigheid ook hier niet mag lij den onder de eenvormigheid, omdat de ware eenheid hierdoor niet ge diend is." Veelvormigheid werd behalve ten aanzien van de liturgie en de kerkstructuren ook gevraagd in de geloofsverkondiging. Verschillende jonge priesters vroegen met klem. dat vooral toch ook de priesters zoe kend zullen mogen geloven. Bij zeer veel prelsters was een ge voel van lotsverbondenheid met priesters die in sommige landen uit het ambt worden ontzet. De persoon mag, zo menen zij, nooit aan het sys teem geofferd worden. Kardinaal Al- frink beloofde in voorkomende geval len te zullen bemiddelen bij de bis schoppen in andere kerkprovincies. '(Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Voor een statische moraal en voor vaste codes wordt weinig meer ge voeld in onze tijd. Dit is de con clusie van de commissie die voor het rooms-katholiek pastoraal concilie het rapport opstelde over „Zedelijke levenshouding van de christen in de wereld". Maar, zo wordt gezegd, ook de bijbel plaatst het geweten niet voor vaste normen. Volgens de ODenbaring is de mens aangewezen om deze wereld te bewo nen. te ordenen en te beheersen. Dit moet gebeuren door een zo menswaardig mogelijke zedelijke houding te vormen. De mens is zede lijk autonoom bii de gratie Gods en de daarin besloten verantwoordelijk heid is de kern van Gods wet. Zo althans staat het in een van de conclusies die dit rapport, dat in ja nuari op het pastoraal concilie ter sprake zal komen afronden. In de moderne spiritualiteit staat niet zozeer de persoon van Christus voorop, maar zijn leei van liefde, ge rechtigheid en vrede, zo wordt ge zegd. Niet de individuele zondigheid drukt de nens zozeer, als wel de collectieve schuld en de ethische zorg om honger en armoe in de wereld. MORAAL De moraal in de oude zin was een van hogere waarheden afgeleid, rati oneel opgebouwd systeem. De moder ne benadering geschiedt vanuit erva ring, uit dat wat uit eigen ervaring blijkt, wat authentiek is. In die uitspraak duikt een woord op dat ook steeds weer voorkomt in de rapporten van de Wereldraad van Kerken. En luis* omdat de mens het authentieke zoekt, zo vervolgt het rapport, heeft de mens behoefte aan experiment en de principiële ruimte voor zwakheid en falen, zelfs voor het kwade. De bezinning op zedelijke vragen is lang niet meer het monopolie van de kerk en binnen de Rooms-Katholieke Kerk niet meer het monopolie van de priestergeleerden De vertaling van het evangelisch ideaal in aangepaste gedragsregels is een taak geworden van de hele kprk. die geen gesloten en geen homogene groep meer is. Dan gaat het rapport in op tal van „concrete opgaren in deze tijd." De slotzinnen luiden dan: ..Er dient in de kerk een duideliik inzicht te groeien en de verschillende grote op gaven, die voor het scheppen van een gelukkiger wereld door christenen en niet-christenen moeten worden ver vuld. alsmede in de wijzen waarop dit concreet kar geschieden. De kerk moet ook zichzelf voortdurend kri tiseren om zo haar roeping te kunnen vervullen: een gemeenschap te zijn van gelovigen die zich wijdt aan de wereld." Het percentage mensen dat volledig met de kerk gebroken heeft, is veel en veel groter en neemt nog steeds toe. De oorzaak voor de voortdurende achteruitgang van het aantal kerkle den. mag niet in de eerste plaats gezocht worden in de anti-kerkelijke acties van het communistische regi me. Het is iuist dat vooral in de iaren viiftig vele mensen zich onder zware politieke druk van de kerk los maakten, maar dat is toch niet langer de hoofdoorzaak tn de iaren zestig. Ondertussen heeft de regering van de DDR voo" he* bezetten van maatschappelijke en politieke posi ties keuze uit zoveel kandidaten die nimmer een binding met de kerk hadden, dat er helemaal geen pressie meer uitgeoefend behoeft te worden om mensen van de berk los te weken. Ontkerstening Een veel Lngrijperder oorzaak dan het agressieve atheïsme, dat nauwe- liiks ..bekeringen" boekt, is de voort gaande ontkerstening van het maatschanneliik leven, die alleen in de weinige publikaties van de Oost-CDU. de christelijke partij ih de DDR. nog iets verbloemd wordt. Voor de volkskerk is niet zo zeer de antichristelijke agitatie en het be lachelijk maken van het geloof ge- vaarlijk als we' het feit dat door- j gaans kerk en christendom alleen on derwezen worden als een historische aangelegenheid. Er wordt in het ge- heel geen aandacht geschonken aan het tegenwoordig bestaan van chris telijke gemeenten, noch aan de rele- j vantie van het evangelie voor het j maatschappelijk leven, zelfs niet in de vorm van een ideologische aanval. Oorsaken De kerken van Oost-Duitsland dan ken het verlies van hun leden in de allereerste plaats aan het feit dat maatschappelijke verhoudingen zijn geschapen, die de al lang voorhan den. maar door het formele kerkelijk lidmaatschap altijd nog verborgen gebleven kerkelijke interesseloosheid, hebben geopenbaard. Een tweede factor is dat het de kerken moeiliik ja zelfs onmogelijk gemaakt wordt, de mensen te berei ken met de boodschap van het evan gelie. die niet uit zichzelf de weg naar de kerkdiensten weten te vin den. De kerk kan hen daarom niet met het evangelie confronteren en hen zo tot een beslissing dwingen. (Van onze kerkredactie) BERLIJN De kerken in Oost-Duitsland hebben in de pe riode van 1950 tot 1964 ruim een kwart van hun leden verloren. Dat blijkt uit dé gegevens van de volkstelling, die thans zijn gepu bliceerd. De teruggang is in alle kerken gelijkelijk merkbaar. Tegelijk steeg het aantal mensen, die zich niet tot een kerk rekenen van 1,5 .miljoen tot: 5,4 miljoen'of 32 pro- cent. - -; In 1950 behoorde nog ruim tachtig procent (18.4 miljoen in woners). tot de Evangelische Kerk. In 1964 was dit percentage gedaald tot beneden de zestig (10.1 miljoen). De Rooms-Katholieke Kerk zag haar'ledental slinken, van 2 mil joen, tot 1,4 miljoen. De .vrije ker ken liepéh terug van 160.000 tot 120.000. Deze cijfers werden onlangs, in Oost-Duitsland gepubliceerd. Een van de redacteuren van de Evan gelische Pressedienst in West-Dpitsland geeft op dezé cij fers zijn commentaar,. bij ook belooft te zullen zorgen voor een christelijke opvoeding. De 68 procent van de bevolking'die 7 zich tijdens de volkstelling nog wel christelijk noemde, is niet automa tisch ook kerkelijk meelevend en. ac- I tief .in de kerk. Zolang het aantal kerkleden nog niet identiek is met het aantal van hen voor wie het geloof voor het dagelijks leven betekenis heeft, zal in i Oost-Duitsland de kerk leden blijven verliezen, ook zonder bijzondere pressie van de staat. Hoogovens IJmuiden vraagt om zelfstandig onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan de elektrische apparatuur uit te voeren en storingen aan installaties van zeer uiteenlopende aard op te sporen en te verhelpen. Diploma V.E.V.- ste rkstro om m onte ur Kennis en ervaring op het gebied van hoog- en laagspanningsinstallaties Leeftijd 27 tot 45 jaar. Men kan in dagdienst of in ploegendienst worden geplaatst. Het basis aanvangssalaris is 11.002,per jaar, overeenkomend met ca. 210,bruto per week In dagdienst en ca. f 250, bruto per week In ploegendienst. Voor gehuwden komen woningen beschikbaar. Schriftelijke sollicitaties ónder nr. RD 331 te richten aen Personeelsvoorziening, Hoofdkantoor 2, Hoogovens limuiden. HOOGOVENS IJMUIDEN Traditie Nog altijd .verkt de christelijke traditie in Oost-Duitsland door, nog steeds laat ieder tweede echtpaar zijn kinderen dopen zonder dat het daar- (Van onze kerkredactie) LISSABON De twee lucht bruggen naar de noodlijdende bevolking van Biafra worden nog steeds intensief benut. De luchtbrug van de Duitse en de Skandinavische kerken vanaf het Portugese eiland Sao Tomé naar het nog niet door de Nigeriaansc troepen bezette gebied bestaat uit twaalf vliegtuigen. Enkele weken was deze vloot gere duceerd door het uitvallen van drie machines, maar verleden week wer den weer drie vliegtuigen gecharterd bij de Nederlandse maatschappij Transavia. Tot en met 17 oktober voerde deze organisatie, die vanuit Lissabon ge leid wordt door ds Lothar Kühl, 406 geslaagde vluchten uit. Gemiddeld kan per vluch+ tien ton aan voedsel en medicamenten worden meegeno men. Er is vooral behoefte aan hoog- AMSTERDAM Tijdens de Kerstdagen trouwt de Neder landse vroedvrouw Jo Boddin- gius (32 jaar) uit Den Bosch met de chef-arts van het Albert Schweitzerziekenhuis in Lamba- (Vau een medewerker) JERUZALEM Evenals tien jaar geleden tijdens Ben Goe- rion is de vraag Wie is jood? weer actueel geworden. Indertijd be paalde de regering, dat om een nieuwe identiteitskaart te ver krijgen ieder zelf diende op te geven of hij zich al dan niet als jood beschouwde. Van rabbinale zijde kwamen daar hevige protesten tegen, omdat de staat Israël dan mensen als jood zou kunnen gaan rekenen, die dat voor de rabbijnen niet zijn. Het zou tot einde loze moeilijkheden aanleiding geven, omdat in Israël het door rabbijnen gesloten huwelijk tevens als burger lijk huwelijk geldt. In Israël zelf worden gemengde hu- weliiken niet toegestaan, maar indien ze elders doorgaans in Cyprus worden gesloten worden ze wel er kend. Ten einde de moeilijkheden op te lossen vroeg Ben Goerion advies aan zeventig joodse wijzen, onder wie de Nederlandse opperrabbijn S. Ro- drigues Pereira. Hun adviezen hielden een strenge veroordeling in van Ben Goerions op vattingen, omdat hij een scheuring zou ontketenen tussen de tweeëenheid jo dendom als volk en jodendom als godsdienst Hoewel de kwestie vervolgens in de ijskast werd gestopt is zji daarin nim mer afgekoeld, want deze week bracht zij Israël weer op kookhitte bij een rechtszaak voor de Hoge Raad. waar niet minder dan neeen van de tien rechters een oordeel gaven zonder er overigens uit te komen. De strijd werd aangebonden door de 33-jarige majoor van de Israëlische marine Banjamin Siaviet die Israëli van geboorte is uit joodse ouders, die in het begin van deze eeuw uit Riga zijn gekomen. In 1958 huwde de marine-officier de niet-joodse kleindochter van de be kende Engelse stadsarchitect Sir Pa trick Geddes. In Israël gaf zij op geen geloof te hebben en de Britse natio naliteit te bezitten. Benjamin Sjaviet zelf vermeldde de Israëlische nationa liteit te bezitten en evenmin een ge loof te hebben. Al die jaren ging alles goed tot er kinderen werden geboren. De mari ne-officier gaf bii een gelegenheid op. dat zijn dochters van drie en ander half jaar joods waren Maar het ministerie van binnen landse zaken weigerde hen als zoda nig te registreren, want het huldigt het rabbinale standpunt, dat alleen iemand jood is die is géboren uit een joodse moeder of uit een moeder'die tot het jodendom is overgegaan Öf die moeder of de kinderen dan inder daad het jodendom als godsdienst be- lijdpn doet niet meer ter zake. Maar de marine-officier nam daar mee geen genoegen. Hij meende, dat zijn kinderen die in een joods land leven, een iondse vader bezitten, een joodse opvoeding krijgen en over eni ge jaren joodse scholen bezoeken als joden dienen te worden erkend. Hij spande een geding aan tegen het mi nisterie. waarbij de Hoge Raad zich had te verdienen of iemand lood kan zijn als lid van het volk znnder jood te ziin in de zin van de godsdienst. Er werd zelfs gesproken over de tijd. dat de meisjes in Israël de huw bare leeftijd zouden bereiken. Procu reur-generaal Meir Sjamgar merkte op: „Registratie van godsdienst en nationaliteit is noodzakeliik voor de samenleving. Een rfieisje bijvoor beeld..." Waarop rechter Sussman hem onderbrekend zei: „Sipds wan neer vraagt een meisje aan een ion gen naar zijn identiteitskaart? Dat is geheel nieuw voor mij. In de tijd dat ik nog met meisjes uitging was dat niet de gewoonte". Een dag later echter zou een reeh- .ter in Tel Aviv een islamiet veroorde len tot een boete van 250 gulden, om dat hij in zijn identiteitskaart had geknoeid. Hii had daarin van islamiet jood eemaakl en zich een joodse naam aangemeten ter wille van een ioods meisje dat hii in Tel Aviv had leren kennen. Overigens was deze is lamitische man reeds gehuwd. In de zaak van de marine-officier vroeg de procureur-generaal zic?h overigens af. waarom deze het zo ge wichtig vond. dat ziin kinderen ioods werdpn beschouwd. Een der rechters merkte op. dat hun vader zich in dienst stelde van het joodse volk en in het leger vocht. Als zijn kinderen geen ioden zijn „sinds wanneer heb ben wij dan een vreemdelingenlegi oen?" Maar voor de Hoge Raad kwam het oude standpunt naar voren, dat men tot het jodendom dient over te gaan als men door geboorte geen iood is. Het werd niet mogelijk geacht lood te zijn als lid van het volk zonder vol gens rabbinale inzichten jood te zijn naar de godsdienst rene, de Zwitser Walter Munz (35 jaar) uit Arbon. Jo Boddingius deed in 1962 haar intrede in het ziekenhuis Lambarene. Ze werkte er twee jaar en kwam terug in Nederland. Maar in 1966 trok ze weer naar het Albert Schweitzerziekenhuis in de jonge A- frikaanse staat Gabon. Dokter Munz, die zich in 1961 aan het ziekenhuis verbond en sinds 1965 chef-arts is. is korte tijd met zijn aanstaande vrouw in Nederland. De verloving is volgende week za terdag in Zürich. Het huwelijk wordt in LAMBARENE GESLOTEN. Dankbaar Het verloofde paar is zeer dank baar voor de steun die het ziekenhuis heeft gekregen via de aktie „Kom over de brug" Men is in Lambarene namelijk zeer aan een nieuwe opera tiekamer en röntgenafdeling toe. Ook moet er nodig een drinkwaterleiding worden aangelegd. Het ziekenhui? beschikt nu over 620 bedden, waarvan 150 voor lepro zen. Per dag worden tussen de 300 en 400 patiënten poliklinisch behandeld. Tegenwoordig moeten de patiënten zelf een gering bedrag betalen voor. de verpleging en behandeling. De oudste verpleegster in het zie kenhuis is de Nederlandse Maria Lagendijk. Zij herdenkt volgend jaar, dat ze dertig jaar in het zieken huis heeft mogen werken. Zoals hekend worden de dokters en vernleeesters in dit in 1913 door dr. Albert Schweitzer gestichte zieken huis betaald uit fondsen in hun va derland. Voor Nederland is dit het Albert Schweitzer Fonds van vrien den van het hospitaal in Lambarene. waardig voedsel als stokvis, melkpoe- p der, babyvoeding en bloedplasma. De Duitse xerken hebben in hl nog niet bezette gebied meer dan venhonderd centrale keukens ii richt, die elke dag 750.000 mensi een maaltijd geven. Verder heeft deze organisatie honderden kinderen naar Sao Toi en naar Gabon gevlogen in same) werking met „Terre des hommes" ej] De totale kosten van de actie val de Duitse en Scandinavische kerke: y( bedragen fot nu toe zestig miljoen Men is erop voorbereid, dat de le- ^e] vensmiddelen an medicamenten mis „c schien spoedig met parachutes moe- e ten worden afgeworpen. I(j( Rode Kruis J Vier vliegtuigen telt de luchtbrug im die het Rode Kruis vanaf hel lus- Spaanse eiland Fernado Poo heef ier opgebouwd. Tot nu toe werden hiei en ongeveer 250 vluchten uitgevoerd, ie Ruim een derde deel van de goede-et ren. die het Rode Kruis vervoert, is tooi beschikbaar gesteld door de Wereld- M raad van Kerken tali om De Wereldraad steunt niet deze rac Duits-Skandinavische luchtbrug et Genève stelt zich op het standpunt, dat Portugal -n zijn overzeese bezit- aar tingen voor de meeste Afrikanen een symbool zijn van Europees kolonia- jr lisme. Wie ne« Portugal in zee gaat, jtt'{ ontbreekt het aan begrip voor de|nd( geest van vrijheid en onafhankelijk- heid van de nieuwe Afrikaanse ties. d Daarbij wil de Wereldraad zich nit de mogelijkheid ontzeggen, na afloop ngt van dc vijandelijkheden aan de we- deropbouw van Biafra mee te kun nen helpen. De actie van het Rodf Kruis is door 4e Nigeriaanse regeriié erkend. In samenwerking met de pan- Atffen kaanse kerken conferentie en andert *cni regionale en nationale organisatie; heeft de Wereldraad al deskundigen Ie" naar Nigeria gezonden, om de schade y op te nemen er plannen te maken *'jn voor een groot: wederopbouwpro- yeri gramma na de oorlog. Intussen trachten ook de Duitse e: «ri Skandinavische kerken zorgvuldij "urt hun neutraliteil te bewaren. Toen de leider van het vliegprogramma, dl Zweedse graaf Carl Gustav i Rosen uit ziin mond had laten vallen dat zijns inziens ook wapens en mu nitie naar Biafra moesten worden g' bracht, werd hii prompt vervanger an door gezagvoerder Axel von Dusc! j besl NED. HERV. KERK Beroepen te Borculo: A. Schouten J Schagen. die dit heeft aangenomen; Ermelo: H. Binnekamp te Vriezen- veen: te Monnikendam: M. Hielkemat* Willemstad: te Doesburg (toez.): P Post te Nieuw Stadskanaal: te Weersfr lo- J. W. Schopenhouer. pred. v. bui- tengew. werkzaamh. direct, heri. sticht, v. diaconaal en maatsch. werl woonachtig te Rozendaal (Gld.). Bedankt voor Vroomshoop (vac. 1. Wisse - toez.): C. B. Schuurman I' Vollenhove. Benoemd tot bijst. in het pastoraat Etten en Ulst (Gld.): W. A. Smit. 8» em. pred. te Amsterdam. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Schiermonnikoof G. Glerum te Sleen (Dr.). die bedankt! voor Ens (NOP). Beroepbaarstelling: kand. S. Schooft Einsteinlaan 175. Badhoevedorp (per 31 okt.). GEREF. KERKEN (vrügero.i Bedankt voor Den Haag: A. G Ver steeg te Stadskanaal. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Soestdiik: J. v. Amste te Middelburg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rijssen: A. Verhoef Barneveld. H< »ch< pPwi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2