Openhartig over de en fel gesprei verontrusting Vreugdedag in teken van verootmoediging FUSIE SGP-GPV UITGESLOTEN Blad zal ook in liet Spaans verschijnen Geen verbod voot donateurs PPR Een woord voor vandaag Prof. R. R. Post overleden SCHELLEVIS: WIJ WILLEN GEEN SCHEURING VERKUYL: HOUD OP MET DIE TERREUR Forumgesprek in Utrecht Nieuw Links heft zichzelf op Mens moet op tijd sterven Vrijgemaakt synode jaar eerder I Veerman tot AR-Convent: de echte griepbestrijder^ MAANDAG 28 OKTOBER Er staat één zin in de Nieuwe Vertaling van de bijbeldie u vruchteloos zult zoeken in de Statenvertaling. Toen de laat ste in 1637 gereed kwam waren de oudere manuscripten nog niet bekend die voor die Nieuwe Vertaling gebruikt werden. Die zin luidt: ..Wij zijn het ook." Het gaat over het kind-van- God-zijxi in 1 Johannes 3. Het is een triomfantelijke zin, een zin vol geloofszekerheid. Hoe komt het dat een dergelijke zin bij het overschrijven van de manuscripten in de prullebak terecht kwam? Misschien omdat de één of ander scribent dacht: ,JDat kun je zo zeker niet zeggen". Toen liet hij die uitroep van de apostel maar weg. Zulke mensen zijn er nog steeds. Ze geloven, maar durven niet te zeggen dat ze een kind van God zijn. Dergelijke men sen doen zichzelf tekort en ze doen God tekort. Ze doen zichzelf tekort, omdat ze niet luisteren naar Johan nes als hij letterlijk zegt, dat degenen die Christus hebben aangenomen, het recht hebben om een kind van God te zijn (Joh. 1 12). Ze vergeten één van de belangrijkste rechten van de mens." Ze doen ook God tekortwant in wezen geloven ze niet dat God hen van afgedwaalde mensenkinderen tot godenzonen kan verheffen. En ze schrappen in de Bijbel wat niet past in hun kraam. Dat komt niet alleen bij moderne theologen voor, maar ook bij het veel geprezen „eenvoudige kerkvolk." We lezen vandaag: Psalm 118 15-29. Studiedag CJVF over rebellen UTRECHT De Christen Jonge Vrouwen FederatieYWCA houdt dinsdag 19 november een studiedag over „Rebellen of Meepraters". Spre ker is dr. J. J. Louet Feisser, lector in de filosofie aan de Rijksuniversi teit van Utrecht. Vergaderplaats is de Fliednerzaal. Burgemeester Fockema Andrealaan 10, Utrecht. Alle belangstellenden zijn hartelijk welkom. Zij kunnen zich opgeven bij het secretariaat van de CJVF, F. C. Dondersstraat 23, Utrecht. NIJMEGEN Gisteren is de be kende kerkhistoricus prof. dr. R. R. Post overleden. Hij is 74 jaar gewor den. Van 1937 tot 1964 was hij hoogle raar aan de katholieke universiteit, waar hij in de theologische en in de literaire faculteit geschiedenis van de middeleeuwen doceerde. Van zijn publikaties zijn vooral be kend geworden „Kerkgeschiedenis van Nederland in de middeleeuwen" (1957) en het „Handboek voor de kerkgeschiedenis", een werk in drie delen, dat in 1963 gereed kwam. De begrafenis is woensdag op de begraafplaats Jonkerbos. In Australië rijden vandaag de mees te treinen niet. De 84.000 spoorweg mensen zijn 24 uur in staking gegaan uit protest tegen te kleine loonsverho ging. (Van een onzer verslaggevers) LEEUWARDEN Intensief i6 zaterdag in de Friese hoofdstad gediscussieerd over de ver ontrusting. Jonge gereformeerden kregen vier inleidingen te verwerken eer zei in groepjes- uiteengingen voor gesprek. Hier zijn enkele kernachtige uitspraken: UTRECHT Over het prak tische beleid is er een betrekke lijk grote mate van overeen stemming tussen de SGP en het GPV. De confessionele achter grond van deze beide partijen is echter zo verschillend, dat van een fusie niets kan komen. Dit was een van de conclusies in het forumgesprek dat het landelijk Verbond van Staatkundig Gerefor meerde Studieverenigingen zaterdag middag in Utrecht had georgani seerd. De leider van het forumgesprek, de heer M. Golverdingen uit Amersfoort, tevens hoofdbestuurslid van de SGP kon daaraan toevoegen, dat de persberichten over een rechtse protestantse concentratie van SGP en GPV. dan ook onjuist waren. Er is alleen een samenspreking geweest tussen de grondwetscommissies van beide partijen, met het oog op een gemeenschappelijke standpuntbepa ling. De heer H. A. Abma uit Gouda DEN HAAG De kerngroep van Nieuw Links heeft zichzelf opgehe ven. De 15 leden van deze kerngroep menen dat hun „beweging" geen be hoefte meer heeft aan „leiding", zon der dat deze leiding formeel gekozen is. nu sinds korte tijd in de geweste lijke afdelingen van de Partij van de Arbeid kleine actiegroepen de taak hebben overgenomen om denkbeel den tot hervorming en vernieuwing van de partij uit te dragen. De discussie met Nieuw Links was voornameliik een gevolg van het feit. dat in de Partij van de Arbeid veel verzet was tegen het optreden als groep van Nieuw Links. De partij heeft dat op het laatste congres ook verboden. AMSTERDAM De structuur- commissie van de Partij van de Ar beid heeft aanbevolen het partij bestuur van 24 tot 17 leden terug te brengen. Vijf daarvan mogen Kamer lid zijn. Nu zijn dat er negen. Van het dagelijks bestuur van zes (nu ze ven) mogen maximaal drie leden Ka merlid zijn. Het voorzitterschap van de partij wordt niet onverenigbaar met het Kamerlidmaatschap genoemd. Dit laatste heeft geleid tot de speculatie dat voorzitter Tans ook na het con gres van maart als voorzitter zal aan blijven. Twee Nieuw-Linksaan- hangers in de commissie, onder voor zitterschap van partijsecretaris Wiel- draayer, menen dat de partijvoorzit ter geen lid van de Tweede Kamer mag zijn. Andere punten: partij vertegen woordigers in openbare lichamen mo gen als regel niet ouder zijn dan 65 jaar: gekozen kandidaten moeten in hun kieskring wonen. Nieuwe partij tegen linkse invloeden UTRECHT Nederland heeft er weer een nieuwe politieke partij bij. De Stichting Nieuw Rechts besloot zaterdag in Utrecht een politieke partij te worden met dezelfde naam. Doel van de partij Nieuw Rechts: Het keren en bestrijden van linkse invloeden op onze samenleving. Tijdens de vergadering in Utrecht Is een voorlopig bestuur gekozen en een voorlopig program van aktie op gesteld. In het voorlopig bestuur van deze nieuwe politieke groepering heeft on der meer het ex-Boerenpartijlid en oud-redacteur van het weekblad „Boulevard", de heer D. Scheps zit ting. „Nieuw Rechts" baseert zich op de christelijk-humanistische tradities van ons volk. Na afloop van de bijeenkomst is een telegram gestuurd naar de Ko ningin en naar de NAVO in Brussel, waarin uiting werd gegeven aan ge voelens van verbondenheid. Nieuw Rechts zal op een vergadering die 14 december wordt gehouden haar pro gram nader uitwerken. De heer Lewin deelde ons mee dat deelname van Nieuw Rechts aan de verkiezingen voor de gemeenteraden en de Provinciale Staten in 1970 „in de lijn der verwachting ligt". zoon van de partijvoorzitter ds. H. G. Abma had voorafgaande aan de forumbespreking, een lezing gehou den over „Secularisatie en politiek". Secularisatie omschreef hij als eman cipatie van God Drieënig (dr. B. Riet veld). Volgens de Duitse theoloog. Gogar- ten, die deze secularisatie toejuicht, moet de mens op deze wereld bewij zen dat hij een zoon (en geen kind) van God is. Een mondige zoon, die zijn vader niet meer nodig heeft. Deze gedachte van de mondigheid van de mens, die men ook al bij de Verlichting (Kant) tegenkomt, is van grote invloed op de hedendaagse po litiek. Vooral de christen-radicalen zijn hierdoor geïnspireerd. Ook stelt men in de moderne theo logie dat het Koninkrijk Gods uit deze werkelijkheid evolueert. De mondige mens moet zich daarom verzetten te gen de status quo. Zijn denken moet dynamisch zijn. De heer Abma kant te zich tegen een eenzijdige beklem toning van deze dynamische elemen ten. De Bijbel weet ook van het fun dament dat gelegd is en van het ons toevertrouwde pand. dat we hebben te bewaren. Bij Harvey Cox is de boodschap van het. Evangelie in wezen sociaal gericht en verschilt daarom weinig meer van die van het humanisme. H. J. Schellevis: De onfeilbaarheid van het Woord van God wordt in woord en geschrift ontkend. Men wil alles verstandelijk benaderen. Dr. L. Schut (die dr. M. J. Arntzen verving): De Gereformeerde Ker ken mogen niet toetreden tot de Wereldraad van Kerken en in de ambten is seen plaats voor de vrouw. Mr. A. Bouman: Er is nog een heel andere verontrusting, n.l. over de gezapigheid die tientallen jaren het kerkelijk leven kenmerkte. Vanuit de bijbel werd te weinig antwoord gegeven op de vragen van deze tijd. Prof. dr. J. Verkuyl: Er moet een einde komen aan dé terreur die nu al 45 jaar in de Gereformeerde Kerken heerst. Men heeft elkaar in het verleden op een verschrikke lijke manier zwart gemaakt, er is wantrouwen gezaaid en men heeft elkaar verketterd. En dat gebeurt nu opnieuw. Bijbel Het forumlid, de heer C. S. L. Janse uit Amsterdam, wees er in de discussie op, dat het calvinisme altijd aandacht gehad heeft voor de sociale en politieke vraagstukken. Tegelij kertijd heeft het echter volgehouden, dat de verticale boodschap van beke ring en geloof, wezenlijk belangrijker was. In het angelsaksische protestan tisme heeft men de sociale en politie ke aspecten van de Bijbelse boodschap vaak verwaarloosd. In de j moderne theologie wil men dat de j kerk daarin opgaat. Tussen beide stromingen zullen wij echter het j juiste evenwicht moeten bewaren. De heer Abma wees er verder op dat de uitdrukking van Groen van Prinsterer „in ons isolement ligt onze j kracht" wel op de juiste manier verstaan moest worden. Groen bedoelde er mee, dat de christelijke politieke beginselen geïsoleerd moesten blijven van vreemde invloeden. Men mocht die niet gaan vermengen met motieven uit niet-christeliike bron. Het betekende echter niet, dat we ons niets moesten aantrekken van de wereld die ons omringt. We moeten ons daarmee wel degelijk bemoeien, want met een abstract getuigen al leen, komt ook de SGP er niet, aldus de heer Abma. De secretaris van de Vereniging van Verontrusten. H. J. Schellevis, riep uit, dat we de bijbel moeten houden voor het volle Woord van God en de belijdenis niet mogen ter zijde stellen. Hij zei dat van de Gere formeerde kansels de „algemene ver zoening" wordt gepreekt en dat de predikanten aan de diepte van de verlorenheid niet toekomen. De heer Bouman. directeur van het vormingscentrum De Drieklank te Veenwouden verontrust over de Toogdag Itt de Rechte Straat (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM In de Rechte Straat, de organisatie gesticht door de ex-priester en nu ge reformeerde predikant, ds. H. J. Hegger wil zijn werk verder gaan uitbreiden. De stichting is een actie begonnen om het aan tal abonnees op het gelijknamige maandablad te brengen van 20.000 op 25.000, Bovendien zal het blad ook in het Spaans gaan verschijnen. Dit werd medegedeeld tijdens de toogdag, die deze beweging zaterdag in het Rotterdamse Atrium, hield. De dag stond geheel in het teken van de reformatie. Een van de sprekers, de christe- lijk-gereformeerde hoogleraar prof. dr. W. H. Velema, gaf tildens de morgenbijeenkomst een schets van onze tijd: Onze tijd wordt gekenmerkt door onzekerheid en vaagheid. In de godsdienst wordt gezocht naar een algemene rejigieusiteit en we beleven een crisis rondom het Woord van God. dat niet meer betrouwbaar wordt geacht en dan ook niet meer zinvol kan zijn. ACTUEEL Juist daarom is in onze tijd de reformatie nog steeds zo actueel. De reformatie kende geen onzekerheid. Men wist wat men geloofde en daar om was men bereid het leven te ge ven. Er was duidelijkheid in de boodschap die werd gepredikt. In het geloof ging het ook niet om religieusiteit en menselijkheid, maar om de dienst van God en als je Cal- vijns Institutie leest, zie je, hoe hij telkens weer terug grijpt op de bijbel als het levende Woord van God. Juist daarom is de reformatie nog steeds actueel, besloot prof. Velema. Onze tijd heeft reformatorische christenen nodig, die weten waarvan zij getuigen en spreken. Door Gods genade zal de in de reformatie her vonden boodschap ook nu nog de mensen iets te zeggen hebben. Andere sprekers op deze dag waren de ex-priester en nu predikant, ds. G. M. A. Hendriksen die sprak over „Levend geloof", en de predikant van de gereformeerde gemeente van Vlaardingen. ds. L. Huisman, "s Mid dags verleende ook de dirigent Arie Pronk medewerking met een zang groep uit zijn koor Deo Cantemus. De stichting In de Rechte Straat onderhoudt op het ogenblik zeven ex-priesters, die allen een protes- testantse opleiding volgen. Onder hen bevindt zich ook de Italiaan Pino Ar- cangelo. Op verzoek van zijn Orde der Mercedari is de kerkelijke recht- bank een proces begonnen om hem uit het ambt te ontslaan Arcangelo studeert reeds geruime tijd aan de theologische faculteit van de Waldenzen in Rome. Hij zowel als het hoofd van zijn voormalige orde pater Domenico Acquaro, hebben nu een brief van deze rechtbank ontvan gen met het verzoek de proceskosten te voldoen. Het bedrag is 100.000 lire of ongeveer 600 gulden. Opmerkelijk is dat de rechtbank hem niet meedeelt, wat de uitslag van het proces is. Kennelijk ontvangt hij die pas als hij betaald heeft. Die uitslag is voor hem belangrijk, omdat alleen met een officieel ontslag uit zijn ambt. de Italiaanse rechtbank hem toestaat te trouwen, ook al is hij protestant geworden. AMSTERDAM De arts moet er voor zorgen, dat de mens op tijd sterft. Hij moet niet in alle gevallen de lichamelijke functies zo lang mo gelijk in stand houden. De mens moet het recht hebben om te sterven, wanneer er menselijkerwijs geen redding meer is en de patiënt er vol ledig op voorbereid is, bewust en vredig dit leven te beëindigen. Dit zei dr. M. W. Jongsma, ge neesheer-directeur van het Leids academisch ziekenhuis op "het lustrumcongres van Gyrinus' Natans. het biologendispuüt aan de Vrije Universiteit. Het congres had tot the ma „Leven en dood". Dr. Jongsma wees er op, dat paus Pius XII reeds in 1957 verklaard heeft, dat een medicus in zeer be paalde omstandigheden de kunstma tige beademing mag stopzetten. Dit zou bij voorbeeld kunnen gebeuren, wanneer voortzetting slechts een voortdurende bewusteloosheid of een voortdurend ondragelijk lijden met zich meebrengt. Bij ondragelijk lij den heeft de arts de plicht dit lijden te verzachten, hetgeen vaak resul teert in bewusteloosheid. Er zijn veel argumenten" tegen eu thanasie. maar ook er voor. Op elk tegenargument past een antwoord, aldus dr. Jongsma. Zo zegt men, dat euthanasie moord is en moord misdaad. Maar als eu thanasie gelegaliseerd wordt, is het geen moord meer. Ook wordt gewezen op het zesde gebod. Maar het christendom, dat met de Bijbel in de hand wrede oorlogen rechtvaardigt en ook de doodstraf, moet de consequenties doortrekken naar de euthanasie. De bioloog dr. W. H. van Dobben, directeur van het instituut voor oe- kologisch onderzoek, vestigde vooral de aandacht op het feit, dat in de natuur de dood in vele onzichten een levensvoorwaarde is. Dat blijkt uit het feit, dat de dood door veroude ring zeer nauw samenhangt met het leven. De dood is niet een onverklaarbare tekortkoming van het leven, maar wordt in de cellen zorgvuldig voorbe reid. Met andere woorden: de verou dering. die leidt tot beëindiging van het leven, is vooraf al in elk levend wezen geprogrammeerd. verontrusten pleitte er eveneens voor dat de bijbel niet onder de voogdij van de wetenschap komt. De volle bijbelse boodschap dient aan de orde te komen. Hij vreesde dat dit niet gebeurde bij de mensen die zich verontrust voeden. Daar bespeurde hij een kinderlijke angst om te wor den losgescheurd uit het vertrouwde milieu. Het antwoord van dokter Schut uit Wolfheze (rustend arts) was dat zijn verontrusting voortkwam uit een die pe bewogenheid over de toestand en de ontwikkeline in de Gereformeerde Kerken. Loslaten van de traditie is niet erg, zei hij, maar het ondermij nen van het geloof wel. Hij vond dat er tegenwoordie meer over dan uit het Woord van God wordt gepreekt. Wantrouwen In deze tijd waarin weer wantrou wen wordt gezaaid, zei prof. Verkuyl, is het nodig dat het vertrouwen wordt hersteld „Ik ken persoonlijk Berkouwer, Baarda en Koole en weet dat het oprechte christenen zijn. Ook Kuitert is een vroom man: de eerste theoloog in West-Europa, die de gevaren in de theologie van Bultmann heeft aangewezen en fel heeft bestreden, nu zaait men wan trouwen jegens prof. Kuitert." Nadat diepgaand in discussiegroe pen was gepraat, waarbij we sterk de indruk kregen dat de verontrusting onder jongeren veel minder sterk is dan onder de oudere leden van de Gereformeerde Kerken, kon men vanuit de groenen vragen stellen aan het forum. In de meeste vragen ging i het om het ge/ne van de bijbel, van j de belijdenisgeschriften, over de oe- cumene en de verhouding geloof en j wetenschaD. Door tijdgebrek kwamen I lang niet alle vragen aan de orde. Een van de longeren riep uit: „De verontrusting moet geen goddeloze bende worden" Hi< viel vooral over het feit dat de verontrusten zich maar al te vaak vereenzelvigen met de kleine schare van de discipelen en j niet willen luisteren naar de argu menten van anderen. De heer Schellevis voelde zich pijnlijk getroffen door deze opmer- king. Hij verklaarde dat de veront rusten allerminst op kerkscheuring aansturen, maar dat het noodzakelijk is dat zij zich aaneensluiten om met te meer klem bij de kerken aandacht te kunnen vragen voor het tekort schieten van de zielszorg. Binnenskamers Dokter Schut zei dat naar zijn me ning de theologen hun beschouwin gen veel meer binnenskamers moeten houden tot zn volkomen zekerheid hebben. Maar vanuit de zaal werd gezegd dat dat in deze tijd helemaal niet meer mogelijk is; dat zou boven dien in strijd rijn met de mondigheid van de kerkleden Soms werden de sprekers heel persoonlijk, bijvoorbeeld toen prof. Verkuyl zich verdedigde tegen aan vallen van de kant van de veront rusten: de littekens van de trouw aan de bijbel letterlijk op mijn rug en u moet het laten, mij van ontrouw aan de bijbel te beschuldigen." kaas uit het vuistje de h van handigste hapje van het huis (Van onze kerkredactie) HOOGEVEEN Het is welhi zeker, dat de generale synode vanj Gereformeerde Kerken (vrijgemar die normaal om de drie jaar gebfc den wordt, ditmaal een jaar ee4 bijeen wordt geroepen. De kerkelF moeilijkheden zijn daar niet In laatste plaats oorzaak van. De vorige synode, die verleden november gesloten werd, bepa dat de kerk van Hoogeveen de gende synode tegen 7 april 1970 een zou roepen. De particuliere synoden van Qls h ningen, Friesland. Drenthe, Utn I A en Zuid-Holland en verschille osk classes en kerkeraden hebben Ho< ra. veen gevraagd de synode vervrt er I samen te roepen. Als datum T april 1969 genoemd. n gs e< Als voornaamste redenen wor atis genoemd de benoeming van een n rol: we hoogleraar, daar prof. C. Veer rijk met emeritaat is gegaan, en en bespreking van de moeilijkhe ijk: rond de Theologische Hogescljerd> Hierop is door de curatoren aaqan drongen. Verder is het gevoelen vrij meen, dat het geen „ad-hoc-syno maar een gewone synode moet den, zodat er mogelijkheid is voo^elP- behandeling van appèlzaken. and C. (Van onze parlementsredactie) UTRECHT Dr. A. Veerman, voorzitter van de ARP, is van plan op de volgende vergadering van het Centraal Comité het donateurschap van de PPR van enkele christen-radicalen aan de orde te stellen. Op een vraag van gedeputeerde N. van der Brugge, zaterdag op het AR partijcon vent, zei de heer Veerman dat hij de geste van de AR radicalen niet verstandig vindt, maar dat hij ook niet met een verbod wil komen. „Ik heb diep respect voor de christelijke belijdenis maar ik ben het eens met p^of Zuidema, die zei: Formulieren van enigheid zijn geen formulieren van eeuwigheid. We moeten samen getuigen en elkaar niet verdacht maken In Indonesië heb ik in het Jappenkamp gezeten. We moesten al'e bijbels inleveren en toen we dat n'et deden, maar ik ze bij mij liet brengen, hebben de Jap pen mij vreselnk geslagen. Ik draag Iedereen is vrij. zei dr. Veerman, en hij haalde het voorbeeld aan van een vooraanstaand lid van de ARP die ook donateur was van de CHU. De heer Veerman zei dat hij er be grip voor had dat de affiniteit tussen de PPR, mede afkomstig uit de werk groep van christen-radicalen en de overgebleven radicalen niet veran derd was. Vlak voordat prof. mr. P. H Kooij- mans. hoogleraar volkenrecht aan de VU, zijn zeer evenwichtig betoog doeltreffend en snel werkende cachets ook in voordelige gezinsverpakking Volle zegen is van onze volle-evangelie-beweging verdwenen" (Van een onzer medewerkers) HILVERSUM Anders dan alle vorige as de achtste vreugdedagvan de pink sterbeweging. Het uitbundige spreken en zin gen over de overwinning in Jezus Christus (op zonde, ziekte en demonen), dat de zeven vorige pinkstertoogdagen kenmerkte, leek wat te zijn verstild. De ongeveer 2500 bezoe kers werden opgeroepen tot verootmoedi ging. Er z(jn dc laatste jaren veel conflicten en moei lijkheden in de tot de beweging te rekenen groepen geweest. Jubelend over de overwinning en genezing heeft men daar lange tjjd niet b(j stil willen staan, maar de Vereniging van volle-evangelie zakenlie den. die de vreugdedag organiseerde, achtte nu kcnneltyk de tjjd van bezinning aangebroken. „De volle zegen is van onze volle-evangelie- beweging verdwenen", stelde 's morgens de Brus selse voorganger Hans Koornstra vast. „Over die nederlaag zouden we volgens onze pinksterethiek niet mogen praten, maar ik doe dat vandaag tóch. Wij zijn eraan gewend geraakt de duivel van alles de schuld te geven, maar we moeten gewoon breken met de zonde. We kunnen elkaar duizend keer de handen op leggen. maar als we niet bereid zijn te breken met de zonde, heeft dat geen resultaat. Wij hebben veel kreten van overwinning geslaakt en daar vaak spandoeken van gemaakt. Maar van een tekst als „beseft uw ellende" maken we géén spandoek. Wij hebben wonderen uitgedeeld, met harde harten." Doelend op de in de pinksterbeweging ontstane situatie vroeg VEZA-secretaris H. H. Beek zich in zijn openingswoord af, of er wei reden was voor het houden van een „vreugdedag". En de Vlissinger voorganger W. J. Lentink zei 's middags dat God geen behagen heeft in „vreugdedagen"' als er niet werkelijk vreugde valt te bedrijven. KERKMUREN Enkele spelers trokken van leer tegen een soort exclusiviteit van de pinksterbeweging. Evangelist Anne v. d. Bijl betoogde geen kerkmuren te erken nen („er is één gemeente van allen die door Chris tus' bloed zijn verlost, verspreid over de gehele wereld en alle kerken"). En ook de Rotterdamse voorganger J. Rothuizen merkte tegen het einde van de dag op dat het Lichaam van Jezus Christus uit al Gods kinderen en niet alleen uit pinkstermensen bestaat „Wij hebben niet zo'n beste beurt gemaakt door te zeg gen dat wij het allemaal zoveel beter weten dan andere christenen", aldus de heer Rothuizen. Vóór hem had voorganger Lentink gezegd, dat „de Heer der Kerk niet rekent met denominaties of allerlei pinkstergroepen, maar met één ge meente." De heer Lentink zei verder: ,,De volle-evangelie- mensen hebben nog wel eens de gewoonte smalend te spreken over de kerken, die met grote problemen worstelen, maar ook wij zijn er nog niet. God wil niet dat arrogante en zelfvoldane." MARANATHA Opvallend was zaterdag ook het „maranatha- accent" dat aan de vreugdedag werd gegeven. De laatste jaren is de maranatha-prediking, als gevolg van nieuwe opvattingen over de eindtfjd, in dc pinksterbeweging wat op de achtergrond gekomen. Ook daarmee wilde men blijkens het thema van dc dag: „zie, Ik kom spoedig" nu kcnnelyk afrekenen. Voorganger Rothuizen zei, dat de gemeente zich gereed moet maken voor Christus' wederkomst. „De Heer,/komt spoedig en plotseling", aldus de heer Rothuizen. „Wij mogen niets afdoen van Gods Woord, waar door Hij tot ons komt. Dat Woord moeten wij meer gaan brengen. En minder praten over eigen erva ringen of ons gevoel." Andere sprekers waren J. W. van Petegem en evangeliste Corrie ten Boom. hield over de NAVO en de toenj ringspolitiek tot het Oostblok, van wij in onze krant van zateJ reeds verslag deden, werd hij zen tot ondervoorzitter van de p;g Hij kreeg 96 stemmen tegen prot W Albeda 22 Prof. Kooijmans Gel zal zich voornamelijk bezighof^ met de internationale aspecten Kar het partijwerk. 'r; Tot lid van het Centraal CoJ^® werden gekozen drs. J. H. vai nds Bank uit Wilnis en dr. J. H. JoBre uit Amsterdam. Drs. D. Th. Ki werd gekozen tot voorzitter vanc.F organisatiecommissie. Hij had slëa's viif stemmen meer dan mr. Herstel. Leden van deze comm 'v. werden: C. Balkenende uit Kape Biezelinge, mej. R. Brinkman ouc Zaandam en L. J. W. van Attei Rotterdam. Piel I Tr0 T oeslann Naast veel waardering voor het n toog van prof. Kooijmans was er "ol" twijfel aan zijn bewering dat one en West een gemeenschappe )ec doelstelling hebben: een andere i ^v ling van de machtsverhoudinger j,2. de totstandkoming van een a -uii veiligheidssysteem. De heer M uit Schaesbergen haalde n Russische functionaris aan, die fcen jaar geleden gezegd zou hebben: sussen het Westen in slaap en Bch slaan we keihard toe. De heer Ml" besloot met: ons devies moet nieuiic liever rood dan dood, maar getij" sr tot in de dood. Kooijmans: Als we uitgaan vanL" communisme dat de weifioo heerschappij nastreeft kunnen P" beter ophouden met toenaderinl h zoeken. Dan is een akkoord altijdjan mogelijk en een wereldoorlog onfi** mijdelijk. Uks De waarschuwing van de inlas, was duidelijk: spreek niet te gF van verstoring van het machtsct,eii wicht; dat vergroot de gevoelens "ds onzekerheid in het Oosten en daardoor kunnen onvoorziene ties ontstaan die wij willen men. KVP en PPR lieten zich AR-vergadering vertegenwoordi de CHU zond geen vertegenwo< ger. sta; OEC NED. HERV. KERK Beroepen te Welsrjjp, c.a.: C. der te Oosternijkerk. Bedankt voor Zoetermeer: C. Lam te Putten. GEREF. KERKEN Beroepen te Zuidwolde (Dr.): E.t a sen te Goes; te Uithuizen: E. J. kes te Leeuwarden; te Veenhu t kand. D. Tieleman te Amsterdam. w Aangenomen naar Dordrecht (e gelisatie en 6e pred.pl.): W. H. Gi r~ "te Terneuzen. CHRIST. GEREF. KERKEN Emeritaat verleend aan ds. P. 1 Marrum te Ulrum (om gezondhï"": redenen). Ut Bedankt voor Amsterdam-Ni f" West Chr. Verhage te Den Haag- 2 trum. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Emmeloord: fc'on Kooten te Rotterdam-Zuid. REMONSTR. BROEDERSCHAR Aangenomen naar Oosterbeek: F. A. G. de Klark, eervol ontslf pred. te Hengelo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2