STORY of SOUL Lach ns een keerWaarom niet? mders ZATERDAG I» OKTOBER I96B pys DE Japanner de rug gekromd on der een filmapparaat met lenskoker zo groot als een Middeleeuws kanon moest zich vastgrijpen aan een Dorische zuil. Zjjn schoenpunten bleven haken in een uitgesleten wielspoor en hjj kon zich nog distantiëren van een smak op het harde lava-plaveisel. Achter hem sjokte een in geel gehulde Amerikaanse van on bestemde leeftijd. Zij lachte om het man netje uit het land van de rijzende zon en passeerde met een hoogtonig ,,Ooohh". Toen was het haar beurt. Op de hoek van de Strada Dell 'Abbondanza en de Via di Stabia doken onverwacht twee met kisten cola zeulende Italianen op. De yankee-dame kon hen niet meer ontwijken. De Italianen haar ook niet. Haar kreet „That's the limit" deed de sjouwers la- door BRAM OOSTERWIJK chen. Hard lachen. Toen ging ze verder. Rich ting Anfiteatro. Een momentopname op een warme na jaarsmiddag in een van 's wereld best geconser veerde en meest tot de verbeelding sprekende cultuurmonumenten: Pompeii 1968 n. Chr. Het „Volendam en Marken" van Italië, toeristische inkomstenbron aan het eind van de autostrada naar Napels, de tolweg waarop de in Fiats ver pakte Azurri's zich kunnen uitleven in scheld partijen en claxon-gehuil. Levensgevaarlijk voor een nuchtere Westeuropeaan. Maar goed. Pompeii dus. Eens een stad met 25.000 mensen, handelscentrum in> het hart van het Middellandse Zee-gebied. Pompeus Pompeii bloeide, er werd geld verdiend. Tempels en pa leizen stonden er temidden van eenvoudige wo ninkjes. Het heidendom vierde er hoogtij. Twaalf kilometer verder priemden' de vloeien de hellingen van de Vesuvius omhoog. Er tussen lag het Italiaanse groen. Tot het jaar 79 na Chr. Daarna was er de dood en geen Pompeii meer. Gassen en asregens doodden 3000 mensen, de rest wist in een ongekende wanorde te ontsnap pen. Ze keerden nooit meer terug. Een 30 meter dikke laag grond, steen en lava onttrok Pompeii aan het oog der toenmalige wereld. Het gordijn over stad ^n mens was dichtgetrokken. Beschavingen en rijken van honderden of dui zenden jaren gingen voorbij. Pompeii was een graf. Tot het midden van de achttiende eeuw ongeveer. Toen werd de eerste spade gezet in de grond boven Pompeii d< laatste zou wel eens pas in de volgende eeuw kunnen worden geregistreerd, want het werk gaat door. Pompeii: de herontdekte stad. Verlaten en achtergebleven zoals op die verschrikkelijke dag in 79 na Chr. Met t.iensen die zich in hoeken verscholen en stierven in die ene dodende secon de, met het leven op straat, in huis en paleis. Met eten op tafel en groen in de tuin. Huizen met haastig gesloten deuren tegen dieven en in juwelen, het merendeel werd bedolven. En nu ligt Pompeii er weer. frank en vrij. Een groeiend Pompeii, want dagelijks wordt er nog gegraven en dagelijks wordt er gevonden. Een enkele week terug nog maar werden weer twee van de 3000 doden geborgen. Versteend, maar goed herkenbaar. Een oude man, de angst in grijsgrauwe steentrekken gebeiteld en een jonge vrouw, de knieën opgetrokken, zich zo afzettend tegen' de toeslaande dood. De Italianen graven verder. Met de hand en heel voorzichtig, zich bewust van de grote waar de die Pompeii vertegenwoordigt. Het geld voor die graverij levert de stad zelf, middels de en treegelden. En dat zijn elk jaar weer vele mil joenen lires. Italië heeft weer leven in Pompeii geblazen, te veel leven eigenlijk. Bij de toegangspoorten zwermen de soevenirverkopers als vliegen om de toeristen, proberend hun waar aan de man en de vrouw te brengen. Kettingen en broches van zwarte lava (vrijgekomen bij de laatste eruptie van de Vesuvius 1944), medaljons zoals de Romeinen die gedragen moeten hebben, felkleu- rige dia's. In de stad zelf ook te veel 20e-eeuwse druk doenerij: kraampjes met frisdranken, eethuisjes en veel andere ballast Dat leidt de aandacht af, de interesse van velen voor het geweldige brok cultuur dat Pompeii is. Voor Pompeii moet je een dag uittrekken, minimaal. En dan met een gids in papier of natura, beide is nog beter de ronde doen. Lopen door de smalle straten waar net een Ro meinse wagen door kon, over de afgesloten ste nen, paleis in en uit, huis in en uit. Stilstaan bij de koude baden, de warme baden, de saunaba den, op je laten inwerken het grandioos hoge artistieke niveau dat de tompeiiers hebben ge legd in hun wandschilleringen: godsdienstige voorstellingen, oorlogsherinneringen en porno grafische orgiën. Dat is het Pompeii van 79 na Chr. en het Pompeii van 1968 na Chr. zoals het in feite behoort te zijn: een flits van het Romeinse rijk in zijn glorietijd. Maar het is eerder een te druk aangeklede doorlopende voorstelling. Pompeii en de Romeinen tekort doende. Er zijn in ons land niet zoveel dienstweigeraars als wel eens wordt ge dacht. Het aantal ver zoeken van gewetens bezwaarden loopt dit jaar naar de 600 (van de rond 50.000 goed- gekeurden) en mis schien er nog iets over heen. Maar er zijn ho gere scores geweest. Bijvoorbeeld in 1946 (Indonesische kwestie) toen het aantal 724 be liep. Het gaat om pro millen van het totaal. De tendens tot stijging zit er overigens duide lijk in. Bekijk de cijfers maar van 1961 af: 201 -283 -218 - 178-242 - 388 - 523 en dit jaar omstreeks 600. Deze feiten geven de over heid echter nog geen enkele aanleiding tot het nemen van maat regelen. Van de hoofdambtenaar dienstplichtzaken bij het mi nisterie, de heer P. van den Boom, mag eigenlijk niet van dienstweigeraars gesproken worden. Daar heeft hij, formeel, gelijk in, want wie „onoverko melijke gewetensbezwaren" tegen de militaire dienst heeft en op die wet een beroep doet om als zodanig erkend te wor den, is geen dienstweigeraar. (Dat ben je pas als je opgeroe pen wordt en niet verschijnt. Of, als je wel verschenen bent, weigert bevelen op te volgen. Dit is een andere categorie, al eveneens in promillen van het totaal uit te drukken). Over de procedure volgens de wet heersen nogal wat misverstanden. Een zeer recente is: ze werken tegenwoordig met een psychiater. Alsof je, als ge wetensbezwaarde, geestelijk ziek zou zijn. Die keurt er bij nader inzien een heleboel af en zo krijg je dus geflatteerde cij fers over het aantal gewe tensbezwaarden (het zou veel hoger liggen). Onjuist. De psychiater is er. gekomen op verzoek van de vredesorganisaties-zelf, die ten volle achter gewetensbezwaar den staan. Hij probeert de op rechtheid van de gewetensbe zwaarde te peilen en stelt een verfijnder mentaal onderzoek in, dat tot het advies „herkeu ring" kan leiden. Meer gewetensbezwaarden worden tegenwoordig op die wijze afgekeurd, inderdaad. Maar men mag toch niet veron derstellen, dat de medische ethiek de herkeurende artsen toestaat het met wie dan ook op een akkoordje te gooien? Daar voor hebben we onze artsenstand te hoog. En wat die „geflatteerde" cijfers betreft, de door TON v. d. HAMMEN afgekeurden zijn toch heus in de 388, de 523 en de 600 (van dit jaar) begrepen! Maar goed, hoe is nu de pro cedure? Wie die „onoverkome lijke gewetensbezwaren" heeft voor degenen die dit na moe ten gaan een ongelooflijk moei lijke term om mee te werken dient een verzoek tot erkenning hiervan in bij de minister. Dat zal een jongeman doorgaans doen, zodra hij blijkt te zijn goedgekeurd. In een nadere, schriftelijke motivering (een persoonlijk werkstuk) licht hij zijn bezwa ren toe. Dit stuk is uit gangspunt voor een gesprek met drie van de zeventien he ren uit een door de Kroon be noemde commissie, die de mi nister over al of niet erkenning adviseert. De commissie (achtenswaar dige mannen van velerlei geestesstroming, het anti-mili- tarisme inbegrepen) krijgt dan ook nog het psychiatrisch rap port en een sociaal voorlich tingsrapport op tafel om tot een zo goed mogelijk inzicht te kunnen komen. Het aantal erkenningen ligt hoger dan veelal wordt aange nomen. On te beginnen valt van hen die een beroep op de wet deden tien procent af wegens nader gebleken ongeschiktheid voor de dienst (herkeuring). Vervolgens trekt 24 procent zijn verzoek in: men schrikt terug voor de consequenties die het gevolg zullen zijn van het ver zoek. Hetgeen als een soort na tuurlijke voorselectie zou kun nen worden beschouwd de in- trekkers zullen in de meeste ge vallen niet écht onoverkome lijk bezwaard zijn geweest! Zie verder de derde pagina van het Zondagsblad. Wie zijn onder one de maglftrs? De technici natuurlijk, althans dat Is de mening van menigeen. Te verwonderen lijkt dat niet. Im mers. de eerste mechanismen werden gemaakt voor cultusdoel- einden en hadden dus een magische functie, zoals de automatischs tempeldeur van Heron van Alexandrié. Dat was omstreeks 100 na Reeds eerder evenwel waren mensen actief op het gebied dat wij nu automatisering noemen. Zo vertelde Aulus Gellius over een kunstmatige duif van een zekere constructeur Archytas uit Taren- to, die omstreeks 390 vóór het begin van onze Jaartelling de eerste automaat zou hebben gemaakt. Het is verbazingwekkend hoeveel mechanieken de mens al In een ver verleden wist te bedenken. Aristoteles verhaalt van een automatische Venus (350 v. Chr), koning Ptolemaios Flladelfos demonstreerde tijdens een bacchanaal een androïde (280 v. Chr.) en Pausanius vermeldt een Ijzeren edelaar die kon vliegen (180 v. Chr.). Handboeken over automatisering zijn al evenmin van „vandaag of gisteren", want de geleerde Heron was met zijn boek „De au- tomatis" waarschijnlijk de eerste publicist op dit gebied. Oude archieven onthullen legio wonderbaarlijke maaksels. Een kleine greep: het bronzen hoofd dat antwoord gaf op de vragen van paus Sil vester II (9351003), de grote geleerde, die ervan werd verdacht „een verbond met de duivel te hebben gesloten": de door Leonardo da Vinei in 1509 vervaardigde wandelende leeuw, die voor de troon van Lodewijk XII zich de borst opende en lelies zichtbaar maakte: de schrijvende pop van de Zwitser Pierre JaquetDroz, die door dergelijke „voortbrengselen van de hel" in conflict kwam met de inquisitie (maar werd vrijgesproken). Westinghouse Electric opende met haar Televox in 1927 het tijdperk van de electronische robots. In 1939 was het een robot die de wereldtentoonstelling In New Vork opende en in 1958 creëerde ir. Peter Steuer te Bazel de gigant onder de robots „In de persoon" van zijn Sabor V. Deze Goliath meet 2.37 m., weegt 276 kg. en heeft 2500 km. bedrading In zich plus vier autobatterijen, zeven motoren en acht enzestig relais. Sabor V „luistert" naar draadloze afstandsbesturing op de 10- en 40 m. band. Hij is. dank zij 6500 onderdelen, heel wat mans. Sabor kan lopen, het hoofd draaien, opheffen en laten zakken, met de ogen knipperen en de armen in alle standen bewegen. Hij weet te luisteren en kan antwoorden in verscheidene talen. Daar tussendoor ziet Sabor kans iemand vuur aan te bieden, zelf een sigaretje te roken, te drinken of de Juiste tijd te melden. Zijn ge voel voor ritme uit hij bij voorkeur in het dansen van de samba en het bespelen van een mondharmonica. Tussen de kunstmatige duif van Archytas en de robot met da allure van de mens in de 21ste eeuw, ligt de fascinerende geschie denis van de komische, zonderlinge, onzinnige en hevig serieuze pogingen om het leven vla automatisering te vergemakkelijken. Wie over deze ontwikkelingsgang wenst te worden voorgelicht in populaire trant, kan, terwijl hij van de ene in de andere verbazing valt, een idee krijgen van wat ons In de toekomst nog te wachten staat, als hij het boek ter hand neemt dat IBM Nederland boeiend geïllustreerd heeft uitgebracht ouder de enig mogelijke titel: „Mens en Machine". „Story of Soul" Is het mot to, van het zaterdagavond concert van het Newport Jazz Festival dat van 25 tot en met 27 oktober in De Doelen te Rotterdam zal zijn te be leven. Pianist Horace Silver is een van de musici die soul brachten in de moderne jazz. Silver komt van de Jazz Messengers, die hij de rug heeft toegekeerd toen Art Blakey een weg opging die Silver niet lag. Horace koos voor de kwintet-bezettingen. Hij komt met trompettist Ran dy Brecker (winnaar jazz-con- cours Wenen 1966), bassist Ben nie Maupin jr, slagwerker Billy Cobham en tenorsaxofonist John Williams. Mudday Waters Blues Band geldt als de belangrijkste blues- In de Alexanderpolder heb ben dezer dagen tientallen tele foonabonnees dood gelegen omdat ze 'door de telefoon dienst met een scherpe tang war©n geknipt. Sprekende over de land bouwgronden, zei de heer Piest: Tachtig precent van de bewoners van het oude land worstelt nog met een slechte ontwatering en ontsluiting. Te Napels heeft men in een trein uit Turijn in een tweetal koffers het verminkte lijk van een jonge vrouw gevonden. Men vermoedt met een misdaad te doen te hebben. Het sanitair was volmaakt en werd bevolkt door een steeds toenemend aantal toiletjuffrou wen. Tevoren had de president Ie bij de tunnelbouw betrokke nen en het lint voor de tunnel ingang doorgeknipt Koningin Elisabet kreeg wal- vistanden (krantekop). Het slachtoffer was doof en heeft de trein vermoedelijk niet gezien. Het zal nog wel geruime tijd duren voor men op open water zal kunnen schaatsen. Marijke van der Lugt is een dramatische sopraan van grote omvang. Een vrouw trad naar voren en overhandigde Robert een bundeltje gele stof, die met een sjerp werd samengehouden. Het was zijn moeder. De Parijse wintermode is een 'tikje schuin (krantekop). Meisjes jeven zich bloot (kop). Grieken met uitslag niet on verdeeld gelukkig (kop). Twee maanden geëist we gens aanvaring met twee doden (kop). Tragedie van twee in wieg verruilde meisjes van 18 Jaar (kop) Het gebouw en de aanhorige bossen is aangekocht door de „Arme zusters van St. Jozef' te Heerlen voor de som van anderhalf miljoeri gulden. De heer Dapper kwam met de schrik vrij, hoewel hij persoonlijk verklaarde niet geschrokken te zijn. De stadsbeiaardier Jan van Alphen speelde het liedeke „Daar was eens een meisje loops". Deze en nog vele meer van deze komische verschrijvingen, fouten en ontsporingen, zijn vermeld door de journalist Frits van der Molen en uitgegeven in een aardig boekje, uitgegeven door de Arbeiderspers. Het zijn berichtfragmenten, koppen en foto-onderschriften etc. uit kranten en tijdschriften, die stuk voor stuk lachertjes zijn en een blaam zouden kunnen werpen op de journalist, doch de verzamelaar zegt: lach, maar bedenk met welk een haast en soms ook nog voor de correctie kon ingrijpen, zul ke ontsporingen in de krant ko men. De klok is onverbiddelijk in dit bedrijf en met dit weten, gunt Van der Molen ons het plezier van de lach van harte. Het is een goede begeleiding van het nieuws dat niet altijd even opwekkend is. (f 4,50) group van de laatste tijd. Zijn grote man is Otis Spann (piano en zang). Waters (zelf zanger en gitarist) komt uit de Mississip pi-delta. The Stars of Faith zijn al eerder in Rotterdam geweest als onderdeel van de grote Black Nativity show. Insiders menen dat de huidige groep be ter is dan de oorspronkelijke, die in 1958 werd opgericht door Marion Williams. Het repertoire bestaat uit zuivere gospels als religieuze muziek. Voca'istes zijn Frances Steadman, Sadie Keys, Henrietta Waddy en Ca therine Parka m. John Thomson en Willy Lee DeJohn zijn de begeleiders. Joe Simon maakt het kwartet van de soulavond vol. De be kendste opnamen van hem zijn ..Nine Pound Steel" en „You keep me hangin'on". Gitarist Charles Ellison zal Joe Simon begeleiden. Na de berichten over het ont binden van het Dave Brubeck Quartet, blijkt toch dat Bru beck het musiceren niet kan la ten. Hij komt nu met de be faamde Gerry Mulligan naar De Doelen. Paul Desmond zal er niet zijn. wel Jack Six (bas) en de veelbelovende slagwerker Alan Dawson. Mulligan is de laatste tijd minder op de concertpodia ge weest omdat hij zich meer wijdde aan het arrangeren en het componeren. Gerry Mulli gan is altijd genoemd in combi natie met grote namen als Chet Baker, Miles Davis, Earl Hines en Coleman Hawkins. Verder treedt als gast op vi- brafonist Red Novro (zestig jaar), een begaafd musicus. Hij wordt wel de grondlegger ge noemd van de vibrafonie. Een andere vibrafonist, die in het Newport Jazz Festival is te beluisteren, is Gary Burton, aanmerkelijk jonger dan Norvo namelijk 25 jaar. Het kwartet van Burton was verleden jaar ook in De Doelen, er is een andere drummer: Toy Haynes. die in 1966 samen met Burton speelde in het kwartet van Stan Getz. HORACE SILVER MUDDY WATERS JOE SIMON Vij schrijven hier onder I nieuw vignet, dat (lig de aandacht trekt. 1 is anders, maar dui- jk in zijn bedoeling. doet onmiddellijk ken aan het begrip dagsblad; suggereert boven- i, dat het wel eens en niet „zus" kan zijn, o: U treft een opinie (met het recht rzijds, van mening te chillen) is ook op te vatten de vaak gehoorde bep met duim om- g: ,,'t Is Zó!" En dit laatste hopen wij, het dikwijls het geval zijn. Dat velen, jong minder dan oud zondagsblad-nieuwe- „ZO" zullen vinden. tdereen het op slag ir de zin te maken, is ionmogelijkheid. Wen- zullen er altijd blij- Maar bij de ZO- actie staat voorop: i product samen te len, waarin U altijd iets „ZO" vindt. Een i, dat u graag ter d neemt en dat tege- Jt komt aan interes- |van-het-weekend, en zo gevarieerd moge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 13