Zondag maakt Ritmeester Buat zijn opwachting RADIO V, AMADEUS Nieuwe BRT-zender reikt over Limburg Eindelijk nachtmuziek leportages van Spelen tosten wel wat slaap rr salinen in nieuwe berijming ;47§'; Nu sardonische humor op tv FAMILIE Brandpunt blijft Van der Poel steunen TELEURSTELLING REKENDEN VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door John Knittel Lappie Loep en de pruikebollen Smidje Verholen en de Knap-Mutator 19 VRIJDAG 18 OKTOBER 1968 HILVERSUM Waarschijnlijk pd december wordt de nieuwe junzender voor de BRT, gebouwd Genk, in gebruik genomen. Dat rdt een hele verbetering voor de lers in Belgisch N.O. Limburg, iar al sinds 15 jaar de ontvangst tcht of uitgesloten is. Het betekent echter ook, dat in on- f provincie Liïnburg de ontvangst i BRT-programma's gegarandeerd d gaat worden en dat men in een c van de Bondsrepubliek eveneens j meekijken naar Brussel-Vlaams, ngezien lier veel Belgen wonen, is R een winstpunt temeer. Produktie van kwart miljoen Slot Zeist was prinsemvoning (Van onze radio- en tv- redactie) HILVERSUM Met een hoofse buiging voor verteller historieschrijver Jacob van Lennep heeft NCRV's auteur Dick Dreux zich de vrijheid ge permitteerd de roman Elisa beth Musch voor de televisie te bewerken en niet deze twij felachtige dame, maar haar echtgenoot ritmeester Henri (Van onze radio- en tv-redactie) .VERSUM Niet alleen het front bij NTS en NRU moet itelijke uren offeren om de rc- tages van de Spelen in Mexico rig bij ons thuis te bezorgen: als die willen genieten kost het ook wat slaap. Toch mogen we over geheel genomen tevreden zijn de uitzendingen, die ons goed op hoogte houden van wat er gebeurt heel behoorlijk van technische liteit zijn. |lCRV's directeur tor. A. H. van de zal in deze weken in zijn _e lachen, want hij ziet opeens li wens vervuld: avond aan avond feitelijke muziekuitzendingen, op- erd met ac'ualiteiten. daas mogen we de NRU-pro- xia's na 12 uur niet veel anders want de berichten komen [j spaarzaam door het is voorna- lijk prettig te beluisteren muziek, mee de late luisteraar dan in Jiap wordt gewiegd. Anders is het ir de mensen, die 's nachts aan het zijn en daarbij radio kunnen sn, die krijgen de afleiding, die de |r Van der Veen hen zo van harte mst. 1 late televisiekijken zullen lang k alle toestelbezitters kunnen vol- i bij het dagelijkse werk dat 's wacht en daarom is het |d gezien van de NTS, om half al met prima-gemonteerde sa- |nvattingen te komen. Iets meer l het eigen werk in Mexico zou er wel aan te pas mogen komen, men kan blijkbaar niet alles ien wat men wil. jhe dorst naar nieuws is misschien eens teleurgesteld dat in de ttavond opnieuw herhalingen zijn L! n, maar dit is redelijk voor de- i die een normale dagtaak heb- ILVERSUM De NCRV is be nen met een nieuwe radiorubriek, 's zondags om de twee weken is Zeuren om 1 20 uur. Deze is gewijd de psalmen in de nieuwe berij- I, met dien verstande dat in elke lending één psalm wordt behan- I, in de volgorde lectio continua, Calvijn >ok gebruikte. !rst wordt de onberijmde tekst zen en de melodie gespeeld, aan- en de dichters van de nieuwe be ling van deze gegevens uitgingen, rna geeft prof. dr G. Kuiper, zitter van de interkerkelijke lissie voor de psalmberijming rop toelichting en tenslotte wordt isalm vocaal en instrumentaal ten ore gebracht. r. Pierre Pidoux geeft adviezen rent de talrijke zettingen, die in 16e en 17e eeuw zijn gecompo- rd. Besloten wordt met een korte rovisatie over de melodie. ben en 's avonds laat nog 's morgens de reportages kan uitzien. De radio betoont zich zeer actief, al zijn niet alle korte uitzendingen overdag even interessant en verras send. Wie luistert blijft echter op de hoogte en proeft af en toe de sfeer mee. We zijn pas halverwege de Spelen en misschien zullen er wel bij deze en gene aanmerkingen zijn op de be richtgeving via radio en televisie, maar het lijkt ons billijk met eventu ele kritiek te wachten tot de gehele operatie achter de rug is. Voor de kijtcer die algemene in drukken wenst en die begrip toont voor het feit dat niet alle wedstrijden kunnen worden vertoond, is er rede lijk veel te zien. Spijtig blijft het daarbij dat de afstand en het tijdsverschil de tv parten spelen en men bijna voortdurend naar oud nieuws moet kijken. De radio heeft het wat gemakke lijker, dit medium kan directer verslag doen via durende lijnverbin dingen en tenslotte: alles wat u niet ziet en hoort leest u immers op uw gemak in de krant! (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De KRO brengt afwisseling in de taaie massa van „satire ja of nee" op de beeld buis, door met een splinternieuw aanduidingswoord te komen: het sar donische programma. Slaan we het woordenboek op, dan lezen we als verklaring van sardo nisch: schamper, grijnzend, terwijl er achter satire "hekelend" staat. Het is dus niet ten onrechte, dat de KRO er bij zegt: „Het valt moeilijk uit te maken of sardonische program ma's in 't algemeen onschuldiger zijn dan satirische, omdat de mogelijk heid tot vergelijking ontbreekt". Wat de KRO verstaat onder „sar donisch" zullen we weten op vrijdag 25 oktober a.sals (op Ned. 2) voor het eerst „Harbalorifa" uitgaat. To taal verschillende mensen zullen el kaar hierin vinden en niettemin wordt getracht het ieder naar de zin te maken. Verder moet het een ver rassing blijven. Harbalorifa is een programma van Jacques van Alphen waarin o.a. op treden Pauline de Groot en haar dansgroep, enkele onbekende presen tatoren, een groot aantal Para- diso-gangers uit Amsterdam en een per aflevering wisselende groep gasten. De sardonische teksten worden geschreven door o.a. Herman Pieter de Boer, Cas Enklaar, Kees van Koo- ten, Thoe Soncrop en Willem Wil mink. Zo te zien heeft de KRO voor dit sardonisch geheel vrij veel nieuwe krachten aangetrokken. Dat zou wel eens aanleiding kunnen zijn tot iets anders dan anders. de Fleury de Coulan Buat hoofdpersoon en titelheld te maken in de tiendelige serie die zondagavond bij de NCRV op Ned. 1 gaat lopen. Tien afleveringen van 55 minuten elk, rijk gemonteerd en in historisch costuum gespeeld, dat is geen klei nigheid. Dat kostte bij elkaar zo'n kwart miljoen gulden en daarom heeft de NCRV dat alleen niet aange kund. Zij vond belangstellende part ners in KRO en BRT en zo werden de kosten gedeeld Mede daarom zul len we ook enkele Vlaamse tonelisten in de opvoering aantreffen. NCRV en KRO gaan met een fre- kwentie van tweemaal per vier weken deze serie vertonen. In het midden van de vorige eeuw vatte Jacob van Lennep het plan op. een verhaal te schrijven over het stadhouderloze tijdperk met Johan de Witt als raadpensionaris en de jonge prins van Oranje als Kind van Staat fungerend als oogappel van de orangisten. Hij noemde dit drama „Een tafe reel uit de zeventiende eeuw", omdat hij van plan was met wat fantasie te werk te gaan en zijn werk dan meer roman zou zijn dan geschiedkundig werk, terwiil hij aan de andere kant overwoog dat een roman helemaal fantasie behoort te zijn en daarin dus geen historische personen mogen op treden. U ziet, Jacob maakte het zich wel moeilijk, al te moeilijk zelfs, want zijn i.iver was groter dan zijn kun nen: Elisabeth Musch is een menge ling van vertelling en vrij langdradig geschiedkundig schrijfwerk gewor den, een pil in twee delen, die niet zijn beste compositie werd. Geen kleinigheid dus voor Diek Dreux. hiervan een levendig en de moderne mens van nu boeiend tele visiespel te maken! Ritmeester Buat was een ijdele 17e-eeuwer, Fransman van geboorte, niet bijzonder intelligent en alzo een willig werktuig in de handen van de Oranjegezinden, maar eveneens in die van de Engelse koning Karei II. Niet ongerust meer (Van onze radio en tv-redactie) HILVERSUM Namens de Brand puntredactie legde Aad van den Heu vel gisteravond aan het begin van KRO's actualitietienuitzending op Ne derland 2 een verklaring af, waarin hij meedeelde dat de ongerustheid var. het team over het handhaven van de programma's is weggenomen. Er zal echter nog wel overleg nodig zijn over de rechtszekerheid van de programmamakers. Vooraf zei Van den Heuvel dat de KRO-voorzitter wel verantwoorde lijk is voor alle uitzendingen, maar dat deze verklaring uitsluitend on der verantwoordelijkheid van de Brandpuntredactie viel. De redactie heeft, ook nadat het KRO-bestuur zich achter het voorzitersbesluit had gesteld, haar standpunt „dat het ont slag van Van der Poel in geen ver houding staat tot hetgeen zich rond om het programma afspeelde", niet gewijzigd. Zij heeft echter volgens de wens van het bestuur met de voorzitter ge sproken en heeft nu het volle ver trouwen dat het karakter van Brand punt niet behoeft te veranderen. Op het andere net deed Achter het Nieuws een duit in het zakje met de uitsmijter: „Dames en heren, mist u niets op het scherm? Wij wel: Frits van der Poel". weg. NTS: 22.50-22.55 En france avec Nicolas. 22.45-22.50 Journ. wedstrijd. 10.55 Kunstkroniek. Cursusinformatie: n.oo Nws. 11.02 Denkpatronen Fraxls, lezing. 11.15 So- Nederland II. NTS: 18.15 In listenkamer: muzikaal vraag- 1 n 11 rn vmnk(*hp Snp i>n ïri - 2 kleur: Olympische Spelen In Mexico. 18.50 In kleur: De Fa beltjeskrant. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journ. NTS: (VRIJDAG 18 OKTOBER) Hilversum I. 402 m. NCRV: 30 Nws en weer praatje. 18.46 19.95 Wereldpanorama. Lichte ork.muz. en ingsol. 19.35 Intern, oriëntatie i kerk. zending en oekumene. '■45 Lichte gramm.muz. 21.00 'itomaan, hoorspel. 21.50 Ste- -o: Lichte ork.muz. (gr). ROS: 22.00 Pers-confrontatie: Jtervlews. 22.30 Nws. nieuwer, leuwst: gevar. progr. (22.30 23.45 Act.). 23.55-24.00 19.uu ouuin. i\icj: ,ooc 19.03 Scala: Informatief pro- heidsvoorl. 12.26 gramma. 20.00 Journ. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 gesprek. 11.55 Méded. KRO: 12.00 Stereo: Lichte ork.muz. 12.14 Marktber. 12.16 Over- heidsvoorl. 12.26 Meded. v. land- en tuinb.. 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Zonder gren- P.M. NTS: 21.55 Journ. 22.00-00.10 O- plaatjes. (16.00-16.02 Nws). eschouwd. 20.00 Documentaire ver vorm en Inhoud v. d. Jimor in Nederland. 20.45 we woonvormen, lezing. VA- A: 21.00 Stereo: Fluitrecltal. RU: 22.00-01.30 (02.00) Olymp. rechtstreekse rep. met P£heUrs de Pe° II Mn nt'Pr7 y. 1 fcuM lymp. Spelen in Mexico. België. Nederlands progr. kan. 2 en 10. 19.00 Protestants godsdienstige uitzending. 19.30 Ovcrz. v. d. voornaamste tv-progr.'s tot en met 25 okt. a.s. 19.50 Hier speekt men Ne derlands. 19.55 De Weerman. 20.00 Nws. 20.25 Het afscheid: speelfilm v. Roland Verhavert (voor volwassen). 21.45 Nws. 22.00-00.10 Eurovisie: XlXe 0. - Olympiade te Mexico: Atletiek Stereo: lichte gramm.muz. NRU: 16.30 Bezig progr. In samenwerking met Sponshow Centr. Beraad Amateuristische trarnm.mu muz.beoef. HIRO: 17.00 H.I R O.-Magazine, presentatie en Inlormatle. KRO: 17.30 Poc ketradio v. tieners. 18.19 Ultz. v. d PPR. in dit progr.: 17.55 Meded. Hilversum Hl. 240 m en FM-kanalen. KRO: 9.00 Nws. 9.02 DJlnn: gevar. progr. (10.00 en 11.00 Nws.) NRU: 12.00 Nws. 12.03 Informatie over nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nws. 13.03 Licht Instrumentaal ens. en sol. 13.30 Zuidzee Sere nade. 14.00 Nws. 14.03 T(w)len. 15.00 Nws. 15.03 Licht platen- progr. 16.00 Nws. 16.03 Coun try-- en western music. 16.30 °op Thlnk-ln: progr. waarin tlenermuz. kritisch beluisterd orat. 17.00 Nws. 17.02-18.00 met lichte ma TELEVISIE MORGEIN elrennen. GRAMMOFOONPLATENPR OGRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND VAN 18-20 UUR uur een overz. esultaten v. h. mlddagprogr. Mexico City. In dit progr. 1.30 en 23.55 Nws: 22.40 Act. Georges -'ècheurs d_ 3 bedrijven. Bizet. Nederland I. NTS: In kleur: Olympische Spelen te Mexico. 9.30-U.00 Teleac: Deze dag. VARA- 8.00 Nws. 9.30 Meten en vergelijken (les 8.15 5); rfifMB 10.30 Opera in TELEVISIE [VAN'.tVOM) L,v«lerland I. NTS: 18.50 In De Fabeltjeskrant 18.56 Reclame. NTS: IJ.OO Journ. STER: 19.03 Recla- AVRO: 19.06 Doebidoe. tnerprogr. STER: 19.56 Re gime. NTS: 20.00 Journ. gTER: 20.16 Reclame. AVRO: --- W.20 AVRO's Televlzier. 20.45 Klass. (ZATERDAG 19 OKTOBER) Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nws: 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste ge hoor. (Om 7.30 Nws: 7.32 Act.). 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de hulsvr. 9.00 Theol. Ether leergang. 9.35 Waterst. 9.40 Gym. lymp. Spelen: rechtstreekse lg 50 uuf een resultaten v. h. '-feu 111. 21.35 Voor de vuisl tend: Weet U veel?, luister- oehtendprogr. In Mexico City. i later, lezing. 10.45 zeg (les 5). Draaiorgelmuz. (gr.). 10.50 Tips kort. voor trips en vakanties. U."—"* Nws. 1.1.02 Nationale Brass Bands Finale 1968 van Groot Brltannlë. 11.25 verklezlngskron. lichte gramm.muz. 12.15 Ste reo: lichte gramm. Meded. t.b.v. land- en tulnb 12.29 Stereo: Licht ensemble met zangsol. 13.00 Nws. 13.11 VARA-Varla. 13.15 Stereo: Tijd voor teenagers. 13.50 Uitlaat: /oor Jonge mensen. 14.25 Ste reo: Popmuz. 14.45 Radio Jazz Magazine. NRU: 15.20 Lessen Frans - Duits -Engels. VARA: 16.30 Operamuz. NRU: 17.00 O- rechtstreekse rep. v. e. gedeel- 16.00 Nws ln het 16.02 KRO: In kleur: Dakcarl. TV-feullleton. 16.45-17.35 Voor de kinderen. België. Nederlands progr. Amerikaanse Kan. 2 en 10. 12.30-14.00 Euro- 11.45 Oude visie: XlXe Olympiade te Mexico. 14.00 Schooltelevisie. 12.26 1 5.00 Volksuniversiteit. 15.00 Technisch en wetenschappelijk Engels (Herh. v. les 2). 15.30 Hedendaagse kunst: deel 4. t6.00 Noten en tonen: Solfège voor liefhebbers. 16.30 Nieuwe wiskunde: 4e deel: De impli caties op beroepsniveau v. h. Inschakelen v. d. nieuwe wiskunde. 17.00 Biljarten: te v. d. wereldkampioenschap pen kader 71/2 te Brugge (le dag). 17.55 XlXe Olympiade te Mexico (Eurovisie). En voor Johan de Witt, toen de grote man in de Nederlanden, was hij dè gewenste pion voor allerlei intriges. Het was een rommelige, strijdvaardi ge tijd: de Oranjegezinden en de Sta tenpartij van De Witt zaten elkaar voortdurend in de haren, en tegelij kertijd werd de Tweede Engelse oor log uitgevochten. Gekonkel en politiek gedoe was aan de orde van de dag en rit meester Buat, êltijd in de mening de jonge prins te dienen, liet zich voor elk karretje spannen. Het verhaal zou eentonig worden, wanneer de diverse hoofdmannen niet ook familie hadden en zo komen we dan o.a. thuis bij de Buats. Henri is nl. getrouwd met Elisa beth Musch, die hij hoogacht en die Van Lennep als een brave dame ten tonele voert. Hij heeft daarbij eehter ook nog rekening te houden met haar lastpakkerige moeder, de weduwe Museh-Gats. Ook andere families en hun romantisehe verhoudingen ko men voor het voetlicht, zodat de geschiedenis niet ongezellig is. Arme Jacob van Lennep! Hij heeft zich zo verkeken op zijn Elisabeth Musch! Oorspronkelijk had hij nog een nieuw boek willen wijden aan haar leven na de terechtstelling van haar man, toen zi1 was verbannen, maar bij het napluizen van de histo rie bleek hem „dat Elisabeth een lichtekooi was. net als haar moe der", en dat werd hem te kras. Triest legde hij zijn pen neer. Intussen heeft deze zomer de ca meraploeg niet alleen drie maanden gefilmd in de studio, maar ook enige tijd in en om het uit 1664 daterende en pas gerestaureerde Slot in Zeist, dat fungeerde als prinselijke residen tie. Nieuwsgierigen vergaapten zich op een dag aan de „echte" terechtstel ling op het Broederplein, met de beul in het rood gekleed en heel het plechtig onthoofdingsceremonieel om hem heen. Dat was het einde van ritmeester Buat. Het kostte overigens extra moeite en tijd, hier te filmen, want hoewel de politie het verkeer had omgelegd zodat er niet plotseling een moderne auto in het beeld kon komen, gierden er wei telkens straaljagers over en dan moest er midden in een scène worden gestopt. Er werd verder nog gefilmd in Hoorn en Medemblik, op het strand van Bergen aan Zee en op de La- rense hei. Al gaan we in verbeelding met rit meester Buat eeuwen terug in de tijd, we zullen toch vele bekende ge zichten tegenkomen. Buat zelf wordt gespeeld door Coen Flink (die hier voor speciaal overkwam van zijn verblijf op de Antillen), Johan de Witt door Jan Retèl. De door Van Lennep verzonnen kwade genius van De Witt, Van Espenblad, wordt ten tonel gevoerd door Erich Schneider, j de Invloedrijke orangist Heenvliet door Rob Geraeds. Hoofdrollen bij de dames: Sigrid Koetse als Elisabeth Musch en Caro van Eyck als de we duwe Musch. Na zondag ziet U afleveringen op 27 oktober, 17 en 24 november, 15 en 22 december, 19 januari, 9 en 16 fe bruari en 9 maart. Intrige, intrige! Elisabeth Musch en haar moeder (Sigrid Koetse en Caro van Eyck) zijn vurige aanhang sters van de jonge prins van Oranje, maar toch ver meien zij zich er kronkelend in, dat haar man en schoonzoon Henry baron Buat diensten uitvoert voor de regenten, hetgeen hem ten slotte op landverraad komt te staan. Ned. 1 AVRO 7.06 uur Doebiedoe, nieuw tienerprogramma. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur serie Run for your life. 9.35 uur Voor de vuist weg. Ned. 2 NCRV 6.15 uur Olympische Spelen. 7.03 uur (NTS) Scala, informatie. 8.20 uur eenakter van Yvonne Keuls „Vertel me iets nieuws over regenwormen". 9.05 uur Farce Mejeure, grappenprogramma. 9.15 uur actualiteiten. Hilversum I NCRV en TROS 7.45 uur lichte platen. 9.00 uur hoorspel van Gerrit Pleiter: Automaan. 10.00 uur journalisten spreken met „iemand uit het nieuws". 10.30 uur gevarieerd amusementsprogramma. Hilversum II VPRO en VARA 8.00 uur documentaire over humor in Nederland. 9.00 uur blokfluit-recital door Frans Brüggen. 10.00 uur (NRU) Olympische spelen. (Een wereld in wording) 10 Op de schrijf tafel, die eveneens geheel met papieren, linialen, haken en schrijfgereedschap bedekt was, stond het portret van een man met een buitengewoon intelligent gezicht, die een mo nocle droeg. Dit was het portret van Herman Soergel, de ontwerper van het grootse project van Atlantropa. Tenslotte kon men op dit atelier een boekenplank ontdekken, waarop tel van boeken stonden, die er getuigenis van aflegden, dat de lezer ervan een man was voor wiens leven literatuur nog een andere betekenis had dan die van amusement en ontspanning. Hier woonde blijkbaar een bestudeerder van ideeën en methodes, die niet alleen hemzelf, maar ook de mensheid in haar geheel tot nut strekten. De weinige mensen; die Amadeus Müller meenden te ken nen, zagen in hem een veelbelovende jongeman, ofschoon ze niet zouden durven zeggen, op welke wijze hij hun voorspel ling in vervulling zou brengen. Er scheen in zijn karakter een element van verrassing te zijn. Zijn geslotenheid inzake alles wat hemzelf betrof, bracht zelfs degenen in verwarring, die hem vanaf zijn kinderjaren hadden gekend. Zijn bescheidenheid was alom bekend, niemand behalve dan misschien zijn eigen moeder, wist dat er achter zijn kalme, waardige, uiterlijke verschijning, dat er aohter zijn bedaarde, vriendelijke manier van spreken geheimen scho len, waarover hij nooit sprak, niemand wist, dat hij zorgen en moeilijkheden had, waarvan de mensen gelukkig verschoond bleven en dat hij zich soms geheel als een vreemdeling tegenover de wereld zag geplaatst. En het wai wel zeker, dat niemand vermoedde, dat hij verteerd werd door de geheime eerzucht, om in zijn leven grote wonder baarlijke dingen tot stand te brengen. Hij sprak nooit over die ambities. Hij sprak trouwens nooit over zichzelf. Daaren tegen kreeg men de indruk van hem, dat hij een buitenge wone belangstelling had voor het doen en laten van anderen en men kende hem eveneens als een hard werker. Amadeus scheen verheugd te zijn, toen hij weer in zijn atelier was teruggekeerd. Daar 't al donker begon te worden, draaide hij een lampje op zijn schrijftafel aan. Daarop haalde hij Pauline's rode boekje uit zijn zak te voorschijn. Maar voor hij 't opende, bracht hij 't naar zijn neus en snoof er peinzend de geur van op. Hij speurde bijna de lichame lijke aanwezigheid van de eigenares van dat boekje. Ver dwenen was de voorstelling van het kleine meisje met het springtouw uit de tuin der buren, het verwende kleine meisje, de dochter van rijke ouders. Daarvoor was een nieuwe gestalte in de plaats getreden: een jonge vrouw, een mengeling van schoonheid en intelligentie, waarlijk iets heel zeldzaams. De manier, waarop Pauline tegen hem gesproken had, had hem vermaakt en had tevens een zekere indruk bij hem achtergelaten. Maar toch had hij het lichtelijk dwaas van haar gevonden, dat ze hem dat boekje had gegeven,om er weer een autograaf in de schrijven. Dat was dwaas van haarwaarofniet? Met een glimlach opende hij het boekje. Toen hij 't inzag en las wat er door haar hand en de zijne in geschreven was. zonder dat een ander daar iets aan toegevoegd had, zodat de rest van het boekje onbeschreven was gebleven, raakte hij in gedachten verdiept, hij sloot 't en hield 't met een peinzende trek tussen zijn vingers. Iets van schuwheid maakte zich 'van hem meester, alsof iemand zijn particulier vertrek was binnengedrongen. De twee jaar, die er verlopen waren sedert hij in dit boekje had geschreven, leken hem opeens vol van een bijzondere bete kenis. (Wordt vervolgd) Lappie en Jonas liepen langzaam door het tenten kamp en tussen de baders rond, luid hun waren aanprij zend. De verkoop ging uitstekend. De mars van Lappie was binnen een ommezien leeg en Jonas was er ook bijna door. De meeste pruikebollen hadden hun kammen verge ten, maar er waren er ook een heleboel die ze braken op hun lange haren. Iedereen werd geknipt en was in span ning of het wat zou helpen. De zee golfde en de branding raasde. De zon zakte langzaam naar de kim en het werd donkerder. Een prachtige rode schijn kwam over het wa ter en in de lucht. Het werd nacht. Alle ex-pruikebollen legden zich ter ruste maar of ze zouden slapen.... nou, dat viel nog te bezien, daarvoor was de spanning te groot. 1046: In korte, kernachti ge zinnen deed agent 009 verslag. „Een buitenge woon sluw plan, kolonel", zei hy. „Baas Verholen hier zeer tevreden. Is er van overtuigd, dat de zo genaamde Pjotr Nogrottr stevig in de gevangenis te Gravendrec'ht zit. Ver beeldt zich nu, dat hy hier rustig zyn gang kan blij ven gaan. Intussen zyn we begonnen met de bouw van de „knap-mutator". Zo staat het tenminste op de werktekeningen. Ver der kan ik er geen zinnig woord over zeggen, want ik weet niet wat een knap- mutator eigenlyk is." „Kun je de werktekeningen copiëren?" vroeg kolonel Plimmp. „Uitgesloten", antwoordde Sjeems Pond. „Zezijn te groot en het zijn er te veel. Misschien zou ik ze kunnen fotograferen." „Dan zal ik zorgen, dat er morgen een B.G.D.-microcamera, model SP 11. komt", zei de kolonel. „Let dus goed op. ur JïïchlTLd v'an de contactman is ISTANBOEL. Over en sluiten." Wachtwoord begrepen", herhaalde 009. ..Over en sluiten." Hij schoof de tonfL ^'e.l?an onne ^eer ln de gitaar en keek naar buiten, waar de lief- T v,Ji 5p^ns.»°g steeds was met haar emmers en bussen. -P' °°- dat nog! mompelde hija „Dat is warempel dat hippie, dat zo nodig m myn armen moest flauwvallen, 's avonds in dat dorpscafé! Als daar maar geen narigheid van komt Juist op dat moment keek Jan- tina even omhoog en natuurlyk zag ze daar de langharige Jopie de Bietel staan. „Hai, buurman!' riep ze opgetogen. „Kan jij ook 'bietelmuziek spelen op dat ding? Machtig mooi, man!" Ze wandelde een paar passen naderbij en stelde zich op in een zeer bevallige pose. „Zal ik je 'es een geheim verklap pen?" lispelde ze. „Ik wil later mannekwijn worden in de grote stad. En ik ken ook heel leuk toneel speulen en versies zingen van de rollestoons. Zeg buurman zouwen wij dan niet samen een biet-bend kennen begin nen „Niks biet! Bieten bennen veur't peerd!" knarsetandde toen een nydig iemand, die om het hoekje toekeek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 19