Duitse kerk staat
twee procent af
p£D
E
ANDERE „KLEUR'' IN
17 GEMEENTEN
Kerk in goede positie
voor gesprek met joden
DE BIJBEL
OPNIEUW
LEZEN
Zwolsman
weigert af
te treden
Aantjes (a.r.) steekt «zijn'
minister een hand toe
Veroudering
in studie
U bent toe aan de
voordelen van de postgiro
60.000 patiënten
krijgen uitkering
Confrontatie
kiest voor
isolement
Versprekingen
in de politiek
Een woord voor vandaag
Jeugd niet
voldaan
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
[pc
Thema gebedswe
„Tot vrijheid™
geroepen
Anderhalf jaar:
113 nieuwe
burgemeesters
Ds. Lievaart niet
meer
beroepb,
aar
NBO-actie dicht
bii twee ton
BEBOEPIKCSWBII
WOENSDAG 16 OKTOBER l
Van Spurgeon gaat het verhaal dat hij het commentaar op
Leviticus van Andrew Bonar ontving. Het boek sprak hem
zo aan, dat hij het de schrijver toezond met het verzoek er
zijn handtekening in te zetten en een foto in te plakken.
Een paar dagen later kreeg hij het boek terug met een brief
je van de exegeet: „Geachte Spurgeon, hier is het boek terug
met mijn handtekening en mijn foto. Als je nog een poosje
had willen wachten, zou je een veel beter gelijkend portret
ontvangen hebben, want ik weet dat „wij Hem gelijk zullen
wezen, want we zullen Hem zien gelijk Hij is."
Bonar citeerde uit de eerste brief van Johannes. Die woor
den zijn een troost voor ieder die met zichzelf moeite heeft.
Wat werken we vaak hard aan onszelf om betere christenen
te worden. Hoe vruchteloos en vermoeiend vaak. We verge
ten dan dat God aan ons bezig w. Hij wil ons hervormen naar
het beeld vhn Christus. Zo zullen we zijn. Dat is een belofte,
die Hij niet vergeet.
Dat betekent niet dat wij dus kunnen leven zoals we willen,
„want God is toch met ons bezig". Het betekent wel dat we
minder krampachtig mogen leven. Wij worden niet wat we
moeten zijn uit eigen kracht, maar uit Zijn kracht. Ook op
dit punt gaat het om geloof en niet om goede werken.
We lezen vandaag: Psalm 104: 24-35.
UTRECHT „Bekering van
Israël is bekering van kerk
en Israël allebei" was de kern
van het betoog dat ds. S. Gers-
sen op de jaarvergadering van
de hervormd-gereformeerde pre
dikantsvrouwen, gisteren in
Utrecht hield. „Maar bekering
van het joodse volk betekent
niet, dat het zoals velen het op
vatten, tot de christelijke kerk
moet gaan behoren".
Beter dan over Christus te praten
moet men proberen Hem te laten zien.
Joden moet men beginnen te aan
vaarden zoals ze zijn, dat is zolang
niet gebeurd en laten wij zelf ge
woon blijven zoals we zijn bij het
contact De vruchtbaarste gesprekken
heb je als je er niet op uit bent in
tegenstelling tot wanneer je meent,
dat je deze mensen moet overtuigen.
Het onderwerp van ds. Gerssen,
de secretaris van de hervormde raad
voor de verhouding tussen de ker
ken en Israël was: Israël en wij.
(Van een onzer verslaggeefsters)
DEN HAAG De heer R. Zwols
man heeft verklaard niet voor 25 ok
tober (de datum, waarop de jaar
vergadering wordt gehouden) te zul
len aftreden als president-commissa
ris van de EMS, ondanks de druk, die
wordt uitgeoefend door de „commis
sie van w(jze mannen".
H(j wil dat eerst iemand wordt ge
vonden. die zjjn taak kan overnemen.
Het gesprek tussen de heer Zwols
man en enkele van de wijze mannen,
onder wie de heer W. A. de Jonge,
oud-vice-president van Philips en
oud-minister dr. G. M. J. Veldkamp,
is vandaag voortgezet.
De reden, waarom men de heer
Zwolsman beweegt af te zien van zijn
dominerende positie in het concern,
is, dat pas na zijn aftreden een reor
ganisatie in de ondoorzichtelijk ge
worden EMS kan worden doorge
voerd. Over deze noodzakelijke reor
ganisatie heeft de commissie van wij
ze mannen een rapport opgesteld.
Intussen is in deEMS-affaire een
nieuw conflict ontstaan door een
schrijven van jhr. M. R. van Lennep,
lid. van de raad van bestuut van de
EMS. Hij vraagt hierin de heer
Zwolsman rectificatie van «de in het
jaarverslag gemaakte opmerking, „dat
de heer Van Lennep zonder motive
ring niet aanwezig is geweest in de
vergadering, waarin de jaarstukken
werden vastgesteld".
De heer Van Lennep en zijn mede
directeur drs. A. H. Langeraar heb
ben inmiddels ontslag aangezegd ge
kregen van de heer Zwolsman.
Volgens de heer Van Lennep heeft
hij de stukken niet getekend omdat
hij het concept daarvan pas kreeg in
de bijeenkomst, waar de handteking
werd verlangd. Andere bezwaren: hij
zou geen kennis hebben kunnen ne
men van de taxatierapporten, noch
van enig accountantsrapport betref
fende de jaarstukken. Tevens werd
hij niet op de hoogte gesteld van de
volledige rapportering van de com
missie van wijze mannen.
(Van onze kerkredactie)
BERLIJN De regionale sy
node West van de Evangelische
Kerk in Duitsland heeft al haar
ledenkerken, gemeenten en ker
kelijke instellingen gevraagd,
twee procent van hun inkomsten
af te staan voor de strijd tegen
de armoede, de honger en de
nood in de wereld.
Voor 1975 zullen zij dit percentage
moeten hebben verhoogd tot vijf. De
synode riep de individuele kerkleden
op, minstens één procent van hun in
komen ter beschikking te stellen van
het werelddlakonaat.
Deze concrete uitspraken gingen de
aanwezige jongeren echter lang niet
ver genoeg en zo kwam het 'tegen het
einde van de «ynode tot een incident
Spandoeken
Aan de balustraden van de publie
ke tribune hadden de jongeren vijf
spandoeken gehangen. Daarop wer
den de synodeleden gekwalificeerd
als „onboet vaardigen", „blinden",
„huichelaars" en „huurlingen". Toen
de synodepraeses dr. Hans Puttfarc-
ken vroeg de doeken te verwijderen,
verliet het merendeel van de jonge
ren demonstratief de vergadering.
Het waren de leden van de werk
groep „Kritische Synode" en drie van
de zes officieel uitgenodigde jonge
ren-gedelegeerden.
Op pamfletten, die zij uitstrooiden,
zeiden zij: „Vier dagen lang hebben
wij geprobeerd uw christelijk gewe-
(Vervolg van pag. 1)
Wijzigingen die de regeringsfrac
ties uitdrukkelijk aangebracht willen
zien, zijn:
De wet moet een tijdelijk karak-
ten krijgen. Tot 1 januari 1974.
Bejaarden moeten buiten de sfeer
van het wetsontwerp blijven.
Woningen die na 1 januari 1968
zijn gesubsidieerd hebben geen speci
fieke bestemming meer (niet voor de
laagste inkomensgroepen) en moeten
worden uitgezonderd.
De grens voor heffing moet
15.000 in plaats van 12.000 wor
den.
Veel aandacht werd geschonken
aan de zogenaamde hardheidsclausu
le om voor bepaalde schrijnende ge
vallen een uitzondering te maken.
Als voorbeeld werd onder meer ge
noemd die groep van ambtenaren die
door de overheid gedwongen is een
woningwetwoning te accepteren.
De Kamer vond het maar een naar
wetsontwerp, weliswaar beter dan
het voorstel-Bogaers, maar toch nog
met veel onbillijke kanten. Bij de
minister werd er op aangedrongen
eens serieus te denken over een vol
ledig andere opzet van het subsidie
beleid. Zowel regeringsfracties als
oppositie spraken zich uit voor indi
viduele subsidies. De Democraat Ny-
pels dacht dat dit in 2 jaar kon wor
den verwezenlijkt. De woning wordt
dus niet meer gesubsidieerd, maar de
bewoner.
De minister zal met zware argu
menten moeten komei), aldus de heer
Scholten, om de doelmatigheid en
rechtmatigheid van deze doorstro
mingsmaatregel aan te tonen. Hij
voelde meer voor een huurheffing op
basis van kostprijs van de woning en
huuropzegging voor die mensen die
te veel verdienen.
liet de doelstelling van de mi
nister, de doorstroming te bevorde
ren, kon men zich verenigen, maar
wel werd gevraagd of de minister
concreet kon toelichten hoe de
doorstroming met dit wetsontwerp
wordt bevorderd.
De heer Van den Doel had bere
kend dat slechts een vijfde van de
350.000 gezinnen die minder dan 10
procent van hun inkomen aan huur
besteden, in woningwetwoningen wo
nen. Voor hem is de doorstroming
nihil te achten, omdat je niet alleen
moet willen, maar ook kunnen uit
wijken naar een duurdere woning.
Steun
De heer Aantjes (a.r.) wilde „zijn"
minister wel een hand toesteken. Wat
betreft het mee laten betalen van
bewoners van premiewoningen, die
speciaal voor de lagere inko
mensgroepen gebouwd ziin, wilde hij
het antwoord van de minister afwach
ten. Hij verheelde overigens niet dat
dit juist de woningen zijn die de
„doorstrortiers" moeten opvangen. Hij
twijfelde er niet aan, dat dit
wetsontwerp het zou halen, zij het
gewijzigd.
De heer Aantjes meende dat het
geen populair wetsontwerp is, maar
het gaat er om de laagste inko-
mensgroenen de mogelijkheid te ge
ven goedkoop te wonen. Ook hij
meende dat de regering moet gaan
werken in de richting van de indivi
duele subsidie. Hij vroeg of niet meer
rekening kon worden gehouden met
diegenen die veel geld hebben
besteed aan de verbetering van hun
woning.
De suggestie van de socialist Van
den Doel om ook eigen woningen on
der d. regeling te laten vallen, on
dervond verzet: de subsidie hiervoor
verleend, heeft een ander doel en het
zou te gek zijn deze mensen te dwin
gen mee te doen aan de doorstro
ming.
ten bloot te leggen, maar wij kwa
men nog niet eens tot uw huid. Met
een goedkope twee procent hebt u
een interne vrede gekocht op kosten
van hen, die voor uw ogen verrek
ken."
Deze jongeren wilden niet alleen,
dat de kerk belangrijk meer geld zou
uittrekken voor ontwikkelingshulp,
maar ook dat zij dat geld voortaan
niet meer zelf zou besteden, maar ter
vrije beschikking zou stellen aan de
vertegenwoordigers van sociaal-revo
lutionaire landen en groepen in Afri
ka, Azië en Latijns-Amerika.
Zij eisten verder, dat de kosten
voor kerkbouw (voor de protestanten
in West-Duitsland en West-Berlijn
jaarlijks op een bedrag tussen de
driehonderd en vierhonderd miljoen
geschat) met een derde deel zouden
worden beperkt ten behoeve van de
ontwikkelingshulp.
Ook namen zij het de synode kwa
lijk, dat deze een voorstel had ver
worpen, om bij de regering aan te
dringen op een verhoging van de ont
wikkelingshulp tot twee procent van
het nationaal inkomen en op de in
voering van een speciale belasting
ten behoeve van de ontwikke
lingshulp.
Tenslotte hadden deze jongeren
ook nog pogingen gedaan, de synode
te bewegen tot het uitspreken van
een schuldbelijdenis, zoals de Evan
gelische Kerk in Duitsland in 1945
heeft gedaan.
Die schuldbelijdenis zou als volgt
moeten hebben luiden: „Wij hebben
lange jaren niet gestreden tegen de
onrechtvaardige economische verhou
dingen, waarvan wij wel profiteer
den. Wij beschuldiger onszelf, dat
wij ons niet duidelijk ingezet hebben
voor de zaak van de lijdenden in de
wereld, dat wij niet vrijer onze voor
ingenomenheid overwonnen hebben
en ons in ons handelen niet hebben
laten leiden door de nood van het
grootste deel van de mensheid."
Aartsvaders
De drie jongerenafgevaardigden,
die de synode verlieten, zeiden in een
eigen verklaring: „Wij hebben ge
leerd. dat de aartsvaders die hier bij
een zijn, in begrippen denken en
spreken, die wij niet meer verstaan."
Provoceren is volgens hen nog de
enige mogelijkheid om een discussie
te krijgen.
De leden van de werkgroep „Kri
tische Synode", grotendeels jonge
predikanten en theologische studen
ten, hebben aangekondigd volgende
maand weer actief te zullen zijn. Dan
vergadert de synode van de Berlijnse
kerk.
(Van een onzer verslaggevers)
RIJSWIJK „Er worden over de
rechten van de bejaarde in onze sa
menleving. veel dierbare woorden
gesproken. Toch mag men bij sommi
ge uitingen zich wei eens afvragen of
onze maatschappij inderdaad bereid
is de bejaarde zonder discriminatie in
de samenleving te accepteren. De be
jaarden vormen kwantitatief een
steeds groeiend deel van onze bevol
king. Het absolute aantal mensen bo
ven 65 jaar stijgt, vooral het aantal
vrouwen, zodat deze groep thans
1.250.000 mensen omvat".
Dit zei gistermiddag staatssecreta
ris dr. R. J. H. Kruisinga van sociale
zaken en volksgezondheid bij de ope
ning van het nieuwe gebouw in het
TNO-complex ten behoeve van de
Werkgroep Experimentele Gerontolo
gie (leer van de oude mens).
Dr. Kruisinga noemde gerontologie
fascinerend omdat het samenhangt
met en raakt aan de wortels van tal
van filosofische theorieën en aan de
religieuze mystiek. Hij meende, dat
niet mag worden geschroomd publie
ke middelen aan te wenden voor we
tenschappelijk onderzoek dat niet di
rect is gericht op enig economisch
voordeel.
Wat de werkgroep in het nieuwe
complex wil onderzoeken: wat is ver
oudering, hoe begint het, hoe ver
loopt het en wat is er aan te doen.
„We zijn vanuit dezelfde God ge
roepen. We staan onder de belofte,
dat we in Israël zijn ingelijfd en de
naam van Sions kinderen mogen dra
gen". aldus ds. Gerssen, die meende,
dat de zending tekort is geschoten in
de visie op het joodse volk.
Vrijblijvend
Uitdrukkingen van deze tijd als
„gesprek" en „ontmoeting" met Israël
zijn woorden die het eigenlijk niet
doen. Maar het is onmogelijk de ver
houding met Israël recht te doen. De
ontmoeting met het joodse volk kan
echter nooit van vrijblijvende aard
zijn.
Vroeger was er geen open verhou
ding te verwachten tussen christenen,
die de macht hadden en joden, die
dit absoluut niet hadden. Nu it ech
ter de kerk weggeslagen. Als we eer
lijk zijn moeten we zeggen, dat de
kerken met elkaar vandaag weinig in
te brengen hebben, ook in Uppsala
niet. Ze bevinden zich op zo'n manier
in een gelukkige positie voor een
gesprek.
Spreker noemde het verheugende
symptomen, dat men ook van joodse
kant met christenen in tontact wil
komen. Hij vertelde ovei het ver
zoek, dat aan Nes Ammim is gedaan
om er theologen te laten komen,
waar geïnteresseerde Israëli's mee in
contact kunnen komen, bijvoorbeeld
een week lang. In de Hervormde
Kerk worden nu voorbereidingen ge
troffen om een predikant uit te zen
den naar Nes Ammim.
Voor mensen op posten, die na 1948
zijn gevestigd, wil men in Israël geen
visum geven, maar in dit geval doet
men het van harte, volgens de
Utrechtse predikant.
Ds. Gerssen schetste in het begin
van zijn toespraak het verschil tus
sen de opvattingen over Israël vroe
ger en nu. Als het vroeger over het
joodse volk ging dacht men aan iets
ouds, iets met een, heel lange geschie
denis.
Toekomst
De beelden van nu ziin van een
jonge staat, van kibboetsen, jonge
dansers, kortom van opbouw en ont
wikkeling. Tegenwoordig wordt ge
dacht aan het jonge, het verwach
tingsvolle beeld van de toekomst.
Volgens sommigen was het joden
dom niet zozeer door belofte maar
door vloek en verwerping getekend.
Nu heeft men op zijn minst moeite
met die gedachtengang. Opnieuw is
men gaan nadenken na de jodenver
volging in de tweede wereldoorlog en
bij de stichting van de staat Israël.
Is dat joodse lijden alleen maar
straf, of komt daarin misschien op
duidelijke wijze tot openbaring dat
er een verkiezing van Israël is? Ging
het alleen maar om het joodse volk
of ging het alleen maar om een aan
val op de God van Israël? Er zijn
veel vragen, waarop niemand een
antwoord weet.
Wat betreft de stichting van de
staat Israël, dat is een droom, die
door alle eeuwen heen is gekoesterd.
Het Zionisme alleen is een modern
verschijnsel. In onze tijd spitsen zich
de dingen van het joodse volk op
dramatische wijze toe. Je kunt de
stichting van de eigen staat niet on
der de categorie van religie of poli
tiek onderbrengen. Het is meer.
Maar dat betekent, dat we worden
gedwongen de Bijbel opnieuw te
gaan lezen. Hebben we niet over Isra
el gesproken alsof het over beelden
ging, in plaats van over de aarde?
Conflict
Ook sprak ds. Gerssen over het
verschrikkelijk conflict tussen Jezus
en zijn volk „zij hebben Hem niet
aangenomen". Wij zouden zeggen,
daarmee is het afgelopen, maar zo is
het niet, want dan zou het gedaan
zijn met Gods trouw. De roeping en
verkiezing van Israël worden niet
herroepen.
Tweede spreekster was gisteren de
arts mevr. M. M. Plomp-van Harme
ien uit Zeist. Haar onderwerp was:
Experimenten in de geneeskunde.
Ongeveer zestig dames maakten
gisteren de bij'eenkomst in het ge
bouw van CSB mee. Maar het
bestuur is daar nog niet tevreden
mee, omdat er 180 hervormd-gerefor
meerde predikantsvrouwen in het
land zijn.
(Advertentie)
Dringt direct door tot aan
de baard van de pijn
||eumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
11 verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt 1 Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
U hebt immers een salaris of
andere inkomsten!
Kies dan ook de
makkelijkste manier van
ontvangen en betalen:
via de Postgiro.
Een handig boekje „Wat u
met uw postrekening kunt
doen..." ligt bij elk
postkantoor voor u klaar.
Daarin vindt u alles over de
eenvoud en het gemak van
zo'n postrekening, over de
tijd- en geldbesparing,
rentegevende rekeningen bij
diverse spaarbanken enz. enz.
jyj |nni\
Voor bestaande
rekeninghouders
(nu al 1.600.000) is het boekje al
even nuttig. De service is zo
uitgebreid dat lang niet iedereen
volledig profiteert van alle
postgiro-mogelijkheden. Daarom
krijgen alle particuliere
rekeninghouders het boekje
thuisgestuurd.
POSTCHEQUE- EN GIRODIENST
van en voor ons allemaal
Wet bijzondere ziektekosten
AMSTERDAM Bijna 60.000
patiënten worden dit jaar ver
pleegd voor rekening van de
nieuwe volksverzekering, die op
1 januari van kracht is gewor
den: de Algemene wet bijzondere
ziektekosten.
Onder hen zijn 25.400 geesteszieken,
15.800 lichamelijk zieken, 15.600 zwak
zinnigen, 1.500 zintuigelUk gehandi
capten en 700 anderen. Voor hen
wordt in 1968 bijna 600 miljoen gul
den uitgegeven.
Aludus deelde de voorzitter van de
Ziekenfondsraad, dr. W. L. P. M. de
Kort ons mede.
De raad raamt het aantal patiënten
dat volgend jaar een beroep op de wet
zal doen op bijna 63.000. Daar zal 870
miljoen voor nodig zijn.
Een premieverhoging tot 0,9 procent
is genoeg om de kostenstijging op te
vangen, maar de Ziekenfondsraad
vindt het wenselijk de premie tot 1
procent te verhogen. De meerop
brengst (41 miljoen gulden) is dan
bedoeld als financieringsreserve.
Dr. De Kort bestreed de opvatting,
als zou de uitkering alléén aan pa
tiënten die verpleegd worden in een
erkende inrichting, discriminatie I
Elke verpleeginrichting kan erlfe
worden. Men moet dan aan enf
normen voldoen, waardoor de I
een sanerende invloed heeft, fg&j
Patiënten in niet-erkende inricw®*-
gen moeten een beroep doen oi|
Algemene bijstandswet.
GENÈVE „Tot vrijheid
pen" zal het thema zijn van de
van gebed voor eenheid tuss
christenen, die in 1969 weer als
ouds van 18 tot 25 januari gehi
wordt.
Het thema is ontleend aan Gi
5 13. Evenals vorige jaren koi
ook ditmaal weer een (advies)-
gie voor gebruik tijdens de g<
week. Deze liturgie is voorbe
door de afdeling voor Geloofsbeli fge:
nis en Kerkorde van de Wereldr
en een groep rooms-katholieken,
samenwerken met het Vaticaanse
cretatiaat voor de eenheid.
Zeven maanden voor
kerkdienstverstoring
BERLIJN Wegens huisvrede-
breuk en verstoring van een kerk
dienst in de Kaiser-Wil-
helm-Gedachtniskirche op Ooude-
jaarsavond is de 25-jarige student
Fritz Teufel tot zeven maanden ge
vangenisstraf veroordeeld.
DEN HAAG Van de 113 burgemeesters die in de afgelopen
anderhalf jaar zijn benoemd, hadden er zeventien een andere poli
tieke kleur dan hun voorganger.
Dit antwoordt minister Beernink op vragen uit de Kamercommis
sie voor binnenlandse zaken.
vervangen door resp. een socialist
en een KVP'er. In Oudendijk nam
een KVP'er de plaats in van een
socialist.
Verder werden in Den Helder en
Ruinen socialisten opgevolgd door
liberalen en in Brummen en Alblas-
serdam was het net andersom. In
Kantens en Vlissingen kwamen
PvdA'ers in de plaats van burge
meesters, van wie de politieke kleur
niet bekend is.
De CHU-burgemeesters in Zuid-
Beijerland, Ouderkerk aan den
IJssel en Staphorst werden opge
volgd door anti-revolutionairen.
Omgekeerd kwamen CHU'ers in
Veenendaal, Stedum en Asperen/
Heukelum, waar een ARP'er zetelde.
In Hellevoetsluis moest een
CHU'er wijken voor een PvdA-man.
Abbenbroek/Oudenhoorn kreeg een
a.r. burgemeester als opvolger van
een WD'er. Dit houdt verband met
het feit dat deze gemeenten binnen
afzienbare tijd bij herindeling wor
den betrokken.
Dat geldt ook voor Wijdenes/
Schellinkhout. Berkhout en Ouden
dijk. De liberalen in Wijdenes/
Schellinkhout en Berkhout werden
Veel HBS'ers in
jur. faculteit
ROTTERDAM De juridische fa
culteit telt veel HBS'ers Voor de
eerste maal dat de mnpelilkheid open
stond met het einddiploma HBS
rechten te gaan studeren hebben
daarvan 49 eindexaminandi gebruik
gemaakt. Dat is de helft van het to
taal aantal jongelui dat bij de fakul-
teit staat ingeschreven.
Met de Nutsakademie voor Pedago
gische en Maatschappelijke Vorming
heeft de NEH de verplichte bijscho
ling in Latiin. Deze categorie studen
ten krijgt een programma van twee
jaar tot het kandidaatsexamen. Het
fakulteitsbestuur meent dat zo de
beste kansen worden verkregen Aan
de nog jonge fakulteit werd pas vorig
jaar het eerste doktoraal examen af
gelegd.
In enkele gevallen heeft de minis
ter de benoeming van een burge
meester van een andere politieke
kleur bevorderd, omdat in de loop
van de jaren het jólitieke en/of
geestelijke klimaat van de betref
fende gemeente is veranderd.
(Van nze kerkredactie)
ROTTERDAM Confrontatie, het
blad van de greep van verontrusten in
de Rooms Katholieke Kerk heeft het
pastoraal instituut meegedeeld het
pas begonnen gesprek niet te willen
voortzetten. Confrontatie heeft ec-n
verzoek van kardinaal Alfrink naast
zich neergelegd om verder te spreken.
Een eerste gesprek dat moei
zaam verliep is in mei gehouden.
Unaniem werd toen besloten dat het
een vervolg zou kriigen. Het was op
het verzoek van het Nederlandse
episcopaat georganiseerd door het
pastoraal instituut.
In die mei-vergadering werd ook in
principe besloten een gezamenlijk
tijdschrift uit te geven van verschil
lende groeperingen. Nu zegt de groep
dat het zijn eigen strijd wil voortzet
ten. Het blad heeft daarmede voor
het isolement van de verontrusten
gekozen.
(Van onze kerkredactie)
OOSTERWOLDE (Fr.) De
classis Amersfoort van de Gerefor
meerde Kerken (vrijgemaakt) heeft
besloten het preekconsent van de
voormalige gereformeerde predikant
ds. G. Lievaart niet te verlengen.
Hierdoor mag hij niet meer preken,
terwijl hij ook niet meer beroepbaar
is.
Dit besluit hangt samen met het
feit, dat ds. Lievaart enkele weken
geleden bedankte voor een beroep
naar Delfzijl. De predikant is van het
besluit van de classis in appel ge
gaan bij de particuliere synode van
Utrecht, die vandaag bijeen is ge
komen.
Begin 1967 ging ds. Lievaart in
Nieuw-Loosdrecht, waar hy predi
kant was, naar de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt) over. In
maart 1967 stelde de classis Amers
foort hem beroepbaar. Eind augus
tus 1968 kreeg ds. Lievaart, die in
middels naar Oosterwolde verhuisd
was, zijn eerste beroep.
Ds. Lievaart begon zijn loopbaan
als predikant in de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt). In verband
met de zaak van ds. Van der Ziel
ging hij in 1965 naar de Gereformeer
de Kerken over, vanwaar hy nog
geen twee jaar later terugkeerde.
AMSTERDAM De speciale na
jaarsactie van het Nederlands Bijbel
genootschap „Neem een bijbel voor
uw rekening" is goed op weg naar een
opbrengst van twee ton.
Na wat publiciteit, enkele radio
programma's. een bescheiden adver
tentieserie en drie tv-uitzendingen is
er nu aan giften van particulieren al
meer dan 160 000 gulden binnengeko
men Daar komt nog bij het resultaat
van de acties, die door christelijke
sportverenigingen gevoerd worden.
«lil
IF
iel*
F
(Van onze parlementsredactief
DEN HAAG Wandelgang!
de parlementaire columnist vjgri
De Volkskrant (Henry Faaltel
heeft weer een aantal kostelijf
versprekingen van politici gebi
deld (bij Bruna, Utrecht): 1
Rode Boek ie van Wandelgangtkat
Formaat van Mao, teksten v
Mao en tekeningen van Oplai
Er is nauwelijks een bet
aanbeveling mogelijk dan enke
citaten. Vooral minister De Bic1
,de
■te
moet het bijwonen van Kami
vergaderingen voor Wandelgi
ger de moeite waard mak»
..Deze laatste hoop is nog niet
laatste hoop". Over het buit
land: .Nederland doet dit zo.
Ie andere buitenlandse lani
doen anders". Even later:
buitenlanden... eh... alle landen
buitenland".
Over het te water laten vide
schepen: „Ek zie niet hoe u w<
kunt maken dat het van de helli
gen rol". Over de heer Veroli
„Wat betreft de natte en de dro|de:
reparatie heb ik gemeend,
Verolme alleen droog zal zijl
Minister Schut: „Meneer
voorzitter nu is er hier al
gewezen., ik wee1 niet meer doj
wie... o ja, ik was het zelf'.
Van Eibergen- „Het gebooriJG
dn-oie miinerzijds".
Oud-minister Teulings was o!
een geweldig verspreker: Jvi
meneer de voorzitter, dat kunnpe
we nou wel doer., maar het
seen doden aan de ziik".
Geertsema: „Wat doet
kaart daar?" Voorzitter
Th'el: Die kaart doet niets,
ef-nt daar alleen maar".
Dr. Sch urine (met zeki
trots): Tk heb een vriend
die is arts in Nieeria en die ht
oer dag wel 600 mensen aan
meert verschrikkelijke ziekti
Nog eens minister Schut:
weet niet wat mevroif
Oroensmit bedoelt, maar ik
,r*nf lat zii oplMk heeft"
Ruim 140 blidzüden met ane)
dotes, monies en verspreking!
die de politiek van een andê)
•mnnirrer 'jfóp laten zien.
E
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vroomshoop (toez.):4n
Schuurman te Vollehove.
GEREF. KERKEN l.„
Beroepen te Parijs (as. vac. H. J.
ter): J K. Welbedacht, stud. pr»?te
Delft tin
Aangenomen naar Buitenpost- ai
Schippers te Dandenong (Australië
GEREF GFMFFNTEN
Bedankt voor Ve«»npndpn1- J C.
strate te **<*1««kprke
EVANG. LUTH KERK fen
Aangenomen naar Tiel: prop.
Mulder te Bussum.
der
du