ver binding sman Strijdkrachten worden niet va n VS versterkt „Emigratieparagraaf mat en zonder elan" Samenwerking van 18 is een open zaak DR. J.M. DE JONG OVERLEDEN DAALDERORf Grenzen vervagen in diaconaat en kerk Een woord voor vandaag Prediker bij Gods genade, bekwaam en origineel theoloog Verontrusten schrijven over prof. Augustijn Voorzitter van Gelderse CBTB treedt af Boiler Vechtpartijen b Israël-Ghana MAANDAG 14 OKTOBER En al wie aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles; zij om een vergankelijke erekrans te verkrijgen, wij om een onvergankelijke (1 Korinthiërs 9 25). Je kunt als christen leren van de sport, dat wist Paulus al. Het is de moeite waard, om Mexico eens vanuit dit gezichtspunt te volgen. Conditie en concentratie, enthousiasme en de laatste inzet zijn voorwaarden voor succes in de sport èn voor het geloof. Ook in het geloof win je niet in een handomdraai. De marathonsloop door dit leven telt oneindig veel stappen. Maar wie begonnen is met het evangelie houdt het vol. Buiten adem raken we, als we niet blijven in de training van de navolging van Christus. We kunnen uitvallen. Eerst maar een paar meter, een beetje gebrek aan gebedsdiscipline, een stukje wanorde in ons leven. Voor we het weten, wordt de afstand groter, de twijfel groeit en de „erekrans" gaat verloren. Wie regelmatig onder de maat blijft, kan de wedstrijdsport vaarwel zeggen. Dat kan een christen nooit. Hij moet verder lopen. Het gaat om zijn leven. In één opzicht is de christen anders: hij weet, dat zijn krachten hopeloos tekort schieten. Maar hij mag ook weten, dat God hem krachten geeft! Wij lezen vandaag Psalm 102 1-29. (door prof. dr. H. J. Heering) LEIDEN Dr. J. M. de Jong is overleden. Prediker bij Gods genade, bekwaam en origineel theoloog, gezocht spreker voor radio en televisie en honderden conferenties in binnen- en buitenland, verbindingsman tussen de kerken en tussen de kerkelijke richtingen, tussen kerk en kunst, tussen geloof en natuurwetenschap, tussen theologie en moderne cultuur. Zijn functie was de laatste jaren het rectoraat van het semi narium der Nederlandse Her vormde Kerk Hvdepark te Drie bergen. Maar functionaris in de enge zin van het woord is hij nooit geworden. In de televisierubriek Opspraak en verdere uitzendingen van uit Hilver sum hield hij zijn flitsende discussies met Han Lammers en andere discus sies, die altijd meer waren dan een fraai intellectueel steekspel. Alleen al omdat de partners zonder geeste lijk of theoretisch harnas streden, open, fel en kwetsbaar tegelijk. In de grond minder bekommerd om gewond HILVERSUM In de brief, die de vereniging van verontrusten in de Gereformeerde Kerken „Schrift en getuigenis" aan deputaten voor de oefening van het verband met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit heeft gezonden, spreekt zij haar „grote ongerustheid en ver ontwaardiging" uit over uitlatingen van prof. dr. C. Augustijn, verleden week in Middelburg, met natne be treffende de historiciteit van de fi guur van Adam. De vereniging wijst er op, dat de synode bij de terzijdestelling van „Assen" „met klem gewezen heeft op de onaantastbaarheid van wat de kerken belijden in zondag 3 van de Heidelbergse Catechismus. Wij me nen, dat de uitlatingen van prof. Au gustijn daarmede in flagrante strijd zijn en verzoeken u hem hierover te onderhouden". Voorzitter P. C. Elfferich: (Van onze soc.-econ. redactie) AMERSFOORT De problematiek van 'de ruimtelijke ontwikkeling en werkgelegenheid vragen in ons land dringend om een oplossing, maar on ze grenzen behoeven deze oplossing niet te markeren. Over dit aspect zwijgt de memorie van toelichting bij de begroting van sociale zaken en volksgezondheid. De Christelijke Emigratie Centrale wil hierop echter duidelijk wijzen. De emigratiepara graaf in de memorie van toelichting is mat en zonder belang, maar de CEC zal in dit opzicht haar werk wel met elan voortzetten. Met deze woorden haakte zaterdag de heer P. C. Elfferich in de jaarver gadering van de centrale in op de begroting voor 1969. Voor jonge vakbekwame mensen is er nog altijd een wenkend perspectief Prof. Verdam in Gespreks Centrum (Van onze parleYne" tsreda ctie) OOSTERBEEK „De samenwer king van de i8 is nog maar in een beginfase. Een belangr'ik punt zal de programmatische uitwerking zijn. Als het tot een gesprïk over een stem busakkoord in de 18 komt, zal d't een open stembusakkoord moeten zijn; toegankelijk voor anr"ere partijen." Dit zei het AR-Eerste Kamerlid prof. mr. P. J. Verdam zalc'dag in Oosterbeek, op een bijeenkomst van het Nederlands Gesprek Centrum, die was gewijd aan de par tij vernieuwing. De kwestie van het stembusaknoord was hierbij een belangrijk onder werp. Prof. Verdam waarschuwde dat men niet via een stembusakkoord moest proberen kunstmat ge te genstelling is veel te geforceerd. Er zijn diverse tegenstellingen in de po litiek. Hoe wil men een tegenstelling creëren wanneer de groep meerder heidspartijen PO zetels haalt en de minderheid '0?. aldus prof. Verdam. Het socialist'sche Tweede Kamerlid drs. E. van Thijn noemde een stem busakkoord de enige mogelijkheid om het pluniforme partijstelsel in Nederland als een gezonde democra tie te laten functioneren. Hij noemde de uitspraak die mr. Biesheuvel on langs in de Kpmer deed over de te genstelling tussen gouvernementele partijen en exelusivistische partijen, onjuist. Het gaat er om of men de kiezer laat beslissen over de sa menstelling van het toekomstig kabi net of achteraf los van de kiezer een kabinet gaat formeren. Daar ligt het werkelijke onderscheid tussen de partijen, aldus drs. Var. Thijn. Belangrijker Hij noemde de stuiting van het af brokkelingsproces der partijen door middel van een stembusakkoord be langrijker dan de regeerbaarheid van ons land op korte termijn. Drs. Van Thiin meende dat PvdA, D'66 en de PPR op korte 'ermijn tot besprekin gen over een stembusakkoord dienert te komen en daarbij risico's moeten durven nemen. D'66 woordvoerder drs. Walthuis en dr. M. van Huiten (PPR) sloten zich aan bij de noodzaak om tot een linkse concentratie te komen. De heer Walthuis zei het een ramp te vinden als een Nederlandse CDU aan het bewind zou komen. „Wij hebben geen behoefte aan een Wereldraad van Kerken in de Nederlandse poli tiek". betoogde hij. Dr. Van Huiten meende dat de tijd dat de drie con fessionele partijen gezamenlijk een regering konden vormen gelukkig voorbij was. Hij deed de uitspraak dat de PPR het politiek confessiona- lisme nadrukkelijk heeft afgezworen. De heer Van Huiten zei niet te begrijpen waarom het Democratisch Centrum Nederland (de groep van dr. Couwenberg) nog niet uit de KVP naar de PPR was overgegaan. Hij betreurde het dat wel diverse leden van de ARP thans lid van de PPR zijn maar dat het AR-kader in de ARP was gebleven. Dr. S. W. Couwenberg stelde hier tegenover dat het in de politiek in de eerste plaats op daden aankomt en niet zozeer op radicale woorden. Bo vendien is, aldus dr. Couwenberg, het confessionele element in de KVP steeds meer een fagade geworden. Veel sterker dan in de ARP worden duidelijk politieke punten van be lang. Een meer genuanceerde opvatting vertolkte de VVD'er D. van Breemen. Hij betoogde dat een stembusakkoord nooit een doel in zich zelf mag wor den maar altiid een middel moet blijven. We kunnen het stembusak koord slechts gebruiken als paarde- middel wanneer de regeerbaarheid van ons land volledig vast dreigt te lopen, aldus de heer Van Breemen. Het was jammer dat het forum niet meer inging op een vraag uit de zaal wat er moest gebeuren wanneer een groep partijen die een stem busakkoord afsluiten geen meerder heid haalt. Duidelijkheid Ook de vraag naar politieke duide lijkheid kreeg een uitvoerige behan deling. Dr. Van Huiten noemde hier voor een zestal punten. Onder meer de bereidheid de defensie- en land bouwuitgaven te verlagen ten voor dele van de begrotingen van onder wijs, volkshuisvesting en ontwikke lingshulp. Drs. Van Thijn waarschuwde voor het verstarren van de vernieuwingsbeweging in de Nederlandse politiek. Met name D'66 maakt momenteel zoals wielrenners een ..sur place" Prof. Verdam waarschuwde dat duidelijkheid niet ..in de winkel te koop" is. De eendracht in ons volk kunnen we afschrijven. De Neder landse bevolking is politiek pluri form. Politieke partijen zijn geen gesprekcentrum. Er moet geregeerd worden. De heer Verdam zei persoonlijk behoefte te hebben aan een confessione'e partij. Politiek voe ren is niet alleen een kwestie van programma's maken. Er is bezinning nodig op de uitwerking en de diepere vragen die b.v met de mechanisatie samenhangen. Daarvoor heb ik. aldus prof. Ver dam behoefte aan bezinning met ge lijkgestemden. Hij vond het merk waardig dat de partijen PPR en D'66 die naar grotere politieke eenheden streven zijn begonnen met afsplitsingen en het oprichten van een nieuwe partij. Met name de PPR heeft een beweging overgenomen die begonnen is in de ARP maar geluk kig heeft zij zetels geleend van de KVP. Prof. Verdam zei persoonlijk dicht bij de uitgangspunten van de radicalen te staan maar hij meende dat er tussen hem en de PPR een scheiding zou ontstaan zodra het op operationeel denken zou aankomen. in de immigratielanden, meende voorzitter Elfferich. De emigratie uit Nederland is de afgelopen negen maanden teruggelo pen vergeleken bij vorig jaar, on danks de heersende werkloosheid in ons land (van 11.545 tot 11.223). Hier bij deden zich echter opmerkelijke verschuivingen vpor. De emigratie naar Australië steeg van 2.731 tot 4.607 personen, maar Canada kwam van 4.894 op 3.616, Nieuw-Zeeland van 680 op 408 en Zuid-Afrika van 1.784 op 1.227. Actie in Canada In de middagvergadering sprak de heer Johan Kraay, student in de wijsbegeerte aan de VU, over christelijk-sociale actie in Canada. Hij hield een pleidooi voor uitgebrei de voorlichting over christelijk-socia- le actie en maatschappelijke roeping voor christenen in de immigratielan den vanuit Nederland. Na 13 jaar vechten tegen de grote Canadese vakbonden heeft de Christian Labour Association in Ca nada eindelijk erkenning gekregen; De grote vakbonden in Canada dul den het niet, dat werknemers in be drijven, waar deze vakbonden leden hebben, lid van een andere vakbond zijn. De strijd tegen deze sociale dic tatuur heeft de christelijk-sociale ac tie in Canada nu gewonnen. Niet alle calvinisten in Canada zijn lid van de christelijk-sociale actie. Voor een aantal zijn de kosten te hoog, omdat ook veel geld nodig is voor kerk en school. Maar een derde groep houdt zich afzijdig, omdat deze groep het materiële boven het geeste lijke stelt Het vormen van cellen in bestaan de organisaties door christenen wordt in Canada zelf gezien als een rand verschijnsel. De heer Kraay geloofde echter, dat er in Canada met de christelijk-sociale actie iets groots gebeurt. De Nederlandse immigran ten hebben hiertoe na de oorlog de stoot gegeven. Thuis laten De Canadese maatschappij wil van oorsprong geen werkelijke verdeeld heid in de samenleving, zelfs niet op het punt van geloof of ongeloof. Ca nadese christenen moesten bij maatschappelijke acties hun diepste overtuiging over oorlog, armoede en recht thuis laten. Lang is hiermee genoegen genomen, al was er duide lijk sprake van frustratie. Bij de im migranten werden slechts verschillen in nationaliteit en geloof getolereerd. De Nederlandse calvinisten hebben van het begin af aan gesteld, dat het Evangelie zich richt op de wereld in crisis en de christelijk-sociale actie op de publieke samenleving. „Het ging en gaat niet aldus de heer Kraay. „om overplanting van ideeën van dr. Abraham Kuyper. maar om het uitdragen van het Woord, dat het Evangelie de wereld verlost." ARNHEM De voorzitter van de Gelderse C.B.T.B., de heer C. Heij (68). heeft besloten zich begin 1969 niet herkiesbaar te stellen. De heer Heij is deze zomer enige maanden in verband met zijn gezondheid niet in staat geweest zijn funetie te vervul len. Hij heeft per 1 oktober zijn werkzaamheden gedeeltelijk hervat. De vicc-voorzitter. de heer L. J. de Regt, zal cehter de kringvergaderin gen voor zijn rekening nemen. De verkiezing van een nieuwe voorzitter vindt plaats op de eerste vergadering van het Provinciaal Bestuur, direkt na de Algemene Le denvergadering van 8 januari 1969. Waarschijnlijk zal reeds op die avond het bestuur zijn nieuwe voor zitter kiezen. De feitelijke voorzitterswisseling is op de Toogdag van 13 februari, die dit jaar gecombineerd wordt met de viering van het 50-jarig bestaan. Er zal dan ook aan de leden gelegenheid worden geboden afscheid te nemen van hun voorzitter, die gedurende ruim 9 jaar leiding heeft gegeven aan het werk van de C.B.1 B. in Gelder land. te raken, dan om de ander niet te wonden. De Jong discussieerde niet vanuit de standpunten. Wie zijn standpunt bestreed, ontdekte al gauw in de lucht te slaan. De Jong was al verder. Hij was steeds onderweg, hetzij naar de ander toe, hetzij naar het doel dat hij de ander wijzen wilde. Dat maakte elke discussie met hem tot een ontdekkingstocht en een waag stuk. Een waagstuk omdat van ander mans standpunt doorgaans ook geen spaan heel bleef. Dat maakte ook elk gesprek met hem de moeite waard, hetgeen alleen mogelijk was, omdat De Jong zelf alle waarachtige wissel werking met wie dan ook, de moeite waard achtte. Zo ontstonden nauwe contacten met dichters (Nijhoff schreef zijn gods dienstige spelen op zijn verzoek) regisseurs, acteurs, musici, politici, journalisten, natuurkundigen, theolo gen, maar ook met de talloze jongeren en ouderen in Amsterdam en in het geliefde Stompetoren, het hart van de onkerkelijke Schermerpolder waarin hij in de harde jaren tijdens en na de bezetting de gemeente weer tot leven riep, en tal van vluchtelin gen herbergde. INGEKEERD Een veelzijdig zich in vele richtin gen verstrooiend extravert persoon dus? Integendeel, De Jong leefde en werkte uiterst geconcentreerd en was van aard eerder ingekeerd. In deze verbindingsman brandde echter een hartstoch om het evenangelie voor de eigentijdse wereld te vertolken. Dat dit zijn hartstoch was kwam omdat hij juist fel besefte, dat ver tolken niet betekent de oude woorden door een megafoon gaan schreeuwen, maar over zeer diepe en brede kloven van wantrouwen en misverstand de verbindingen proberen te leggen. Ver tolken behelst daarom evenzeer leven uit het evangelie als recht doen aan de buitenstaander, in zijn schoenen gaan staan. Zo was De Jong zowel onovertrof fen discussieleider als groot prediker. Het IKOR gaf in 1948 zijn radiopre- ken over het Onze Vader uit, die tot de beste stichtelijke geschriften be horen die ik ken. En bovendien, een geleerde die het dieplood van zijn denken steeds op de centrale punten uitwierp. Bij dit laatste denk ik aan zijn dissertatie over Bultmann's theologie, waarin hij scherper dan iemand an ders aanwees hoe in deze theologie het zogenaamde existentiële geloof tot een piëtistische wereldverzaking neigf TECHNIEK Ik denk aan zijn breedopgezette werkstukken in de beide bundels Geloof en Natuurwetenschap, aan de kernachtige bijdrage tot de bundel Bijbelse Knooppunten die hij samen met prof. Beek schreef. En juist in de laatste jaren ver scheen met steeds grotere frequentie een aantal studies over wat de theo logie met de moderne technische wetenschappelijke mogelijkheden aan moet en wat de moderne wetenschap pelijk geschoolde technicus nog met het geloof aankan. Ook in deze wetenschappelijke ge schriften vinden we geen abstracte theorieën, geen beschouwingen over de genoemde onderwerpen, maar een ingaan op de vragen, waarbij De Jong beschikte over een vormkracht van het gesproken en geschreven woord, welke aan elke gedachte de juiste en gave vorm wist te geven. TWEEDERANGS Van huisuit was hij orthodox, maar onder invloed van prof. G. J. Hee ring werd hij vrijzinnig, met het gevolg dat hij voor vele linksen te rechts en voor vele rechtsen te links was. De hartstocht der vertolking maakt, dat hij die hele kwestie twee derangs vond en in zijn arbeid het beste van vrijzinnigheid en ortho doxie beide nodig had om zijn Her te kunnen dienen. Hij wist de Amsterdamse vereni ging voor vrijzinnige hervormden in de hervormde gemeente te incorpo- (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Zaterdag avond is in een hotel te Düssel- dorf, waar hij op doorreis was, plotseling overleden dr. J. M. de Jong, rector van het theologisch seminarium vanwege de Neder landse Hervormde Kerk Hyde- park, Driebergen. De begrafenis zal plaats vinden donderdagmiddag om twee uur in Stompetoren (N'H), de eerste ge meente, waar hij gestaan heeft. Johannes Marie de Jong werd 23 december 1911 te Leiden geboren. Hij studeerde theologie in Leiden en daarna nog een jaar in de Verenigde Staten. In 1937 werd hij jeugdpredi- kant vanwege de Vrijzinnig-Christe lijke Jongerenbond in Amsterdam. In 1941 aanvaardde hij een beroep naar de hervormde gemeente van Noord-Schermer c.s., om in 1948 op nieuw naar Amsterdam te gaan, nu als voorganger van de afdeling van de vereniging van vrijzinnige her vormden. Mede door zijn toedoen werden de vrijzinnigen daar geïnte greerd. In 1950 werd hij tot predi kant van de Amsterdamse hervorm de gemeente bevestigd. In 1955 werd hij benoemd tot con rector aan het hervormd seminarie. Zes jaar later volgde hij prof. dr. H. Berkhof op als rector. In 1958 promoveerde hij te Am sterdam bij prof. dr. G. C. van Nift- rik op het proefschrift „Kerygma: een onderzoek naar de vooronder stellingen van de theologie van Ru- dolf Bultmann". In hetzelfde jaar bedankte hij voor een benoeming tot kerkelijk hoogleraar aan de Gro ningse universiteit. Dr. De Jong hield zich vooral be zig met de verhouding tussen geloof en natuurwetenschap. Hieruit resul teerde onder meer een opmerkelijk opstel over de opstanding. Voor IKOR-televisie werkte hij de afgelopen vier jaar mee aan maande lijkse discussieprogramma's, eerst in de rubriek „Opspraak", het laatste jaar in een eigen gespreksprogram ma „Dat staat te bezien". Van het tijdschrift „Wending" was hij vanaf de oprichting een stuwende kracht. Bij het kopen van 'n boilt moet u goed op het merk letten 'j En als u dat vertrouwd in d oren klinkt dan bent u bij d bovenste beste boiler die er ii een Daalderop boiler. Dag in, dag uit, jaar in, jaar o zorgt hij voor heet water in hui» waar u maar wilt. 's Nachts hij stilletjes zijn werk op go© kope nachtstroom. En omdat elektrische boiler geen afvoq kanalen nodig heeft kunt u overal plaatsen. Elke keuken geschikt voor een elektrisch boiler. Of u een 50, 80 of 12 liter boiler nodig hebt, kan ui installateuruvertellen.Daaldero maakt ze alledrie. Of het nu 'n grote of kleine word - het belangrijkste blijft dat u he beste van het beste hebt - die en keer dat u een boiler koopt. Ei wij maken zo'n bovenste best nt d ze 10 Itf h UW! 101 reren, een voorbeeld dat navolging vond. Vele geschriften over de kerk ver schenen van zijn hand en steeds had hij daarin Christus' kerk in haar ge heel op het oog. G. J. Heering was zijn leermees ter maar ook Miskotte en meer darl aan deze beiden dankte hij aan Karl Barth en juist daarom wees hij hoé de wegen verder gaan dan Barth. In de laatste tien jaren kwam daarbij het buurten bij--.de' rooms-' katholieke broeders, wier seminarie jn Driebergen bijna naast het her vormde leerhuis stond. Hier ont dekte De Jong dat de echte geloofs gemeenschap gen muren kent. DISHARMONIE Zeer veelzijdig naar de wereld ge keerd, zeer gconcentreerd en inge keerd. In die spanning lag het ge heim van zijn spankracht, maar ook van een zekere disharmonie in zijn wezen. Die zo leeft, zo leven moet tilt zwaar aan het onrecht, aan het le$d, aan de ongerijmdheden van het menselijk bestaan. Tot in zijn meest persoonlijke le ven boorde zich het verdriet. Geen wonder dat bij hem het hart de oor zaak zou worden van zijn dood. Gelukkig kon zijn geloof steeds weer de humor te hulp roepen. Theologisch verwerkte hij de erken ning van alle disharmonieën in de theologie van de hoop. Gods werk is nog niet af, maar vanuit de op standing mogen wij hoop koesteren en moed vatten. De Jong is 56 jaar geworden. Wij vinden dat jong. Hij begon met de wegen voor het geloof te wijzen die hij moeizaam had ont dekt en open gekapt. Zelf heeft hij steeds geweten dat God aan biddelijk is, ook waar de mens Hem niet begrijpt. Hij haalt ergens de uitspraak van een Engelse dichter aan: Laat ons knielen en de God danken, Die ons gebed niet verhoort. int (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT Evenals de grenzen vervagen tussen stad en platteland en veel gemeenten samen gaan, zien we ook in de kerken de grenzen vervagen. Niet alleen in het groot, maar ook op het grondvlak. „We zien ook bij de dienstverlening zelf de grenzen van maatschappelijk werk, jeugdwerk en gezond heidszorg steeds meer in elkaar grijpen." „Dat betekent samenwerking over allerlei grenzen heen", constateerde drs. A. D. W. Tilanus, voorzitter van de Generale Diaconale Raad van de Hervormde Kerk tijdens de jaarver gadering, die zaterdag in Utrecht werd gehouden. Herkenbaar „Maar over die grenzen heen moet het diaconaat herkenbaar blijven in de verantwoordelijkheid, die we heb ben te dragen", aldus de voorzitter. „Zoals Nederlanders in het buiten land altijd op een afstand herken baar blijven, zo moeten de diakenen in hun werk buiten de grenzen van de kerk ook herkenbaar blijven. „Het werelddiaconaat heeft eigen lijk geen grenzen en tussen zending en werelddiaconaat vervagen de grenzen. Nagegaan wordt thans op welke manier meer kan worden sa men gedaan. Dat geldt voor ver weg, maar ook voor dichtbij, in de ge meente." Het parate diaconaat moet flitsend inspringen waar dat nodig is. Soms lijkt het erop een kantoor te zijn, waar je iedere dag naar toe gaat in een tredmolen. Isolement Het diaconaat is niet gebaat met een isolement. We moeten de wereld in, maar ook de kerk in. We zijn als Generale Diaconale Raad bezig het isolement te doorbreken. Meer con tact met de predikanten over het dia conale werk is nodig, want '3e predi kanten weten er vaak te weinig van. („Behoeftigen in de gemeente hel pen..,") De algemeen secretaris van de Raad, ds. L. Alons maakt nu een rondreis langs de predikanten in ons hele land om over het diaconaat te praten. Het blijkt, dat de predikanten niet veel erover weten, maar wel, dat ze het willen leren. Drs. Tilanus pleitte voor de aanstelling van diaconale consulenten bij elke diaconale pro vinciale commissie. Deze zou de plaatselijke diaconieën van voorlich ting moeten kunnen dienen. Ook de grenzen naar het beheer van de kerk worden doorbroken. Er is contact met de centrale voogdij- ka: raad. Het is goed om dit ook plaa j lijk te doen. Het heeft geen zin t, begroting van diaconie en voog raad langer apart te zien, maar één budget van de gemeente. Meer samenwerking achtte de hfce Tilanus voorts nodig met de Hiee vormde Vrouwen Dienst. Opleidingen voi gezinshelpsters is begonnen In zeven gemeenten is eind gustus een opleiding voor zinshelpster volgens een soort lingenstelsel begonnen. Dit deelde A. W. Wolf, hoofd van de afd( gezinsverzorging van de Generale aconale Raad. De nieuwe opleidil die wordt gegeven in Leeuwarc Rotterdam, Utrecht, Goes, Tilbt Heerlen en Den Bosch, opent de I gelijkheid dat meisjes reeds op 16c rige leeftijd als gezinshelpster k nen gaan helpen. In de gezinsverzorging worden meisjes pas op 18-jarige leeftijd gelaten. Het vacuüm tussen 16 ei jaar was er oorzaak van, dat meisjes een andere baan zochten voor de gezinsverzorging verlo gingen. De gezinshelpster wqek beschouwd als de aanstaande zinsverzorgster. Ook komt er een opleiding leidster bij de gezinsverzorging, september 1969 start deze cursus, twee jaar duurt, en waarvoor deelneemsters eenmaal per v naar school moeten. De huidige v willige leidsters kunnen ook aan opleiding deelnemen. De opleidin ij; zullen worden gegeven in Groninj Vught, en vermoedelijk Rotterd De opleiding tot gezinsverzorgslln zal ook nader worden bezien. De 1 d latin gseisen zullen worden verhoc ir 3: *n }V IN WEST-DUITSLAXD fig< 5>n BONN De Verenigde Staten zul len hun strijdkrachten in West-Duitsland niet versterken als gevolg van de Russische bezetting van Tsjechoslowakije. Dit heeft de Ame rikaanse minister van defensie, Clark Clifford, gezegd tijdens drie dagen durende besprekingen over de nieu we militaire situatie na de gebeurte nissen in Tjechoslowakije. Clifford zou hebben gezegd tegen Kicsinger en Schroder, dat West-Duitsland een groter aandeel moet dragen in de defensielast en van de kosten der legering van Ame- riii-qonse troelen In West-Duitsland. C'l'fford zou er verder op aangedron gen hebben, dat West-Duitsland zijn strijdkrachten volledig operationeel moet maken. Na zijn besprekingen in Bonn is de Amerikaanse minister naar West-Berlijn vertrokken. Hij over handigde hier een brief van president Johnson aan burgemeester Klaus Schütz. Hierin verklaart de Ameri kaanse president, dat de Verenigde staten pal blijven staan voor de vrij heid van West-Berlijn. Demonstratie Het bezoek aan West-Berlijn wordt gezien als een demonstratie van vast beradenheid van Washington om de stad tegen bedreiging door de omrin gende communistische wereld te ver dedigen. Eerder bracht Clifford aan kanselier Kiesinger een persoonlijke boodschap over van president Johnson, waarin deze verzekert, dat een aanval op West-Duitsland gelijk zou staan met een aanval op de Ver enigde Staten. Clifford zei, dat de vrijheid van Berlijn een hoogt vitaal belang was voor de Verenigde Staten, niet alleen wegens de Amerikaanse verplichting, maar ook wegens de gevoelens van de Amerikanen, die de moed en de kracht van de Berlijners bewonde ren. LEON De voetbahvedsti ei Israël Gha^na is in een comph chaos geëindigd. Acht minuten v< tijd moest de Franse scheidsrech Michel Kitabdjian de wedstrijd s g ken, toen een vijftigtal politieagf ten de opgewonden toeschouw niet meer van het veld kon verjag De Franse arbiter, die van e ploeg een speler van het veld hi gestuurd, incasseerde enkele ke klappen. Israël, dat met leidde, werd tot winnaar uitgerfcu pen. n h< Zondagavond werden twee van de nationale garde doodgescljer ten nadat de afgezette presid jj Arias zijn aanhangers had opger pen de strijd aan te binden met militaire junta. Op talloze plaat! werden barricades opgericht. Leden van het ontbonden pai el ment van Panama doen een beri op de democratische parlemen in de wereld het „valse regime, erop uit is de republiek te beheer: door middel van verraad, dwang geweld", te veroordelen. NED. HERV. KERK Beroepen te Renesse: L. de Wit Lemmer. GEREF. KERKEN Beroepen te Halfweg-Zwanenburg W. Genuït te Drachten. Aangenomen naar Zwammerdam: J. Tiemersma te Amsterdam. Bedankt voor Klundert: G. Sinia Ee (Fr.); voor Leiden (vac. E. Hav kamp): W. Haverkamp te Aalsmeer. Benoemd tot bijst. in het pastoraat b Amsterdam-Slotermeer-Geuzenveld: tj( F. C. Goslinga, em. pred. te Amsterdaf oost. Ir1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2