Meeste kerkleden niet eer
met kerkelijke verdeeldhei
s
Werk aan 74
projecten
begonnen
BetermetBoter
Pr
Hans Thimme praeses
kerk van Westfalen
Bluyssen bevestig
zijn moeilijkhedei
Een woord voor vandaag
Kom over de Brug
Tv op duizend
scholen
-or--
FRIESLAND 50 MILJOEN
Rendement kerkelijk
bezit kan veel hoger
3
ln
DONDERDAG 10 OKTOBEI
Een zendeling kreeg de opdracht mee om in Afrika zich zoveel
mogelijk met de mensen te vereenzelvigen en hun leven te
delen. Toen huwde hij daar zeven vrouwen. En dat werd hem
door zijn opdrachtgevers nog kwalijk genomen ook.
Ik kan me wel geen zendeling voorstellen die zoiets zou doen
maar het verhaal illustreert hoe voorzichtig we moeten zijn
met het overnemen van allerlei moderne slagzinnen, die in de
kerk als kikkers rondspringen.
We moeten solidair zijn met de wereld. Daar zit een grote kern
van waarheid in. Christus is mens geworden. Hij was in dat
opzicht solidair met de wereld. Maar Hij werd niet gelijk aan
de mensen. Hij liet zien hoe ook in deze wereld de mens kan
leven in gemeenschap met God.
De leus „solidair met de wereld" mag nimmer gepredikt wor
den ten koste van de eis: solidair met God". Wie in de wereld
meent dat hij als christen heter is dan andere mensen en hen
hooghartig voorbijlooptheeft niets begrepen van het evan
gelie. Maar wie zo deel gaat nemen aan het leven van de
mensen dat hij deel krijgt aan hun zonden, heeft niets be
grepen van de mensen die hij wil bereiken. Zij willen iemand
in wie zij God kunnen zien, niet iemand in wie zij zichzelf
herkennen.
We lezen vandaag: Kolossenzen 4 10-18.
Geen telegram voor
prof. H. Ridderbos
HILVERSUM Het bestuur van
„Schrift en Getuigenis", de vereni
ging van verontrusten in de Gerefor
meerde Kerken, heeft bij nader in
zien besloten, alleen prof. dr. H. M.
Kuitert een telegram te zenden.
Op de bijeenkomst zaterdag in Urk
werden ook telegrammen aangekon
digd voor prof. dr. H. N. Ridderbos
en voor deputaten voor de oefening
van het verband met de theologische
faculteit van de Vrije Universiteit,
maar hiervan heeft men afgezien.
Wel krijgt het deputaatschap een
hrief.
Onze verslaggever tekende uit de
mond van de heer H. W. Maaskant
op: „Ik ben verontrust over die ver
ontrusten, die samenscholen en een
kerkscheuring willen bevorderen.
Hun geschriften gaan bij mij ongele
zen de prullemand in." Hierin
schetste de heer Maaskant niet zich
zelf, maar het doorsnee-kerklid.
Weer in Enrnpa
weer
min. temp.
neer
gisteren
slag
Kopenhagen
1. bew.
6
6
Londen
regen
13
15
Amsterdam
regen
9
2
Brussel
regen
11
5
Luxemburg
regen
12
15
Parijs
zw.bew.
15
Q.3
Nice
onbew.
13
0
Frankfort
zw.bew.
11
2
Mtinchen
11
0.1
Zürich
10
0.3
Genève
mist
7
0.3
Locarno
l.bew.
7
0
Wenen
regen
11
0
Innsbruck
h.bew.
10
5
Rome
l.bew.
12
10
Madrid
l.bew.
6
0
Majorca
onbew.
12
0
vyyK V? W
Waarom heet een
een boterham
dacht u?
Omdat
hij met
echte boter \C) 1
het
allerlekkerst is.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Nog steeds
komt er geld binnen op het bu
reau van de actie „Kom over de
Brug". Op 1 oktober was de
stand 26.472.404,96. Nog iets
meer dan anderhalf miljoen gul
den is toegezegd. Een aantal pro
jecten zijn aanvaard door de Ne
derlandse regering, die dan 75
procent van het in totaal beno
digde bedrag voor haar rekening
neemt.
Zo werd op maandag 23 september
de mede-financieringsovereenkomst
getekend voor een landbouwprak-
tijkschool met een daarbij behorend
voorlichtingscentrum in Kameroen.
Uit de ontwikkelingsgelden kwam
een bedrag van ongeveer 435.000 gul
den boven de ton die door Kom oVer
de Brug beschikbaar werd gesteld.
De Nederlandse regering draagt
ook bij aan de uitbreiding van het
ziekenhuis Bethesda in Djokjakarta.
Kom over de Brug vroeg om 100.000
gulden, de zending van de Gerefor
meerde Kerken voegt daar 140.000
gulden aan toe en de Nederlandse
regering zal nog eens een miljoen
gulden op tafel leggen.
Samenwerking
Volgens een zojuist verschenen
overzicht in „De Brugkrant" zijn de
financiën voor 43 projecten geheel
uitgekeerd en voor 32 gedeeltelijk.
Op 31 december van dit jaar zal dat
gelden voor 68 geheel en 48 gedeelte
lijk. Dan blijven er nog 19 projecten
over die pas het volgend jaar gerea
liseerd kunnen worden.
Niet alle gelden voor projecten zijn
in één keer uitgekeerd. Er zijn landen
bij met een zwak betaalmiddel. Om
te voorkomen dat devaluatie en in
flatie een deel van het geld zouden
ontwaarden worden de bedragen in
gedeelten uitgekeerd.
Maar niet alleen op financieel ter
rein wordt verder gewerkt De actie
heeft ook in ons land de samenwer
king gestimuleerd. De Nederlandse
Zendinssraad en de Stichting Oecu
menische Hulp zijn besprekingen be
gonnen over een eventuele fusie. Ook
de voorbereidende besprekingen om
te komen tot één gezamenlijk Neder
lands blad voor zending en werelddi-
akonaat verlopen bevredigend, zo
wordt gemeld.
(Van onze onderwijsredacteur)
's-HERTOGENBOSCH. 10 okt.
De Nederlandse Onderwijstelevisie
heeft kortgeleden de 1000ste school
genoteerd die deelneemt aan de (gra
tis aangeboden) tv.-lessen. Het aan
tal scholen stijgt de laatste tijd re
gelmatig. maar de aanschaf-
fingskosten van de toestellen en an
tennes blijken bij vele andere scho
len nog een belemmering te zijn. Al
dus de heer W. P. Janssen, medewer
ker van de NOT. op een gisteren in
Den Bosch gehouden onderwi.isdag.
Het ministerie van onderwijs
beschouwt een televisietoestel nog
niet als behorend tot de normale uit
rusting van de school. Een onderzoek
naar de wijze waarop de deelnemen
de scholen aan hun toestellen zijn
gekomen, heeft uitgewezen dat ze in
30 procent van de gevallen betaald
werden door de oudere en bij 14 pro- door '""P"
d.vir de hecturen van hcrbplegainK gren enkele pre-
dikantsplaats onbezet hoeven te laten
boterham
(Van een onzer verslaggevers)
LEEUWARDEN De her
vormde gemeenten in Friesland
hebben gezamenlijk een bezit,
dat de vijftig miljoen te boven
gaat. Er wordt echter vrijwel
j niets mee gedaan.
Dat vond notaris S. Brakke
uit Franeker, die refereerde op
de provinciale kerkvergadering,
een kwalijke zaak.
Hij vergeleek de kerk met een
grootwinkelbedrijf: er zijn veel filia
len. maar het verschil is, dat in de
filialen van de kerk de hang naar
autonomie groot is. Elke mogelijk
heid, om over de kerkelijke bezittin-
gen te adviseren vanuit een centraal
punt wordt afgewezen.
Winsten
Elk bedrijf, dat goed functioneert,
gaat beleggen uit bepaalde winsten.
Uit die beleggingen kunnen dan weer
bepaalde dingen worden gefinan- j
cierd. In het verleden heeft de kerk j
ook winst gemaakt, toen er uit rijke i
familievermogens veel aan de kerk i
werd nagelaten. Nu wordt het bezit j
j statisch gehouden (veel landerijen en j
boerderijen).
I Als de kerk als bedrijf zou werken,
zou er voortdurend aan de hand van
het bezit nagegaan moeten worden in
hoeverre de huidige beleggingen her-
I belegd zouden kunnen worden. Maar
dat wordt niet gedaan Men ziet niet
naar rentabiliteit en opbrengst, om- I
I dat het riskant is.
Kerkbouw
Wanneer de kerk nu een gebouw
moet hebben, wordt er geld aange-
trokken van buiten, dat op zijn minst I
zeven procentrente doet. Het eigen j
bezit laat men voor wat het is tnet
misschien een opbrengst van drie
procent.
Als we werkelijk iets zouden wil
len in Friesland, aldus de heer Brak-
vinciaal te concentreren. Het gaat om
het herbeleggen Het komt nog te
veel voor, dat een gemeente op het
laatst landerijen verkoopt om een te
kort aan te zuiveren. Dat tekort had
er helemaal niet hoeven zijn, als er
goed belegd was.
Hij pleitte voor een adviescommis
sie, gekozen uit het bestuur van de
vereniging van kerkvoogdijen.
POEDER-CREME-OLIE-ZEEP
WAT. MIJNHARDT MAAKT IS GOED
JOURNALIST VAN PUTTEN
PROMOVEERT IN LEIDEN
BEHOUDENDHEID IN GEREF.
EN CHR. GEREF. KERKEN
(Door Jan J. van Capelleveen)
LEIDEN Een overweldigende meerderheid van de gereformeerde en christelijk-
gereformeerde kerkleden is het niet eens met de huidige kerkelijke verdeeldheid. Dit ont
dekte de Haagse journalist Jan van Putten, toen hij een enquête hield.
Van de gereformeerden die hij ondervroeg allen belijdende leden en allen mannen
waren het er 95,5 procent, van de christelijk-gereformeerden 90 procent niet mee eens. Slechts
4,3 procent gereformeerden en 7,2 procent christelijk-gereformeerden waren wel tevreden met de
huidige kerkelijke situatie.
Deze cijfers staan in zijn dissertatie „Zoveel kerken, zoveel zinnen", waarmee hij gister
middag aan de Rijksuniversiteit te Leiden de doctorstitel verwierf. De enquête leverde nog een
aantal interessante gegevens op:
De onderlinge verschillen in de
Christelijke Gereformeerde Ker
ken zijn veel groter dan in de
Gereformeerde.
De jongeren ln de Christelijke Ge
reformeerde Kerken zijn naar
verhouding veel minder behou
dend dan die in de Gereformeer
de ten opzichte van de oudere
kerkleden. „Dit kan erop duiden,
dat de behoudendheidsverschillen
tussen beide kerken in de toe
komst wellicht kleiner worden."
De gereformeerde kerkleden tonen
overwegend meer belangstelling
voor de Hervormde Kerk dan
voor de Christelijke Gerefor
meerde Kerken.
De christelijk-gereformeerde syno
de neemt ten aanzien van de te
levisie-uitzending van kerk
diensten een behoudender stand
punt in dan de geënquêteerde
kerkleden.
In de Gereformeerde Kerken wil
58,6 procent van de kerkleden
wel aansluiting bij de Wereld
raad van Kerken, tegen 21,8 pro
cent niet. De rest heeft geen me
ning.
Stellingen
De enquête werd gehouden onder
de gereformeerden in Leiden, Har
derwijk (bakermat van de Vereniging
van Verontrusten), Grootegast en
Sliedrecht, en onder de christe
lijk-gereformeerde mannelijke lidma
ten van Harderwijk, Grootegast, Slie
drecht en Eindhoven. Van Putten had
ook de christelijk-gereformeerden in
Leiden willen ondervragen, maar de
plaatselijke kerkeraad verleende
geen medewerking; daarom werd in
de plaats van Leiden, Eindhoven ge
kozen.
De resultaten van de enquête ge
ven sterke steun aan de volgende
stellingen:
In het aanvaarden van verschil
lende met het kerkelijk en
godsdienstig leven verband hou
dende vernieuwingen tonen de
Christelijke Gereformeerde Kerken
en hun leden, vergeleken met de
Gereformeerde Kerken en hun le
den een achterstand.
2. Deze achterstand, deze relatief
sterkere behoudendheid, houdt niet
zozeer verband met theologische
verschillen, maar veeleer met het
al dan niet aanvaard zijn van het
modern-dynamische cultuurpa
troon.
3. Het niet gelijktijdig doordringen
van het modern-dynamisch cul
tuurpatroon houdt vooral verband
met verschillen in sociaal en cultu
reel isolement.
Van Putten schenkt in deze soci
aalwetenschappelijke studie vooral in
het tweede en derde deel aandacht
aan de verhouding tussen de Gere
formeerde en de Christelijke Gere
formeerde Kerken. Dat houdt ver
band met het feit dat hij in 1966 van
de laatste overging naar de eerste,
maar ook omdat hij op deze wijze
twee kerken met elkaar kan vergelij
ken die sociaal op hetzelfde niveau
begonnen.
Toen in 1892 de kerken van
Afscheiding en Doleantie zich met el
kaar verenigden in de Gereformeerde
Kerken in Nederland, bleven een
aantal gemeenten apart staan, die sa
men de Christelijke Gereformeerde
Kerken vormden. „Beide kerken hul
digden de gereformeerde leer, beide
groepen bestonden voor de overgrote
meerderheid uit „kleine luyden" en
beide groepen waren in belangrijke
mate via het conventikel wezen
Opvolger van Ernst Wilm
cent van de scholen door de besturen.
Volgens een recent onderzoek naar
de bekendheid met audio-visuele
hulpmiddelen staat de onderwijsfilm
het hoogst genoteerd en de school-t.v.
het laagst. De heer Janssen wees er
op, dat de diverse nieuwe hulpmidde
len buiten het onderwijs om tot
stand gekomen zijn. Ze zijn dan ook
meer toegevoegd aan het lesgeven
dan er in opgenomen.
Men moet de audio-visuele hulp
middelen niet gaan gebruiken omdat
ze er nu eenmaal zijn, maar omdat
en iedereen zou dan dezelfde kerke-
liike lasten kunnen dragen.
De heer Brakke zou het echter niet
juist vinden, um het kerkelijk ver
mogen te centraliseren of maar pro-
het leerproces er om vraagt. De
verschillende hulpmiddelen moeten
beter op elkaar worden afgestemd.
Op elke school zou een van de lera
ren of onderwijzers de coörd'rererde
figuur moeten worden voor de
aanschaffingen.
BIELEFELD Tot nieuwe
praeses van de Evangelische
Kerk van Westfalen heeft de sy
node de vice-praeses dr. Hans
Thimme (59) gekozen.
Hij volgt praeses Ernst Wilm (67)
op, die na twintig jaar de wens te
kennen had gegeven, met emeritaat
te gaan. Begin 1969 zal de wisseling
plaatsvinden.
De Evangelische Kerk van Westfa
len telt 4,3 miljoen zielen en is na de
kerk van Berlijn-Brandenburg de
grootste van de Duitse landsker-
ken.
Thimme is de zoon van een hoogle
raar in de theologie te Münster. Hij
studeerde aan verschillende Duitse
universiteiten en in Princeton (VS),
voordat hij in 1934 predikant werd.
In de „Bekennende Kirche", die
zich verzette tegen he*, nationaal-so-
cialisme, nam hij een belangrijke
plaats in als voorzitter van de
„rijksbroederschap van jonge theolo
gen".
Sinds 1947 leidt hii het predikan
tenseminarie van de Westfaalse kerk.
In 1960 werd hij vice-praeses.
Thimme geldt als zeer oecumenisch
georiënteerd. Hij woonde de assem
blees van de Wereldraad in
Evanston. New Delhi en Uppsala
bij.
Praeses Wilm aanvaardde zijn
ambt twintig jaar geleden. Hij stond
voor de zware taak in de naoorlogse
jaren een nieuw kerkelijk leven op te
bouwen.
In een toespraak tot de synode
noemde hij als het zwaartepunt van
zijn dienst de opdracht, het evangelie
te prediken in het leven van alle dag,
en wel zo dat de mensen van van
daag het kunnen begrijpen.
Tegen de toenemende kritiek op de
kerk („Geen ander Evangelie" heeft
in Westfalen haar bakermat) hield
Wilm een pleidooi voor de volkskerk.
„Wij hebben nog geen gestalte van
de kerk ontdekt, waarmee de dienst
van de kerk aan alle mensen beter
en vrijer kan worden gedaan."
Wie zich kant tegen het engage
ment van de kerk in de wereld en de
..samenlevingsdiakonia" van de kerk
als een vreemd ambt ziet. verlaat
volgens Wilm dp Heer die bij degene
is, die onrecht lijdt of nood.
Wilm deelde de synode nog mede,
reeds van de Hervormde Kerk losge
maakt", schrijft de auteur.
Hij voegt eraan toe: „Er waren
evenwel ook verschillen: een elite,
waarop de dolerenden konden bo
gen ontbeerden de afgescheidenen.
En terwijl de christelijk-gerefor
meerden nog steeds in een vrij sterk
sociaal en cultureel isolement leef
den, stuwde deze elite de neder-
duitsch-gereformeerden naar partici
patie op politiek, sociaal en we
tenschappelijk terrein."
Bij de gereformeerden ontstond,
vooral onder invloed van de talrijke
activiteiten van Abraham Kuvper,
een gereformeerd cultuurpatroon.
Deze ontwikkeling werd nog verge
makkelijkt door het vertrek van tal-
riike piëtistisch getinte gereformeer
den.
Inherent aan dit cultuurpatroon
was, althans op een aantal terreinen,
een zekere vooruitstrevendheid. In
samenhang met dat alles deed zich
een sociale stijging voor. die uitein
delijk enerzijds leidde tot een zekere
verburgerlijking van de Gerefor
meerde Kerken en anderzijds, met
name ln de intellectuele bovenlaag,
tot een doorbreking van het decennia
De Haagse journalist Jan van
Putten kreeg gisteren van de
Leidse universiteit het recht om
zich doctor te noemen. Hij pro
moveerde bij prof. dr. P. Smits
op een sociaalwetenschappelijke
studie van verschillen in behou
dendheid tussen gereformeerden
en christelijk-gereformeerden.
eetiteld „Zoveel kerken, zoveel
zinnen." Het boek is uitgegeven
door Kok in Kampen.
Van Putten werd geboren in
\kkrum op 8 november 1935. Hij
volgde het christelijk gymnasium
te 's-Gravenhage en studeerde
van 1953 tot 1958 aan de Leidse
universiteit. Tijdens zijn studie
werkte hij enige tijd voor de
Nieuw Haagse Courant. Daarna
werd hij als parlementair redac
teur aan onze bladen verbonden
Thans is hij in gelijke functie
werkzaam bij de Haagsche Cou
lant. Met zijn artikelen over de
REM-affaire verwierf hij de prijs
voor de journalistiek. Enkele ja
ren geleden ging hij ook over
van de Christelijke Gereformeer
de,/naar de Gereformeerde Ker
ken.
lang gehandhaafde isolement. De
christeli j k-gereformeerden misten
leiders van formaat, bovendien kreeg
de groep een traditionalistische
inslag doordat een flink deel van de
leden stamde uit de voormalige
kruisgemeenten.
Het ruime toelatingsbeleid maakte
de weg vrij voor een grote verschei
denheid van standpunten binnen het
kerkgenootschap. De negatieve instel
ling jegens Kuyper ten tijde v
Doleantie werd overgebracht
Gereformeerde Kerken na 18
zelfde gebeurde ten aanzien
meest voor de hand liggende
van sociale stijging (studie etc.).]
„Al deze factoren, te zamen
onderling verband, te weten hl
breken van leiders, de initiële
dendheid bij een deel van de
lijk-gereformeerden, de socialj
trole in de plaatselijke gei
(niet afwijken van de sociale
ties) en de interne verdeeldheii
ben de vorming van een
kerkelijk cultuurpatroon vcrl
en. versterkt door de aversie
alles wat gereformeerd was,
wikkeling als in de Gerefoi
Kerken tegengehouden".
Putten.
Generatieverschil\
In zijn proefschrift geeft -
een wetenschappelijke berekenj
Van Putten de mensen
enquêteerde een behoudendh^
tal. Zoals te verwachten was, f
ouderen behoudender dan de L
ren. Jonge gereformeerden hall;
middeld 21,9. ouderen boven de|
29,4. De christelijk-gereform
onder de dertig halen gemiddej
de mannen boven de zestig
generatieverschillen zijn
christelijk-gereformeerden dusl
dan bij de gereformeerden.
Maar ook blijkt uit de
dat tussen de lagere leeftijdsgj
van de gereformeerden en
lijk-gereformeerden in Hardl
en vooral Grootegast, de behoil
heidsverschillen kleiner zijn daf
sen de betrokken kerken in huiurjT"
liteit. Dit kan volgens Van
erop wijzen dat in de toekon 1
verschillen tussen de kerken w "e
kleiner zullen worden. Het der< lori
van dit boek is gewijd aan pi aan
tieven voor eenheid. Van Putti.»
niet veel heil in contact op ho
veau. Hij vat echter een idee nt>
indertijd door C. Boertien eens et i
propageerd, een soort kerkelij ge]
gereformeerde herverkaveling. ja;
Laat, zo schrijft Van Putte stu
centrifugale krachten binnen he
kerkgenootschap vrij baan: „Bi^g
minder strenge hantering van
zelfstandigheidsbeginsel en de d 1
gebouwde kerkrechtelijke be# f
gen, zal het kunnen voorkomei iek
in de Gereformeerde Kerken s<
ge plaatselijke gemeenten zich j
oriënteren op de hervormde ge
ten en hiermee komen tot l#an
ruil en intercommunie andpnv
de plaatselijke christelijke g(et
meerde kerk en weer andere, jj,
plaatselijke vrijgemaakte kerk.1'
„Binnen de Christelijke Ge
meerde Kerken zal zich plaï^
iets soortgelijks kunnen vooern
hier een oriëntering op de Gé Et
meerde Bond, elders op de G^',
meerde Kerk, weer anders op <L
reformeerde of de Oud-Gerefoir
de gemeente, en nog elders 1
vrijgemaakten." 1
„Kerkisten", voegt hij eraajp-
„zullen dit met afschuw gadfC
Zij zullen het centrale kerkinj
willen laten prevaleren bovi
plaatselijke geloofsgemeenschap'-1
dus met de kerkorde in de ha)
gemeenschap der heiligen fi»
ren. mie
ten.
(ine
Iet
ROME Bisschop J. Bluys
sen van 's Hertogenbosch heeft
bevestigd, dat er moeilijkheden
over zijn persoon zijn gerezen.
In een communiqué, dat hij giste-
j i-en aan de pers verstrekte, zegt de
bisschop, dat zijn huidige verblijf in
Rome in eerste instantie ten doel
heeft, problemen te bespreken die
hem persoonlijk betreffen.
De vergadering voor de raad voor
de liturgie woont hij momenteel niet
bij, hetgeen in verband staat met de
ze problemen. Hij meent, dat hij in
dit stadium van overleg geen nadere
mededelingen kan doen over de aard
van de moeilijkheden.
„Dat rond mijn persoon bestaande
en te betreuren spanningen zouden
worden vergroot, is het allerlaatste
wat ik wil. Mede om die reden zal ik
na beëindiging van mijn contacten
dat de werkgroep „Bijbel en belijde
nis" zijn werkzaamheden voorlopi'
heeft opgeschort
Deze werkgroep was door het sy-
nodemoderamen ingesteld om een
gesprek te krijgen tussen vertegen
woordigers van verschillende theolo
gische richtingen-
Door de ..Düsseldorfer verklaring"
vorig jaar van „Geen ander Evange
lie" en door de houding van deze
beweging tegenover de Kirchentap ir
Hannover, maar ook door „zeer
scherpe" uitspraken van verteger
woordigers van de moderne theologie
waren de tegenstel,in£">n in de werk
groep zo groot ?ew'J- verdere
samenwerking niet meer mogelijk
leek, aldus Wilm.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Streefkerk en Brandwijk,
kand. A. Talsma te *s-Gravenhage: te
Vreeswijk Itoez.'. E. Gijsbers te Hoo-
gersmilde.
Aangenomen naar Amsterdam 'wijk-
gem. Noordei'kerk: vac. IJ. Alkema:
toez.), C. Keers te Amsterdam iwijk-
gem. Koepelkerk'; naar Monster. Jac.
van Dijk. leraar g.o. te 's-Gravenhage
(voorheen te Monster'.
Bedankt voor Oud-Alblas. A. J. Mul
der te Ter Aa: voor Oudeschoot (vac.
W Wilman'. W. Ph. E. van Kooten te
Harenkarspel-Dirkshorn.
Beroepbaar kand. A. Talsma, Laan
van Meardervoort 778, 's-Gravenhage.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bovensmilde, kand. S.
Molenkamn te Emmeloord.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Hoogvliet c.a., drs. J.
Faber te Schiebroek c.a.
Aangenomen naar Schildwolde, G. A.
Hoekstra lo Utrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Veen, J. C. Wesistrate
te M°iisk«>rkp
v°' Hendrik Ido Ambacht,
K. de Gier te 's-Gravenhage-Centrum.
via een perscommuniqué graag 411
dige inlichtingen geven. Ik moei V
ter nog enige dagen geduld \iL
aldus de Bossche bisschop. £L
Prof. dr. E. Schillebeeckx
geen Vaticaans „spreekverbod'
kregen voor het dominieanercoB
dat in maart 1969 in Walberba
Bonn zal worden gehouden.
Zijn referaat op dit congres zj
woon doorgaan, heeft de gene
overste van de dominicanen Art
Fernandez verklaard in tegenstl
tot andere geruchten.
Hervormde mam)
2 november in TH
UTRECHT - De bond van r
landse hervormde mannenvere
gen op gereformeerde groi
houdt zaterdae 2 november in f
zijn toogdag 1968.
Ds. L. Kievit te Leiden
over de Open Brief en dr. C. i
ker uit Kinderdijk over gerefol
kerkelijk leven voorheen en n
Iz. Kok te Baarn spreekt een o.r
kend slotwoord.i