JJZZELHOEK
Frits van der Poel kreeg
op staande voet ontslag
Talentenjacht
doel van de
nu
test
AMADEUS
„Ik kan het niet begrijpen
Rocleo in nieuwe vorm
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John
Knittel
Lappie Loep en de pruikebollen
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
DONDERDAG 10 OKTOBER 1968
brandpunt gaf
zwart beeld
y»n on*e radio- en tv-redactie)
LVERSUM Aan het begin van
Brandpuntuitzending op Neder-
I 2 kwam gisteravond Aad van
Heuvel in beeld. Hij releveerde
l>ericht over het ontslag van Frits
if der Poel en zei dat de Brand-
•dactie zich niet wil uitlaten
de kwestie, maar haar collega
vie zij zo prettig heeft samenge-
een goede toekomst toewenst.
viel het scherm tien se-
i danker. Maar van KRO-zij-
laastte men zich ons te verzeke-
j,,dat dit niets 'had te betekenen,
ras toevallig even storing bij het
(lieten van filmbeeld". Hoofdre-
Jacques Grijpink had zelfs
'oren al gezegd, dat Brandpunt
haal niets aan de gebeurtenis
fdoen. Zo'n toevalligheid kan
r verluidt zou de vakbond Mer-
waarvan Frits van der Poel
lurnalist geen lid is, zich toch
ij het ontslag bemoeien en de
directie rekenschap daarvan
tussen ging gisteravond in een
I tussen Hilversum en Baarn het
(-personeelsfeest lustig door met
f en bonte avond na een wel-
agde rally. Een redelijk deel van
eatieve staf was vertegenwoor-
Ook de heer Van Doorn was
elk jaar enige tijd aanwezig.
heeft een grammofoon. Dus?
platenbon is altijd raak!
hm i swoor tl puzzel
zonder zwart
rizontaal: 1. staartster - vlies. 2.
- vette vloeistof - 3. otitvangka-
-tijding. 4. deel van een boom -
lette lijn - bekende afkorting. 5.
t - meisjesnaam - opschik. 6.
trig dier - plaats in Gelderl. 7.
l in Utrecht - tnorsdoekje. 8.
ler - ontkenning (Eng) - voeg-
p. 9. deel van een boom - een-
i rijschool (afk.).
rticaal: 1. slot - atmosfeer (afk.)
tindeling - ontkenning (Eng.) -
in N.Brab. 3. zuivelprodukt -
aam. 4. ontzaglijk - einde. 5.
|de afkorting - voorzetsel -
figuur. 6. vrucht - zuster. 7.
(ken - onbep. voornaamw. 8. Ier-
kant van een stroom. 9. stad in
land - speer.
■ing vorige puzzel
1. stelt, 5. klank, 10. Leda, 12.
13. on, 14. slaag, 17. el, 18. ets,
an, 21. Ate, 22. pa, 24. dn, 25.
26. Rika, 28. ra, 30. Ee, 32. oot,
al, 36. rog, 38. re, 39. enter, 41.
elan, 44. Esla, 46. lente. 47.
t.: 1. sloep, 2. tent, 3. ed, 4. las,
7. al, 8. niet, 9. kelen, 11. paar,
16. An, !9. sport, 21. anker, 23.
14 die, 27. morel, 29. pats, 31.
33. oele, 34. An, 35. Ie, 37. oele,
40. ree, 43. An, 45. se.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De KRO
heeft gistermiddag Brandpunt-
redacteur Frits van der Poel op
staande voet ontslagen. Reden:
ernstig verzuim in het doen van
verplichte mededelingen over
programma-onderdelen voor de
uitzending die jL maandag
avond onder de titel „Frits van
der Poel" op het 6cherm kwam.
Het noemen van de reden was
het enige commentaar, dat voor
zitter mr. H. W. van Doorn wil
de geven.
Van der Poel zelf was wel tot
praten geneigd: „Maar ik kan
niet veel zeggen. Ik heb ook geen
reden, de KRO te bekladden, ik
vind het onvoorstelbaar dat dit
is gebeurd, ik kan het niet be
grijpen."
Op het moment dat wij met hem
spraken was het ontslag hem kort
tevoren aangezegd. Hij vertoonde
geen spoor van hevige verontwaardi
ging, barstte ook niet los in veronge
lijkte scheldpartijen (zoals maar al te
dikwijls voorkomt bij omroepconflic-
ten) en had plotseling alle bravoure
en arrogantie verloren. Hij *ras een
geslagen man, die de klap nog nau
welijks had verwerkt
Telkens herhaalde hij: „Ik kan het
niet begrijpen." En: „Er moet iets
anders achter zitten, maar ik kan
niet bedenken, wat. Ja, ik heb giste
ren en vandaag herhaalde malen met
de voorzitter gesproken. Het ging he
lemaal niet heftig, er was kortslui
ting. Ik voelde meteen, dat dit het
eind was en nu ik het weet is het
haast een soort opluchting."
„Dat een programmamaker, die een
bepaalde vrijheid geniet, er op staan
de voet uitgegooid wordt omdat hij
één keer uitglijdt, dat wil er bij mij
niet in. Dat filmpje uit Utrecht had
ik waarschijnlijk toch weggegooid en
Uie andere dingen, dat waren mopjes.
Ik kan daar niet zo zwaar aan tillen."
„Wat ik nu ga doen? Ik weet het
niet. Ik heb wel zoveel vertrouwen in
de KRO dat ik niet met mijn gezin
zal hoeven te verhongeren. Dat aan
bod van de VARA? Nee, dat geldt
natuurlijk niet meer. Dat heb ik ver
leden jaar in overleg met de heer
Van Doorn afgeslagen. Ik heb toen
gekozen voor de KRO, maar wel wat
meer vrijheid bedongen. Daarop
kreeg ik die praat-uitzending. Ik zei
nog tegen de heer Van Doorn: moet
ik dan met elk ideetje bij u op de
stoep komen staan? En hij zei: wel
nee, je weet wel dat ik niet zo lastig
ben. Goed, nu ben ik mis geweest. Ja,
daarvoor verwachtte ik wel moeilijk
heden, maar geen ontslag."
Ik weet niet waar hij van houdt.
Een platenbon is altijd raak!
v.*. 4.25
norgen jarig en woont ver weg.
ilatenbon is altijd raak!
Voetangels
angels en klemmen zit en ook een
raadslid die niet allemaal kan onder
scheiden, bleek wel uit de eerste
Wet-strijd, opgezet door het Inbur-
geren-team, waarin vroede vaderen
van Rotterdam en Amsterdam tegen
elkaar uitkwamen. Op geestige wijze
stelde drs. Herman van Run min of
meer eenvoudig lijkende vragen om
trent rechten en plichten van bur
gers, terwijl men in de huiskamer
toch genoeg tijd kreeg om mee te
doen.
Een groep van 600 Nederlanders
boven 15 jaar was tevoren al door
het bureau Intromart ondervraagd
en zij schoten dikwijls raker dan de
raadsleden. Niemand behoefde zich
echter te schamen indien hij of zij
antwoorden miste, er viel dan ten
minste iets te leren.
Rotterdam bracht het er beter af
dan Amsterdam, hoewel de gemid
delde percentages juiste woorden niet
hoger reikte dan resp. 31 en 29 pro
cent, zodat geen van beide groepen
het predikaat „goed" verkregen en
beide het moesten stellen met „rede
lijk". Een aardige uitzending.
„Ja, ik vind het erg, dal ik uit
Brandpunt ga. Het was een fijn team
om in te werken. En wat ik nu ga
doen? Vergeet niet, dat ik zes jaar
lang het gezicht van de KRO heb
helpen maken. Dan wil niet iedereen
je zomaar hebben, hoor. Dan heb je
je persoonlijkheid en je overtuiging
getoond. Ik ben een stuk KRO ge
weest en graag ook."
„Voor mij is eigenlijk het zwaarste
probleem: hoe moet je nu verdergaan
als programmamaker? Hoe weinig
vrijheid en eigen verantwoordelijk
heid heb je eigenlijk? Moeten we
misschien naar het Engelse of het
Amerikaanse systeem, waar de
mensen zich zo duur verkopen, dat
het niet geeft of ze er eens uitgegooid
worden?"
„Neen, een terug is niet meer mo
gelijk. Daarvoor bestaat geen basis
meer. Of de heer Van Doorn zou in
eens helemaal moeten omzwaaien.
Daarin geloof ik niet Maar ik kan
j nog altijd niet begrijpen dat dit heeft
kunnen gebeuren".
„Meer heb ik niet te zeggen. Van
mij zal je geen interviews met trap
pen tegen de KRO lezen. Ik heb niets
tegen de KRO, ik heb er fijn
gewerkt. Ik vind het vreselijk jam
mer, dat ik er opeens weg moet."
„Natuurlijk zijn er collega's die het
niet eens zijn met het gebeurde. Dat
hebben ze immers al laten blijken?
Maar daar houd ik me verder buiten.
Nee, daarover zeg ik niets."
De KRO-leiding benadert de zaken
iets anders dan Frits zelf doet: zij
meent dat integratie van dergelijke
„moppen" zoals die voor maandag
avond waren voorbereid in het be
doelde programma bepaald niet
thuishoorden en bovendien op zich
zelf geen pas gaven. Van der Poel
had dit kunnen weten. Zij neemt ook
niet aan, dat per ongeluk juist deze
items niet ter kennis van de leiding
waren gebracht en dan komt de hele
zaak in een ander licht te staan.
FRITS VAN DER POEL
vreselijk jammer
Ze vond 't fijn om zelf uit te zoeken.
Een platenbon is altijd raak!
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Rodeo keert van
avond terug in het NCRV-televisie-
programma, maar in gewijzigde
vorm. Nu niet meer een kans voor
iedereen om eens in het zadel te wip
pen: dat genoegen valt te beurt aan
van tevoren geteste amateurs.
De jury wordt gevormd door muzi
kaal-deskundigen. die al of niet di
rect met de commercie hebben te
maken en dus andere maatstaven
aanleggen: Rodeo wordt nu talenten
jacht en krijgt daarmee een nieuw,
niet minder aantrekkelijk karakter.
Hierdoor krijgt het kijkpubliek
minder te maken met dappere pro-
beerders(sters) die nog nergens aan
toe zijn en na enkele minuten door
het hinnikend paard worden afge
worpen. Die snelle afwijzing gebeurt
nu al bij de voor-selectie, want nog
steeds mag iedere amateur zich ko
men melden.
Niettemin blijft het een rodeo en
wie dus niet al te vast in 't zadel zit
gaat er onherroepelijk toch nog vlug
af.
De jury gaat andere maatstaven
aanleggen. Maakten tv-critici twee
seizoenen lang uit hoe lang optreden
voor de camera's bleef boeien, nu
wordt er aan de handles getrokken in
verband met technische en artistieke
bekwaamheid plus beloften voor de
toekomst, die de gegadigde ten
toonspreidt. Ten overvloede worden
daarbij nog punten toegekend.
In de jury hebben zitting de im
presario's Annie de Reuver en Lou
van Rees, Piet Beishuizen, directeur
Commissie Collectieve Grammofoon
platen Campagne en de musici Cor
Lemaire en Louis van Dijk.
Presentator van het programma is
niet meer Pim Jacobs, maar Barend
Barendse, U weet wel, de man van
de wielerwedstrijd-verslagen. Hij
speelde ook een rol in de presentatie
van NCRV's Zeskamp.
De NCRV gaat nu met Rodeo op
reis, het hele land door. Zo meent zij
tki.e\ isie
vwuom)
de Olympische Spelen in progr.
Mexico. 21.25 Volksconcert: De
Filharmonie van Antwerpen.
21.50 Première. 22.25 Nieuws.
de problemen 1
t.,r,um I. .02 m.: «CRO:
I Nieuws en weerpraatje. STER: 18.56 Reclame. NTS:
I Actualiteiten. 19.05 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re-
liws uit de protestants clame. ^AVRO^ 19.06 In kleur:
PI
Julia, TV-feulU. 19.50 Sportpa-
telljke organisaties. 19.20 norama. STER: 1956 Reclame,
(lek van Het Leger des NTS
gr.
20.00 Journ. STER: 20.16
Lichte Reclame. AVRO: 20.20 AVRO's
Televlzler. 20.50 Houden van,
TV-spel. 22.05 Info: Advies- en
detective hoorspel. 20.20 informatierubriek. NTS: 22.30 -
Steravond* gevar. 22.35 Journaal. 23.00 - 23.30 Te-
Lichte leac: R'Jk eens wat lk ze8 <les
21.35 Stereo:
m. muz. 21.50 Kerkorgel-
I (opn.);. 22.20 Avondo-
flenking. 22.30 Nieuws. 22.38
lementair dagoverzicht.
3, herh.).
Nederland II: NTS
kleur: De fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19 00 Journaal. 19.03 Scala, een
I Licht gevar. muzlekprogr. informatief progr. 20.00 Journ.
I - 24 nn STER: 20.16 Reclame. NCRV:
24.00 Nieuws. 20 20 R0deo: jong talent in de
lichte muze. 21.05 Hier en Nu:
llversum II, 298 m.: AVRO: Actuallteltenrubr. 21.30 Zang comm. 16.1
f Nieuws. 18.16 Radiojourn. met instrumentale begeleiding: pole-ork.
P Uitzending van de VVD. Franse chansons (herh.). 22.05 Pop-show.
Stereo: Licht lnstrumen- Dagboek van Rembrandt. 17.45 Act.
I ensemble. 18.50 Gesproken IKOR CVK: 22.10 Progr. MU. Kapel.
H. 18.55 Voor de kleuters, rond Jacqueline Andreoli.
P Voor alle weggebruikers. NTS: 22.40 - 22.45 Journ.
P Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk
1 en dichtbij. 19.40 Avond- BELGIë
:d. AVRO: 20.05 Stereo: Kanalen Nederlands 2 en 19:
lophllharm. ork. en so- 18.30 Guten Tag, Duitse les
ri. 21.30 Nasrln of de kunst (herh. les 3). 18.55 Zandmanne-
dromen, hoorspel, tje. 19.00 Tienerklanken. 19.35
Hilversum I. 402 m. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Seml-klass. muz.
(7 30 Nws.; 7.32 Act.: 7.50 Over
weging: 8 00 Nws.) 8.30 Nws.
8.32 V.d. hulsvrouw (9.00-9.10
Gymn. v.d. huisvrouw.) 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00
Stereo: Aubade: moderne
muz. 11.00 Nws. 11.02 V.d. zie
ls 50 In ken. 11.55 Meded. 12.00 Gevar.
progr. (12.22 Wij v.h. land:
12.30 Nws.: 12.41 Aot.; 13.00 Ra
den maar...) 14.05 Schoolradio.
14.30 Stereo: Lijht gevar.
muz.progr. TROS: I5.f
van een volk. Dl. II:
15.30 Nwe. lichte gram. met
Nws. 16.02 Metro-
en sol. 16.30
■PHBU 17.15 Sportkompas.
17.45 Act. NCRV: 18.00 Kon.
Europese integratie. 12.26 Me
ded. t.b.v. land- en tuinb. 12.29
V.d. landb. 12.39 Lichte gram.
12.49 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nws. VARA: 13.11 Act.
13.20 V.d. middenstand, lezing.
13.25 Stereo: Pianorecital. 13.40
Stereo: Viool en plano. NRU
14.10 Toeristisch progr. 14.30
Voordrachtwedstrijd van luch
tige poëzie. 15.00 Klein
chanson. VPRO: 16.00 Nws.
16 02 Voor thuiszittenden. 16.45
Amsterdams strijkkwartet en
Nederlands Blazersens. 17.35
Informatie: achtergronden en
Hilversum III. 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00 Nws.
9.02 Klink-klaar, zonder
nonsens. (10.00 Nws.) NRU:
11.00 Nws. 11.03 Micronotitios.
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Agent
000. 13.00 Nws. 13.03 Hans
Kemna. 13.30 Help. TROS: 14.00
Nws. 14.03 Lynx (of Los).
AVRO: 15.00 Nws 15.03
met Nederlandse
(16.00 Nws.) 17.00
Nws. 17.02 Radiojourn.
17.05-18.00 V.d. tieners.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20
Lichte gram. VPRO: 7.54 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Ra
diojourn. 8.20 Lichte gram.
(8.30-8.33 De groenteman.) 8.50
Woordelijk... vandaag de dag.
televisie
mor«e.\
P Nieuws. 22.40 Radiojourn. Politieke tribune: Partij voor praatje. NRU: 9.00 Klass. en
P ïk hoor, ik hoor wat u
P hoort, lezing met gramm.
**•30 Stereo: Sopraan, bari- H?ht* 19 57.
claveclmbel en viola da
bh». 23.55 - 24.00 Nieuws.
20.00 beids vitaminen.
(deel 3). 20.50 Voorbereiding op Blik op de wereld: informatief
Nederland I. NTS/NOT:
11.00-11.50 School-tv.
België. Nederlands progr.
kan. 2 en 10. 14.05-16.00
School-tv. 17.35 School-tv.
het de amateurs gemakkelijker te
maken om te komen: men kan dan in
eigen omgeving blijven. Vanavond
staan de camera's voor de eerste uit
zending in Dronten, waar een zaal
vol publiek de wedstrijd bijwoont.
Ruggesteun
Hoewel de NCRV met de vorige
Rodeo's niet de bedoeling had jonge
artiesten te „ontdekken", is hun tele
visie-optreden toch voor verscheide-
nen een fijne ruggesteun geveest.
Meity Kneefel, die in 1967 won met
haar goed-gezongei» evergreens, heeft
haar ambities niet verder uitgestrekt.
Maar de jongerengroep Cheops heeft
de kans gekregen, platen te maken.
Voor diverse amateurgroepen die al
optraden voor publiek, zijn de uitno
digingen veelvuldiger geworden.
De Rotterdamse Surinamer Willi
am Lansdorf, die verdiend zo hoog in
de jongste finale eindigde, heeft
daardoor moed gevonden om zich te
verstaan met een gevestigd orkest
van landgenoten en Sabine Mertens
die nummer 2 werd, ziet na dit suc
ces de mogelijkheid om te blijven
zingen voor zich.
De 15-jarige Ellen Hansen uit
Rijswijk die ook zo goed volleybal
speelt en maar heel kort in 't zadel
kon blijven, kreeg van de jury een
tip om zangles te gaan nemen. Zij is
nu leerlinge van Bep Ogterop gewor
den: deze lerares heeft goede ver
wachtingen van haar.
Zo zijn er meer persoonlijke suc
cessen te melden, voortgekomen uit
een misschien maar kort Rodeo-op
treden, dat niettemin voor sommige
deelnemers een keerpunt in de car
rière is geworden.
Vanavond bij de AVRO-televisie weer een ander soort
driehoeksverhouding dan gisteravond in de film:
„Houden van" (slecht vertaalde titel) toont de aan
vechtingen van een vrouw die verliefd raakt op de huis
vriend die haar naarstig het hof maakt.
Meer dan zulk een verhouding heeft de Franse
schrijver Paul Géraldy echter omstreeks 1921, toen
echtscheidingen „in de mode" kwamen, het menselijk
verweer tegen het al te gemakkelijk verbreken van een
huwelijk willen aanmoedigen.
Zo is Aimer" dus meer een zedenspel dan een licht
zinnig stuk geworden. Hélène en Henri (Sigrid Koetse
en Ton Lensink, hier op de foto) weten hun wat ver
zand huwelijk ondanks alles te redden zonder over
dreven gemoraliseer. U zult wel zien. hoe.
Ned. 1 AVRO
7.06 uur aflevering feuilleton Julia.
7.30 uur Sportpanorama: tafeltennis.
8.20 uur actualiteiten.
8.50 uur tv-spel „Houden van" van de Franse
schrijver Géraldy.
10.05 uur advies- en informatierubriek Info.
Ned. 2 NCRV
7.03 uur (NTS) Scala, informatie.
8.20 uur Rodeo.
9.05 uur actualiteiten.
9.30 uur optreden van Liesbeth List en Pierre Barouh.
10.10 uur (CVK/IKOR) gesprek met Jacqueline
Andreoli. 81 jaar.
Hilversum I NCRV
8.00 uur deel 1 detectivehoorspel „Circus Mikkenie".
8.20 uur Steravond met allerlei amusement, o.a. de
quiz Klapstuk.
9.50 uur orgelconcert door Helmut Winter in Meppel.
10.45 uur „Onvoorzien", sluitpost van de dag.
Hilversum II AVRO
8.05 uur Radio Filharmonisch orkest concerteert
samen met solisten.
9.30 uur hoorspel: Nasrin of de kunst van het dromen.
10.55 uur causerie met platen: „Zie de dingen niet zo
zwart-wit".
(Een wereld in wording)
Kinderen wierpen de zwanen stukjes brood toe. Maar
Pauline zag niets van dit alles. Ze was geheel in zichzelf
verzonken, ze merkte om zo te zeggen niets van de dingen
en de gebeurtenissen, die zich buiten haar afspeelden. Haar
ziel was geheel vervuld van de liefde en van de muziek en
geen profane uiterlijkheden konden binnendringen tot deze
innerlijke harmonieën. De liefde en de muziek waren haar
vrienden en bondgenoten en dit waren al heel onstuimige
metgezellen. Ze haalde uit haar muziektas een klein in rood
marokijnleer gebonden boekje te voorschijn en opende dit.
Jaren geleden had zij dit als kerstgeschenk van een rijke
tante gekregen. Dit was alles, wat een rijke tante aan een
meisje van dertien kon geven, een klein notitieboekje. Maar
met dit geschenk had die tante Pauline onbewust een pe-
langrijke les gegeven.
Pauline las op de eerste pagina:
„Dit is het boek van mijn hart. Wie ook maar in dit
boek schrijft, schrijft in mijn hart."
Dit was in haar eigen handschrift geschreven. Ze sloeg een
pagina om:
„Moge degenen, die hun namen in dit boek schrijven
zo talrijk zijn als de pagina's van dit boek", las zij,
„maar hoedt u voor het hart met vele inscripties, want
in een hart waar voor velen plaats is, is geen plaat»
genoeg voor één".
En dit was het handschrift van de persoon, die dadelijk op
haar volgend in dit boekje geschreven had, dit was het
handschrift van Amadeus Müller, de man van de pastorie,
die zij twee jaar geleden had verzocht een verjaardagssou
venir in haar harteboek te schrijven. Sedert die dag had zij
dit souvenir aan niemand getoond; zij had het als een
talisman met zich rondgedragen. Zij wist op de een of
andere wijze, dat de dag zou komen, waarop hij, die eens in
dit boekje geschreven had, er wederom in zou schrijven. Dit
rode boekje hoorde van hem. Met een paar zinnetjes had hij
er bezit van genomen.
„In een hart waar voor velen plaats is, is geen plaat»
genoeg voor één."
Ze had maar een kleine afstand af te leggen naar haar
woning, een groot, statig huis uit rode bakstenen opgetrok
ken, dat uit de vorige eeuw stamde en dat half in de klimop
verscholen was. De drie verdiepingen van dit huis verhieven
zich in een tuin, waarin drie reusachtige koperkleurige beu
ken en een drietal ceders een melancholieke duisternis
verspreidden. Enige uitgehakte stenen treden voerden naar
een gepolijste deur, waarboven een kap van matgeslepen
glas prijkte. Aan de deur was een gepolijst koperen schei-
handvat bevestigd met aan de ene kant een eveneens gepo
lijst koperen plaatje eronder, waarop de naam Inwald-Blu-
menberg was gegraveerd.
Dit was zonder enige twijfel een van de rijke burgerwo
ningen uit vroeger tijden. Het was misschien zestig jaar oud
met kerkelijk stenen ornamenten en gotische vensters, welke
van een palazzo in Venetië gekopieerd werden. Het huis
mocht dan al op een bijzonder dure plaats gelegen zijn, toch
had het weerstand weten te bieden aan de voortschrijdende
beweging van speculatie en gewapend beton. In zijn eenza
me bakstenen waardigheid rees het op, temidden van de
moderne kluispaleizen in zijn omgeving, een stukje van een
vroeger Zürich, van een Zürich in wording, uit een tijd,
waarin Inwald Banz en Co. nog een betrekkelijk jonge firma
was geweest in het ijzergieterijbedrijf.
Pauline stak een yale-sleutel in het slot en sloot de deur
zachtjes achter zich.
II
Hugo Inwald was goed in de vijftig. Gedurende bijna
dertig jaar was hij vennoot geweest van de bekende firma
Inwald Banz en Co., die door zijn grootvader gesticht was.
Maar ofschoon hij de eigenaar van een zeer groot vermogen
was, ofschoon hij een voorname positie bekleedde en een
zeer goed zakenman was, had zijn vrouw geen al te beste
dunk van hem. Als echtgenoot betekende hij niet veel, hij
ging geheel en al in zijn eigen zaken op.
(Wordt vervolgd)
64) „Wat is dat nu, Lappie!" riep Jonas verschrikt.
Lappie keek over de rand van het dak en zag de chauffeur
uit de wagen komen. „Lekke band!" schreeuwde hij naar
boven. Een gegons van verontwaardiging ging door en
over de bus. „Iedereen moet lopen!" gebood de chauffeur.
„Ik heb ook veel te zwaar geladen... Hoofdschuddend liep
hij naar de gereedschapskist, terwijl alle reizigers die wel
inzagen dat ze zo onmogelijk verder konden rijden, uit- en
afstapten. Ook Jonas en Lappie klauterden van het dak af.
„Het is me wat moois!" riep Jonas, „Nu kunnen we dat
hele eind gaan lopen, bah!" Lappie steunde Jonas bij zijn
afdaling en pakte zijn mars aan. Met enig tuimelen ge
paard, belandde d* enigszins dikke marskramer op
begane grond. „Nou, dan maar lopen, mopperde hij. Maar
hoe ontving de badplaats al dit onverwachte publiek?
1039: „Een ingewikkeld
werkje, baas", zuchtte Jopie
de Bietel, alias agent 009.
„Wat moet dat nou wor
den?" Baas Pjotr keek
zijn vermeende knechtje
eens even onderzoekend
aan en zei: „Dat zou zo'n
kleine wijsneus als jij best
'es willen weten, hè? Luis
ter goed, dan zal ik je er
een héél klein beetje van
vertellen. Een geleerde
professor uit de stad heeft
een nieuwe uitvinding ge
daan en ik ben nu bezig er
een model van te bouwen.
Als we ermee klaar zijn,
kunnen we kijken of het
werkt." „En wat moet
het dan doen?" vroeg Jopie
onschuldig. „Wordt het een kleurentelevisie? Of een nieuw soort snijbonén-
molen?" „Het spijt me. ventje", grinnikte Pjotr. „Maar meer mag ik je er
niet van vertellen, want het is allemaal erg geheim. Dat is met het oog op de
concurrentie, begrijp je? Als die er achter zouden komen, dan zouden ze het
hele idee zo overpieken." „Ik zal zwijgen als het graf, baas", beloofde Jopie
de Bietel. „Mooi zo", antwoordde Pjotr. „Zaag dan nou maar een stukje
chroom-wolfradium af, trekbestendig vijf duim lang bij een doorsnee van
drie duim. Het afgezaagde stukje netjes bramen, zoeten en in de draaibank
zetten." Komt prima voor de bakker, baas", glimlachte Jopie, en hij ging
aan het werk. „Zie zoik weet alweer een stukje méérdacht hij bij
zichzelf.
Intussen kwam buiten de wakkere veldwachter Eelco Eelkema aangewandeld.
Hij was op zijn ronde en kuierde rustig voorwaarts, de handjes gevouwen
op de rug. „Ik mot toch 'es eev'n bij smidje Verhool'n gaan kijk'n", mompelde
hij. „Die arme kerel heeft de mens'nziekte van Alva. Boer Knolle zegt het
zelf