Kerk op de is neergestreken Leidse markt Henri gasten Dunant met vertrokken 72 Alshetuomde goede, pure tabak gaat DR. SCHOONHEIM BEGON WERK IN „PNIËL" DeMantelspecidist Hutspottocht trok 800 deelnemers TVorgels piano's hifi installaties mossel* LHet evangelie bedient zich van verschillende vormen EE dit is één van die vele, echt mooie mantels die slechts 95 kosten (Hoe minder gesaust, hoe liever...) NIEUWE LEIDSE COURANT MAANDAG 7 OKTOBER 1M8 een onzer verslaggevers) (Van LEIDEN - Er is dit weekeinde een verbinding gelegd tussen de Hooglandse kerk en de markt. In het stadsbeeld zijn de warenmarkt en deze kerk onafscheidelijk verbonden. Dr. P. L. Schoonheim, die predikant is van het Experi mentele Kerkewerk van de hervormde gemeen te en sinds gistermorgen ook de pastorale ver ier ging van de wijkgemeente Pniël behartigt, waarbij de Hooglandse kerk als centrum gaat functioneren, heeft dit aangegrepen om te trach ten de beide delen van zijn opdracht te combine ren. Zaterdag stond er een kraam op de markt van waaruit belangstellenden inlichtingen kon den ontvangen over de kerk in het algemeen. In de kraam had hij een lijntje gespannen waaraan allerlei kerkbladen hingen. Hijzelf stond niet in maar vóór de tent om gemakkelijk met mensen in contact te komen. Het informatiemateriaal bestond, uit het r.k. blad Sursum Corda, de Geref. Kerkbode, Hervormd Lei den, remonstrantse en luther- te lectuur, het wijkblad Pniël, de Open Deur, de Elisabethbode en folders van het Ned. Bijbel genootschap en de Katholieke Bijbelstichting. Bijbels en kerk boeken zocht men er tevergeefs. Wie daarvoor belangstelling had, werd verwezen naar de Bijbelkiosk op de Hoogstraat. Het ging er slechts om, op vra gen van voorbijgangers in te gaan en de aandacht van voor bijgangers voor de kerk te vra gen. Dr. Schooniheim stelt zich voor, dat deze activiteit nog weieens zou kunnen resulteren in een „zater dagmorgenspreekuur" in de Hoog landse kerk. waar o.a. een peda goog. een maatschappelijk wer ker en een predikant aanwezig zouden moeten zijn. Dat hoeft zeker geen louter hervormde aan gelegenheid te zijn. Het uitgangs punt van dominee Schoonheim is, dat de kerk ook aanwezig moet zijn buiten de muren van het kerkgebouw. Zij kan wel heen- wijzen naar dat kerkgebouw wat zaterdag ook is gebeurd maar het is niet het een en het al. Zij zal zich onder „het volk" moeten begeven. De ervaringen van deze eerste za terdag zijn in ieder geval van dien aard, dat dr. Schoonheim sterk het gevoel heeft, hiermee te moeten doorgaan. Voorlopig staat de kerk-Kraam om de veertien dagen op de zaterdagmarkt, dicht bij de Moriaansteeg, in de buurt van de vistent op de hoek. Een vondst IJET is alweer enkele jaren gele-» den dat ds J. Groot de wijkge meente Pniël verliet. Hij ging naar Harich. Nadat een predikant voor een beroep in deze vacature had bedankt, werd geen tweede beroep uitgebracht. Om de Pniël- wijk, waarvan het centrum nog steeds het gebouw aan de Middel stegracht is (temidden van af braak), pastoraal toch niet aan haar lot over te laten, werd dr. Schoonheim gevraagd hier te gaan werken. Hij heeft dit aanvaard onder de uitdrukkelijke voorwaar de. het experimentele kerkewerk te kunnen blijven voortzetten. Hij heeft nu dus een gecombineerde opdracht. De delen daarvan ziet hij beslist niet gescheiden, ofschoon hij er zich van bewust is dat hij in de wijkgemeente Pniël dingen zal moeten doen die in de agenda van elke gewone wijkpredikant voor komen. Die gaat hij dan ook niet uit de weg. Maar daarnaast ziet hij mogelijkheden en kansen om zijn bijzondere kerkewerk in het kader van deze wijkgemeente met als centrum de Hooglandse kerk gestalte te geven. In dien zin ken schetst hij de verbinding Hoog landse kerk-markt als een „vondst". V. oor de gek Wat waren zaterdag uw erva ringen? Dr. S „In ieder geval meer dan ik verwacht had. In het al gemeen zijn je verwachtingen niet hoog gespannen. Successen *(jn er niet bij. Je moet in dit werk veel meer ploeteren. De markt vertoont een enorm wis selend publiek. Je kunt wel zeg gen, dat 97 procent met een strak gezicht voorbijloopt. Nee, daar moeten ze niks van hebben, om welke reden dan ook. „Hier kunt u inlichtingen krijgen over alle kerken samen", zo legi timeerden wij ons. Nou, dan zijn de reacties heel verschillend. De een reageert afwijzend, de ander verwonderd. Je krijgt ook heel onverwachte antwoorden. Ik sprak bijvoorbeeld nogal direct en spontaan een mevrouw aan. Ze kon het niet waarderen en sneerde: „Je moet me niet voor de gek houden"! Nou, dat was na tuurlijk de bedoeling niet. Toch heeft deze opmerking me geleerd, nauwgezet te overwegen hoe iemand aan te spreken. Je moet de mensen als het ware heel snel taxeren. Niet ieder kun je met dezelfde woorden benaderen. Een jongeman verkoos een „lekke re meid" boven een praatje over de kerk. M'n buurman-marktkoopman vroeg me nadat ik zo een poosje bezig was geweest of ik de markt niet zou willen ruilen voor de preek stoel. „Alles op z'n tijd, man", heb ik 'm gezegd. „Vandaag sta ik op de markt en morgenochtend sta ik daar" (ds. Schoonheim wees toen naar de Hooglandse kerk. Zyn overbuurman bracht de domi nee en zijn medewerksters stroop wafels voor de koffie. ..Ik had me aan hem voorgesteld, want na tuurlijk ben je op zo'n markt een beetje vreemde verschijning". Er kwam een mevrouw aanwande len. Ineens zag ze me. „Kent u mij nog, dominee", vroeg ze. Ik had niet de eer. Ik moet weieens met haar in contact zijn geweest. Zij bleek een wijkbewoonster van Pniël te zijn. Ze zit met proble men. Ik heb een afspraak met haar gemaakt. Weer een ander: „Vroeger kreeg ik de Open Deur. kunt u er niet voor zorgen dat ik die weer krijg?" „Natuurlijk mevrouw". Zij be taalde meteen vier gulden voor een jaarabonnement. Vrijgemaakt ^EN man stelde zich voor als gereformeerd vrijgemaakt. „O, u bent dus dominee Schoonheim. Ik zou wel van u willen weten welke politieke richting u aan hangt". Ik heb hem openhartig gezegd, dat ik politiek geïnte resseerd ben voor de Partij van de Arbeid, dat ik lid ben van Kerk en Vrede en dat ik me wel thuis zou voelen in de Sjaloom- groep. We hebben het toen nog even gehad over het begrip heb ben voor elkaar en het respect dat we aan eikaars meningen verschuldigd zijn. Het gesprek werd helaas door kruist door een andere voorbij ganger. Hij zei nog wel dat de samenwerking tussen rooms- katholieken en protestanten hem belangrijker leek. Ik heb hem gevraagd waar ik zijn kerkbode zou kunnen krijgen. Hij gaf me dokter Jasperse op. Ja waarom, zou die vrijgemaakte kerkbode niet aan ons lijntje mogen han gen? Een mevrouw die zei te behoren tot de gereformeerde bond iri de her vormde kerk, wilde van me we ten waar zondag ds. Kievit of ds. De Jong zou spreken. Ik kon haar meedelen dat in de Koningskerk wel een Kievit zou preken maar niet dominee Kievit. Wel een kan didaat uit Putten van dezelfde naam. Een rooms-katholiek meisje van een jaar of negentien vroeg een exem plaar van de Geref. Kerkbode. „Mijn verloofde is gereformeerd en ik ben rooms-katholiek, ziet Buiten de muren Zijn er nog dieper liggende ge loofsvragen naar voren ge komen? „Ik heb er niet van gehoord. Nu heb ik daar niet alleen gestaan. Ik wel de indruk dat het contact dat je op deze manier met men sen krijgt betrekkelijk oppervlak kig is. Op een markt is het druk en de sfeer leent zich moeilijk voor een diepgaand gesprek. Maar het contact kan wel een aanzet worden voor een nadere ontmoeting. De mensen moeten ook wéten dat je er bent. Ze kun nen je nodig hebben. Dan moet je er zijn om ze te helpen. De vraag „Waarom sta je daar"? moet heel eenvoudig zó beant woord worden: „Omdat de kerk ook buiten de muren van het kerkgebouw aanwezig moet zijn". Je moet bijv. beschikken over ge gevens om mensen naar iemand of iets te kunnen verwijzen. Daarom vind ik het heel belangrijk, de Hooglandse kerk en dit markt- experiment een functie te kunnen geven. In dit verband denk ik aan een spreekuur van vakmensen op verschillende gebied. Je kunt er ook tentoonstellingen gaan hou den, waardoor je mensen die daaraan behoefte hebben de gele genheid geeft contact te leggen". Enig fundament IN de morgendienst in de Hoog landse kerk is dr. Schoonheim gisteren zijn pastorale werk in de wijkgemeente Pniël officieel begonnen. In zijn preek merkte hij op, dat het evangelie zijn weg over de wereld vindt als wij de vormen maar durven te kiezen. Of anders gezegd: het evangelie heeft zich van de vormen mees ter gemaakt en wij zullen ervoor moeten zorgen dat het door die vormen naar buiten komt. Het fundament is gelegd in Jezus Christus. Daaraan mogen wij niets af- of toedoen. Wie buiten dat fundament gaat, bouwt op mod der. Wie op dat fundament bouwt, kan met een klein woord werk doen tot eer van Christus. Het werk van een predikant wordt voor nog geen half pet verricht vanaf de preekstoel. De rest ge beurt midden tussen de mensen, leaer cnristen is tot ait staan temid den van de mensen geroepen. Wij mogen allen pastores zijn. Niet dominerend maar dienend. Do mineren doet Christus. Zijn dood Hier kunt u inlichtingen krijgen over alle kerken samen", zo richtten dominee Schoonheim en anderen zich zaterdag vanuit een kraam tot marktbezoekers. Een vreemde verschijning op de markt die langzamerhand wel vertrouwd zal worden, want het is de bedoeling, daar om de veertien dagen te gaan staan. Deze activiteit houdt mede ver band met de functie die dr. Schoonheim de reeds gedeeltelijk gerestaureerde Hooglandse kerk in de zich ontvolkende binnen stad wil geven. Foto Van der Horst en opstanding zijn enig in de ge schiedenis. Hij is dan ook het enige fundament. Tot de middelen waarvan het evan gelie zich bedient rekende dr. Schoonheim behalve de zondagse liturgie o.m. ook het werk op de markt, het gesprek, de inrichting en voorlichting op de scholen en het geschreven woord in boek en blad. Aan deze dienst, die werd besloten met het samen zeggen van de ge loofsbelijdenis en het Onze Va der, verleende de Leidse 'kantorij onder leiding van Jaap Huibers medewerking. Aan het begin stel de een ouderling van de wijkge meente Pniël dr. Schoonheim aan de kerkgangers voor als pastor van deze wijkgemeente. Ook de directeur van de markt- en ha vendienst. de heer Weima. woon de de dienst bij alsmede de heer Wismeyer van Kerk en Wereld. Joegoslavische hoogleraar LEIDEN Woensdag 16 oktober zal prof. dr. Z. Muljacic, hoogleraar in de Italiaanse taalkunde aan de universiteit van Zagreb in Joego slavië, aan de universiteit van Lei den een gastcollege geven over „II sistema fonolo^ico dell' italiano". Prof. Muljaciv is een deskundige van naam op het gebied van de al gemene taalwetenschap en specialist in de fonologie van het Italiaans en zijn dialecten. Het hoeft niet duurder te zijn Wintermantels en mantelpakjes met of zonder bont van 59,95 tot en met 89,95 Terlenka Regenmantels 49,95 met "Borg" voering 59,95 Bontmantels extra mooi en uiterst voordeli Leiden: Haarlemmerstraat 163 Den Haag Rotterdam Haarlem Amersfoort Breda Tilburg Utrecht Leiden -?r LEIDEN Vanmorgen vertrok ken de deelnemers aan de boottocht van het Rode Kruis rayon Leiden, per Henri Dunant in de richting Gennep (Limburg). De reis gaat langs Gouda, Dordrecht, Gennep, Gorkum en via Koudekerk terug naar Leiden. Zaterdagochtend om streeks 9 uur hoopt men weer thuis te zijn. De 72 chronische zieken, die de reis meemaken velen niet voor de eerste keerer zijn vier nieu wen" bij worden niet als patiën ten behandeld. Zij zijn gasten en zij mogen bijvoorbeeld roken ,#ls ze de lakens maar niet in brand ste ken". De begeleiding van de gasten be staat uit 35 verplegenden, mej. dok ter G. Verbrugge en de predikant dr. P. L. Schoonheim. Zuster De Vos gaat al voor de vijftiende maal mee. „Elke keer gaan we een week", vertelde zij ons vanochtend. „Eerst gingen wij met de Kasteel Staverden. De Henri Dunant is er nog maar negen jaar. De route is niet altijd hetzelfde. Deze hangt van het weer af, van het jaargetijde en van de waterstan den. Het is drukker werk dan in een ziekenhuis, maar veel gezel liger Wij zijn óók een weekje uit. Het weer begint goed: als dat zo doorgaat, mogen wij niet moppe ren". Elke avond van 7 tot 9 uur kan men bezoek ontvangen in de aan legplaatsen. LEIDEN Dat de Leidse Huts potwandeltochten, die zaterdagmid dag voor de tiende maal onder aus piciën van de Wandelkring werden gehouden, nog steeds populair zijn, bleek duidelijk. Toen omstreeks drie uur de laat ste verenigingsgroep vanuit de Ro- manuszaal aan de Lange Mare af marcheerde, kon namelijk worden vastgesteld, dat ruini achthonderd wandelaars en wandelaarsters over de afstanden van 5, 10, 15 of 20 km op pad waren. Zoals bekend, hebben de belo ningen, die na het volbrengen van één der tochten worden uitgereikt, betrekking op de traditie rond Lei- dens ontzet. Ditmaal konden alle deelnemers aan hun verzameling weer een kunstprodukt toevoegen en wel een wandbordje met de af beelding van een haring en een wittebrood. De deelnemende groe pen (een twintigtal met een totaal van ruim vijfhonderd leden) wer den met een bord in grotere uit voering beloond. Aangezien het kringbestuur in dertijd het besluit nam om het wed strijdkarakter in de wandelsport af te schaffen, werden de groepen on derweg niet meer door een jury op hun marsvaardigheid beoordeeld en speciale groepsprijzen niet meer uitgereikt. De deelnemende groepen waren: „Het Spaarne". Haarlem; „De Zwer vers", Voorschoten; „Quick Steps". „De Natuurvriend" en „Sempre Avanti", Alphen a.d. Rijn; „De Mal- comesiusschool" en „Feijenoord" uit Rotterdam; „Vicon", Nieuw-Vennep; „De Meije", Bodegraven; „Aals- meerse W.S.V.", Aalsmeer; „St. Aloysiusschool", Zoeterwoude; „Sparta", Leiderdorp: „W.I.K.", „De Keytjes" en „Zuid-West", uit Lei den; „Van den Berghstdchting", Noordwijk. Solglytt vaart LEIDEN Zaterdag begon de dag voor het varende Solglytt nevelig, zodat het uitzicht beperkt was. Aan boord van de Victoria Regia was de stemming echter bijzonder feeste lijk dank zij de verjaardag van ser veerster Sonja (die de aanvallige leeftijd van 21 jaar had bereikt). Er werd naar hartelust gezongen onder leiding van „ome Jan". Toen de mist was opgetrokken, kon weer van het uitzicht worden genoten. Men kwam onder de in druk van de enorme fabrieken en de Jaarbeurs in Keulen. Omstreeks vier uur 's middags meerde men af aan de steiger van rederij W. Feen- stra tegenover de Drachenfels. De wijnfeesten vonden hun weerklank aan boord. 's Zondags was er gelegenheid kerkdiensten te bezoeken en verder werd er gewandeld. II* goada markan In één raak Den Haog Zoutmantlr 53d Tal.070-333970 Ook in Middelburg Groningen Heerlen Uitvoering Con Amove LEIDEN De. christelijke ora toriumvereniging Con Amore geeft donderdagavond in de Stadsgehoor zaal een uitvoering van het Requiem van Verdi. Medewerking verlenen de sopraan Marijke van der Lugt, de alt Wilhelmine Matthes, de te nor Charles Holland, de bas Pieter v. d. Berg en het Gewestelijk Or kest voor Zuid-Holland. Jan Pas veer heeft de algehele leiding. ACADEMISCHE EXAMENS LEIDEN. 4 oktober Doet. ex. Ned. recht; de heren C J A Boskamp (Lelden R D Vermeulen (Lelden); kand. ex. god geleerdheid de heren M S M K\mp (Rot terdam). J J T van Melle (Voorschoten).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 3