VerontrustenVoorlopig blijven we getuigen Arjos sprak over kernbewapening Pogingen tot oprichting blad „verontrusten C4upurritaó n senoritas zonder f Bauwe kul. gewoon tabak. 100% tabak. Zondagsschoclwerk niet makkelijk in deze tijd Een woord voor vandaag SCHRIFT EX GETUIGENIS BIJEEN OP IIRK Uw probleem is het onze.... UITEENLOPENDE VISIES Christina gaat zelfstandig van Hofnar 10 stuks 12? SGP-krant in ver stadium Telegrammen naar Kuitert en Ridderbos KRITIEK OP PAUS MOET WAARDIG ZIJN MAANDAG 7 OKTOBER 19fl Een meisje van vijf mocht voor het eerst met haar moeder mee naar de kerk. Opgetogen zat ze rond te kijken in het oude gebouw met zijn prachtige luchters en bonte ramen. Plotseling trok zij aan de arm van haar moeder en zei: „Mam, wat zijn dat daar op die ramen?" Moeder antwoorde: „Dat zijn hei ligen." „O", zei het kind, „dan zijn heiligen mensen die licht door laten." Later wist moeder niet meer waar de preek over ging, maar die kleine preek van haar dochtertje bleef haar bij: „Heiligen zijn mensen die licht doorlaten." Hoe vaak klinkt het niet in de bijbel: „Wees heilig, want Ik ben heilig." Dat zijn soms angstaanjagende woorden. Hoe kun nen wij, mensen, die telkens weer falen, heilig zijn? Niet uit eigen kracht, niet door eigen inspanning. Heilig zijn wil zeggen Gods licht doorlaten. Dan alleen kunnen we stralende chris tenen zijn. En daar wacht de wereld op, daar luistert de we reld naar. We lezen vandaag: Kolossenzen 3 5-17. (Van onze correspondent) URK „Niet buigen, geen over gave, de zaak is nog niet verloren". Dat zei de heer H. W. Maaskant uit Zeist in zijn referaat tot een duizend gereformeerde verontrusten in de Urker Bethelkerk. De vereniging van verontrusten „Schrift en Getuigenis" hield op het voormalige eiland de eerste landelijke bijeenkomst. „De kreten over kerkscheuring brengen ons in een uitzonderlijk moeilijke positie", gaf de heer Maas kant te kennen, „ik ben verontrust over die verontrusten die samen scholen en een kerkscheuring willen bevorderen. Hun geschriften gaan bij mij onge lezen de prullenmand in', aldus de Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wat moet ik met een aïna- ryllis doen, als deze uitgebloeid is? Antwoord: Na het afsterven van het blad droog in de pot bewaren op een niet te Ikoele donkere plaats, bijvoorbeeld een kast in een ver warmde kamer. Eind december de oude aarde en gedroogde en ge- kneusdq wortels verwijderen en in dezelfde pot weer oppotten in twee delen bloemistengrond, één deel oude mest en één deel scherp zand. Ook goede tuinaarde met turfmolm is geschikt. De bol maar voor een der de deel in de grond zetten en de grond stevig aandrukken. Daarna de pot op een warme plaats zetten, liefst bij een gelijk matige temperatuur van 17 tot 19 graden Celcius. De grond voorlopig praktisch droog houden, anders blijft de bloemknop steken en gaat het blad zich ontwikkelen. Als de bloemknop boven de bol uitkomt, meer en meer gieten en ook bij mesten. Licht en warm zetten. Op deze manier behandeld kan een amaryllis tussen januaH en fnaart bloeien. Vraag: Mijn vrouw is zeer hulp behoevend, en daarom nemen we huishoudelijke hulp, die ƒ50 per week plus de kost ontvangt. Nu moet ik voor sociale verzekering be talen, ziekenfonds, AOW, loonoe- lasting, enz. Hoeveel wordt dit? We zijn oud, leven van AOW en een pensioen van 16 per week! Antwoord: U dient als de hulp inwonend is aan premie AOW AWW ƒ7,51 per week en aan LB 2,63 in te houden. Is de hulp uit wonend. dan is er geen LP verschuldigd, wel 5,13 premie AOW - AWW. Voorts dient u zie kenfondspremie te voldoen, maar daarvan krijgt u bericht als u de hulp aanmeldt bij de bedrijfsvereni ging voor detailhandel en ambach ten, Detam, Nijenoord 1, Utrecht. U dient de hulp aan te geven bij de belastingdienst, waarna u de tabel len ontvangt, die u voor de afdracht der premies nodig heeft. Wordt de last u te zwaar, dan kan u een beroep doen op de Algemene bijstandswet. Vraag: Zijn er ook hier of daar tekeningen te zien van Anton Pieck? Is hij nog in leven? Antwoord: Anton Pieck (geb. 1895) leeft nog en zijn werk is in talloze door hem geïllustreerde boeken te zien. Volgend jaar verschijnt een Anton Pieck-kalender. heer Maaskant verder. Het bleek wel de kerk spreekt nu al met twee mon- uit zijn betoog, dat er geappelleerd j den. moet worden tegen de huidige gang van zaken in de Gereformeerde ker ken; „We mogen ons niet stil hou den als we zien hoe de fundamenten van de kerk worden omvergeworpen." Korte preken, nieuwe berijming, nieuwe gezangen, het zijn maar ver schijnselen, maar als in onze kerk de weerstand tegen de opkomende vrij zinnigheid niet sterker wordt, komen we in een situatie terecht zoals thans bij de protestantse kerken in Duits- luid." De heer Maaskant kritiseerde de „erkende intellectuelen in onze ker- De stichting Evangelische omroep (DEO) was ook vertegenwoordigd op de vergadering in Urk. Toetreding als lid werd van harte aanbevolen door het bestuur van de vereniging „Schrift en Getuigenis"; „Er zijn nu al veertienduizend leden, daar kun nen nog meer bij..." Er waren ver schillende predikanten op de samen komst: dr. M. J. Arntzen, ds. H. J. Hegger en dr. Schelhaas hadden ech ter bericht van verhindering gestuurd. Ook in Amerika zijn verontrusten. Een afgevaardigde van de Christian Reformed Church uit Grand Rapids, ken", die niet alleen gelovig maar ook mr. John IJff (met vakantie in Hol- ernstig verontrust zijn; „Zij nemen op de meest uitnemende wijze stel ling tegen schriftongeloof en norm loosheid, maar zij doen dat als so listen. Met geen mogelijkheid zijn zij te bundelen. Zo voelen eenvoudige broeders en zusters zich in de steek gelaten." land) vertelde, dat in deze kerk een groep van honderd mannen en vrou wen verontrust is over de gang van van zaken in Amerika én Nederland. Wo rn I Fundamenteel (Van onze parlementsredactie) DRIEBERGEN De ARJOS heeft zaterdag op haar jaar lijkse studieconferentie van ge dachten gewisseld over de in ternationale politiek. Hierbij kreeg met name het vraagstuk van de kernbewapening veel aandacht. In hoeverre dient men „radicaal neen" te zeg gen tegen de kernbewapening. Deze vraag lokte aan het forum dat zaterdag voor de AR-jon- geren optrad uiteenlopende reacties uit. Het verst in zijn „neen" ging prof. dr. P. H. Koovmans. Hij meende dat 7 men .1. christen de 1WOlieil lil (<(111(1(1(1 nooit zal mogen gebruiken. Zolang er vaak niet te vermijden zal zijn. Het blijft zijns inziens een eis voor het Westen om een zodanige samenleving op te bouwen dat frustraties en ge weld zoveel mogelijk worden voorko men. Bij de groepsdiscussies die vrijdag avond werden gehouden bleek dat de ARJOS-leden sterk voorstander zijn van het instellen van een alternatie ve dienstplicht. Ook wenst men toe lating van China tot de Verenigde Naties. Frankfort Milnchen Zurich Genève Locarno Wenen Innsbruck Rome Madrid Majorca Us. Toornvliet (5 Het pleit is beslecht. Het ontslag van ds. G. Toornvliet blijft gehand haafd. Nergens blijkt uit het persbe richt waarom de bemiddelingspogin gen, zoals de kerkeraden van Amster dam-zuid en IJmuiden deze hebben voorgesteld, niet geaccepteerd zijn. Waarom moest deze predikant bij verstek worden veroordeeld? Zonder dat hij zelfs officieel op de hoogte is gebracht van de vergadering. Wel ver meldde het persbericht dat de par ticuliere synode van Noord-Holland met droefheid en verontwaardiging heeft kennis genomen van het ver weerschrift van ds. Toornvliet. Waarover droefheid? Misschien om dat dit geschrift de originele briefwis seling weergeeft tussen beide partij en? Waarover verontwaardiging? Mis schien vanwege het feit dat dit geschrift zo duidelijk geschreven is, dat ook de niet ter zake kundige le zers alles kunnen begrijpen Hopelijk wordt dit vonnis alsnog herzien. Nu wordt de insinuatie ge wekt dat er iets onvergeeflijks is ge beurd. Is dit kerkelijke rechtspraak in 1968? Haarlem Mcj. G. Dood Doopyra vamen In het officiële verslag van de pro vinciale kerkvergadering der Neder landse hervormde kerk, gehouden op 25 september te Schiedam, wordt de echter nog geen situatie gecreëerd is, waarin kernwapens hun functie ver loren hebben zullen kernwapens no dig zijn voor het afschrikkiivgseffect. Het AR-Tweede Kamerlid ipr. Geelkerken was het niet met prof. Kooymaris eens. Wanneer men zegt „we zullen deze wapens nooit gebrui ken" is ook het afschrikkingseffect tveg. Ook het KVP-Tweede-Kamerlid drs. Th. Westerterp wilde geen volstrekt „radicaal neen" laten horen. Hij zag vooralsnog geen wezenlijk verschil in b.v de verwoesting van Dresden met conventionele bommen en de verwoesting van Hirosjima met een atoombom. Mr. P. Teunissen. medewerker van het Polemologisch Instituut, betoogde dat men het eebruik van met name kernwapens niet in alle gevallen volstrekt uit kan sluiten. Men kan slechts „radikaal neen" zeggen wan neer kernwapens geen enkele functie meer hebben; dat betekent in een situatie die neerkomt op een volledi ge en zinloze vernietiging. Geen functie De forumleden waren het er over eens dat men moest streven te komen tot een situatie, waarin voor het ge bruik van kernwapens geen plaats meer was. Er zal derhalve een ontspanningspolitiek gevoerd moeten worden. Dit bracht de discussie op de Duitse kwestie. De heer Westerterp meende dat het bestaan van de NAVO belangrijk was om te voorkomen dat West-Duitsland een eigen defensiepo litiek zou voeren. Het KVP-Kamerlid betoogde dat de Ne derlandse regering de Bondsrepu bliek zal moeten bewegen om tot een de facto-erkenning van Oost-Duitsland te komen. De heer Geelkerken meende dat de NAVO vooral haar conventionele strijdkrachten dient te versterken. Daardoor zal de Bondsrepubliek be ter geïntegreerd worden terwijl de Russische vrees voor atoomdreiging wellicht verminderd kan worden. Prof. Koovmans vertolkte op dit punt een andere mening. Hij noemde het psychologisch onjuist om op dit moment voor een versterking van de NAVO-strijdkracht te spreken. Ook achtte hij een definitieve erkenning van beide Duitslanden in strijd met het zelfbeschikkingsrecht. SCHIPHOL Prinses Christina is zaterdagmiddag per vliegtuig naar Montreal vertrokken. Zij gaat daar een zangopleiding volgen aan het In- titut Superieur de la Musique d'Indy bij de als docent aan het instituut verbonden Nederlander Bernhard Di amant. De prinses werd uitgeleide gedaan door koningin Tuliana en prins Claus. Zoals bekend bracht de Prinses enige tijd geleden een kort oriëntatiebezoek aan het instituut, waarbij zij door de docenten werd getest en bleek te vol doen aan de strenge toelatingseisen. Het instituut heeft huisvestingsmo gelijkheden voor een beperkt aantal studenten. Prinses Christina zal daar voorlopig gebruik van maken. Het ligt in de bedoeling, dat zij -later met haar particuliere secretaresse, mejuf frouw N. M. de Vlieger, een zelfstan dig huishouden zal gaan opzetten. Prinses Irene en haar echtgenoot zijn zaterdag vanuit Madrid naar Mexico vertrokken, waar zij de Olympische spelen zullen bijwonen. Bomaanslag op Mexicaans consulaat ANTWERPEN Onbekenden heb ben in de nacht van zaterdag op zon dag een aanslag gepleegd op het consulaat-generaal van Mexico in Antwerpen. Tegen de gevel van het gebouw ontplofte een bom, die wel schade aanrichtte, maar niet aan het consulaat-generaal, dat op de vijfde verdieping is gehuisvest. .Alleen de woning van de concierge liep schade op. Een nabijgelegen antiekwinkel en verscheidene geparkeerde auto's wer den geraakt door rondvliegende ste nen. Stukkgn van de bom werden teruggevonden op het dak van een nabijgelegen schouwburg. De politie zou de daders zoeken in uiterst linkse kringen in Antwerpen en in Gent. Kopenhagen Londen Amsterdam I Brussel De strijd van verontrusten moet Luxemburg gevoerd worden op fundamentele |f.?rlis punten en niet op kleinigheden; het gezag van de Heilige Schrift, het pas toraat, de zielszorg en de opleiding en toerusting van de aanstaande pre dikanten. De „val van Assen" noemde de heer Maaskant een belangrijk strijdpunt: „de opheffing van de leeruitspraak is een beduidende concessie aan de voorstanders van de nieuwe theolo gie." De heer Maaskant vond, dat er op de synode pressie was geweest van toonaangevende figuren van uni versiteiten en hogescholen. „De kerk is verdrongen naar het randgebied van het menselijk denken en handelen. De grote wereld met techniek en wetenschap is ervoor in de plaats gekomen. Als het goed is moet de kerk hier opereren met de boodschap van zonde en genade". In plaats daarvan, zo gaf de heer Maas kant aan, doen de kerken water in de wijn. De wereldse levensstijl wordt aanvaard. De wereldse mens wil dan niet meer in de kerk. Het besef van afhankelijkheid heeft plaats gemaakt voor „God staat bui ten het leven" in de theologie. Theo logie is een zelfstandige wetenschap geworden, die toepassing zoekt in proefondervindelijke bewijzen. ,,En zo", aldus de heer Maaskant, „komt men terecht bij de natuurwetenschap pen en de filosofie. De Heilige Schrift staat en valt met de kritiek van de bestudering van de wetenschappep.." „Zo wij niet voor de wófrén 'wór den geworpen zijn we overgeleverd aan het nihilisme", zei de heer Maas kant hierover. In verband hiermee noemdie hij de gang naar het oecu- menisme en de aansluiting bij de Wereldraad. „Indien onder het Ko ninkrijk Gods niets andere wordt verstaan dan een leefbare wereld, dan mogen wij "hiërvoor bewaard worden." „Ik ben niet tegen de discriminatie van de vrouw, maar wie pleiten wil voor de vrouw in het ambt kan dat zeker niet doen met de hand op de bijbel", was daarna een van de uit spraken van de heer Maaskant. Over „preekpraktijken": „Te weinig aan dacht aan verlossing, wedergeboorte en komst Jezus Christus". „Als het niet anders meer kan, dan zal tot het uiterste moeten onderzocht of we moeten komen tot een eigen opleiding van predikanten. Men moet hier over niet te licht denken", aldus de heer Maaskant. „Nu de VU te kennen heeft ge geven zich los te willen maken van de kerkelijke beginselen maken wij ons los van de VU. We zullen onze aandacht moeten vestigen op de Theologische Hogeschool in Kampen. Vooral nu i$ van het allergrootste be lang, niet aanpassen bij de geest van deze tijd." „Voorlopig blijven wij getuigen in onze kerk. We hebben geen veront- rusten-theologie", aldus de heer Maaskant. weer zw. bew. h. bew. regen zw. bew. geh. bew. 1. bew. zw. bew. geh.bew. mist mist mist mist onbew. h. bew. zw. bew. (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM Twee cömi- té's zijn in het daglicht getreden, die een nieuw protestants-chris telijk dagblad willen oprichten. Het langst is al bezig de Stich ting Reformatorische Publilcatie. De ze stichting, die inmiddels al circa vijfduizend abonnees heeft gewon nen, beoogt het doen verschijnen van een Reformatorisch Dagblad, dat politiek verwant zal zijn aan de SGP, al wordt uitdrukkelijk gezegd, dat het geen partijblad wordt. Or ganisatorisch zal er geen enkele binding zijn aan de SGP. Daarnaast is de Reformatorisch- Christelijke Persstichting „Koers" samengesteld uit vertegenwoordigers van verschillende partijen. „Koers mikt voorlopig op een weekblad. In de „verklaring en oproep" van Koers wordt gesproken van onbe hagen in. brede kringen van het pro testants volksdeel over de koers, die de grote landelijke christelijke dag bladpers in het algemeen de laatste jaren volgt. „Koers" noemt deze koers „algemeen-christelijk, breed oecumenisch sterk verwereldlijkend". Daartegenover wil Koers een dagblad, „dat op verantwoorde wij ze leiding geeft aan het christelijk leven en denken; dat de veelheid van gebeurtenissen belicht met de schijn werper van Gods Woord; dat de vragen op allerlei levensterrein plaatst in het licht van het komende Koninkrijk; dat een dam opwerpt tegen de geest Van afbraak, die door het christelijke leven gaat; dat op komt voor de klassiek-gereformeer- de levensovertuiging en de wacht betrekt bij het chistelijke leven; kortom dat ernst maakt met het woord van Christus: Wat Ik u zeg, zeg Ik allen: waakt." Vragen Vele vragen waren er na zijn refe raat: „Hoe komen we van Kuitert c.s. af?" hield een van de verontrusten bezig. Een jongere: „Laten we elkaar porberen vast te houden." Iemand anders vond de kerk al gescheurd: Vervlakking In Koers werken hamen perso nen uit de gereformeerde gezindte, die er diep van overtuigd zijn, dat in de huidige situatie van vervlak king, verschraling eh verwereldlij king zulke hoge goederen op het spel staan, dat geijverd moet wor den voor een reformatorisch-chris- telijke visie, die zich doet gelden op alle terreinen van het leven, aldus de verklaring. Zij menen, doat het onverant woord zou zijn elkaar vast te leg gen op allerlei onderdelen en dis- putabele zaken, maar zij willen al len bereiken, die zich buigen voor het Woord van God en dienovereen komstig op elk levensterrein wen sen te leven. Het bestuur bestaat uit ds. J. H. Velema, Apeldoorn (chr. geref.), voorzitter; ds. A. Vroegindewey, Veenendaal (herv.), tweede voorzitter: J. Haeck, Hoevelaken (geref. gem.), secretaris: H. de Boer, Urk (geref penningmeestetr; ir. T. Boersma. Boskoop (geref.): G. C. Grünbauer, Amsterdam (Herv.); W. Kieinbloesem, Rotterdam (ge ref. gem.): J. J. Rippen. Ede (geref.): A, Sneep, Amsterdam (getref. vrijg.); mr. dr. C. J. Verplanke, 's-Gravendeel (chr. geref,). De raad van advies bestaat uit ir. G. B. Smit. Arnhem; J. Bout, Huizen; ir. J. van der Graaf, Huizen; ds. L. Kievit. Leiden; ds. J. Verwelius Schoonhoven; W. de Vis ser, Lopik: drs. D. Schouten, Waalwijk en W. F. van Dijk, Wijk en Aalburg (allen hervormd), C. van Baren, Den Haag; T. van Efferink, Katwijk; ds, H. J. Hegger. Velp; P. van Leeuwen, Zwijndrecht: D. W. Ormel, Den Haag; H. Langeveld, Hilver sum; mr. L. van Heijningen, Den Haag: P. Sanders, Den Haag; dr. M. J. Arntzen, 's-Gravendeel (allen gereformeerd): mr. S. H. Attema. Katwijk; G. Goossens. Helié- voetsluis; Y. Jacobs, Scneveningcn; prof. dr. H. R. Rookmaaker, Diemen; mr. dr. J. Meulink. Enschede; P. Groen Rotterdam. O. Bakker. Westetrnieland (gereformeerd vrijgemaakt); prof. dr. J. van Genderen, Apeldoorn; T. Fens. LTtretcht: J. D. Wisman, Groningen: ds. J C. Maris, Bloemendaal; ds. J. Brons. Veenendaal: drs. K. J. Nieu- wenhuis, Delft en G. den Hertog, Mijdrecht (christelijk gereformeerd). Niel mogelijk In het voorlichtingsblad van de Stich- £0 cretaris L. H. Oosten, Driebergen. In de raad van toezicht hebben onder meer toezicht ds. G. van de Breevaart, H.I. Ambacht, ds. J. Cats- burg, Sint 'Maartensdijk, drs. J. A Coster, Lisse, B. Knoop, Breukeiet ds. J. G. van Minnen, Delft, ir. F. C Moree, Geldermalsen, S. Nieuwenhuis, Hoofddorp, ir. L. R. T. Oskamp, Dor drecht. C. A. Poldérman, Utrecht, L. Post, Urk en ds. J. van Prooyeh, Stavenisse. Kardinaal Alfrink: HILVERSUM In de zondag- avond-ovei-weging voor de KRO- radio heeft kardinaal Alfrink de Nederlandse rooms-katholieken de vraag voorgelegd of „wij het recht hebben de door de Heer bedoelde vreugde om het christen zijn, voor elkaar te vergallen, hetzij door ver dachtmakingen, hetzij door uitdagen de nieuwigheden of al te gepronon ceerde stellingen". „De emotionele geladenheid maakt het samenleven in een kerk niet al tijd tot een vreugde", aldus de kar dinaal, die als eerste Nederlandse bisschop de zondagavond-overweging verzorgde. Na hem zullen de bis schoppen om de beurt volgen. Met name waarschuwde de kardi naal, dat „bepaalde emotionele uitla tingen over de persoon van de heilige vader, wiens zorgen en bezorgdheid we allen zullen kunnen verstaan, aan het merendeel van onze geloofsge meenschap geen vreugde verschaf fen". De kardinaal vervolgde: „Ik ben geen voorstander van achter haald byzantinisme, maar ik dacht dat kritiek als zij waardevol wil zijn vooral waar moet zijn en waardig, dat wil zeggen rekening ting Reformatorische Publikatie wordt houdend met de menselijke waardig- gezegd, dat Koers zich pas aandiende, j heid, zowel van degene die kritiek toen de werkzaamheden van Reforms- levert als van degene die bekritiseerd Steun De forumleden waren het er over eens dat het van belang kan zijn dat het Westen steun verleent aan revo lutionaire bewegingen in Zuid-Ame- ("rika. Met name als groepen naar de macht grijpen die bewust streven naar een verbetering van de le vensomstandigheden van de sociaal zwakke groepen in deze landen. Prof. Kooymans betoogde dat in sommige ontwikkelingslanden geweld Van een medewerker) AMERSFOORT Het aantal christelijke gereformeerde zon dagsscholen 86 is gelijk le bleven bij verleden jaar. On danks dat er drie bijkwamen Doornspijk, Hattum en Zwijn drecht werden drie andere op geheven: Dokkum, Gouda en Groningen. In totaal bezoeken 4500 kinderen deze zondagsscho len en er zijn 550 leiders en leid sters. Dil werd zaterdag bekendgemaakt op de jaarvergadering van de Bond van christelijke gereformeerde zon dagsscholen die in Amersfoort werd gehouden, waar 35 zondagsscholen sprake geweest. Er is slechts gediscus-J waren vertegenwoordigd, sieerd over de vraag van al of niet Van het blad Licht en Waarheid doorzenden naar de generale synode.! worden 439.210 exemplaren verspreid, Het gravament is dus niet om de in-j waarvan 78.300 via de zondagsscholen, houd afgewezen, maar om kerkorder-Vergeleken bij vorig jaar is er sprake lijke redenen. I van achteruitgang. Ook „De Frontli- Leidschendam L. Potuyt I nie" voor de medewerkers krijgt niet suggestie gewekt dat het gravamen door bespreking of door een rapport zou zijn weerlegd. Ingevolge artikel 20-1 van de kerk orde is wel een commissie van voor bereiding benoemd, maar van een be handeling als bedoeld in het genoemde verslag is op deze vergadering geen de belangstelling, die mag worden verwacht. Spreker was de heer P. Kuyt uit Gouda over het onderwerp: „Mentali teitsverandering bij het moderne kind". Hij meende, dat het voor hét zondagsschoolonderwijs er niet ge makkelijker op wordt door die men taliteitsverandering. Hij schetste de teleurstelling van een jonge leidster, die er eigenlijk mee wilde ophouden, omdat de kin deren zo weinig bijbelkennis hebben. Als voorbeeld gaf ze het kind, dat zijn vinger opsteekt bij de naam Mozes: „Is dat een neef van die Moosje bij ons in de steeg?" De heer Kuyt benadrukte, dat wij in een tijd van geestelijke nood leven, door de welvaart, die groter is dan ten tijde van koning Salomo of de Zonnekoning, en door de revoluties. Maar dat betekent dat de zondags- schoolarbeid van groot nut is. Laat geen kans onbènut! De kinderen worden geleefd en daarom verlangen zij ernaar dat iemand naar ze luistert. Dan wordt er van ons geëist, dat wij ze met de Bijbel bekend gaan maken. URK De naar schatting duizend verontrusten, die zaterdag te Urk bijeen waren, hebben telegrammen gestuurd naar de hoogleraren dr. Herman N. Ridderbos te Kampen en dr. H. M. Kuitert te Amsterdam als mede naar het geref. deputaatsehap dat de band met de theologische fa culteit van de VU onderhoudt. Hier in wordt kennis gegeven van het on behagen over „allerlei nieuwe en af wijkende leringen die het persoon lijk geloofsleven van duizenden ten zeerste beroeren". Aan prof. Kuitert werd bovendien verzocht zijn opvattingen niet lan ger openlijk te verkondigen en te pu bliceren. Hem ziet men in verontrus tenkring "als de exponent van dit alles. De NCRV was met een camera ploeg naar Urk gekomen om voor Hier en Nu een reportage te maken. Het team moest onverrichter zake naar huis, omdat men geen opna men over de samenkomst wenste. Voornaamste reden: er waren ook tegenstanders van de tv onder de verontrusten. Uit het ter vergadering verspreide nummer van het Urker Weekblad de Visserij bleek, dat twee Geref. predikanten van Urk, dr. H. Veen- stra en ds. J. Koppe, hebben gewei gerd op de samenkomst van veront rusten een welkomst-,, dan wel een slotwoord te spreken. tische Publikatie reeds in vergevorderd stadium waren. Er zijn onderhandelin gen geweest, maar samengaan bleek he laas niet mogelijk, zo wordt gezegd. Het Reformatorische Dagblad wil geen radio- en tv-programma's op nemen, geen sport en dat ook een afwijzende houding zal worden in genomen ten aanzien van films, to neel en dansen. Hierin ligt volgens het Reformatorisch Dagblad geen nieuwswaarde. Koers noemt deze houding sectarisrh. Reformatorisch Dagblad .wil echter „een blad, dat we niet voor onze kinderen behoeven te verbergen". Het spreekt ook van handhaving van het onverkorte ar tikel 36. In dit voorlichtingsblad spreekt het bestuur van deze stichting er haar teleurstelling over uit, dat het „in zijn oprecht streven wordt geremd, omdat sommige invloedrijke, meer ontwikkelde, leidende personen scep tisch zo niet wantrouwend tegenover deze zaak staan". Kennelijk wordt hier bedoeld op het feit, dat het hoofdbestuur van de SGP tot nu toe niet heeft willen kiezen voor dit Reformatorisch Dag- I blad en Koers. I Het bestuur van de Stichting Re- formatorische Publikatie bestaat uit leden van de Nederlandse Hervormde Kerk. Gereformeerde Gemeenten, Chr. Geref Kerken, Oud-Geref. Ge meenten en Geref. Gemeenten in Ne derland. Voorzitter is G. den Boer, Hoofddorp, tweede voorzitter W. van der Zwaag, Barneveld en eerste se- wordt. En wat de buurman in mijn straat van mij verwachten mag, mag men aan de paus niet weigeren. Of men veroordeelt zichzelf." Moeten wij niet proberen, aldus de kardinaal, de tegenstellingen, die zich op het ogenblik in de kerk manifes teren, in heel de kerk en niet alleen in Nederland tot een oplossing te brengen met veel geduld, met begrip voor elkaar, niet door aan te vallen of te veroordelen of verdacht te maken. NED. I1ERV. KERK Beroepen te Deventer (toez.): H. K. de Wilde te Haren (Gr.). Bedankt voor Schiedam (toez.): D. Noordmans te Hoogeveen. GEREF. KERKEN Beroepen te Dordrecht (6e pred.pl. en voor evangelisatiewerk): W. H. Gispen te Terneuzen; te Schiermonnikoog: G. Glerum te Sleen (Dr.). Aangenomen naar Hoogeveen: H. R. Juch te Kapelle-Biezelinge, die bedank te voor Castricum en voor Vroomshoop. Bedankt voor Boskoop (vac. J. Spoel- stra)- R Molemaker te Dronten. GEREF.GEMEENTEN Beroepen te Opheusden' A. Hooger- land te Werkendam: te Andijk-Enkhui- zen. H Ligtenberg te Genemuiden; te Paterson (V.S.): F. Harinck te Bent huizen. Bedankt voor Boskoop: J. v Haaren te Amersfoort.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2