Benno Premsela ontwerpt tapijten in nieuwe tinten Spelen met licht in wijnpakhuis Dimmers regelen lichtsterkte K HOESLAKEN BLIJFT GLAD dialoog leven begint eertig vaL ZATERDAG 5 OKTOBER 19 Op deze vlakke brei-machine wordt een tapijt gebreid. Het was donker in het oude wijnpakhuis aan de Prinsengracht 777 in Amsterdam. Spokig doemden schimmen op, die ons via duistere trapjes leidden naar de persconferentie onder de hanebalken, die ging over licht. In de roos was deze presentatie van lichtarchi- tectuur Raak. Nadat knappe meneren ons vele zaken hadden verteld, daalden we af in een zee .van licht: rijen, rijgen, rijmen met licht - helemaal beneden plasten twee rose flamingo's en schudden hun kop bij een explicatie over dimmers. Tapijt is een welvaartsprodukt geworden. We zoeken steeds naar nieuwe statussymbolen; als ieder een auto, een ijskast, een bankstel heeft, waar zullen we het dan zoeken In de woninginrichting, die veel meer dan vroeger aan mode onderhevig is. Wij Nederlanders hebben trouwens wel een lieve duit over voor ons binnenhuis. Daarop mikt een middel grote tapijtweverij uit Goirle, Van Besouw die het zocht in een algehele vernieuwing van zijn tapijt collectie én een vernieuwing van zijn „ondernemers gezicht". Dat betekende totaal nieuwe vormgeving van de collectie. Benno Premsela Gkf in Amsterdam keek met nieuwe ogen naar zoiets „ouds" als tapijt. Hij werd de ontwerper van prachtige kleuren en een logisch kleur-ritmiek. De tinten zijn voor tapijt volkomen nieuw. De „ritmiek" is niet alleen een opvolging van in elkaar overvloeiende tinten. Dat kleine tipje zonnig geel, uitgestrooid in een okerklenrig tapijt, vinden we terug in een zonnig geel tapijt, wat weer door- strooid werd met een zacht turquoise. Die stipjes turquoise zijn nauwkeurig dezelfde tint wol van een volgend nummer in de col lectie en zo door. De ritmische verspringing is zodanig dat de verschillende tapijtsoorten onderling te combineren zijn tot één totale harmonie. Zo kunnen verwante contrasten onstaan. Scheerwol Zo ontwerpen we in ons huis een levendigheid zonder kleur- rumoer. U moet de ritmiek eigenlijk zélf zien om de brede keus van kleur te ontdekken, die altijd warm en nergens schreeuwend is. Tot 13 oktober is dat mogelijk in het Instituut voor Industriële Vormgeving in de Koopmansbeurs te Amsterdam, enkele minuten gaans van het Centraal Station. U kimt er zó binnenlopen. Tonneke, de receptioniste kan u alles van de collectie vertellen, monsters meegeven en stalenboeken tonen. Het gaat om kamerbreed tapijt, geweven of gebreid, meest in zuiver scheerwol, dat betekent grote veerkracht, pietweerstand, diffuse lichtweerkaatsing, door en door motecht. Voor een deel is in de collectie ook de betere kunstvezel opgenomen. De prijzen beginnen bij 135,per strekkende meter op 3,80 meter breed. Heel mooi vonden we het visgraat-patroon van moquette, van zandkleurig geel tot donker-aubergine, oplopend in acht tinten. Onze grootouders konden de pit van hun lamp lager draaien als dat zo uitkwam en de sfeer dat vereiste. Wij konden tot nu toe hoogstens een lampje meer of minder aansteken. In die leemte is nu voorzien door de uitvinding van een „dimmer" waarmee we de elektrische verlichting op elk moment kunnen regelen. We hebben de dimmer te dan ken aan de ontwikkeling in de ruimtevaart, waarbij de halfge leiders voor hogere spanningen en stroomsterkte werden vervol maakt. De kleine afmetingen van de ruimte-cabine blijken van groot nut te zijn voor onze huiskamer. Op de plaats van de schakelaar monteren we een dimmer. Zoals we de knop van radio en televisie hanteren om het geluid te regelen, zo regelen we de lichtsterkte. Ideaal voor kinder en ziekenkamers. De kosten zijn laag: een dimmer met een ver mogen van duizend Watt kost 59.-. Voor scholen, kantoren, sport hallen, collegezalen, restaurants en dergelijke zijn dimtafels in de handel, die doelmatiger werken dan schakelkasten en -tafels. Nog een stapje verder gaat de automatische dimmer. Zoals een thermostaat automatisch de warmte regelt, zo regelt de luxo- mat het licht al naar gelang de zon wel of niet schijnt. De ther mostaat is in dit geval een buiten gemonteerde foto-elek trische cel. Met deze automa tische dimmer kunnen kantoren en bedrijfsruimten aanzienlijk op de lichtrekening sparen. Proefondervindelijk is vast gesteld dat het licht daar de helft van de tijd voor niets brandt. Raak in Amsterdam presenteerde deze week de nieuwe dimmer. Kleine doosjes, half om half aaneengeregen, half opaal en mat zilver. Hiermee is een wand van licht te bouwen. Lampen als stapelwolkjes, lampen als kubussen, plafon- niers waarmee men eindeloos kan variëren: drievoudig, zes voudig, achtvoudig. Nieuw is de collage van strak metaal, daarop roodkoperen pijpjes, pinkende perforaties en „overgekookt" glas dat na borrelen en bakken is ge vormd tot grillige kleuren en patronen, zodat iedere arma tuur een unika is. Zo'n kleurige licht-collage zal het heel goed doen in een meisjeskamer of een modern in terieur. 't Is maar één voorbeeld, maar Raak licht-architectuur wil ons doen breken met het saaie en eentonige. Een lamp is maar een lamp - néé. Raak heeft een internationale ontwerp groep die licht als mate riaal ziet, waarmee ze bepaalde effecten bereikt. Twee van de ontwerpers zijn vrouwen, beiden industrieel ontwerpster, namelijk Maija Liisa Komulainen uit Helsinki en Nanny Still-Mackin- ney. Onder hen zijn ook licht-technici en edelsmeden en niemand minder dan Ernst van Altena is mede-redacteur van de Raak-catalogi. Zij bouwen met licht, want licht is een architectonisch ele ment en kruipt waar het niet gaan kan. Armaturen in trapeze- vorm, in lengte of breedte ge monteerd op stalen rail. Armatu ren als honingraten, in metalen frame met opaal zijden matglas. Sommige armaturen zijn van ge goten hoogwaardig aluminium en dus corrosie-bestendig. Straatverlichting is bui ten-meubilair, oordelen Raakont- werpers en bieden een indivi duele straat- en buitenverlich ting. Op een standaardmast kun nen twee- drie- of meerlichtsar- De hollebol is opgebouwd uit twintig metalen kelken, ontwerp Nanny Still. maturen worden bevestigd. Er zijn ronde kelken, paalkoppen, „stokken" van licht, die dan ook een plaats vonden in de moderne wijk Vigneux sur Seine in Parijs. Twee halve bollen op licht masten van Raak staan bij de ingang van de synagoge in Kaapstad Ingenieuze vondst voor buitenverlichting is de „lichtelaar", een boom van licht die sfeer geeft aan een terras of bungalow. Interessant is de „hollebol", een armatuur voor grote en hoge ruimten bedoeld. De hollebol is opgebouwd uit twintig open me talen kelken waarin als ziel twintig prisma-lenzen die het licht verdelen en een spranke lend karakter geven aan de licht-uitstraling. Onwezenlijk Nanny Still ontwierp lampen om een onwezenlijke sfeer op te roepen. Als gekleurde stalactie- ten. hangen gele en kobaltblauwe druipsteenkegels aan het plafond. Ook deze kunnen in groepen of als enkeling gemonteerd worden (variëren van ƒ4.40 tot ƒ9,- per stuk voor gloeilampen tot 60W). Uitgedachte armaturen voor kerken. ziekenzalen, tekenka mers. Vreemde armaturen zoals plafondtegels met doorschoten plexiglas-staafjes (een stucrartd maakt de montage gemakke- lijker. te plaatsen in het steen- JamOICQ~rUmba gaas tijdens de bouw). Natuurlijk waren we de keer nog nergens; dat is door bijt iedereen begrepen. Daarom gal door. Ik vlei me niet met de f dachte dat ik aan het eind van d ze brief ..ergens" zal zijn, mr wie weet is het een uurtje dr« op een regendag. Nog wel zon, maar een belofte. Zo met onze materie over de j| want we moéten verder. Stop met denken, een gewoonte vrouwen eigen, is gewoon een recht jegens onze naaste. En h langer hoe meer besef ik dat ied van ons, hoe diep ze ook over de materie denkt en hoever ze opg], bereid is mee te gaan. en hoe v harte ze zich buigt voor wat G zegt, toch altijd nog te snel stfjehan met denken. Als het voor óns e jks ongeveer sluitend probleem is, z iters we tevreden. t, is Op mijn woorden van de vori te keer: „van geval tot geval" woi aue dan ook nogal gereageerd. Le is want ik blijf het alleree leuk vinden te schrijven en br ven te krijgen dat zoveel ouderen dan jongeren reagerekleir Mijn jonge briefvriendinnen lu schc teren, denk ik. En peinzen. En ti* m ten af of ik hen bereik. Weet de vragen? Of heb ik al een ai d woord, mijn antwoord. Of zit tussen beide in te knoeien. Ik hp1 ze luisteren. En in die stilte komen de ste y® men van de ouderen op; nooit e« Ra der deden ze mee. ze lazen jailer Open Brief, waren het wel of njobbj eens, maar in mildheid en gewe in een lang leven veel kanten a en veel dingen te zien, namen ze i k zoals ik hier verscheen, ze vo den zich betrokken maar nooit fe zeer. En nu ineens, de overgro moeders, daar zijn ze. Ze hebb blocnote en pen gepakt en J gaan ze. En hoe. bb >ed Vervelend en rommelig is het, zo'n onderlaken dat steeds maar weer los raakt, steeds weer kreu kels vertoont, die het gewenste „lekker liggen" tegengaan. Vrou wen (en mannen!) mopperen erop, vergeten of weten nog niet dat dit losraken helemaal niet hoeft! Sinds enige tijd is er namelijk een permanent - glad - liggend hoeslaken. Voor wie het nog niet kent: het hoeslaken wordt om de matras (de hoogte daarvan doet er niet toe) heen getrokken en blijft door het in de hoeken aan gebrachte elastiek glad liggen, ook tijdens het slapen. Van zelfsprekend kan het hoeslaken, dat in prijs niet veel duurder is dan een gewoon laken van goede kwaliteit, met de witte was meedraaien. Het elastiek kan daar echt wel tegen. Kijkt u wel even of maten van matras en laken overeenkomen? Welterusten! Armaturen voor het be lichten van gordijnen, land kaarten, wanddecoraties. Te zamen en in vereniging vor men zij het begrip „licht- architectuur". Raak levert niet rechtstreeks aan de par ticulier, geeft wél graag ad viezen. Leg een ons bitterkoekjes in een diefje schaal, giet er wat rum op of strijk er jam over. Laat ze zacht worden. Breng een halve liter melk aan de kook, strooi er zes afgestreken eetlepels haver mout in en een mespunt zout, laat alles op een lage warmte bron doorkoken. Roer er tenslotte vier eetlepels witte basterdsuiker door. Giet de havermout op de bitterkoekjes. Garneren met jam. Vandaag weer, overgrootmoe< uit een gezin van 12. Vijfenderj jaar eerder dan ik getrouwd, b lijkt niet veel maar het is een w, reld; onder andere een wereld vi twee wereldoorlogen. Kaarsred en weloverwogen komen de woq den op het blad te staan. En öf| ze lees. |]L\ „Nu weer het stukje in de kra£ters gaat dat niet veel te ver? Hir wordt goed gevonden wat God va* boden heeft. Een moeder vert(s te dat haar ongste dochter verlod <>P is hoewel er nog lang geen uitzidtoon is op een huwelijk. Dat kind h® er geen toestemming mogen hebbf - Dat is de zonde in de hand w< ken. En het kind krijgt het j zwaar door. In dat geval had m vader nooit zijn toestemming j geven. Eerst zorgen dat je dochter kunt onderhouden, mag je terugkomen. Dat zei ml vader en hij had acht dochters vier zoons." Nu voel ik mij toch wel jong. Ik kan mij namelijk die 1 der van vroeger wel indenk# bovendien behoefde de jongen b.v. de kleine middenstand niet veel jaren te studeren om vrouw te kunnen onderhouden,J begonnen bescheiden, de kwam al doende; was iemand s dent, dan gold meestal het kan] daatsexamen als moment voor vi loven en: de meisjes in kwesa woonden meestal bij de oude- thuis, dat scheelde ook geen klei beetje. Goed. die vader die zie !k. 1 hoe het met de dochter ging i vader geen toestemming gaf, <L zie ik niet. Mocht ze dan haar blij ken weer vrij laten gaan, was I jongen met zijn vermetelheid dl ook naar haar idee „fout"? Huw lijk, was dat op voorwaarden, ai dere dan de liefde? Bijv. als j arts werd en je had een praktij over te nemen en een instrumqgg tarium te betalen en huisraad i kopen, moest je dan een vadi met geld hebben, of toch op zi 'Is minst een oom? Of moest je e«e I rijk meisje trouwen? Of was h W eenvoudig onbehoorlijk om arts 0's willen worden en van een meisjpen te gaan houden als je daarvo 'id? Het Mevrouw H. de dH. veron derstelt dat als je veertig jaar bent het grootste gedeelte van het leven échter je ligt: „We merken dat de lichamelijke prestaties minder worden. Met daarover te piekeren bereiken we niets. Allereerst moeten we geen krachten verspillen voor (aan) iets wat niet nodig is, bijv. geld bijverdienen om vooral mee te kunnen doen en te hebben wat een ander heeft. Maar kijken oog voor hebben naar nood dichtbij of ver en wat eraan te doen. Belangstelling opbrengen voor andere mensen door eens te luisteren. Denken aan allesbe- lovende gedeelten uit de Bij bel en er kracht uit putten om innerlijk sterk te worden. Ook is de veertigjarige leef tijd geschikt voor nieuwe hobby's. Een bezoek aan een goede schoonheidsspecialiste kan soms wonderen doen, want ook het uiterlijk is be langrijk, het goed verzorgd zijn. Zo kunnen we vooruit van veertig tot vijfenzestig en van vijfenzestig tot het On eindige." ONGEHUWDEN Mejuffrouw V. te S. vindt dat je met je veertigste jaar begint te leven als alles je goed gegaan is vóór je veer tigste jaar: „Voor de onge huwde echter moet hierin dan zeker nog verbetering ge bracht worden. Een woning om te kunnen leven moet nog gebouwd worden op je veer tigste jaar. In Den Haag word je niet eerder ingeschreven. Ben je aan de beurt, dan ben je inmiddels wel vijfenzestig jaar geworden en misschien mag je dan leven in ge meenschap en wel in een be jaardentehuis. Er zou nu ei genlijk inschrijving mogelijk moeten zijn; in andere ge meenten waarschijnlijk geen probleem. Om werkelijk het leven begint bij veertig waar te maken." AANVAARDEN „Er is een tijd dat men het ouder worden moet aanvaar den" zegt mevrouw O. te R. „Laten we in de eerste plaats beginnen om onze volwassen en opgroeiende kinderen te begrijpen. Dat zij ons wat ou derwets vinden, is heel nor maal. Dat hebben wij toch ook tegen onze ouders gezegd" Het zal met iedere generatie wel zo geweest zijn. Laten we toch niet meedoen met dat vernederende: „Die jeugd van tegenwoordig." In iedere tijd zijn er nietsnutters en uitspat- ters geweest. In veel christe lijke gezinnen vindt men nog jeugd die echt gelooft, die be geerte heeft om belijdenis te doen. Die een warm kloppend hart heeft voor de medemens in nood. Als we zo met onze kinde ren meeleven behoeven we geen probleem van het ouder worden te maken, want dan zijn we ook in deze maatschappij opgenomen, fk voor mij vind dit een mooie zijde van de goede veertigers of wel van het ouder worden. Natuurlijk knappen we graag 's middags een uiltje, en knappen van dit „knappertje" dan lekker op. Daar zijn we nu eenmaal aan toe. Dat is toch geen schande? Ik ad viseer: niet overal kritiek op hebben maar mééleven met deze tijd." TUSSEN VUREN Mevrouw S. te P. heeft het gevoel tussen twee vuren te zitten: „Inderdaad zitten wij „veertigers" wel wat in de vergeten hoek. We hebben het niet zo erg getroffen: in onze jeugd crisis, trouwen viel in of na de oorlog, alles tweede hands en slecht en nog duur op de koop toe. Als klap op de vuurpijl kon je nog ergens gaan inwonen. Nu knipper je met je ogen als je bij een pasgetrouwd stelletje komt. Dan moet je niet gaan vergelijken met toen jezelf trouwde. Doordat de kinderen kwamen kon je je niet opnieuw inrichten, zodat je feitelijk nog steeds een min of meer bij elkaar geraapte inboedel bezit. Doordat je zo'n grote achterstand had bij het trouwen, erg zuinig moest zijn, heb je toch wel wat moeite met de grote weelde van heden. Je zit tussen twee vuren in. De jeugd lacht je uit als je b.v. met één lucifer verschei dene pitten aansteekt. Niet dat ik, somber ben Deze groep zal echter naar ik vrees straks ook bij het bejaard worden de vergeten groep blijven. Nu loopt alles warm voor de be jaarden. Ik zie er nog van ko men dat de animo over zo'n vijfentwintig jaar flink wat geluwd zal zijn. We houden de moed er wel in. we hebben al heel wat meegemaakt en zullen, als we gezond mogen blijven, het best klaren. We hebben een ruggesteun. Dat is iets wat veel jongelui en ook ontevre den ouderen missen." ..ANTIEKELING" Ook mevrouw B. te P. vindt het een probleem: „Je hangt er zo'n beetje tussen in. Voor het één ben je te oud en voor het ander te jong. Voor onze jongste van vijftien jaar zijn we een stel „antiekelingen". Zelf voel je dat er geen te grote veranderingen meer moeten komen want daar ga koffie, en je praat dan over twintig jaar geleden toen je trouwde: wat een ervaring je hebt opgedaan! Hoe je door alle moeilijkheden heen geko men bent. Dan mag je alleen maar God dankbaar zijn dal Hij je tot hiertoe gespaard heeft en wat dan de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heren Hand." RIJKDOM „Na een fijne jeugd, een ge lukkig huwelijk waarvan het zilveren feest bijna in zicht is en met de rijkdom van op groeiende kinderen zijn we gekomen aan de middelbare leeftijd" aldus mevrouw A. te A. „In deze jaren voelên we inderdaad dat ons uithou dingsvermogen minder wordt, onze ogen en ons gebit achter uit gaan. Laten we echter vooral geen „veertigersproble men" scheppen, maar genieten van deze levensjaren. Nu de kinderen niet meer onze voortdurende aandacht nodig hebben, kunnen wc tijd je tegenop zien. 's Morgens ben je fit maar 's middags al gaar. Je zit volop in het bejaar- denwerk en denkt met schrik: „Als ik het beleven mag zit ik over twintig jaar ook hier." Aan de andere kant, als je 's avonds eens een ogenblik sa men bent gezellig bij een kop besteden aan kerkelijk werk, ook al zijn we geen ouderling of diaken. Bejaardenbezoek of ziekenbezoek, „Tafeltje dek- je". waar ook altijd vrijwil ligsters voor nodig zijn. Er is zoveel werk. meer dan we aankunnen. Laten we meehelpen zolang onze gezondheid het toelaat Ook in dit werk zullen we de vreugde beleven te mogen be horen tot Gods gemeente." niet de middelen had? a* woord is, geloof ik: ja. Van iemand houden om hemze 'ucl nee. maar heeft hij een baan, eve t d tueel ja. Houden van mocht w t i maar in stilte. Of twaalf jaar lald losse verkering, of los-vaste ,tai hoe het heette, een blokje om, e< ,tM. blik in de kerk. Ik hoop dat ik h me enigszins juist indenk! 1SI^ Maar juist of niet, het is voorb 1 |J1 Mensen die willen studeren dier méér moeite willen doen en la 6.9 ger tijd willen besteden aan hiken „iets worden", krijgen beurzen, i straks studieloon. Als iemand d een zagerij heeft, daar jong kwam, een kundig man is, vr III jong een vrouw kon onderhoud! en haar trouwen, een splinter krari het oog krijgt, wordt hij geop reerd door een man die jong gn studeren, kundig is, maar niet vi1 jong een vrouw kon onderhoude£r i Terwijl hij zich de moeite getroosftde1 te vele en moeilijke dingen te li am ren, verdroeg hij bovendien nclde dat men hem voor onmondig aai nK zag. b.v. dat hij in zijn ..toestanfc:-' niet van een meisje kon houde J Hoe verdient onze tijd haar pr blemen. Is het een wonder? 011 Nu zei ik de vorige keer. m 'er het geval indenkend dat brie ich schrijfster hierboven aanhaak d i van jongste dochter: „Ach, het )jt toch uw jongste, u hebt het gel 3 om haar te installeren, u vindt d spanning zo'n zorg en de pil zo' zorg, laat haar dan toch eerdt trouwen, mevrouw, geef haar geeflj vaste vloebedekking maar een ps beits, laat die jonge mensen tocl, zelf hun leven maken, ze zijn 8 tot elkanders steun." n In dat geval meende ik dat d Tr; een verlichting van zorg zou zijl fic en dat meen ik nog. Maar daarnn ro ben ik niet van het probleem 4ba Immers, nu trouwen ze. Vader f moeder blij, ziezo, netjes gebeunf Het probleem is verschoven, dib0v- maal omdat het zo het beste leel&a_ Maar wat is er opgelost' Hf probleem van de ouders. Van d ,3° ouders die zich afvragen: gebruikRui mijn dochter de pil? dan is hefc s ellendig, dan loopt ze vooruit 0 50 zaken die pas na de huwelijksbf vestiging zijn geoorloofd of: ge ns bruikt ze hem niet? dan duurt di r> verloving te lang. dan zitten met de angst. Met andere woor den: het probleem van de pil i rhi het probleem van de inhoud vattm ons eigen bestaan; is het probleei ,75 van onze eigen rust. Van ons ver trouwen. Ar Als wij enthousiast willen levdoei (dat is: in geloof, hoop en liefde)® b dan moet ons bestaan in de leven van onze kinderen gesprek, stu-A. die. oefening, gedachtenriikdom n kortom: inhoud brengen. Is die e n niet, dan kunnen wij meen ik, nie de kinderen aanwrijven dat zijHi spanningen en onzekerheid onder n gaan. En dan zeg ik: mevrouw aliBzi u dan op geen manier uw dochter ooit hebt geholpen zichzelf te hel- q, pen. kies dan van twee slecktf -J de minst kwade. Van geval tot gfr CHRISTINl 60

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 16