KRO GAAT MET „NIEUW ELANHET SEIZOEN IN de glazen muur VPRO's satire geen onverdeelde vreugd Actualiteiten boven alles H 3ravo voor Toon in Canada lenzame zeiler )mgekomen? hilaffoe nu in derale handen HET NIEUWS VOOR PLEZIER ACHTERGRONDEN si ammy Davis voor operatie naar VS TV-SPELEN Defresneprijs voor Johan de Meester VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door Kafhlnka lannoy Lappie Loep en de pruikebollen Ni Zit Smidje Verholen en de Knap-Mutator MAANDAG 23 SEPTEMBER 1968 IRONTO „Toon Hermans is nan met veel talent, een ontroe- stem en een schitterend gevoel stijl". Dit schreef de criticus ie „Toronto Star" na de pre- van Hermans' show in deze dese stad. De schrijver voegt er wel aan toe, dat er iets aan het iwspel ontbreekt: „Er zijn geen emen, geen moeilijkheden en on- «naamheden in de wereld die Hermans schept". criticus van een ander blad niet met wie hij Hermans moet ■lijken. „Is hij een nieuwe Victor een Danny Kaye of een Jerry Hij heeft van al deze ar- m wat". on zelf is dik tevreden over de dese kritieken. En van de reac- van het bravo-roepende publiek hij weer iets geleerd, waarmee de opbouw van zijn definitieve voor Amerika zeker zijn winst )SKOU Het jachtje van de ame zeezeiler en schrijver Willi- VVillis (75) die op 1 mei uit Long d (New York) vertrok voor zijn e poging om de Atlantische Oce- over te steken, is door een ische treiler in het noorden van Atlantische Oceaan leeg aange- n. mast van het drie-en-een-halve r lange vaartuigje was gebroken het verkeerde in zinkende and. n paspoort en enkele andere do- tnten zijn door de bemanning het Russische vissersvaartuig ge len. In het dagboek waren op 18 voor het laatst aantekeningen ge it. Het Russische schip heeft nog omgeving naar de vermiste ikaan gezocht. llis moest zijn eerste poging in a 60 dagen wegens hernia op- Vorig jaar werd hij door een treiler gered toen hij voedsel- •e'k leed. In 1964 slaagde Willis om in 204 dagen de Stille Oce- over te steken van Zuid-Amerika Australië. lGOS Federale troepen heb- zaterdag de belangrijke lan- ibaan van Obilagoe in Biafra, wapens voor de Biafranen aan- men, veroverd. Dit blijkt uit een :iële Nigeriaanse mededeling in landingsbaan werd ook door het mationale Rode Kruis gebruikt het wegvoeren van buitenlan- uit Biafra. verovering door de federale >en betekent dat Oemoeahia, de te stad van enige omvang die in Biafraanse handen is. door de •ale strijdkrachten is omsingeld. (Van onze radio en tv-redactie) HILVERSUM „Wij gaan het seizoen in met nieuw elan (van wege wat ruimer financieel vooruitzicht) en met nieuwe vragen (vanwege reorganisatie van de afdelingen informatieve programma's) en daarover ver heugen wij ons". Hiermee bege leidt de KRO de aanbieding van zijn winterprogramma's, zulks als laatste van de omroepen, ten zij de TROS ermee beginnen zou om officiële mededelingen van haar plannen te doen. Tot nu toe mankeert zij altijd in de rij. Vernieuwing van de KRO-pro- gramma's vindt men, afgezien van de verfriste opzet van de actualiteiten rubrieken bij beide media, voorna melijk ten opzichte van de televisie. De radioprogramma's blijven het be kende schema handhaven met een enkele nieuwigheid zoals een vrou welijke mede-presentator voor Djinn, en een 14-daags magazine „Babel", dat de bekende kunstrubriek ver vangt en zich meer gaat toeleggen op het bestuderen van achtergronden betreffende cultuur, kunst en an ti-kunst. Op zaterdagmiddag wordt P.M. verrijkt met een rubriek, waarin luisteraars KRO-programma's mogen komen kritiseren, en op dinsdag gaat Kees Schilperoort Pizzicato presente ren. Elke KRO-avonduitzending gaat een overweging, uitgesproken door. een der bisschoppen, bevatten. Kar dinaal Alfrink zal de eerste spreker zijn. Dit gebeurt naar aanleiding van wensen van luisteraars. De KRO heeft voor radio en tele visie één grote afdeling informatieve programma's gesticht, die met een kernredactie zal zorgen voor de uit zendingen van Brandpunt en Echo. Brandpunt zal hierdoor vaker op het scherm komen. nl. 8 maal per 4 we ken, indien nodig ook op zondag. De KRO wenst de nadruk te gaan leggen op veel informatie. Onder de nieuwe afdeling vallen ook documen taire programma's en ingelaste -actue le uitzendingen. Vragen rijzen over het functioneren van zulk een grote opzet voor twee verschillende media samen en daarom zal rondom de jaarwisseling hiervan balans worden opgemaakt. De uitkomsten daarvan zullen zo nodig worden verwerkt in het nu te volgen programmaschema. Veel aandacht is ook geschonken aan het ontspanningselement in de televisie. Er staan 9 nieuwe series, waarvan een deel in eigen produktie, op het programma. Op Ned. 1 verschijnen samen met Daktari dat blijft, 13 gekleurde afle veringen van „Politie in New York", met spannende voorvallen uit echte dossiers, de avonturen van Advocaat Judd, ook in kleur, de harde verha len in „De reporter" en de komische verwikkelingen van „Hij en zij", ge lukkig getrouwd en ongelukkig ge huisvest. Tegenover deze vier Amerikaanse aankopen staan er twee voor Ned. 2 resp. uit Duitsland en Engeland: „Wat nu, grote man?" (geschiedenis van een rijk-geworden man die pro blemen in zijn gezin heeft) en „Leven in de pastorie", belevenissen van eni ge geestelijken, met typische Engelse humor opgedist. Zoals U weet gaat de KRO samen met de NCRV de serie „Ritmeester Buat" (een bewerking van Van Len- nep's roman ..Elisabeth Musch" ver tonen. „De kiop op de deur" wordt niet voor 1969 verwacht Op zondagavonden worden ook 7 eigen-gemaakte kleurenshows met folkloristische zang en dans vertoond. De opnamen werden gemaakt in Spanje. Ierland, aan boord van een Zuidslavisch schip in de Adriatische Zee, Dubrovnik, op het eiland Korcu- la en in Volendam. Voor plezier van de kijker wordt Cissy van Marxveldt's Joop ter Heul nog eens van de boekenplank ge haald. In vier muzikale comedies met Thérèse Steinmetz en Trudy Labije als middelpunt, worden de avonturen uit haar HBS-tijd en haar problemen uitgebeeld. De kern van de Lurelei-groep speelt een strip van Guus Vleugel „Rust noch duur", met Tasperina de Jong en Eric Herfst als een beweeg lijk echtpaar en Sylvia de Leur, die altijd op de hond past. Beide series gaan op Ned. 1. Voor de jongeren worden Waauw en Discoduel samengevoegd tot één vrijdags vooravondprogramma, waar- Theo Stokkink gastheer is en Her man Stok rechter blijft. Een eigen gekleurde sterrenshow met gasten als Carmen Sevllla, Tino Rossi en Rafael volgt later op die avonden. De strip „Mijn broer en ik" met Mieke Verstraete en Jan Blaaser krijgt nog 15 afleveringen in nieuwe vorm en met liedjes, en komt afwis selend op Ned. 1 en 2. Nieuw zal zijn een zaterdag avondshow in kleur, die een uur duurt en waarin Frans Halsema centrale figuur is. Opnamen voor de eerste aflevering werden gemaakt in Span je. Wim Ibo's cabaret (ook op zater dag) krijgt internationale allure. Het eerste programma geeft informatie uit Berlijn en Wenen. Kunst en wetenschap hebben gro tere plaatsen gekregen in het KRO-televisieprogramma: op Ned. 1 wordt daarover meer achtergrondin formatie gegeven o.a. in een zondags verschijnende kunstdocumentaire en door „Gamma" (tot nu toe slecht be keken) naar Ned. 1 te halen. Hans Bik gaat een rubriek voor „doe-het-zelvers" voeren op Ned. 2. Deze is gericht op onderhoud van huis, tuin en auto. Tenslotte meldt de KRO nog het helaas voorlopig mislukken van een internationale tv-quiz. Wel zal er voor alle soorten voetbalclubs een competitie-sportquiz worden gehou den in 7 afleveringen. Elke KRO-tv-uitzending wordt besloten met lezen uit het Evangelie door een acteur of actrice. (Van onze radio--en tv-redactie) Het nieuwe satire-programma Blik opener van de VPRO hebben w(j niet met onverdeelde vreugde kun nen bekijken en beluisteren. Al is men dan nu met een wat ouder team aan de slag gegaan, het is niet ieder gegeven, werkelijke humor, fijne spot en gedegen inzicht, waaruit de echte satire dient te kristalliseren, aan te dragen. Aan het oude stramien van reli gieuze spotternij, sex en zgn. grappen ten koste van de koninklijke familie is in overdadige mate pornografie toegevoegd en daar zaten we met een programma waarin het kennelijk ontbrak aan vaart en pit: voorwaar den die onmisbaar zijn op dit gebied. Een eerste uitzending kan geen maatstaf zijn voor een totale beoor deling, hoewel we niet' begrijpen, waarom het laatste deel, waarin het totaal mis was met de presentatie, zodat de grap meer daarin uitkwam dan in de gesproken, of liever moei zaam opgelezen tekst, niet werd overgemaakt. Dit was te zwak om het de kijker aan te bieden. Laten we dus zeggen, dat de ken nismaking niet geweldig was. Het be gon wel aardig met wat tegenstellin gen in het bekijken van kunst en een paar stoute rijmelarijen van de geëerbiedigde dichter Huygens, maar de Franse liedjes, sterk door tref woorden, deden het in de vertaling niet en het lange item over „De naakte aap" was te onsmakelijk om aan te horen en te zien. Wil men zoiets pregnant maken, dan moet het kort en flitsend zijn. Teveel ook liet het team horen, hoe het ongekuiste woorden „durfde" ge bruiken en toen het ging over Ram- door de spot te drijven met dienst ziekte, weinig getuigt van goede smaak, hoe men ook over de persoon in kwestie denkt Uit de met grote spandoeken en brandende kaarsen getooide Buur kerk in Utrecht kwam gistermiddag een indringende dienst ter inleiding op de Vredesweek op het scherm. Ouderen en jongeren waren in ac tie om deze „manifestatie" zoveel mogelijk kracht bij te zetten. Gevraagd INDEN Sammy Davis Jr., de __^nde Amerikaanse zanger-danser lERn de Engelse hoofdstad optreedt - musical „Golden Boy", zal naar igo vliegen om een specialist te ilegen. Davis zou voor een (goed- gezwel aan zijn stembanden in worden geopereerd. degeC Flintstones, Bonanza en De Wre- ses Shaffy in het jaar 2040, waren we aangeland bij de feestkrantjesstijl die daarna niet meer verdween, ook niet in de „berichten en advertenties". Neen. dat was het niet. Persoonlijke aanvallen werden (na tuurlijk) gedaan op minister Luns (slecht) en op de heer Verolme, in een brekend liedje, gezongen door de veelzijdige en snel carrière makende actrice Ida Bons. Blikopener blijkt, zoals het nu is. geen vlees en geen vis te zijn. Grap pen over kunst rijmen niet met satire op actuele gebeurtenissen, men zal dus de ene of de andere kant op moeten, wil het programma niet blij ven rammelen. Wij willen nog opmerken dat het hekelen van een stervende (Salazar) kers gaan naar Ned. 2. waar ook de befaamde oude speelfilms blijven staan De KRO gaat zich toeleggen op weer het grote tv-spel op donderdag avond, dat kan dank zij wat meer geld. Voorbereidingen worden getrof fen om Bizet's opera „De Parelvis sers" in het Nederlands uit te zenden. •Cunstmaandoikest en Concertgebouw orkest gaan tv-concerten geven en de traditie van operette of opera (in buitenlandse opvoering) op zondag avonden blijft gehandhaafd. Aan opera's zijn o.a. te verwachten Paljas, Der Freischütz en Cavalleria Rustica 's Avonds zond de NCRV voor het eerst het spel „Gevraagd" op Neder land 1 uit. Er was iets aan de for mule veranderd, waardoor het solli citeren niet meer zo echt bleek. Twee van de drie leden van de com missie van ontvangst waren nu leek op het gebied van de zaak, en wisten niet aldoor goed raad met het stel len van vragen aan het drietal dat naar een journalistieke betrekking kwam solliciteren. Dat schaadt, bij alle goede bedoeling, de voorlichting aan het publiek. De drie interviews waren voor namelijk korte spreekbeurten voor de gasten: Kees Verkerk, het Kamer lid Schakel en Albert Mol. Een goe de variatie, maar toch iets buiten het kader van de „sollicitatieproef'. Op deze manier was het wel een aardig en boeiend programma, maar teveel bezijden de werkelijkheid om serieus te worden genomen. AMSTERDAM Uit handen van mevrouw Charlotte Kohier heeft de regisseur Johan de Meester de door de Nederlandse Vereniging van To neelkunstenaars ingestelde Defresne prijs in ontvangst genomen. De Meester kreeg deze onderscheiding 1.000,- en een plastiek) voor zijn regie van de Elckerlyc. Ton Lutz ont ving de prijs in 1966 en Erik Vos in 1967. Dit zijn de hoogst-hippe ..Hij en Zij" uit de nieuwe Amerikaanse serie, die de KRO 's zaterdagsavonds op Ned. 1 gaat uitzenden. Hoewel zij hun eigen voornamen behouden: Paula en Dick, heten zij in de strip Hollister en hun „werkelijke" acteursnamen zijn resp. Prentiss en Benjamin. De grap van het verhaal is, dat zij een flatje met allerlei mankementen bewonen, want Dick verdient als cartoonist wel het zout, maar niet erg veel suiker in de pap. Juist als het spaak dreigt te lopen met hun hachelijk onderdak komt er altijd redding, want naast hen is de brandweerkazerne en die beschikt over aardige mannen en groot reddingmaterieel. Zoals de foto toont is Paula niet het vrouwtje om bij de pakken neer te zitten en zij haalt haar baardige Dick wel uit de misère. Ned. 1 VARA 7.06 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Ken-merk. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur quiz Per seconde wijzer. 9.35 uur 3e en 4e deel van „Kermis der IJdelheid". aflevering De Flintstones. daarna circus programma. optreden Circus Sarrassani in Rotterdam. Hilversum I NCRV 8.10 uur programma over de Vredesweek. 8.40 uur Amsterdams Kamerorkest concerteert samen met solisten. 10.40 uur avondoverdenking. 10.50 uur Vocaal Ensemble in liederen van Mendels sohn. 11.30 uur jazzprogramma. Hilversum II NRU 8.05 uur toneelpremières. 8.30 uur jazz uit Rotterdam, daarna Musonette. 9.30 uur jonge artiesten in De Werkwinkel. 10.55 uur jazzplaten. 11.25 uur mini-magazine Radiorama. 201 - Is met de auto omgeslagen, vulde Freek peinzend aan, er zat een veel jongere blonde vrouw naast hem, die zei:... „Je bent een démolisseur, wie met jou in aanraking komt, wordt altijd ellendig Hoe wéét je dat lieverd? Noldies grote ogen stonden wijd en licht Hij trok even de wenkbrauwen op. Ik zag het zo, ik droomde het. Ik lag op de brancard, het was net voor ik geholpen werd Wat vind ik dat erg voor moeder. Noldies hand drukte zacht Freeks schouder. Zij was er de persoon niet naar om zich over dergelijke dingen te verwon- deren. - Ik heb het zo goed onthouden, praatte weer de zwakke stem van de zieke, omdat het woord „Démolisseur" mij trof. Dat had ik nooit gehoord. Je moeder wil gaan scheiden.... Freek deed zijn ogen verder open, zij toonden schrik en ook dat hij pijn had. Hij trok met zijn lippen, vroeg dan zacht: Waarom....? Zij kan de schande niet verdragen, dat de „hele stad het weet", zoals zij zei. O, die avond deed zij niets dan huilen en klagen. Freeks sloot zijn ogen, glimlachte vaag. Iets voor moe der.... De hele stad, daar gaat het om, Nol, niet om de schande... op zichzelf. Daarom moet zij niet scheiden, daar wordt hij ook niet beter van. Hij kreunde even, deed weer zijn ogen open. Is hij erg gewond? Ik geloof het niet, je moeder sprak v*an snijwonden in zijn gezicht en aan zijn handen. De vrouw is dood. Freek bewoog zijn hoofd wat over het kussen. Wat moet het erg zijn om zo te liggen, alleen en met schuld, al duurt het nog zo kort. Zonder bezoek in het ziekenhuis liggen is een straf. Noldie. Wil je geloven, dat ik medelijden met hem heb? Moeder moest maar naar hem toegaan. Daartoe zal zij wel niet te bewegen zijn. Freek likte langs zijn lippen, zijn adem ging moeilijk; hij had ondragelijke pijn. Maar zijn gedachten gingen naar die ander, om wie niemand zich nu bekommerde, hij zou niet graag willen ruilen met hem. Iets als een verre verplichting stond in hem op. waar hij zich, ondanks zijn tegenzin en oude afkeer van zijn stiefvader, niet tegen kon verzetten. Nol... Lieverd...? Ik mag toch nog geen fruit hebben en er ligt zoveel.. Noldie glimlachte. Verontschuldig je maar niet. Maar- wil je dat werkelijk, jongen, aan hém? Freek slikte een paar maal voor hij antwoordde. Dicht bij de dood leven, stemt zoveel milder en..„ hij hoeft immers niet te weten van.... wie.... Noldie zweeg. Dit ging haar toch te ver. Zij had Freeks stiefvader wel nooit gezien, maar wat zij van hem gehoord had was genoeg om het land aan hem te hebben. Wat was hij niet altijd streng voor Freek geweest; hij had hem juist gehinderd in dingen, waarvan hij wist, dat zijn stiefzoon hield! Doe je het liever niet....? Freeks ogen stonden donker, zwart bijna in zijn lijdend bleek gezicht. Als jij het wilt, doe ik het vanzelfsprekend, antwoord de Noldie snel. Freek zuchtte. Als ik weer eens zélf mijn boodschappen kan doen.... Het was voor het eerst dat Noldie hem zoiets hoorde zeggen. Maar natuurlijk verlangde hij daarnaar, zei het waarschijnlijk nooit, wijl hij wist, dat het haar zou verdrie ten. Nu verzuchtte hij het dan ook alleen hardop, omdat het hem hinderde dat zij iets zou moeten doen, waarin zij eigenlijk niet veel lust had. Jij denkt toch niet, dat iets voor jou, hoe indirect ook, mij ooit te veel wordt, Freekie? Hij schudde het hoofd en glimlachte even. O nee, natuurlijk niet Maar je doet al zo, allemachtig veel voor me, kindje.... alleen al.... dat je van mij houdt.... (Wordt vervolgd) 49. Op een bankje zat een oude man te slapen. Naast hem stond een dikke wandelstok en Lappie nam de vrijheid deze even ongevraagd te lenen. Met grote slagen roerde hij in het water van de vijver. De Zoutbrij werd steeds dunner en dunner en na enige tyd was het helemaal opgelost Wat was Jonas aan het doen? Die klom op het voetstuk van het standbeeldje op het marktplein en begon met zijn armen te zwaaien. „Boe ren, burgers en buitenlui, kom en luister. Het haargroei- en gaan we bestrijden!" De burgers bleven verbaasd staan. „Wat zou Jonas de. marskramer nu weer voor nieuw hebben?" „Als het maar geen geld kost!" riep er een. „Je bent al duur genoeg geweest", schreeuwde een ander. „Mensen, toe, luister nu even naar me..." Grammofoonplatenprogram- ma draadomroep (over de 4e lijn), maandag 23 september 1968 van 18 - 20 uur: I. LudwlR van Beethoven: Ouverture ,,Dte Welhe des Hauses" op. 124 (12 mini. Hilversum I. 402 m. NCRV: Nieuws en weerpraatje. I Actualiteiten. 19.00 Sterc- Metropole-orkest: amuse- x entsmuztek 19 30 Stereo: aziek rond de klok van ach- zevarleerd muzlekpro- ma (opn.). 20.10 De ker- in ons land. klankbeeld. Stereo: Amsterdams Ka- ïrorkest en solisten: klassie- I en moderne muziek. 21.20 Licht gevarieerd pla- De Werkwinkel: trefpunt van jonge chansonniers en cabare tiers. ORDE VAN VRIJ METSELAREN: 21 50 Program ma over het symbool lezing in de serie Wat de vrijmetselarij voor mij betekent, en Vrtj- metselaarsmuzlek. BOND Philharmonia Orkest o.l. ZONDER NAAM: 22.20 Verbe- to Klemper de wereld, begin bil je 22.30 Nieuws. Radiojournaal 22.55 Stereo: Jazzpresso. Radiorama: veertiendaags rr nl-magazine. 23.55-24. Nieuws. middagmagazinc. (16 00-16.02 Nws.) 17.00 NW8. uit de Ned. Antillen. Spr.: Henk Dennert. 17.10 V.d. kinderen. 18.00 Ste reo: Amus.muz. 18.19 Uitz. v.d. PSP. TELEVISIE \N \4 OM) Johannes Brahms: i. 22.40 Concert voor plano en orkest NRU: nr. 1 in d kl.t. op. 15 (51 min i. Maestoso. Adagio. Rondo. Al legro non troppo. Claudio Ar- rau plano Philharmonia Or kest o.l.v. Carlo Maria Giulini. 2. Rhapsodie voor alt. man nenkoor en orkest op. 53 (12 kïêuters. 10 lo' Nederland I: NTS: rend de Beer. STER: 18.56 Re- iprogramma. 22.00 Llterama: clame. NTS: 19.00 Journaal, lokroniek ove- boeken STER 19.03 Reclame. CVK/I- lokronlek ene. D0™e"- kOR/RKK 19 06 De weke en toneel. 22 30 njkse informatierubriek over 22.40 Avondoverden- kerk en samenleving. VAR* 19.31 In kleur: Dregnel. TV-polltlefeullleton STER: 19 56 Reclame NTS: 20 00 Journaal. STER: 20.16 Reclame VARA: 20 20 Achter het nieuws. 20 45 Per sekonde wij zer. quiz. 21.35 In kleur Ker mis der IJdelheid, verfilmde illversom II. 29» m. NRU Engelse comedie (BBC-pro Nieuws. 19 16 Radiojour- duktlel NTS: 22 20 19 25 De rechten van de 22.50 Stereo: NCRV-Vo- J» 1 ensemble: klassieke llede- 711. 23.15 Planorecital: moder- muzlek (gr). 23.30 Jazzmu- 23.55-24.00 Nieuws. min.). Chrlsta Ludwig: Phil harmonia Koor en Orkest o.I.v. Otto Klemperer. 3. Vari aties over een thema van 1 Haydn op 58a (19 min.). Phil- 18 50 Ba- harmonla Orkest o.l. Maria Giulini. III. Richard Strauss: Till Eu- ionsplegcls lustige Strciche op Phtlha' Journaal. 23 00 - 23.30 Teleac Meten en Vergelijken (les 1 - 1, beschouwing. 18.30 A la herh.). tafelmuzlek met om Nederland II. NTS: 18.50 B;i- 19.00 Paris vous parle. ^£cde J Nieuws. 19 35 R V U.: Mu- KRO: 19.03 In Spectrum, door Klaas Flintstones. 19.30 Posthuma. NRU: 20.05 To- Hllversum I. 402 m. NCRV 7 00 Nws. 7 10 Het levende Woord. 7.15 Stereo: Klass muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7 4.3 Stereo: Mod. ork.werken. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 V.d. hulsvrouw. 9.15 Stereo: Klass. muz. v. blaasinstr. 9.35 Waterst. 9.40 kleur: De Schoolradio. 10.00 Theol. ether- Het circus leergang 10.35 Stereo: Vlopl plano: mod. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte gram. VPRO: 7 54 Deze dag. AVRO. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gram. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgen wijding. NRU: 9.00 Uitgebreide rep. of herh, NRU-progr. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance AVRO: 10.00 V.d. Arbeidsvitami nen: verz.pl.progr. (U.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursber. 12.00 Een serie progr. rondom het volkslied. 12.26 Meded. t.b.v. rarió land" en tul"*»- 12.29 Uitz. v.d. landb. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NRU 13.30 Duitse schlagers uit de dertiger jaren. 14.35 Prix Ita lia: mod. muz. AVRO: 15.00 Stereo: Italiaans operaeonc. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Resi- dcntle-ork. en sol.: mod. muz. 17.00 Gram.progr. v. automobi listen. 17.55 Meded. Hilversum III. 240 m en l'M-kanalen. VARA: 9 00 Nws 9.02 Plaatjes v.d. pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Licht 'latenprogr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: progr. v. tieners. 13.00 Nws. '3.03 Gevar. platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Ekspres (verv.). lbOO Nws 15.03 Licht •nuz.progr. 16.00 Nws. '6.03-18.00 Licht platenprogr '7.00 Nws.). komt (vanavond). 19.53 Praatje over de Vredesweek. NTS: Nws. 11.02 V.d. zieken. 11.55 pel nu: programma van mo- >0.00 Journaal. STER: 20.16 Re- Meded. KRO: 12.00 Gevar prne voor het eerst In Neder- clame. KRO: 20 20 Het Circus progr. <12.22 Wij van het land: gebrachte stukken. 20.30 ln aktle. 21-00 Musonnette: komende KRO-programma's muziekprogramma. 21.30 NTS: 22.25 - 22.30 journaal TEl.EVISIE MORGEN 1024: Boer Knolle trad de smidse binnen en trof daar de langharige Jopie de Bietel, alias Kareltje Knetter, alias agent 009 aan. Maar boer Knolle kon natuurlijk niet weten in wat voor een broeinest van kwalijke activiteiten hij te recht was gekomen, en daarom zei hij plagerig „Zo Merietje! Dat mag ik zien, hoor! Een flinke deerne, die het smidsvak toch 'es met die pruuk van je naar een was-en water- wil leren! Maar je mot gollefie gaan. Een strikkie d'r in staat trouwens ook jheel lief!" Jopie de Bie tel keek de vrolijke boer Knolle vernietigend aan en zei: ..Ik heet geen Merietje. Ik heet Jopie!" „Je mot maar een beetje tegen plagen kennen. Jopie". grinnikte boer Knolle. „Een kerel met meidenhaar. dat ken niet. Dat bennen we bie ons in het dorp niet gewend. En als je het nog niet wist, ik ben buurman Knolle. Is de patroon ook thuus? Ik heb een klein dingsigheidje veur 'm te doen, zie je?" „Dan zult u mét uw klein dingsigheidje toch naar een andere smid moeten, boer Knolle", zei Jopie. „De baas kan voor lopig geen werk aannemen." Hij liet zijn stem dalen tot een geheimzinnig ge- I fluister en vervolgde: „De baas is overspannen. Hij heeft demen tia albaBoer Knolle viel bijna achterover van verbazing. „Hoe is hel meugelijk zei hij geïmponeerd ,,r>e eh menseziekte van Alva foei foei foei!" „Ja Knolle, net is héél erg", zuchtte Jopie. „Dementia albahet blanke onverstand, zogezegd. Die goeie Verholen is alles ver geten. Hij denkt, dat ik zijn vroegere leerjongen Kareltje Knetter ben. En van de dorpelingen herkent-ie ook niemand meer." „Jonge, jonge", mom pelde boer Knolle en hij wandelde hoofdschuddend de smidse weer uit. „De blanke menseziekte van Alvafoei foei foei!" Jopie de Bietel keek hem grinnikend na en dacht: „Prima gedaan, 009! Dank zij boer Knolle zal het hele dorp nu gauw genoeg weten, dat smidje Verholen ernstig ziek is. Dementia albahoe kómt een mens er op! Geweldig!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 7