Fronten in doop strijd innen te breken j Romans contra Vredeskrant Tsjechische kerken tromt' aan Duhcek Kerken in FRANSE PRAKTIJK VOORZICHTIGST' Z.-Afrika tegen de apartheid DE VREDESWEEK IN AMSTERDAM IN TEKEN VAN AFRIKA Wereldgebedsdag voor de vrede nodig V ui Ramp tijdens vliegfees Philips Een iword voor vandaag Een vrouw gaat dapper door hoofd- elektro- monteurs HOOGOVENS IJMUIDEN Auto rijdt Hoogleraren en Kamerleden in pittig debat snackbar in STUDENTENSTOP: TIJGER UIT TANK BEBOEPfNfiSWERK ZATERDAG 21 SEPTEMBER De gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester loopt uit op een oproep tot trouw en tot geloof. En dat gebeurt met een op het eerste gezicht aanstotelijk beeld. De rentmeester ge bruikt een geraffineerde truc om zijn toekomst te verzekeren. Volgens hedendaagse rechtsbegrippen is het verduistering en straks chantagewaaraan hij zich schuldig maakt (want natuurlijk is het beeld uit de kinderbijbels van de lieve schuldenaars, die elkaar straks zullen verdringen uit dank baarheid, om de rentmeester aan een baantje te helpen, niet juist). Uiteraard wil Christus ons met dit beeld niet tot afpersers maken. Ziet, zegt Hij hiermee, hoe „wijs" een „kind van de wereld" kan zijn. Hij heeft er letterlijk alles voor over, om morgen maar niet te hoeven bedelen en in schande te leven. En gij, wat doet gij voor uw toekomst? De wijsheid en de zorg voor de toekomst, waartoe Hij ons toe roept, zal dan juist daarin bestaan, om niet onrechtvaardig, niet ontrouw, maar trouiv, gelovig te zijn. Hij heeft ons zoveel toebetrouwd, dat wij Hem vertrouwen kunnen. In het geloof, dat Hij ons geeft wat wij nodig hebben om voor Hem te kunnen bestaan, ook op de jongste dag. Wij lezen vandaag Ezechiël 20: 5-26. Wij lezen morgen Ezechiël 33 21-33. 3 :UWE JOHANNESBURG De Zuid- afrikaanse Raad van Kerken heeft de apartheid veroordeeld omdat de ze steunt op de superioriteit van de blanken. „Als wij proberen het christendom te verzoenen met de zogenaamde „Zuidafrikaanse levens wijze" zullen wij ontdekken dat wij goedgevonden hebben dat een idool de plaats van Christus heeft inge nomen". Zo luidt de boodschap, die vrij dag is uitgegaan naar het volk van Zuid-Afrika. De apartheid wordt hierin een „valse heilsboodschap" genoemd. Bisschop Bill Burnett, secretaris generaal van de raad zei nog, dat de boodschap impliceert, dat er plan nen moeten worden gemaakt voor de toekomst voor verantwoordelij ke en ordelijke integratie. Hy waarschuwde de kerken in het buitenland, die te makkelijk Zuid-Afrika veroordelen. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Komen vóór- en tegenstanders van de kinderdoop dichter bij elkaar? De ontwikkelingen van de laatste tijd duiden er op, dat zij meer en meer geneigd zijn, het goed recht van eikaars opvatting te erkennen. Enerzijds vragen de „oude" kerken zich af, of het om vele re denen niet beter is, de aandrang op de ouders om hun kinderen te laten dopen op te heffen. Aan de andere kant groeit bij de baptisten een waardering voor de kinderdoop. (Van een onzer verslaggeefsters) AMSTERDAM Godfried Bomans is het beslist niet eens met vorm en inhoud van de Vre- deskrar die ter gelegenheid van de Vredesweek is verspreid. Hij spuit zijn nogal ongezouten kritiek in een commentaar in De Volkskrant van vandaag. Hij neemt aan. dat veel mensen hem de bewuste krant niet zullen hebben uitgelezen, want het kostte hem de grootste moeite door die „kleffe brij van slechtgebouwde en dof geschreven Nederlands heen te werken. En niet alleen wemelt het geval van taalfouten tegen grammati ca en zinsconstructie", maar ook de inhoud laat te wensen over. Deze beantwoordt niet of nauwe lijks aan de eisen van een logisch doordenken van het ziektebeeld en een aanvaardbare geneeswijze, die men aan een dergelijke situatie toch stellen mag. meent hij en hij ziet een pijnlijke kortsluiting tussen de wensdromen van de auteurs en de toepasbaarheid op de bestaande situ atie. Volgens Bomans ligt de oorzaak van veel aversie in de economische wanverhoudingen. „Zo mist men te vens de conclusie, dat eerst die ver houdingen dienen te worden rechtge trokken, eer we met hoge vlaggen als christelijke verzoening en naasten liefde mogen gaan zwaaien. „Wat hebben toch al die prachtige woorden voor zin, al« driekwart van de we reldbevolking niet genoeg te eten heeft?" De Haarlemse schrijver neemt twee medewerkers aan het blad op de korrel. De een pleit voor het uit de Nato stappen. Het is „risico ne mend". maar het moet gebeuren met een beroep op Jeremia 2. Omdat dit niet verder wordt toegelicht vraagt Bomans zich af hoeveel mensen zo'n passage opzoeken. „Ik zie al die bouwvakkers al in hun bijbel bladeren om te speuren naar de reden, waarom deze vooruit ziende profeet iets tegen de Nato ge had kan hebben." De andere medewerker is een stra teeg („Dat is me d'r ook eentje"), die het in de ogen van Bomans evenmin goed doet. Hij stelt dan ook voor ontwapening van West- en Oost-Eu ropa voor, maar Oost-Europa zonder Rusland. Ontwapening kan van Rusland niet worden gevraagd want dat land voelt zich in toenemende mate bedreigd door China. Dat noemt Godfried Bomans „prietpraat". Dit voorjaar kwam de kwestie zowel op de hervormde, als op de gerefor meerde synode ter sprake. Men kwam er niet uit en er werden studiecommis- gsies aan het werk gezet. Woensdag zal de hervormde provinciale kerkvergade ring van Zuid-Holland zich bezig hou den met het bezwaarschrift van twee Haagse ouderlingen, die vragen om de invoering van een praktijk, als die van I de Franse Hervormde Kerk, waar de I volwassen- en de kinderdoop al enkele jaren als gelijkwaardig naast elkaar staan, (zie ons Zondagsblad). j In het Gereformeerde Weekblad van vorige week schreef ds. H. Wiersinga look, dat zijns inziens een praktijk als jde Franse „voorshands" de voorzich- I tigste kan zijn. „De exegese heeft meer ruimte en langere adem nodig om ker ken als geheel van hun gelijk dan wel ongelijk te overtuigen." AMSTERDAM Amsterdam mers zijn met veel enthousias me bezig zich voor te bereiden op de vredesweek, die zondag begint. Op welke wijze in andere steden wordt meegedaan is niet zo bekend, maar de hervormde jeugdraad in de hoofdstad is, onder voorzitter dr. G. Prast, bezig het museumplein „aan te kleden" voor de komende gebeurte nissen. De medewerking van niet-kerke- lijke organisaties is ook verkregen. Het thema van de vredesweek is „Europa, verzoening, vrede, veilig heid" waarbij dus tie oost-west-ver houding centraal komt te staan. In Amsterdam valt het accent op Afri ka, in het bijzonder op de rol van Europa in Afrika. Patricia van Ernst Rijnland Op het ogenblik is er met name in de Evangelische Kerk van Rijnland (met 4,3 miljoen zielen op een na de grootste Duitse landskerk) een „doopstrijd", die er toe zal leiden, dat binnenkort een speciale synode zal worden gehouden. Er zijn daar al vijftig predikanten, die hun kinderen niet hebben laten do pen. omdat zij de dooppraktijk van de volkskerk als onbijbels zijn gaan zien Rond de 350 predikanten hebben de synode verzocht, om de ouders voor taan vrij te laten. Daarentegen sprak een andere groep predikanten, het „lu thers convent", zich beslist uit voor de kinderdoop als regel. Verleden week heeft de synode van j de kring Trarbach in een buitengewone zitting besloten, de (generale) synode te verzoeken, de dwang tot de kinderdoop op te heffen. Deze kringsynode handhaafde op grond van de reformatorische belijde nisgeschriften met beslistheid het bij bels recht van de kinderdoop. Maar zij zei ook de gronden te respecteren, die in de jongste doopdiscussie naar voren worden gebracht voor een vrijgeven van de volwassendoop. In ieder geval zal moeten worden afgezien van tucht maatregelen jegens ambtsdragers, die hun kinderen niet laten dopen. Niet duidelijk In deze geest heeft zich nu ook een vooraanstaand luthers theoloog uit gesproken. Prof. Kurt Frör uit Erlan gen. De ontwikkeling van de kinderdoop is tot op heden niet duidelijk. In ieder geval wordt ze nergens uitdrukkelijk bevolen in het Nieuwe Testament, schrijft hij. De Reformatie bewaarde de praktijk van de kinderdoop, maar gaf er een nieuwe interpretatie aan. Zij vatte de Totempaal Een hoge totempaal beplakt met voorstellingen van speelkaarten toont „de rol van de heerser, de Europeaan in Afrika". De paal is opgesteld op het Museumplein. Aan de andere kant bij de Pfrulus Potterstraat komt een 65 meter groot schilderij te staan van Herman Yse- baert, die de opdracht kreeg de rech ten van de mens, de vrede en de ontwikkelingshulp uit te beelden. Zoals hij zelf zegt is hij er echter niet in geslaagd en heeft daarom im pulsen uitgebeeld, die hij bij deze drie begrippen kreeg als hij aan kin deren dacht. Tent In een tent gaat volgende week van alles gebeuren. Er is een ten toonstelling over de rol van Europa in Afrika en ruimte voor discussies en lezingen. De vertegenwoordigers van Afri kaanse landen zullen vele malen de kans krijgen hun visie toe te lichten en daarbij zal de ontwikkelingshulp ter sprake komen. Ook buiten de tent op het Museumplein, in andere delen van de stad. zullen acties voor de vrede wor den gehouden. Portugees eredoctoraat voor prof. Hooykaas UTRECHT De universiteit van Coïmbra (Portugal) heeft prof. dr. R. Hooykaas, hoogleraar in de geschie denis der natuurwetenschappen aan de rijksuniversiteit te Utrecht en de Vrije Universiteit te Amsterdam, het eredoctoraat in de natuurwetenschap pen toegekend. Prof. Hooykaas was enige malen gasthoogleraar aan deze universiteit (Van een onzer verslaggevers) VOORBURG Wil de wereld wel vrede? Een vrouw die al bijna tien jaar voor het stopzet ten van elke oorlogsactiviteit vecht en grijpt naar het mach tigste wapen, dat daarbij gehan teerd kan worden: het gebed, gelooft van niet. Zij schreef naar kerken, wereld lijke machthebbers en mondiale or ganisaties, naar Vaticaan en naar Uppsalai naar de VN en naar het Internationale Rode Kruis, spijkerde in navolging van Luther vredesstel- lingen op de deur van de Grote Kerk in Den Haag, deed vredesoproepen uitgaan op de „speakers corner" aan het Buitenhof in dezelfde stad. Resultaat: altijd vriendelijke, maar in feite nietszeggende reacties. Ver der niets Niets, ook al is 1968 het jaar van de rechten van de mens. Niets, ook al staat opnieuw een Vredesweek voor de deur. Niets, ook al praat en de monstreert men nog zoveel over en voor de vrede. De impasse in Viet nam blijft die in Nigeria evenzo. Spanningen in het Nabije Oosten ne men eerder toe dan af. Het machtige wapen tegen de oorlog blijft onge bruikt Ik ga volhardend door. zegt de kleine moedige vrouw, Patricia van Ernst, uit Voorburg. Ongeacht het resultaat. Het moet: een wereldge bedsdag .voor de vrede. Daar ligt het begin. Het moet op die dag met bij gebed blijven. Het internationale Rode Kruis moet bevorderen dat krijgsge vangenen worden uitgewisseld, bom bardementen en vijandelijkheden moeten gedurende die dag worden gestaakt, daden van goodwill moeten ten gunste van vluchtelingenorga nisaties en fondsen ter bestrijding van de armoede in de wereld worden gesteld. Dit alles en mogelijk nog meer dient met het universele gebed gepaard te gaan. Een oproep tot gebed voor de vrede in de gehele wereld kan via de com municatiesatellieten. via tv, radio en kranten verder worden gedragen Godsdienstige leiders en wereldlijke machthebbers kunnen die oproep verder doorgeven, opdat het initiatief verstaanbaar kan worden gemaakt in ieder land en voor elke bevol kingsgroep. Droombeeld? Juist ook tot de Sowjetunie en de daarmee verbonden landen alsmede tot Peking dient de oproep gericht te zijn. Als zo menselijkerwijs gesproken iedere gelovige op aar de wordt opgewekt te bidden en te werken voor de vrede, zal zeker iede re zucht tot vernietiging kunnen worden uitgebannen en de basis voor een duurzame vrede kunnen worden gelegd. Dit alles lijkt een droombeeld. Toch ben ik er zeker van, dat het werkelijkheid kan worden, zegt me vrouw Van Ernst. Als men eindelijk dit initiatief toch eens nam. Het is dè weg. Hoogovens IJmuiden vraagt om zelfstandig onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan de elektrische apparatuur uit te voeren en storingen aan installaties van zeer uiteenlopende aard op te sporen en te verhelpen. Diploma V.E.V.- sterkstroommonteur Kennis en ervaring op het gebied van hoog- en laagspanningskabels. Leeftijd 27 tot 45 jaar. Men kan in dagdienst of in ploegendienst worden geplaatst. Het basis aanvangssalaris is f 11.002,per jaar. overeenkomend met ca. f 210,bruto per week in dagdienst en ca. f 250, bruto per week in ploegendienst. Voor gehuwden komen woningen beschikbaar. Schriftelijke aollicltatlee onder nr. RD 261 te richten aan Peraoneelavoorzienlng, Hoofdkantoor 2, Hoogovens IJmuiden. doop op als overgave van het kind aan God en daarmee als een zichtbaar te ken daarvoor, dat de mens Gods toe wending onverdiend, als louter genade- geschenk, ontvangt. Een onmondig kind ontvangt de doop niet minder waardig en geldig als een mondige volwasse nen. Luth Democratisch socialisme" er Frör citeert Luther in zijn grote cate chismus: „Mijn geloof maakt niet de doop. maar ontvangt de doop." Niet het individuele geloof maakt de doop gel dig. maar alleen Gods scheppende daad. Daarom is het niet beslissend, dat het geloof voorafgaat aan de doop, maar wel dat het geloof er bij borat, om Gods genade te aanvaarden. Dat betekent, dat men uitstel van de doop nooit daarmee mag argumenteren, dat zuigelingendoop waardeloos zou zijn, ongeoorloofd of zelfs helemaal geen doop. Er zijn volgens Frör zeker goede gronden, dat ouders ook voor taan hun kinderen vroeg laten dopen. Maar hen. die op ernstige gronden juist als christenen de doop willen uitstellen, mag men het bestaansrecht binnen de kerk niet ontkennen. Belangrijker dan de doopleeftijd, zo schrijft Frör tenslotte, is het de kinde ren zo op te voeden, dat zij de weg naar Christus vinden. Baptist Opmerkelijk is, dat een stem, „in het andere kamp", Rex Mason, professor aan het Spurgeon's college van de En gelse baptisten, dezer dagen pleitte voor een andere houding van de bap tisten tegenover de kinderdoop. In een rede voor het Europees bap- tistenmannencongres in Rüschlikon (Zwitserland) wees hij allereerst op de veranderingen, die in de grote kerken In de lucht zitten. Er zou zijns inziens al veel gewonnen zijn, als de grote kerken niet meer „al les wat in het doophuis komt" zouden dopen, maar alleen de kinderen van ouders, wier belofte werkelijk iets be tekent, dus kinderen van werkelijk meelevende kerkleden. „Als zij dat zouden doen. zou het dan liet juist zijn, dat de baptisten hun gewoonte laten varen, om hen die als 'eind gedoopt zijn over te dopen?" 'roeg Mason. Hij vervolgde: „Wij zullen moeten 'oegeven. dat kinderdoop niet zonder vaarde Is. Het is bepaald niet iets kwaads. Het vraagt om geloof, in het geloof van de ouders, en het getuigt van een grote geloofsclaim van christe- 'ijke ouders, dat Christus eens hun kin deren tot de Zijne maken zal." Ook deze baptist sprak zich uit voor een kerk, die beide dooppraktijken kent. Hij zei, dat dit niet betekende, dat hij per soonlijk geloofde, dat kinderdoop de Nieuwtestamentische doop is, maar de dingen, die het volk van Christus verenigen, zijn veel be langrijker. IIDE1 op Heen tt mt het aar d trvev v>ht o laat a l'ylinj en t i ofd omst aersl rouw ctobf aring vroeg tar c i happ (Van onze kerkredactie) |rur z leer t PRAAG Met de oproepbar i hoop niet te verliezen en verm f! te handelen uit de houding waarheid en liefde hebben i0pte tegenwoordigers van alle ker x>r c in Tsjechoslowakije zich gew oete tot de christenen in het land er{i- De verklaring is opgesteld op yn. j vergadering van de raad van ke ifc in Tsjechoslowakije op 2 septen tte c maar eerst nu in het westen bel eten geworden. het Dank wordt gebracht aan Svob aar Smrkovsky, Cernik en Dubcek eeds wat zij gedaan hebben tot „gele ,g ir lijke consolidering van de verhou gen. die door het binnendringen enige staten van het Warschau- op het gebied van onze staat onts zijn". at rt rt „Wij spreken ons uit voor ven Ben kelijking van waarheid, gereci a heid. vrijheid en menselijk gelijk Oorb in het democratisch socialisme. Dl chfii de grond van onze trouwe verl t tw drnhcid aan de socialistische o et 0< ning. ebbe i de Voorbeeld ievn eejt iet i imp it he t ei Wij verzoeken u in het belang de normalisering van het leven zuurdesem van het goede in ons 1 iken te zijn en een voorbeeld voor mensen door uw bedachtzaam! verantwoordelijkheid, offervaai heid en arbeidsijver. Laten wij recht blijven. Laten wij onze naa 0 hoeden teeen elke zedelijke aanw toed ting en elk politieke dwaalweg, proevingen zijn situaties, die he£' of lafaards aan het licht brengen. Laten wij handelen uit de houi van waarheid en liefde. Laten rust bewaren en in alles een geweten. Het gegeven woord verraden, de vriendschap niet leurstellen en de hoop niet verlie Als christenen antwoorden wij de gebeurtenissen, waarin onze ken geraakt zijn, niet met toorn haat. maar met geduld en ovem ning van het kwade door het go Boete i ■hee tnvi 'aar el o o or o: h let t ere eidd ..Eic l er G Laten wi] moed hebben om het ven te verbeteren door oprechte te. Laten we ons in het gebed ver e gen met God, die alle dingen vera erst Zorgen wij ervoor, dat niemand der ons verlaten is. dat niemand recht geschiedt. Laten we en lTl9 streven, dat door de macht van liefde God met ons is. Voor hen. die God liefhebben, v|Jeer ken alle dingen mede ten goede meinen 8 28)". aldus het slot vai verklaring. Zeven gewonden (Van onze Haagse redactie) ZOETERMEER Zeven leerlingen van de christelijke mavo-school In Zoetermeer zijn gistermiddag gewond geraakt. toen ccn personenauto, bestuurd door mejuffrouw Van V. uit Zoetermeer. zich in de glazen pui van een snackbar op het Piet Heinpleln boorde. Twee van de zeven jongelui, die in de eetgelegenheid zaten, moesten met een dijbeenfractuur en een grote snijwond naar het ziekenhuis worden vervoerd. Van de vijf anderen, die snijwonden opliepen, zijn er vier ter observatie naar een ziekenhuis in Voorburg gebracht en een naar het Academisch ziekenhuis in Leiden. Dokter A. Suidam verleende eerste hulp. Het ongeluk ontstond toen de bestuurster van de personenauto te laat bemerkte dat het plein in ver band met de marktdag was afgezet. Eerst ramde de wagen een gepar keerde auto en reed in volle v aart de (Van onze onderwijsredacteur) AMSTERDAM „Er valt met u niet te discus siëren: het is beneden mijn waardigheid", zei een nijdige prof. Querido gisteren aan het adres van het Tweede-Kamerlid dr. Schuring. „Er zijn niet alleen hoogleraren en studenten, maar ook nog kleuterleidsters, onderwijzers en le raren met hun leerlingen. Wij gaan niet andere dingen verwaarlozen om al maar een universitair systeem dat we niet goed vinden, te steunen", aldus een strijdbare dr. Schuring (ch). Twee uitlatingen uit een pittig debat over de groeiende moeilijkheden in de medische faculteiten, gisteravond onder leiding van de journalist Joost van Roon gehouden in de aula van de Amsterdamse universiteit. „Het interfacultair medisch overleg vormt bij de Tweede Kamer een geheime lobby", aldus de ver ontwaardigde NSR-vertegenwoordiger Tom de Greef aan het adres van de secretaris van het overleg, prof. Jansen. „Onze selectie na drie tentamens is een rot sys teem. maar we weten niets beters", zei prof. Ven- drik (Nijmegen) openhartig. Kamerleden, hoogleraren en studenten kwamen op deze avond in wisselende combinaties tegenover elkaar te staan. Punt van gemeenschappelijke zorg: ruim tweeduizend aanmeldingen van eerstejaars snackbar binnen. De schade wordt op voor de medische studie, terwijl op opnamecapaci- vele duizenden guldens geschat. In- teit van de faculteiten tussen de 1500 en 1600 ligt- middels zijn vier jongens weer naar Daarbij steeds meer berichten over plannen om het huls teruggekeerd. I teveel aan studenten weg te selecteren. Dr. Schuring: „De faculteiten mogen de parle mentaire verwerping van de studentenstop niet aan hun laars lappen door nu toch een verkapte numerus clausus in te voeren. Misschien hebben de facultei ten formeel nog wel gelijk, maar ze hande len in ieder geval in strijd met de geest die twee jaar geleden het afwijzen van de studentenstop be paald heeft". Vraag van de kant der studenten: wat heeft nel parlement gedaan om te voorkomen dat men deze weg zou opgaan? Dr. Schuring: „Zolang men nog te maken heeft met de bestaande wet, is er geen mogelijkheid de faculteiten te controleren en richt lijnen te geven. De wet moet zo veranderd worden, dat de studieduur bekort kan worden. Een van df argumenten tegen een numerus clausus was en is: als men de druk op de universiteit wegneemt, ver mindert de aandrang om de problemen aan te pak ken. Je haalt de tijger uit de ta*nk". Ook de heer Van der Lek (psp) vond dat de universitaire auto nomie bij deze zaak een grote rol speelt. Professor Keuning (Groningen) zei dat zelfs bij de meest royale verlangens op het gebied van de gezondheidszorg er een te groot aanbod van studen ten is. Wat wil het Nederlandse volk nu eigenlijk? De Kamer moet een uitspraak doen over de ge wenste artsendichtheid. De heer Van der Lek: „zo'n uitspraak is moeilijk als de deskundigen geheel verschillende prognoses geven". Prof. Keuning verweet de volksvertegenwoordi ging amateurisme. Het socialistische plan voor de artsenopleiding noemde hij een dolle sprong". Prof. dr. A. Querido (decaan van de medische faculteit te Rotterdam) zei dat dr. Schuring sprak over een vakgebied waar hij geen verstand van had. „Wil men de Nederlandse gezondheidszorg afstemmen op de Zuideuropese of Zuidamerikaansc mij best. Maar als dat de norm wordt, wil ik er niet onder werken", zo zei hij geërgerd. Zo golfde het debat heen en weer. Prof. Klooster man kwam nog vertellen dat Amsterdam de oplos sing zoekt in loting om de plaatsen- Een tweede thema van gesprek werd een nota die het interfacultair overleg aan Kamer heeft gestuurd. In deze nota wordt gesproken over een vergelijkend propedeutisch examen aan het eind van het eerste studiejaar. Bij dit examen zou iets meer dan de helft van de studenten moeten afval len. De studenten verweten prof. Jansen, dat zij direct bij deze zaak betrokken buiten dit plan zijn gehouden. Op twee oktober worden de moeilijkheden besproken in de Kamercommissies van onderwijs en volksgezondheid. Voorlopig is men er nog niet uit (Vervolg van pag. 1) Het is altijd moeilijk om op het rapport van de commissie van onder zoek vooruit te -lopen, maar het heeft er alle schijn van, dat we hier te maken hebben met „vertoondrift." De demonstratie van de Atlantic volgde namelijk op die van de supersonische jachtvliegtuig de Phantom, dat onder meer een staaltje van snelheid en wendbaarheid toonde. Vrij menselijk is dan ook, dat de Franse jachtvlieger een goede indruk heeft willen maken en daarbij de ca paciteiten van het toestel overschat te. Temeer omdat vliegdemonstraties op Farnborough ditmaal nogal eens werd bestempeld als een niet indruk wekkende demonstratie van oude he renvliegers. Deze tweemotorige laagdekker is van huis uit geen kunstvliegmachine en twee jaar geleden werd het toestel ook al gedurfd voorgevlogen. Toen volgde dit type op een Friendship, die een staaltje van eenmotorig vlie gen ten beste gaf. Geheel onvoorbe reid volgden zij toen dit voorbeeld, met alle risico's van dien. Het is dus NED. HERV. KERK Beroepen te Kampen (vac. J. v. Ma- lenstein): C. J. P. Lam te Putten; te Vroomshoop: ds. C. S. Verwoert te Eethen: te Eikerzee: L. Hylarides te Roodeschool. Bedankt voor Waddinxveen 'vac J. Verwelius): H. Binnekamp te Vriezen- veen. Beroepen te Zoetermeer: D. Hakken berg te Dordrecht. Emeritaat verleend aan P. M, Veld- huvzen te Enumatil BAPTISTEN GEM. Beroepen te Harlingen :J. C. Loot te Vriescheloo. GEREF. GEMEENTEN Broepen te Veennendaal: J. C. West- strate te Meliskerke. f c sc n eetj rm e eho c Vi 'en en ioet oen vete r u overdreven om na het verongeluk et; van twee toestellen te stellen :m rig jaar verongelukte er ook een en dat de Atlantic een gevaarlijk toe>ek« is. Tijdens vliegfeesten gaan vliei aas zich wel eens meer te buiten, hetg ie' de luchtvaart in zijn algemeen) 'r 9 niet ten goede komt. Immers, een iej geval is het slechtste visitekaai Itiji dat men zich bezorgen kan. (Vervolg van pagina 1) soneelsobligaties. Van de hogere ambten neemt 86 procent daar deel, van de CAO-beambten 58 cent en van de handarbeiders 31 cent. Inmiddels hebben tien werl mersbonden, betrokken bij het o' leg met het Philips-concern, klaard niet voldaan te zijn met besluit. De bonden zijn van mei dat de thans bestaande winstdelii regeling onvoldoende tegemoet k( aan het verlangen van de werl mers mee" te delen in toeneming het in de onderneming geïnvest de vermogen. Fundamentele ging van de winstdelingsregi blijft een van de vele gesprek* ten van de honden en Philips. De organisaties die deze mi kenbaar hebben gemaakt zyn metaalbedrijfsbond van het N St.-Eloy, de christelijke bedrj bond voor de metaalnijverhi de katholieke bond van nemers in de industriële bedrijf St. Willebrordus, de algemene I drijfsgroepencentrale de christell bedrijfsgroepencentrale. de Ned lanöse bond voor middelbaar en ger personeel, de christelijke drijfsbond voor handel-, bank- verzekeringswezen, de administral ve kantoren en de unie van beam ten en hoger personeel. De Nedi landse centrale van hoger person juicht het initiatief toe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2