Photokina dit jaar in Keulen OP HOOG BEVEL ptlo^dQ btograaf Philippe Halsman 'af Yogi Maharishi n psychedelisch aureool GEESTRIJK LEVER ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1968 De twee-jaarlijkse manifestatie van de fotogra fische industrie in Keulen, die onder de naam Photokina dit jaar met de toevoeging ,,68" wereldvermaardheid geniet, heeft naast een com mercieel aspect ook een belangrijke culturele functie. Sinds 1950 hebben negen photokina's ruim twee honderd speciale tentoonstellingen op diverse ge bieden van de fotografie gepresenteerd. Ook dit jaar zal de culturele manifestatie een belangrijk onderdeel vormen van het geheel, zodat niet alleen van een ..wereldbeurs" maar terecht ook van een „wereldtentoonstelling van de fotografie" gespro ken kan worden. De Photokina '68 t— die van 28 september tot en met 6 oktober bezit zal nemen van de jaarbeurs hallen in Keulen presenteert dit j jaar twintig speciale tentoonstel-1 lingen. „The Camera as a Witness" aan de samenstelling waarvan de geestelijke vader van de Photo- kina Fritz Gruber zijn medewer king verleende en die één van de attracties vormde op de Expo '67 in Montreal zal in Keulen zijn Europese première beleven. Slaapmuts, schilder palet, primitieve hooivork en niet in het minst Dali zelf, dragen hij tot de maca bere sfeer van deze opname. Andere tentoonstellingen die de aandacht zullen vragen zijn: „De Rechten van de Mens", foto's van de jeugd uit vijftig landen; „Sport in Beeld"; eminente voorbeelden van geslaagde reclamefotografie onder de titel „PhotoGraphis"; een presentatie van Europhot, de organisatie van Europese be roepsfotografen; de resultaten van de derde Europa Jeugdprijs voor Fotografie en Film („Wij Europeanen"); en de onderwijs tentoonstelling van de Famous Photographers School. Beatles Opnamen van in traditionele kledij gestoken bewoners van Dahomey ge fotografeerd door Irving Penn; de Beat les gefotogra feerd door Ri chard Avedon; de op publiciteit beluste Salvador Dali en Maharishi Mahesh Yogi gefotografeerd door Philippe Halsman; foto's van Richard Beattie, Joseph Costa. Arthur d'Arazien. Alfred Eisenstaedt, Harry Garfield, Bert Stern en Ezra Stoller zullen op deze ten toonstelling te zien zijn. Naast werk van leerlingen van de Famous Photographers School uit Amerika, Canada, Duitsland, Zwitserland. Oostenrijk, België en Nederland. De Nederlandse exposanten op deze tentoonstelling zijn L. Haf kamp, E. Nederveld, H. Tonkens en H. Verheyden uit Amsterdam; C. Gouweleeuw en H. van Nierop uit Rotterdam; P. Graafland en M. de Nood uit Den Haag; G. Bouwmeester en P. Holstege uit Apeldoorn; W. Veenman uit Amersfoort; P. Mol uit Breda; A. van Beurden uit Velp (Gld); en E. Hoonakker uit Oss (N.-Br.). De tentoontselling zal in totaal zestig foto's omvatten. Dat bijzondere opnamen niet zonder meer tot stand komen, be wijzen twee foto's van Philippe Halsman met de beeltenissen van Salvador Dali en Maharishi Ma hesh Yogi die deel uitmaken van deze tentoonstelling. De laatste vooral bekend door het feit dat hij o.a. de Beatles, Mia Farrow, Shirley Maclaine en Sandy Shaw voor zijn levensbeschouwing wist te winnen werd door Halsman gefotografeerd tijdens een re cent bezoek aan de Verenigde Staten. Halsman voor wie deze op dracht de achtennegentigste om slag foto betekende voor het tijdschrift Life ging bijzonder zorgvuldig te werk om uit het ene uur dat de oosterse wijsgeer in zijn studio zou vertoeven het uiterste te halen. Gedurende een week, maakte Halsman met zijn assistent proefopnamen, waarbij zijn vrouw Yvonne als „sit-in mo del" fungeerde. Het uitgangs punt was, de psychedelische sfeer die de Ma- I Sr harishi omringt, in de foto naar voren te brengen. Een exacte timing moest het mogelijk maken vier opnamen met verschillende lichteffecten en achtergronden vlot te doen verlopen. De dag vóórdat de opnamen gemaakt zouden worden, werd Halsman in staat van wanhoop gebracht door de publiciteitsma- nager van de Maharishi, die hem in een telefoongesprek meedeel de, dat de opnamen in een hotel kamer gemaakt moesten worden, daar zijn idool te vermoeid en te druk bezet was om naar de stu dio te komen. Halsman, die voor het eerst in zijn leven een opdracht zag mis lukken, wist de zaakwaarnemer te overtuigen van de noodzaak naar zijn studio te komen. In plaats van het beloofde uur, wist hij zich te verzekeren van veertig minuten uit het leven van de tengere oosterling. Een van de resultaten van deze opnamenserie is inmiddels gepu bliceerd in Life van 9 februari 1968. Een tweede nog niet eer der gepubliceerde opname zal op de Photokina te zien zijn. De opname van de Spaanse schilder, stuntman en levens kunstenaar Salvador Dali, ver liep met minder strubbelingen. Halsman maakte deze foto van de surrealistische meerster tij- Foto Philippe Habman (F.P.S.) dens een verblijf op diens land goed in Port Lligat, waar hij een regelmatige en graag geziene gast is. In feite, dreven vele van de publiciteitsstunts waarop Dali de wereld verraste op de inventivi teit van Halsman, zoals bijvoor beeld de frappante opname waar op hij althans voor het oog aan zijn vibrerende snor onder een vliegende helikopter werd meegevoerd. Macaber De foto die op dc Photokina te zien is, toont Dali met op de achtergrond het landschap dat zich vanuit zijn salon aan het oog ontrolt. De opname werd ge maakt tijdens een zonsonder gang. De macabere sfeer van de opname werd door Dali geaccentueerd door een rode slaapmuts, primitieve hooivork en zijn schilder- palet. Halsmans bijdrage bestond uit het bevestigen van een stuk rood-oranje plastic de opname is in kleur over zijn elektro nenflitser. Het psychedelische effect in deze opname die de geestelijke verruiming die van de Maharishi uitgaat moet accentueren werd verkregen door de brandpunts afstand van de zoomlens tijdens de belichting te veranderen. Foto: Philippe Halsman (F.P.S.) Weer komt de kwestie van de doop op een kerkelijke vergadering in de Hervormde Kerk. De provinciale kerkvergadering in Zuid-Holland gaat zich woens dag bezig houden met het bezwaarschrift, dat de heren L. Potuyt en J. F. Lantrok, destijds ouderlin gen in de Haagse wijkgemeente 32, in 1966 hebben ingediend. Als ouderlingen van de Hervormde Kerk hebben wij beloofd de Heilige Schrift te erkennen als bron der prediking en enige regel des geloofs en elke leer te verwerpen, die daartegen strijdt, schrijven zij. Daarom bestrijden zij op grond van de Bijbel de mening, dat de bijbelse doop van toepassing kan zijn op baby's en jonge kinderen. De doophandeling door besprenging met water zien zij als een eigenmach tige wijziging. Niet dat zij aan de vorm op zichzelf hechten, maar wel aan het Woord des Heren, dat huns inziens onderdompeling duidelijk voorschrijft. Tenslotte hebben zij ernsti ge bezwaren tegen het „Pasto raal Advies inzake de heilige doop", dat in 1960 door de sy node is uitgegeven. Dit advies keurt het af, dat leden der gemeente hun kind niet willen laten dopen. Er moet drang op hen wor den uitgeoefend, om dit wel te doen. Ouderlingen en nu komen de persoonlijke moei lijkheden voor de heren Po tuyt en Lantrok die de doop door onderdompeling voorstaan, worden door het Pastoraal Advies onder ver denking gesteld van onbijbel se leer. Vooral hebben zij bezwaar tegen de volgende passage: „Van kerkeraadsleden, voorstanders van herdoop, mag worden gevraagd zich van opzettelijke verbreiding van hun gevoelen in - het ambtswerk te onthouden. Wel moet het, ook voor henzelf, duidelijk zijn, dat zij bij hun eerstvolgende periodieke af treding eerlijkheidshalve zich niet opnieuw verkiesbaar kunnen stellen, zolang zij bij hun mening volharden." Grievend, vinden de Haagse ouderlingen zelf, want wij voelen ons helemaal geen voorstanders voor „herdoop", omdat voor ons de babybe- sprenking geen doop is. Maar als men dan beslist ons het zwijgen wil opleggen, weerleg ons dan op grond van de Bij bel. Zij moeten getuige zijn van en medeverantwoordelijkheid nemen voor een handeling, die zij niet als de bijbelse doop erkennen. Alleen door on dershands omruilen kunnen zij hiervan vrijgesteld wor den, maar dat is een uit de weg gaan van de problemen. Wensen Willen zij nu, dat de Her vormde Kerk zomaar ineens baptistisch wordt? Geen spra ke van. Zij vragen niet om afschaffing van de kinderdoop. Alles moet tijd hebben om te groeien, zo schrijven ze. Maar wel moet er ruimte zijn. om naar de wil van God toe te groeien. Daarom vragen zij drie din gen. In de eerste plaats willen zij, dat er net als in de Franse Hervormde Kerk voor dege nen, die de doop der gelovigen voorstaan een mogelijkheid komt tot opdragen en zegenen van jonge kinderen. Daarvoor verwijzen zij naar de ontwer pen van de Franse kerk. Bij deze „opdrachf'-plech- tigheid beloven de ouders, hun kind op te voeden vol gens de wil van God en de kerk neemt van haar kant de verantwoordelijkheid op zich voor de christelijke opvoeding van het kind. De dominee zegt: „Samen, kerk en gezin, zullen wij ero ver waken, dat dit kind zal ontvangen wat nodig is voor zijn hoogste welzijn. Samen zullen wij het niet alleen als uw kind, maar als dat van de gemeenie beschouwen." In de tweede plaats vragen de Haagse ouderlingen ruimte voor de doop door onderdom peling. Natuurlijk leggen kerk orde noch doopformulier („gelijk de ondergang en besprenging met water ons leert") aan deze vorm van doopbediening iets in de weg, maar in feite bestaat deze mo gelijkheid thans niet, denk al leen maar aan het ontbreken van doopvonten. Tenslotte willen zij, dat het Pastoraal Advies wordt inge trokken. Vervallen In oktober 1966 besloot de classicale vergadering van Den Haag het bezwaarschrift naar de provinciale kerkver gadering door te zenden met drie overwegingen: 1. De kerkelijke praktijk heeft inderdaad correc ties nodig, gezien de voorkomende lichtvaar dige omgang met de doop. 2. De mogelijkheid van doopbediening door on derdompeling dient se rieus overwogen te wor den. 3. Het Pastoraal Advies is inderdaad voor verbete ring vatbaar. Met name de regel, dat bezwaarde ouderlingen zich niet herkiesbaar behoren te stellen, zou moeten ver vallen. Dat dit laatste is voor gesteld op advies van dr. Th. C. Frederikse, die het Pasto raal Advies indertijd zelf op gesteld heeft, stemt de ouder lingen tot voldoening. Vorig jaar stagneerde de boel, omdat de PKV van Zuid-Holland het be zwaarschrift eerst niet in be handeling wilde nemen. Het was volgens de PKV een her haling van een eerder behan deld bezwaarschrift (in 1959; ook uit Den Haag; ook van twee ouderlingen, maar nu uit wijkgemeente 22, de heren A. van der Linden en F. M. Ver beek). Maar nu komt het dan toch in bespreking. Inmiddels is de heer Potuyt geen ouderling meer, omdat hij naar Leidschendam ver huisd is, terwijl de heer Lant rok als gevolg van de moei lijkheden is afgetreden. Overbodig Vinden de Hagenaars niet, dat hun bezwaarschrift min of meer overbodig is geworden doordat dezelfde zaken dit voorjaar uitvoerig op de gene rale synode zijn behandeld (een voorstel, om kinderdoop en volwassenendoop kerkor- delijk volkomen geliikwaardig naast elkaar te stellen, werd nog niet aanvaard en er werd weer een studiecommis sie ingesteld)? Helemaal niet. zegt de heer Potuyt. Laat het maar mer ken, dat deze zaak leeft bij honderden in de kerk. Vele gemeenteleden hunkeren er naar, dat de grote doop in de kerk komt. In een brief aan de generale commissie voor de behande ling van bezwaren en geschil len schreven zij vorig jaar: „Wij vertegenwoordigen in dc kerk een groep christenen, die zich de babybesprenging voelt opgedrongen. terwijl kinderzegening en bijbelse doop hun wordt onthouden. Volgens hun besef ontbreekt dc bijbelse doop zelfs geheel in de kerk. '„Houdt u de kinderdoop, maar geeft ons, waar wij recht op hebben. voor ons is het geen herdoop. Hij wijst op de suggestie, die prof. Berkhof een paar jaar geleden heeft gedaan vanuit de praktijk van de kerk van Zuid-India: „Wie meent, zich te moeten laten wederdopen, kan dat niet achter de rug van zijn kerk om doen. Hij moet bereid zijn, zich aan een gesprek met zijn kerkeraad of predikant bloot te stellen. Dat kan voor beide partijen alleen maar goed zijn. Maar dan komt het ogenblik, waar op het gesprek eindigt en de enkeling de beslissing moet nemen. Als de kerkeraad van de oprechtheid van zijn mo tieven overtuigd is. zal hij zich achter de beslissing stel len, ook als die „wederdoop" zou betekenen." Daarbij tonen de ouderlin gen er begrip voor, dat her doop in de kerk zelf nu nog moeiliik voor de kerk te ver teren is. Impasse Het gesprek over de doop is al lang een loopgravenoorlog geworden. Beide partijen heb ben bijbelteksten, sterke en zwakke argumenten. Doorslag- gfevende argumenten hebben geen van beide. Zou het wel zo moeten? In de gespannen houding van ..De kerk kan niet dulden, dat de geldigheid van haar sacra mentsbediening wordt ont kend" of „Eerst moeten we van de kinderdoop af. voordat de Geest kan komen met zijn zegen."? Vervlakking Niet dat het onbelangrijk is, hoe wij over de doop denken. Bij een dergelijke vervlakking is niemand gebaat. Maar wij gaan er zo vaak vanuit dat elke ruimte, die we geven aan de ander, een ondermijning van ons eigen standpunt bete kent. Zou een dergelijke men taliteit misschien niet een (of de?) grote belemme ring kunnen zijn voor Gods zegen? In ieder geval draagt het Haagse bezwaarschrift bij aan het zoeken van een op lossing, die voor beide par tijen aanvaardbaar is. „Zolang men in de Her vormde Kerk blijft doorgaan, ouderlingen uit het ambt te zetten, omdat zij de doop door onderdompeling voorstaan, zo lang moet protest in elke le gale vorm mogelijk blijven." Geestesdoop Daar komt nog bij, dat voor de Haagse ouderlingen de kwestie van de (water-)doop onlosmakelijk verbonden is met de doop in de Heilige Geest. Dat kan op kerkelijke vergaderingen wel eens wre vel opwekken, zodat men zegt: „Houdt dat pinksterbe wegingachtige er nu alsje blieft buiten en laten we ons beperken tot de kwestie kin derdoop ja of nee." Maar wie zo spreekt, peilt de bedoeling van Potuyt c.s. niet. Johannes de Doper zei: Ik doop u met water, maar die na mij komt, zal u dopen met de Heilige Geest. Daarop moet alles uitlopen. Die Geestesdoop is de belof te des Vaders, waar Christus zo vaak van sprak (Lucas 24, Handelingen 1, Handelingen 2 39). Die belofte zou Hem verheerlijken en de gemeente in staat stellen te zijn en te doen, wat God van haar ver wacht. Waarom komt de doop met de Heilige Geest niet? Waar om is het in de kerk vandaag de dag zo dor? Dat komt me de door de dooppraktijk, zegt de heer Potuyt De waterdoop is dus be paald niet onbelangrijk (zie bij voorbeeld Cornelius: na de Geestesdoop volgde bij hem nog de waterdoop), maar het gaat uiteindelijk ten diepste om de Geestesdoop. Wij zullen, zegt de heer Po tuyt. daartoe weer de weg van Jezus moeten gaan in gehoor zaamheid aan Hem, met losla ting van alle tradities. Het moeilijke punt bij het zoeken naar een oplossing is natuurlijk de herdoop. Ook de commissie, die de generale sy node dit jaar voorstelde beide doopDraktijken naast elkaar te stellen, wees de herdoop beslist af. De kerk kan im mers geen handeling dulden, waardoor de eerste doop als het ware wordt verloochend. De doop als inlijving in het lichaam van Christus is een eenmalig gebeuren. Maar, zegt de heer Potuyt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15