Vader draagt de kleine
prins de kerk in
Oranje Kalender...
Verkoop van vetarme melk
vermindert boteroversehot
Wereld wacht op nieuwe mensen
die zich bij God aanvaard weten
PRINS MAURITS IN
APELDOORN GEDOOPT
VORSTENHUIS EN
VOLK BIJEEN
J
legering steunt
slachtoffers van
wolkbreuk niet
Einde Franse
kernproeven
geheel in kleuren
Kinderoffers
in mysterieuze
.rode stad'
Nekkramp-geval in
kazerne Roermond
DINSDAG 10 SEPTEMBER
ptembbf
(Van een onzer redacteuren)
APELDOORN De eerste orgeltonen van liet Praeludium
'Fuga in Es Dur van Bach klinken door de Grote Kerk en waar
eerst nog een zacht gefluister was, valt nu een stilte over de
honderden, die in het hoge blanke kerkgebouw tezamen zijn
gekomen voor de plechtige doopbediening van Zijne Hoogheid
Prins Maurits Willem Pieter Hendrik, prins van Oranje-Nassau,
van Vollenhoven.
Die orgelklanken betekenen dat de
toninklijke stoet bij de kerk aange-
pmen is, waar de Opperceremonie-
leester van de Koningin, J. J. L.
won van Lynden, de kamerheer in
uitengewone dienst R. P. N. baron
Bn Voorst tot Voorst met de voorzit-
\t van het college van kerkvoogden,
e heer B. M. Karreman, de praeses
Bn de centrale kerkeraad, ds. J. C. H.
5rg en de presidant van de wijkge-
leente Het Loo, dr. W. Bloemendaal,
ir begroeting aanwezig zijn.
In het torenportaal wachten prof.
H. Berkhof, die de dienst zal lei-
*n, en de ouderlingen van dienst, de
Ber B. A. J. Sonderen en mevrouw
iest-Raayen.
De organist, Johan van Dommele
in de Eusebiuskerk in Arnhem, zet
Intrada van Handel in, waarbij
arry Sevenstern de trompetpartij
eeft, wanneer de ouderlingen de
>rk binnenkomen; dan volgt prof.
Brkhof. Zij leiden koningin Juliana
prins Bernhard, de heer en me-
rouw Van Vollenhoven-de Lange,
rinses Armgard met prins Claus, de
jopouders, prinses Christina met de
eer en mevrouw Vië tor-Du vergier,
rfprinses Anastasia zu Löwenstein
fertheim Rosenberg en haar gemaal
rfprins Aloys Konstantin, de heer en
jevrouw Krayen'noff-Kessler en de
roer van mr. P. van Vollenhoven
let mevrouw Van Vollenhoven-van
Immeren door de kerk, terwijl alle
(anwezigen staan.
CANADA
t De kleine Prins is door zijn ver-
orgster naar de consistoriekamer ge
nacht. Nog even een licht geruis
ranneer iedereen gaat zitten. Voor
in de kerk de deken van het
irps diplomatique, de Cubaanse am-
issadeur, en de ambassadeur van
!anada, het land waar de doopvont
ran prinses Margriet stond.
De vertegenwoordigers van rege-
ng en parlement in de personen van
e minister-president, de vice-mi-
ister-presidenten en de voorzitters
an Eerste en Tweede Kamer, verder
e minister-president van Suriname
n die van de Antillen met de gevol-
ïachtigd ministers van deze rijksde-
De vice-president van de Raad van
tate, dr. L. Beel; vertegenwoordi-
van land- en luchtmacht, het
oofdbestuur van het Rode Kruis,
et medische team dat prinses Mar-
riet bij de bevalling terzijde stond,
ersoneel van het Loo, talloze vrien-
en en vriendinnen.
Verstild bij votum en groet, dan
et loflied aanheffend „Looft God,
ooft Hem overal...." (psalm 150:1 en 2
n de Nieuwe Berijming). Na het ge-
ed leest prof. Berkhof Deuteronomi-
DEN HAAG Niet verzekerde
lachtoffers van de wolkbreuk, nu
ijna een maand geleden, in
Pest-Brabant zullen van de regering
een tegemoetkoming ontvangen. De
edupeerden zullen zich moeten wen
en tot de gemeentebesturen om in-
evolge de algemene bijstandswet
ijstand te verkrijgen. Het kabinet
»I geen beroep doen op het rampen-
ttnds.
De minister van binnenlandse za-
en, mr. H. K. J. Beernink, heeft dit
lede namens de minister van sociale
aken en volksgezondheid in ant
woord op vragen van mejuffrouw A.
i. M. Kessel (groep-Aarden) meege-
eeld.
Het nationale rampenfonds rekent
et niet tot zijn taak, in gevallen van
icidentele wateroverlast tegemoet-
omingen te verlenen. Mede namens
e staatssecretaris van cultuur, re-
Teatle en maatschappelijk werk
lerkt mr. Beernink op dat de gedu-
teerden, als de bestaansmiddelen
inforeken, contact op kunnen nemen
net de afdeling sociale zaken van de
[emeente waarin zij wonen.
De gemeenten zullen echter niet
'oor een aanvullende bijdrage uit het
meentefonds in aanmerking komen,
o wordt er nog aan toegevoegd.
II PARIJS De Franse regering
beeft besloten de huidige serie proef
explosies van kernwapens in het
zuiden van de Stille Oceaan te beëin
digen.
MüNCH^N De verkeersweg
INeurenberg-München leek maandag
nabij Freising wel een autokerkhof.
140 auto's raakten in dichte mist be
trokken bij een kettingbotsing. 26
mensen werden gewond,
um 26:16-19 en uit het Nieuwe Testa
ment 1 Petrus 3:18-22 naar de Sint
Willibrordvertaling.
BLOEMEN
Het licht speelt door de ge
brandschilderde ramen over de roze
en witte bloemen, die met honderden
zijn aangebracht, over de aandachtig
geheven gezichten luisterend naar de
zo heel persoonlijke preek van prof.
Berkhof. „Er wordt vanmorgen een
kind gedoopt...."
Na het Amen van de predikant
klinken jongensstemmen op. Het
Apeldoorns Christelijk Jongenskoor
onder leiding van Klaas J. Eisinga
zingt: „Een mens te zijn op aarde...."
van Huub Oosterhuis. Staande achter
de tafel in het liturgisch centrum
leest de predikant het Formulier om
de doop te bedienen en stelt aan de
beide ouders, die zijn opgestaan, de
vragen. Duidelijk klinkt het „ja".
De heer Van Vollenhoven gaat
naar de consistoriekamer, waar zijn
zoon wacht. Prinses Margriet, rechts
van de predikant, ziet hem de kerk
in komen en er is een zachte glim
lach als ze haar jongen in de armen
neemt.
PETEN
Achter de ouders de drie peten:
prinses Christina, jonkheer G. Kray-
enhoff en erfprins Aloys, daarachter
de tien vertegenwoordigers van de
koopvaardij, die mede peet is. Hoofd
van de deputatie is gezagvoerder J.
"Hoort, zegt het voort":
De verrassend mooie
Oranjekalender 1969
van Projuventute - een
feest van kleuren -
verschijnt in de loop van
de volgende maand.
Ten bate van kinderen,
die extra zorg hard
nodig hebben.
U bestelt er vandaag
toch ook een qf (liefst)
meer?
BESTELBON
J /'"N OnnjekaUndors 1969 m»l
j Nederlands calendarium
.n/o.
I b. Oranjekalendars 1969 met j
viertalig calendarium
I
I
Beide aoorlenè f3.90
(verzendkostenf0,60extra)
j Het bedrag Is overgemaakt op:
POSTGIRO 51 7400
Kelenderactle
PRO JUVENTUTE
i Poetbut7101 -Ameterdem-fl-
I Tel. (020) 79 09 49
I
G. Viëtor. De anderen: de hoofd
werktuigkundige J. Bolhuis; de
eerste stuurman J. Woestenburg, de
hoofd radio-officier J. Nesselaar, de
tweede scheepswerktuigkundige J. C.
van der Ham, de hofmeester J. J.
Augustijn, de bootsman H. Levaaier,
de chef-kok W. Menge, de bankwer
ker N. J. G. Rogaar en de matroos J.
R. P. van Beek.
Driemaal schept prof. Berkhof met
de holle hand het water uit de doop
vont, het spettert en stroomt langs
het kleine kopje..-
„Maurits Willem Pieter Hendrik, ik
doop u in den Naam des Vaders en
des Zoons en des Heiligen
Geestes...."
We blijven allemaal zitten, maar
wel zijn de halzen gerekt. Nu immers
hebben we een eerste blik op het
kleine prinsje, gehuld in kant en
mousseline. Beter zien we hem wan
neer de heer Van Vollenhoven zijn
zoon terug naar de consistoriekamer
draagt, terwijl de gemeente zingt:
„Uw mild gelaat blijft over 't kind
gebogen...." (Concept Gezangenboek
no. 286:7, 8 en 9.).
„ONZE VADER
Het door allen hardop meegebeden
Onze Vader ruist door de kerk, nog
eenmaal verheft de gemeente zich:
„Gij hebt, o Vader van het Leven,
de aarde aan de mens gegeven...."
(Concept-Gezangenboek no 406:1. 4,
5).
Terwijl het orgel het Choral III
van Hendrik Andriessen doet horen,
verlaat de doopstoet de kerk. Even
later staan we buiten, waar het leven
van alledag geleefd wordt.
Vanmorgen is een kind gedoopt.
Het kleine prinsje zal al wel weer in
zijn wieg liggen....
VENLO Op een met knipper
lichten beveiligde overweg te Venlo
is maandagmiddag om kwart over
vier een personenauto gegrepen door
de trein Roermond Venlo. De heer
P. J. Verhaegh (43), een met zieken
verlof zijnde missiebroeder uit de
Fhilippijnen, zat als bestuurder al
leen in de auto. Hij werd bij de
botsing uit de wagen geslingerd. Le
vensgevaarlijk gewond is hij naar
het Venlose ziekenhuis overgebracht.
De trein werd beschadigd en had ge
ruime tijd oponthoud.
Heel braaf, als gold het een
saaie vergadering, is hier een
aantal befaamde artiesten achter
de tafel verzameld. Het zijn lie
den die allen nauw met de on
volprezen Louis Davids hebben
samengewerkt. Zij zullen vrij
dagavond voor de KRO-tv pra
ten met Wim lbo in een pro
gramma onder de titel „Namen
die je nooit vergeet". Zittend
v.l.n.r. Mary Dresselhuys, Harry
Boda, Henriëtte Davids en Aaf
Bouber. Staande v.l.n.r. Sylvain
Poons, Willy Walden en Cor Le-
maire.
SERAJEWO 6= Vierduizend jaar
voor onze jaartelling zouden de in
woners van een geheimzinnige 'rode
stad' in Bosnië, waarvan de muren
doordrenkt waren met bloed, kinder
offers gebracht hebben van zulk ont
zaglijke omvang, dat deze met niets
te vergelijken zijn.
Archeologen van vier landen heb
ben zojuist niet ver van het dorp
Obre in Zuidslavië de resten van een
stad ontdekt waarin zij veel
huishoudelijke gebruiksvoorwerpen,
wapens, sieraden en vooral onnoem
lijk veel beenderen van kinderen
hebben ontdekt. Deze zouden aan de
goden der vruchtbaarheid geofferd
zijn en hun bloed zou gediend heb
ben tot beschildering van muren van
huizen en voorwerpen om de gunst
van de goden te verwerven.
Deze theorie zou tenminste de
roodachtige kleur verklaren, die de
gevonden voorwerpen nu nog bezit
ten.
Volgens Rijswijksezuivelfabrikant: t
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG „De paniek over
een vermeerdering van het botero
versehot door de verkoop van vetar
me melk is volgens mij niet nodig.
De verkoop van vetarme melk kan
integendeel leiden tot een lagere bo-
terprijs met als gunstig bijgevolg een
verhoogde afzet van boter en dus
vermindering van het boteroversehot."
Tot deze merkwaardige theorie
komt de Rijswijkse zuivelfabrikant
H. van Grieken, die na de verplichte
verhoging van het vetgehalte van
consumptiemelk in juni (3 procent
naar 3,2 procent) als eerste met een
mager-melkprodukt slechts 1,5
procent vet op de markt kwamen.
De heer Van Grieken tart hiermee
ongetwijfeld alle bestaande angstige
voorgevoelens van boeren, de meer
derheid van de zuivelindustrie en de
overheid.
Vrij algemeen is men er namelijk
van overtuigd dat de verkoop van
vetarme melk het vetoverschot (in de
vorm van boter) allerminst zal ver
minderen. De vetarme melk zou het
hele anti-boterberg-plan van de Eu
ropese ministers van landbouw in de
war gestuurd hebben.
Gunstige invloed
H. van Grieken: „Deskundigen
hebben berekend dat het marktaan
deel van vetarme melk landelijk op
een niveau van tien tot zestien pro-
cént kan komep. M?n verwacht dat
de vetarme melk een gunstige in
vloed zal hebben op de totale omzet
van melkprodukten. Die verwachting
is gebaseerd op het feit. dat de omzej
van gewone consumptiemelk dq
laatste jaren is gedaald. Dit is zeke|
ten dele veroorzaakt door het vetg$|
halte van die melk. De voel
dingsdeskundigen wijzen de Nederig
landers er namelijk regelmatig ort
dat zij te veel vet gebruiken. Het ge$
volg is daarvan geweest dat men
minder melk ging drinken.
Nu gaat de regering het vetgehalte
van die consumptiemelk nog verho»
gen dat zal de omzet beslist niei
verhogen om van het botero
versehot af te komen. De melkfabri-
kanten voelen er toevallig niets voo<
hun omzet nog verder te zien dalei*
Vandaar de introduktie van de vetar
me melk, want er blijkt bovendien
een behoefte aan een dergelijk melkj
produkt te bestaan", aldus de heef
Van Grieken.
ROERMOND In de Ernst Casfc»
mir-kazerne in Roermond is gisteren
nekkramp geconstateerd bij de 21-ja*
rige soldaat H. Brouwer uit Stein.
De soldaat voelde zich niet goed en
meldde zich bij de kazernearts. Deze
liet hem overbrengen naar het zie-
kenhuij in Roermond, nadat hij teke<»
nen van nekkramp had geconsta
teerd.
De militairen van de kazerne ITO.
gen daarop een uitgaansverbod da^
gisteravond weer werd ingetrokken»
PROF. DR. H. BERKHOF
Bij de doop van prins Mau
rits heeft de Leidse hoogle
raar dr. H. Berkhof vanmor
gen in de Apeldoornse Grote
Kerk de volgende preek ge
houden.
"P R wordt vanmorgen een kind gedoopt. Op zich-
zelf niets bijzonders. Miljoenen Nederlanders lo
pen gedoopt rond. In de vorige eeuw heeft iemand
Nederland omschreven als „een gedoopte natie".
Maar: zou iemand in onze eeuw daar nog op komen?
Nog steeds worden talloze kinderen gedoopt, maar het
worden er minder. Ik heb geen statistieken en ik ben
geen profeet Maar ik durf te veronderstellen dat er
een tamelijk snelle achteruitgang is en dat die nog
aanmerkelijk sneller zal worden. De kinderdoop ver
liest zijn vanzelfsprekendheid.
Heeft dat nu iets te betekenen voor de doopdienst
van vanmorgen? 't Lijkt van niet. Voor het Oranjehuis
zal een kinderdoop toch wel vanzelfsprekend blijven,
denkt u. Maar dan vergist u zich. Voor deze jonge
ouders die hun eerste kind ten doop houden, is deze
daad niet vanzelfsprekend.
De moeder is als kind gedoopt De vader is als
volwassene gedoopt, bij zijn kerkelijke belijdenis. Al
leen al daarom speelt de doop in beider leven een
verschillende rol.
En samen weten ze even goed als ieder, hoe weinig
wij het als ouders in de hand hebben, wat er geeste
lijk van onze kinderen terecht komt Nu, in onze
dynamische en pluralistische maatschappij nog minder
dan ooit te voren. Is het dan niet beter om Maurits
zelf maar te laten kiezen als hij mondig en volwassen
geworden is? Neen, zijn vader en moeder hebben toch
voor de kinderdoop gekozen. Waarom? Niet uit tradi
tie of sleur. Dat gaat er in Nederland snel uit. Maar
zoals vele jonge ouders na wikken en wegen bewust
voor de doop van hun kind kiezen: als een daad, een
belijdenis, een erkenning: dit kind is van ons èn niet
van ons, wij zijn er verantwoordelijk voor aan God;
we zijn blij dat we het hebben; het hebben; maar het
gaat er niet alleen om dat het er is, maar hoè en
waartoe het in het leven is, en dat wij daar mee-ver-
antwoordelijk voor zijn.
Dat drukken we uit door ons kind te laten dopen.
TS dat juist? Bedoelt de doop dat? Een belijdenis
en een belofte van de ouders? Ik zou zeggen: dat
is juist Maar tegelijk moet ik zeggen: dat is niet alles.
Wat is de doop dan?
Dat moeten we ons door de bijbel laten zeggen. Ik
heb daarvoor een tekst gekozen die bijna als een
definitie klinkt, 1 Petrus 3:21.
„de doop is de verbintenis met God van
een goed geweten, krachtens de opstanding van
Jezus Christus".
Zojuist is de passage waarin die zinsnede staat, u
voorgelezen. Ik kan me voorstellen dat u van dat stuk
niet veel hebt begrepen. Dan bent u de enige niet.
Talloze uitleggers hebben er hun hoofd al over gebro
ken. De tijd is te kort om erop in te gaan. We
concentreren ons nu op de tekstwoorden. Die zijn wat
duidelijker. Hoewel: ook niet helemaal. Het Neder
lands Bijbelgenootschap vertaalt: „de doop is een béde
van een goed geweten tot God". De r.k. St. Willi-
brord-vertaling zegt: „de doop is de verbintenis van
een goed geweten met God". Ik kies voor de laatste.
U ziet het verschil: als de doop alleen een bede is, is
hij dus alleen een handeling van de mens naar God
toe. Maar hij is meer. Hij is een verbintenis van twéé
partijen, van God en de mens. In de bijbel heet die
verbintenis meestal „verbond". Uit het eerste bij
belstuk hebben we gehoord, hoe zo'n verbond van God
en mens eruit ziet Vandaag wordt er in de doop een
verbond gesloten.
Straks zullen we van twee kanten naar de doopvont
samenkomen: van de éne kant de ouders met en na
mens hun kind; hun kind; van de andere kant de
voorganger namens God. De ouders komen er met hun
belijdenis en belofte en bede. Maar ook God komt er
met zijn belofte. Zo komt daar een verbintenis tot
stand.
ÏX/IAAR wat is zo'n verbintenis met God nu waard?
Wat haalt ze uit? Wat levert ze op? Het vreemde
antwoord van onze tekst is: van die verbintenis met
God krijgt de mens een goed geweten.
Dat antwoord is daarom vreemd, omdat de zaak
waarom het hier gaat, in de bijbel anders nooit zo
wordt uitgedrukt. Meestal worden dan woorden ge
bruikt als: heil, wedergeboorte, rechtvaardiging, liefde,
redding. En nu wordt met die uitdrukking „een goed
geweten" hetzelfde bedoeld. Dat vindt u misschien
vreemd. Heil en liefde zijn geweldige woorden en
zaken. Maar wat heb je nu aan een goed geweten?
U hebt vast wel eens in Midden-Europa in de dor
pen of kleine steden die grote huizen gezien met een
spreuk of een gedicht erop. Het viel me op, hoe vaak
die spreuken en gedichten de rust van een goed gewe
ten prijzen als het beste wat een mens bezitten kan.
Als het u gaat als mij, dan glimlacht u wat, als u dat
leest. Waarom eigenlijk? Eerlijk gezegd vinden we het
een beetje naïef het gepraat van een oppervlakkige
en zelfverzekerde burger. Want wie kan nu eerlijk
zeggen dat hij een goed geweten heeft?! Tegenover
zijn collega's, concurrenten, man of vrouw, kinderen,
ouders, de mensen in nood om hem heen laat staan
tegenover God?! Voor wie is de rust van een goed
geweten eigenlijk weggelegd?
En toch zijn we daar in het algemeen merkwaardig...
rustig onder! Niet altijd, natuurlijk. Soms kan een
herinnering aan ons falen of bedrog ons naar de keel
vliegen. Soms worden we in onze dromen gekweld
door de gezichten van mensen die we in de kou
hebben laten staan. Soms. Maar we dringen dat gauw
terug. Anders zouden we niet kunnen leven.
En dan houden we maar één onrust over: dat de
mensen het zouden weten en er wat van zouden zeg
gen, dat ze over ons gaan roddelen, dat onze positie in
gevaar komt, dat we in onze kring niet meer geaccep
teerd worden. Werkelijk acceptabel te zijn voor God
en de eeuwigheid dat halen we toch niet. Als we in
dit leven dan maar geaccepteerd worden door de
mensen van ons soort. We willen als niet acceptabel
toch geaccepteerd worden. Daarvoor moeten we een
mooie gevel oprichten, een vriendelijk of gewichtig
masker opzetten. Zo worden we gespleten mensen, met
een voor en een achter, een buiten en een binnen. En
we proberen zoveel mogelijk aan de buitenkant-voor
te wonen. Want als je niet aan je goede geweten kunt
geloven, wil je toch heel erg dat anderen er wel aan
geloven.
1XTAAR als er gedoopt wordt, komt God ons leven
binnen en legt Hij de vinger op de zieke plek. Dan
wordt het levensprobleem dat wij verdrongen hebben,
open op tafel gelegd. God zegt: Jij vindt het belang
rijkste dat je geaccepteerd wordt, ook al ben je niet
acceptabel; Ik vind het omgekeerd.
Daarom is het geen kleinigheid, als ouders hun kind
laten dopen. Het is inderdaad een belijdenis met
verre consequenties. Je moet als ouders je kind toch
willen opvoeden tot een bruikbaar en goed aangepast
lid van onze ingewikkelde maatschappij. En als je
kind een lid van het koningshuis is, rust die plicht nog
extra zwaar op je.
De doop gaat daar niet tegenin. Maar hij zet er wel
iets anders naast. De ouders sluiten een verbintenis
om hun kind te leren, niet alleen voor maar ook
achter te wonen. Maar heeft dat wel zin? Zal Prins
Maurits wél een goed geweten hebben? Zal hij het
verdragen om met zichzelf "te worden geconfronteerd?
Welk mens kan dat aan? Wie zou er niet door worden
lamgeslagen? Is het dan niet altijd nog beter om een
on-eerlijk, een gespleten en gespannen leven te leiden?
TAAT zou waar zyn, als de doop alleen maar een
verbintenis van onze kant was. Maar hij is ook en
in de eerste plaats een verbintenis van de kant van
God. Dat blijkt uit. de laatste woorden: krachtens de
opstanding van Jezus Christus. Want dat is geen
prestatie van ons geweest, maar van God.
De opstanding van Jezus uit de dood is het middel
punt van het Nieuwe Testament en daarmee van het
christelijk geloof. Ze betekent dat er in de wereld één
mens voor God volstrekt acceptabel was en daarom
voor eeuwig werd geaccepteerd; één mens met een
goed geweten, met een volkomen eenheid van voor en
achter, van buiten en binnen. Eén mens die niet faalde,
omdat hij nooit aan zichzelf dacht, maar altijd aan de
liefde die hij van de Vader naar de mensen had te
brengen.
En die éne mens fungeert nu in een verbintenis. In
hem maakt God met ons voor eeuwig een nieuw begin.
In hem worden wij voor God acceptabel. Het is
vreemd: wij ontvluchten God omdat we geaccepteerd
willen worden zonder acceptabel te zijn. En God die
ons in zijn liefde achterna gaat, doét het ook nog,
hoewel heel anders dan wij gedacht hadden: zonder
acceptabel te zijn, worden wij toch door Hem geaccep
teerd.
Dat is zijn kant van de verbintenis. Daarom worden
wij in zijn naam gedoopt. Dopen is eigenlijk een
onderdompeling, een bijna-verdrinken en dan toch:
weer oprijzen een sterven en een opstaan.
De ouders treden in deze verbintenis namens hun
kind op. Ze erkennen: Maurits zal evenmin als iemand
van ons in zijn komende leven een goed geweten
houden. Ook hij haalt het niet. Zijn leven zal als het
onze, een bezoedeld en gespleten leven zijn. Dat leven
moet sterven. Maar zo wordt het gewassen en mag het
opstaan voor een nieuwe toekomst. God zegt: ik accep
teer je; ik wil je leven vernieuwen in contact met de
nieuwe mens Jezus.
TAAt wordt hem vandaag beloofd. En de ouders
verbinden zich om hem te vertellen en voor te
leven, dat hiérmee zijn leven in de diepste zin staat en
valt. Maar nu kan de doop op zichzelf het niet doen.
En ook de opvoeding niet. Straks moet hij zélf in die
verbintenis treden. Daarvoor.moet hij eerst ontdekken
hoe beslissend het is wat hem in zijn doop is toege
zegd.
Onze wereld is ziek en ongelukkig door al die
mensen die krampachtig meer moeten lijken dan ze
zijn; en als de schijn bedreigd wordt, gaan ze trappen.
Dat zie je overal in het klein en in het groot. De
wereld wacht op nieuwe mensen, die zich onaantast
baar bij God geaccepteerd weten en daarom niet al
maar gespannen en gespleten met hun masker bezig
hoeven te zijn.
Wie niet almaar op zijn tenen hoeft te staan en met
zijn ellebogen hoef te werken, houdt energie over om
andere mensen in hun nood en schuld te accepteren en
voor hen in te staan. Daarvoor moeten we telkens
weer bereid zijn om onze doop a.h.w. nieuw te onder
gaan: onszelf prijs te geven om het leven buiten ons te
vinden, in de nieuwe mens Christus die voor ons
instaat. Met dat grote geschenk kom je anders in het
leven te staan: niet gulzig eisend, maar schenkend.
Dat zijn grote woorden. En ze zijn nog waar ook.
Maar daarvoor moet het teken van de doop voor ons
een sprékend teken worden.
TV/IAURITS wordt opgenomen in de christelijke
kerk. Mét zijn ouders zullen straks velen letterlijk
en figuurlijk om zijn doopvont heen gaan staan. Of hij
daar wat aan heeft? Ja, als het mensen zijn voor wie
hun eigen doop is gaan spreken, die in de vreemde
weg van het sterven en opstaan van Jezus, eens voor
al hun eigen „way of life" hebben gevonden.
God geve veel mensen om hem heen die hem in dit
geheim inwijden! Hij en wij allen worden in onze
doop geroepen tot het zinvolste bestaan dat er is: te
behoren tot het volk van God, „waardoor" zo zegt
het kernachtig de Nederlandse Geloofsbelijdenis
„waardoor wij van alle andere volken en vreemde
geloven afgezonderd worden, om geheel aan Hem toe
te behoren, zijn merk en veldteken dragend". Daartoe
nodigt de doop ons uit: tot een nieuwe geborgenheid
en een nieuwe strijd. Amen.