Ondanks zwakke plekken een interessant stuk Brechts getrommel onbenullig LAKENS LESTIVAL ZAG UNIEKE FILM BULGAARS VERZET Jury struikelde over de prijzen om Keiling (46) ABT SPEELT ,.DE PRIJS" VA1V MILLER Gelijktijdige illusies: een amuzikale nachtmerrie Riek Berkhout overleden Roofoverval op bejaarde Schokkend Triest Vocalistenconcours in Den Bosch Onrust in P v d A na nota Nieuw Links Positief PSP wil wel mei de PvdA praten Krediet van twee miljard dollar aan Engeland lfc MAAJNOAO 9 SEPTEMBER 1968 RIJSWIJK In de nacht van zater dag op zondag is plotseling op 46-ja- rige leeftijd overleden de zanger en [gitarist Thom Keiling. Vrijdagavond wa« hij nog met zijn orkest opgetreden in Hengelo ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Storkfa- briek. Op de terugweg stopte het ge zelschap bij het motel te Bunnik om koffie te drinken. Plotseling werd Thom Keiling onwel. Hij overleed en kele ogenblikken later aan een hart verlamming. Thom Keiling is vooral bekend ge worden door zijn vertolking van Zuid- Amerikaanse muziek. Aanvankelijk zou hij marine-officier worden, doch de oorlog stak een spaak in het wiel. Hij maakte van zijn hobby een vak. Hij kwam in het orkest van Boyd Bach- man. Na de oorlog trad hij in veel Europese landen voor de militairen op. In 1947 ging hij naar Portugal en uit die tijd stamt zijn voorliefde voor de Zuid-Amerikaanse muziek. Hij kreeg •r een eigen orkest en al vrij spoedig een eigen radioprogramma. Sinds zijn terugkeer trad hij regelmatig op voor de Nederlandse radio en televisie. Ook op paleis Soestdijk was Kelling een graag gehoorde gast. Vooral prins Bernhard waardeerde de door Thom Kelling ten gehore gebrachte muziek. Nog dit jaar, op de verjaardag van de Prins was de regie van een verjaar- dagsverzoekprogramma van de televi sie in handen van Kelling. Ook maakte hij vele tournees naar Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Dit jaar bezocht hij de West, waar hij vele malen is opgetre den. De begrafenis is donderdag om 3.00 uur op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan in Den Haag. Heden middag zou de Haagse artiestenclub, waarvan de heer Kelling voorzitter was, een herdenkingsbijeenkomst hou den in het clubgebouw café Moerwijk. Nauwelijks zes maanden na de oerpremière op Broadway heeft het Nieuw Rotterdams To neel al de Nederlandse versie van Arthur Millers nieuwste to neelspel „The Price" uitge bracht. Deze snelle presentatie n de gastregie van prof. Karl Guttmann en vertaling van Jan Teulings zegt iets over de grote populariteit van de Ameri kaanse auteur, maar tekent toch ook wel het schreeuwend ge brek aan modern repertoire, dat bij een groot publiek kans op succes heeft. Dit laatste kan met „De Prijs" zeker het geval worden, indien de Rotter damse enscenering een bredere uitstra ling van menselijkheid krijgt (die bij de première van zaterdagavond in de Rotterdamse Schouwburg te zelden werd bereikt) en de vier personages van het stuk meer naar de geest van Miller gaan existeren. Maar, hoeveel verinniging Guttmann met zijn bezetting alsnog zal weten te verwezenlijken, hoe sterk ook de individuele rolvertolkingen nog zullen worden, voor de wat kritisch ingestelde toneelliefhebber zal niet zijn te ver bloemen. dat „De Prijs" op tal van pun ten een nogal zwak stuk is. Kaïn en Abel Op een met oud meubilair volge stouwde zolder van een groot en een maal kennelijk welvarend huis, ontwik kelt Miller in wat in feite een lange eenakter is, het oerthema van de botsing tussen twee broers. Een soort Kaïn en Abel-verhaal, hier toegespitst op het al dan niet geslaagd zijn in het leven. Omdat zijn huis moet worden ge sloopt, laat Victor Franz een joodse op koper komen, duidelijk symbool dus voor het opmaken van de levensbalans. Victor was een briljant student in de medicijnen, toen zijn vader bij de beurs krach van 1932 zijn miljoenen verloor. Victor gaf zijn studie op, werd po litieagent en hield zichzelf vele jaren staande met de gedachte dat hij een offer bracht om zijn vader te kunnen onderhouden. Zijn broer Walter daarentegen, hoe wel minder knap dan hij, was alleen op eigen succes bedacht. Hij werd een ge vierd chirurg en sleepte als modedok ter een vermogen bij elkaar uit de zakken van bejaarde patiënten. Als hij na jaren plotseling opduikt in wat eens het ouderlijk huis was, vertelt Walter nog meer feiten, die Victor en zijn ROTTERDAM Het publiek dat zaterdagavond de Grote Doelenzaal binnenstapte om het concert van de Richting Gaudeamus, centrum voor hedendaagse muziek, bij te wonen, werd verzocht beneden plaats te ne men of in het midden van de tribune met het oog op de vele draden voor de telvisie-opname en voor de ruim tewerking van de klank van de vier koren (gevormd uit het Groot Om roepkoor), die ieder in een hoek van de zaal zouden worden opgesteld. Na lang wachten kwamen de koorleden de zaal binnen „geschre den", ieder met een heel groot stuk papier voer zich. Toen zij en de dirigenten Marius Voorberg, Carel Laoüt. Meindert Boekei en Frans Müller, en harpiste T. Tiemans-van der Laan. vibrafonist Wim Hobby, gi tarist Guido Topper en celesta bespeler Jacob Mulder hun plaatsen innamen begon het koor links voor in de zaal te schreeuwen. Dat „nam" het koor links achter in de zaal niet: het schreeuwde terug, met een schelle tenor erbovenuit. De beide andere koren lieten zich ook niet onbetuigd en het werd een hels kabaal, waarbij zich nog stevige trommelslagen voegden. Dit alles nam ruim een kwartier in beslag, maar geen van de koren kon het „winnentoen schreden de koorleden luid moprer?n-l de zaal uit. Illusies Wie denkt, dat dit een „lolletje" voor bruiloften en partijen was, heeft het mis. Het is zeer ernstig bedoeld door de 34-jarire Joegoslaaf Vinko Globokar. die er in het programma een zwaarwichtige uitleg bij gaf: de basis van dit koorwerk zijn vier il lusies. die zich tegelijkertijd afspelen. Ieder zoeken naar fonetiek (klank leer) ontbreekt erin. dc onderzoe kingen betrekken zich on de studie naar de betekenis der woorden, al trachtende de woorden, vervuld met betekenis, door muzikele handelingen te „vertalen". De componist schijnt dus niet le weten, dat de betekenis van woorden onmogelijk door muzikale handelin gen te vertalen is (wèl te versterken of zo men wil te onderstrepen, zoals dat in liederen gebeurt), maar dat juist de fonetiek, de klank van het woord, er zijn betekenis aan geeft. Of iemand „Ah!" of „Oh!" zegt. maakt een groot verschil. Warhoofdig Even warhoofdig als deze toelich ting was de compositie, die een op muziek gezette psycho-analytische droomuitleg moest verbeelden op een Italiaanse tekst van Edoardo Sangui- neti, welke tekst men in het Italiaans «n in het Nederlands kreeg uitge reikt, maar die maar weinigen gelezen zullen hebben, omdat de tijd er toe ontbrak en de zeer kleine druk bijna niet te ontcijferen was. Een enkele maal kon men een woord of een zinnetje verstaan, maar voor het overgrote deel was het een onvoorstelbare herrie. Zelfs als men op grond van deze herrie en na de tek"rt te hebben gelezen aanneemt, dat de componist een nachtmerrie »net de psychoanalyse als onder grond muzikaal he«X4 willen „deu- ten". dan nog was dit geheel een belachelijke vertoning. Een deel van het publiek scheen plezier in nachtmerries te hebben, wat kon blijken uit het applaus, dat de componist op het podium riep. vrouw Esther ontzetten en uit hun evenwicht brengen. Prijs voor leven Het begrip „De Prijs" heeft dan niet meer uitsluitend betrekking op de prijs die opkoper Salomon voor de inboedel wil geven, maar slaat in het tweede tafereel meer op de prijs die de mens voor zijn leven moet betalen. En bij het „taxatierapport" van het leven, blij ken heel wat waarden anders te liggen. Victor is niet zo'n goeierik. Van zijn „offer" blijft niet veel over. Hij moet er lang geleden al een vermoeden van hebben gehad, dat zijn vader nog een flinke cent achter de hand had. Victor was van de twee broers de slappe mis lukkeling, en een daardoor vastgelopen huwelijk behoorde tot de prijs die hij had te betalen. Maar ook Walter had voor zijn ma nier van leven meer tol op te brengen dan hij liet vermoeden. Zijn jacht op geld en succes resulteerde in scheiding van zyn vrouw, vervreemding van zijn kinderen en een zenuwcrisis, die hem drie jaar in een inrichting hield. Miaat schappijkritiek Arthur Miller wil „De Prijs" meer doen zijn dan een diametraal staan van twee broers. Het stuk behelst ook kri tiek op een (kapitalistische) maatschap pij die de twee groepen van bezitten- den en niets-bezitters tegenover elkaar in stand houdt. Dit element komt er echter niet uit in de Rotterdamse voor stelling. Dat is voor een deel aan de schrijver zelf te wijten. Personages en situaties zijn voornamelijk realistisch bedoeld, maar Miller verstoort de reali teit door een aantal ongeloofwaardighe den. Als Victor zegt dat hij aan vijf honderd dollar voldoende zou hebben gehad om zijn studie te voltooien, waarom verkocht hij dan niet eerder iets van de kostbare inboedel? En waar om bleef Esther afzijdig? Dan is er nog iets vreemds aan de hand met dit stuk. Het optreden van de joodse opkoper (de eerste komische fi guur in een spel van Miller) is een stevig publieksucces als de vertolker daaraan de rijke diepgang van de jood se geest weet mee te geven. Doch in de dramatische opbouw van het stuk is het optreden in feite niet meer dan een knap nummertje „entr'actre". Miller veegt hem dan ook plotseling uit de scène. Salomon heeft in het verdere verloop geen wezenlijke functie meer. Dit is ook min of meer het geval met de figuur Esther. Meer diepgang Karl Guttmann heeft op het punt van de realiteit een verdienstelijke voor stelling gemaakt. Toch geloven wij, dat zwakke momenten kunnen worden weggewerkt, als de spelers meer ervan blijk geven, de psychologische diepgang van de figuren te kunnen peilen. Men blijft voor ons gevoel te zeer aan de oppervlakte. Mogelijk wordt dit gevoel versterkt doordat de voorstelling dui delijk nog niet is ingespeeld. Wij geven er daarom de voorkeur aan. onze indrukken van de individuele spel- prestaties en van de totale presentatie op te schorten totdat we een latere voorstelling hebben meebeleefd. Want dat is een essentiële voorwaarde voor de juiste appreciatie van dit stuk: men moet het kunnen meebeleven. Dan pas wordt een spel meer dan literatuur, meer dan een reeks knap geschreven dialogen, waarop men naar eigen aard en smaak verder kan fantaseren. Annie de Lange speelt in gastrol de Estherfiguur. Pim Dikkers is Victor, Steve van Brandenberg vertolkt Walter en Sacco van der Made staat tussen hen in als Salomon. Het premièrepubliek toonde hartelijke waardering voor deze opvoering van het Nieuw Rotterdams Toneel. TON HYDRA. Pim Dikkers en Steye van Bran denberg als de broers Victor en Walter die in Arthur Millers spel .,The Price" op zeer uiteenlopende oorzaken de prijs voor hun leven moeten betalen. DJAKARTA Haroen al Rasjid, alias Firdaus, voor de Tweede We reldoorlog verzetsstrijder tegen het Nederlandse bewind, is zaterdag in Djakarta in de ouderdom van 75 jaar overleden. Haroen werd destijds door de Nederlandse autoriteiten twee maal verbannen naar het kamp voor politieke gevangenen in Boven-Di- goel. Hij werd bekend door zijn an ti-Nederlandse artikelen in het dag blad Adil in Soerabaja. AMSTERDAM Mevrouw Riek Berkhout, die als volksactrice in veel stukken van Herman Bouber en René de Vos optrad en vaak met Jan Le- maire sr. speelde, is vrijdag, 87 jaar oud, in Leeuwarden overleden. RAADSELACHTIGE KEUS VAN HAAGSE COMEDIE Een Engelse piloot die weg vlucht uit het krijgsgevangen kamp wordt neergeschoten in de Bulgaarse verzetsfilm De langr ste nacht van Vulo Radev. DEN HAAG Waarom de Haagse Comedie gemeend heeft Farquhars uit 1706 stammende blijspel „The Re cruiting Officer" te moeten spelen in de bewerking die Brecht er op het laatst van zijn leven van gemaakt heeft onder de titel „Pauken und Trompeten", blijft na het zien van de première op zaterdagavond in de Kon. Schouwburg een levensgroot vraagteken. Zelden heb ik een zo inspiratieloos en vooral stijlloos maakwerk gezien. Waarom Brecht dit blijspel meende te moeten bewerken lag voor de hand. Hij zag in de stof een verwant thema: de hoge heren die aan de oorlog verdienen, de kleine man die meerit door mee te doen er ook een graantje van te kunnen meepik- Slagveld Wat de moderne componisten voor het orgel schrijven, beweegt zich tus sen heel zachte, heel lang aangehou den akkoorden met soms zo hier en daar een paar losse tonen ertussen door. en een heidens kabaal als van honderden kanonnen van zwaar kali ber op een slagveld. Dit was op te maken uit de composities, die de jon ge Zweedse organist Karl-Erik Welin na het werk van Globokar liet horen. Een gunstige uitzondering op deze werkwijze maakte Prismen van onze landgenoot Carl Brons, als ik mij goed herinner al eens in de Lau- renskerk gespeeld. Deze prisma's zijn voor het allergrootste deel korte, flitsende stukken, die hun naam alle eer aandoen. De paar donker getinte zouden beter uit de reeks weggelaten kunnen worden. Hondegeblaf Maar zowel Decadenza (een goed gekozen woord') van Jan W. Mor- thenson, Interferenzen van Bengt Hambraeus, Volumina van György Ligeti, Variations I van John Cage (deze beide stukken gelukkig voor de toehoorders in een verbeterde versie!) en The looking glass van En rique Raxach bleven bij bovenver melde werkwijze, zodat ik de zaal ben uitgegaan met in mijn oren nog het geloei en gefluit van de schepen in onze haven op Oudejaarsavond met daar tussendoor het geblaf van reusachtige honden. G. M. Dersjant AMSTERDAM Drie mannen hebben in de nacht van zaterdag op zondag de bewoner van een a»n de Weesperzijde liggende woonboot, de 65-jarige J. Bakker, met geweld 200 afhandig gemaakt. De man lag te slapen, toen het trio zijn boot binnendrong. Hij kreeg van de overvallers een klap op zijn hoofd, waardoor hij lichtgewond raakte en voorts nog een onbetekenende steek met een mes in zijn buik. Toen de portier van het internaat en nachtasiel voor mannen van de vereniging „hulp voor onbehuisden" aan de Weesperzijde in een tegenover de woonboot staand café kwam om een bebloed biljet van honderd gul den te wisselen voor één der logeer gasten, leidde het spoor snel naar de drie mannen. De heer Bakker herkende de 32-ja- rige zwaar getatoueerde classificeer der H.W. positief als een van zijn overvallers, de 41-jarige badknecht M.W. slechts ten dele en de derde arrestant, de 49-jarige los-werkman J.K.B. niet. Het drietal was ook in het caié geweeaL (Van onze speciale verslaggever) LAREN De stichting Filmcentrum en het Nederlands Filminstituut kunnen de halans opmaken van het Nationaal Filmfestijn, dat gedurende vier dagen in dc Singer Concertzaal in Laren is gehouden. Tot en met zaterdag zijn niet minder dan zestien speelfilms en vier entwintig korte films vertoond, waar van ongeveer de helft premières voor ons land waren. De belangstelling was tot en met za terdagavond goed te noemen. Het publiek heeft actief deelgenomen door het toekennen van kwalificaties. Claude Berri's ontroerende film „De oude man en het kind", die zich tijdens de Nazi-bezetting in Frankrijk afspeelt, kreeg het hoogste cijfer. Dit impliceert dat Berri de Gouden Eekhoorn (pu- bliekprijs) heeft gewonnen van het La- rens Filmfestijn. Deze overigens bekende film die al in verschillende Nederlandse arthouses is vertoond, is thans ook uitgebracht in een 16-mm kopie waardoor het cultu reel vormingswerk van Berri's film ken nis kan nemen. De prijs voor de beste korte speel film ging naar de Joegoslavische film „Associaties" van Dragen Mitrovic, die wij vrijdag j.l. hebben besproken. In de categorie van de tekenfilm kreeg „Ma chine" van Wolfgang Urchs uit West- Duitsland de eerste prijs. Het is een uit muntend werk over de door de techniek beheerste samenleving waarin de mens niet meetelL ia echokkende beelden te kent Urchs de maatschappij. De mens ontwerpt en produceert steeds betere machines tot de techniek hem tenslotte boven het hoofd groeit. De Internationale prijs voor de film die het best beantwoordt aan de rechten van de mens ging tenslotte naar „Homo I Homili". Een van de belangrijkste films die I ooit werden geniaakt nam het zaterdag ochtendprogramma in beslag: „Citizen Kane" van Orson Welles die enkele maanden geleden zijn come-back in on ze bioscopen heeft gemaakt. Het is nog steeds een indrukwekkend filmwerk over het leven van de krantenmagnaat Charles Foster Kane. Bulgaarse films zijn zo goed als on bekend in ons land Misschien zal men één naam uit dit verre, bijna Oosterse land. onthouden hebben: Vulo Redev, die do bij ons op de tv vertoonde „De Perzikdieven" maakte, een triest ver haal dat zich in de eerste wereldoorlog afspeelt. Indruk vooral maakt de Bulgaarse film „De Langste Nacht" eveneens van Radev. die zich tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Het is een film over angstige mensen in een treincoupé die worden geconfronteerd met een neergestorte Engelse piloot, ontvlucht uit een krijgsgevangenkamp. Een andere piloot wordt onder het vluchten neergeschoten. De Engelsman vlucht met de nacht trein naar Turkije. Hij is afhankelijk van zyn medepassagier» die b»m m ken, en de meerderheid der kleine mensen die er zonder meer het slachtoffer van is. In zijn oeuvre heeft Brecht dit thema menigmaal behandeld, maar. beter, op rechter. echter en origineler. Kennelijk zat hll In 1956 om toneelstof verlegen en liceft hij toen maar een voorhanden slof ter hand genomen. Maar dit is geen reden voor een be kwaam toneelgezelschap als .ie Haanse Co medie om tot deze oewerking zl.1n toe vlucht te nemen. Bij het origineel blijven, desnoods het origineel actueel bewerker,, maar nimmer een mislukte bewerking -'an een ander nemen enkel en alleen omdat die ander een beroemde naam heeft. STIJLLOOS Biecht heeft de maatsehappe- lijk-krttische aspecten van Farquhars werk naar voren gehaald en het voorzien van zijn liederen, die het een leerzaam karak ter moeten geven, omdat het „stomme pu bliek" anders niet in staat is door de bedoelingen heen te kijken. Nu kreeg men de 17e eeuw op het Brechtkacheltte opge- id en door regisseur Joris Dlels zoveel mogelijk weer „ont-brecht" om het lijke karakter van het blijspel vast te houden. In ronduit meesterlijke decors en prachtige kostuums van Herman Berserik kanteske als humoreske muziek Als enig resultaat een stijlloos allegaar tje, waar niemand tevreden mee kan zijn: de Brechtliefhebbers niet. omdat zij de rauwe, grauwe Pruisische toon missen. De liefhebbers van het 17e eeuwse blijspel niet. omdat de Brechttoon toch nog teveel bleef overheersen en de toneelbewonde raars ln het algemeen niet. omdat een zeer voorname zaak ontbrak: stijl! Ook was de rolbezetting niet wat de Haagse Comedie gemeenlijk te bieden heeft. Marijke Merckens moge er aange naam uitzien, zij mist het vermogen om zo'n avondvullende rol als Victoria Balans aan te kunnen. Hetzelfde moge min of DEN BOSCH Een week lang liep het Internationale Vocalisten Concours te 's-Hertogenbosch op rol letjes. De jury scheidde onder haar Nederlandse voorzitter Manus Wil- lemse de schapen van de bokken. Ondermaatse stemmiddelen, falende muzikaliteit, storende technische ge breken, dit alles werd door deskundi gen als Isabel Bailie (Engeland), Kammersanger Anton Dermota (Oostenrijk), Renaat Verbruggen (België), Clara Ebers (Duitsland), Friedrich Schramm (Zwitserland), Oda Slobodskaja (Rusland) en Johan nes den Hertog, Hans Kerkhoff en Cora Canne Meijer (Nederland) in de voorselectie gewogen en te licht be vonden. Van de 66 opgekomen kandidaten van twee dozijn nationaliteiten ble ven er 29 over voor de demi-finale. Onder hen waren de Nederlandse so pranen Noor Leertouwer, Suzanne Bavari en de Haagse Kaja Borris, die als enige in deze groep van hoge vrouwenstemmen tot de finale wer den toegelaten. Bij de alten en tenoren hier waren er maar drie overgebleven waren geen Nederlanders, maar in de groep van negen halve finalisten bij de bassen en baritons bevond zich de Maastrichtenaar Hubert Waber, die eveneens in de eindronde kwam. Deze finale, die zaterdag in de Gro te Zaal van de Bossche Schouwburg onder zeer grote publieke belangstel ling uit binnen- en buitenland werd gezongen, bracht in totaal 15 voca listen met een gelijk aan mini-reci tals iedereen zong tenminste 20 minuten op het podium, waar da concoursbegeleiders George van Re- nesse en Gérard van Blerk aan het muzikale eindresultaat een groot pia nistisch aandeel leverden. Zonderling DE MIST IN Blijven er over enige koddige momen ten, o.a. Ko van Dijk als sergeant, i,eo de Hartogh als Miles Glorlosus, Gijsbert Tersteeg als vrederechter en Georaette Hagendoorn als mevrouw Prik en Joop Jonker als bankier Slipper. Maar daarvoor heeft men Brecht niet nodig. Dat knn mer. met Farquhar alleen wel klaarspelen. Bovendien gingen de Brechtlledcren de mist ln Het is nooit duidelijk waarom acteurs die niet zingen kunnen, per se /elf die liederen moeten zingen. F.en Brechtlied zingen is een kunst, maar geen acicer- kunst. Dat kan men beter overlaten aan anderen, die deze kunst wel verstaan. Per bandje kan tegenwoordig zoveel gedaan worden. Laat de Haagse Comedie zuinig zijn op de decors en de kostuums van Herman Berserik. Men kan ze t.z.t. goed gebruiken voor een opvoering van Farquhars origine le „Recruteringsofflcler". EV. GROLLE DEN HAAG De eerste uit gave van het nieuwe blad van socialistische jongeren, De Ka pitalist, is de voorbode geworden voor een hoop spanning in de leiding van de Partij van de ar beid. De vergadering van de partij raad die op 21 september, voor het eerst in tegenwoordigheid van de pers, zou worden gehou den, is uitgesteld. De heer Den Uyl, die in De Ka pitalist fel werd aangevallen en zijde lings in een kritische nota van Nieuw Links ook het een en ander moet incasseren, heeft te kennen gegeven voortaan voor dit soort aanvallen van binnenuit gespaard te willen blijven. enige aarzeling helpen en verborgen weten te houden voor Duitse militairen die meereizen in de trein. Radev ont leedt met zijn camera de geladen sfeer in de treincoupé. Een grijze Bulgaarse boer vertelt gedesillusioneerd over zijn zoon die collaboreert met de Duitsers, een goochelaar heeft niet het minste succes met zijn kunsten, een verliefde student die zijn treinkaartje aan de ge wonde piloot geeft en op een station gearresteerd wordt. Misschien is de film aanvankelijk wat langdradig; het tempo ligt duidelijk la ger dan wR gewend iljn. Maar in ver schillende scènes toont Radev zich een cineast. Als de trein onderweg wordt bescho ten vluchten de passagiers. De piloot een prachtige rol van Victor Reben- chuk redt tenslotte een jongetje dat hem van het begin af op onweerstaan bare wijze heeft aangekeken. Een van de weinige oorlogsfilms met een posi tieve strekking. De Bulgaarse tekenfilmkunst bewan delt de weg naar de volwassenheid. In „De Kuil" ligt het gezegde wie een kuil graaft voor een ander er wel dik bo venop. Desondanks hebben wij hartelijk moeten lachen om de springerige ge kleurde mannetjes die hun mede-mens in de kuil laten vallen. Het zou ons niet verwonderen als de Bulgaren over enkele jaren eenzelfde niveau hebben bereikt als de Tsjechen en Joegoslaven. Michelangelo Antonioni's „Blow Up" op 16 mm besloot het Filmfestijn dat zeef geslaagd kan worden genoemd. DAMMIS DE GEUS In de nota, mede ondertekend door vice-voorzitter André van der Louw en rebel Jan Nagel, wordt gevraagd de grote invloed van de Kamerfrac tie op het partijapparaat drastisch te beperken. De dagelijkse bestuur ders zouden zich geheel aan het partijwerk moeten kunnen geven. De nota, waarover bij Nieuw Links opposanten veel onrust is ontstaan, heeft in ieder geval tot gevolg dat de partijraad is verschoven naar half oktober. Oorspronkelijk zou de Mil joenennota worden besproken, maar Nieuw Links eist dat ook in het par tijapparaat onderwerp van discussie wordt. on deling De laatste tijd is de heer Den Uyl niet meer de man met wie Nieuw Links onder alle omstandigheden zou willen samenwerken. In enkele publi- katies, ook zaterdag weer voor Ach ter het Nieuws van de VARA, wordt gesuggereerd dat de terugkeer naar het Binnenhof van dr. Vondeling hoog tijd wordt. Hij zou de leiding van de fractie weer op zich moeten nemen. De heer Vondeling houdt zich nu bezig met het schrijven van een boek, Nasmaak en voorproef, over staats- besel en partijvernieuwing. Het Vrije Volk weet te melden dat de nota van Nieuw Links ook voor stelt Kamerleden ƒ5000 te laten stor ten in de partijkas. Hieruit zouden de partijbestuurders moeten worden be taald. die zich de gehele dag voor de partij inzetten. Dit zou volgend jaar al kunnen gebeuren, wanneer Ka merleden 40.000 ontvangen. (Van onze parlementsredactle) DEN HAAG De PSP is bereid tot een gesprek over de mogelijkheden van een linkse concentratie. Dit heeft het bestuur van de pacifistische socialisten geantwoord op een brief van de Partij van de Arbeid, waarin een uitnodiging voor een dergelijk gesprek was ge daan. De PSP ziet dit gesprek als een ge- dachtenwisseling. Er kan voorlopig nog niet formeel onderhandeld worden Evenals de PPR ziet het PSP-bestuur een gesprek aan de top van de par- tijen als een mogelijkheid om na te gaan wat er aan samenwerking op lo caal niveau ia bereikt Op die laatste dag struikelde da jury over de prijzen, die zonderling werden toegekend. Tot de beste zan ger van het concours werd uitgeroe pen de Duitse bariton Hans-Georg Dahmen, een operazanger uit Lübeck, wiens Eerste Prijs in zijn stemgroep zeker verdiend was. Maar voor da Stadsprijs van 's-Hertogenbosch „beste zanger" komt toch meer kijken, want iemand die deze on derscheiding, die verleden jaar niet werd toegekend, wint, zingt toch geen aria uit Mozarts „Cosi fan tutte" in het Duits, terwijl in Verdi meer vocaal merg wordt gevraagd dan de ze, op zichzelf bijzonder fraaie, ly rische stem vooralsnog heeft. In deze groep lage mannenstem men kreeg de Roemeen Elie Baciu een tweede prijs, terwijl aan onza landgenoot Hubert Waber de aan moedigingsprijs van Toonkunst werd toegekend, alsook een eervoile ver melding. Bij de sopranen viel ook een eerste prijs, ons inziens eveneens ten onrechte, want de Hongaarse Csilla Zentai moge dan al zoals een jury lid zei veel podiumbloed in da aderen hebben, haar coloraturen in de Traviata-aria waren allesbehalve zuiver en van een Mozarttimbre bleek in het tweede fragment uit „Die Zauberflöte" weinig of niets. Tweede prijzen kregen bij de hoge vrouwenstemmen de Engelsen Wendy Eathorne en Angela Beale, terwijl er voor de Australische Catharine Ryan en voor de Zuidafrikaanse Margaret van der Post een eervolle vermel ding was. De Nederlandse sopraan Kaja Bor ris, die een bijzondere affiniteit tot de liedkunst heeft, ontving de Prijs van de Stichting Ned. Muziekbelan- gen voor haar vertolking van het lied van Orthel „Letzter Abend", alsook de Prijs van de Vrienden van het Lied. Tweedracht Bij de alten en mezzo's gebeurden vreemde dingen, ook al in de halve finale. Daar zong nj. de sopraan Paula Page, welke Amerikaanse zich bij een van de juryleden laat omscholen tot alt. Als alt is er voor haar meer eer te behalen dan als sopraan. Zo'n omscholing heeft ech ter veel tiid nodig, maar Paula Page, die een eervolle vermelding kreeg, is veel te vroeg met haar mezzoreper toire in de openbaarheid gekomen. Gevolg: grote tweedracht in de jury, die een zeker niet ondeskundig pu bliek bijna twee en een half uur op de uitslag liet wachten en deze toen zonder enig commentaar met alleen de naamsvermeldingen mededeelde. De Belgische mezzo Ria Bollen en de Engelse alt Oriel Sutherland kre gen een Tweede Prijs op dit 15e Vo calistenconcours, dat voor de Deense mezzo Edith Guillaume een beurs voor deelneming aan de Voca listen-Zomercursus in Vught en voor de Zwitserse bariton Niklaus Tüller de Prijs van de Duitse Ambassade in petto had. Om de prijzenpot vol te maken nam de Sociëteit Casino in Den Bosch een bedrag van ƒ2500.- voor haar rekening en zegde de VARA een liedrecital toe aan Angela Beale, Ka ja Borris, Ria Bollen. Edith Guillaume Niklaus Tüller en de zeer intelligent zingende Duitse bariton Dirk Schor- temeier. De organisatie van dit lustrumcon cours was uitstekend, op één niet on belangrijk onderdeel na: de monde linge aankondigingen van de te zin gen nummers in de demi-finale en in de finale geschiedde op een wijze, die er-op wees dat de betrokken lady speaker v.an elke muziek- en talenken nis nagenoeg gespeend was. F.D. BAZEL De centrale banken van twaalf westerse landen hebben over eenstemming bereikt over een tienjarig krediet van twee miljard dollar aan Engeland. Amerika en Duitsland zullen het grootste deel van het krediet ver strekken. Het bedrag zal worden gebruikt ter genoegdoening van die landen fvoorna- melijk in het Nabije Oosten), die grote pondensaldi aanhouden maar die een nieuwe devaluatie van het pond duch ten en een deel Van die saldi ln andere vorm (in dit geval in dollars) willen hebben. Gehoopt wordt dat door dft krediet het vertrouwen in het pond sterling aanzienlijk wordt versterkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 7