G ezameolijk voor Humphrey kiest Muskie GEREF. VROUWELIJKE AMBTSDRAGERS JN OPMARS Kans op getuigenis werd gemist FEDERATIE CHR. ONDERNEMERS Reclame binden aan wettelijke normen Huis van Petrus99 teruggevonden Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Handtekeningen bekrachtigen doopconsensus NVV WEIGERT COMMUNISTEN In Nijmegen verkapte numerus fixus WENS VAN NIEUWE FEDERATIE: Slager en drogist aan de touwtjes VRIJDAG 30 AUGUSTUS 196 „En Jezus antwoordde en zeide tot de duivel: Er is gezegd: Gij zult de Here, uw God, niet verzoeken." (Lucas 412) De kerk van Jezus Christus kan niet meer geven, dan zij heeft, namelijk de liefde Gods en met deze liefde zichzelf, schreven we gisteren. Wie van haar brood vraagt, moet bedenken, dat zij er niet toe geroepen is, een sociale inrichting te zijn, maar een gemeen schap van mensen, die daarvan leven, dat God met hen spreekt. Zij vormen één lichaam en dat lichaam kan slechts zolang bestaan, als Gods Woord het brood voor dat lichaam is. Daarom geeft de kerk brood, als was het Gods Woord. Alle sociale hulp van de kerk heeft daarom alleen zin, als erin zichtbaar wordt, wat haar tot helpen aanzet: de liefde van God jegens de mensen. Men verwacht van de kerk macht. Zij moet haar invloed aanwenden, zo lezen we steeds. Als grote organisatie in de samenleving zou zij dat ook kunnen. Maar de Heer van de kerk wees alle macht en heerlijkheid van deze wereld van zich af. Hij wilde daar geen gebruik van maken, hoe ver leidelijk het ook was, omdat Hij er zijn Vader mee voor de voeten zou lopen, die zwakken machtig wil maken en in machtélozen zijn sterkte bewijst, opdat allen, zwakken en sterken, elkaar kunnen verdragen als kinderen van één hemelse Vader. Men verwacht van de kerk, dat zij veiligheid geeft. Maar zij kan niet anders in de wereld zijn dan haar Heer, die alle geborgenheid weigerde, om zo de zijnen zekerheid te geven, dat God zijn mensen niet vallen laat. Brood, macht, veiligheid, de drie verzoekingen voor Christus en voor zijn kerk. Hij heeft geleefd ttissen macht en onmacht, tussen verwach tingen en teleurstellingen, die Hij de mensen bereiden moest, tussen verwijt en erkenning en hij vertrouwde Hem, die Hem gezonden had. Waarom zou het Zijn kerk vandaag anders gaan? Wij lezen vandaag Filippenzen 1 22-30. (Vervolg van pag. 1) De politie verjoeg de demonstran ten bij het hotel met traangas en dit gas drong ook in de kamers van Humphrey en van McCarthy. Zij arresteerde 267 jongelui en ten minste 300 demonstranten werden gewond, voor het merendeel door sla gen met de gummistok toen zij pro beerden het hotel te bestormen. De betogers bekogelden politiewagens met stenen en gooiden de ruiten in van het hotel. Tijdens de betogingen trad de poli tie ook hardhandig op tegen journa listen. 25 journalisten werden ge wond. Minister van justitie Clark heeft in verband hiermee een onder zoek door het FBI gelast. Burgemeester Dailey van Chicago, die het gebouw waar de conventie werd gehouden, zwaar heeft laten bewaken en die ook verzocht had om versterking van de Nationale Garde, werd hiervoor fel bekritiseerd. Hij verdedigde zich met het argument dat „de veiligheid noodzakelijk is om geweld te voorkomen." Hij beschuldigde de journalisten ervan de wanordelijkheden te hebben ver oorzaakt. Bovendien 'beschikte Daily, zo als hij zelf zei, over inlichtingen van een komplot om de drie kandidaten te vermoorden. „Ik wilde niet dat zidh hier zou herhalen wat in Dal las en Los Angeles is gebeurd", al dus Daily. AMSTERDAM De beide levens verzekeringsmaatschappijen, die ver enigd zijn in de N.V. Nederlandsche Lloyd, hebben per ultimo augustus 1968 tesamen de grens van één miljard gul den verzekerd kapitaal overschreden. Catechisaties afwisselend met praktijkjaar AMSTERDAM „Zou het niet wenselijk zijn, dat de catechisaties met een praktijkjaar worden afge wisseld? Na een bepaalde catechisa tieperiode bij een predikant zal men zich minstens een jaar voor één van de diakonale projecten moeten inzet ten. Is belijdenis doen wel mogelijk zonder zich daadwerkelijk in de dienst aan de naaste geoefend te heb ben?" Deze suggestie wordt gedaan in het informatie-bulletin van de Amster damse hervormde jeugdraad naar aanleiding van de vele diensten-pro jecten, die verschillende diakonale werkgroepen in de hoofdstad uitvoe ren of uitgevoerd hebben. Deze werkgroepen helpen onder meer bij het diakonaal werk voor de Turkse en Marokkaanse gastarbei ders en bij het opknappen van hui zen van alleenwonende bejaarden en chronisch zieken. Brieven die niet zijn vooralen van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is veraekerd- Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wat zijn de mogelijkheden van staatsinrichting MO? Zit hier brood in? Is het mogelijk han delskennis MO schriftelijk te volgen duits MO voor een hbs-er en Engels MO? Is er een MO-opleiding of pedagogiek MO? Hoe lang duurt maatschappijleer? Zit er toekomst in? Is schriftelijke opleiding MO aardrijkskunde mogelijk? Antwoord: De akte staatsinrich ting plus akte Q (examen pedago giek) geeft bevoegdheid les te geven bij het VWO, HAVO. MAVO enz. Voor een behoorlijke verdienste zal u een flink aantal lesuren moe ten geven. Dat geldt ook voor de akte MO handelswetenschappen en pedagogiek MO-B. Middelbaar pedagogiek A geeft bevoegdheid tot lesgeven bij huishoud- en nijverheidsonderwijs en aan opleidingsscholen voor kleu terleidsters, onderwijzers en 'eraren (nijverheids- en lagere akten) en verder bij het middelbaar en hoger sociaal-pedagogisch onderwijs en kunstonderwijs. Voor schriftelijk onderwijs kunt u zich wenden om in lichtingen tot de inspectie schrifte lijk onderwijs, Domplein 25, U- trecht Hulp van lezer: Op 5 augustus \Toeg iemand over een schilderij gesigneerd door H. L. Bogman. Nu zijn die letters soms zeer onduide lijk. Is het soms niet Bogtman? Ik heb namelijk ongeveer 65 jaar gele den in Steenwijk een kunstschilder van die naam gekend. Die is later verhuisd naar Haarlem en had daar een zaak in gebrandschilderd glas. Die zaak is er nu nog. Misschien kan men u daar meer inlichtingen geven. Vraag: Kan u mij helpen aan een afdoend middel tegen ingesloten on kruid? Met spuiten kan ik wel de plant boven de grond doden, maar de wortel niet Antwoord: Dit onkruid heet winde en is een overblijvend moeilijk te bestrijden gewas. Als het tussen an dere planten staat, is het nog moei lijker. Op vrij land kunt u bestrijden met 50100 gram simasin per are. Daar dit alleen tegen ondiep worte lende onkruiden helpt, dient men de grond diep om te werken en dan nogmaals simasin te gebruiken. In teeltgewassen zou u het met nrefese kunnen proberen of met een mengsel van diaquat 4- paraqua: losering 2 21 tot 4 41 per ha. Teeltgewassen afschermen om beschadiging te voorkomen. De stof- 'en zijn te verkrijgen bij een goede 'aak van bestrijdingsmiddelen of bij de Boerenbond. Vraag: Hoe ontstond het woord pierement? Naar mijn herinnering is dit ontstaan door fonetische weerga ve van de naam van de Belgische orgelbouwer Pierre Amant. Antwoord: De conservator van het museum „Van speeldoos tot piere ment" te Utrecht, de heer Jonge- neel. acht de afleiding van deze naam onjuist. Hij is van oordeel dat deze specifiek Jordaanse uitdruk king afkomstig is van pierewaaien, welk woord weer afstamt van pi rouettes. die om het draaiorgel heen gedanst werden. Anderen denken aan een afleiding van het Bargoense woord pieren -pelen, weer anderen zoeken het in de richting van het Russisch Ne derlanders, die in de Gouden Eeuw in groten getale handel dreven in Rusland, zouden het woord piere waaien van daar hebben meege bracht, want pirowat betekent fui- ARNHEM Maandagmiddag 16 september zal kardinaal Alfrink zijn handtekening plaatsen onder de doopliturgie van de Evangelisch-Lu- therse Kerk. De president van de synode van de Evangeliseh-Lutherse Kerk. drs. P. H. G. C. Kok, zal de doopliturgie van de Rooms-Katholieke Kerk onderte kenen. Hiermee erkennen beide kerken de geldigheid van eikaars doopbedie- ning. Een en ander is het gevolg van de dit jaar gesloten doopconsensus. De plechtigheid geschiedt tijdens een bijeenkomst van het episcopaat van de Rooms-Katholieke Kerk en de synodale commissie van de Evange liseh-Lutherse Kerk in het Maar- ten-Lutherhuis te Amsterdam. ROTTERDAM In Baarn worden zondag tien gerefor meerde vrouwelijke lidmaten be vestigd tot ambtsdragers. Het be treft acht ouderlingen en twee diakenen. Samen maken zij dan twintig procent van de hele kerkeraad uit. In Leiderdorp is afgelopen zondag een dochter op dezelfde dag als haar vader in het ambt bevestigd. De dochter, mevrouw Schutte-Veerman is jeugdouderling geworden, haar va der, de heer C. Veerman is nu ouder- Ir. Van der Graaf over verklaring (Van onze kerkredactie) MAASSLUIS Is er in de Gereformeerde Kerken sterke kritiek geuit op het synode- moderamen van deze kerken, omdat dat de verklaring inzake Tsjechoslowakije van het inter kerkelijk vredesberaad niet wilde ondertekenen, in de Nederlandse Hervormde Kerk gaan omge keerd stemmen op, die er be zwaar tegen hebben, dat deze verklaring mede namens de Nederlandse Hervormde Kerk is gedaan. In „De Waarheidsvriend" van deze week schrijft ir. J. van der Graaf, dat de zeven kerken met deze verkla ring de zaak, waarom het gaat, aller minst hebben gediend. Door de zaak toe te spitsen op het bestaan van militaire blokken wordt de aandacht afgeleid van de eigenlijke kwestie, zo meent hij. „Nergens lezen we in de verklaring een veroordeling van het commu nistische systeem. Het woord commu nisme komt zelfs niet in de tekst voor. Zo ooit dan was nu een getui genis tegen het god-loze stelsel van het communisme op zijn plaats ge- geweest zijn, als de verklaring zich dat het communisme geen vrijheid tolereert. Ideologie Als dan ook in de verklaring van de kerken de vrijheidsberoving van het Tsjechische volk wordt herleid tot het bestaan van militaire blokken, idan achten we dit het onderschuiven van een politieke ideologie onder de misdaad, die begaan werd jegens een volk, dat de weg naar de vrijheid hoewel nog maar in beperkte mate voor zich zag liggen." Ir. Van der Graaf noemt het buiten kijf, dat de situatie in het westen ook allerminst ideaal is. Daarom is een appel ook op het westen op zijn plaats. „Maar we dienen te bedenken, dat verbetering van de wereld niet tot stand komt door herstructurering van de economie of van militaire blokken, maar door onderwerping aan het Woord Gods. Het zou goed geweest zijn,als de verklaring zich daarop had toegespitst." Getuigen Tenslotte schrijft hij: „In ieder ge- val is het duidelijk, dat diegenen die zuchten onder het juk van het com- I munisme vaak geen vertroosters heb- ben in vele westerse kerken, helaas ook niet in de onze. Slechts één reac- tie zou dan namelijk op zijn plaats geweest zijn. Namelijk een getuigend protest tegen het communisme, de principiële belager van de vrijheid in het algemeen en de gewetensvrijheid in het bijzonder. Ee dergelijke ver klaring zou een steun zijn voor de geknechten en ontrechten in landen achter het ijzeren gordijn. Heeft het westen dan altijd schone handen? Bepaald niet, maar dat was nu niet terzake." AMSTERDAM Communisten kunnen geen lid zijn van de Algeme ne Nederlandse Bedrijfsbond voor de Metaalnijverheid en Elektrotech nische Industrie van het NVV. Het congres van deze bond heeft dit gisteren in Amsterdam met overgrote meerderheid uitgesproken. De algemeen secretaris, de heer C. de Hay, zei in zijn verdediging van het voorstel, dat op de congressen van de bondsraad in 1962 en 1965 veel aandacht aan deze zaak is besteed. Beide congressen besloten, dat de communisten geen lid konden zijn. Het voorstel voor het congres van 1968 is een uitbreiding van de bepa lingen over het lidmaatschap: niet al leen aanhangers van links-dictatoria le ideologieën worden geweerd, maar ook die van rechts-dictatoriale bewe gingen. „Sinds 1959, toen de „Eenheidsvak centrale" werd opgeheven op bevel van de CPN, draagt de CPN leden op in het NVV door te dringen en in vloed te krijgen en daarna de bewe ging tot een instrument te maken van de CPN," aldus de heer De Hay, die verschillende voorbeelden daar van onthulde. ling na 28 jaar diaken te zijn ge weest. VOETEN IN AARDE Zoals bekend heeft het nogal wat voeten in aarde gehad voor in de Gereformeerde Kerken de vrouw kon worden toegelaten in het ambt. De laatste synode gaf toestemming voor bevestiging van vrouwelijke ouder lingen en diakenen. Wel wilde men ook het oordeel van de Gereformeerde Oecumenische Sy node, die deze maand vergaderde, af wachten. De GOS reageerde, zoals al werd verwacht negatief, maar kwam niet met argumenten Daarna zouden de kerkeraden een brief ontvangen van de synode waar in formeel de toestemming staat. Dit is nog niet gebeurd, maar dat weer houdt „Baarn" noch „Leiderdorp" vrouwelijke ambtsdragv rs alvast te bevestigen. DEN HAAG Het socialistische Tweede-Kamerlid Tans heett mi nister Veringa van onderwijs en we tenschappen gevraagd of het juist is dat de medische faculteit van de Nij meegse universiteit heeft bepaald dat van dé 365 eerstejaars studenten er niet meer dan 250 zullen worden toe gelaten tot de practica van het twee de semester en vervolgens niet meer dan 220 tot de practica van het twee de jaar. Als dit zo is, vindt de minister dan niet dat hiermee een systeem van selectie op basis van een tevoren be paald aantal en dus een verkapte nu merus fixus wordt ingevoerd, vraagt dr. Tans. NED. HERV. KERK Bedankt voor Doornspijk: A. J. Wijn- maaien te Maartensdijk (U.). Eervol onslag verleend aan: M. B. Blom, vlootpredikant, J. v. d. Pol te Akersloot en A. Verstraaten te Berk hout. GEREF. KERKEN Beroepen te Serooskerke: F. Spoel- stra te Bleiswijk. Betroetpbaarstelling: per 1 jan. 1969 (verb, ber.) kand. J. A. Hooydonk, Parkweg 26, Almelo. GEREF. KERKEN (vrjjgem.) Beroepen te Delfzijl: G. Lievaart, woonachtig te Oosterwolde (Fr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Maassluis: P. v. Zonne veld te Papendrecht. REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP Aangenomen naar Hengelo (O.): L. Schenck te Sommelsdjjk. Van onze sociaal-economische redactie) DEN HAAG De keer H. de Mooy te Rijnsburg i6 benoemd tot voorzitter van de Federatie van bet katholiek en het chris telijk ondernemersverbond in bet midden- en kleinbedrijf. Bin nen deze federatie komt, zoals bekend, op 1 september een zeer nauwe samenwerking tot stand tussen het Nederlands katholiek ondernemers verbond en het Nederlands christelijk ondernemers verbond (voorheen Christelijke middenstands bond). De heer De Mooy is voorzitter van het NCOV. De voorzitter van het NKOV, de heer P. F. M. Nettesheim, is gekozen tot vice-voorzitter van de nieuwe federatie. De algemeen-secre tarissen van de twee organisaties, mr. M. G. van de Kaa (NCOV) en mr. R. J. Nelissen (NKOV), zullen beiden de leiding op zich nemen van het alge meen secretariaat van de federatie, die voorlopig gehuisvest zal zijn ten kantore van het NKOV aan de Laan van Meerdervoort, maar t.z.t. een nieuw te bouwen kantoorpand in Rijswijk zal betrekken. Bureau Door de federatieve samenwerking zal een belangrijke krachtenbunde ling in het georganiseerde midden- en kleinbedrijf ontstaan: er zal een gezamenlijk bureau-apparaat ter beschikking komen van ongeveer 85.000 zelfstandige ondernemers, t.w. 60.000 leden van het NKOV en 25.000 leden van het NCOV, samen bijna een-derde van de ca. 265.000 onderne mingen die in het Nederlandse mid den- en kleinbedrijf actief zijn. Bij het NKOV zijn 46 landelijke vakorganisaties en 5 gewestelijke or ganisaties aangesloten en bij het NCOV 30 landelijke vakorganisaties en vele tientallen plaatselijke mid denstandsverenigingen. Het gezamenlijk dienstverlenend apparaat zal 35 medewerkers tellen, waarvan vier consulenten, die in di verse delen van het land bedrijfseco nomische adviezen „aan huis" geven. Nog dit jaar zal het aantal consulen ten op zes worden gebracht. Nieuw blad Het dagelijks bestuur van de fede ratie bestaat verder uit de heren B. F. M. van der Meer te Pijnacker (pen ningmeester), drs. A. L. J. Coenen te Badhoevedorp, C. C. Hengeveld te Hilversum, Th. S. J. Hooij te Aerden- hout, J. F. M. Janssen te Venray, W. H. Neefjes te Den Haag en K. Rook te Marknesse. Hoogste autoriteit van de federatie is de ledenraad, uie is opgebouwd uit het 15 leden tellende bondsbestuur van het NKOV en het 14 leden tel lende verbondsbestuur van het NCOV. De beide bladen van de twee orga nisaties (De Katholieke Ondernemer en De Ondernemer) zijn opgeheven. Daarvoor in de plaats verschijnt op 9 september een nieuw orgaan onder de naam De Ondernemer in het Mid den- en Kleinbedrijf. Dit officieel or gaan van de federatie zal eens per maand in tijdschriftformaat uitko men onder hoofdredactie van de heer R. Damoiseaux, tot nu toe perschef van het NKOV. Het besluit tot de federatieve samenwerking is niet alleen in gegeven door overwegingen van efficiency, maar vooral ook door de overtuiging, dat beide organi saties vanuit eenzelfde basis van christen-zijn hun visie geven op het maatschappelijke leven. (Van onze sociaal-economische re dactie) DEN HAAG Er moet op korte termijn een studie worden ingesteld naar mogelijkheden om in het kader van het wetboek van strafrecht of van de wet economische delicten het maken van reclame aan wettelijke normen te binden. Tot deze conclusie komt de Federatie van het katholiek en het christelijk ondernemersver bond in het midden- en kleinbedrijf in een beschouwende brochure over ordelijk economisch verkeer. Deze studie is verschenen t. g. v. het tot stand komen van de federa tieve samenwerking tussen het Ne derlands katholiek ondernemers ver bond en het Nederlands christelijk ondernemers verbond (voorheen Christelijke middenstandsbond). De federatie pleit voor een spoedi ge invoering van een wet ordelijk economisch verkeer, waarover begin vorig jaar door een commissie onder leiding van prof. dr. J. Zijlstra aan de regering is gerapporteerd en waarvan binnenkort een voorontwerp van wet aan de SER om advies zal worden voorgelegd. Volgens de fede ratie is het rapport-Zijlstra op diverse punten tekort geschoten. Betvijzen Zo meent zij, dat ook wettelijk ge fundeerde eisen aan de reclame moe ten worden gesteld, omdat via recla me een sfeer van goedkoop-zijn wordt gesuggereerd, die in de prak tijk niet wordt waargemaakt. Ook kómen t.a.v. de reclame vragen van eerlijkheid in de mededinging en het waarheidsgehalte aan de orde. De federatie is van mening dat zui vere verhoudingen in de reclamesfeer kunnen worden bevorderd door het stellen van wettelijke normen, op grond waarvan bijvoorbeeld kan worden verlangd dat een reclameme dedeling ook kan worden bewezen. Grijze markt De federatie is verder van mening dat de overheid medewerking 'zou moeten verlenen aan het tot stand brengen van minimum-prijsrege lingen om lokprijzen voor bepaalde produkten (in het bijzonder brood en melk) tegen te gaan. Ook wil zij de federatie een onder zoek naar de omvang van de zgn. grijze markt in ons land (gezamen lijke inkopen van personeelsvereni gingen, werknemersorganisaties die als inkoopvereniging voor hun leden optreden enz.). Ten slotte menen de mid denstandsorganisaties, dat de op hel terrein van de verticale prijsbinding bestaande verbodsbepalingen moeter worden opgeheven, omdat vertical? prijsbinding „een wezenlijke bijdrage vormt tot de ordelijkheid van hel economisch verkeer". DE twee mannen, die door voortdurend intensief overleg de federatieve samenwerking op gang hebben gebracht: de heren H. de Mooij (boven) en P. F. M. Nettesheim (onder), beiden on dernemer en dus ook in de prak tijk nauw verwant met het mid den- en kleinbedrijf. H. DE MOOY (58) nam in 1932 de slagerij van zijn vader in Rijnsburg over, een zaak die nog steéds bestaat en zeker voor wat het slachtgedeelte betreft doorgaat voor een der modernste in het land. De dagelijkse leiding berust nu weliswaar bij één van zijn zonen, maar de heer De Mooy bemoeit zich nog actief met de zaak: heel graag bijvoor beeld gaat hij zelf naar de markt om het te slachten vee in te ko pen. In het organisatieleven be kleedde (en bekleedt) de heer De Mooy talrijke belangrijke posten. Behalve voorzitter van het NCOV is hij ook voorzitter van de Bond van christelijke sla gerspatroons. Jarenlang ook was hij lid van .de Sooiaal-econo mische raad en sinds kort heeft hij voor de ARP zitting in de Tweede Kamer. P. F. M. NETTESHEIM (64) vestigde zich in 1929 als zelfstan dig ondernemer in Den Haag, waar hij een bestaande drogiste rij overnam. Sindsdien stichtte hij nog twee andere zaken in de ze branche: in Voorburg en in Voorschoten. Ook de heer Net tesheim bemoeit zich nog zeer actief met zijn bedrijven. Hij is, behalve voorzitter van het NKOV, ook voorzitter van de Nederlandse katholieke dro- gistenbond. Voorts was hij o.m. jarenlang voorzitter van de Pharmacon. De heer Nettesheim is bovendien plaatsvervangend voorzitter van de Sociaal-econo mische raad. Tsjechoslowakije 5) Nog op een heel andere manier d velen in de gaten hebben vormt inval in Tsjechoslowakije een bedrc ging van de wereldvrede. Ferven voorstanders van de NAVO maken gebruik van de hernieuwde angst algemeen weer is gaan heersen t.a een communistische overrompelii van het „vrije westen". Zij menen dat het bestaansrecht zelfs de versterking van dit bondfi nootschap weer eens duidelijk is a getoond. Na de ontspanning van laatste jaren was er een, zij het gi ringe kans, dat Nederland zich in 19i uit de NAVO zou terugtrekken. De kans moet nu wel uitgesloten geac: worden. Christenen zijn, dat leert de bijh ons, gezanten van Christus. Meri waardig en bedroevend is het dat v. zoveel gezanten van Christus men* vrede en ontspanning te kunnen bre gen met in de ene hand een napalc bom en in- de andere een kernwapt zo in de trant van „vrede of sterf". Vredeboden zijn wij dan ook na welijks meer te noemen maar veele boden van de dood. Wij menen w reldvrede te kunnen brengen door ander met uitroeiing te bedreigen. D ze ander in het andere machtsbli heeft zich t.o.v. ons tot nu toe inde daad rustig 'gehouden omdat "hij we dat wij (ook de gezanten van Christi bereid zijn deze dreiging om te zette in daden en dus bereid zijn miljoen mensen van de aardbodem weg schroeien. Door de concentratie in machtsbic ken, waaraan wij ijverig meewerë door het in stand houden van de N VO, zijn wij natuurlijk niet in sl ongerechtigheid binnen andermans vloedssfeer te voorkomen. Dat is i jammer, maar uiteindelijk van on* geschikt belang. Primair staat imn onze eigen (vermeende) veiligheid. Beschamend is het dat de chische communisten ons, christen moeten duidelijk maken wat christelijke manier van zelfverst ging is, n.i. die van geweldloze wsa baarheid. Bent u een gezant van Christi Mag ik u dan dringend verzoeken afschuwelijke wapens die u in hand hebt, van u weg te gooien? kan mij een dergelijke gezant n.l. v beter voorstellen met de bijbel in hand. Den Haag W. ten Hl Tsjechoslowakije (6J Het is me niet erg duidelijk gewo den wat de heer A. D. Donk nu eiga lijk wil. Wat kan er bijv. bedoeld zi met de opmerking dat „wij in h vrije westen onze tanden niet durvf laten zien"? De tanden laten zien, houdt dat dat we moeten dreigen met milita ingrijpen? Gelukkig staat er ook: weid met geweld beantwoorden en kan men niet"; ik hoop slechts i de heer Donk dat niet betreurt! Late wij blij zijn met „genuanceerde de kers" als prof. dr. De Graaf, prof. Röling e.a., want met generalisering! als „wrede barbaren" (ook Russische officier, die in uiterste gi wetensnood meende een eind aan leven te moeten maken?) komen niet verder. Zou het niet kunnen zijn, dat mac nen als Dubcek c.s. hun leven te ken hebben louter en alleen aan hi debat in de machteloze? Veilij heidsraad en aan de druk van de W reldopinie? Dat er niet fel gepr; testeerd zou zijn, is een pertinente oc waarheid. Geweld kan noch mag een middi zijn tot oplossing van politieke probl men. Het enige wat wij kunnen d« is: op waardige wijze blijven appell ren aan het geweten van de comro nistische medemens, die verstoken' van objectieve berichtgeving en dus niet of pas naderhand ee eigen mening vormen kan. Het Tsjechoslowaakse volk gri gelukkig niet naar de wapens, niet lafheid maar omdat het geen collectii ve zelfmoord kan riskeren. Passie geweldloos verzet is het enige altern tief van dappere mensen, die voor hi overtuiging uitkomen en desnoods h lijden zullen aanvaarden. Zelfmoord (ook niet van een vol brengt geen oplossing. Trouwens, sta het niet ergens in de Bijbel, dat het kwade door het goede (dus ró met ontblote tanden) moeten ovenvic nen? Laten we het mogelijke doen, de zekerheid dat elke ideologie, steunt op geweld, na korte of langer tijd zal vergaan! Zuidland C. van Eenennau KAPERNAUM Archeologen hebben de resten gevonden van wat wordl aangekondigd als het huis van de apostel Petrus. De resten werden gevonden onder de vloer van een kerk, die in de vierde eeuw verrees op „de plaats, waar Petrus woonde". (Hoogstens kan men zeggen, dat het huis is gevonden, waarvan de christe nen in de vierde eeuw dachten, dat Petrus er gewoond heeft. In het algemeen lette men in die tijd bij het creëren van pelgrimsplaatsen niet zo nauwkeurij op historische betrouwbaarheid. Al te mooi lijkt het wel, dat de archeologen vishaken en andere visattributen aantroffen alsmede inscripties „Petrus' Overigens doet dit aan de waarde van de vondst weinig af. Red.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2