C. N. van Dis wordt
vrijdag 75 jaar
fl.5.000.000.000.-
Mamasakerk treedt toe
tot oecumenische synode
Prof. Kokmeel
wegen zoeken
Meer dan vijf miljoen
Nederlanders hebben nu
een spaartegoed van
bij de Rijkspostspaarbank,
de grootste spaarbank van ons land!
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
voor var
idaag
Uw probleem
is het
onze....
DAG VAN KLEINE ZAKEN IN LUNTEREN
Ondanks gevangenisstraffen
In Nepal begint de
kerk te groeien
Gratie voor
Fins auteur
Golden Wonder
Chips zijn
kr-kr-kra...
BOEIENDE TIJD
alles
goed
eni
wel
ZATERDAG 17 AUGUSTUS V
7ïe ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar
zondaars (Marcus 2:17).
Wij delen de mensen gemakkelijk in: rechtvaardigen en
zondaars, goeden en slechten, christenen en niet-christenen,
vrienden en vijanden, progressieven en conservatieven, lichten
en zwaren.
Met elke indeling trekken wij bedoeld of onbedoeld
grenzen. Die grenzen bepalen, wie bij mij horen en wie niet.
In mijn kring horen mensen, die bij mij passen en die net zo
zijn als ik
Jezus roept daarentegen in Zijn kring mensen, die helemaal
niet bij Hem passen. Hij stelt het zelfs als Zijn program: Hij
wil juist de mensen hebben, die uitgestoten zijn. die in de
ogen van mensen waardeloos zijn, die het helemaal niet
verdiend hebben.
Hij wil wel zondaars hebben. Alleen wil Hij niet, dat zij
zondaars blijven.
Jezus' roep betekent nieuw leven. Hij roept in Zijn gemeen
schap en in de gemeenschap van degenen, die Hem belijden.
Daarom w Zijn roep ook een appel aan de rechtvaardigen
om hun grenzen open te stellen voor de „geroepenen".
Wij lezen vandaag: 2 Koningen 19 519.
Wij lezen morgen: 2 Koningen 19 2037.
AL SINDS 1963 NESTOR
VAN DE TWEEDE KAMER
OOK BIJNA VEERTIG JAAR
SECRETARIS VAN DE SGP
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG Ir. C. N. van
Dis, de leider van de SGP-
fractie in de Tweede Kamer
wordt volgende week vrijdag
(23 augustus) 75 jaar. Sinds 1963
is hij het oudste lid van de Twee
de Kamer. Bovendien is hij de
enige parlementariër die reeds
vóór de oorlog in de Tweede Ka
mer zitting had. Van 1929 tot
1937 was hij lid van dit college.
Toen de SGP in laatstgenoemd
jaar bij de verkiezingen haar der
de zetel kwijtraakte, verdween
hij enige jaren uit het parle
ment maar sinds 1946 heeft hij
Brieven «He niet zijn voorzien
ven neem en edrea kunnen niet In
be hendeling worden genomen. Ge
heimhouding te verzekerd. Vregen
die niet onderling met eikeer ln
verbend staan moeten ln efzonder-
HJke brieven worden getteld. Per
brief dient een gulden een postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Wij hebben een kamer op
zolder met een dakkapel. Op dat
dak is teer aangebracht en daarop
grind. Het plafosd is afgedekt met
zachtboard. Nu komt er 's zomers
met erg warm weer teer uit de kier
tussen het plafond en de muur naar
binnen druppelen op het kozijn. De
teerlaag is goed met grind bedekt.
Wat is. denkt u. de oorzaak? Lijkt
het u goed de kier dicht te maken
met alabastine? Hoe zou ik de oude
teervlekken van de geverfde kozij
nen kunnen verwijderen zonder de
verf aan te tasten?
Antwoord: De teervlekken kan u
te lijf gaan met een vlekkenmiddel
of terpentijn. Daar het al oude teer
vlekken zijn, is geduld nodig, omdat
ze hardnekkig zijn. Vooral niet
krabben of schuren, want dan wordt
de verf beschadigd. Lukt het niet op
deze manier, dan geheel laten af
krabben en schuren en een nieuw
verfje geven.
Met alabastine bereikt u niets.
Laat dat gedeelte, waar teer door
komt, vrij maken van grind en na
kijken of het asfaltpapier stuk is.
Laat het asfaltpapier dan vernieu
wen en opnieuw teren en dan het
grind er weer op doen. Is dat asfalt
papier soms verteerd door ouderdom
of slechte kwaliteit, dan zit er niets
anders op dan deze dakbedekking te
vernieuwen, want anders heeft u
kans dat er op warme dagen op
andere plaatsen lekken optreden.
Vraag: Een gezin heeft zeven jaar
lang de schoonmoeder verzorgd.
Toen deze stierf, kwam de oudste
zoon en zeide alles te zullen regelen
voor de begrafenis. Dit is geschied,
maar nu is er sindsdien geruime tijd
verstreken zonder dat de oudste
zoon werk maakt van de afrekening
der begrafenis.
Antwoord: De zoon moet als erf
genaam in de begrafeniskosten bij
dragen of de erfenis verwerpen. Als
hij de erfenis reeds aanvaard heeft,
kan hij zich niet meer aan de beta
ling der kosten onttrekken. Daar
komt nog bij dat hijzelf de begrafe
nis heeft geregeld en de aansprake
lijkheid dus heeft aanvaard.
Het beste is de rekeningen naar
hem door te sturen. In elk geval kan
de betrokkene door een proces ge
dwongen worden zijn deel in dekos-
ten bij te dragen of ertoe mede te
werken, dat de kosten uit de nalaten
schap worden voldaan.
werd om over vijf jaar nog weer
eens een verzoek om lidmaatschap in
te dienen. De oecumenische synode
wil deze kerk eerst in de gelegenheid
stellen zich nog verder te ontwikke
len.
De tweede kerk die niet aanvaard
werd is de Indonesische Protestantse
Kerk van het Loewoe-gebied op Ce
lebes. Deze kerk scheidde zich in 1966
af van de Toradjakerk van Rante
Pao. omdat deze gemeenten in het
kustgebied meenden dat zij verwaar
loosd werden. De synode had verno
men dat er binnenkort een gesprek zal
plaats vinden over hereniging. Daar
om wilde zij liever dat gesprek af
wachten.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De Gereformeerde Oecumenische Synode komt
door haar manier van werken maar moeizaam op gang. Alle onder
werpen worden eerst aan studiecommissies toevertrouwd", die met
een rapport moeten komen. Het gevolg is dat gisteren nog maar
een paar onderwerpen in plenaire zitting kwamen, die niet veel
discussie vroegen. De allerbelangrijkste was wel dat secretaris
generaal dr. Paul G. Schrotenboer opnieuw tot aan de volgende
synode werd benoemd.
Ook werd weer een kerk als lid
aanvaard. Het is de Toradjakerk van
Mamasa, die ontstaan is uit het zen
dingswerk van de Christelijke Gere
formeerde Kerken. Deze kerk heeft
50.000 leden. De GOS telt nu 31 le
den-kerken.
Als waarnemer is voor deze kerk
aanwezig ds. A. Bikker, die vele ja
ren in dat gebied op Celebes heeft
doorgebracht. Hij is door dit besluit
bevorderd tot gedelegeerde. De kerk
was nog niet in staat om eigen afge
vaardigden te zenden, doordat zij
zeer geïsoleerd ligt en de verbindin
gen met Majtassar telkens weer ver
broken worden door bandjirs.
Dat was ook de reden dat de offi
ciële aanmeldingsformulieren nog
niet op dc synode waren aangeko
men. Wel had ds. Bikker een
persoonlijke brief van de kerk ont
vangen, waarin hem werd meege
deeld dat de Mamasa-synode officieel
het besluit genomen had om toelating
tot de GOS te vragen.
Andere kerken
Ook de veel grotere Toradjakerk
van het Rante Pao-gebied, die ruim
190.000 leden telt, is op de synode
vertegenwoordigd, maar alleen door
waarnemers. Gezonden werden Theo
Kobong uit Rante Pao en ds. A.
Schipper, studentenpredikant uit Ma
kassar.
Deze kerk heeft zich wel reeds bij
de Wereldraad van Kerken aangeslo
ten. Ze heeft echter nog geen verzoek
tot de GOS gericht om ook daarvan
lid te mogen worden. Het zal afhan
gen van de rapporten die de beide
waarnemers voor hun synode zullen
opstellen of dit in de toekomst zal
gebeuren.
Twee kerken werden niet of nog
niet aanvaard. De eerste is de jonge
Evangelisch Gereformeerde Kerk van
Engeland, die slechts vier predikan
ten en 450 leden telt. De kerk werd
aangeraden contact op te nemen met
kerken die bij de GOS zijn aangeslo
ten in haar omgeving. Aangeraden
Schriftgezag
Ook kwam gistermorgen de brief
van de synode van de Gereformeerde
Kerken in Nederland aan deze oecu
menische synode ter sprake. In die
brief werd gezegd dat de Neder-
landse kerk de tijd niet rijp acht om
j nu reeds met een afgerond rapport
over het „Gezag van de Schrift" te 1
komen, omdat vele wagen nog in
discussie zijn.
Het moderamen stelde voor om een
vaste commissie te benoemen die zich I
j voortdurend zou kunnen bezinnen op I
dit onderwerp én aan de leden-ker- j
ken van tijd tot tijd informatie zou
i kunnen verschaffen over de ontwik-
kelingen op dit gebied.
Ds. H. S. Bird, afgevaardigde van
de conservatieve Orthodox Presbyte
rian Church in Amerika kwam met
een soort tegenmotie. waarin met na
druk werd uitgesproken dat de syno
de het betreurt dat de Gereformeerde
Kerken niet met een rapport zijn ge
komen.
Tussen de regels van deze motie is
nogal wat wantrouwen te lezen tegen
de ontwikkelingen op dit punt in de
Gereformeerde Kerken. De motie
werd voorgelezen en er was gister
morgen geen tijd om alle gedelegeer-
den een afdruk te geven. De bespre-
I king werd daarom uitgesteld.
1 Op verzoek van de Christelijke Ge-
I reformeerde Kerken kreeg de vaste
commissie voor de zending de op-
dracht om „te overwegen of de ver-
I kondiging van het evangelie onder de
joden wel voldoende tot zijn recht
komt in de bestaande opdracht en
i organisatie van de commissie." De
commissie moet daarover aan de vol
gende oecumenische synode rapporte-
j ren.
j Op verzoek van de Gereformeerde
Kerken van Australië zal een com-
i missie worden benoemd om het sab-
j batsgebod te bestuderen „in zijn
leerstellige, exegetische en pastorale
j aspecten om een basis van over-
j eenstemming tussen de verschillende
I gereformeerde tradities te verschaf-
fen."'
De openbare zitting duurde gister
morgen nog geen twee uur. Toen
trokken de verschillende commissies
zich weer terug achter gesloten deu
ren. Vooral de commissies over apart
heid en „de vrouw in het ambt" vin
den het moeilijk om tot een geza
menlijke uitspraak te komen.
In de laatste commissie neemt de
afgevaardigde van de Orthodox
Presbyterian Church het standpunt
in dat er op bijbelse gronden geen
enkele plaats is voor de vrouw in het
ambt, vernamen wij in de wandel
gangen. Het ziet er dus naar uit dat
een meerderheids- en een minder
heidsrapport zullen worden op
gesteld.
Godslastering
(Van onze kerkredactie)
HELSINKI Hannu Salama. de
Finse schrijver, die wegens
godslastering veroordeeld was tot
drie maanden voorwaardelijk en een
geldboete van twintigduizend gulden,
heeft gratie gekregen.
Salama werd reeds in 1966 veroor
deeld wegens godslasterlijke passages
in zijn roman Midzomerdans over
Christus en zijn geboorte. Het vonnis
werd in maart van dit jaar in hoger
beroep en enkele weken geleden door
het hooggerechtshof van Finland be
vestigd.
President Kekkonen heeft nu ech
ter van zijn gratierecht gebruik ge
maakt
zijn plaats op de Kamerbanken
weer ingenomen.
De heer Van Dis is ook al sedert j
1929 secretaris van de SGP. Daar-
naast is hij hoofdredakteur van het I
SGP-weekblad De Banier en lid van j
de Provinciale Staten van Zuid-Hol
land. Voor de oorlog was hij (van
1931 tot 1940) gemeenteraadslid van
Rotterdam.
Merkwaardig is dat ir. Van Dis met
zijn grote staat van dienst op politiek j
terrein zich pas op latere leeftijd i
voor de politiek is gaan interesseren.
Aanvankelijk was hij werkzaam als
scheikundig ingenieur.
Hij bezocht voor de eerste maal
een vergadering van de SGP tijdens
de verkiezingscampagne in 1925. De
toen 32-jarige ir. Van Dis was vanaf I
dat moment voor de politiek gewon-
nen. Hij ging artikelen schrijven
voor De Banier. Op verzoek van de
toenmalige SGP-leider ds. Kersten
trad hij tot de redactie van dit blad
toe.
Geen scheikunde
Sinds 1929 heeft ir. Van Dis zich
met uitzondering van de oorlogsjaren
niet meer met scheikunde bezigge
houden. Hij ging volledig op in het
politieke werk. De verkiezingen van j
1929 brachten hem als derde lid van
de SGP-fractie, naast ds. Kersten en
ds. Zandt, in de Tweede Kamer.
De komst van Ir. Van Dis ln de
SGP-fractle bracht een nieuw ele
ment in de staatkundig-gere
formeerde politiek. Naast de twee
theologen in de fractie bracht de che
micus Van Dis een principiële maar
ook een meer zakelijke lijn in de
SGP-inbreng bij de politieke debat
ten.
Principieel
Het is niet altijd een dankbare
taak om voor de SGP op te treden, j
De diepe overtuiging van de staat- I
kundig-gereformeerden en hun j
voortdurende principiële betogen sto
ten vaak velen af. Wanneer de SGP
zich uitspreekt tegen verplichte inen
ting en verzekeringsdwang en om
een krachtiger optreden tegen de ho
mofilie vraagt is dit voor velen een
onbegrijpelijke zaak.
Door de jaren heen heeft ir. Van
Dis onder meer gepleit voor onver
korte handhaving van artikel 36 van
de Nederlandse Geloofsbelijdenis en
krachtig stelling genomen tegen de
voortdurende zedenverwildering en
wetteloosheid. Zijn verzoek om op
heffing van het Nederlands ge
zantschap bij de paus is een vast
agendapunt bij de jaarlijkse behan
deling van de begroting van buiten
landse zaken.
werkt. Zijn redevoeringen die hij
onverstoorbaar voor Interrupties
voorleest, bereidt hij grondig voor.
Wie met hem over een politiek on
derwerp spreekt, raakt onder Je in
druk van de gedegen wijze, waarop
hij zijn stukken ordent. Tijdens het
gesprek komt hij spoedig met doku-
menten op tafel; met lineaalrechte
lijnen zijn de plaatsen, die hij be- j
langrijk acht, onderstreept.
Ondanks de laatdunkende opmer- j
kingen van sommigen zal ir. Van Dis
uit diepe overtuiging blijven ageren
tegen de toenemende verwildering en
tuchteloosheid: waarschuwen voor
het roomse gevaar en oproepen tot
trouw aan Gods Woord en Wet
De nestor van de Tweede Kamer
wordt 75 jaar. Van harte wensen wij
hem geluk. Wij zijn ervan overtuigd
dat velen ook buiten de SGP-kring in
hun hart de woorden van deze ijveri
ge politicus niet graag in de Kamer
zouden willen missen.
Maak die zin
af en stuur
Dan ontvangt
u een leuke
verrassina.
(vermeld wel uw naam en adres)
fW
eff>
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Nieuw Lekkerland <vuee
W. Chr. Hovius) en te Nunspeet J. J
gerden te IJsselmuiden. Beroepb,™
mevr. M. M. C. van der Weide-D w
wes, kand.. Stationsweg 1, Engelbert cw
Bedankt voor Hollandscheveld C. ro
Verworet te Eethen en Drongelen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Kampen, drs. J. Vla
dingerbroek te Ermelo. Ambt neer tel
legd door H. den Boeft te Ispra-Var en
(ItWië).
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Emeritaat aangevraagd door J. l{.„„
relse te Goes.
P
Vriendelijk
Wie hem niet beter kent, ziet in ir.
Van Dis wellicht een stugge, strenge
en sombere man. Wie het voorrecht
heeft gehad hem persoonlijk te leren
kennen, weet dat dit niet zo is.
In de persoonlijke omgang met an
dersdenkenden toont de heer Van Dis
zich vriendelijk. Zijn uitgangspunt is
„wij strijden tegen verkeerde be
ginselen en niet tegen personen". In
een interview met onze bladen ter
gelegenheid van het 50-jarig bestaan
van de SGP vertelde de heer Van Dis
dat dit bij hem altijd voorop heeft
gestaan.
Nauwkeurig
Opvallend is de grote nauwkeurig
heid waarmee de heer Van Dis
MIAMI Het Amerikaanse kerke
lijke persbureau Religious Press Ser-
vice meldt nog een cijfer van het
congres van de Republikeinse Partij,
dat verleden week Richard Nixon als
presidentskandidaat aanwees.
Van de 1333 afgevaardigden waren
82 procent protestant en 15 procent
rooms-katholiek. Voor de Verenigde
Staten als geheel zijn deze percenta-
I ges 35 en 23.
(Van een onzer medewerkers)
DEN HAAG Is er iets meer
fascinerends denkbaar, dan om
samen nieuwe wegen te mogen
zoeken? Allerwegen is er een ver
nieuwingsdrang gaande, ook in
de wereld van de theologie.
Daarom ben ik zo dankbaar, als
president te zijn gekozen van
het oud-katholiek seminarie te
Amersfoort. Ik zal in deze boei
ende tijd mee mogen denken
nieuwe wegen te zoeken en hel
pen trachten een nieuwe richting
aan te geven.
Aldus prof. M. Kok. die 1 septem
ber zijn nieuwe functie aanvaardt. Er
is een intensieve samenwerking met
Utrecht en Amsterdam, met
rooms-katholieken eri hervormden.
„Onze studenten kunnen in Amster
dam en Utrecht bepaalde colleges lo
pen en ik zal mogen bestuderen, wel
ke inbreng van onze kant mogelijk
is."
Tien jaar is prof. Kok pastoor ge
weest in Den Haag. „Ik heb hier
heerlijk gewerkt en vele en goede
contacten mogen leggen. Ik mocht
deel uitmaken van de Haagse oecu
menische raad, van de raad van ker
ken, die kortgeleden in Den Haag is
opgericht, en van het moderamen
van de Raad van Kerken in Neder
land, waarvan nu oojt de Rooms-Ka-
tholieke Kerk en de Gereformeerde
Kerken deel uitmaken."
Verder heeft hij zitting in de
gespreksgroep Rome-Utrecht, heeft
hij deelgenomen aan gespreksgroepen
in Den Haag met jongeren, om hen
iets te vertellen over de Oud-Katho
lieke Kerk en heeft hij vaak ge
preekt in de Nederlandse Hervormde
Kerk.
„Dit was voor mij niet vreemd,
omdat de oecumene mij al vroeg te
pakken had. Mijn moeder was name
lijk hervormd."
In de verhouding Rome-Utrecht is
de klok volgens prof. Kok door de
laatste pauselijke encycliek weer te
ruggedraaid. Het primaat van het
recht komt weer om de hoek kijken,
terwijl de Oud-Katholieke kerk het
primaat van dc liefde benadrukte,
zoals paus Johannes dat ook deed.
Hoe kan een paus zo'n encycliek er
door krijgen, die volkomen indruist
tegen de geest van het concilie
van het wereld-episcopaat?
Knelpunten
Dc knelpunten met de reformaP®'
rische kerken blijven de opvattinf"0
over kerk, ambt en sacrament. v®
Van reformatorische zijde woPy
meer de nadruk gelegd op het indi8^
du (individuele bekering), terwijl
Oud-Katholieke Kerk meer de kift*
als instituut accentueert. Niet zonen
als gezagsinstituut, als wel als feze
functionerend lichaam van Chrislfon;
de Ark des behouds. gei
0.Q
Ten aanzien van de ambten ke co
de vraag naar de apostolische sues
sie naar voren. Horen de ambtentap£
het ware tot het wezen van de kerk' (g.
Bij de opvatting over het sac [e,
ment legt de Oud-Katholieke K«
alle nadruk op de eucharistie als
ken van eenheid met Christus en i n
elkaar. Zij kent ook zeven sacram
ten.
Prof. Kok neemt 1 septerr >re
afscheid. Op 8 september wordt, ésj
opvolger, pastoor M. J. Aarents m{
komstig uit Haarlem, geïnstalleerd,^
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK Prem Prad-
ham is de enige „officiële chris
ten" in de staat Nepal, maar het
aantal onofficiële christenen
groeit, ondanks het feit dat er
een zware straf staat op veran
dering van godsdienst en een nog
zwaardere op het maken van be
keerlingen. Er zijn nu 113 chris
tenen in dit land die verdeeld
zjjn over 20 mini-gemeenten.
Pradham was onlangs in Amerika
om daar te spreken over de groei van
de christelijke kerk in Nepal, het
enige land in de wereld dat het Hin
doeisme gekozen heeft tot
staatsgodsdienst.
Dat wil niet zeggen dat er geen
andere godsdiensten beleden worden
in dit geboorteland van Gautama
Boeddha. Veertig procent van de be
volking bestaat uit boeddhisten en
bovendien zijn er nog ruim 12.000
moslems.
Pradham, die was opgevoed als
hindoe, hoorde voor het eerst het
christelijk evangelie prediken in de
Indiase stad Darjeeling. Als verlof
ganger van het leger van Nepal be
zocht hij deze stad. Daar hoorde hij
een Indiase straatevangelist het
evangelie prediken.
Hij kreeg een Evangelie van Jo
hannes en begon dat diezelfde avond
nog te bestuderen. De volgende dag
kwam hij tot geloof en ging onmid-
j dellijk terug naar zijn land om zijn
familieleden van Christus te gaan
vertellen.
Hij bekommerde zich niet om de
I godsdienstwetten van Nepal, die het
iedere inwoner verbieden om een an-
dere godsdienst aan te nemen. De
straf is een boete van 540 gulden en
drie jaar gevangenisstraf. Maakt ie
mand een bekeerling dan wordt hij
veroordeeld tot zes jaar gevangenis
straf.
Gevangenis
In 1959 werd Pradham gevangen
genomen en tot zes jaar veroordeeld.
Voor hij zijn straf echter had uitge
zeten kreeg hij na vijf jaar gratie op
de verjaardag van koning Mahandra.
Tevens werd officieel door de staat
erkend dat hij christen was.
Velen die door hem tot geloof ge
komen zijn, zitten op het ogenblik
ook ln de gevangenis. Pradham zelf
verwacht ieder ogenblik opnieuw ge
vangen genomen te worden, omdat
hij doorgaat met de evangelisatiever
kondiging. „Ik bid dat God me twaalf
evangelisten geeft", zei hij in New
York, „om ieder van de twaalf stam
men van mijn land te bereiken." 1
ie
."ie
cb
dr
SchoenmaherZioiic
je bij je leest
Naar aanleiding van een door
leden der Chr. Geref. Kerken aak
Geref. Oecumenische Synode ge
verzoek met betrekking tot een di
liike uitspraak door deze synodt ,Q
aanzien van de apartheidspolitie
Zuid-Afrika vraag ik mij af wat
chr. geref. broeders bezielt.
Wanneer je de pers. radio en
visie mag geloven vindt er ne£"rl
groter rassendiscriminatie (noemM
maar stammendiscriminatie)
dan in de z.g. vrije Afrikaanse
ten
Het verwondert mij daarom si
dat de Zuidafrikannse regering ei
grote top'oop van negers en klei
gen uit deze z.g vrije staten
afdammen en deze toeloop te
zeer beperkt.
Het komt mij vrij onlogisch 00
dat juist een land. dat zeer disc#>e
nerend schijnt te handelen tegen1?
een bepaald ras zoveel belangsti
heef; van mensen van dit bep;
(1
In de tw "de piaats verwondeij"
ten zee:ste da' juist in die 1ur
gen van ons volksdeel, waar mei]
gelmatig fulmineert tegen de z.g.
leide beginselen, deze afgeleide
ginselen in een nieuwe vorm wc
gehanteerd wanneer het in hun
tiet- .christelijk" straatie komt.
Met de hand op de Bijbel
men dan te verklaren, dat een be|
de politieke constellatie onbijbel
derhalve onschristelijk is.
Voor. zover mii bekend schrijl
Bi'bel epen enkele staatsvorm
enig juiste christelijke staatsi
voor.
Als wij ons wensen te beroeirw
onze democratie als vrucht van
evangelische emancipatie tei
dictatuur van de n-'et gpkersterde]
den. dan komt het mij voor. di
praktiik der democratie nog steef "J
dicta'uur van de helft -f één bel
zodat w'i voor wat bptreft dp or
drukking van minderheden gerusMi
hand in eigen boezem kunnen
ken.
Ik heb biizonder veel waard E
voor een land als Zuid-Afrika. da J®
bestaat, fpmiriden van een gisten
zichzelfverterend Afrika, rust, oi
welvaart te bewerkstelligen voor
bp"olkin ccgroeDen.
Tenslottp zou ik alle politieke
tanten onder onze theologen
verzoeken: ..Schoenmaker, houd
ie leest" en tracht een positieve
dra ge Ip leveren in onze nationfffa
spraakverwarring.
Den Haag R. T. Wcstcrd