Eén toekomst- öf geen toekomst voor de kerken in Nigeria HIJ WAS DE BESTE Meesterspion Eli Cohen De spion die uit Israël kwam In Nigeria zal er na de burgeroorlog geen christendom meer zijn, of het moet zijn een Afrikaans christendom. De eens in hoog aanzien staande kerken zijn in de veertien maanden sinds de onafhankelijk heidsverklaring van Biafra plotseling in de ogen van de Afrikanen verdacht geworden. Alleen een radikaal breken met hun huidige ma nier van optreden zou hun verlies aan vertrouwen nog kunnen goed maken. (Van onze kerkredactie) Dit is de mening van de Engelse journalist Peter Stewart, correspondent van de BBC in de Nigeriaanse hoofstad Lagos. In wezen zei hij in een re cente uitzending van de BBC hetzelfde als prof. dr. D. C. Mulder woensdag in Baarn op de internationale gereformeerde zendings conferentie. Maar in Nige ria zijn de problemen wel bijzonder actueel. De jonge kerken moeten het evangelie meer vertalen, zei prof. Mulder. Het evangelie moet de nieuwe cultuursituaties van Azië en Afrika binnendringen. Het moet daar een eigen kleur krij gen. Zwijgen De Nigerianen hebben het christendom altijd als een functie van de blanke heersers beschouwd. Volgens Stewart zijn de zendelingen met alle goede bedoelingen toch fout geweest. Rome of Genève, zegt Stewart. Van daaruit werd pro of contra stelling genomen, maar in Nige ria zelf hebben de kerken zelfs nog niet eens een verklaring te gen de verschrikking van de bur geroorlog laten horen. Als zij dan nu opeens een ap pel doen op naastenliefde en soli dariteit, werken ze niet meer ge loofwaardig, want elk van beide partijen verdenkt de kerken er van, dat zij tijdens hun veel te lange zwijgen heimelijk aan de kant van de tegenstander hebben gestaan. Scholen Door deze houding hebben de kerken volgens de Britse journa list ook de leidende rol, die zij tot nu toe in het Nigeriaanse on derwijs hadden, verspeeld. Men moet er rekening mee houden, dat alle zendingsscholen en der gelijke inrichtingen na beëindi ging van de oorlog door de staat zullen worden overgenomen. Alleen als alle denominaties nu tijdens de hulpacties nauw sa menwerken en hun confessionele tegenstellingen vergeten, zal het christendom in Nigeria weer ge hoor vinden, mits het dan nog zijn levensvormen fundamenteel verandert en vooral de kerk diensten aanpast aan de Afri kaanse denkbeelden. toen zij zich in hun strijd tegen de slavernij met de militaire macht verbonden. Ook hadden zij de Nigerianen bij hun pogingen het heidendom uit te roeien niet tegelijk Euro pese levensgewoonten moeten opdringen. Het zou, zo meent hij, beter geweest zijn, als zij geprobeerd hadden de oorspronkelijke religio siteit van de Afrikanen om te buigen naar het christendom. Als het vandaag de dag nog zo is, dat in een rooms-katholieke kerkdienst Latijn de liturgische taal is en in bijna alle kerken alleen in het Engels wordt gepreekt, moet men er niet vreemd van opkijken, dat het christelijk geloof niet bijzonder diep geworteld is. Maar daar komt dan nog bij de weifelende houding van de ker ken, sinds Nigeria acht jaar gele den onafhankelijk werd en voor al sinds de afscheiding van Biafra. De kerken in Nigeria trokken zich terug in een diplomatiek zwijgen en lieten de zedelijke en politieke stellingname over aan Om te illustreren hoe dat zou kunnen gebeuren. beschrijft Stewart een gebeurtenis tijdens een kerkdienst in Agege bij La gos. Nadat de dominee zijn preek (in het Engels) beëindigd had, waarbij hij zeker maar door een klein deel van de gemeente be grepen was, kwam plotseling een vrouw uit de Jorubastam naar voren met een baby, die zij wilde laten dopen. Vertrouwd Meteen lichtten de ogen van de mensen op. Ze zongen Afrikaanse liederen en klap ten ritmisch in de handen. Ze brachten dit kind zo voor God, zoals zij zich dat als Afrikanen voorstellen. In eens stond die kerk voor ons. die de Nigerianen zich wen sen en waarin zij ver trouwen kunnen hebben. Heel anders is hel bij deze kerkgangers in een afgescheiden kerk in Kenia: meege brachte muziekinstrumenten en kerkkleding naar eigen model. „In ons vak wordt altijd op een bepaald moment de iwestie van onze grenzen als individu gesteld. Eli 2Cohen weigerde zich die vraag te stellen. Hij was een «zuivere idealist. Hij wilde altijd méér. Hij ging verder dan anderen. Eli Cohen was de beste van ons allemaal. "frHij was de beste die men zich kan indenken". „Ik hoor uit de rijen de roep opklinken van wraak ch' foor Eli, tegen de barbaars- leid en de wreedheid van Hen Ie Syriërs. Maar ik geloof de dat onze beste wraak is dat anderen, veel anderen, de voetsporen van Eli Cohen zullen volgen." Vooral door zijn vriendschappe lijk optreden wist hij snel veel contacten te leggen en vrienden te maken. MOEDERLAND In Argentinië maakte hij ook kennis met generaal Al Hafez, militair attaché, die later presi dent van Syrië werd. In augustus 1961 vertrok Cohen, die altijd had verklaard graag naar zijn ..moederland" terug te gaan. naar Syrië. Met een koffer vol intro ducties kwam hij in Damascus aan. waar hij een flat huurde, tegenover het gebouw van de ge nerale staf. Hij slaagde erin een Syrisch paspoort te krijgen en zat niet stil. In korte tijd bouwde hij een grote vriendenkring op. Deze vrienden waren meestal hoge mi litairen. Zij bewonderden hem. omdat zij in hem de jonge, fana tieke Syrische emigrant zagen, die zijn land groot wilde maken. Hij stelde voor meer artikelen uit Syrië naar Europa te exporte ren. De transacties vormden niet alleen camouflage voor zijn werk, ook werden zo nu en dan de Dit zei de chef van Zo Israëlische Geheime Dienst tot alle vrienden en kennissen van i Cohen nadat radio Damascus id bekendgemaakt, dat Eli was opgehangen wegens spionage voor Israël. Hie was Eli Cohen? Wie was deze man, die erin slaagde alle topfiguren in Syrië staatsgehei men te ontfutselen? Wie was die onbekende jood, waarvoor zelfs paus Paulus, de Gaulle en Oe Thant wilden bemiddelen om hfm van de galg te redden? Eli Cohen werd in december 1924 in Egypte geboren Hij was de oudste in het gezin •n de trots van de mannelijke familie. Zijn ouders kwamen uit aet Syrische Aleppo. Vader Co hen liep altijd rond met een fez iedereen die hem aansprak probeerde hij door zijn Syrische accent ervan te overtuigen, dat hij uit dit land kwam. Op school was Eli eigenlijk al bijzonder. Hij was een voortref felijk leerling, die men zelden op de speelplaats of op het voetbal veld zag. EMIGRATIE Meestal kon men hem in een hoekje zien zitten studeren. Eli zwom graag; ook deed hij wel aan hardlopen. In de Tweede Wereldoorlog was hij de enige die kalm bleef en zelfs spottende opmerkingen maakte. In die tijd begon hij zich ook te specialiseren. Hij slaagde erin zijn opmerkingsvermogen te ontwikkelen. Zo probeerde hij al le automerken te leren on derscheiden. Een bepaald voor werp kon hij na het even beke ken te hebben tot in de details natekenen. Eli besloot in 1934 voor zijr Israël te gaan strijden, toen twee extremisten wegens moord op Lord Jovne werden opgehangen. Beiden waren vrienden van Eli Cohen. Toen hij de foto's met de gal gen zag. stond zijn besluit vast. Daarna ging alles erg snel. Eli sloot zich aan bij een joods-zio nistische beweging. Hij hielp ruim 300.000 joden naar Israël emigreren. Het werd steeds moeilijker om deze activiteiten te verrichten. Toch bleef Eli werken en dank zij hem gingen veel joden naar Israël. Behalve met zijn emigra- tiewerk hield Eli zich in die tijd ook bezig met sabotage. BOEKHOUDER Eenmaal werd hij gearresteerd, maar snel weer vrijgelaten. Twee van zijn beste vrienden werden ter dood veroordeeld. Ook deze gebeurtenissen hebben Eli sterk aangegrepen. In 1957 kwam Eli als een der laatste Egyptische joden in Israël aan. Hij kon zich echter moeilijk aanpassen. Eli bleek erg gesloten en de jarenlange scheiding met zijn familie werkte niet bevor derend. Pas eind 1957 kreeg hij zijn eerste baantje als vertaler. Het beviel niet; hij werd boekhouder Ook dat vond hij te rustig en bij solliciteerde bij de Geheime Dienst. Hij kreeg eerst nul op het rekest; de Geheime Dienst van Israël, een van de beste ter we reld. kiest zijn mensen zelf uit Toch werd hij later toegelaten Hij kreeg een geheel nieuwe persoonlijkheid: Kamal Amin Taabes. een zoon van een in Ar- Tentinië gestorven Syrische emi grant. Na zijn opleiding ging hij naar Argentinië, waar hij zich in de Syrische gemeenschap uitgaf voor de zoon van een emigrant. boodschappen via deze artikelen naar Europa gestuurd, waar ze door Israëlische agenten werden opgevangen. Cohen ontving vaak vrienden op zijn flat. Onder hen bevonden zich de neef van de chef van de generale staf. de chef van de mi litaire inlichtingendienst. het hoofd van het departement van voorlichting en kolonel Dalli. die later tijdens het proces het dood vonnis over Cohen zou uitspreken. Al deze kennissen waren voor Cohen de belangrijkste informa tiebronnen. MAITRESSEN Zonder te weten dat zij onder het dak van een Israëlische spion sliepen, maakten sommige ken nissen, onder wie Dalli, met en kele maitressen gebruik van Co- hens huis. Vrijwel iedere avond zocht Cohen met zijn geheime zendertje contact met Tel Aviv. Een hoogtepunt voor Eli. was een bezoek aan de Golanhoogte in het grensgebied met Israël Hij kreeg zelfs inzage van de meest geheime militaire stellin gen. die nog diezelfde avond werden overgeseind naar Tel Aviv. Langzaam maar zeker was ie dereen, die Cohen onder de naam Taabes kende, ervan overtuigd dat deze energieke jongeman al les voor zijn land (Syrië) over had. Veel succes had hij ook met zijn „actie" om geld in te zame len voor de Baathpartij onder de Syriërs in Argentinië. Via Tel Aviv reisde hij weer naar Zuid-Amerika en kwam daarna terug met tienduizend dollar en een nertsjas voor de vrouw van president Hafez. Door deze geschenken steeg zijn popu lariteit: men stelde hem zelfs voor een programma voor radio Damascus te gaan verzorgen. Behalve zijn reis naar Argenti nië is Cohen ook nog drie keei naar huis geweest. Hij vertelde zijn Syrische vrienden dan. dat hij voor zaken naar Europa ging. Tijdens zijn afwezigheid zorgden zijn collega's in Europa ervoor dat zijn kennissen, onder wie de president, een kaartje uit Parijs of uit Milaan ontvingen. BETRAPT! Cohen zelf ging dan naar zijn vrouw Nadja in Bath Jam. Hij had haar verteld vertegenwoor diger te zijn. Israëlische geheime agenten zorgden ervoor dat Co- Ellige tijd geleden heeft uitgeverij H. J. Paris in Amsterdam het boek ,,De spion, die uit Israël kwam" op de markt gebracht. In dit boek geschreven door twee Israë lische journalisten wordt het leven verteld van Eli Cohen, een in Alexandrië geboren jood. die in zijn korte, 32-jarige leven een van de beste spionnen van Israël was en die 19 mei 1965 in Damascus voor een ziedende menigte werd opgehangen. Hij was er, voor hij ontdekt werd, in geslaagd het vertrouwen te winnen van de hoogste politieke en mili taire Syrische leiders. Het hoek beschrijft het verhaal van een ge heim agent. Maar niet een als James Bond, (het verhaal loopt niet goed af). Hij is ook geen held uit een boek of film. omringd door mooie vrouwen, maar Meesterspion Eli Cohen. hens vrouw zo nu en dan post uit de verschillende Europese plaatsen ontving. Lange lijd ging het goed. Tot een donderdagmorgen in januari 1965. Terwijl hij aan het zenden was, werd hij op heterdaad be trapt. Zijn huis werd door tien tallen agenten van de contra spionage bestormd. De chef van de contraspionage, kolonel Souweidani. schreeuwde dat Taabes zou sterven. Souwei- door Rien van den Anker dani wist op dat moment nog niet dat Taabes een Israëlische iood was. Door stom toeval was men er achter gekomen dat in de buurt van de generale staf een clan destiene zender werkte. Tijdens het onderzoek bleek dat Taabes een iood was. Men dacht eerst aan een overloper. Drie nachten en dagen werd Eli in zijn huis bewaakt, tot Souweidani Eli valse boodschappen naar Tel \viv liet seinen. Door een tempowisseling bij iet seinen liet hij zijn superieu ren weten dat hij eepakt was. Op 24 januari 1965 liet Souwei dani Cohen naar Tel Aviv sei nen: ..ONDERKRUIPER" „Aan premier Levi Esjkol en aan de chef van de geheime dienst. Karna) Taabes is onze gast. Wachten erop dat u ieder een stuurt van dat slag. Zullen u binnenkort laten weten wat er met hein gebeurt. De Syrische contraspionagedienst. Over". Een uur later werd de arresta tie van deze „onderkruiper" offi cieel bekendgemaakt. Vele martelingen gingen aan Cohens nroces vooraf. Het proces zelf werd uitgevoerd door een buitengewoon militair tribunaal onder leiding van Dalli. Er was geen officiële aanklacht en ook geen verdediger. Alles gebeurde achter gesloten deuren. Het proces en de martelingen wekten in de wereld minachting op. Vele politieke leiders deden al het mogeliike om Cohen te redden. De Israëlische regering bood zelfs aan zes Syrische spionnen voor Cohen te ruilen, maar presi dent Hafez, bezield door persoon lijke rancune, weigerde. In de nacht van 17 op 18 mei 1965 werd Eli Cohen op het ..Plein der Martelaren" in Da mascus opgehangen. Tienduizenden woedende Sy riërs trokken langs de galg waaraan hij hing. Na een dag werd hij op de joodse begraaf plaats begraven. GEHUILD Pogingen vanuit Israël om zijn stoffelijk overschot naar zijn vaderland over te brengen, mislukten. Evenals geheel Israël hoorde ook Nadja Cohen het nieuws van de terechtstel ling via de radio. Onmiddellijk smeet zij de radio en alle ramen van het huis kapot. Daarna begon ze te huilen en viel ze flauw. Drie dagen en nachten is zij bewusteloos geweest. Meesterspion Eli Cohen, alias Kamal Amin Taabes, was niet meer ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1968

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 11