T$k
met rati
Grote mogelijkheden èn
zorgen Toradjakerk
GEBEDSRIEMEN MOETEN
VREDE BEWERKEN
„Majoor" RUIM 10.000 OP ZENDINGSDAG
Bosshardt
bevorderd
ENCYCLIEK
GEWETEN
VORMT
NAAST
ANDERE FACTOREN
Joden grijpen
terug
oud
naar
gebod
I*
OR
GR
„Zondagsrust' i
laakt ook
CHU-telegranf
Een noord voor vandaag
P. de Zeeuw J. G. zn
(78) overleden
Non
KLANKEN
u->£-
Menisten helpen
Noord-Vietnam
Franco treedt
streng op tegen
Basken-priesters
tur
BEBQEPfNGSWERK
„De wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil
van God doet. blijft tot in eeuwigheid", schrijft de apostel
Johannes in zijn eerste brief. Denk daarbij niet aan de eeuwig
heid. Reeds tijdens ons leven gaat ons begeren voorbij.
Nu lachen we er om. maar als kind waren we ziek om die
bepaalde bal. We meenden dat we niet konden leven zonder
die jongen of dat meisje, waarop we ons hart gezet hadden
toen we jong waren. En zo gaat het door. Dat wat we eens
zo vurig begeerden, heeft enkele jaren later zijn aantrekkings
kracht verloren. Het begeren gaat voorbij.
Het is goed om daar eens bij stil te staan. Wat we nu zo graag
willen bezitten, heeft morgen zijn zin verloren. Als we dat
goed beseffen dan kunnen we om onszelf lachen. En als je
kunt lachen om je eigen begerenheeft het verlangde ineens
zijn macht over je verloren.
Er is een begeerte die blijft: Het verlangen om Gods wil te
doen. Dat is lang niet altijd de gemakkelijkste weg. dat gaat
soms tegen ons eigen vlees in. Maar het merkwaardige is dat
gehoorzaamheid zo gelukkig maakt. Later in je leven kijk je
terug en zegt: Wat ben ik blij dat ik toen Zijn wil deed,
daardoor ging voor mij een wereld van geluk open.
We lezen vandaag: I Korinthiërs 15 119.
VRIJDAG 2 AUGUSTUS 19 111
i
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN Het mag waar zijn, dat de tyd van de grote
zendingsfecsten voorbij is, dat geldt in elk geval niet voor de Gere
formeerde Zendingsbond. Meer dan tienduizend mensen waren
present op de 57ste landelijke zendingsdag. die traditiegetrouw op
de eerste donderdag in augustus in het Rijsenburgse bos gehouden
werd. Duizend meer dan vorig jaar.
NIJKERK Donderdag
avond is op 78-jarige leeftijd
te Nijkerk overleden de heer
P. de Zeeuw J.Gzn., die be
kendheid verwierf als auteur
van vele kinderboeken, spe
ciaal op historisch gebied.
Hij werd in 1890 te Ridderkerk ge
boren. waar zijn vader burgemeester
was. Nadat hij de normaallessen had
gevolgd, werd hij reeds op zijn veer
tiende jaar voor de klas gezet te Slik
kerveer. waar hij als kwekeling hon
derd gulden per jaar ontving. Na eni
ge tijd ging hij naar Giessendam om
vervolgens in Barendreeht-Dorp, Rid
derkerk en ten slotte in Nijkerk les te
geven.
In 1918 kwam hij in deze Veluwse
plaats, waar hij in 1924 werd benoemd
tot hoofd van de Gereformeerde
school. In mei 1955 ging hij met pen
sioen; hij had toen het christelijk on
derwijs 51 jaar gediend. De heer de
Leeuw was toen reeds een bekend
burger van Nijkerk. Daartoe had ook
zijn boekje Nijkerk in de greep der
nazi's bijgedragen.
Naast zijn loopbaan bij het onder
wijs bekleedde hij ook vele bestuurs
functies.
Wat zijn literaire arbeid betreft, de
heer De Zeeuw kreeg bekendheid
door het omvangrijk aantal boeken
dat hij schreef. Het zijn er ver over
de honderd en de meeste zijn jon
gensboeken. Daarnaast leverde hij tal
loze malen bijdrage en artikelen aan
ons blad. waarvan hi^ vele jaren de
jeugdrubriek en hel vooroorlogse
Woord en Beeld verzorgde. Hij redi
geerde het jeugdblad Vrij en Blij en
de eenmaal per jaar verschijnende
Pa leis post.
NEW YORK Dr Roy Nichols
(50). een negerpredikant in de
stadwijk Harlem, is gekozen tot bis
schop van de Methodistenkerk.
In Uppsala werd hij gekozen tot lid
van het centraal comité en van het
uitvoerend comité van de Wereldraad
van Kerken
Elektronisch instrument te bespelen als
orgel, piano, spinet en klavecimbel.
Demonstratie iedere dag van 9 12 en
van 2-6 uur behalve donderdags.
NEONVOX Wilp Gld.
Tel. 05716-415 b.g.g. 05761-571
DOM zendenaan
DVJPI NEONVOX, Wilp, Gld.
Naam
Adres
Plaats
Votzookt toezending uitgebreide gegeient
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De bekende
„majoor" Alida M. Bosshardt
van het Leger des Heils is be
vorderd tot luitenant-kolonel.
Zij hoorde van haar promotie
gisteren, toen zij terugkeerde van
vakantie in Noorwegen.
Luitenant-kolonel Bosshardt (55) is
sinds 1935 actief in het Leger des Heils.
Sinds 1945 geeft zij haar krachten aan
het Goodwill-centrum aan de Oude Zijds
AchterburgwaL Door haar kreeg dit
werk in de moeilijkste buurt van Am
sterdam grote bekendheid. Op het ogen
blik geeft ze daar leiding aan 22 vaste
medewerkers.
Voor de buurt blijft zij gewoon „ma
joor Bosshardt". Dat was ook al zo sinds
1965. toen zij van majoor tot brigadier
was bevorderd.
Het Leger des Heils telt in ons land
drie kolonels en omstreeks vijftien lui
tenant-kolonels.
NEW YORK De Mennonieten-
kerk van de Verenigde Staten wil
fich inzetten voor hulp aan de bur
gerbevolking van Noord-Vietnam.
Haar generale synode besloot ook.
Amerikaanse dienstplichtigen te
steunen, die naar Canada vluchten,
om niet ingezet te worden in Viet
nam.
Kerk i»t Rusland
In uw zondagsblad las ik het stuk
s.In Sowjetunie verdergaande
ontspanning tussen kerk en staat". U
schrijft dat er alleen vervolging is
tegen sterk evangelisatorisch in
gestelde groepen. En waarom? Omdat
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De Nederlandse
bisschoppen zijn duidelijk teleur
gesteld over de encycliek van de
paus. In een brief aan de pries
ters wordt de pauselijke brief
allerminst juichend aangekon
digd. Hoewel zij vragen om
eerbied voor het pauselijk gezag,
houden zij toch vast aan het per
soonlijk geweten: De rooms-
katholieke gelovigen moeten bij
een gewetensvolle beslissing acht
slaan op de woorden van de paus,
maar ook bedenken dat nog
andere factoren dit geweten be
palen.
Deze brief werd opgesteld tijdens
het spoedberaad van woensdagavond
en verzonden via de secretariaten
van de verschillende bisdommen. Op
nieuw wordt met nadruk uitgespro
ken dat de encycliek niet onfeilbaar
is.
De letterlijke tekst luidt: „In dit
kritieke uur beseffen wij dat vele
katholieken in onrust zijn. Velen zijn
teleurgesteld over de pauselijke en-
heilige vader en voor elkaar bidden.
Overigens is het opmerkelijk dat in
Engeland de leden van de Rooms Ka
tholieke Kerk veel meer in het ge
weer komen tegen de encycliek dan
in Nederland. Wijst dat er op dat de
Nederlandse rooms-katholieken zich
Hoogtepunt was de toespraak van
ds. Th. Kobong namens de Toradja
kerk op Celebes. Hij is in ons land.
om samen met ds. A. Schipper zijn
kerk op de Gereformeerde Oecume
nische Synode te vertegenwoordigen.
Ds. Kabong vertelde van de grote
mogelijkheden in Indonesië, maar
ook van de zorgen. De Toradjakerk
kan de grote toeloop van de laatste
twee jaar (het zijn geen „rijstchriste-
nen", die tijd is voorbij) niet verwer
ken.
Er zijn maar veertig dominees,
waarvan bovendien nog bijna de
helft pensioenrijp is. Gemiddeld heb
ben ze elk de zorg voor tien gemeen
ten. Er is er een. die 26 gemeenten
moet verzorgen. De theologische
school is nu zover, dat vorige maand
de eerste examens afgenomen zijn.
SCHOLEN
Daarnaast is ook de school voor
godsdienstonderwijzers van grote be
tekenis. De geweldige groei van de
kerk is voor een groot deel aan de
scholen te danken. De Toradjakerk
heeft nu 210 scholen en daarnaast
liggen er grote mogelijkheden voor
het godsdienstonderwijs op de rege-
ringsscholen.
Bouwkundige N. Verhoek, met ver
lof uit Kenia, sprak over de vorde
ringen van het GZB-werk daar.
Aandacht was er ook voor de heer
en mevrouw Geluk, die 8 augustus in
Leiden zullen worden uitgezonden,
om in Kenia bij het onderwijs te
helpen, en ds. J. D. van Roest en
gezin, die naar Celebes gaan.
Opmerkelijk was. dat van de zes
..domineestoespraken" vier hun uit
gangspunt hadden in het boek Han-
in hun hart al verder los gemaakt
hebben van Rome. en de paus „ge
makkelijker laten praten?"
In Engeland wordt op het ogenblik
een handtekeningenactie georga
niseerd. waarbij zelfs overwogen
wordt om in de dagbladen adverten
ties te plaatsen om zo te komen tot
een soort kerkelijk referendum.
De plannen voor de protestactie
werden gemaakt tijdens een bijeen
komst van rooms-kathoïieke leken in
de Sohowijk van Londen. Er wordt
aan deel genomen door de Newman
Association, een organisatie van
rooms-katholieke intellectuelen.
Besloten werd onder meer het wee
keinde van 28 en 29 september te
reserveren voor gebed ten behoeve
van „de rooms-katholieke gezinnen
die in een onmogelijke positie zijn
gebracht."
delingen. Ds. J. van de Velden
(Amersfoort) sprak over Handelingen
28: 14 „En alzo gingen wij naar Ro
me". Hier zien we de zegegang van
het evangelie door de wereld. Het
gaat niet om het werk, niet om de
werkers op het zendingsveld. Hande
lingen is geen biografie van Paulus.
Het eindigt abrupt, zodra Christus
zijn teken in Rome heeft opgericht.
Alle arbeid, ook van de GZB, moet
dienen opdat de grote ruiter door de
wereld rijdt, overwinnende en opdat
Hij overwint.
Er is reden, om ziende op het re
veil van de wereldgodsdiensten en de
ideologieën met zorg vervuld te zijn,
maar de tegenmachten moeten Pau
lus nog dienen. Er ligt humor in het
„alzo gingen wij naar Rome."
Ds. W. L. Tukker (Zwolle) stond
stil bij het slot van Psalm 72, Davids
laatste psalm. In plaats van „geloofd"
leze men „gezegend". Wie kan God
beter zegenen, dan Christus, de Ko
ning der Kerk? David en de kerk
bidden Christus Gods zegen toe over
zijn naam, zijn werk, zijn kerk.
Ds. A. Noordegraaf (Ede) ging in op
de vraag: waar halen we de moed
vandaan, om nu nog met het zen
dingswerk door te gaan? Het ant
woord vond hij in Handelingen 4:31:
gebed, verhoring door God en ver
vulling met de Heilige Geest. „Zie
niet op uzelf of op de omstandighe
den, maar zie op tot God. Hun geeft
Hij moed en krachten, die hopend op
Hem wachten."
Ds. W. C. Hovius (Katwijk) sprak
over de gelijkenis van het zaad. dal
gestrooid wordt, waarna de aarde
„vanzelf" vruchten voortbrengt. Wij
moeten zaaien. Het zaad des Woords
heeft kiemkracht door de Geest, die
levend maakt. Daar hebben wij niets
aan te doen. De mens valt er buiten.
Het is de grote Landman, die in dit
alles zichzelf verheerlijkt.
De vroegere zendingsdirector ds. J.
de Lange (Rijssen) ging naar aanlei
ding van Handelingen 14 22 in op
het „voortgezet zendingswerk". Wat
doen we eigenlijk n'og in Celebes? In
kringen van de geloofszending
beschouwt men alleen het pio
nierswerk als echte zending, maar
Joachim Jeremias
met emeritaat
GÖTTINGEN De bekende
Nieuwtestamenticus prof. Joachim
Jeremias gaat in september met eme
ritaat. In zijn plaats is dr Georg
Strecker, buitengewoon hoogleraar
aan de protestantse faculteit van de
universiteit te Bonn beroepen.
hier het levende woord van God re- I cycllek Humanae Vitae, met name
over de verklaring omtrent anti-con-
ceptionalia. Zij worden beproefd in
i hun geloof dat de kerk is: Gods wer
ken in menselijke gestalte temidden
van ons".
Brief
„In dit ogenblik willen uw bis
schoppen enkele voorlopige woorden
tot u richten die u zou kunnen ge-
1 bruiken voor uw verkondiging
aanstaande zondag."
„De gevolgen van de encycliek zijn
van wereldomvattende betekenis en
alleen na langdurige en diepgaande
1 bezinning van velen zal men de
I draagwijdte ervan kunnen peilen".
Daarom is het begrijpelijk dat uw
I bisschoppen alleen na ernstig beraad
ook met theologen en andere des-
i kundigen, in staat zullen zyn om u
de begeleiding te geven waar u zo'n
j grote behoefte aan hebt. Deze bege
leiding zal u ongetwijfeld gegeven
worden, maar zal wel enige tijd op
zich laten wachten.
1. „Een katholiek is eerbied
verschuldigd aan het gezag en het
woord van de paus. Aan een derge
lijke gezagvolle uitspraak als deze
encycliek kan het persoonlijk gewe-
ten niet voorbijgaan. Overigens zijn
I vele factoren, die het persoonlijk ge
weten ten aanzien van de huwe-
1 lijksbeleving bepalen, reeds gege-
ven. Bijvoorbeeld de onderlinge lief—
1 de. de verhoudingen in het gezin en
maatschappelijke omstandigheden.
2. „Wij katholieken geloven in de
I pauselijke onfeilbaarheid. Al is deze
encycliek geen onfeilbare dogma
tische uitspraak, toch is zij een waar
pleidooi voor de waardigheid van het
leven en een oproep tot verant
woordelijkheid in geslachtelijkheid
er huwelijk, dat voor onze samenle
ving van zeer groot belang is. Moge
het gesprek rond deze encycliek bij
dragen tot een zuiverder waarderen
en functioneren van het gezag in de
i kerk."
„Laten we in deze dagen voor de
gelrecht indruist tegen het atheïsme
waar de Russische leiders vol van
zijn.
Er wordt dan gesproken over
geestelijk verdoofd i.p.v. geestelijk
levend en de Prawda propageert dat
de laatste tien jaar 210 kerken in het
gebied van Odessa zijn gesloten,
waarmee men dan wil aantonen dat
de kerk een natuurlijke dood sterft.
Maar de ondergrondse kerk gaat
harder bloeien. De christenen van
deze kerk hebben vandaag meer te
lijden dan ooit tevoren. In Rusland
worden alle godsdiensten vervolgd,
vooral de ondergrondse.
Men gaf er geschriften uit waarin
het volgende stond: „In onze tijd dic
teert satan en accepteert „de kerk" al
de besluiten, die strijdig zijn tnet de
geboden Gods".
Hoe kunnen we dan nog spreken
van verdergaande ontspanning tussen
kerk en staat in de Sowjetunie? Ik
rie hier veeleer een verdergaande
spanning.
Rotterdam J. W. Kareis
Va»i kerken lot kerk
Van Voorburg begint, blijkens uw
artikel in het zondagsblad, de victo
rie Jammer, dat de gemeente zelf
niet actief was. toen er op een wijk-
avond over gesproken werd.
Men is te weinig geïnteresseerd. De
commissie zal best publikaties ge
daan hebben in de kerkbode. Er is
lectuur genoeg verschenen, ieder lid
heeft z'n positie kunnen bepalen.
Lauwheid, is dat het kenmerk van
het doorsnee-kprklid. dat niet meer
tot de jeugd behoort? Hopelijk is het
Voorburgse initial >ef het begin van
de kerk van de toekomst.
Maatschappelijke fusies betekenen
materialistisch voordeel voor de
sterkste. Kerkelijke „fusies" beteke
nen meer kracht om in een vermate-
naliseerde en gemechaniseerde we
reld Christus te brengen.
Haarlem Mej. G. Dood
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Onder de joden in
ons land is sinds enige weken een actie
gaande, om het oeroude gebod van het
aanleggen van de gebedsriemen (tefillien)
weer ingang te doen vinden, vooral bij
diegenen die de joodse geboden niet of
nog maar ten dele onderhouden.
„Het leggen van de gebedsriemen is een
joodse w(jze om high te worden. Daar is geen
LSD voor nodig", zegt de heer I. Vorst, voor
ganger te Amstelveen van de Nederlands
Israëlitische Hoofdsynagoge.
De tefillien gaan terug op Exodus 13, on
middellijk na de uittocht uit Egypte: „Het zal
tot een teken op uw hand en tot een
kenteken tussen uw ogen zijn, want
met een sterke hand heeft de Here ons
uit Egypte geleid." In Deuterono-
mium 6 8 wordt gezegd: „Gij zult
het (het grote gebod) ook tot een
teken op uw hand binden en het zal
u een voorhoofdband tussen uw ogen
zijn." Jezus verweet de farizeeën, dat
zij om maar in het oog te lopen, hun
gebedsriemen breed maakten
(Mattheüs 23 5).
Om de schouders de gebedsrie
men, „tussen de ogen" het doos
je. waarin de bijbelteksten ge
schreven zijn.
Hij leidt de „lubavitcher chassidim",
een stroming die een intellectuele
benadering van het jodendom zoekt.
Uniform
De tefillien bestaan uit gebedsrie
men met twee huisjes. Deze riemen
worden iedere morgen, behalve op de
sabbat, om hoofd en linkerarm ge-
Volgens joodse geleerden, reeds in
de oudheid, hebben de gebedsriemen
de kracht, de vijanden schrik aan te
jagen. Zij vormen het uniform van
de jood. zo is wel gezegd, en aange
zien zij op de bovenarm worden aan
gelegd. lijkt het of de arm wordt
gewapend met Gods Woord. Volgens
de Talmoed is het vooral het gebod
van het aanleggen van de tefillien.
wikkeld op die wiize. dat zij de let- die het joodse volk de verdienste
ters vormen van Sjaddaj (Almachti- verschaft, het heilige land binnen te
ge). In de huisjes, die op de gebeds- trekken en gelijktijdig is het de
riemen zijn vastgemaakt en die op
de linkerarm bij het hart en op het
voorhoofd tussen de ogen worden
vastgemaakt, zijn de teksten geschre
ven. waarin het gebod tot tefillien
leggen wordt gegeven.
Het sein tot deze actie is verleden j
jaar gegeven, toen de situatie in het
Nabije Oosten zich toespitste, door j
rabbi Menachem Mendel Schneerson
waarborg voor een permenent
blijf in Israël.
De tefillienactie. die sindsdien over
de wereld gaande is. heeft nu ook
ons land bereikt. Het aanleggen van
de gebedsriemen wordt nog steeds
nrodzakelijk geacht, omdat de geva
ren voor Israël niet zijn geweken.
God. zo zeggen de voorstanders, heeft
de porlo0 voor Israël gewonnen en
daarom moeten de joden tot God te
rugkeren.
Een tiental jonge joodse mannen,
hoofdzakelijk studenten, reist daartoe
iedere zondag naar een andere plaats,
om de joodse gezinnen te bezoeken en
de mannen te verzoeken de tefillien
aan te leggen. Het is de bedoeling,
dat alle joodse gezinnen in ons land
worden bezocht. De rabbijnen steu
nen hun actie.
Krachtbron
Volgens opperrabbijn E. Berlinger
vindt het verbond tussen God en
Israël zijn uitdrukking in de tefillien
en zijn zij een van de belangrijkste
tekens van dit verbond en een bron
van kracht voor het volk van Israël.
Men is ervan overtuigd, dat door
het leggen van de tefillien de vrede
woidt bespoedigd en dat het onder
houden van de geboden een antwoord
is op de leegheid van idealen, die
zich alom manifesteert. De heer
Vorst: „In de tefillien ligt het hele
jodendom besloten. Het kan het be
gin vormen tot een werkelijk joods
leven."
voor Paulus hoorde ook de nazorg, de
versterking en vermaning van de
gestichte gemeenten, wezenlijk bij
het zendingswerk.
Ds. H. Harkema, de huidige zen
dingsdirector, stond tenslotte stil bij
Paulus in Athene, wiens geest in hem
ontstoken was. ziende dat de stad
zozeer afgodisch was (Handelingen
17: 16). De wereld heeft vandaag nog
mensen nodig met zulke bewogenheid
als Paulus had.
De opkomst op deze dag was zo
verrassend groot, dat de organisato
ren gisteren geen kans meer zagen,
de collecte tc tellen. Dat zou in de
loop van vandaag gebeuren.
Mr. M. G. H. Postma
naar verkeer en
waterstaat
DEN HAAG Mr. M. G. H. Pos*
ma. jarenlang parlementair redacteu
van het dagblad Trouw, is benoemcï
tot chef van de afdeling voorlichting
van het ministerie van verkeer ej*'
waterstaat.
Hij volgt de heer G. H. C.
Oosterhout op. die deze functie ofiP
gezondheidsredenen moet neerleggeB
De heer Van Oosterhout blijft afti.
adviseur aan het departement verst
bonden. jk;
g«
Mr. C. P. van Eeghen^
overleden G
AMSTERDAM Mr. C. P vaF€
Eeghen. die in de hoofdstad en ooi
daarbuiten vele jaren een vooraaijv;
staande positie heeft bekleed, is op 88c;
jarige leeftijd overleden. ht
De heer Van Eeghen was o.m.
recteur van de Nederlandsch-Indisch-,
Handelsbank (later Nationale Handels
bank) en voorzitter van de Kamer vaf°
Koophandel te Amsterdam en ha>
voorts zitting in talrijke besturen lArpl
tis. Vondelpark. Rembrandthuis, Ze an
manshuis en Hendrick de Keyser). Oofel
was hjj geruime tijd voorzitter van he„(
college van curatoren van het semin£.
rie der Doopsgezinde Sociëteit. Hij bai c
een grote kunstverzameling.
dc
Vi
P'
Dit Biafraanse meisje is blij met
de rat die ze gevangen heeft. Het is
een schrijnende plaat uit een ge
bied waar de nood met de dag toe
neemt en waar duizenden van hon-
ger omkomen.
De hóóp die er enkele dagen ge
leden nog was op een spoedige op
lossing voor het conflict lijkt weer
de bodem ingeslagen te zijn. Het
Nederlandse IKOR-televisieteam in
Nigeria mag tenminste de stad La
gos niet verlaten om een beeld te
geven van het strijdgebied aan de
kant van de federale troepen van
Nigeria.
En dat terwijl in Lagos bekend is
dat de opnamen bestemd zijn voor
een uitzending om het Nederlandse
volk op te roepen dc nood te hel
pen lenigen.
Intussen is er reeds een nood-
luchtbrug geconstrueerd tussen het
eiland San Tomé en Biafra. Drie
vliegtuigen maken iedere nacht
vier vluchten met voedsel. De mis
sie beschikt over een DC-7. overge
nomen van de Westduitse charter
maatschappij Süd-Flug. de Wereld
raad over een zelfde toestel. Bo
vendien wordt nog een oude
Constellation gebruikt. De vluchten
hebben nog steeds niet de toestem
ming van de Nigeriaanse regering.
Op 9 augustus wordt in Neder
land een nationale actie gehouden
om de nood te lenigen. Reeds nu
komt op giro 400 van Vluchtelin
genhulp Biafra per dag duizenden
guldens binnen.
BILBAO De Spaanse autoritei
ten treden met strengheid op tegen
Baskische priesters die openlijk ui
ting geven aan hun bezwaren tegen
het bewind van Franco en sympa
thiseren met de nationalisten die de
drie noordelijke Spaanse provincies
willen maken tot een onafhankelijke
staat Baskenland.
In Bilbao werden gisteren vier
geestelijken veroordeeld cot boeten
van 5000 tot 37.500 peseta (circa 250
tot 1875 gulden). Zes andere priesters
kregen gevangenisstraffen van een
tot drie maanden wegens het niet
betalen van eerder opgelegde boeten.
Volgens welingelichte kringen stelt
de politie een onderzoek in naar de
activiteit van ongeveer 70 andere
Baskische priesters die met de natio
nalisten zouden sympathiseren en
hen soms onderdak zouden verlenen.
Vanuit Duitsland is inmiddclS6<
weer een schip met 530 ton voedsel,
kleding voor 5000 kinderen, tenten,
luchtmatrassen en dekens vertrok
ken in opdracht van het Westduitse
werclddiakonaat.
ti(
m
er
lijfe
EDE Het bestuur van de Neder
landse vereniging tot bevorderinl
van de zondagsrust en de Zoni
dagsheiliging heeft in een brief zij^<
ongenoegen uitgesproken over héj
gelukstelegram dat de heer Schuring
secretaris van de CHU, aan Jafe
Janssen heeft gestuurd bij zijn ovet|
winning in de Tour de France.
De vereniging schrijft onder andeï
re: „Het Nederlandse sportsucces oT
zondag bleek voor de CHU een welfj
kome gelegenheid haar enthousiasme
te demonstreren."
De Vereniging meent dat zij in h&a
licht van de beginselen van de CHTf}(
onmogelijk een positieve bijdraguj
kan zien van de gewraakte geyf
dragslijn van deze partij ten behoev^
van de christelijke rustdagviering,
Zij vervolgt: „Evenmin geloven wi
dat een en ander bevordelijk is vooL
de handhaving van het Christe»
lijk-Historisch karakter van onL„
volksbestaan. De op Schriftuurlijk]
gronden gefundeerde en in de histc
rie verankerde respectering van
rustdag vormden tot dusver altijH
nog een elementair zij het aange
vochten kenmerk van da
volksbéBtaan."
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dieren I3e p.p.): E
Landweer te Nigtevecht; te Krimpe)
a.d. IJssel (vac. G. E. Bakker): V)
Verweij te Alphen a.d. Rijn.
Aangenomen naar Luxembur
(Ned. Prot. Gemeensch.): mr. drs.
de Haas te Keerbergen (Brussel).
Bedankt .voor Dinteloord: H. Bir
nekamp te Vriezenveen.
BAPTISTEN GEM.
Beroepen te Harlingen: B Pos
mus te Deventer.
GEREF. GEMEENTEN
Bedenkt voor Kootwijkerbroek: AL
Hoogerland te Werk. ïdam.