VOOR MILJOENEN DIE Episcopaat richt zich tot priesters over encycliek AANLEG VAN HET KIND STAAT VOOROP VEL Een noord voor vandaag - McGavrcin: rroces tegen bisschop en PRIORITEIT Zendingsstrategie wijzigen priesters EVANGELIE NOG NIET HOORDEN Spoedberaad aan Maliebaan Hans Küng: Schade aan pausschap Maximum-leeftijd nu 27 jaar Wet op leerlingwezen in werking getreden Kerken in Hongarije n prijs stellen op staatssubsidie blij ^DRAKA BEROEPMGSWERK De Elizabethbode verhuist naar Lochern Anton van Duinkerken begraven DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1968 Johannes schrijft zijn eerste brief tot de drie generaties in de kerk: Kinderenjongeren en vaders. Maar tot alle drie zegt hij: „Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is." Wat bedoelt hij met ..de wereld". Dansenbioscoop, fietsen op zondag, make-up, schouwburg? Hij geeft zelf een heel ander, drievoudig antwoord: „De begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven." Werelds in Gods ogen is misschien wel heel iets anders dan wij ervan maken. Voor ons is werelds al datgene wat wij zelf niet doen. Voor God is werelds alles wat inbreuk maakt op onze liefde tot God. alles wat de aandacht wegtrekt van Hem. Johannes noemt drie dingen: Het lichaam, de ogen. en het hart (dat zich zo gemakkelijk verheft). De bijbel noemt die drie dingen telkens weer. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest, onze ogen moeten gericht zijn op de auteur en voleinder van ons geloof, Jezus Christus. Ons hart moet de zetel zijn van God de Vader. Alles wat ons lichaam onrein maakt, wat onze ogen aftrekt van Christus, wat ons hart vervult en God verdringt is werelds. Dat kunnen heel andere dingen zijn dan Wat de christelijke volksmond gewoonlijk werelds noemt. We lezen vandaag: I Korinthiërs 14 20-40. In Griekenland ATHENE In De Griekse hoofdstad is gisteren achter gesloten deuren een proces begonnen tegen een bisschop, twee archimandrieten, een priester en drie leden van de Grieks-Orthodoxe Kerk die ervan beschuldigd worden hun primaat, Hieronymo* en negen bisschoppen in geschrift te hebben beticht van ho- mosexualiteit. Terechtstaan onder andere bis schop Philipos, voormalig metropoliet van Drma en de archimandrieten Philipos Clemens en Ipsilantis Pais- sios. Voor het eerst worden in Grieken land prelaten berecht door een krijgsraad. De openbare aanklager heeft de aartsbisschop van Athene niet opgeroepen, wel zou een schrif telijke verklaring van hem worden voorgelezen. Ook de drie hoogst kerkelijke gezagsdragers die terecht staan behoeven niet zelf te verschij nen. Ook zij hebben schriftelijke ver klaringen afgelegd. (Van onze kerkredactie GENÈVE Een nieuwe visie is als een bom ingeslagen in de zendingswereld. De Amerikaanse missioloog dr. Donald McGa vran, directeur van het Instituut voor Kerkelijke Groei van het Fuller Theologisch Seminarium in Californië. roept de zendings organisaties van de wereld op om te breken met de strategie van de jaren vijftig. Zij moeten zich weer op het stichten van kerken gooien en de gestichte kerken helpen om te groeien. de geestelijke honger van de miljoe nen in Afrika. Azië en Latijns-Ame- rika en doof blijkt te zijn voor het verzoek van de jonge kerken om hulp bij het evangeliseren onder de Kritiek In boeken en artikelen draagt hij deze visie reeds enige jaren uit. maar zijn naam kreeg internationale be kendheid toen de International Re- view of Missions, het kwartaalblad van de afdeling voor wereldzending groeiende bevolkingsgroepen, en evangelisatie van de Wereldraad van Kerken, hem vroeg een artikel te schrijven De groei van de kerk moet weer prioriteit krijgen, zegt deze theoloog, die een vertegenwoordiger genoemd kan worden van de geloofszendingen in Amerika. Het seminarium waar aan hij doceert werd bijna twintig jaar geleden gesticht door de beken de radio-evangelist Fuller. Door jonge, briljante theologen aan te trekken als docenten groeide het in enkele jaren uit tot een van de meest bekende evangelische oplei dingsinstituten. Het heeft het vastge- De Syrisch-orthodoxe theoloog Matthew P. John van Serampore College in India, zegt in zijn kritiek dat McGavran zijn visie van de zen ding te zeer isoleert van de totale opdracht van de kerk. Die opdracht is om werkelijk Kerk van Christus te zijn op aarde. Naar zijn mening is de Amerikaan te zeer uit op succes. De anglicaanse theoloog J. G. Da- vies vindt eveneens dat de definitie van zending van McGavran te eng is. Wie alles wil richten op de groei van lopen fundamentalisme van Amerika de kerk, doet tekort aan het Konink- een nieuwe impuls gegeven en gaf de I van Go<?: schnlft "P; (Van onze kerkredactie) UTRECHT Kardinaal Al- frink heeft de Nederlandse bis schoppen bijeengeroepen, zon der te wachten op de terugkeer in Nederland van de bisschop pen Ernst en Bluysen en de hulpbisschop van Utrecht Hen driks. Aan het eind van de be spreking werd medegedeeld dat een brief is opgesteld aan de priesters.' Gesproken werd over de jongste encycliek van de paus- Op aandringen van journalisten werd gisteravond nog een persbericht verspreid over dit spoedberaad dat duurde van zeven uur tot ruim half elf. Het is echter uitermate vaag van innoud. Volgens deze mededeling hebben de bisschoppen ..naar aanleiding van de pauselijke encycliek „Humanae Vitae" een boodschap opgesteld die aan de priesters zal worden gezonden als een eerste reactie op de encycliek en de daardoor geschapen situatie". ..De tekst van deze boodschap zal ook aan de pers worden verstrekt. Het interne beraad, met name over de door de encycliek opgeroepen be- geleidingsvragen, zal eventueel in breder verband worden voortgezet". Daar de bisschoppen Ernst en Bluyssen afwezig waren, konden twee ondertekenaars van het „Mani fest van verzet" van de Zes. de vi carissen-generaal Ruygers en Van Laarhoven de vergadering ook bij wonen als hun plaatsvervangers. Zoals wij enkele dagen geleden reeds publiceerden had de bisschop van Roermond, Moors, om een bui tengewone vergadering van het episcopaat gevraagd om niet alleen de encycliek, maar ook dit manifest te bespreken. Of dat gebeurd is, meldt het persbericht van gister avond niet, maar de laatste zin doet vermoeden dat dat één van de on derwerpen is waarover nog verder moet worden doorgepraat. Inmiddels heeft de secretaris-gene raal van de Verenigde Naties Oe Thant. laten weten dat hij het met de paus niet eens is. Via zijn secretaris deelde hij do pers mee dat hij vasthoudt aan zijn verklaring van 8 december van het vorige jaar. waarin hij zegt 'dat de grootte van het gezin de keus is „van het gezin zelf. en niet van iemand anders". Vaticaanse kringen hebben al laten weten dat zij van rooms-katholieke artsen verwachten dat zij evenmin aan niet-roomsen de pil of andere voorbehoedmiddelen zullen voorschrijven. De secret gris van de Italiaanse ver eniging van r.k. artsen heeft gezegd dat de encycliek zijn collega's voor een „dramatisch dilemma" stelt. „De artsen kunnen op grond van hun ge weten zich niet gebonden voelen aan de uitspraken van de paus", zei hij, „omdat ze in dat geval het vertrou wen van hun patiënten zouden verra den. Het document werkt zeer ver warrend". „De artsen begrijpen niet hoe men twee zo tegenstrijdige dingen als ver antwoord ouderschap en periodieke onthouding heeft kunnen combine ren, temeer daar de ritme-periode, die de Rooms-Katholieke Kerk toe staat, allerminst betrouwbaar is. I stoot tot een beweging a la ds. J. H. Gunning van Pniël. Meestal wordt tegenwoordig gesproken over de be- I weging van de ..evangelicals", de an- gelsaksische evangelischen. Volgens de visie van McGavran moeten kerken zich concentreren op i die mensen die het evangelie met open armen willen ontvangen. Ze moeten niet zoveel aandacht besteden aan Europa en Amerika of tijd verspillen met zendingsmethodes die gericht zijn op dialoog of presentie. Velen willen het evangelie op het ogenblik aanvaarden, zegt hij, laten we ons dan op hen concentreren. International Review of Missions heeft acht missiologen gevraagd op het artikel van McGavran te reage ren. De Amerikaan zegt in een slot beschouwing zelf een beetje verbaasd te zijn, dat zijn visie zoveel kritiek ontmoet. We moeten, herhaalt hij, een nieuwe strategie ontwikkelen. De strategie van de jaren vijftig ging helemaal voorbij aan de honderden miljoenen die het evangelie nog niet gehoord hebben. Op hen moeten we ons weer gaan concentreren. Het is tragisch, xegt hij nu, dat zo'n groot deel van de zendingsbewe ging, gedomineerd door Europa en in verwarring gebracht door de snelle veranderingen van de laatste dertig jaar. zo onverschillig staat tegenover Degene die het dichtst bij dr. McGavran staat is de Nederlander dr. J. B. A. Kessler. Hij vindt het bijvoorbeeld bijzonder waardevol dat de Amerikaan erop wijst dat de „comprehendsive approach" het ideaal van velen in onze tijd maar al te vaak over het hoofd ziet dat in het bijzonder aandacht geschonken moet worden aan die problemen die de groei belemmeren. Een zendingssi tuatie heeft soms veel weg van een rivier door bomen versperd. Vaak wordt vergeten dat slechts één of twee bomen de doorstroming van ve le belemmeren. Maar hier. zegl hij, ligt ook het zwakke punt van McGavrans betoog, omdat hij de indruk wekt dat vol gens hem de enige oorzaak van ge brek aan voortgang het feit is dat zendingsorganisaties niet voldoende aandacht schenken aan quantitatieve groei. Kessler toont via een aantal voorbeelden aan dat er organisaties zijn geweest die daaraan wel alle aandacht schonken en toch niet wer kelijk groeiden. De scherpste kritiek op McGavran komt van de Duitser Axel von dem Bussche. die meent dat zijn filosofie een directe vrucht is van de Ameri- I kaanse cultuur, die van het begin af aan geheel gericht geweest is op groei en expansie. Hij meent dat het noodlottig kan zijn voor de zending om geheel haar toekomst aan een dergelijke expansie van de kerk te wijden. Dat kon wel eens op te leurstelling en frustratie uitlopen. Ook al is de kritiek op McGavran scherp, toch zien velen in zijn visie een waardevolle correctie op de stra tegie van de afgelopen jaren. Dat bleek ook tijdens de vierde as- semblee van de Wereldraad van Ker ken. McGavran had scherpe kritiek uitgeoefend op het oorspronkelijk ontwerp over vernieuwing van de I zending, dat aan de gedelegeerden was voorgelegd: „Er staat niets in I over de noodzaak om het evangelie uit te dragen aan de twee miljard mensen die Christus niet kennen. Wat gezegd wordt kan van waarde zijn voor Europa en Amerika, maar is irrelevant voor de menigten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika." Miljoenen Toen uiteindelijk het rapport van sectie II over vernieuwing van de zending klaar was voor bespreking in de algemene vergadering, werd daar nog weinig over gezegd. Maar toen stond spreker na spreker op met het verzoek iets meer te zeggen over de noodzaak van de prediking van het evangelie. „We spreken ontzaglijk veel over de honger in de wereld," zei de anglicaanse priester John Stott bijvoorbeeld, „maar er staat in dit gedeelte niets in over de geestelijke honger van honderden miljoenen." Er werd na de discussie in de ple naire vergadering weinig in het rap port veranderd, maar wel werd een lange zin toegevoegd waarin duide lijk werd uitgesproken dat het „de onveranderlijke roeping van de kerk is om het evangelie van de vergeving van God in Christus te prediken aan de honderden miljoenen die het nog niet gehoord hebben, aan degenen die de kerk de rug hebben toegekeerd en aan degenen die wel het evangelie ontvangen hebben, maar de conse quenties ervan niet aanvaarden." McGavrans visie heeft veel kritiek wakker geroepen, maar hij heeft niet gesproken als een roepende m de woestijn. KÜNG Ook de bekende rooms-katholieke theoloog, Hans Küng, is allerminst gelukkig met de encycliek, die naar zijn mening grote schade zal berok kenen aan het pausschap. Hij verge leek de huidige encycliek met de Ro meinse verklaring waarin de leer van Galilei werd veroordeeld. Galilei werd door de kerk gedwon gen om zijn theorie te herroepen waarin hij beweerde dat de aarde om de zon draait. Volgens Küng huldigt het merendeel van de rooms-katho- lieken, vele priesters en bisschoppen inbegrepen een andere opvatting dan de paus. (Van onze kerkredactie) BOEÓAPEST De twee gro te protestantse kerken van Hon garije, de hervormde en de lu therse. hebben de regering ge vraagd, ook in de komende jaren nog subsidie te mogen ontvan gen. Volgens overeenkomsten uit 1948 moet de subsidie aan de kerken dit jaar worden beëin digd. In 1948 werd overeengekomen, dat de staat jaarlijks 68 miljoen forint fdrca 21 miljoen gulden) aan de ker ken zou uitkeren: 34.8 miljoen aan de Rooms-Katholieke Kerk, 22.8 miljoen aan de Hervormde Kerk. 7.1 miljoen aan de Lutherse Kerk. 2.5 miljoen aan de joodse geloofsgemeenschap en de rest aan kleinere groepen. Tege lijk was bepaald, dat deze bedragen om de vijf jaar met 25 procent zou den worden verminderd, zodat eind 1968 dc financiële ondersteuning zou zijn beëindigd. Tot nu toe is dr Hongaarse rege ring echter steeds bereid geweest, de vijfjaarlijkse korting te compenseren door buitengewone subsidies, zodat de kerken thans nog ruim negentig procent van het oorspronkelijke be drag krijgen Zelfverzorging De moderamina van de hervormde en de lutherse kerk hebben nu in hun zomervergaderingen uitgespro ken. dat zij principieel voorstander zijn van de scheiding van kerk en staat, ook in materieel opzicht. Maar. zo zeggen zij. in de achterliggende twintig jaar „hebben wij niet in die mate vorderingen kunnen maken op dc weg van zelfverzorging". als in 1948 werd voorzien. De gelden dienen vooral als bijdra ge in de tractementen van de 3838 rooms-katholieke. 1370 hervormde en 443 lutherse predikanten en voor de instandhouding van de tien nog bestaande kerkelijke gymnasia er, zes theologische seminaries. Waarnemers nemen aan. dat de staat bereid zal zijn tot verdere financiële ondersteu ning. Gezegend Het moderamen van de Hervormde Kerk sprak verder, terugziende op de twintig jaar. uit, dat „Gods barmhar tigheid de dienst van de kerk in de nieuwe maatschappij mogelijk ge maakt en gezegend heeft. Onze kerk heeft haar plaats in de socialistische maatschappijordening gevonden." Het moderamen van de Lutherse Kerk sprak van de samenwerking van kerk en staat „in het grote op bouwwerk van ons volk." NED. HERV. KERK Beroepen te Monster fvac. D v d. Ent Braai): J. den Besten te Hui zen (N.H.). Aangenomen naar Woubrugge (Z.H.) toez.: F A. L. Franken te Veessen (O.): naar Ootmarsum (O kand. D Brandhorst te Zuid-Laren. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Bedankt voor Schildwolde: J M. Goedhart te Drachten. Weer in Kuropa WOERDEN Aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar zal het bekende evangelisatieblad De Eliza bethbode verhuizen van Woerden naar Lochern. Sinds vele jaren zijn de admi nistratiekantoren van dit blad in Woerden gevestigd, waar de verzen ding plaatsvindt van de honderddui zend exemplaren en waar de admi nistratie van de abonnementen is ge huisvest. De sterke groei van het blad maak te een uitbreiding van de kantoren en magazijnen noodzakelijk. De goedkoopste oplossing vond het bestuur de aankoop van een pand in Lochern, dat voor dit doel zeer geschikt is, en de verkoop van de Woerdense eigendommen. Van het 24 man tellende personeel zal de meerderheid mee naar Lochern gaan. NIJMEGEN Woensdagmiddag is op de begraafplaats Jonkerbos te Nij megen het stoffelijk overschot van prof. dr. W. J. M. A. Asselbergs (An ton van Duinkerken) ter aarde besteld. Talloze hoogleraren, enkele bisschoppen, dekens, burgemeesters en vele schrijvers uit binnen- en bui tenland waren bij deze plechtigheid aanwezig. Ook minister Klompé van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk bevond zich onder de be langstellenden. In de morgenuren is in de aula van de Universiteit een academische rouwzitting gehouden, waar prof. dr. K. Meeuwisse, een persoonlijk vriend van de overledene, een herden kingsrede hield. „Hem herdenken betekent meer dan terugdenken aan de hoogleraar alleen. Zijn ontwikkeling als beoefe naar van de wetenschap valt onmo gelijk los te denken van zijn fascine rend optreden als emancipator in het tweede kwart van deze eeuw." Spreker noemde Anton van Duin kerken een levensminnaar en le venskunstenaar. „Het was indruk wekkend te zien, hoe hij dit waar wist te maken, zelfs tijdens de zwaarste beproevingen. Zijn liefde tot God en zijn dankbaarheid voor het leven bleven hem tot op zijn sterfbed bij." Velen hebben daarna de mis bijge woond in de O L Vrouwgeboortekerk en dinsdagmiddag bewezen zeer ve len de schrijver de laatste eer in de chapelle ardente van het St. Rad- boudziekenhuis. waar het stoffelijk overschot was opgebaard. DEN HAAG Gisteren is de Wet op het leerlingwezen in l werking getreden, waardoor jon- i ge vaklieden tot 27 jaar een leer- overeenkomst kunnen sluiten. Tot nu toe was de maxi mum-leeftijd 21 jaar. Voor het eerst is deze vorm van beroepsopleiding in een aparte wet geregeld. Voordien stoelde het leer lingwezen op de Nijverheidswet 1919. Ongeveer zeventigduizend "meisjès en jongens krijgen al een dergelijke beroepsopleiding. Deze mogelijkheid is nu gefundeerd op twee'pijlers: pa troon en leerling verbinden zich, dat een vakopleiding volgens het leerlin- genstelsel wordt gegeven en men is ook verplicht regelmatig zowel alge meen als op het beroep gericht on derwijs te volgen. Toegelaten kunnen worden dege nen die het diploma van een school voor lager beroepsonderwijs bezitten (lts, lager economisch en administra tief onderwijs e.d.) of wie gelijk waardig algemeen voortgezet onder wijs heeft genoten. Waar nodig kan met lagere toelatingseisen worden volstaan. De primaire opleiding duurt in het algemeen tenminste twee jaar, de voortgezette praktijkopleiding één jaar. Door het verlengen van de maximum-leeftijd is het mogelijk ge worden, dat de jonge vakman ook na het vervullen van zijn militaire dienstplicht zijn opleiding onder leer overeenkomst voltooit of dat hij aan een voortgezette opleiding begint. Verplicht De patroon is in het vervolg ver plicht de leerling een adequate oplei ding te geven. De minister heeft een speciaal leerprogramma vastgesteld van het beroep, waarvoor de leerling wordt opgeleid. Een van de 32 lande lijke organen stelt deze leerprogram ma's op. Deze organen kennen consulenten, die de contacten onderhouden met de patroons, die aan het leerlingwezen deelnemen. Ze zorgen verder voor begeleiding en voorlichting. Feitelijk is de nieuwe wet een aan vulling van de mammoetwet, de van daag in werking getreden wet, waar onder alle onderwijs valt na de lage re school en voor de universiteit of hogeschool. De jonge vakman, die een leerover eenkomst aangaat volgens het leer lingstelsel, gaat ook een arbeidsover eenkomst aan. waarin de sociale ver houdingen worden geregeld. De wet op het leerlingwezen stelt evenwel het leerling-zijn voorop. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het wetsartikel, waarin alle bepalingen over arbeidsverhoudingen en cao's niet van toepassing worden verklaard voorzover deze in strijd zijn met de wet op het leerlingwezen. Kardinaal overleden QUITO Opnieuw is een kardi naal van de Rooms-Katholicike Kerk overleden. Het is Carlos M. de la Torre, de eerste kardinaal van Ecua dor. die in 1953 werd benoemd. Hij werd 96 jaar. Scholen over mammoet goed geïnformeerd Kopenhagen half bew Londen regen Amsterdam Bross Luxemburg Partis mist Nice F rankfort München ZUrlch Genève Locarno Wenen Innsbruck Rome Madrid Majorca on bew half bew half bew. zw bew onweer zw. bew half bew on bew onbew licht bew. DEN HAAG De Wet op het voortge zet onderwijs (de mammoetwet), van daag in werking getreden, vormt een ideale gelegenheid om bijvoorbeeld een totale vernieuwing van de leerstof ter hand te nemen, schrijft staatssecretaris mr. J. H. Grosheide in het weekblad van het minis terie van onderwijs en wetenschappen. Besturen en leraren beschouwen het volgens hem als een grote uitdaging met de mammoet in zee te gaan. Het belangrijkste van de wet vindt hij wel, dat er een gunstig klimaat door is ontstaan om allerlei onderwijskundige knelpunten en problemen te overdenken en er nieuwe oplossingen voor te zoeken. Hij noemt het op nieuwe leest schoeien van het onderwijs in de wiskunde en in de moderne talen en de nieuwe examenmethode bij het havo. Ook de invoering van de studielessen vindt hij belangrijk. „Deze zijn niet eenvoudig te realiseren, maar bieden grote mogelijkheden wanneer men goed materiaal heeft. Dit materiaal begint nu. dank zij de ervaringen die opgedaan zijn bij de experi menterende scholen, los te komen". Toekomst Hoe ziet mr. Grosheide de toekomst van de mam- Ö.2 moetwet? We gaan naar grote veranderingen in de inrichting van ons onderwijs. Vernieuwing van ld leerstof en examenmethodes en het gebruik van n moderne hulpmiddelen zullen hierbij op het eerste plan staan. n Ik ben ervan overtuigd, dat de wet op verschil- lende punten na een aantal jaren ingrijpende wijzi- o gingen zal ondergaan. Op dit moment valt moeilijk f> te zeggen wanneer die wijzigingen hun beslag moe- ten krijgen. Een zekere mate van rustig werken in n het onderwijs moet mogelijk blijven, o i Aan de andere kant zal ook het onderwijs er zich op moeten instellen, dat de maatschappij steeds dynamischer wordt en dat in steeds sneller tempo veranderingen in verband met gewijzigde opvattin gen nodig zullen worden", aldus de staatssecretaris. Voldoende Onder hoge spanning is aan de uitwerking van de mammoetwet gewerkt. Naar het oordeel van mr. Grosheide zijn voldoende gegevens beschikbaar om te kunnen starten. Scholen zijn geïnformeerd op een hele serie van terreinen: van lessen tabellen tot salarisregelingen, toelatingsregelingen en klassesplitsing. De ontwerp-examenprogramma's staan op het punt te werden verzonden. Het rechtspositiebesluit voor de leraren komt dezer da gen tot stand. Aan het ontwerp-salarisbesluit wordt de laatste hand gelegd. Door dc mammoetwet krijgt de individuele aan leg en het persoonlijke tempo van de leerling gro tere mogelijkheden om zich te ontplooien. Dit is een van de bedoelingen van de wet. waar voordien het onderwijs de jeugd dwong tot gelijke prestaties. Brugklas In kringen van leraren is wel vernomen, dat de brugklas voor het algemeen voortgezet onderwijs meerjarig dient te worden. Voor definitieve uitspraken vindt mr. Grosheide het nog te vroeg. Hij kan zich wel voorstellen dat in de komende laren de behoefte zal ontstaan aan een langere periode om te kunnen uitmaken, in welke richting de leerling verder zal gaan. Het zou hem ook niet verbazen als in de toekomst de brugklas niet zo uniform blijft als ze nu is. Mr. Grosheide deelt niet de twijfel over de waar de van het havo-diploma, die uit kringen van het hoger beroepsonderwijs is gebleken. Het havo heeft nu een aantal jaren gedraaid en zijn mogelijkheden bewezen. De staatssecretaris is er vast van over- Genesit 2 en S Naar aanleiding van het referaat van prof. dr. B. J. Oosterhoff op de jaarlijkse conferentie van chr. geref. predikanten het volgende: De termen „symbolische werkelijk heid" en „geschiedbeschrijving van een bijzondere soort" komen ongetwij- feld voort uit de doelstelling een syn- tuigd. dat het een even goede voorbereiding voor these te vinden van verstand, we- het hoger beroepsonderwijs vormt als de huidige j tenschap en geloof. ht>s- 1 Is Genesis 2 en 3 werkelijkheid, dan is het ook werkelijkheid in de meest volstrekte zin en hebben we daarin te doen met feiten, die historisch zijn bepaald. De Bijbel geeft duidelijk aan wat geschiedenis is. wat profetie of wat gelijkenis is. Gods Woord laat ons, wat dat be treft. niet in het onzekere. Het schrif tuurlijke antwoord luidt, voor wat be treft Genesis 2 en 3. dat het daar méér dan fotografische werkelijkheid be treft en de geschiedbeschrijving daar méér nauwkeurig staat opgetekend dan bijv. de slag bij Heiligerlee. Als we dit niet erkennen maken we van de gehele Schrift een karikatuur in plaats dat we erkennen, dat het het eeuwigblijvend Woord van God is. We behoeven ons geloof niet te voe den met symbolen of bijzondere geschiedbeschrijvingen. Maar inmid dels geeft prof. Oosterhoff ruim baan voor dwaling, onzekerheid, vrijzinnig heid en verwerping van de Schrift als de onfeilbare Waarheid. Want de Satan laat het niet bij de leer van symbolische geschiedenissen. Het zal nl. voortvreten als de kanker en er zal dan ook een symbolische Deze problemen worden aan de orde gesteld en werkelijke oordeelsdag, een symbo- reeds in de praktijk getoetst. Zo werden bij de lische echte hel. een symbolische Je- eindexamens nieuwe stijl dit jaar voor het eerst i zus enz. op volgen. Alles wordt in herexamens gegeven, die een paar maanden later I onze filosofie uiteindelijk een sym- konden worden afgelegd. Daardoor ging er niet een bool. tot aan de Schepper van hémel heel jaar verloren. en aarde toe. Overigens waren er bij de overgang van klas vier' Tenslotte blijven wij als enige ellen- naar vijf bij de experimenterende scholen geen dige werkelijkheid over met een ge- zittenblijvers meer. De eindexamenresultaten van loofshpljidenis. die begint met „Ik be de leerlingen waren niettemin zeer bevredigend, grijp aldus de staatssecretaris. 1 Rotterdam L. W. Schippers Atheneum Het atheneum daarentegen zal nog moeten bewij zen. dat het qua vooropleiding beter is dan bijvoor beeld een hbs-b-opleiding. De hogere beroepsonder- leidingen behoeven zich volgens mr. Grosheide daarom geen zorgen te maken over het peil van het havo. Hij acht het ook heel wel denkbaar, dat de splitsing in a en b bij het gymnasium en atheneum zal worden afgeschaft. Er zijn nu al examenpro gramma's te bedenken, waarbij gymnasium-b en atheneum-b weinig van elkaar verschillen. Het aantal zittenblijvers bij vwo. havo en ma vo-experimenten was groter dan werd verwacht. Staatssecretaris Grosheide wuift dit ongunstige re sultaat niet weg. maar constateert, dat als men met iets nieuws begint, di vele gevolgen heeft. Doorgelicht Een van de belangrijkste punten vindt hij, dat bet hele systeem van bevorderen cn beoordelen weer opnieuw wordt doorgelicht. Dank zij de expe rimenten is men zich gaan afvragen of ons bevor deringssysteem wel goed is. Moet een leerling dou bleren, die voor enkele vakken een onvoldoende heeft en voor de andere (zeer) goed?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2