Wagner's „Meistersinger": klank- en kleurrijk feest Lilian Harvey overleden Fosf orescerende postzegels nu ook in boekjes Y uurge vechten Israël-Jordanië Vrolijk slot van nogal sombere modeweek VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Lappie Loep en de pruikebollen MAANDAG 2? JULI 196JEUWI BAYREUTH Het meest monumentale blijspel uit de hele muziekliteratuur, Richard Wagners ..Die Meistersinger von Nürnberg", beleefde een eeuw geleden, om precies te zijn op 21 juni 1868. zijn eerste opvoering in het Münche- ner Hoftheater onder leiding van Hans von Bülow. Naar aanleiding hiervan zijn de Bayreuther Festspiele donderdag jl. geopend met deze opera, waarin op onnavolgbare wijze een beeld wordt opgeroepen van het Duitse volksleven uit de tijd van de 15e-eeuwse meesterzangersgilden, met als centrale historische figuur de dichter-handwerksman Hans Sachs. De meesterzangers vertegenwoordi gen de oude, veelal in conventies ge kluisterde kunst. Op een van de in Nürnberg gehouden zangtoumooien is het ridder Walther von Stolzing uit Frankenland, die de moderne, door het leven geïnspireerde schoon heidsbeleving doet zegevieren over de „tabulatuur", het wetboek der meesters, waarin voorschriften en strafbepalingen de toetssteen vormen voor het examen van de kandidaat, die tot het gilde wenst te worden toegelaten. Het dorre, academische culmineert in de figuur van Beckmesser, die tij dens de wedstrijd als zg. „Merker" alle begane afwijkingen van de tabu latuur signaleert. Oorspronkelijk had Wagner voor deze figuur de naam Hans Lick gekozen, maar de toespe len op de gevreesde eonseiTatieve Weense criticus Hanslick was zo opvallend, dat de naam toch maar veranderd werd in Becknesser. Grandioos Overigens heeft Wagner niet nage laten om in de persoon van Hans Sachs de Duitse meesters te eren als grondslag voor een gezonde volkse kunst, zoals in de slot-apothese „Ehrt eure deutschen Meister", waarmee het ca. vijf uur in beslag nemende werk een grandioze afsluiting vindt. De „Meistersinger" kan als een volkomen tegenhanger worden beschouwd van het liefdesdrama Tristan und Isolde. Hier geen wijsge rige beschouwingen a la Schopenhau er. geen tot de grenzen van de tonali teit gaande chromatiek, maar een oergezonde, blijmoedige en zuiver to nale muziek met een overheersend C-dur. waarin Wagner zijn contra- puntisch meesterschap als in geen zijner andere werken toont. De wel eens gebruikte uitdrukking „eine in MARSEILLE Op 61-jarige leef tijd is de filmster Lilian Harvey overleden. Voor de ouderen zal deze naam goede herinneringen oproepen aan films als Het Congres danst. Liefdeswals cn De kuise Suzanna. Zij vierde triomfen met Willy Fritsch en bijna altijd was zij de vrolijke licht blonde vedette die de komedies onder Richard Eichberg tot een succes maakte. Ze was het vrouwelijk idool voor de bioscoopbezoekers rond de jaren dertig. De laatste jaren leefde ze vergeten in Frankrijk en alle mogelijke pogin gen om weer in de aandacht te ko men van het grote publiek faalden. Hollywood heeft haar nimmer een kans gegeven. Zij werd in Engeland geboren. In 1914 woonde zij echter met haar ou ders in Duitsland. Daar ging ook haar ster op. In verband met de oor log week zij later uit naar Amerika en %'estigde zich daarna in Frankrijk, waar zij vergeten raakte. DEN HAAG In de loop van au gustus zullen op de postkantoren in de districten Rotterdam en Den Haag fosforescerende postzegels ook in boekjes worden verkocht: vijf zegels van 20 cent of twee zegels van 20 en rijf van 12 cent. De verkoop van deze zegels houdt verband met proefnemingen met een zgn. opzet-stempelmachine in het Rot terdamse districtspostkantoor. Szene gesetzte Fuge" is in dit opzicht veelzeggend. In Meistersinger vindt men een meer gesloten melodie, een meer absolute muziek, waarbij de or kestratiekunst zo mogelijk nog rijker is dan in Der Ring des Nibelungen. Nieuwe enscenering Voor de uitvoering van donderdag jl. heeft Wagners kleinzoon. Wolf gang. voor een nieuwe enscenering gezorgd, waarbij het experement van vorige opvoeringen weer is verlaten, en een duidelijke teruggang naar de oude opvattingen valt te constateren. De spaarzame belichting van de bij zonder smaakvolle en toch sobere de cors in de eerste twee bedrijven le verde een haast historisch beeld van een oud, zich vernauwend Neuren- bergs straatje. Ook de werkkamer van Sachs, in een omlijsting van geheivzinnig don ker vakwerk, was zeer sfeervol. Maar de grote verrassing bracht het derde bedrijf. Hier was voor een scherp contrast gezorgd met de voorgaande delen, doordat het toneel in een vloed van licht baadde bij de plotseling oplaaiende uitbundigheid, waardoor het werk een ongemeen effectvolle en briljante afsluiting kreeg. De solisten Voor de hoofd- zowel als voor de bijrollen waren een aantal solisten aangetrokken, een Bayreuther niveau waardig. Wij noemen in de eerste plaats Theo Adam. die voor Walter Berry inviel. Deze bariton heeft met zijn ongelofelijk mooie stem en waardige actie een topprestatie gele verd. Karl Ridderbusch als Veit Pogner, Gerd Nienstedt als Kothner, de fraai zingende en acterende Hermin Esser als David, de bijzonder welluidende sopraan van Gwyneth Jones en zelfs de zeer kleine rol van de nachtwaker door de hoog te classificeren bas Kurt Moll.... een haast ideaal solisten ensemble met voortreffelijk team work. De partij van Walther von Stolzing werd gezongen door de vermaarde Waldemar Kmentt. Deze tenor legde zich niet in de eerste plaats toe op de ontwikkeling van een groot ge luidsvolume. maar veeleer op het schoonst denjkbare bel-canto. De "muzikale leiding van Karl Böhm resulteerde in een exact en practisch onbegrensd genuanceerd orkestspel, en het koor van Wilhelm Pitz, waaruit, merkwaardige bijzon derheid, in het verleden vele solisten voor de Bayreuther Festspiele voort kwamen. gaf een sublieme samen hang te horen. De kerkscene was van een waarlijk betoverende schoonheid. Geen won der. dat het driemanschap Wolf gang Wagner-Kari Böhm-WUhelm Pitz bij het meer dan een kwartier durende applaus centraal in de be langstelling kwam te staan. Een Meistersinger, die een feest is geworden van klanken en kleuren. W. H. WOLVEKAMP TEL AVIV Tweemaal is het gisteren aan de Israëlisch-Jordaanse grens gekomen tot incidenten. In de ochtend openden Jordaanse militai ren in de omgeving van de Al-Maja- meh-brug het vuur op een Israëlische patrouille. Volgens de Jordaniërs zijn de Israëlische militairen begonnen. Een tweede incident deed zich 's middags voor bij Dmoer, in het Jor- daandal. Beide partijen beschuldig den elkaar ervan met schieten te zijn begonnen. Er zijn geen verliezen ge lend. 's Avonds werden twee Arabi sche infiltranten in een gevecht in de Beisanvallei gedood. TELEVISIE VANAVOND Hilversum I. «02 m. AVRO 11.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 11.30 Stereo: TafelmuzieX. (18.00 Gesproken brief uit Pa rijs». 10.30 NWS. 19.35 R.V.U.: Johann Neporna'* Hummel NRU: 20.05 Moderne, voor het eerst in Nederland gebrachte toneelstukken. 20.30 Jau-kwart. 21.00 Cabaretlied jes. 31.30 Document, over de Middenstand. 22.00 Jonge chansonniers en cabaretiers. BOND ZONDER NAAM: 22.20 Naastenliefde is wegens va kantie niet gesloten, lezing NRV: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Ste reo: Jazzplaten met kort com mentaar. 23.25 Radlorama: veertiendaags mini-magazine. 33.55 - 24.00 Nws. Hilversum II. 288 m. NCRV: 18-30 Nws. en weerpraatje. 18.48 Actual. 19 00 NRU Verslag I.B.M.-schaaktoernooi te Amsterdam. 19.03 Stereo: Metropole ork. 19.30 Mod gramm muz. 19.50 Stereo: Licht gevar. muzlekprogr (opn.l. 20 30 Stereo: Omr. ork. en sol. 2145 Stereo: Lichte gramm. muz. 22.15 Literama: kroniek over boeken, schrij ver» en toneel 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22 50 Ste reo: Vocaal ens. 23.15 Fluit en plano igr.t. 23 30 Jazz. 23.55 - :4 oo Nws. Nederland I. NTS: 18 50 Ba rend de Beer. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal STER. 19.03 Reclame. HUM VERBOND: 19 06 De morele leefbaarheid ln het Westen, gesprekken TROS: 19.31 Rtn-Tln-Tln. TV-feullleton voor de Jeugd. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 journaal. STER: 20 16 Reclame. TROS Anjer Aktle. 20.35 ZonZlr. progr. met zonnig en zinnig nws. 21.25 In kleur: Big Vol ley. TV-feulU. NTS: 22.20 - 22.25 Journaal. Nederland II. NTS: 18 50 Ba rend dc Beer. STER: 18.56 Re clame. NTS. 19.00 Journaal. KRO 19 03 Disco-Duel. een kritisch p'.atenprogr 19.35 In kleur: San Juan HUI. TV-feuilL uit de serie: The second hundred years NTS: 20-00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. KRO: 20 20 Over Zwe den gesproken, filmlmpressle 20.30 In kleur: Bioscoopsucces sen van weleer: Geheim Agent, speelfilm, (boven 14 Jaar». NTS: 22.25 - 22.30 Jour naal. BELG Ie Nederlands progr. Kanalen: 2 cn 10 18.59 Zandmannetje. 19.00 De wereld ls klein. Aan de rand van Antarctica. 19 30 Atelier: nat. fotowedstr. 19.55 Weerbe richt. 20.00 Nws. 20 30 De vluchteling: tv-feutll. (37». 21.20 Profiel. Monteverdi: Waar Monteverdi leefde en werkte: Cremona. Mantua en Venettfe. 22.10 Harlekijn: cabaretprogr met Herman van Veen. 22.45 Nws. GRAMMOFOON- PI. ATEN PROGR. DRAADOMROEP VANAVOND Van 19 - 20 uur I Sergei Rachmaninov Con cert voor plano en orkest nr. 1 in fis kl. t. II. Reinhold Glière. Symphonle nr. 3 in b kl t opus 42 III Aram Khal- chalurian. Concert voor piano en orkest. RADIO MORGEN Hilvei I. 402 m. AVRO en och tend gym nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag AVRO: 800 Nieuws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte grammofoon muziek. (8 30-8.33 De groente- mani. 8 so Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reporta ge of herhaling van een NRU-programma. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.» (11 00-11.02 Nieuws». 11,55 Beursberichten. 12 00 Program ma rondom het volkslied. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw 12 29 Voor de land bouw. 12 39 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.U Radiojournaal. NRU: 13.30 Filmmuziek. 14.30 Stereo: Prix Italia: Omroep Symfonie-orkest van Belgrado, solisten en koren (opn.l. AVRO: 15 00 Nabucco, opera van Verdi (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Residentie orkest. 17 00 Grammofoonplaten- programma voor automobi listen. 17.55 S.O S.-berichten. Hilversum II. 298 m. NCRV 7 00 Nieuws. 71 b Het levende woord 7.15 Stereo: Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws 7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Marsmuziek (gr 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Va- kant:e:ips 8 45 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 9 30 Ste reo: Operamuziek (gr i. 10 00 Theologische etherleergang. 10.35 Kamermuziek uit de Ba rok (opn.l. 11.00 Nieuws. 11 02 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. KRO: 12.00 Gevarieerd programma (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten: 13 00 Raden maar.. 14.05 Licht muziekprogramma (opn.). 14.30 Muzikaal middag-magazi ne. (Om 16.00 Nieuws.) 17 00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinderen. 18 00 Stereo: Metropole orkest en solist. Hilversum III. 240 ra. en FM-kanalen. VARA: 9.00 Nieuws 9 02 Plaatjes voor de pep. (10 00 Nieuws) 11.00 Nieuws. 11.03 Licht platenpro- gramma. 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: voor de tieners. 13 00 Nieuws. 13.03 Gevarieerd pla- tenprogramma (14.00 Nieuws) 15 00 Nieuws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nieuws. 16 03-18.00 Licht platenpro- gramma (17.00 Nieuws.). BelglC: Nederlands progr kan 2 en 10 PIm. 16.15-16.40 Wielrennen? Grote Schelde- prijs v. beroepsrenners Walther von Stolzing zingt het „Preislied" PARIJS De show van Guy Laroche was een prettige ver rassing. Hier geen languisante tunieken en ellenlange koperen kettingen. Er twinkelde een spoortje humor in deze salons, terwijl in de andere couture- huizen eerder een stemming van loodzware ernst hing. Hier geen gelonk naar Het ma gische jaar tweeduizend, maar eerder een speelse versie van de middel eeuwse troubadours. Dat betekent een kort jurkje of zo men wil lange kiel „juste au corps", strak dus. De lengte varieert van tien tot vijftien centimeter boven de knie. Er wordt een brede leren van gespen voorziene ceintuur om gedragen van lakleer. Deze ceintuur houdt het midden tus sen een elegant corselet en de stoere gordel, die motorrijders plegen te dragen. Onder de jurk wordt een colan. of zo men wil een maillot, gedragen. Pikante bijzonderheid is. dat de jurk lange zijsplitten heeft; verder lange mouwen en een halsuitsnijding, die precies langs het halskuiltje gaat. Bij de mantels de redingotelijn met ta melijk grote kraag en revers. Dik wijls met twee rijen knopen. Schijnbloot Voor de late middag en avond veel japonnen met een smalle voorbaan, waar de zijpanden dan geschulpt overheen vallen. Hoe gekleder het toilet werd. hoe meer er bloot kwam. Soms schijn bloot, omdat onder kant of tule een vleeskleurige ondergrond was gezet. Het successtuk van de show was een lang avondtoilet in witte zijde voor en duifgrijze zijde achter. De zijna den en de naden van de lange mou wen waren geheel ingewerkt met fij ne strass. De bruid was gehuld in een toilet van ivoorkleurige zijde geheel gebor duurd met uiterst fijne lijntjes roze fluweel, die bloemarabesken vorm den. Als hoofdtooi een kapje, dat van achteren in een lange punt tot het middel reikte en ook geheel met het fluweel bewerkt was. Natuurlijk moest Guy Laroche ook met veel zwart komen, maar het werd opgewekt afgewisseld met zandkleur, groen, rood en grijs. Zo werd het slot van de Parijse mode- week vrolijker dan we durfden ho- Rosemarie op postzegel HANNOVER De PTT heeft gisteren op drie enveloppen een onbekende herdenkingszegel aan getroffen. Bij nader beschouwen bleken de zegels voorzien te zijn van een afbeelding van wijlen de beruchte call girl Rosemarie Ni- trïbitt in aanstootgevende hou ding, voorzien van de data 1958- 1968. De moord op Rosemarie, tien jaar geleden, werd nooit opgelost. De geruchtmakende zaak leverde enkele boeken en een film op. pen. Dat geeft wat moed. want over het algemeen wordt er heel somber en weinig hoopvol gedacht en gespro ken over het lot van de Franse haute couture. De particuliere klanten, die glimla chend een paar duizend gulden voor een japon neertellen verdwijnen, ter wijl bovendien elk land zo langza merhand wel enige ontwerpers van naam heeft, waar een verwende vrouw terecht kan voor iets ex clusiefs. De couturehuizen hebben meer in komsten van hun boutiques en vooral van hun parfums en kunnen beter zaken doen met de confectie dan on verkoopbare modellen te maken. Dat alles komt de inspiratie nu eenmaal niet ten goede. De tumultueuse mei dagen, juist de periode waarin de ate liers op hoogspanning werken, heb ben bovendien waarschijnlijk menig idee bij het papierenontwerp doen stranden. Misschien, dat na deze inzinking het volgend voorjaar alles weer fris en vrolijk uit de verf komt. Ned. 1 TROS 7.31 uur aflevering serie Rin-tin-tin. 8.35 uur Zon-zin, gevarieerd programma. 9.25 uur kleurenserie Big Valley. Ned. 2 KRO 7.03 uur Disco-duel met o.a. Shirley. 8.20 uur filmimpressies uit Zweden. 8.30 uur oude succesfilm „Geheim agent". Hilversum I NRU 8.05 uur hedendaags toneeloverzicht. 8.30 uur jazzprogramma en Musonette. 9.30 uur „Een riks voor een winkelbel", documentaire. 10.00 uur jonge chansonniers en cabaretiers aan 't woord. 11.25 uur Radiorama. mini-magazine. Hilversum II NCRV 8.30 uur Omroeporkest concerteert. 10.15 uur Literama. 10.50 uur Vocaal Ensemble in volksliederen. 11.30 uur jazzrubriek. 153 Hoe dresseert u dan? De dieren klimmen toch niet vanzelf op allerlei trommels en blokken? Wat zij doen werd kA hun geléérd, nietwaar? iestoi Met geduld, oneindig, en met liefde. Maar kom yourself^,,, en see it. Elke morgen om half zeven werken die tijgers en leeuwen met mij. Maar kom soon, over enkele dagen gaaf die troep weer in die wagens. leddi Reist u nog in wagens. lepal Leksejkows hand veegde breed over de toonbank. Diq0ord blijven onontbeerlijk, my son, die gaan mee in trein en boot» Mijn rode wagens waren in New York en in London, in Parijs en in dat hoge Noord. Overal staat onze eigen N tentstad; ons vaderland, dat land van dat dier, reist met ontog mee. Hooi Hij trok zijn horloge tevoorschijn, een dikke zilveren knolr P met onverwachte snelheid sprong hij van zijn hoge kruid"1®® Op morgen, son, in een half uur probiert ons nieuwej1 estc nummer. Die negers raken anders met die Chinezen slaags.loe" Voor Freek van verbazing was bekomen en terwijl het* geld, door de dompteur op de toonbank gesmeten, nog zacht0 z? natinkelde, was de Rus verdwenen; een lucht van wild^® u dieren bleef hangen in het lokaal én een vaag verlangen Ho« bleef, een begeren bijna, iets, dat opsprong in Freeks jong«fetro: hart Een zucht naar avontuur, naar het onbekende, eerpers verlangen naar het wonderlijke „vaderland" van deze Rusjrote Morgenochtend om half zeven... LRB Waarom niet gaan? Hij verloor er immers niets mee. Het leek Freek of er een tovenaar van hem was heenge-™ gaan. /ll De volgende morgen, prompt half zeven, was Freek aan" het kamp der rode circuswagens, waarop in grote, vlammend gele letters „Warrenie-Leksejkow" stond te lezen, de namen van oprichter en directeur. ,an Op het schel geblaf van een hond kwam een man in10" 1 overall tevoorschijn, die Freek scherp monsterde. Zonder®4 2 woorden maakte hij een vragende hoofdbeweging. Ik kom kijken naar het oefenen met de leeuwen enfï/i tijgers, zei Freek, die de situatie plotseling onwennig en'' 1 onaangenaam vond. De man in overall keek over het stille plein, dat goudig beneveld lag in de morgenklaarte. Het rook naar zee en naar bedauwd gras. LE Weet hij ervan? ler Een korte hoofdbeweging naar achter, naar het omhoogian koepelend chapiteau. Freek vermoedde, dat hij de directeurTour bedoelde en knikte op goed geluk. jigd« Meneer Leksejkow woeg mij of ik komen wilde. (peer Dan is het in orde. De De man ging een paar passen opzij en pakte de grommen-;)bbi de hond bij de halsband. jewc Zie je, ik doe niets tegen het bevel van vadertje, Een»tap] beste, hoor, maar een donders felle. Hij heeft een staljongenpjjns laatst met zijn kop tegen een staalmast geschopt, omdat hijLerc één van de tijgers op stang had gejaagd. Jf,en Het was niet om iemand erg op zijn gemak te brengen of een prettig getuigenis te geven op zijn nuchtere maag. Waar moet ik wezen? Daar, de hoek om. Ga de zadelplaats maar over. voor langs de stallen. Je ziet vanzelf wel een plaats in hetflj chapiteau. Freek volgde de aanwijzing, begreep, dat de man hem blijkbaar als insider beschouwd had, zo vroeg, en door Leksejkow zelf uitgenodigd. Langs de gordijnen stond de traliekooi; staljongens legden de laatste hand aan de loopgang. Freek draaide zich snel om. Achter hem had een gebrul weerklonken, een triomfroep uit de oertijd. Leksejkow kwam met uitgestoken handen op hem af. Dat mag ik sien, my son. wie segt te komen, komt niet altijd. Maar jij segt niets, jij doet komen. Freek lachte onwillekeurig. Deze man maakte iets van levensblijheid in hem wakker; een oude levensmoed, die hii niet eens wist te bezitten, sprong in hem op. Hier en daar uit de wagens gluurden om een hoek en eenl kant nieuwsgierige gezichten. Het scheen iets ongewoons te zijn, dat Leksejkow iemand uitnodigde. Hij scheen geen gemakkelijke baas te wezen, deze dompteur-directeur. Vier koningstijgers drongen door de loopgang. Leksejkow noemde hun namen: Zaza, Gabba, Boris en Merano. Freek ging zitten op de eerste rij in het chapiteau. vlak aan de piste. De Rus kwam nu de loopgang door, zijn zws" gestalte lenig dubbelgebogen. Het was duidelijk te zien, dat hij nu pas in zijn element kwam. Door het lege circus klonk van buitenaf helder gehamer; ginder, bij de wagens, oefende iemand op een fluit: een trage Oosterse wijs, dromerig en meeslepend. Leksejkow maakte zachte keelgeluiden Hij stond daar. de armen over de borst gekruist, als een standbeeld. Het khaki rijpak, dat hij droeg, was oud en niet meer schoon. PL Seve l: kwa Leic kinf (Wordt vervolgd) 1. Op een prachtige dag liepen Lappie en Jonas, de marskramer, over een gezellige landweg in de richting van een klein stadje. „Hoe vind je het, Lappie?" vroeg Jonas belangstellend, „zomaar dat zonder bepaald doel rondtrek ken. Je blijft bivakkeren, waar een goede handel is; an ders trek je verder...." Lappie keek Jonas aan. „Ja, dat is heel iets anders dan dag in dag uit houtjes hakken in het bos. Jonas." antwoordde hij. Jonas lachte vergenoegd. „Juist, dat had ik ook zo gedacht" Al pratend waren ze in het kleine stadje aangekomen en liepen ze door een druk, smal straatje. Leuke stad, hè Jonas." vond Lappie. Jonas knikte. Plotseling echter werd zijn aandacht gevraagd voor iets, ergens in het straatje.... BONTEKOE De scheepj- *an Bontekoe HÉRÉM VlAM 'T 15 VJÉÉR. XOMPAOfhÊ KUNHÉfi KOUP Ie) OA5 Tévjrêp&j zi». pépér, KiKKeetiwq mna koééié, Tabak...ér A. ikvjoéiniéToch FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 8