Michel Goma doet de das om :raa TOEDEN 1 BEIGE ZIJN OF GRIJS, BRUIN KOZAKKENPAKJES MET POFFENDE BROEK Alle modellen zijn mode Laat mij nog langer in cel Fotograaf valt in box van prinsje Ill =t= 5 VRIJDAG 26 JULI 1968 (Van onze moderedactrice) PARIJS We vrezen na een- week Parijse shows verschrikke lijke zwartkijkers te worden, want het is al zwart wat de klok slaat. Tientallen, honderden zwarte jurkjes en pakjes trekken door de salons en het is een ver ademing als er op eens iets komt in het heldere rood, dat naast wit en beige nog de enige toe gestane kleur lijkt te zijn. Bovendien zijn de modellen bepaald niet verrassend meer, want overal komt het in wezen op hetzelfde neer: tailleurs met driekwart manteltjes en tunieks. Lange wijde pantalons en koperen ringetjes voor ceintuurgarne ring. Michel Goma van het huis Patou gaf de tuniek een heel lage V-hals, waar een wit satijnen blouse komt uitkijken. De jaren dertig zijn weer nabij Soms heeft de blouse een grote kraag en revers, die over de japon liggen. Hij bracht enige variatie door zijn show te openen met een serie kozak- kenpakjes compleet met de poffen de broek. Japonnen Bij de japonnen een serie met kort lijfje en boven de taille aangerimpel- Lange kettingen worden weer gedragen en liefst een heel stel tegelijk. Kapper Alexandre creëerde er een romantisch krullenkapsel bij en Harriet Hubbard Ayer een dromerige opmaak. Het geheel kreeg de fraaie naam Ali Baba. (Van onze moderedactrice) PARIJS De modxsten hebben ditmaal blijkbaar gedacht: alle modellen zijn mode. Ze brengen niet één lijn maar komen met modellen die met een kleine variatie de herhaling zijn van veel 'baf we sinds jaren al zagen. Een nieuwe lijn, die ze lanceren, laat er welhaast in verloren. Waarschijnlijk komen ze met zo'n 2tscheidenheid om de keus voor de jiten groter te maken. In werke- Jheid is het resultaat, dat van een Jnlijke modelijn geen sprake meer niet tot kopen animeert. ehalve turbans en kleine cloches °t randen waar niets van te vertel- valt, zien we overal bobs, chechi- pnige pilledozen en relevés. Baretten neuw zijn de baretten. Ze zijn van en hoog, breed op zij en vallen tot Ie hals. Ze worden tamelijk achter het hoofd gedragen zodat het haar en op het hoofd min of meer tbaar is. Aan de jzijkanten gaat haar schuil onder de baret. Dit is iwens met de meeste hoeden het fl- boit zagen we zoveel bonthoeden dit keer. Biina altijd wordt er \s voor genomen. Geen collectie of Ilijn een aantal baretten van nerts, ttoques hebben grotendeels plaats ten maken voor deze baretten. Er dt meer wit of heel licht beige Is voor genomen dan donker. |an-Charles Brosseau en Jacques (urier zijn vrijwel de enigen die grote bonthoeden maken. Veel listen maken relevé's waarvan de van nerts is. Soms loopt die tfl alleen maar tot de zijkant, van H voren is de rand sterk gewelfd en bijna even hoog, zo niet hoger dan de bol. Nagenoeg alle bollen zijn. rond en omsluiten het hoofd, de randen staan op zij iets af. Vilt. bedrukte jersey en fluweel zijn wel het meest gebruikte materi aal. Taupé natuurlijk ook maar toch minder dan anders. Rond Iuk-hoedje van Marc Oliver iengesteld van kleine veertjes. Nu grijs de modetint schijnt te worden, ontbreekt die kleur ook niet bij de modisten. Toch werken ze erg veel met beige en bruin in verschil lende nuances, verder wit zowel voor de dag als de avond, een weinig zwart en verder zachte kleuren voor turbans. Gilbert Orcel komt met grotp rond- vallende baretten en toques, die hij dan ook „beret-boule" en toqua- boule" noemt. Verder casquettes in allerlei vormen, hoogte en breedte en van verschillend materiaal: bont, leer en fluweel. Ze zijn beslist aar dig; ook een niet meer ionge vrouw kan zo'n casquette dragen zonder er dwaas mee uit te zien. Rose Valois. die haar lange leven lang een voorliefde voor baretten had, kan nu haar hart ophalen! Ze heeft er dan ook een grote verschei denheid van. In de regel zijn haar baretten op een band gezet. Maar ook een reeks beguins, die al hebben ze de naam van babymutsen behouden, oud evengoed als jong staan. In 't tasje In Jean-Charles Brosseau's uitge breide collectie zijn enige aller leukste nieuwigheden zoals kleine hoedjes, die opgerold in een da mestasje gestopt kunnen worden. Heel nieuw zijn de relevés, bestaande uit een grof gebreide wollen bol met opgeslagen rand van nerts. Een com binatie. die het uitstekend doet. Patou heeft grote fluwelen hoeden waarvoor hij schermmaskers zet dat met straas is versierd. Maar hij komt ook met deukhoedjes waar stiksels in verschillende kleuren een ruit op vormen. Een alleraardigst model dat stellig succes zal hebben. Zoals altijd komt Marie Christiane met uitstekende modellen die van de casquette tot klassiek gaan. Dat vergeet Marc Olivier ook nooit. Hij is met Jacques Pinturier wel de enige die nog de moed had zich als modist te vestigen. Zijn toques en baretten, maar ook zijn relevés zijn zeer goed. Hij lan ceert kleine cloches van veertjes waarvan de kleurencombinaties al bijzonder gelukkig zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van zijn bontcre aties. Up and down Jacques Pinturier houdt van hoeden, die aan de linkerkant beduidend ho ger zijn dan aan de andere zijde. Al deze hoeden, onverschillig van welk model, hebben min of meer deze lijn. „Up and down" noemt hij ze. Voor 's avonds lanceert hij cellu loid banden in schildpadkleur, die hij op verschillende manier od het hoofd plaatst. Voor gala-avonden ontwierp hij een langwerpig gebogen zijden ge valletje waar haneveren in enkele zeer goed gevormde krullen op zijn gehecht. Ze worden achter op het hoofd gedragen, staan erg gekleed maar toch sober, wat in 1968 een eerste vereiste is. Hij noemt derge lijke avondgevalletjes „les prétextes". het zijn dus Volgens hem „voor wendsels" om een soort van hoofd deksel hoe miniem van omvang ook, op te zetten. de rok. Uitgevoerd in wollen stof gaf dat wel erg veel gebol aan de voor zijde! Er worden tamelijk brede cein tuurs opgedragen. De ceintuurs zyn een hoofdstuk apart in de mode. Bijna steeds wor den ze door koperen ringetjes ge haald, maar Goma had er met glin sterende steentjes bezette ringetjes voor genomen. Zo kwam er telkens een schitterend half maantje op de zwarte ondergrond en dat deed het heel goed. De kettingen die jaren en jaren te rug door Chanel in de mode kwamen zijn teruggekeerd. Koperen schakels, dikke parels en meters lang. Origineel is het niet. Goma deed zijn mannequins de das om, dat wil zeggen, hij liet deze bre de lange sjaals dragen die om de hals geslingerd werden en dan met een halve knoop gestrikt. Soms waren de sjaals van bont, dan weer van wit satijn. Ook waren en stijve brede halsbanden, die opzij met een knoop sloten. Veel grove tweed, zwart fluweel en jersey. Dior Het was ditmaal een beetje anders dan anders bij Marc Bohan van het huis Dior. De collectie duurde korter dan vroeger en wat ernstiger is, me nige stoel bleef leeg. De stoelen zijn altijd gereserveerd voor de inkopers, de modepers mag op een kussentje op de trap zitten. Ook nu bleven aanvankelijk de stoe len verboden voor de pers, maar lang zaam maar zeker vulden de redac trices toch vele rijen, alleen de voor ste rij moest en zou voor de inkopers blijven. Helaas ze werd niet geheel bezet Het zwart is bü Dior beslist triest. Ook zwart kent vele nuances. Dit zwart doet onweerstaanbaar aan rouwcrcpe denken. Verder bleef het by dofbruin en donkergrys voor de dagkledy. Veel driekwart rechte mantels, dra gen op een broek of japon. Ze heb ben een stevige ceintuur. De japon nen zijn bijna allemaal tunieks op rechte rokken. Hier werden smalle rolceintuurtjes bij gedragen. Het was allemaal keurig, maar ver schrikkelijk saai. Ook weer japonnen met korte lijf jes en aangerimpelde rokken, naast kinderlijke jurkjes in trapeze lijn met wijde overhemdmouwen. Struisveren Bij de tailleurs meestal driekwart mantels met een wijde capuchon. Bij cocktail en avondtoiletten werd werd druk met struisveren gewerkt, die bijvoorbeeld aan de bovenrand van het armsgat geplaatst werden. Andere japonnen hadden lange iets ruim aangezette mouwen, die zo om de vijftien centimeter omgord waren door een bandje glinsterende steen tjes. Een verademing was een lange zwart fluwelen avondjapon met boot hals, wijde in een manchet gevatte mouwen en een heel smalle dofgou den ceintuur. En een waar de naden afgewerkt waren met een rij parels en steekjes goud. Dezelfde afwerking over de lange mouwen. Bij de avondjaponnen kwam een nieuwe kleur z^chtabrikoos, die bij zonder mooi was. Maar het geheel kon niemand geestdriftig maken. L.b. turban van Rose Valais; r.b. clocke „up ana down" van Jacques Pinturier; l.o. een doorgestikte relevé van Marie Christiane en r.o. een helm hoedje van Jean Paton met oranje en groen tot een ruit doorgestikt. Samen met grootmoeder, grootvader, mamma en pappa op het gezellige terras aan de Middellandse Zee. Een gélukkig gezin in ongedwongen relax-stemming: prinses Beatrix en prins Claus met hun zoon op het terras van de koninklijke villa Zoals elk klein jongetje of meisje van die leeftijd grijpt Willem-Alexander graag naar blinkende dingen, zoals hier naar de zonnebril van prins Bern- lxard. Dat hij daarbij kan vallen komt (nog) niet bij hem op. Maar konin gin Juliana heeft hem goed onder controle. BRUSSEL De 35-jarige Amster dammer S.B., die in ons land al tot vijftien jaar gevangenisstraf werd veroordeeld, neemt geen genoegen met de jaar cel die hij gisteren in Antwerpen opgelegd kreeg. Hij vroeg tijdens de rechtszitting om een lange re gevangenisstraf omdat hij bang is bij uitlevering naar Nederland weer naar een psychiatrische inrichting te moeten. B. was in 1959 in Nederland ver oordeeld omdat hij een slagerszoon uit Harderwijk bij een poging diens i auto te stelen, met enkele 1 pistoolschoten zodanig verwondde dat de man blijvend invalide raakte. Na een aantal jaren van zijn straf te hebben uitgezeten, werd hij over gebracht naar de psychatrische in richting n_ Eindhoven en vervolgens naar Groningen. Op de terugreis naar Eindhoven, in mei. wist hij te ontsnappen en naar België te ontko men. Kort daarna liep hij in Antwerpen tegen de lamp. Hij zag toch nog kans enkele diefstallen in warenhuizen te plegen. Hij werd gisteren in Antwer pen veroordeeld tot een jaar gevan genisstraf (waarvan zes maanden voorwaardelijk) en duizend frank boete 72). Weer in Europa Porto Ercole Prins Bernhard heeft gisteren een filmstrook ge maakt van een fotograaf, die achtero ver viel in de box van prins Wll- Iem-AIexander tijdens het fotografe ren van de koninklijke vakantiegan gers. De fotograaf was één van de 23, die bij de villa De gelukkige olifant druk aan het werk waren met het op de plaat vastleggen van koningin Julia na, prins Bernhard en de andere le den van de koninklijke familie. Ze kregen meer dan dertig minuten de tijd ervoor. Iedereen lachte hartpliik toen de fotograaf in de box terecht kwam en prins Bernhard richtte meteen zijn filmcamera op het toneeltje en legde het voorval vast. Toen ging hij naar de jongeman toe en vroeg Si e fatto male? (heb ie je pijn gedaan?) maar de fotograaf stond al weer overeind en had zich niet bezeerd. Het hele geval bracht een glimlach op het gezicht prins Willem-Alexan der. Hij glimlacht anders nooit als er zoveel mensen om hem heen zijn, zei koningin Juliana. Ik denk 6at' dat komt omdat hij zo veel belang stelt in al die nieuwe gezichten en alles wat er om hem heen gebeurt. Maar anders glimlacht hij voortdurend. Hij is zo lief. Het koninklijke echtpaar, kroon prinses Beatrix en haar echtgenoot prins Claus schenen het allemaal heel amusant te vinden. Prins Bernhard filmde een groot deel van wat er gebeurde. Juist als in de vorige jaren had koningin Juli ana de Italiaanse en buitenlandse fo tografen uitgenodigd. Ze hoopt dan de rest van haar vakantie met rust te worden gelaten. De koningin en haar echtgenoot zijn dinsdag in Porto Ercole aangeko men. Prinses Beatrix en haar man en kind waren reeds twee weken gele den gearriveerd. Prinses Beatrix, die haar tweede kind verwacht, maakt het goed, maar ze nam haar zoon niet in haar armen. Prins Claus hield Willem-Alexander het grootste deel van de tijd vast. De zon scheen en de zee was prachtig blauw maar de berghellin gen van de berg Argentario zijn niet meer zo vredig als toen de villa „De gelukkige olifant" werd gebouwd, tien jaar geleden. Een bouwkraan staat op een bouw terrein op de helling boven de villa, en een andere kon worden opgemerkt naar het westen toe. „Er is hier veel veranderd," zei prins Bernhard. Het was hier prachtig een zaam toen we hier voor het eerst kwamen." De prins zei echter dat hij Porto Ercole nog steeds een fijne vakantie plaats vond. „Want het is hier toch nog wel erg rustig." Nee, al die heren met die vreemde donkere dingen staan me toch niet aan, dacht Willem-Alexander en zijn vrolijke jongensgezichtje be trok. Maar door vader en moeder liet hij zich gauw troosten: even later lachte de blonde dreumes weer. weer ma* temp gisteren neer- slag- Kopenhagen licht bew. 18 0.1 Londen geh. bew. 22 Amsterdam zw. bew. la 0.6 Brussel geh. bew. 19 0.1 Luxemburg geh bew. 17 0 Parijs half bew. 20 0 Nice on bew 24 0 Frankfort zw. bew. 18 0 MQnchen geh. bew 20 1 ZUrich zw. bew. 21 0 Genève onbew. 23 0 Locarno licht bew. 25 0 Venen regen 22 2 nnsbruck regen 27 Majorca onbew. 26 0 Rome onbew 36 0 Madrid onbew 30 0 ?^rW^'e,.d"ik van der fo'ovJen de prinselyke box Geksche- btïonJfTA'" Van d' ande""- h""m "Iuh "okLJeln

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 5