DE TWEE WEZEN", KAN
DAT NOG IN 1968?
Gerechtshof:
geen bigamie
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Patrick McGoohan
„geen tv meer*
Over smartlappen gesproken
WK/IKORfilm over
echtscheidingen
EDERLANDER IN
AUSTRALIË
KRIJGT 2 TON
ÜECTIE VOOR
BELGIË'S TV
elke tijd
is tijd
voor
VAN
NELLE
thee
r ik MÉ0 ÉR ?0'fi 5P/JT
v/flrJ...lKWfl5 6ÈfieÉ£1'0É
j^WtOÉR^Zié J6.0Uti.l6
A KUMrtéri WÏI55^Mi6fJ
3 $H»U*W)<W vJ0R06fJ
fêv 6f4 IK....
6fM uuRurrea Mner
vooaotioeo. \j*n oe me<M-
zeecwo.
VARA vindt dat
het tijd wordt
(Van onze radio- en tv-redactie)
chard (ooit een glansrol van de grote
Louis Bouwmeester) die zijn manke
en dus betere broer treitert, de nare
moeder, die de blinde Louisa bij al
lerlei ontij de straat op jaagt om te
zingen en te bedelen, daar zijn ook
de sjieke graaf en gravin De Li-
nières, een baron en zijn neef. Kor
tom, de hele scala van tegenstellin
gen tussen rijk en arm. gelukkig en
ellendig wordt van stal gehaald, zo
als destijds te doen gebruikelijk, om
maar die schrijnende zwart-wit-teke-
ning te bereiken, waarin de gevoe
lens van het argeloze publiek ten
prooi raken aan heftige emoties en
stringent parij kiezen.
Fijne kreten
Normaal was het ook. wanneer in
die tijd het schouwburgpubliek har
telijk meeleefde in de lotgevallen van
de personen achter het voetlicht en
van dat meeleven oprecht en luid
ruchtig kennis gaf. Boze kreten uit
de zaal (of de tent) stimuleerde de
spelers, er hun onmogelijke volzin
nen nog beter uit te brengen en hun
theatrale gebaren nog breder te ma
ken.
Neen. realiteit in gebeurtenissen,
taal noch mime zocht men honderd
jaar geleden bij het toneel. Emoties,
karakteruitbeelding in uitgesproken
goed en kwaad, daarom ging het.
Aan het slot van het spel diende dan
dit goed over dat kwaad te zegevie
ren. maar liefst pas na lange tijd en
veel wanhoop.
Aan al deze voorwaarden voldoet
het drama „De twee wezen" uitste
kend. Men kan het stuk daaro'm be
kijken als buitennissigheid, iets uit
de oude doos, uit een andere wereld
welhaast. Wat dat betreft houdt het
precies zo zijn waarde als de
slapsticks uit de tijd van de stomme
film.
Maar.... kan men zo'n draak nu ook
nog in ernst het kijkpubliek van 1968
voorzetten.
Gebroken harten
Misschien ziet de VARA. die in
1962 deze opvoering al met min of
meer badinerende aankondiging uit
zond, en er nu zoals zij zegt
„schaamteloos en herhaling van aan
durft, omdat het weer eens tijd
wordt voor een oude draak", het wel
juist. Er bestaat nl..een zeer groot
kijkpubliek, dat openlijk of stiekum
erg veel houdt van zo'n ouderwets
melodrama. We moeten het kij-
kersdeel dat er afkerig van is, zeker
niet overschatten.
Het is immers verbluffend, hoeveel
mensen in ons land nog dwepen met
de smartlap, met de overdreven lied
jes van om hun moeder treurende
jongetjes, van gebroken harten met
witte of rode rozen omgeven en van
meisjes, die sterven op het graf van
hun geliefden. Zij allemaal zullen
vanavond smullen van „De Twee we
zen."
We hebben zo'n idee. dat de uitzen
ding een verrassend hoog kijkcijfer
haalt, want 1962 is alweer een hele
tijd geleden: de een is het stuk ver
geten en de ander was toen nog geen
kijker.
Heel serieus
Laten we eens eerlijk durven zijn:
de goedkope romantiek doet niet on
der voor die uit diverse geliefde fa
milieseries, de nonsens benadert die
van de opgevoerde spionageverhalen,
i het dik-aangezette drama vinden we
volop terug in de cowboystrips en de
opgeblazen zinnen van gangbare
smartliedjes. Er is niet zo bijzonder
veel veranderd in de smaak van „het
publiek", want men diene vooral niet
te vergeten, dat er honderd jaar gele
den ook fel-critiserende jongeren wa
ren die het allemaal beter wisten,
evenals highbrows, die neerzagen op
de volkskunst.
„De twee wezen" dient vanavond
voor twee categorieën kijkers; de
smartlapliefhebbers en degenen, die
er de curiositeit aan afzien. Dat kan,
want de VARA geeft er onder regie
van Willy van Hemert en met beste
acteurs en actrices een volkomen se
rieuze voorstelling van.
Wilt u wat anders, dan staat er bij
de KRO op Ned. 2 circus en folklore,
een goed concert en een (onmoge
lijk) Hitchcockverhaal voor u klaar.
ROME Het Romeinse ge
rechtshof heeft gisteren na een pro
ces van vijf jaar uitgesproken dat de
33-jarige Italiaanse filmster Sophia
Loren en haar echtgenoot, de film
producent Carlo Ponti, niet schuldig
zijn aan bigamie.
Carlo Ponti leeft gescheiden van
zijn eerste vrouw, maar hij is vol
gens de wet nog steeds met haar
gehuwd, omdat echtscheiding in Ita
lië niet mogelijk is. Een Italiaanse
rechtbank had eerder uitgesproken,
dat Sophia en Cario wèl bigamie
pleegden.
Dienstauto
rijdt nog...
DEN HAAG Bij de Tweede
Kamer is een wetsontwerp inge
diend, waarbij wordt- voorgesteld
de begroting-1967 van het mi
nisterie van algemene zaken met
19.000 gulden te verminderen.
Dit is onder meer mogelijk ge
worden. omdat een dienstauto
nog niet behoefde te worden ver
vangen, zo deelt premier De Jong
in zijn toelichting mee.
Daarentegen moest de post re
presentatiekosten met 9.000 gul
den worden verhoogd....
Manitas de Plata die zichzelf zigeuner gitarist noemt,
is een Fransman en heet Ricardo Ballardo: zijn arties
tennaam betekent „handjes van zilver". Zijn inderdaad
zigeunerachtig uiterlijk rechtvaardigt de oosterse sfeer
waarin hij zich graag hult.
Door zijn grandioos optreden op het Grand Gala du
Disque heeft hij zich in ons land ook veel roem ver
worven en daarom zal het een genoegen zijn, hem van
avond in een gefilmd optreden terug te zien.
Manitas speelde voor deze opname in het openlucht
theater van Avignon. Zijn geliefd genre is flamenco en
jazz, waardoor zijn uitvoeringen van klassieke muziek
worden beïnvloed. Hij geniet wereldbekendheid, ook
door zijn platen en is op het ogenblik vooral in Amerika
uitermate populair. In zijn vaderland is Picasso een van
zijn grote bewonderaars.
Ned. 1 VARA
7.06 uur documentaire over Albanië.
8.2010.30 uur toneelspel „De twee wezen".
Ned. 2 KRO
7.25 uur spelletje „Wat doe ik voor de kost?"
8.20 uur openluchtcircus.
8.45 uur reportage folkloristisch festival.
9.05 uur Concertgebouworkest speelt onder leiding van
Bernard Haitink 3 delen uit de symfonie
„Roméo et Juliette" van Berlioz.
9.45 uur Hitchcockfilm „De aardige serveerster".
Hilversum I AVRO
7.35 uur journalisten praten na over Uppsala. (IKOR).
8.05 uur Radio Kamerorkest speelt.
8.50 uur hoorspel „Het eenzame hart", over de com
ponist Tsjaikowski.
10.10 uur Tsjechische amusementsmuziek uit Rotter
dam.
AFTERNOON
BUILTJES
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Patrick McGoo
han, die wij tegenwoordig als detecti
ve en als „gevangene" op ons scherm
zien, heeft zich boos en verbitterd
teruggetrokken uit de televisiewe
reld. Hij is diep teleurgesteld over
liet ontijdig einde van zijn serie
„De gevangene" en verwijt de kijkers
in Engeland, dat zij zijn „boodschap"
niet hebben verstaan.
Zoals U weet, schrijft en regisseert
McGoohan zijn series zelf en speelt
er dan ook nog de hoofdrol in. „De
gevangene" vond hij zelf heel mooi:
de boodschap ervan is, dat de mens
een gevangene is van de samenleving
en altijd zijn hoofd stoot als hij zich
daaruit wil bevrijden.
Het Britse publiek heeft dit niet
gesnapt (U wel?) en liet na een niet
te groot aantal afleveringen weten,
dat het er genoeg van had. De kijk
dichtheid liep nl. hard achteruit.
Daarom kreeg McGoohan de medede
ling, dat hij er maar een slot aan
moest breien.
Hij deed dit en heeft zich nu met
zijn vrouw en drie dochters verstopt
in Zwitserland, waar hij zich aan het
schrijven van boeken wil wijden.
Voor hem voorlopig geen televisie
meer.
Hilversum II NCRV
I 8.10 uur Landlopen op Wester-Schouwen, amuse
mentsprogramma.
9.55 uur orgelconcert uit Bolsward: improvisaties.
11.00 uur „Hallo Europa", verbinding met Tsjechoslo-
wakije.
Het huis van oma. dat voor hem na Joggies dood nog
steeds leeg en kil bleef, ontvluchtte hij zoveel hij kon. Vaker
en vaker werd zijn pleisterplaats het huisje van de oude
mensen, achter de strandweg. Of oud... zo oud waren de
zendeling en zijn vrouw nog niet eens, hun leven in warme
landen had hun jaren als verdubbeld. Bongerdsma zelf was
vierenzestig, zijn vrouw achtenvijftig jaren oud.
Op een vroege herfstavond dwaalde Freek vanzelf weer
naar zijn toevluchtsoord.
Een straffe zeewind blies door de stille straten.
Onze tijd zit er alweer op, volgende week moeten wij
vertrekken, zei Bongerdsma na de begroeting zonder verdere
inleiding.
Overrompeld keek Freek hem aan.
De zendeling knikte rustig, terwijl hij zijn pijp stopte.
Mevrouw, op zachte voeten, ging naar haar theetafel.
Moet u... vertrekken? Terug naar uw post..?
De zendeling glimlachte om de grote schrikogen van zijn
jonge vriend.
Het werk roept mijn jorvgen, daarom mogen wij ook
niet treuren. Alleen vonden wij het beter het jou niet eerder
te vertellen.
Mevrouw zette de theekoppen voor de beide mannen neer.
Chinese, keizerlijke thee, proef ze met aandacht.
Zij tikte Freek vriendelijk op zijn arm: haar ogen zagen
zijn ontreddering en werden meewarig. Zij had deze reactie
op hun heengaan blijkbaar verwacht en gevreesd.
Een sigaar? bood Bongerdsma gewoon aan, en presen
teerde.
Freek schudde het hoofd. Dank u, ik rook nooit sigaren.
Zijn stem klonk mat
Ach, dat is waar ook, die voortreffelijke gewoonte van
Jou, prees de zendeling, ik lust ze weieens al te graag, hè
vrouwtje, een lelijk aanwendsel, denk ik maar. En als ik bij
onze lieve Heer kom kan ik niet anders aanvoeren om mij te
verontschuldigen, dan dat ik het als hemeling werkelijk
laten zal.
Zijn opgewektheid en lust tot grappen maken, kwetste
Freek.
Ik begrijp niet, hoe u zo vrolijk kunt zijn.
Zijn stem klonk licht geërgerd, zelfs ietwat misprijzend.
Bongerdsma en zijn vrouw keken elkander aan.
Gelukkig zijn achten wij onze plicht zei de zendeling
en zijn stem klonk helder, en waarom zou ik ongelukkig
zijn als mijn taak mij weer roept?
Wij vonden dit verlof heerlijk, maar wij zijn ook weer
blij te kunnen gaan.
Mevrouw sprak zacht en dromerig.
Wij vergeten deze tijd nooit, Freek, dank zij jou vooral,
jij was voor ons als een zoon. Zo zullen wij ook aan je
blijven denken.
Freek keek haar aan, hij voelde zich onzegbaar beklemd
worden.
Kan ik niet met u mee? Ik kan u niet missen, nog niet
missen.. Impulsief stootte hij het verzoek eruit, zag de zen
deling op zich toekomen, voelde diens handen rustig en
zwaar op zijn schouders.
Je kunt ons wèl missen, Freek, dat lijkt nu maar zo. Dat
wat je van ons niet kunt missen, heb je altijd bij je. Onze
genegenheid verlies je immers nooit
Dus u wilt mij niet...?
Bongerdsma schudde bedachtzaam het grijze hoofd. Nee,
ik wi'l je niet. Dit is niet jouw bestemming, vóór jou is er
een andere weg uitgestippeld.
Freek boog het hoofd Hoe weet u dat? Dit is mijn weg
niet, en dat is mijn weg niet, wat is dan wel tmijn weg, mijn
taak, mijn bestemming? Kleine nietige zaakjes uitpluizen,
hulp verlenen, waar die niet eens nodig is, ja, zelfs vaak niet
in het belang van de cliënt, als jurist?
Er klonk opstandigheid in zijn stem. Bongerdsma's handep
lagen zwaar op de schouders van de jongere.
Als ik een profeet was, zou ik je hierop wellicht
kunnen antwoorden, nu moet je het met jezelf uitvechten.
Freek hief het hoofd op, keek zoekend in de heldere ogen
van de zendeling.
Nooit had Bongerdsma zich bemoeid met zijn doen en laten,
nooit zijn overtuiging willen herzien, alleen beschouwde hij
de zijne als vanzelfsprekend.
Hoort het ook niet tot uw taak mij te bekeren? Kunt u
mij zomaar loslaten?
De jonge stem had een klank van spot en bitterheid, die
de oudere mensen niet ontging. Trok de jongen het zich zo
aan, dat zij weer gingen?
(Wordt vervolgd)
Lappie Loep en het verdwenen standbeeld
69. In Meeuwenoord was het opeens een drukte \an
belang, toen men van het massabezoek hoorde, ledereen
was benieuwd wat de verrassing zou zijn. Men stelde grote
tafels op en het ontvangstcomilé werd bij elkaar getrom
meld door des burgemeesters secretaris Williams (kennen
jullie hem nog?) En net, toen alles in gereedheid gebracht
was, arriveerde de stoet op het marktplein van Meeuwen
oord. De muziek zweeg toen de burgemeester het podium
besteeg. Iedereen werd stil. De burgemeester keek rond
en kuchte: „Burgers, u bent welkom in onze stad. Wat
brengt u ons voor verrassing?" Na deze woorden kwamen
Jonas en Lappie uit de menigte te voorschijn. Jonas hield
het beeldje omhoog en sprak: „Burgemeester, ik hoop dat
we u ditmaal wel kunnen verrassen met onze vondst".
Het verhaal, dat toen volgde over de manier, waarop Jonas
het beeld teruggevonden had ging alle fantastische perken
te buiten. Iedereen was met stomheid geslagen. De be
volking van Meeuwenoord over de moed van Jonas en de
anderen over zijn opschepperij.
VJZ.U<7
OP5CHiÊf6J' 9o€i6
HaP.0flfl5Mfl0R
RADIO
VV\\VO\l>
Hilversum I 402 m. AVRO
Nieuws. 18.16 Radlojour-
aal. 18.30 Amateurs muslce-
Harmonie Orkest
taatsmljnen D.S.M. 19.00
ïesproken brief. 19.05 Jazz
pectrum. 19.30 Nieuws. IKOR:
9.35 Uppsala "68: Journalistle-
e gesprekken. AVRO: 20.05
itereo: Radio Kamerorkest en
Ciein Omroepkoor. 20.50 Het
enzame hart. hoorspel. 22.10
.ieht muziekprogramma. 22.30
lieuws. 22.40 Radiojournaal.
2.55 Festival van Bergen
Noorwegen): Pianorecital.
3.55 - 24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. NCRV
8.30 Nieuws en weerpraatle.
8.46 Actualiteiten. 19.00 Lichte
xammofoonrnuziek. 19.15 Mu-
iek van het Leger des Hells
gr.). 19.30 Stereo: Moderne
[rammofoonmuzick. 20.00 In-
ernationale oriëntatie in kerk,
ending en oekumene. 20.10
.andlopen: licht regionaal pro-
[ramma. 21.55 Nationaal Orgel-
Improvisatie Concours 1968.
_.25 Boekbespreking. 22.30
üieuws. 22.40 Avondoverden-
ting. 22.50 Stereo: Licht
:rumentaal trio. 23.00 Pro
gramma uit Tsjecho-Slowa-
klje. 23.55-24.00 Nieuws.
TELEVISIE
VANAVOND
Nederland I NTS: 18.50 Ba
rend de Beer. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19,03 Reclame. VARA:
19.05 Albanië. documentaire
film. 19.46 Gitaarmuziek.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 journaal. STER: 20.16 Re
clame. VARA: 20.20 De twee
wezen. TV-spel. (herh.) NTS:
22.30-22.35 Journaal.
Nederland II: NTS: is "J3 Ba
rend de Beer. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 Van gewest tot gewest.
19.25 Wat doe Ik voor de kost.
Quiz. 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. KRO: 20.20 In
kleur: Openllchtclrcus. 20.45 In
kleur: Parade der Nationali
teiten: filmreporlage. 21.05 Het
Concertgebouworkest: frag
menten uit Romeo et Juliette.
21.45 De aardige Serveerster.
Hitchcock-film. KRO/RKK:
22.10 Crisis onder de religieu
zen: De Monniken, gesprek
ken. NTS: 22.40—22.45 Jour
naal.
BELGIë
Nederlands procr. kanalen 2
en 10: 18.55 Zandmannetje
19.00 Tienerklanken. 19.30
Raadselachtig Amerika 19.55
Mededelingen. 20.00 Journaal.
20.25 Peyton Place, tv-feuill.
(13). 20.50 Ten huize van prof.
Hans van Werveke. historicus.
21.40 Canteuropa (I): reizende
show. 22.20 Fragm. uit de
nwste films. 22.55 Journaal.
MORGEIN'
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muziek. (8 30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Operaconcert (gr).
(9.35-9.40 Waterstanden).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 Nieuws). 11.55
Beursberichten. NRU: 12.00
Blik op de wéreld: informatief
Brogramma over ontwlkke-
ngshulp. 12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw. 12.29
Voor de landbouw. NRU: 12.39
Stereo: Licht instrumentaal
ensemble. 12.49 Recht en
slecht, praatje. 13.00 Nieuws.
VARA: 13.11 Actualiteiten.
13.20 Stereo: Pianorecital. 13.30
Stereo: Moderne kamermu
ziek. 14.00 Wikken en wegen:
consumentenrubriek. 14.10 Ste
reo: Lichte orkestmuziek (gr).
NRU: 14.30 De twee Europa's,
lezing. 15.00 Nederlandse
volksverhalen en volksgebrui
ken 15 30 Internationale com
petitie voor amateurkoren.
VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02
Voor thuiszittenden. 16.45 -
Eerste Btennale der Belgische
Muziek: Kamerorkest van Bel
gië en solisten. 17.40 Informa
tie: achtergronden en com
mentaar.
Hilversum II. 298 m. KRO:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke en n
derne grammofoonmuziek (7.30
Nieuws: 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging.) 8.00 Nieuws. 8.11
Voor de kinderen. 8.30 Nieuws.
8.32 VakantletlDs. 8.45 Voor de
hulsvrouw. 9.40 Zoekend gelo
ven. 10.00 Stereo: Klassiek pla-
tenprogramma. 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen. 12.00 Gevarieerd
t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws: 12.41 Actualiteiten.
13.00 Raden maar...) 14.00 De
moord op de woonboot,
hoorspel (dl. 2). 14.50 Grammo
foonmuziek. TROS: 15.00 Po-
Ïulalr-klassieke muziek (gr.).
5.30 De mythe, radio-essay,
(dl. II. De mens.) 16.00 Nieuws.
16.02 Actualiteiten. 16.07 Ste
reo: Lichte grammofoonmu
ziek. 16.30 Tlener-popshow.
17.20 Sportkompas. 17.50 Actua
liteiten. NCRV: 18.00 Kerkor
gelconcert.
Hilversum III. 249 m. en
FM-kanalen. VARA:
Nieuws. 9.02 Kllnk-klaar. zon
der nonsens. (10.00 Nieuws.)
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Mi
cronotities. VPRO: 12.00
Nieuws. 12,03 AGent 000. 13.00
Nieuws. 13.03 Hans Kemna.
13.30 Gevarieerd platenpro-
gramma. TROS: 14.00 Nieuws.
14.03 Actualiteiten. 14.12 Licht
platenprogramma. AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Radiojournaal.
DONOPROAG 55 JUll '858
1 erhoorde klachten
(Van onze radio- en tv-redactie)
ÏILVERSUM CVK en IKOR
len via de televisie (Ned. 2) op
iderdag 8 augustus a.s. aandacht
iteden aan het echtschei-
igsvraagstuk. Zij doen dat door het
tonen van een film uit de Engelse
„Wicker's World", genoemd
r de samensteller Alan Wicker.
RISBANE De 54-jarige Nedcr-
dse immigrant Jan Dirk Wilschut,
als laborant werkzaam was aan
universiteit van Queensland, heeft
teren een schadevergoeding van
m tweehonderdduizend gulden
gewezen gekregen.
Iet geding was aanhangig gemaakt
en de uit Hongarije afkomstige
ink Saebar, die in de voorstad
irwood van Brisbane tijdens een
ènruzie om een hek de echtgenote
de heer Wilschut doodschoot en
laborant zelf met een kogel in de
zodanig verwondde dat hij voor
leven verlamd blijft.
)e heer Wilschut verblijft sinds de
ietpartij in april 1966 in een zie-
ïhuis. Saebar werd indertijd tot
slange gevangenisstraf veroor-
ld.
Deze journalist houdt zich in een
eigen rubriek bezig met intermense
lijke verhoudingen en sociale proble
men. In de film „Wreed zijn om vrij
te worden" wordt gesteld, dat
echtscheiding niet meer iets is „dat
alleen anderen kan overkomen",
maar toch in veler ogen een grillige
luxe voor rijke mensen betekent.
Dit vindt zijn oorzaak in het feit
dat echtscheidingen van personen die
in de publiciteit staan, dikwijls duch
tig worden uitgemeten: hun huwe
lijksongeluk wordt dan gemeengoed.
In de film komen zes mensen aan
het woord, die met teveel publiciteit
omtrent hun huwelijk (al dan niet
positief) werden geconfronteerd. Hun
ervaringen leiden, aldus melden ons
CVK en IKOR. niet tot een modieus
verhaal, maar tot authentieke, door
zelfonderzoek gelouterde menselijke
overwegingen.
In het middelpunt staan de huwe
lijken van twee in Engeland bekende
vrouwen: de romanschrijfster Jane
Howard en het fotomodel Sandra
Paul, die op 18-jarige leeftijd trouw
de met Robin Douglas-Home, neef
van de vroegere Britse mi
nister-president.
De conclusie welke Wicker uit hun
mededelingen trekt is: ..Bij elk
afscheid is iemand egoïstisch, bij elke
miserabele echtscheiding is er één, die
een nieuw huwelijk en wat men ge
luk noemt tegemoet gaat. en één. die
alleen wordt achtergelaten".
(Van onze radio- en tv-redactie)
IRUSSEL De Belgische pers. in
e spreektrompet van de kijkers,
Ft niet tevergeefs felle klachten
it over het achterblijven van de
(stelevisie in het kleurenvertoon.
minister voor Nederlandse cul-
r, prof. dr. Frans van Mechelen,
ft in het parlement verklaard dat
tv een flinke injectie moet heb-
lij verklaarde zich tegenstander
het voornemen van de nieuwe
sring om de kwestie van de kleu-
televisie nog een paar jaren in de
ast te zetten wegens gebrek aan
Wij hebben zo spoedig mogelijk
urentelevisie nodig", zei de be-
dsman, „en er moet meer zendtijd
chikbaar komen".
ij realiseerde zich wel dat deze
ïsen alleen met zeer veel geld
inen worden gehonoreerd, maar
moet dan niet uit de schatkist
len.
r blijven'twee andere mogelijkhe-
over: drastische verhoging van
kijkgeld of invoering van tele-
ereclame zoals dat ook in Neder-
3 en Duitsland geschiedt. De vori-
regeringen hebben kijkgeldverho-
niet haalbaar geacht en reclame
itrekt afgewezen, maar het ziet er
r uit dat er onder leiding van
if. Van Mechelen nu toch iets gaat
euren.
Ie gedachte dat. België vijf jaren
teraan zou komen met invoering
kleurentelevisie, ook al zitten de
cers er niet op te wachten, zint de
lister niet
HILVERSUM Wie zal er
vanavond ruim twee uur ge
makkelijk bij gaan zitten om te
kijken naar de smartlap, die
in 1913 al bij ,,de oude draken"
werd gerekend, het eens zo be
roemde melodrama ,,De twee
wezen"?
Bijna honderd jaar geleden
verwiervën de Franse auteurs
Philippe d'Ennery en Eugène
Cormon er hun wereldfaam
mee. Om precies te zijn: deze
oorspronkelijk als aanklacht
tegen het uitbuiten en vertrap
pen van armen en ongelukki-
gen bedoelde toneelcreatie
ging op 29 januari 1874 in Pa
rijs in première en werd direct
een daverend succes.
Het was nog in de tijd dat men
van het toneel geen realiteit ver
wachtte, maar dik-aangezet drama of
overtrokken komedie, alles vol on
waarschijnlijkheden, fabelachtig toe
val en originele situaties, waarom
men huilen dan wel lachen kon.
Schuimpudding
Nu. bij „De twee wezen" viel niet
te lachen, wel te huilen. En dat was
prijs bij elke voorstelling. Hoe ver
rukkelijk kon men meeleven met het
tragische lot van de in de eerste actie
al zielig-besneeuwde, verdwaalde
weesjes: de lieftallige Henriëtte en
de arme blinde Louise. Zij worden
wreed gescheiden en vallen prompt in
verkeerde handen, en dan wordt er
een geweldige schuimpudding van
goed en slecht opgeklopt.
Daar is de louche, luie Jacques Fro-