Pleidooi in Assemblee voor
open Avondmaalstafel
upKal:
Zendingsrapport zal nog
worden bijgeschaafd
U'
Rassen-rapport v<
dubbelzinnighedei
VOEDSELVLUCHTEN
NAAR BIAFRA
Oe Thant biedt hulp
aan voor Biafra
Een woord voor vandaag
De Doop erkennen 9 Eredienst in crisis
Uw probleem
is het
onze....
Plan paus voor
Jeruzalem
Assemblee luistert niet naar jongeren
Waarom weesjes
toegewezen
aan
echtp
aar
PROF. DE RIJ
NAAR AALSME
van deze glanzende onder
zettertjes (met tijh Indisch motief) in etu
voor ieder die nu n nieuwe
abonnee opgeeft!
KU
DINSDAG 16 JULI I
„Gij zult als God zijn" Genesis 3:5). De duivel wist wel,
waarmee hij hij de mens aan moest komen. Als God zijn
misschien moeten we vertalen: als goden zijn is een ver
langen, zo oud als de mensheid.
In onze tijd zien we iets, dat er op lijkt, dat dit verlangen
vervuld wordt: ruimtevaart, harttransplantaties, H-bommen.
Oude goden als Moloch en Beëlzebub zijn kleine jongens,
vergeleken bij de mens van nu.
Toch geloof ik niet, dat deze dingen voor Adam en Eva
gesteld al, dat zij ze hadden kunnen voorzien werkelijke
verzoekingen zouden zijn geweest. De slang zegt: „Gij zult
als God zijn, kennende goed en kwaad." De werkelijke ver
zoeking was en is heerszucht, bemoeizucht, vast willen stellen
wat goed is, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de ander,
de medemens en zo op Gods stoel willen gaan zitten.
Dat is de verzoeking voor politici, sociale hervormers, socio
logen. Onze blauwdrukken voor „het Jaar 2000" zijn zo rede
lijk, zo ten bate van het algemeen welzijn, in het belang van
een comfortabel, prettig, zorgeloos leven van de wieg tot het
graf of van de reageerbuis tot het crematorium.
Gij zult als God zijn, kennende goed en kwaad. Maar de on
rustige vraag kwelt ons, als wij onszelf als goden gemaakt
hebben: wat als er een God is?
Wij lezen vandaag: 1 Korinthiërs 6 111.
(door Jan J. van Capelleveen)
UPPSALA De verkondiging
van het Woord van God
is essentieel voor de eredienst.
In weerwil van de grote invloed
van de Oosterse orthodoxie,
maar ook dank zij haar, komt
de Wereldraad van Kerken tot
deze uitspraak in een rapport
over de eredienst.
Het was de eerste maal dat
de Assemblee zich bezon op de
vragen rond de eredienst in
een tijdperk van verwereldlij
king.
Een opmerkelijk feit is dat het
rapport aandringt op een open
Brieven die niet xljn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband slaan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Wat is zeer globaal het
-•.emiddelde salaris van (zie onder
bij antwoord).
Antwoord: Het maxitnumsalaris
an een adjudant der rijkspolitie
1466 per maand plus kledinggeld
en toelage voor onregelmatige
diensten. adjunct-commies 941,
commies 1175, hoofdcommies 1577,
referendaris 2108, tweede klasse
'1776, administrateur ƒ2457. hoofd
f 2960, secretaris-generaal per jaar
ƒ60.000, staatssecretaris ƒ80.000, mi
nister plm. 100.000.
Opmerking van lezer: Als aanvul
ling op uw antwoord beveiliging
van een wasautomaat tegen onder
stroom staan het volgende: bij een
volgens de voorschriften aangelegde
:ardleiding, en een door de Kema
oedgekeurde mpobinp kan toch het
olgende gebeuren: in motor, scha-
:elaar, kabel of stekker kan een iso-
atiefout ontstaan en dan kan de
machine onder spanning komen.
Is de aarding in orde. dan gaat
een zo grote stroom naar de aarde
dat direkt de zekeringstop springt
en de leiding uitgeschakeld is. De
narding zelf kan echter geheel of
edeeltelijk onderbroken zijn, door
ireuk in aardader van
ansluitsnoer, of door hoge over-
•angsweerstand tussen stopcontact
n stekker of andere oorzaken. In
lat geval blijft de machine onder
gevaarlijke spanning.
Voor grotere veiligheid maakt
men soms twee aardaders in de toe-
.'oerkabel, ook wel een enkele losse
iarddraad tussen machine en aard-
lem. Ook isoleert men soms de rao-
oren dubbel. Men kan ook een
ardfoutschakelaar plaatsen doch de
'1 gehele toepassing daarvan is nog
"tiet geheel rond, wegens enige hier-
an verbonden nadelen. Raakt de
ansluitkabel, aangesloten op 220
olt, defect, dan is ook een ongeluk
logelijk.
Geheel veilig werken kan men al-
oen bij een spanning van 42 volt,
oals voorgeschreven is voor werk-
namheden in stalen tanks, stoomke-
els, enz., maar bij wascombinaties
ou men dan met zwaardere elek-
rische apparatuur moeten werken
en dit zou te duur worden. Ook kan
men een veiligheidstransformator
met gescheiden wikkelingen 220/220
volt gebruiken, maar deze is duur
en vindt weinig toepassing.
Assemblee vraagt elf miljoen
(door Jan J. van Capelleveen)
UPPSALA De vierde as
semblee van de Wereldraad van
Kerken heeft gisteren met alge
mene stemmen het plan goedge
keurd om de leden-kerken op
nieuw om elf miljoen gulden te
vragen voor de leniging van de
nood in Biafra. Het voorstel
vond echter pas genade in de
ogen van de Nigeriaanse delega
tie, toen het woord Biafra was
geschrapt.
Juist omdat iedereen de noodzaak
van dit voorstel inzag, onderging de
assemblee het als bijzonder pijnlijk
dat dr. Bola Ige, lid van het Nigeri
aanse kabinet, er toch op stond om te
spreken.
Hij had er bezwaar tegen, dat de
Wereldraad bij zijn hulpverlening
aan Biafra de Nigeriaanse raad van
kerken passeerde en direct contact
heeft opgenomen met de kerken in
Biafra zelf. Hij vond het voor Nige
ria onaanvaardbaar, dat gezegd werd
dat de hulpverlening zou geschieden
via het Spaanse eiland Fernando
Poo voor de Afrikaanse kust. Die
hulpverlening kon direct geschieden
via Lagos, zei hij.
Hij vergat daarbij echter, dat de
Biafranen hulp weigeren, die via La
gos komt, omdat zij de Nigeriaanse
regering ervan beschuldigen voedsel
voor de stervenden vergiftigd te heb
ben.
De assemblee hechtte meer waarde
aan hulpverlening dan aan woorden
en was volkomen gewillig iedere zin
te wijzigen, als het plan maar kon
worden uitgevoerd. Volgens de uit
eindelijke resolutie zien de hulporga
nisaties als hun taak, dat niet alleen
voedsel gebracht wordt naar gebie
den waar hongersnood heerst, maar
ook opdat het lijden van mensen niet
politiek zal worden uitgebuit door
beide kanten, Nigeria en Biafra.
In de geamendeerde resolutie
wordt niet meer gesproken over het
BEIROET Volgens het Libanese
blad „Al Nahar" heeft de paus de
steun van leiders van andere
godsdiensten gevraagd, om te komen
tot internationalisering van Jeruza
lem.
Het plan van de paus zou gericht
zijn op een regering door christelijke,
joodse en islamitische leiders over de
heilige plaatsen, die Israël verleden
jaar veroverd heeft
eiland Fernando Poo, maar het is on
getwijfeld de bedoeling dat het
voedsel met vliegtuigen vanaf dat ei
land naar Biafra vervoerd zal wor
den.
Tevens willen de hulporganisaties
proberen om naast de luchtbrug ook
voedselwegen aan te leggen over
land door de vijandelijke linies, als
ze daarvoor tenminste toestemming
krijgen. De Wereldraad zal samen
werken met Caritas intemationalis
on het internationale Rode Kruis.
Beschuldiging
kost kerk
30.000 dollar
NEW YORK Een kerk in Akron
(Ohio) moet een verbolgen echtgenoot
dertigduizend dollar schadevergoe
ding betalen.
De kerk was er volgens hem oor
zaak van, dat de toegenegenheid vap
zijn tweede vrouw voor hem was
verminderd. De vrouw had zich na
melijk door de dominee laten over
tuigen, dat haar huwelijk overspel
was, omdat de man op niet-bijbelse
gronden van zijn eerste vrouw
gescheiden was. De rechtbank stelde
de man in het gelijk.
avondmaalstafel. „Maar ver
kondiging", zo wordt ook ge
zegd, behoeft niet altijd de
vorm van een preek te hebben.
Naast de preek moeten andere
vormen mogelijk worden."
De volgende suggesties worden ge
daan:
1. de gemeente kan betrokken wor
den bij het maken van een preek en
ook reageren na afloop;
2. andere vormen zijn mogelijk zo
als de dialoog, toneel en de visuele
kunst.
DOOP
Het rapport spreekt ook over de
doop. De kerken worden met nadruk
opgeroepen om elkanders doop ten
volle te erkennen. Tevens moeten zij
met elkaar in gesprek komen opdat
alle kerken ondanks hun verschei
denheid toch allemaal de grondvor
men van een gezamenlijke dooplitur
gie zullen aanvaarden.
Waar mogelijk, zo wordt ook ge
zegd, moet de doop geschieden in het
midden van de gemeente. Bovendien
moeten de kerken zich afvragen of
zij zonder meer „alles moeten dopen
wat zich in het doophuis aanmeldt".
Ten opzichte van het Avondmaal
worden de kerken verzocht zich se
rieus af te vragen of zij niet moeten
terugkeren tot de gewoonte van de
eerste gemeenten om iedere zondag
BISSCHOP NIKODIM
Aanvallen op
sectie vijf
(door Jan J. van Capelle
veen)
UPPSALA Er werden
gisteravond nogal wat aanvallen
gedaan op het werk van sectie
vijf, die een rapport opstelde
over de eredienst. Prof. dr. W.
Niesel wilde meer nadruk leggen
op de prediking van het Woord
in de Avondmaalsdienst, de Rus
Nikodim wilde wat typisch
Oosters-orthodoxe aanvullingen,
maar toen de Assemblee de kans
kreeg om het stuk terug te zen
den naar de commissie van ont
werp, weigerde de grote meer
derheid.
Een dergelijke motie werd ver
worpen en een motie om het ont
werp naar hoofdinhoud aan te
nemen werd met onverwacht
grote meerderheid aangenomen.
Dat betekent niet dat iedereen
achter de gehele inhoud staat
Wel geloofde men dat dit onge
veer het beste is wat men kon
bereiken in een Assemblee van
Quakers en hun predikant-loze
diensten tot de strakke liturgen
van de Oosterse orthodoxie.
Daarbij moe La zij ook de vraag be
trekken of er geen nieuwe vormen
van Avondmaalsviering mogelijk
zijn.
DEELNEMEN
Het rapport dringt er op aan dat
alle christenen die in een Avond
maalsdienst aanwezig zijn, ook wer
kelijk kunnen deelnemen aan dat
Avondmaal. Bovendien moet iedere
kerk die bij de Wereldraad is aan
gesloten zich afvragen of de eisen die
zij op het ogenblik stelt voor toegang
tot de Avondmaalstafel wel juist zijn,
daarbij uitgaande van het gebed van
Christus voor de eenheid en zijn ge
bod om tot verzoening te komen.
Voor het rapport spreekt over
Woordverkondiging, Doop en Avond
maal wordt eerst uitvoerig Ingegaan
op de secularisatie die het kenmerk
is van onze tijd. Deze „verwereldlij
king" kan, zo wordt opgemerkt, zo
wel positief als negatief geïnterpre
teerd worden.
POSITIEF
Positief verstaan, weigert de mens
enig gezag en enige structuur in de
schepping te absoluteren. Negatief
verstaan beperkt de mens zich alleen
tot dat wat hij kan zien, aanraken en
(door Jan J. van Capelleven)
LONDEN/LAGOS In Nia
mey, Niger, zijn gisteren zes
staatshoofden van Afrikaanse
landen bijeengekomen, om de
oorlog tussen Nigeria en Biafra
te bespreken. Waarnemers ver
wachten, dat deze landen, die lid
zijn van een speciale commissie
van de Organisatie voor Afri
kaanse Eenheid, een beroep zul
len doen op Nigeria het vuren
te staken, zonder vooraf aan
Biafra voorwaarden te stellen.
Men neemt aan dat de Nigeriaanse
leider Gowoti de conferentie zal
toespreken. Verschillende delegaties
zouden er op aangedrongen hebben
ook een officiële vertegenwoordiger
van Biafra toe te laten.
Secretaris-generaal Oe Thant heeft
gisteren aangeboden een VN-afge-
vaardigde naar Nigeria te zenden, om
met het federale bewind te spreken
over het zenden van voedsel naar de
hongerende bevolking van Biafra.
Voedselvergiftiging
Verwacht wordt dat de direkteur
van het Unicef kinderfonds, Henri
Laboqisse, vandaag o' morgen al
naar Lagos zal vertrekken. Thant
heeft 4 Afrikaanse landen, die Bia
fra hebben erkend, verzocht kon takt
hierover op te nemen met de Bia-
fraanse leiders.
Dezen hebben inmiddels 't aanbod
van de federale regering, corridors in
te stellen voor het vervoer van
voedsel, van de hand gewezen. Ze
vrezen een massale vergiftiging van
het voedsel, dat Nigeria zal doorla
ten.
Britse doktoren, verpleegsters en
sociale werksters hebben een beroep
op koningin Elisabeth gedaan onmid
dellijk 10,000 Biafraanse kinderen in
Engeland toe te laten. Toestellen van
de RAF houden zich gereed om met
voedsel naar Nigeria te vertrekken.
De berichten over de hongersnood
worden intussen steeds gruwelijker.
Een katholieke missie in Rome heeft
verklaard dat er in Biafra dagelijks
al 1200 mensen van honger sterven.
De rooms-katholieke bijstandsorga
nisatie Caritas heeft sinds maart der
tig vliegtuigen met voedsel naar Bia
fra gezonden. De toestellen stijgen
op van het Spaanse eiland Sao Tho
me en landen op vliegveldjes in het
oerwoud van Biafra.
De Belgische regering zal vandaag
het parlement voorstellen ook de lo
pende vergunningen voor het leveren
van wapen* aan Nigeria in te trek
ken. Er ligt In België 60 ton wapen*
voor de federale regering gereed.
PPSALA Opnieuw
bleek gistermorgen
dat de vierde As
semblee van de Wereldraad
van Kerken als het om theo-
Ilogische kwesties gaat veel
orthodoxer is dan kon wor
den vermoed. Dat bleek
vooral toen tie Assemblee
zich boog over het rapport
van de tweede sectie over
vernieuwing van de zending.
V erschillende sprekers mis- openbare bijeenkomst eisen waarin
het rapport fel kan worden aangeval
ten in het ontwerp vooral, len en waar besloten kan worden om
het totaal te wijzigen.
Het laatste wilden de jongeren.
Maar de Assemblee koos met algeme
ne stemmen de tweede mogelijkheid.
Dat wil zeggen dat de grote lijnen
van het rapport gehandhaafd blijven,
maar dat incidentele wijzigingen en
aanvullingen kunnen worden aange
bracht.
priester uit Londen John Stott: „Ik
ben blij dat tot nu toe in deze As
semblee grote aandacht geschonken
is aan de honger in de wereld. Maar
ik ontdek niets van een dergelijke
bezorgdheid over de geestelijke hon
ger die wordt geleden. In dit docu
ment voel ik weinig urgente ontfer
ming over de miljoenen zonder
Christus."
DRIE DINGEN
De Assemblee kon drie dingen met
een dergelijk sectierapport doen: de
grote lijnen ervan aanvaarden en het
doorzenden naar de kerken om ver
der te bestuderen en er naar te han
delen, het terugzenden naar de sectie
die het heeft opgesteld met het ver
zoek te overwegen of de voorstellen,
gedaan in de plenaire zitting, nog
erwerkt kunnen worden, of een
de nadruk op de noodzaak!
van de prediking.
Iedereen had verwacht dat het
rapport fel zou worden aangevallen,
omdat het te conservatief zou zijn in
theologisch opzicht. De hand van de
Europese orthodoxie, vooral van de
Noren, en van Amerikaanse evangeli
cals is onmiskenbaar.
Bij de ingang van de Fyrishal ston
den jongeren van Club 68 een pam
flet uit te delen dat er niet om loog.
„Dit rapport is plakwerk", stond er
op. „Het past niet in de hele benade
ring van de andere secties". En „We
herinneren er de stemgerechtigde af
gevaardigden aan dat ze een openba
re discussiebijeenkomst kunnen
eisen".
GEEN BEZWAREN
Maar toen de afgevaardigden een
uur lang de kans kregen om opmer
kingen over het rapport te maken,
kwam geen van hen met de bezwa
ren van deze groep van jongeren
naar voren. In plaats daarvan kwam
spreker na spreker op het podium om
te proberen meer nadruk te krijgen
op de noodzaak van de prediking.
Een vrijwel ieder van die sprekers
kreeg applaus.
Zo zei bijvoorbeeld de Anglicaanse
ANDERS
De Assemblee had anders kunnen
kiezen. Dat bleek eerder in de verga
dering toen het rapport van sectie
drie werd besproken, dat handelt
over wereldeconomie en sociale ont
wikkeling. 's Morgens had ds. Albert
van den Heuvel, hoofd van de com
municatieafdeling van de Wereldraad
op de persconferentie nog gezegd dat
hij dat het beste rapport vond.
Maar de Assemblee eiste een open
bare bijeenkomst om meer tijd te
hebben om het op allerlei punten aan
te vallen. Kennelijk wilde een groot
aantal stemgerechtigde leden pogen
om toch nog te komen tot een wat
andere opzet van dit rapport.
TEL AVIV Israëlische en Jor
daanse troepen hebben elkaar maan
dagavond ten noorden van de Daml-
a-brug beschoten. Er zijn geen ver
liezen gemeld.
Vragen mej. Haars (c.h.)
r?
DEN HAAG Het Tweede-Ka
merlid mejuffrouw mr. E. A Haars
(c.h.) heeft minister Polak gevraagd
waarom de Raad voor de kinder
bescherming in Alkmaar drie Neder
landse kinderen, die na het overlij
den van hun ouders uit Australië
naar Nederland zijn gekomen, heeft
toegewezen aan een echtpaar uit
Oegstgeest, voordat over de voogdij
was beslist en de familie was ge
hoord.
Op grond waarvan achtte de raad
zich bevoegd deze zaak te behande
len?, zo informeert zij.
Mej. Haars vraagt voorts of het
waar is dat de kinderen na hun aan
komst op Schiphol urenlang hebben
moeten wachten zonder dat zij de
nodige rust kregen omdat nog geen
beslissing was genomen over hun
toekomstige verblijfplaats.
controleren. Dat laatste verleidt de
mens tot afgodendienst, omdat hij
eeuwige betekenis gaat hechten aan
een onderdeel van Gods schepping.
De eredienst, zowel persoonlijk als
gemeenschappelijk, is door het secu
larisatieproces van onze tijd in de
crisis geraakt. Maar in deze crisis
kan de eredienst ook weer tot nieuw
leven komen.
WAARSCHUWING
De eredienst, zo waarschuwt het
rapport de kerken van de Wereld
raad. moet in direct verband staan
met de cultuur. De eredienst moet
een mens helpen om waarlijk
christen en waarlijk mens van zijn
eigen cultuur te zijn.
Daarom moeten de kerken zich af
vragen of de kerktaal, muziek, kle
ding en ceremoniën niet veranderd
moeten worden om tot een werkelijk
verstaanbare eredienst te komen.
Tevens moeten de kerken zich af
vragen of er niet veel meer plaats
moet worden ingeruimd voor het ge
wone gemeentelid, of hiet onnodige
herhalingen afgeschaft moeten wor
den en of er geen gelegenheid moet
zijn om stil te zijn voor Gods aange
zicht. Bovendien moeten de kerken
zich afvragen of het werkelijk nodig
is dat het Avondmaal altijd in een
kerkgebouw gevierd wordt en op een
traditioneel uur.
In onze drukke wereld hebben
Honingbier
Club 68 en Café Chantant zijnF
meer de enige plaatsen waar As^
bleegangers elkaar ontmoeten
langdurige vergaderingen. Het
doet de ronde dat er in
la-Uppsala, Oud-Uppsala honin,
wordt geschonken.
Zoals in New Delhi de deelni
aan de Assemblee steeds weer a<
trokken worden door de fakirs
Oud-Delhi, zo trekt hier dit bijzd
soort bier dat nergens elders in B
pa is te krijgen.
Het oude café is er beroemd
Het is er ook trots op. Het houdi
gastenboek bij voor al de vree
lingen die voor het eerst in dit
schuim happen. Gisteren heb ik
gekeken wie er allemaal gen
zijn. De lijst is lang en interessant
Ik las: J. M. Bickersteth, toerii
J. Msomi, toerist Vladimir Har
toerist. En dan ineens:
Jackson, baptist.
p;
christenen momenten van stilt^ï
gebed nodig om gemeenschap te Pj1
ben met de levende God. De keH
moeten hun leden daarbij helpeiff
weer relevant te leren bidden inp
dagelijks leven. f*
fcn:
„Een regelmatig en gedlsciplinklt
gebedsleven voor groepen, gezit
en personen behoort tot de autheij
kc traditie en moet in Iedere ^et
hervonden en vernieuwd worden"jai
In het slot van dit rapjfc
wordt nog gezegd dat plaab
lijke gemeenten hun gemeei
leden in staat moeten steft'
om ook kennis te nemen
andere vormen van eredii
dan die van de eigen gemee^
)H
Zuidafrikanen schrijven de GOt
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMSTERDAM Het rapport
inzake rassenverhoudingen dat
aan de Gereformeerde Oecume
nische Synode (GOS), die in
augustus in Lunteren vergadert,
is uitgebracht bevat veel ondui
delijkheden en dubbelzinnighe
den, die niet de weg naar het
Evangelie wijzen. Ook staat het
rapport vol vage en algemene
formuleringen, die in de praktijk
niet aanspreken.
Alleen door werkelijk actueel en
concreet te zijn kan de GOS aan
Zuid-Afrika, waar het christelijk ge
loof met een bedenkelijke rassenideo-
logie wordt geconfronteerd en in een
bedenkelijke situatie is gebracht, ge
holpen door de bevrijdende kracht
van het Evangelie, een zinvolle dienst
bewijzen.
Het is nodig, dat de kerken in
Zuid-Afrika zullen worden geholpen
niet alleen om misstanden en ver
keerde praktijken in het licht van de
algemeen geldende christelijke nor
men te veroordelen, maar ook om
richtlijnen in de Bijbel te vinden die
de overheid kunnen worden voorge
houden voor de politieke, maatschap
pelijke en economische inrichting
van de samenleving. Dan zal het
christelijk gehalte niet zo twijfelach
tig zijn als thans.
Acht schrijvers
Dit is de kern van een schrijven
van acht lidmaten van gereformeerde
kerken in Zuid-Afrika, gericht aan
de Gereformeerde Oecumenische Sy
node inzake het rapport dat aan de
GOS is uitgebracht over rassenver
houdingen. Deze acht mensen zijn lid
van het Christelijk Instituut van
Zuid-Afrika. waaraan dr. J. C. Bey
ers Naudé als directeur is verbonden.
Zijn naam staat echter niet onder het
stuk, wel die van vijf andere predi
kanten.
betoond aan iemand van hetzelfdi
van een ander ras. Wel is het zi
het offer van de liefde groter
zijn naarmate de nood van de
groter is.
Is dat liefde?
rei
De situatie in Zuid-Afrika m
dat blanken en niet-blanken op d
sociale vlak geen contact met el
mogen hebben, ook al betreft he
loofsgenoten. Is een dergelijke A
zindheid onder liefde thuis te t§>
gen?
Het gebod van de liefde kan
dat soms de bestaande „orde"
verstoord en dat de vrees vooi
naaste als basis voor een same f
ving kan worden vervangen
liefde.
In vele gevallen onderschrijvei
acht het minderheidsrapport,
prof. dr. J. van den Berg in de v
van kanttekeningen bij het
sen-rapport aan de GOS heeft
toekomen. (Wij publiceerden
kanttekeningen reeds eerder i
krant.)
AMERSFOORT Prof. 1
Rijk, president van het seminl
van de Oud-Katholieke Kerk, is
noemd tot pastoor te Aalsmeer.
Hij wordt, gelijk bekend, aan
seminarie opgevolgd door prof. L
Kok, thans nog pastoor in Den I
Als kritiek op het GOS-rapport j
schrijven zij onder andere, dat uit het
feit. dat planten en dieren „naar hun
aard" zijn geschapen niet de con
clusie mag worden getrokken, dat
ook de verscheidenheid van rassen
tot de schepping kan worden terug- i
gebracht. Er is verschil tussen ras en
soort.
Als de functionele verscheidenheid
van de leden van het lichaam van
I Christus wordt geïnterpreteerd als
..groepen" in de kerk, dan moet grote
voorzichtigheid aan de dag worden
gelegd om het ras niet als
groepsgrens te beschouwen.
Wat de Bijbelse liefde betreft, is er j
ln geen geval in de Bijbel rechtvaar-
diging te vinden voor het feit, dat I stra te Zwagorveen fom gezondh)
gevraagd wordt of deze liefde wordt redenen).
NED. 1IERV. KERK
Beroepen te Zoutelande: kand.r
Klouwen te Gouda; te Dintelfl
(toez): H. Binnekamp te Vriezenvj
te Nieuw-Beijerland, tc Mastenbroek
te Brandwijk: kand. J. Codée te LuK
ren; te Woubrugge ftoez.): F. A.
Franken te Veessen: te Zwolle tot pi,
m. bijz. opdracht 'bejaardenzorg of
gerepatrieerden in huize „Zandhof
te Windesheim en bijstand in het pal
raat in wijkgem. 10: W. v. d. Hoef
Vroomshoop: te Holwerd 'toez.): \Vr
de Pree te Hindeloopen.
Aangenomen na"r Den Helder <r
R Dijkstra - wijkeom Opstand!)
kerk-zuid - toez.): J. C. J. Brons*
te Nieuw Vennep, c a bet beroep t
gen. synode tot zendingspred. in z(
i oost Celebes (opleid'ng evangelisten»
ambtsdragers): kand. J v. d Wak
Oegstgeest: naar N O. bolder 'wijk#
Bant-Rutten - toez H. M. Boogetj
Ophemert, die bedankte voor De If
GEREF. KERKEN
Beroepen te Grootegast-Sebaldebu
kand C. Zeeman te Marken.
Bedankt voor Badhoevedorp: R
I Bavinck te Heemstede.
Emeritaat verleend aan ds. K. F
Ik geef op als
nieuweabonnee:
betaalt: per kwartaal per maand
Als beloning voor mijn aktiviteit
ontvang ik een set onderzottertjes.
De nieuwe abonnee krijgt onze krant
veertien dagen gratis.
Mijn naam
Inzenden aan Bureau van dit blad