MAMMOETWET opent nieuwe wegen Opstand dreigt tegen Relatie kerk en staat moet anders fiEESTEUJK LEVEN Tsjechoslowaakse kerkelijke leiders Leerling krijgt meer kans gaven te ontplooien Mennonieten moeten weer verhuizen ZATERDAG 13 JULI 1968 dat t C dan KVP proc 'gen iltiji I nig if of iepai (Van onze onder wijsredactie) ROTTERDAM Eindelijk, op 1 augustus, is het dan zo ver. Dan ..treedt de Mammoetwet in werking" Nu heeft de aandachtige krantenlezer en trouwens ook de man die zijn lijfblad wat non chalant doorkijkt natuurlijk wel een indruk van wat hem en vooral zijn kinderen te wachten staat, maar hij zal nog wel eens willen zien hoe al die nieuwe onderwij sty pen en vormen nu precies in onderlinge relatie staan. Daarom geven wij op deze pagina nog een keer de Mammoetwet in vogelvlucht. Maar eerst nog een klein stukje historie. Mr. Cals, destijds minister van onderwijs en wetenschappenkan men de geestelijke vader van de >rzc Wet op het voortgezet onderwijs red< noemen. Hij vertolkte de gevoelens van 3Ce onbehagen die overal in het on derwijs leefden. De voornaamste daarvan waren dat de onder scheidene schooltypen eigenlijk los ?iaast elkaar stonden. 'Cf Het ulo bijvoorbeeld viel onder de wet op het lager onderwijs en had dus weinig of geen band met het vhmo, dat toch een deel van de leer lingen van dat ulo later moest verder helpen. Maar een goede aansluiting was er niet. Verder was de hbs, een school naar de gedachte van zijn stichter Thorbecke van een school voor de hogere middenstand gewor den tot een instituut dat gedeeltelijk voor de handel of de leidinggevende beroepen opleidde, maar tevens een groot deel van zijn eindexamenkan didaten naar de universiteit zag gaan. GEEST Het revolutionaire karakter van de nieuwe wet steekt echter niet in de «erste plaats in de organisatorische vernieuwingen, maar in de geest die er uit spreekt. Het kind moet cen traal staan in het onderwijs, een wijsheid die niemand ooit heeft dur ven aanvallen, maar waarmee in de praktijk nooit zoveel ernst is ge maakt. De nieuwe wet houdt daarentegen bijzonder veel rekening met de leer ling. Zij aanvaardt dat de over gang naar het voortgezel onderwijs voor de meeste leerlingen, en heus niet "in de eerste plaats de lang niet briljanten, grote moeilijkheden zal bieden. Daarom heeft de wetgever de keuze van het soort van onderwijs een beetje uit handen van de wel goedwilltnde. maar niet altijd goed- wetende ouders gehaald en een oriënterend jaar ingevoerd, het zoge naamde brugjaar. Tevens heeft ue wetgever van meet af onderkend dat het .eren studeren ie-nand ook niet zo maar komt aan gewaaid, vandaar de studielessen. A's straks de Mammoetwet volle dig in werking is getreden zal de richtingkeuze ook minder problemen met zich brengen. Ook hierin tracht de '.vet door het brugjaar verande ring ie brengen. De wetgever heeft namelijk de realiteit aanvaard van de grote verschillen in intelligentie en geaardheid van de ieerlir.gen. KEUZE Daarom maakt de wet differentia tie mogelijk in de hogere leerjaren, waardoor ieder de vakkenkeuze kan maken die het meest met zijn capaci teiten overeenkomt. In het schema dat op deze pagina is afgedrukt vindt men de gehele Mammoetwet in een oogopslag. De cijfers achter de schooltypen verwij- een naar dat schema. Bij 'het kleuteronderwijs (1) veran dert voorlopig niets. Het lager onder wijs gaat in de toekomst basisonder wijs heten (2). Er staan vernieuwin gen op stapel, maar voorshands ver andert er niets. Het buitengewoon onderwijs (3) is 'bestemd voor leerlin gen die geestelijk of lichamelijk niet in staat zijn om een school voor ge woon onderwijs te volgen. Bovendien werdt het onderwijs aan kinderen wier ouders geen vaste woonplaats hebben onder het buitengewoon ge rangschikt. vwo Het voorbereidend wetenschappe lijk onderwijs (vwo. 4) geeft een voorbereiding voor het wetenschap pelijk onderwijs, zoals dat gegeven wordt aan universiteiten en ho gescholen. Dat vwo kan gevolgd worden aan: Het gymnasium (5), in de hogere leerjaren gesplitst in een afdeling A en B, in het schema aangegeven na het derde leerjaar. Het atheneum (6), dat in de plaats komt van de huidige hbs, in zoverre deze een voorbereiding geeft vroor de studie aan universiteit en hogeschool. In de hogere leerjaren kent het athe neum eveneens een afdeling A en B. Het lyceum (7) met een onderbouw van tenminste een jaar en een bo venbouw van gymnasium en athe neum. De cursusduur van al deze vwo-scholen is zes jaar. Het hoger algemeen voortgezet on derwijs, havo (8) wordt ge geven aan scholen met een cursus duur van vijf jaar. afdelingen van athenea, lycea en scholen voor mavo. Tenslotte zullen ook kweekscholen havo-afdelingen krijgen. Ook de hui dige mms zal in een havo-school worden omgezet. MAVO Het mavo (9). middelbaar algemeen voortgezet onderwijs, vervangt de te genwoordige ulo-school. De nieuwe wet kent twee typen mavo-scholen, te weten een met een driejarige cur sus, die opleidt voor eenvoudig mid delbaar bèroepsonderwijs en waarbij de leerling examen doet in slechts vijf vakken, en een vierjarige ma vo-school die het grootste deel van de huidige mulo-mensen zal opvan gen. Zij moeten examen doen in zes vakken, hebben r.a slager, toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs en via een voorbereidend jaar tot het hoger beroepsonderwijs. Boven dien (en daar komt het principe van de doorstroming weer om de hoek kijken) kunnen zrj in de vierde klas van het havo geplaatst worden. LAVO Voor het lager algemeen voortgezet onderwijs, lavo (10 en 11) zijn twee mogelijkheden. Het kan worden ge geven zowel In het eerste of In het eerste en tweede jaar van scholen voor lager beroepsonderwijs (10) als in afzonderlijke lavo-scholen met een cursusduur van twee jaar (11). Het wetenschappelijk onderwijs fl2i in het schema volledigheidshalve ingetekend, staat los van de Mam moetwet, zoals ook te zien is. HBO Het hoger beroepsonderwijs hbo 13) bestrijkt een rijk geschakeerd terrein. Het wordt onder meer gege ven aan: a. hogere technische scholen, waaron der de hogere zeevaartscholen en de hogere textielscholen. b. opleidingen voor hoger huishoud- en nijverheidsonderwijs zoals de opleiding tot diëtiste. c. hogere landbouwscholen. d. scholen voor hoger mid- denstandsonderwijs (onder meer de hogere hoiclvakscholen). e. scholen voor hoger economisch en administratief onderwijs (heao-scho- len), waaronder begrepen de school tot opleiding van staffunctionarissen voor het toerisme. f. scholen voor opleiding van onder wijzend personeel (dus b.v. de huidi ge kweekschool). g. scholen voor kunstonderwijs. Het middelbaar beroepsonderwijs (14) wordt o a. gegeven aan: a. middelbare technische scholen (o.a. de uts). b. opleidingen voor middelbaar huishoud- en nijverheidsonderwijs (de ulno-opleidingen voor meisjes). c. middelbare landbouwscholen. d. scholen voor middelbaar mid- denstandsonderwijs (middelbare de- tailhandelsscholen). e. scholen voor middelbaar econo misch en administratief onderwijs fmeao-scholen). f. scholen voor middelbaar soci aal-pedagogisch onderwijs (opleidin gen tot o.m. arbeiasterapeut en sport leider). Het lager beroepsonderwijs (15) wordt tenslotte gegeven aan: a. lagere technische scholen. b. scholen voor lager huishoud- en nijverheidsonderwijs. c. lagere landbouwscholen. d. scholen voor lager mid- denstandsonderwijs (in het bijzonder scholen voor lager detailhandelson- derwijs). e scholen voor lager economisch en administratief onderwijs, de lea- o-scholen. Schema van het onderwijsstelsel volgens de Wet op het voortgezet onderwijs Tsjechische studenten trokken enkele weken geleden de straat op, om te demonstreren voor de staat Israël. (Van onze kerkredactie) Nu zoveel politieke hoofden in Tsje- ehoslowakije gevallen zijn duikt de vraag op of er spoedig ook geen kerke lijke hoofden zullen duikelen. Naar het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken in Uppsala zijn nog de oude en vertrouwde figuren gezonden. Maar in verschillende kerken worden al pogingen ondernomen om de syno dale organen ingrijpend te gaan ver nieuwen. Reeds in maart verzocht het oecumenische blad „Kostnycké Jiskry" (Vonken van Constance) de christenen binnen de kerken zich af te vragen wat er moet gebeuren. K. J. Trojan, de schrijver, riep christenen op om plaatselijk bijeen te komen en een actie programma op te stellen. DEMOCRATISERING Zij moesten zich inzetten voor een voort gaande democratisering van het gehele openbare leven, voor wetten die voorkómen, dat de macht in de toekomst weer in handen van de weinigen komt, eisen, dat onrecht uit de jaren van het Stalinistisch regime van Novotny wordt ongedaan gemaakt, en pro beren om zendtijd te krijgen voor de radio en televisie. Maar hij voorziet in dat artikel al dat meer nodig zai zijn. „Ongetwijfeld zal het dan noodzakelijk worden om de verhouding tussen kerk en staat te herzien", schrijft hij. En hij voegt er aan toe: „In de allereerste plaats moeten we de wet van 1949 wijzigen die het de staat mogelijk maakte om in te grijpen in het kerkelijk leven, door de ge meenten bepaalde predikanten op te dringen en te laten kiezen in kerkelijke organen. STAAT In verschillende artikelen van de laatste tijd is duidelijk geworden, dat de staat een geweldige invloed had op de kerk. Dat was in het westen natuurlijk wel bekend, maar wordt nu Ln het openbaar geschreven in Tsjechoslowaikije zelf. In 1950 werd in opdracht van de regering de Grieks-Katholieke Kerk die het gezag van de paus van Rome eijtent verenigd met de Russisch-Ortihodoxe Kerk. Meer dan 300.000 rooms-katholieken van oosterse sig natuur werden ineens overgeheveld naar de orthodoxie. In Kosice. de hoofdstad van Qost-Slowa- kije kwamen onlangs 135 priesters bijeen om herstel van hun kerkelijke zelfstandigheid voor te bereiden. PROTEST Maar de krachtigste woorden werden wel gesproken door predikanten van de Slo waakse Lutherse Kerk. Zij kregen niet de kans om te schrijven in hun eigen kerkblad, omdat hun kerk nog geheel in handen is van discipelen van Novotny. Zij konden zich edhter wel uiten in het blad „Kulturny Zi- vot" (cultureel leven). Zij schrijven eind mei: „De huidige leiders van de Slowaakse Lutherse Kerk zijn ons opgedrongen door de Communistische Partij, nadat de oorspronkelijke leiders waren afge zet. Het ziet er naar uit. dat zij hardnekkig hun functies willen vasthouden, hoewel de meerderheid van de lutherse ambtsdragers en leden wil dat ze aftreden." „Toch werden de democratische principes enigszins gehandhaafd. De gemeenten moch ten hun predikanten en de synodes hun mo- deramen kiezen, maar voor iedere functie werd maar één kandidaat gesteld. Besloot een gemeente of synode die kandidaat af te wijzen dan werd van hogerhand iemand be noemd." CEVANCENIS De woorden van de protesterende predi kanten liegen er niet om: „De kerk heeft sinds 1950 eigenlijk in een gevangenis op gesloten gezeten. Dit stempel drukte ook op de kerkelijke pers... daarin was alleen een sfeer van gevangenschap en van censuur te bespeuren. En dat is nog steeds zo." Er wordt nu gesproken over de rehabilita tie van de kerken, zo zeggen zij, maar dan zullen we niet alleen moeten spreken over de predikanten die onschuldig in de gevan genis geworpen werden, maar ook wat moe ten doen aan de kerkelijke leiders die ons zijn opgedrongen. In wezen zijn alle verkie zingen sedert 1950 ongeldig en zij zullen herzien moeten worden. VERKIEZINGEN Nieuwe verkiezingen in die kerken houden Op deze foto (genomen in Kar. lovy 'urv, het oude Karlsbad) lijkt coëxistentie tussen Karl Marx en de kerlc gemakkelijk. In werkelijkheid staan de kerken in Tsjcchoslowakije deze maanden voor een moeilijke taak. om opnieuw hun plaats te he palen in een drastisch veranderde. maar toch marxistisch gebleven samenleving. in dat een totaal nieuwe leiding gekozen zal worden. De vraag die in het westen gesteld wordt is of de situatie binnen deze kerk slechter was dan in andere, of dat spoedig ook vanuit andere kerken dergelijke stem men zullen opgaan. Dat betekent dat internationale organen als de Wereldraad van Kerken er rekening mee moeten houden, dat over een jaar wel eens heel andere mensar». de Tsjechoslo waakse kerken zullen gaan vertegenwoordi gen. De huidige Tsjechoslowaakse leiders heb ben voorai een grote invloed ln de Praagse vredesconferentie. Zal dat inhouden dat ook daar een aflossing van de wacht komt? Dat kan ook in die internationale kerkelijke be weging heel wat veranderingen brengen. OP VLUCHT VOOR MODERNE WERELD ,éczi i7iu ,9o MEXICO CITY Voor enkele honderden mennonie ten, die tot nu toe als boeren in Mexico leefden, is de aan raking met de moderne be schaving zo ondraaglijk ge worden, dat zij vluchten naar Bolivia en Brits-Hondu- ras, om daar een nieuw leven te beginnen. De opmars van radio en televisie heeft vijtienhonderd tot voor kort in Mexico wonende men nonieten al genoodzaakt, zich terug te trekken in de bergstreken van Bolivia of de oerwouden van Brits-Hondu- ras. levensstijl, die huns inziens on verenigbaar is met hun doperse levensbeschouwing. Meer groepen bereiden zich er op voor, de bloeiende landbouw kolonies in Mexico op te geven, die een halve eeuw eilanden zijn geweest van de sobere le vensstijl van het volk van Menno Simons. Omdat vele van de veertigdui zend mennonieten van Mexico in de staat Chihuahua wonen, die aan Texas grenst, voelen zij zich vooral gestoord door de infiltratie van de Amerikaanse Tijdens de Eerste Wereldoorlog vluchtten zij uit Canada, om de militaire dienst te ontgaan. Omdat zij uitstekende boerpn zijn en een belangrijke bijdra ge aan de agrarische ontwikke ling van Mexico leveren, stond de regering hun toe, praktisch Levensstijl niet gestoord door de moderne samenleving, in hun kolonies te leven. Predikers De laatste jaren is de invloed van de buitenwereld op hun kolonies echter steeds sterker geworden. Tot de vlucht van veel mennonieten uit Mexico heeft ook de komst van me nisten-predikers uit Canada bijgedragen. Zij keurden niet alleen het gebruik van auto's, bioscoopbezoek, televisie en het contact met de samenleving buiten de kolonies goed, maar stimuleerden deze dingen zelfs. De mennonieten, die nog steeds een plat-Duits dialect spreken, hebben een lange traditie van landverhuizen, om de dingen te ontgaan, die zij houden voor de gruwelen van de moderne beschaving. Hun zwerftocht begon reeds in de zestiende eeuw uit Duitsland en Neder land en leidde hen via Pruisen naar Rusland Canada, de Ver enigde Staten en Mexico.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 13