PUZZELHOEK Bezoek aan graf van man gaf rust en blijdschap BALLET EN MUZIEK IN DIALOOG Charmant slot van Debussvcyclus «li! r REIS NAAR EREVELD IN INDONESIË Geen minimumgrens vakantiegeld niet gehuwde ambtenaar VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Meeste steun voor Humphrey 9 DlNSDAG 9 JULI 1968 Iiivul-puzzel 1 2 3 4 5 6 7 I Horizontaal: 1. eenmaal, 2 zuiver gewicht, 3. kabouter, 4. nobele, 5. [krijgsmacht, 6. slot, 7. telwoord. I Bij juiste oplossing vormen de be gin en eindletters, beide van boven naar beneden gelezen, twee namen van plaatsen in de prov. N. Brab. Oplossing vorige puzzel. Horizontaal: 1. Baarn, 4 Deest, 7. «ver. 9. antenne, 11. eend, 13. ante, 15. les, 16. gil, 17. ton, 18. ark, 20. sla, 2. meel, 24. Bets, 25. genegen, 28. [enie. 29. renet, 30. traan. Verticaal: 1. Bakel, 2. rond, 3. net, 1. den, 5. Erna, 6. tabel, 8. verbolgen, Ans, 10. eng, 12. eenre, 14. Tielt, 18. amper, 19. keg, 20. sen, 21. Assen, 23. 24. beer, 26. net, 2T. git. Sato wint Japanse verkiesingen TOKIO De in Japan aan de macht zijnde liberaal-demokratische partij van premier Sato heeft de ver kiezingen voor 126 van de 250 leden jtellende Eerste Kamer gewonnen. De Pekinggezinde socialistische partij verloor acht zetels aan kleinere par tijen. De liberaal-demokraten kregen minstens 72 van de 126 zetels. Winst bakten ook de communisten en de mjlilante Boeddhistische Komeito. Maar niet in discussie ROTTERDAM Het Nederlands DxnvTheater wordt wel door pech achtervolgd: drie dansers hebben de liiWe paar dagen-kwetsuren opgelo pen met het gevolg, dat maandag in it Rotterdamse Schouwburg dit «sfmbic op de laatste Hol- lud-Festivalavond slechts kon ko men met één van de drie festivalpre- raières en wel Variomatic van Hans un Manen. En Variomatic kon enke le dagen geleden niet in Den Haag worden gegeven, eveneens wegens een blessure. Door deze ongelukkige gang van zaken was het afscheid van Alexan dra Radius en Han Ebbelaar. die zich hebben verbonden aan het American Ballet Theatre. heel wat minder feestelijk dan in Den Haag. Zij kon den in Rotterdam hun ..Vijf Schetsen" niet dansen, Alexandra Radius moest meewerken in Harkar- vy's Recital voor cello en acht dansers, dat in de plaats kwam voor Rococo-Variaties en Han Ebbelaar moest Frans Vervenne vervangen in Variomatic. GEEN AUTO De naam Variomatic heeft niets van doen met een bekend Nederlands au tomerk", maar daarmee wordt aange duid een lichtbeeldenlantaren die au tomatisch van beeld verwisselt. Hans van Manen heeft met deze naam willen aangeven, dat in zijn tueuwe ballet de choreografische itructuren in elkander overglijden. De legeleidende muziek is de serenade voor strijkers van Lennox Berkeley fn in het programma geeft Hans van Manen nadrukkelijk aan dat zijn choreografie samenvalt met de struc tuur van de muziek. Van Manen wilde een dialoog scheppen, waarin muziek en dans elk (Van onze speciale verslaggever) DEN HAAG De lange, vermoeiende reis is net achter de rug. Binnen een week heen en terug naar Indonesië voor een bezoek aan de by Djakarta gelegen erevelden van Menteng Poelo en Antjol, waar duizenden Nederlanders begraven liggen. Niet minder dan 50.000 landgenoten kwamen in de tropen om als gevolg van de Japanse bezetting en de daarop volgende stryd tegen de nationalis ten, die van Indonesië een onafhankelijke staat maakten. den reünie van voormalige Neder landse krijgsgevangenen, die de verschrikkingen van de Bir- ma-spoorweg hebben overleafd, is het initiatief genomen voor de stich ting van een fonds, dat nabestaanden van in het Verre Oosten begraven liggende landgenoten in staat stelt de erevelden in Indonesië te bezoeken. Het gaat om familieleden in de eerste graad: echtgenotes of echtgenoten dus, ouders en kinderen. Ik prijs me gelukkig tot het eerste groepje te be horen, dat op die prachtig onderhou den begraafplaatsen heeft gestaan." Mevrouw Terpstra heeft lang in Indonesië gewoond. Ze verbleef er van 1932 tot 1946. Toen haar man als gevangene naar Birma werd afge voerd, kwam ze met haar drie jonge kinderen in een vrouwenkamp op Ja va terecht. Als een van de eersten repatrieerde ze na de oorlog naar Ne derland. Met enige terughoudendheid spreekt ze over de gevoelens, die haar bevingen, toen ze de vorige week bij het witte kruis op Menteng Poelo stond, dat de laatste rustplaats van haar man markeert. BLIJDSCHAP „Ik dacht te kunnen objectiveren", zegt ze. „Het is bijna dertig jaar ge leden dat ik hem voor 't laatst heb gezien. Bovendien geloof ik in een leven na dit leven. Het graf is zeker niet het einde van het menselijk bestaan. Maar toch, toen ik daar stond en z'n naam las, viel het on werkelijke gevoel, dat ik altijd heb gehad, van me af. De spanning van m'n eigen leven ontlaadde zich. Ik kreeg rust, er was blijdschap kort om: het was een ervaring. die ik niet had willen missen, te meer om dat ik me alles zo heel anders had voorgesteld". Mevrouw Terpstra is zich ervan bewust dat het verre en door de omstandigheden lang uitgestelde grafbezoek door elke nabestaande op een geheel eigen wijze wordt ervaren en verwerkt Ze gelooft echter in de juistheid van het streven van de Oorlogsgravenstichting om zoveel mogelijk familieleden van in de tro pen omgekoojen Nederlanders alsnog „In 't algemeen een vergeten groep", vindt mevrouw T. Terpstra-Verschoor uit Noordwijk, die tot het gezelschap van drie na bestaanden behoort, dat gisteren op Schiphol terugkeerde na een bezoek aan de graven van hun familieleden te hebben gebracht. „De oorlog in de Pacific was een verlengstuk van de oorlog in Europa; ook daar zijn on telbare Nederlanders voor het vader land gevallen. Op Klaproosdag word ik er altijd heel sterk aan herinnerd een ereschuld, wordt er dan ge zegd. Op de erevelden van Indonesië er zijn er in totaal zeven ligt beslist ook een deel van deze ereschuld." De echtgenoot van mevrouw Terpstra, die controleur was bij het binnenlandse bestuur en reserve-offi cier van het KNIL, kwam in 1942 op 33-jarige leeftijd om. Met het Ja panse schip Tocamomaroe was hij naar Birma gebracht om daar aan de later zo berucht geworden spoorweg te werken. Slechts enkele dagen na aankomst in Rangoon, waar de Ne derlanders in een gevangenis waren ondergebracht, bezweek hij aan de gevolgen van een kwaadaardige vorm van dysenterie, die op zee al tiental len slachtoffers had gemaakt. naar de erevelden van o.m. Indonesië te brengen. ..Zonde van het geld?" vraagt ze zichzelf af. „Ik geloof er niets van. De mensen, die dit zeggen, weten niet wat een bezoek aan een begraaf plaats, die onbereikbaar lijkt, voor een nabestaande kan betekenen. Daarbij komt nog dat er in een later stadium wellicht chartervluchten naar Indonesië kunnen worden uitge voerd, wat misschien wel een halve ring inhoudt van de huidige reis- en verblijfkosten". HAAST ,.Er moet wel enige haast achter worden gezet", zo besluit mevrouw Terpstra. „De groep, die voor grafbe zoek in aanmerking komt, wordt met het jaar kleiner. De reis is daarnaast uitermate vermoeiend. Binnen een week moet bijvoorbeeld twee keer in een vliegtuig worden overnacht, ter wijl de aanpassing aan het klimaat vooral bij ouderen problemen kan opleveren. (Het gironummer van het reisfonds, dat van particuliere giften afhanke lijk is, en waarin tot nog toe een bedrag van 60.000 gulden werd gestort misschien net genoeg om vijftien bij loting aan te wijzen na bestaanden van in Indonesië omgeko men Nederlanders aan een retourtje te helpen! is 304000, ten name van het reisfonds van de Oorlogsgra venstichting in Den Haag). REÜNIE „De reis naar Indonesië is ons aan geboden door de Oorlogsgravenstich ting", aldus mevrouw Terpstra in de woning van haar dochter in Den Haag. Tijdens een vorig jaar gehou- een eigen individualiteit behouden. Wel een dialoog, maar geen discussie, omdat Van Manen toch ook weer geen disharmonieën toeliet tussen choreografie en mu2iekstructuur. Ten slotte werd Variomatlf td'ch nóg een echt muziekballet, zozeer zelfs, dat „breekpunten" noodzakelijk werden. Die vond Van Manen door de manier waarop hij zijn dansers telkens het toneel afzond: op een gegeven ogen blik hun kameraden gewoon in de steek latend en doodnuchter het to neel afwandelend. Hetgeen aan Variomatic een aantal gekunsteldheidjes gaf. Dergelijke gc= kunsteldheidjes past Van Manen va ker toe in zijn balletten. STIJLVERSCHIL Ondanks alle pech bracht het Ne derlands Dans-Theater met Varioma tic als festival-première en met Har- karvy's Recital voor cello en acht dansers op de suite no 6 voor cello van Bach, met Impressies van Job Sanders en met Mythical Hunters van Glen Tetley een hoogst aantrek kelijke avond. Anner Bijlsma speelde de Bach-muziek bij het ballet van Harkarvy. Interessant is, dat de Israëlische Bathsheva Dance Company, voor wie Tetley oorspronkelijk zijn ballet maakte, er eveneens in het Hol land-Festival mee naar ons land kwam. De vorm van het Nederlands Dans-Theater is aantrekkelijker dan die van de Bathsheva Dance Compa ny. mooier gedanst en met meer spanning uitgewerkt. Het zou wel eens kunnen zijn, dat men daarmee terecht is gekomen op het terrein van de technische dans stijl: de mensen van het Nederlands Dans-Theater beschikken over de academische techniek en ook over de moderne Amerikaanse stijlen. De mensen van de Bathsheva Company hebben zich uitsluitend in de moder ne stijlen gespecialiseerd. HANS W. LEDEBOER DEN HAAG De regering wil de vaststelling van een minimumbedrag voor de vakantietoeslag aan ambte naren niet laten gelden voor onge huwde ambtenaren beneden de 23 jaar. Dit antwoordt minister Beer- nink het Tweede-Kamerlid Verlaan (Boeren). Dit betekent dat van de circa 314.000 rijksambtenaren en perso neelsleden van het onderwijs onge veer 25.000 buiten de -regeling zullen vallen. Minister Beemink gelooft niet dat er sprake is van tenachterstelling omdat de redelijke vakantie-uitgaven voor gehuwden hoger zijn dan voor ongehuwden. Het achterwege laten van een leeftijdsgrens zou een te gro te afwijking betekenen van de situa tie in het particuliere bedrijfsleven. Goede afsluiting Holland Festival DEN HAAG Het derde en laatste concert in de Debussy cyclus, gisteravond in Diligentia, had een heel aparte charme. Er werd muziek gespeeld uit de laatste periode van Debussy's leven, waarbij hij de impressio nistische stijl de rug toekeerde en een meer naar buiten ge richte geaardheid aan zijn mu ziek verleende in de klassieke vormgeving. Uit deze laatste periode dateren de „Drie sonates voor verschillende instrumenten", resp. voor cello en pi ano, voor harp, altviool en fluit en voor viool en piano. De uitvoerenden waren Jean Decroos, Danielle Déchanne, Vera Badings, Joke Vei- meulen, Pieter Odé en Theo Olof. De werken zijn schilderijen in ge dekte kleuren, waarin alleen het der de, de sonate voor viool en piano, mede door het briljante spel van Theo Olof. meer schittering en emoti onaliteit kreeg. Pieter Odé speelde de korte fluitso- TELEVISIE VANAVOND Hilversum I. 402 m. AVRO: U00 Nieuws; 18.16 Radiojour naal. 18.30 Stereo: Promena- üe-ork. 19.00 Export van Intel lect. klankbeeld. 19.30 Nieuws. 19.35 Variëteitenkabinet. 20.45 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox. detecti ve-hoorspel. (dl. 9). 21.20 Stere- o: Metropoleork. 21.50 Nord Dance 1968: Dansmuz. 22.30 Nws.. evt. S.O.S.-ber. 22.40 Ra- dlojourn. NRU: 22.55 Nederl. muziek in de komende 14 da gen (opn.). 23.55 - 24.00 NWS- Hilversum II, 298 m. KRO: 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Na beschouwing over De Ronde van Frankrijk 1968. 19.15 Van Je buren moet je 't hebben: licht progr. 20.00 Stereo: Om- roepork. en zangsol. 20.55 Ont wikkeling is de nieuwe naam van de vrede (mi, gesprek. 21.10 Hulster gemengd koor, Philh. van Antwerpen en sol. 21.35 Mod. orkestwerken (opn.). 22.15 Moderne kamer- muz. (opn.). 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende I kerk. 23.00 Vakantie-magazine: I 1. Lissabon. 23.30 Stereo: Lich- I ie gramm. muz. 23.55 - 24.00 Nederland I: NTS: 18.50 Ba rend de Beer. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal STER: 19.03 Reclame. VARA: 19.06 In kleur: Samen op het dak. ja gezellig. TV-feuilleton. 19.31 Koning Klant: Consu- mentenrubr. STER: 19.56 Re clame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20 45 In kleur: Fiesta Gltana: Spaanse zang en dans 21.10 Joegoslavië - communistische solitair, document. (III).' 21.55 Ten langen leste de 1948 Show: showprogr. NVSH: 22 20 Sex tant. NTS: 22.30 - 22.35 Jour naal. Nederland II: NTS: 18.30 Eu rovisie Tour de France. 18.50 Barend dc Beer. STER: 18.58 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19 03 Internationaal Agrarisch Nws. 19.15 Van gewest tot ge west. 19.35 Filmreporl. over Groot-Brltannlë (1). 20.00 Jour naal STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 In kleur: Dub belspion: Tussen Goden en spionnen. TV-Jilm. 21.10 Denk-Becld: Europees Scha kelprogramma: gesprekken over Uppsala. 21.45 Family of Man. Poolse film. 22.10 Terug blik op drie weken festival. 22.35 - 22.40 Journaal. BELGIfc NED. 18.55 Klaas Vaak. 19.00 Man- ko Kapak Jeugdserie (7). 19.30 De avonturen van Po- peye. 19.35 Brussel 1900 Toe ristische film. 19.55 Mededelin gen. 20.00 Journaal en Tour de France. 20.25 De strop TV-spel van Patrick Hamilton. 21.45 Vergeet niet te lezen. Schrijver Gerard Walschap spreekt met Hubert Lampo over zijn roman „De kaartrid der". e a. 22.20 Laatste nieuws en Tour de Frtnce. RADIO MORGEN Hilversum I 402 m. VARA 7 00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA. 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. (8.30-8.35 Voor de hulsvrouw). 9.00 Stereo: Ka merorkest van radio Saarland. 0.35 Waterstanden. 9.40 Lichte grammofoonmuzlek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Klassieke orkestwerken (gr.). 12.21 Voor het platteland. 12.26 Mededelln-gen voor land- en tuinbouw. 12.29 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.25 Orgelcon cert. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: VARA's Popshow. 14.35 Voor de jeugd. 15.00 Pla norecital. 15.20 De Stem des Volks, met Zuidhollands or kest en solisten (opn.). 16.00 Nieuws. 16.02 Voor boven de zestig. NRU: 17.02 Oude Lied jes. VARA: 17.20 De strijd om de luchtkussenauto. hoorspel 17.55 S.O.S.-berlchten. Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Moderne grammofoonmuzlek. 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Pianorecital (gr.) TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Voor automobilisten. (8.30 Nieuws en actualiteiten.) 9.15 Klank beeld over de geschiedenis van de kurk en de champag ne. 9.45 Voor de kinderen. 10.00 Stereo: Klassieke orkestwer ken (gr.). 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de mi litairen. 1150 Actualiteiten. KRO: 12.00 Gevarieerd pro gramma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t.b.v iand- en tuinbouw. 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden maarNCRV: 14 00 Stereo: Licht gevarieerd muziekprogramma (opn.). 15 00 Voor oudere luisteraars. 18.00 Nieuws 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Nederlandse liederen en liedjes. 17.15 Lichte grammo foonmuzlek. 17.50 Over heidsvoorlichting. 18.00 Vocaal ensemble. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vokale mu ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Nieuwe langspeelplaten. 10.30 Ramblers Radio Reprises. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Inter nat. nieuws op het gebied van dc lichte muziek. (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Pla- tenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Muziekprogramma met prominente Nederlandse ar tiesten. 15.00 Nieuws. 15.03 Ar beidsvitaminen. 16 00 Nieuws. 16.03-18.00 Superclean dream- machlne. (17.00 Nieuws: 17.02-17.05 Radiojournaal). (Ronde van Frankrijk 1968: Tussen 13.15 en 13.20 en tussen 15.05 en 15.10 uur Rechtstreekse reportage 12e etappe: tussen 16.00 en 17.00 uur Verslag van de finish.) lo „Syrinx" ontspannen en licht; een fragment puur fluitspel zonder rich ting, zonder begin en zonder eind. Na de pauze is het allerbekoorlijkste „La boite a joujoux" door de poppenspe lers Jan Nelissen en Feike Boschma, en onnavolgbaar fijntjes op de piano door Hans Henkemans gespeeld, uit gevoerd. Een drama van poppen uit een speelgoeddoos, opgezet als kin derballet. dat zich uitgaande van de kinderlijke fantasiewereld op een subtiele muzikale tekst ontrolt. Ongelooflijk knap waren de lichte dansbewegingen waarmee de poppen, gracieus in al hun ledematen de mu ziek volgden. Voor de humor, een essentieel onderdeel, was een belang rijke plaats gelaten, waardoor het ge heel aan realiteit won. Een in alle opzichten geslaagde uit voering, waarbij het alleen maar jammer was, dat de mensen aan de zijkant van de zaal niet alles of slechts weinig van het marionet tenspel konden zien, omdat het smal le. diepe theatertje, kennelijk op een eveneens smalle zaal was ingesteld. Het geheel was een stijlvolle afsluiting van deze cyclus. E. J. Besiér MEVR. T. TERPSTRA-VERSCIIOOR Ned. I VARA 7.31 uur Koning Klant 8.20 uur Achter het nieuws 8.45 uur Fiesta Gitana 9.10 uur Joegoslavië, documentaire van Milo Anstadt NED. 2 NTS 7.35 uur Wij Europeanen, deze keer Engeland 8.20 uur Dubbelspion 9.10 uur Denkbeeld, Europees schakel programma over Uppsala 10.10 uur sluiting Holland Festival 6.30 7.35 8.45 10.55 Hilversum 1 AVRO uur het Promenade Orkest uur Cees de Langes variëteitenkabinet uur „Mijn naam is Cox", hoorspel uur Nederlandse muziek in de komende dagen (NRU) Hilversum. 2 KRO uui het Omroep Orkest uur gesprek over ontwikkelingshulp uur werken van Oscar van Hemel en Jurriaan Andriessen uur Vergezichten, vakantieprogramma. WASHINGTON De Ameri kaanse vice-president Hubert Humphrey geniet onder de democra tische kiezers nog steeds de voorkeur als presidentskandidaat boven sena tor Eugne McCarthy, maar deze is populairder bij de onafhankelijke kiezers. - - Uit een onderzoek van Harris, op verzoek van de Washington Post, bleek dat vijftig procent van de aan hangers van de vermoorde senator Robert Kennedy hun stem gaven aan Humphrey en 37 procent aan McCar thy. Aanhangers van McCarthy in de staat. New Jersey hebben laten weten republikeins te zullen stemmeen als Humphrey de democratische presi dentskandidaat zal worden. De Ken- nedy-aanhangers in deze staat wisten niet wie zij zouden stemmen, maar steun aan Humphrey is „ze«r on waarschijnlijk". 136 Hij deed zijn ogen toe, liet bewust zijn lichaam zwaarder worden in het water; het kabbelde over zijn gezicht en duwde hem neer. Nog voelde hij zich niet benauwd, er was nog onverbruikte lucht in zijn geoefende longen. Hij blies die uit, langzaam, hield zijn ogen dicht Het was hem of hij samensmolt met het water, dat zacht begon te gonzen in zijn hoofd, hij begon nu ook benauwd te worden, hield zich al met zijn wil tegen om niet weer naar het oppervlak te stijgen en... Plotseling deed hij het toch, snel. de ogen wijd open in het zonlicht. Noldie stond aan het strand, zij had hem geroepen. In een flits had hij haar gezien, achter zijn gesloten ogen. Zij riep hem. haar stem was week, en zo trekkend dat hij geen weerstand bieden kon. Freek spuwde water uit, vocht tegen de trekkende stro ming, die hem nu niet meer wilde loslaten en zich met weke koele armen om hem vastgreep. Nu voelde hij angst, doodsangst, vrees voor de duistere mysterieuze zee. Hij vocht voor zijn leven, maar hij won het, In het warme droge zand liet hij zich neervallen, totaal uitgeput. Waar was Noldie nu? O, zeker ginds bij zijn kleren, die lagen een flink eind verder. Natuurlijk was hij afgedreven, dat lag voor de hand. Met moeite kreeg hij van zichzelf gedaan erheen te lopen. Hij was stijf en pijnlijk door zijn hele lichaam, spottend sloeg de kille wind op zijn natte lijf. Zijn kleren lagen er nog. dit strandgedeelte was zelfs te stil voor dieven, aar Noldie was er niet. Hij keek om zich heen. Nergens kon zij zich toch verstopt hebben; open en vlak lag het strand. Freek wreef zich af en trok zijn kleren aan. Noldie was er niet eens gewéést. Het begon door te dringen tot zijn denken. Waarschijnlijk had het eendere gevoel van benauwdheid met haar redding van toen, hem haar beeld voor ogen gebracht. Hij huiverde, wilde deze verklaring maar het liefst aannemen, hoewel hij voelde dat het niet de juiste was. Freek sprong op zijn fiets, trapte over het harde zand, trapte, trapte tot hij thuis was, op van vermoeidheid, met een akelig zwaar besef van schuld en zonde zoals in de tijd, toen hij nog gelovig was en weet had van schuld. Hij was wonderbaarlijk van iets onherroepelijks terug gehouden, on verschillig of het nu Noldies aanvoelen was geweest of God, en die zich van haar beeld bediend had, of God, die haar hem had laten aanvoelen... God...? De Allesziende, de Alom tegenwoordige...? Bestond er dan toch... Iets? God. geef mij dan een téken, een teken, dat ik niet gans verloren loop... Ik ben bang geworden van mijzelf en van alles, ik heb losgelaten... alles, maar geef mij er iets voor terug... ondanks- Met hijgende adem lag Freek op zijn bed in de schemer van de late zomeravond. Nu pas drong tot hem door dat hij bijna een zelfmoordenaar was geworden. Het woord stond als geschreven op de schemering, met dreigende druipende letters. Ontzetting greep hem aan. Niet alleen was door zijn schuld een ander het leven benomen, nu had hij willens en wetens zichzelf Hij stond crp, liet zijn eten onaangeroerd op de tafel. Oma was immers toch weer voor een paar dagen weg. Doelloos dwaalde hij door de stille avondstad, voortgedre ven door schuldgevoel en onrust. En toen kwam het teken: een mageT, klein scharminkel van een hond. Maar Freek herkende het teken niet. nog niet, hoe kan men in een arme hond een teken herkennen? Aan de kant van een smal grachtje in een achterbuurt van het deftig Den Haag voerden twee opgeschoten jongens een gefluisterd gesprek. Het onderwerp van hun spreken was een jonge, magere straathond, die de ene aan een rafelig touw vastgebonden hield. Ik kan het kreng beter verzuipen, wat moet je er anders mee? Wie geeft er nou wat voor zo'n scharminkel? Had 'm dan beter te vreten gegeven. Zeg jij maar 'ns hoe. Hoe wou je 'm verzuipen? Hij kan veel te goed zwem men. Nogal glad zeg, een steen om zijn nek, dan is hij zo weg. De ruwe jonge stemmen schoten harder uit dan de bedoe ling was. Freek moest de woorden verstaan en zag nu pas in welke buurt hij verzeild was, hoorde het tikken van een vrouw tegen een raam, waarachter nodigend ros licht op gloeide. De jongens, die al pratend waren opgelopen stonden stil. Ook Freek bleef staan en keek naar de hond aan het touw. Mager, nietig jong dier, lange snuit, grappige flaporen, ondefinieerbaar ras. maar op flinke brede poten. Het scheen te voelen, dat men iets met hem voorhad, het trok aan zijn touw, piepte, keek dan met grote ogen naar de stilstaande wandelaar. (Wordt vervolgd) Lappie Loep en het verdwenen standbeeld 55. Terwijl Lappie met het beeld op de duistere, door de maan beschenen, landweg in de richting van het stadje Meeuwenoord stapte, lag Jonas, zich nergens van bewust, heerlijk te dromen. Hij droomde van grootse zaken, van enorme zaken en van veel bedienden, die druk heen en weer liepen. Dat hij, als directeur van een geweldig be drijf in tandenborstels en -poets achter een groot oureau zat te commanderen tegen snel vliegend personeel, ieder een voerde zijn bevelen onmiddellijk uit. Telefoons rinkel den zenuwachtigJa, Jonas had het echt naar zijn zin. Bikkel en Eduard ook. Die liepen samen stil het trapje op nadat ze de voordeur geruisloos hadden gesloten. „Nu kan alles morgen in ieder geval normaal verlopen, hè Eduard", zei Bikkel een beetje nerveus. „Ja, ik hoop dat alles goed gaat" FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 9