VEEL KRITIEK UIT
ZENDINGSRAPPORT LOKT
upBala
Eind juli 1,2 miljoen doden
Sanovite
Assemblee Wereldraad
in secties uiteen
Uw probleem
is het
onze....
Gemeenschappelij ke
Engelse tekst
van Onze Vader
Zeer gedetailleerde
r.k. atlas is uit
VOORSPELLING DOKTER MIDDELKOOP
Een noord voor vandaag
VAKANTIEVREUGDE
Nieuwe vondst
bij Klaagmuur
't zit in
Geen interesse
voor Fatima
Vorige dateerde van 1929
DINSDAG 9 JULI 1965
„JJ kan de wereld niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van
haar getuig, dat haar werken boos zijn(Johannes 7 7).
De wereld gaat een heel eind met Jezus mee. Hij is zo, in het
algemeen gezegd, voor haar wel acceptabel. De moeilijkhe
den doemen eerst op als Jezus een andere weg koers dan de
wereld wenst en ook verwacht.
Men wil dan nog wel vriendelijk blijven, maar men gaat zich
meer en meer distanciëren. Die Jezus van Nazareth, ja, wat
zullen we over hem zeggen, Hij doet goed werk, Hij geneest
zieken, laat blinden weer zien en lamme lopen.
Dat kan er allemaal nog mee door. De haat ontstaat als Jezus
de wereld een spiegel voorhoudt en zegt: Kijk, zo zijt ge nou
zo boos, zo slecht. Dan blijft er van die lieve Jezus niet veel
meer over. Vandaag de dag nog niet.
We kunnen met tranen in de ogen over Jezus spreken tot
Hij ons onze feilen toont. Dan is het voorbij. Voor goed. Jezxts
mag alles doen, als Hij ons maar nooit de waarheid over ons
zelf zegt.
Wij lezen vanavond: - Korinthiërs 1 vers 10 tot 25.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd, vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: De geschiednis met het
bankiershuis Teixeira de Mattos
heeft geleerd dat wanneer men ef
fecten laat beheren met verant
woording van nummers, dit een
voordeel kan betekenen bij faillisse
ment van de bankier. Is er een ma
nier om de stukken nog veiliger te
bewaren? Zou dit het bewaren van
de mantels in een safeloket kunnen
zijn? Wat is de positie van degene
wiens effecten uit een safeloket
gestolen worden? Gesteld dat de
bank zelf ontvreemdt, heeft men
dan voorrang met zijn vordering op
de bank?
Antwoord: Geen enkel systeem is
waterdicht. Waardepapieren kunnen
uit uw huis gestolen worden. Be
waart u de mantels in de safe, dan
kan u deze zelf verliezen of ergens
vergeten, tenzij u deze nooit uit de
safe of uit de safekelder verwijdert.
Diefstal uit de safe is zeer on
waarschijnlijk, maar alle dingen
zijn mogelijk. In dat geval zou het
bewijs dat de papieren in de safe
aanwezig waren, zeer moeilijk zijn,
dit met het oog op verzekering en
vordering op een bank, welke in dat
geval niet bevoorrecht zou zijn.
Bij een bonafide bank is uw bezit
veilig, verantwoording van nummers
geeft het voordeel dat de papieren
uw eigendom blijven, zolang zij niet
door een verduisteraar aan een
persoon te goeder trouw worden
verkocht. Ingrijpen van overheid,
bezetter of andere overweldiger van
het land kan steeds uw bezit in
huis, in safe of op de bank bedrei
gen.
Vraag: Ik heb een verzameling
van oude stoomboten aangelegd en
zou die graag aanvullen met
Rijnstoomschepen (die gevaren heb
ben van Rotterdam naar Duitsland)
van het begin dezer eeuw tot de
opkomst van de motorboot. Zijn
daarvan ook fotoboeken in de han
del?
Antwoord: Voorzover ons bekend
neen. Bezoek het Nederlands
Scheepvaartmuseum, Corn.
Schuytstraat, Amsterdam. U treft er
altijd een directielid aan. Verder
bestaat er nog een Rheinmuseum,
Burgstrasse I, Koblenz 22b, waaro
ver u te Amsterdam inlichtingen
kan vragen.
Vraag: Wat zijn de mogelijkheden
om als leerling van een kweekschool
een vakantiereisje naar Canada te
maken?
Antwoord: Een reis als hulp aan
boord is vrijwel uitgesloten als u
geen reis heen en weer aan boord
van één schip wilt maken. Een
maatschappij monstert niet aan voor
halve reizen. Wel bestaan er moge
lijkheden van reducties op bepaalde
reizen.
Vraag: Wat is het verschil tussen
een hoogleraar en een buitengewoon
hoogleraar? Wat is het verschil tus
sen een ir. en een ing.?
Antwoord: Buitengewone hoogle
raren vervullen hun taak als neven
functie en hebben in de senaat
slechts een adviserende stem.
(Voorts zijn er bijzondere hooglera
ren, die colleges geven in een bij
zondere wetenschap op verzoek van
een vereniging of genootschap aan
de regering. Tenslotte zijn er nog de
kerkelijke hoogleraren aan rijksuni
versiteiten. die door een kerk be
noemd worden).
De titel van ingenieurs, die op
leiding aan universiteiten of ho
gescholen genoten hebben, is af
gekort tot ir. De aanduiding ing.
mag gevoerd worden door afgestu
deerden van een hogere technische
school, als zij tenminste 5 jaar prak
tisch werkzaam zijn geweest en met
gunstig gevolg de drie delen van het
examen hebben afgelegd, ingesteld
door de stichting ing-register.
Vraag: U kunt de Surinamelaan in
Den Haag niet vinden. Daar begrijp
ik niets van, of de naam moet ver
anderd zijn. De Surinamelaan is bij
de Javastraat tussen de Surina-
mestraat en de Balistraat. Ik ben er
geboren in 1889
Antwoord: De Surinamelaan
bestaat niet officieel. Wel hebben de
omwonenden de brandgang achter
deze straat Surinamelaantje ge
noemd, maar deze aanduiding is niet
officieel en er is geen straatnaam
bordje geplaatst. Men kan erin aan
de kant van de Javastraat. Aan het
andere einde, (Laan Copes van Cat-
renburgh) is het afgesloten, doch er
is een deur die met een sleutel kan
worden geopend, zodat men het laan
tje niet kan beschouwen als een
openbare weg.
JERUZALEM s Israëlische arche
ologen hebben bij de Klaagmuur op
nieuw een grote vondst gedaan tij
dens opgravingen. Het is een frag
ment van een stenen schip met daar
op in het Hebreeuws het woord „of
fer".
Wat precies de bedoeling van dit
6chip was, weet men nog niet, maar
het is de eerste ontdekking, die direct
in verband staat met de eredienst in
de tempel in de tijd van Christus'
verblijf op aarde.
Geniet in gezondheid.
Zorg voor goede voe
ding De kracht van
zuiver volie tarwe, een
keur van edelvoedings-
stoffen,
Neem Sanovite
mee op uw uit
stapjes. Handig
verpakt, altijd
vers, heerlijk
met "zoet" en
"hartig" beleg.
(Ook zoutarm
overal
verkrijgbaar)
(door Jan J. van Capelleveen)
UPPSALA Vanmorgen ging de vierde assemblee van de Wereldraad van Kerken uiteen
in zes, toch nog massale, gespreksgroepen om achter de schermen te gaan worstelen met de veel
heid van gedachten en uitspraken die in 25 korte en lange redevoeringen op tafel werden
geworpen.
Gedelegeerden en journalisten die nog geen oecumenische vergaderingen hebben bijge
woond klagen dat ze geen lijn zien. Maar in wezen is „verwarring" altijd het kenmerk van de
„week van de woorden". Nu komt het er op aan, dat door een diepgaande studie van het
geboden materiaal en door onderling gesprek in de „werkweek" langzaam maar zeker een
bepaalde gemeenschappelijke lijn zich gaat ontwikkelen.
Vanuit het thema „Alles men zendingsmensen bijeen, om zich
te bezinnen op de inleiding tot dit
onderwerp, die een jaar geleden
BOXTEL De paters assumptio-
nisten te Boxtel staken het organise
ren van bedevaarttochten vanuit Ne
derland naar Fatima, het Maria-hei-
ligdom in Portugal. Reden is de sterk
teruggelopen belangstelling. De
laatste tocht is volgende maand. Ook
het maandblad „De Stem van Fati
ma". dat 21 jaar bestaan heeft, wordt
opgeheven.
(Van onze kerkredactie)
CHICAGO Afgevaardigden
van vijftien Amerikaanse ker
ken, waaronder de Rooms-
Katholieke Kerk, zijn het eeps
geworden over een gemeen
schappelijke tekst van het Onze
Vader en de Twaalf Artikelen
des Geloofs.
De kerken moeten de ontwerpen
nog goedkeuren. Gehoopt wordt, dat
ook de andere kerken deze teksten
zullen overnemen. Naast de gewone
exegetische, liturgische, taalkundige
en pastorale moeilijkheden, zat men
nog speciaal met het probleem, dat
elke kerk weer haar eigen contacten
heeft met Engelssprekende kerken
buiten de Verenigde Staten.
In een persbericht zegt de werk
groep, dat het resultaat een verras
sende harmonie is van de tot nu toe
gebruikelijke teksten, zodat men goe
de hoop heeft, dat de ontwerpen in
gang zullen vinden.
De nieuwe tekst van het Onze Va
der luidt:
Our Father in heaven:
Holy be your Name,
Your kingdom come,
Your will be done,
on earth as in.heaven.
Give us today our daily bread.
Forgive us our sins,
as we forgive those who sin against
us.
Save us in the time of trial,
and deliver us from evil.
For yours is the kingdom, the power
and the glory forever. Amen.
nieuw" zal gezocht worden naar
een nieuwe benadering van de
katholiciteit van de kerk, de
zending, wereldeconomie en
sociale ontwikkeling, gerechtig
heid en vrede, de eredienst en
de levenstijl. Gaan we af op het
materiaal, dat geboden wordt,
dan komt de vraag op, of dit
thema niet te hoog is gegrepen.
Het valt nu eenmaal niet mee om
in een tijd die gewend is aan
schokkende en revolutionaire
uitspraken werkelijk iets nieuws
te zeggen.
Maar is het schokkende altijd zo
nieuw? Jongeren hebben de laatste
dagen schokkende dingen gezegd
zoals ze elders in de wereld dat ook
deden maar spoedig daarna toonde
vaak iemand aan, dat wat zij
voorstonden een halve eeuw geleden
al als onwerkelijk terzijde werd ge
legd. Niet alles wat schokt is nieuw.
Niet al het nieuwe is schokkend.
Deze eerste dagen van de vierde
assemblee hebben reeds overvloedig
bewezen, dat er een enorme be
langstelling is voor de meer „we
reldse" onderwerpen, zoals ontwikke
lingshulp, gerechtigheid in de wereld,
en de verhoudingen tussen de rassen.
TE KEEI1V
Maar tegelijk ziet het er op het
ogenblik naar uit, dat de meest in
tense confrontatie zich zal afspelen in
de tweede sectie, die gewijd is aan de
vernieuwing van de zending. Zo
overgroot was de belangstelling, dat
heel wat gedelegeerden en journa
listen overgeheveld moesten worden
naar andere secties, omdat de uni
versiteitszaal hen eenvoudig niet kon
bevatten.
De discussie over deze problemen
is reeds wekenlang op gang. In Skan-
dinavie, Duitsland en Amerika kwa-
werd herschreven door het Centraal
Comité, toen het op Kreta vergader
de.
Oorspronkelijk was de invloed van
prof. dr. J. C. Hoekendijk bijzonder
sterk in het eerste ontwerp. Het wat
veroudere en kennelijk conserva
tiever geworden Centraal Comité
had veel kritiek en drong aan op
herschrijven. Maar het stuk heeft
daardoor niet aan kracht gewonnen.
Op geen document van de assemblee
is van te voren zoveel kritiek uitge
oefend als op dit.
In Noorwegen kwamen de wat
conservatievere «.endingsleiders bij
een, in Zweden theologen, die een
brug wilden slaan tussen de nieuwe
radicale theologie en de'Wereldraad.
In Duitsland besprak de arbeidsge
meenschap voor wereldzending van
Hamburg het ontwerp en in Amerika
bezonnen de mensen van de ge-
loofszendingen zich.
CLICHÉS
De Duitsers zijn zelfs zover gegaan,
dat zij een totaal nieuw stuk
geschreven hebben en dat op de tafel
van de sectie willen leggen.
Opmerkelijk is, dat dit stuk uit
blinkt in theologische clichés, her
haalt wat reeds veel eerder door de
Enkele van de Nederlandse af
gevaardigden tijdens een plenai
re zitting van de assemblee te
Uppsala. Op de eerste rij van
links naar rechts de oud-katho
lieke bisschop van Haarlem G. A.
van Kleef en de twee vertegen
woordigers van de Doopsgezinde
Broederschap prof. mr. dr. J. A.
Oosterbaan en ds. H. Wethmar
(Rotterdam) naast een onbekende
lutheraan. Op de tweede rij hele
maal rechts ds. P. H. G. C. Kok,
voorzitter van de lutherse synode
en naast hem prof. dr. H. Berk
hof.
Aantrekkingskracht
De vierde assemblee van de Wereld-
raad van Kerken kwam maar langzaan
op gang. Vooral het opvangen van de
gasten op het vliegveld van Stockholm
liep nogal eens in de soep. Toen ft
arriveerde was er niemand. Andere Ne.
derlandse afgevaardigden en Journalisten
werden wel afgehaald, maar hun koffen
bleven op het vliegveld staan.
Maar langzamerhand ging het beter en
uiteindelijk zelfs te goed. Enthousiaste
Jonge studenten renden op de afgevaar-
digden af als ze uit het vliegtuig stapten,
grepen hun koffers, brachten hen naar
de lunchroom voor een gratis kop koffie
om wat bij te komen van de vlucht,
wezen hun de speciale bus en maakten
zich op alle mogelijke andere manleren
verdienstelijk.
Dat ontdekte ook een Japanner. Hij
was gewoon onder de indruk vandi
Zweedse gastvrijheid. Zijn koffer wart
gedragen, koffie werd geschonken, de
bus werd gewezen. Nog nimmer was hl;
zo vriendelijk ergens ontvangen.
Pas toen hij In Uppsala uitstapte en
naar de ontvangstzaal werd gebracht
bleek dat hij helemaal niet In Uppsals
moest zijn. Hij was een Japanse zaken
man die in Stockholm een vergadering
kwam bijwonen.
BEROEP1NGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Drogeham (Fr.) - toez.:
A. Strum te Pesse (Dr.); te Suawoude:
E. C. Baart te Cubaard; te Eikerzee:
kand. N. H. J. E. Boomer te Utrecht;
te Maassluis (wijkgem. 2-toez.): J.
Noordmans te Tjamsweer.
Aangenomen naar Heinkenszand -
toz.: kand. W. Schaap te De Bilt (U.)
naar Slikkerveer (Irenekerk) - toez.:
(buitengew. wijkgem. in wording)drs.
Joh. Geers te Haarlo; naar Sliedrecht
(vrijz. herv.): dr. J. Balkestein te
Musselkanaal (NPB).
Bedankt voor Hardinxveld-Giessen-
dam (2e p.p.)A. Stekelenburg te Lex-
mond.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bodegraven (2e p.p.):
R. Fernhout te Waardhuizen.
Aangenomen naar Oosterhout: kand
C. v. d. Velde te Amsterdam, die be
dankte voor vier andere beroepen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Buitenpost: D. Noort
te Tiel-Zaltbommel.
Aangenomen naar Groningen-zuid:
B. v. Zuylekom te Bergentheim.
Beroepbaar: kand. A. H. Reitsema,
Graafschap 29a, te Kampen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Gorkum en te Lutten
a. d. Dedemsvaart: kand. H. Wubs te
Apeldoorn: te Drogeham: kand. J. v.
Dijken te Biezelinge; te Alphen a. d.
Rijn: kand. P. Beekhuis te Baren-
drecht.
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Ridderkerk: kand.
A. M den Boer te Ridderkerk, die be
dankte voor vijftig andere beroepen,
naar Vlissingen: kand. A. Snoep te
Utrecht, die bedankte voor vijf andere
beroepen.
KAMPEN De classis Kampen
van de Gereformeerde Kerken (vrij
gemaakt) heeft de heer A. H. Reitse
ma te Kampen praeparatoir geëxami
neerd en beroepbaar verklaard.
De heer Reitsema studeerde aan de
Theologische Hogeschool der
formeerde Kerken (vrijgemaakt) te
Kampen, doch deed zijn kandi
daatsexamen aan de Vrije Universi
teit in verband met zijn bezwaren
tegen het attestenbesluit van de cu
ratoren der hogeschool.
PHILIP POTTER
Wereldraad is gezegd en leest als een
werkstuk yan „Geen Ander Evange
lie" terwijl juist velen die er aan
meegewerkt hebben zich met die be
weging ten enen male niet willen
identificeren.
De Noren hebben vooral hun
kracht gezocht in aanvullingen op
het rapport. Maar zij doen weinig
meer dan een aantal bijbelse woor
den aan het rapport toevoegen. Hun
bezwaar was, dat het niet bijbels ge
noeg was, terwijl de commissie die
dit ontwerp opstelde, juist uitging
van wat in het verleden al gezegd is
en dergelijke dingen niet wilde her
halen. Ook daar ontbreekt eigenlijk
ieder nieuw element.
In Californië reageerde de missio-
loog van Fullers theological semina
ry, dr. J. McGrawan. Hij sprak voor
al als een vertegenwoordiger van wat
wij de geloofszendingen noemen. Zijn
kritiek op het ontwerp was, dat het
teveel aandacht schenkt aan de ver
nieuwing van de kerk, te weinig aan
de opdracht van de kerk om zich te
richten tot de miljoenen die nog nim
mer het evangelie hebben gehoord.
Zendingsmensen vooral van Skandi-
navië hebben zich al samen bezonnen
op een gemeenschappelijk podium. De
aanwezige „conservatieve evangeli
cals" zijn ook al bij elkaar geweest
De jongeren hebben een speciale
spreekbuis aangesteld, om hun
dachten te vertolken.
HELP
Dat kan een hele spraakverwarring!
veroorzaken. Kennelijk had Philijl
Potter, die als neger uit West-Indiil
nu de afdeling voor wereldzending tj
evangelisatie leidt, het gevoel dat hl
theologische hulp nodig zal hebbei
Hij heeft tenminste een beroep o;
prof. dr. H. Berkhof gedaan, om vat]
sectie VI (nieuwe levensstijl) te ver-
huizen naar deze sectie.
Het gevolg is dat deze meel
theologische sectie reeds nu meer
aandacht gekregen heeft dan enige
andere. Bovendien ziet het er naai
uit, dat de onderwerpen die in ande
re secties ter sprake komen ook hier
een rol zullen spelen. Zending is in
onze tijd veel meer dan met het boek
de jungle intrekken.
EEÏVS
Zover wij het hebben kunnen na
gaan bestaat er op het ogenblik wel
eensgezindheid over de volgende
uitspraken:
a. Zending is de ver'^sing van
individuen en groepen van het ko
mend oordeel door aanvaarding
van de Heer als persoonlijke Hei
land.
b. Een relevant getuigenis i: j
waardoor de nieuwe menshf
openbaar wordt, die in ChriSi I
zijn begin heeft.
Het verschil tussen de ge-1
delegeerden heeft vooral ie
maken met de verhouding tus
sen deze twee inzichten. Som
migen zeggen het eerste, maat
niet het laatste. Anderen ge
loven dat het eerste een gevolg
moet zijn van het tweede.
ROME Een volledige
rooms-katholieke atlas is de
zer dagen uitgekomen in een
eerste oplaag van 5000. De at
las toont zeer gedetailleerd de
grenzen van ieder bisdom en
de zetels van alle rooms-katho
lieke universiteiten, groot
seminaries en de hoofdzetels
van alle religieuze orden.
De 66-jarige pniester-cartograaf
Henry Emmerich is na de afsluiting
Weor in Europa
UPPSALA Tegen het einde van deze
maand zullen 1,2 miljoen mensen in Biafra
van de honger zyn omgekomen. Deze voor-
Gere- spelling heeft de Nederlandse arts H. J. Mid
delkoop gedaan in een rapport, dat hq vanuit
Biafra naar Uppsala heeft gezonden.
Volgens Middelkoop zal het dodencijfer in
augustus twee maal zo hoog zyn, tenzij de
wereld er in zal slagen de blokkade door
Nigeria te doorbreken.
weer
max temp
gisteren
neer
slag-
Kopenhagen
licht bew.
18
22
0
Londen
Amsterdam
21
0
Brussel
23
0
Luxemburg
licht bew.
23
0
Parijs
25
0
Nice
onbew.
28
0
Frankfort
zw. bew.
27
0
München
onbew.
30
0
Züricb
half bew
30
0
Genève
licht bew
31
0
Locarno
onbew.
29
0
Wenen
half bew.
35
0
Innsbruck
licht bew.
33
0
Rome
onbew.
29
0
Madrid
licht bew.
33
0.5
Majorca
licht bew.
30
0
Geoffrey Murray van de afdeling hulpverlening
van de Wereldraad, deelde mee, dat de Wereldraad
800.000 dollar van de aangesloten kerken heeft ge
kregen voor hulp aan slachtoffers aan beide zijden
van het conflict. De moeilijkheid is echter, hoe het
voedsel in Biafra te krijgen.
De Wereldraad heeft vanuit Lissabon twee vlieg
tuigladingen per maand kunnen zenden. Sinds de
federale troepen Port Harcourt hebben ingenomen,
zijn de vliegtuigen geland op het Portugese eiland
Sao Tome. Vandaar worden de ladingen met clan
destiene vliegtuigen overgebracht naar landings
stroken bij Aba, de huidige hoofdstad van Biafra.
Per keer kan maar tien ton worden overgebracht.
In totaal heeft de Wereldraad vijftig ton verzonden.
Voorrang wordt gegeven aan proteine bevattende
stoffen als melkpoeder, eierpoeder en babyvoedsel.
De Noorse kerken hebben tweeduizend ton ge
droogde vis gegeven, om te voorzien in de behoefte
aan eiwitten. Twee schepen hebben hiermee al
koers gezet naar de Spaanse haven Santo Isabella.
Murray wees er evenwel op, dat het grote pro
bleem de verzending naar Biafra is. Hij zei, dat
Middelkoop had benadrukt, dat de toestand hope
loos is en steeds erger wordt.
Op federaal terrein is een medisch team van de
Wereldraad werkzaam en vier andere teams wor
den samengesteld.
LUCHTBRUG
FRANKFORT Ds. Lothar Kühl uit Lissabon,
die in opdracht van de Wereldraad de zendingen
naar Biafra coördineert en onlangs nog in Biafra
was, heeft op een personferentie in Frankfort ge
wezen op het voorbeeld van de luchtbrug naar West-
Berlijn tijdens de blokkade in 1948-'49. Dergelijke
maatregelen zijn in Biafra noodzakelijk, zei hij.
De federale troepen hebben de gehele oogst vero
verd. Op het ogenblik leven 4,5 miljoen mensen van
een maaltijd per week. Babies krijgen op zijn
gunstigst eens in de twee weken een kopje melk.
SLANGEN
Als oplossing voor het proteinegebrek raden
artsen in Biafra de moeders aan. hun kinderen te
voeden met slangen en vliegende mieren, omdat
deze dieren een hoog protcine-gehalte hebben.
Pater Antony Byrne van de rooms-katholieke Ca-
ritasorganisatie, vertelde kinderen te hebben ge
zien, die in geen dagen iets te eten hadden gehad.
Per dag sterven in Biafra drieduizend mensen van
de honger, een dodencijfer dat driemaal zo hoog is
als in Vietnam.
Bisschop Hermann Dietzfelbinger. voorzitter van
de raad van de Evangelische Kerk in Duitsland,
heeft een appel gedaan op de Westduitse regering,
de Verenigde Naties en op de assemblee van de
Wereldraad te Uppsala, om de Biafra-kwestie met
voorrang te behandelen en al hei mogelijke te
doen, om te bemiddelen tussen de strijdende partij
en. Anders zou het Jaar van de rechten van de
mens tot een farce worden. In zijn telegram noemt
bisschop Dietzfelbinger de kwestie-Biafra een
schande voor de hele christenheid.
van het Vaticaans concilie begonne
met het maken van de atlas. Veel
concilievaders hebben op het concilie
namelijk gesproken over de behoefte
aan een geheel bijgewerkte
rooms-katholieke atlas.
Pater Emmerich heeft gebruik ge
maakt van bestaande kaarten van all
le landen en van statistieken die
plaatselijke kerkelijke autoriteiten
hebben gepubliceerd.
Talen
Het boek met zijn vier-kleuren-
druk bevat teksten in het Frans.
Duits. Spaans, Italiaans en Engels. Er
zijn 59 kaarten in en 64 bladzijden
statistische gegevens. Verder is ei
een geografische index van tien blad
zijden.
De rooms-katholieke atlas waar tot
nu toe gebruik van moest worden
gemaakt is in 1929 gemaakt door
priester-cartograaf Karl Streit.
Onder andere bij hem heeft pater
Emmerich in 1924 het vak geleerd.
Latei heeft hij speciale cursussen ge
volgd in Fribourg en Wenen.
Aantekeningen
Pater Emmerich, die vastbesloten
is niet weer 38 jaar te laten voorbij
gaan tussen het verschijnen van at
lassen maakt nu aantekeningen van
elke nieuwe verandering van kerke
lijke grenzen en elk nieuw seminarie.
Hij zoekt een jonge priester, die zijn
taak straks over kan nemen.
Voor paus Johannes XXIII heeft
pater Emmerich indertijd een globe
gemaakt met een middellijn van 1.25
meter en een kaart waarop de gren
zen van ongeveer 2.200 b'sdrr-mc»
en andere kerkelijke gebieden in de
wereld zijn aangegeven.
Het „Terug naar God"-uur, de ra
dio-evangelisatie van de Christian Re
formed Church, start binnenkort vla
vier stations in Quebec uitzendingen
voor Franssprekende Canadezen. Behal
ve in het Engels werd het Terug naar
God"-uur ook al in het Spaans uitge
zonden.