GELOOF NIET BEWIJZEN
MAAR BELEVEN
upBala
Gasten spreken in Uppsala
Ds. Vergunst
wordt docent
Uppsala: twee jongeren in
benoemingscommissies
Limburg achter
groep Harmsen
Duivel is uit denken
velen verdwenen
van
Een noord voor vandaag
Griekse Kerk
komt niet
PAUS STUURT
BOODSCHAP
Prof. Berkhof tot assemblee
Werk van
Christus
Prof. Berkhof bracht bal aan het rollen
BEBOEPMCSWERK
NA PAUSELIJKE FRONS
VATICAANSE GLIMLACH
ZATERDAG 6 JULI 1968
Wie is de mens, die tot u gezegd heeft: Neem op en ga uws
weegs? (Johannes 5:12).
De geschiedenis is hekend. In Jeruzalem, bij de Schaapspoort,
ligt een bad en als er beweging in het water komt, haasten de
zieken zich om te profiteren van de geneeskrachtige werking.
Als Jezus daar komt ziet hij een man, die van de genezende
kracht van het water niet kan profiteren omdat hij niemand
heeft, die hem naar het water brengt.
Jezus helpt hem „Sta op, neem uw matras op en wandel".
En deze opmerking van de Here leidt uiteindelijk tot de vraag:
Wie is de mens, wie is Hij?
Ja, wie is Hij, die zelfs op de sabbath geneest? De vraag is
de eeuwen door gesteld: Wie is Hij? En vandaag de dag nog
valt de vraag te beluisteren.
Wie is Hij! Het antwoord is kort: Hij is onze Redder.
Wij lezen vanavond: 2 Koningen 9 vers 17 tot 37.
Wij lezen' morgenavond: 2 Koningen 10 vers 10 tot 31.
(Van onze kerkredactie)
DORDRECHT De generale
synode van de Gereformeerde
Gemeenten heeft besloten tot
nauwere samenwerking met de
Oud-Gereformeerde Gemeenten
in Nederland.
De synode benoemde ds.
A. Vergunst tot vierde docent
aan de Theologische School.
De driejaarlijkse synode, die twee
dagen in beslag nam, werd ditmaal
niet in Utrecht gehouden, maar in
Dordrecht, in verband met de 350-ja-
rige herdenking van de Dordtse sy
node. Aan de vooravond werd een
bidstond gehouden, geleid door de
voorzitter van de synode van 1965.
ds. L. Rijksen van Rotterdam-West.
Nadat de plaatselijke predikant ds.
D. Hakkenberg de synode geopend
had, werd ds. Vergunst tot voorzitter
gekozen.
Op voorstel van curatoren werd
besloten een vierde docent aan de
Theologische School te benoemen.
Gekozen werd ds. Vergunst, die al
enige tijd hulpdocent was (evenals
ds. H. Rijksen). De drie anderen do
centen zijn ds. L. Rijksen, ds. K. de
Gier en de heer A. van Bochove.
Samenwerking
Naar aanleiding van het rapport
van de commissie voor samenspre-
king met de Oud-Gereformeerde Ge
meenten in Nederland besloot de sy
node:
a. in voorkomende gevallen zullen
wederzijdse deputaten voor cor
respondentie met de hoge overheid
contact opnemen, om een gezamen
lijke boodschap. verklaring of
waarschuwing te doen uitgaan.
b. eikaars attestaties worden we
derzijds erkend.
De oud-gereformeerde synode heeft
deze voorstellen al eerder goedge
keurd. De commissie blijft bestaan
vóór nadere regeling en voor het on
derhouden van contact.
Uit de behandeling van de
verschillende deputatenrapporten
memoreren wij, dat er plannen
bestaan om naast de arbeid in
Merksem (België) ook in Nederland
een of meer evangelisatieposten te
stichten.
Het deputaatschap voor kerkelijke
administratie werd gemachtigd tot
het in het leven roepen van een
stichting tot het beheren van het bu
reau voor kerkelijke administratie en
tot het realiseren van een eenvoudig,
doch volwaardig bureau.
Nieuwe deputaatschappen werden
ingesteld voor steun bij kerkbouw,
bejaarden- en gezinszorg, jeugdzorg
en voor vertegenwoordiging en voor
lichting. Dit laatste naar aanleiding
van de zaak-Elspeet.
De synode besloot geen medewer
king te verlenen aan de Stichting tot
handhaving van de Statenvertaling,
al liet zij ieder vrij, die er wel aan
mee wil werken.
Aan het slot sprak de voorzitter
zijn blijdschap uit over de eensge
zindheid, die steeds op de vergade
ringen geheerst had en over de broe
derlijke zin, waarin besprekingen ge
voerd en besluiten genomen werden.
De volgende generale synode werd i
bepaald op 1971 in Utrecht.
UPPSALA De Griekse Kerk
schittert op de assemblee door afwe
zigheid. Gisteren maakte een tele
gram uit Athene een einde aan alle
onzekerheid.
Aartsbisschop Hieronymos liet dr.
E. C. Blake per telegram weten, dat
er geen delegatie komt, omdat hem
uit een verklaring van de Zweedse
aartsbisschop Josefon in de pers dui
delijk was geworden, dat demonstra
ties in Zweden tegen het Griekse be
wind niet voorkomen zouden kunnen
worden.
De Griekse Kerk had al eerder
besloten, zich niet te laten vertegen
woordigen. Toen echter dr. Blake
persoonlijk drie weken geleden naar
Athene reisde, zegde Hieronymos toe,
toch nog een delegatie te zullen stu
ren.
Overigens is wel de Griekse
aartsbisschop van New York Jakovos
aanwezig. Hij is lid van het presi
dium.
Een ander lid van het presidium,
dr. Akanu Ibiam uit Biafra, is nog
steeds niet verschenen. Nigeria en
Biafra zijn door twee aparte delega
ties in Uppsala vertegenwoordigd.
UPPSALA De paus heeft een
boodschap gezonden aan de assem
blee van de Wereldraad, waarin hij
zegt, dat „alles wat u doet voor de
eenwording aller christenen Gods ze
gen heeft."
In zijn boodschap zei hij verder,
dat de aanwezigheid van vijftien
waarnemers en verscheidene officiële
gasten uit de Rooms-Katholieke Kerk
een teken des tijds is en dat dit
verschijnsel op een gelukkige wijze
de wederzijdse bedoelingen on
derstreept voor een voortgezette en
uirgebreide samenwerking.
TOLEDO Kardinaal Pla y De-
niel, sinds 1941 primaat van de
Spaanse kerk, is gisteravond overle
den. Hij was 91 jaar.
Pla y Deniel was een fel voorstan
der van het bewind van Franco en
heeft zich steeds ingespannen voor
een goede verstandhouding tussen de
Rooms-Katholieke Kerk en de rege
ring. In 1900 werd hij priester ge
wijd, in 1918 bisschop. Sinds 1941
was hij aartsbisschop van Toledo.
Paus Pius verhief hem in 1946 tot
kardinaal.
(door Jan J. van Capelleveen)
UPPSALA De assemblee van de Wereldraad van kerken bevindt zicb midden in de „week
van de woorden". De onderwerpen moeten worden ingeleid. De basis moet gelegd worden voor
een goede discussie in de „werkweek", opdat aan het eind in de „week van worsteling" besluiten
genomen en uitspraken gedaan kunnen worden, die werkelijk zinvol zijn. Het is opmerkelijk,
dat van de vier belangrijkste inleidingen er twee gehouden werden door Nederlanders
Gisteren sprak dr. W. A. Visser 't Hooft over het „mandaat van de oecumenische beweging",
vanmorgen prof. dr. H. Berkhof over het unieke alomvattende en beslissende werk van
Christus.
Jezus Christus, zei hij in zijn rede,
doet geen beroep op ons intellect via
demonstraties, maar op ons bestaan
door het heil. Het "christelijk geloof is
als een medicijn. De dokter bewijst
niet van te voren dat het werkt. Hij
vraagt ons het in te nemen en de
genezende kracht te beleven.
Dat is onze gemeenschappelijke be
lijdenis. zei hij. Terwijl andere spre
kers ingingen op de oecumenische
beweging zelf (Visser 't Hooft) en
vanavond president Kaoenda van
Zambia en Barbara Ward zullen
spreken over ontwikkelingshulp, leg
de hij de basis van de theologische
discussie.
KRAEMER
Zijn rede doet sterk denken aan
die van prof. dr. H. Kraemer in de
jaren dertig, waarin hij een helder
en duidelijk antwoord gaf aan de we
reldgodsdiensten en daartegenover
het volmaakt unieke van het werk en
de persoon van Christus stelde. Berk
hof echter stelde Christus niet alleen
(Door Jan J. van Capelleveen)
Prof. H. Berkhof heeft gisteren de jeugd volledig voor zich
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amsterdam (wijkgem.
WeerenkapeD. J. W. Mazurel te 's-Her-
togenbosch; te Eemnes-Buiten, kand. J.
Codee te Lunteren; te Nieuw-Lekker-
land. S. de Jong te Houten.
Aangenomen naar Ernst (toez.), H. v.
Amsttel te Neder-Langbroek.
Bedankt voor Oud-Alblas. A. v. d
Vlist te Andei (N.B.); voor Zwijn-
drecht (vac. G. J. Hintzbergen). C. Vos
te Gouda
Emeritaat verleend aan dr. A. van
der Hoeven te Ressen; P. A. A. Kluse-
ner te Amersfoort; S. van der Linde,
pred. bgw. werkz. (geest. verz. gere-
patrieerden) te 's-Gravenhagel A. Os
kamp te Bussum.
Beroepbaar kand. S. T. Baarda, Java-
laan 9, Hilversum; kand. D. Brand
horst, Telefoonstr. 54. Zuidlaren; kand.
W. K. van Deursen, IJsselkade 19, Zut-
phen.
Toegelaten tot de evangeliebediening
mej. H. G. van der Waals, Patmosdreef
46. Utrecht: Joh. van de Wal, Leidse-
straatweg 11, Oegstgeest; mej. G. M. v
Wijk, Eind 14. Gorinchem.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hardenberg. drs. P. Fern-
hout te Waardhuizen.
Aangenomen naar Amsterdam-Nieu-
wendam <2e pred.pl.). F H. Veenhui-
zen te Overveen; naar Emmen-West.
G. van Wilgenburg te Middelburg; de
benoeming tot hulpprediker te Medem-
blik. J. D. van Ginnoven, a.s. em.pred.
te Westervoort.
Bedankt voor Amsterdam-Slotermeer
(vac. drs. F. Vroon). H J. Bavinck te
Heemstede: voor Schoonebeek en voor
Ten Boer. L. Buitenhuis te Ooaterwolde
(Fr.)
Emeritaat verleend aan M. Pos te
Wezep.
Praeparatoir geëxamineerd. maar
i.vjn stage nog niet beroepbaar de
heren J. A. van Hooydonk. Jan Evert-
senstraat 1. G Mulder. Olympiaplein 9.
J. Ridderbos. Van Breestraat 14. S J
Tiemersma. P. v. d. Doesstraat 84, allen
te Amsterdam en R E. van der Wal.
£elderslaan 83. Utrecht.
CIIR. GEREF KERKEN
Bedankt voor Ameide. J v Doorn
Doornspijk
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Almelo. J. Karene te
BUfUwerkerk tZld
UPPSALA Prof. H. Berkhof heeft gisteren de jeugd volledig voor zich gewonnen. In de
saaie openingszitting van de assemblee, waarin verveeld traditionele moties worden aangeno
men, kwam hij met een amendement dat ineens iedereen rechtop deed zitten en de jongeren
luid deed applaudiseren.
Hij stelde voor om aan de
benoemingscommissie twee
jonge mensen toe te voegen, op
dat straks ook jongere mensen
kandidaat gesteld zullen worden
voor de commissies, die het werk
verder zullen leiden tot de vol
gende assemblee.
Diep was de teleurstelling bij
de jongeren, toen de vice-voor
zitter dr. Ernest A. Pavne zei,
dat het voorstel niet in behande
ling kon komen, omdat het tegen
het huishoudelijk amendement
inging.
nog niemand uit het midden-oosten
ln die commissie zitting heeft.
De assemblee was met dit voorstel
niet bepaald ingenomen. Velen kre
gen de indruk dat de orthodoxen gin
gen proberen meer gewicht in de
schaal te leggen. Toen er gestemd
werd, bleek dit voorstel lang niet de
steun van alle orthodoxen te hebben.
De Russisch Orthodoxe Kerk stemde
zelfs tegen, en het werd verworpen.
Hoewel het voorstel van prof.
Berkhof dus niet eens in stemming
kwam. zette het wel de raderen in
beweging om de ivnloed van de jon
geren te vergroten.
HEERLEN De Limburgse afde
ling van de Boerenpartij heeft zich
afgescheiden van de voorzitter, de
heer H. Koekoek en voor de groep
Harmsen gekozen. Met deze groep
zijn besprekingen gevoerd over de te
volgen gedragslijn en en eventuele
nieuwe naam voor de partij.
tegenover het syncretisme van de
wereldgodsdiensten, maar ook tegen
over het relativisme van de moder
ne secularisatie.
In de oecumenische beweging is de
bezinning op dit onderwerp in de
laatste jaren weer sterk op gang ge
komen onder de onvertaalbare En
gelse term de „finality of Christ".
Vaak werd daarbij uitgegaan van de
unieke medemenselijkheid van
Christus en zijn vernieuwend werk.
Prof. Berkhof legde in deze rede in
het bijzonder nadruk op de opstan
ding als de werkelijke basis van dit
belijden. Maar dan mag die opstan
ding vooral niet gezien worden als
een terugkeer naar het vroegere le
ven. De opstanding is de geboorte
van een nieuwe mensheid. In de
opstanding van Jezus openbaarde
God de grootse toekomst die Hij
weggelegd heeft voor zijn zondige en
gefrustreerde menselijke sehepping.
Christus is zowel de weg, die naar
dat doel leidt, maar ook het venster,
waardoor wij er al iets van zien.
IDEOLOGIE
Maar deze inzichten, vervolgde
prof. Berkhof, mogen ons er niet toe
verleiden om ons gevangen te laten
nemen door een ideologie, die
Christus, de levende Heer. doet ver
worden tot een christocentrisch prin
cipe. Om niet onder de ban te komen
van een ideologisch triomfalisme,
moeten we goed beseffen, dat dit be
lijden van het unieke karakter van
Christus op drie manieren gekwalifi
ceerd moet worden.
Daar is in de eerste plaats het
kruis, dat de noodzakelijke conse
quentie is van zijn gehele leven.
Christus zocht Zichzelf niet, maar gaf
Zichzelf, opdat er ruimte zou zijn
voor God en de mensen.
In de tweede plaats moeten we
beseffen, dat dit gemeenschappelijk
den kunnen komen door de Geest.
Djt belijden is niet gebaseerd op ar
gumenten, maar is een gevolg van de
Heilige Geest die ons overtuigt.
In de derde plaats moeten we goed
beseffen, dat dit emeenschappelijk
belijden gekwalificeerd wordt door
de toekomst. De joden verwerpen Je
zus als Messias, omdat zij zijn ko
ninkrijk nog niet zien. We hebben
soms de waarde van dit protest over
het hoofd gezien. We leven in een
wereld vol schulden, frustraties
waarin de dood een krachtige reali
teit is. Maar toch kunnen we Jezus
Christus zo belijden, omdat Hij de
weg opent naar de overwinning. Hij
is Gods garantie, zijn aanbetaling en
daarom onze hoop. Christenen zijn
niet beter dan anderen omdat zij het
doel bereikt hebben. Zij zijn samen
met alle mensen onderweg.
TOEPASSING
In het slot van zijn rede geeft prof.
Berkhof een aantal praktische toe
passingen. We kunnen niet eenvoudig
op Christus wijzen en zeggen dat wij
alle antwoorden voor ons dagelijks
leven hebben. Hij is geen blauwdruk
voor een nieuwe menselijkheid. Maar
door Hem worden we opgeroepen tot
een „kritische solidariteit", waarbij
we niet moeten herhalen wat alreeds
in de wereld gezegd wordt, maar in
de eerste plaats ons moeten inzetten
voor wat nog niet gezegd is.
Zien we om ons heen dan vragen
we ons af waar Gods Geest aan het
werk is en waar de geest van de
duisternis. Maar zelden krijgen we te
maken met „zwart" en „wit", meestal
is alles wat op ons af komt „grijs."
Maar ook dan zullen we alles moeten
toetsen aan de nieuwe menselijkheid
in Christus. Dit toetsen zal samen
moeten gebeuren en als dat ergens
kan geschieden dan in de Wereldraad
van Kerken met veel zelfkritiek en
de wil om naar anderen te luisteren.
TOEKOMST
Van het begin van de oecume
nische beweging af aan werd er op
twee manieren gedacht over de toe
komst. Sommigen meenden dat die
toekomst zou komen door onze
krachtsinspanning. Anderen zeiden:
die toekomst is van boven, is geheel
zijn werk.
Maar is dit een juiste tegenstel
ling? God en de mens zijn geen riva
len. Hij werkt altijd door mensen.
Dat wil niet zeggen dat iedere
menselijke krachtsinspanning zijn
toekomst naderbij brengt. We hebben
de transformerende Geest van God
nodig. Zonder die geest zullen we wel
bepaalde toestanden kunnen verbete
ren, en dat is al veel waard. Maar als
de mens zelf onveranderd blijft, zul
len we toch niets zien van wat Hij
wil bereiken. Dan blijven we strom
pelen tussen revolutie en gevestigde
orde.
De belangrijkste verandering,
die we nodig hebben om de grote
Percentages
De orthodoxie is het beste vertegen,
woordigd op de vierde assemblee van
de Wereldraad van Kerken. Niet minder
dan 140 gedelegeerden zijn aanwezig.
De christenen van gereformeerde of
presbyteriaanse signatuur staan met
twintig procent op de tweede plaats. Dan
komen de Lutheranen met 19, de metho
disten en de anglicanen met 11 procent
en alle andere confessies behoren tot de
kleine minderheidsgroepen.
Het is weer een tamelijk oude assem
blee. Volgens de computer is de gemid
delde leeftijd van de stemgerechtigde af
gevaardigde 51,7 Jaar. De totale gemiddel
de leeftijd ligt wat lager door het grote
aantal jeugd-participanten. (48,5).
Van de stemgerechtigden is maar vier
procent onder de 35 |aar, maar 22 pro
cent is ouder dan 60 De vrouwen vor
men een kleine minderheid. Zij halen
maar negen procent.
De computer heeft ook de laatste per
centages uitgerekend voor de zes
sectie-vergaderingen. Ook nu nog gaat
de grootste belangstelling uit naar sectie
twee, vernieuwing van de zending, 22
procent van de gedelegeerden hebben
zich daarvoor ingeschreven. Achttien
procent gaat naar de sectie over de
katholiciteit van de kerk. 17 naar de
sectie over economische en sociale vra
gen. 15 naar de liturgische sectie, en 12
naar de sectie over vrede en gerechtig
heid Vier procent wist het nog niet
Dominees en priesters waren het
meest geïnteresseerd in theologische
vragen, gewone gemeenteleden in sr a-
le. De jeugd is nauwelijks theologisch
geïnteresseerd
toekomst binnen te treden is de
verandering van onszelf. En die
kunnen we niet zelf bewerkèn.
Maar Hij belooft dat Hij alle
dingen nieuw zal maken en Hij
gebruikt vernieuwde mensen
om zijn toekomst voor te be
reiden.
Zomer conferentie CSFR
(Van een medewerker)
DRIEBERGEN „Door het
secularisatieproces is de duivel
uit het denken van vele mensen
in deze tijd verdwenen en is God
voor hun besef een zwijgende
God geworden. De mens heeft
echter niet zozeer moeite met
het opmerken van God omdat
Hij zich verborgen houdt, maar
omdat Zijn handelen de mens
niet aanstaat".
Onmogelijk
Iemand wilde daarover dis
cussiëren, maar dr. Payne
maakte iedere vorm van discus
sie onmogelijk door te stellen,
dat de voorzitter het recht heeft
om het huishoudelijk amende
ment uit te leggen.
Prof. Berkhof wilde twee jonge
mensen aan de benoemingscommissie
toevoegen zonder stemrecht, maar
wel om te adviseren. Die commissie
stelt straks ook de lijst van kandida
ten op voor het nieuwe centraal co
mité en het presidium: de groep van
ongeveer zes presidenten. Toen Pay
ne zei geen debat te willen begonnen
de jongeren verontwaardigd te reage
ren.
Doorgezet
Maar de vergadering liet het er
niet bij zitten. Een gedelegeerde van
de Episcopaalse Kerk uit de Verenig
de Staten stelde de 25-jarige Gerald
A. McWorter. een neger, voor. Dit
voorstel werd prompt aangenomen.
Onmiddellijk probeerde een afge
vaardigde van de Amerikaanse Lu
therse kerk nog een jonge Amerikaan
benoemd te krijgen, maar daartegen
had de vergadering toch wel bezwa
ren. Wel werd besloten, dat een com
missie nog een jongere zal voordra
gen. Daarbij zal rekening met een
voorstel van de Rus Nikodim gehou
den worden om een jonge orthodoxe
afgevaardigde te benoemen.
Leek
Bovendien aanvaardde de assem
blee het voorstel om ook nog een
leek aan de commissie toe te voegen.
Maar toen stond een orthodoxe afge
vaardigde op, die meende dat het
confessionele evenwicht hersteld
moest worden. Voorgesteld werd de
Lbianees Charles Malik, een ambas
sadeur van de Libanon bij de Vere
nigde Naties, te benoemen, omdat
tdoor Jan. J. van Capelleveen)
UPPSALA Er zijn in dit
Zweedse universiteitsstadje wel
ontzaggelijk veel kerken ver
tegenwoordigd, maar toch is de
assemblee nog geen una sancta.
Ten minste drie grote christe
lijke gemeenschappen, die
samen veel meer leden tellen
dan alle Wereldraadkerken bij
elkaar, hebben geen deel aan de
besluiten die genomen worden.
Dat zijn de Rooms-Katholieke
Kerk, de Pinkstergemeenten en
de groep die meestal wordt
aangeduid met conservative
evangelicals". Alle drie hebben
zij hier waarnemers en van
morgen kwamnok aan het
woord.
Roberto Tucci (spreek uit Toetsie),
redacteur van het Vaticaanse week
blad „Civita Cattolica", ging diep in
op de verhouding tussen zijn kerk
en de wereldraad. De Duitse
pinkster-predikant Christian Krust
zei ronduit, wat naar zijn mening de
Wereldraad niet en wel zou moeten
doen en geloven. De Amerikaanse
lutheraan van de Missouri-synode
gaf een speels academisch betoog,
waarin hij met geen woord aan
dacht schonk aan de positie van de
„conservative evangelicals" ten op
zichte van de Wereldraad.
Weggezaagd
Het probleem van Tucci was. dat
zijn paus de afgelopen zondag hem
eigenlijk het podium onder zijn voe
ten had weggezaagd met zijn an
ti-oecumenische rede. Dat op basis
van de Vaticaanse documenten min
der conservatieve conclusies moge
lijk zijn. probeerde Tucci duidelijk
te maken in een korte rede, die
overvloeide van goed gekozen cita
ten.
Toen hij de rede schreef, kan hij
vooral gedacht hebben aan bepaalde
protestantse en orthodoxe verwijten.
Hij zei: „Men kan zich terecht af-
Zeer veel aandacht schonk hij aan
de toekomstige betrekkingen tussen
Rome en Genève. Naar zijn mening
moeten in de komende jaren de con
tacten verdiept worden, ook op regi
onaal en landelijk niveau. De
Rooms-Katholieke Kerk moet ook
meer gaan samenwerken met speci
ale organen van de Wereldraad.
Maar dit zag hij toch niet als een
eindpunt van dc oecumenische be
trekkingen. Hij voorzag in dc toe
komst een toetreding van Rome tot
vragen of de katholieke oecume
nische visie werkelijk zo eng, strak
en eenzijdig is als vaak wordt ge
zegd." De aanwezigen konden het
echter niet helpen op dat moment
speciaal aan de paus te denken.
Met nadruk zei hij dat „de kerken
en gemeenschappen die gescheiden
leven van Rome een waarachtige -
kerkelijke status hebben, authentie
ke kerken zijn, waarlijk deel heb
ben aan het heil."
Ook ging hij uit van de gedachte,
dat het Vaticaans concilie nog niet
het laatste Romeinse woord gespro
ken heeft over de oecumenische
verhoudingen. Hij noemde het con
cilie een „nieuw begin" en voegde er
aan toe: „Sommigen zeggen zelfs
een klein begin van het begin."
„Niemand van ons," zo vervolgde
hij, „heeft een volkomen en duide
lijke kijk op de christelijke waar
heid en het christelijk leven."
de Wereldraad, al zijn er nog heel
wat hindernissen te overwinnen. Hij
vroeg de assemblee de moed op te
brengen „om de argumenten voor en
tegen grondiger te bestuderen".
Pinksteren
Als pinkster-predikant heb ik, zei
ds. Krust, geen enkel bezwaar, als
de oecumenische beweging nadruk
legt op de geestelijke eenheid. Maar
wel heb ik er bezwaar tegen, als zij
zou gaan streven naar een wereld
kerk. Als het heil in Christus gepre
dikt wordt, ben ik blij. Maar als de
Wereldraad zich gaat vastklemmen
aan een intellectuele geloofsbelijde
nis. dan moet lk hem verwerpen.
Hij gaf eerbjk toe, dat er in de
gemeenschap van pinsterkerken ve
len zijn die de Wereldraad afwijzen
Maar er zijn er ook velen, die zeer
geïnteresseerd de ontwikkeling vol
gen en die geloven, dat nauwere
contacten tussen de Wereldraad en
de Pinksterbeweging waardevol zul
len zijn. Die zouden ons uit een be-»
paald isolement kunnen halen. Aan
de andere kant zouden wij de We
reldraad er beter aan kunnen herin
neren, dat het geestelijk leven geva
rieerd is.
Teleurstelling
Voor velen in de assemblee was
de rede van de Missouri-lutheraan
een teleurstelling. Zijn grote
kerk neemt in Amerika ongeveer de
positie in, die de Gereformeerde
Kerken tien jaar geleden in Neder
land innamen. Hij sprak „over onze
gemeenschappelijke belijdenis."
maar maakte nergens duidelijk, wat
hij daar precies mee bedoelde
Die belijdenis is revolutionair, zei
hij, maar hij wees zowel progressi-
vlsme als conservatisme af. Het -
eerste aanbidt de vernieuwing, het
laatste vreest vernieuwing. Beide
zijn echter bezig met het tijdelijke
dat zich in onze dagen openbaart.
Sprekend over de belijdenis als
een gemeenschappelijke zaak, herin
nerde hij zijn gehoor er aan, dat de
reformatoren Verlangen naar een
„algemeen, vrij en christelijk conci
lie. Die hoop verflauwde spoedig,
maar daarom behoeven wij er nog
niet op tegen te zijn dat die hoop
weer opnieuw gaat leven," zei hij
nog.
Nog een vierde buitenstaander
wordt volgende week verwacht. Het
is dr. Carl Mclntire, de voorzitter
van de internationale raad van
christelijke kerken (ICCC), die heeft
aangekondigd volgende week met
andere predikanten uit Amerika en
Engeland In Uppsala te zullen de
monstreren.
Dit stelde dr. B. Rietveld, gerefor
meerd predikant te 's-Gravenhage,
donderdag op de jaarlijkse zomercon-
ferentie van de Civitas Studiosorum
in Fundamento Reformato. die deze
week in 'het Eykmanhuis te Drieber
gen werd gehouden. Deze nu ruim
.250 leden tellende vereniging omval
voornamelijk studenten uit de rech
tervleugel van de gereformeerde ge
zindte.
Het thema van deze conferentie,
luidde „Het Koninkrijk Gods en de
machten". Dr. Rietveld beklemtoon
de. dat velen moeite hebben met
Gods voorzienigheid, nu allerlei za
ken door het voortschrijden der we
tenschap zo sterk in onze hand geko
men zijn. Het gaat er echter om dat
wij ook in onze verantwoordelijkheid
en onze wetenschapsbeoefening Gods
leiding aanvaarden. God werkt in de
weg van onze arbeid.
Actualiteit
Drs. A. Noordegraaf, hervormd
predikant te Ede. toonde de actuali
teit van het thema aan en trachtte
het van de Bijbel uit theologisch te
doorlichten. Hij achtte het van grocrt
belang de demonen als reële machten
te blijven zien, maar tevens in het
oog te houden dat het Koninkrijk
Gods in deze bezeten wereld nabij is
gekomen. Alle macht in hemel en op
aarde is gegeven aan Jezus
Christus.
Dr. ir. R. Plomp uit Zeist, een van
de oprichters der CSFR, refereerde,
dinsdag over de machten, die in de
huidige maatschappij aanwezig zijn.
Hij schetste hoe de moderne
maatschappij sterk beïnvloed was
door de ontwikkeling van de natuur
wetenschap en de techniek. Enerzijds
is de macht van de mens daardoor
sterk toegenomen, anderzijds is de
mens ook meer van de techniek af
hankelijk geworden.
Op de laatste dag van deze confe
rentie sprak ds. L. Huisman, predi
kant van de gereformeerde gemeente
te Vlaardingen, over de noodzaak
voor de christen om de wapenrusting
Gods aan te doen. Alleen daardoor
zou men staande kunnen blijven in
de strijd tegen de machten dezer we
reld.
Weer in Europa
weer
max. temp
gisteren
neer*
slag-
Londen
geh bew.
23
0
Amsterdam
regen
23
0.1
Brussel
geh.bew.
26
0.1
Luxemburg
mist
27
16
Partis
regen
25
6
Nice
l.bew
29
0
Franktori
regen
29
2
München
onbew
29
0.1
ZO rich
rw bew
29
0
Geneve
regenbui
30
3
Locarno
onweer
30
3
Wenen
onbew
32
0
Innsbruck
on bew
30
Rome
onbew.
30
e
Madrid
onbew.
32
Mallorca
h.bew.
26