K i nderpens D Het Woord Gods is niet geboeid voor ouders die liever alleen op stap gaan GEESTEUJK LEVE» Moeilijke Jacob ZATERDAG 6 JULI 1968 Tivee ,*A nier ikaant jet" in het Hans Brinker Huis, terwijl ,.dad" en „mam" Europa doen IE AVOND zou het feest zijn. De verjaardag van de 5-jarige dreumes zou buiten op het terras worden gevierd met limo nade en brandende lam pionnetjes. Bijna de hele middag waren de kinde ren en hun leidsters ervoor in de weer geweest. ,,De kleine weet het nog niet", zegt mevrouw j. Middel koop, ,,maar straks zal zijn vader hem bellen uit Griekenland. Geloof maar, dat dat een verrassing voor hem zal zijn!" In het Noordwijkse Hans Brinker Huis op een duintop met uitzicht op de tennisba nen en het casino worden zulke gebeurtenissen altijd gevierd. Want beide directri ces naast mevrouw Middel- hop ook mevrouw C. P. Met-weten, dat zij vader en moeder tegelijk zijn voor de veertig kinderen in en om de villa, die zich siert met de naam „kinderhotel". De ouders lieten er hun dreume sen achter in het vertrouwen, dat het hun aan niets zou ont breken, terwijl zij op vakantie waren. En daar hoort natuur lijk ook het verjaarspartijtje bij- „Veilig tehuis" Er zijn in Nederland meer van die plaatsen, waar kinderen een %oed tehuis vinden, als de ouders alleen op vakantie willen. Die te- huifen staan onder supervisie \ïn de Stichting Nederlandse Kampeerraad (afdeling Veilig Te- Auis) aan de Amersfoortse Em- malaan. Secretaris-directeur H. H. Ver douw: „elk jaar krijgen vele honderden kinderen in leeftijd variërend van 0 tot 25 jaar, een goed onderkomen via de kam peerraad. Voor het grootste deel kinderen van ouders, die graag Accommodatie voor de kinderen: er is i Directrices J. Middelkoop flinks) mi C. P. Metz: leiding geven en ouders zijn tegelijk. eens alleen op vakantie gaan. Nog lang niet alle ouders weten, dat die mogelijkheid bestaat. Toch zijn er in Nederland niet minder dan een kleine zestig kin dervakantieverblijven, die door ons zijn erkend en daarvoor het schild „Veilig Tehuis" hebben kregen. Daarnaast bieden natuur lijk ook de jeugdherbergen een stuk of vijftig mogelijkhe den om kinderen verzorgd achter te laten". Die kindcrvakantieverblijven zijn gesplitst in kinderpensions en kampeerterreinen, waar ruim te is vrijgemaakt vóór de jeugd. De pensions of hotels zijn meestal voor de kleinere kinde ren, de kampeerterreinen voor de wat oudere jeugd. Maar voor alle geldt, dat ze door de kampeer raad zijn gecontroleerd en het garantieschild voeren. Dat wil zeggen, dat zij speciaal zijn ingericht voor kinderen. Ook: dat er toezicht is en dat men zich met hen bezighoudt. Men ziet er op toe en dat geldt met name voor de wat ou dere jeugd dat de jongelui op tijd thuis zijn, geen alcohol ge bruiken, geen onrust stoken, kort om, dat zij zich fatsoenlijk ge dragen. Meestal wordt er voor hen ook dagelijks wat georga niseerd. De heer Verdouw: „In de pensions voor kleinere kinderen zijn er meestal leidsters om de kinderen bezig te houden. Op de kampeerterreinen wordt eigen activiteit van dp jeugd gestimu leerd. Er zijn kampbeheerders, die teach-ins organiseren. Zij beseffen, dat de jeugd van van daag graag praat en discussieert. Maar ook worden er wel beat- avonden gehouden. Een heel natuurlijke zaak: je moet de jeugd geven wat zij wil en dat is niet altijd meer het koken van het eigen potje of een wandel tocht met J'an Pierewiet op zak". - Kampen Wat die eigen activiteit be- ti-eft: voor de jeugd, die graag iels om handen heeft, zijn er ook gespecialiseerde kampen zeil kampen of kampen waar men er te paard op uittrekt. Maar zoekt men die specialiteit niet, dan blijven er voldoende terreinen over, waar men zich gevarieerder kan bezighouden. De kampeerraad streeft ernaar dit aantal nog verder uit te brei den en stimuleert kampbeheer ders hun terreinen ook voor al leen trekkende jeugd te openen. De heer Verdouw: „de meeste beheerders geven de voorkeur aan gezinnen omdat dat gemak kelijker is. Ze zijn bang voor la waai en moeilijkheden. Wij zeg gen: maak ook een plaats vrij voor de jeugd en zorg, dat er aantrekkelijke accommodatie voor hen is. Organiseer zelf eens wat, probeer ze wat eigentijds vermaak te bieden". Het is de bedoeling, dat er in de naaste toekomst een heel net van deze terreinen komt. Terrei nen, die speciaal zijn bestemd voor de wat oudere jeugd tot 25 jaar. Daarvoor zullen nieuwe schilden worden ontworpen, die alleen de letter J zullen dragen. Dit ter onderscheiding van de kinderpensions en -hotels, die het schild Veilig Tehuis zullen blij ven voeren. Dc heer Verdouw geeft toe, dat het uitbesteden van kinderen lang niet altijd een goedkope De heer H. Verdouw: ..nu jeugd-knmpeerterreinen nodig". zaak is. In de kinderpensions wordt gemiddeld 15 gulden per dag gevraagd, in de kampen 80 tot 150 gulden per week. Maar in deze bedragen is dan ook alles inbegrepen. Tal van ouders blij ken er echter graag dit bedrag voor over te hebben om zichzelf én de kinderen te verzekeren van een onbezorgde vakantie. De heer Verdouw: „Er zijn ei genlijk twee soorten ouders. De ene categorie (meestal die met kleinere kinderen) zoekt een ver vanging van henzelf, een beheer der dus, die de kinderen dag en nacht verzorgt; de andere wil de kinderen er wel alleen op laten uittrekken, maar heeft toch graag, dat zij onder toezicht blij ven." Daarnaast zijn er ook veel bui tenlandse echtparen, die hun kin deren voor enkele weken, soms voor maanden onder dak willen hebben. De jarige dreumes uit het Hans Brinker Huis bijvoor beeld, is het zoontje van een em ployé van de Nederlandse ambas sade in Australië. Hij was over geplaatst naar Griekenland en had zijn zoontje tijdens de ver- huisdrukte naar Nederland gestuurd. „Er komen ook veel Ameri- kaantjes", zegt mevrouw Metz, „kinderen van Amerikaanse toe risten, die Europa willen doen en zoontjes en dochtertjes niet over al mee naar toe willen slepen." Voor al die categorieën zijn er BIJ Paul Brand is verschenen: Mysterium salutis. Dogma tiek in heilshistorisch perspectiefeen tot nu toe gedeelte lijke vertaling van het grote Duitse werk: Mysterium salutis. waarvan tot nu toe twee delen (ieder van ongeveer duizend bladzijden) verschenen zijn, het derde op komst is, waarop dan nog twee delen zullen volgen. PROF. DR. G. C. BERKOtWER allerlei nieuw licht en verrassing niet uitsluiten. Het is enorm omvangrijk en ingrijpend werk. lang en goed voorbereid. Ik herinner me nog. dat in 1962 prof. Feines (toege voegd aan de waarnemers van het concilie) reeds met enthousi asme over het plan sprak. Vele theologen uit heel de wereld zou den er aan meewerken. Sindsdien is het dan op gang gekomen als een werk van niet één man, maar van zeer velen, die uit de aard der zaak niet over alles precies gelijk denken, maar elkaar toch gevonden hebben in een ge meenschappelijk perspectief. Men kan zonder aarzelen zeg gen, dat wat men meestal de „nieuwe" theologie noemt, hier uitvoerig dogmatisch voor het voetlicht verschijnt. Tot nu toe verschenen er allerlei individuele dogmatieken (de laatste van M. Schmaus), maar nu is er een sa menwerking gegroeid in een ge meenschappelijke herkenning van allerlei fundamentele en ver enigende motieven. Daarbij ko men allerlei oude vragen in een nieuwe belichting te staan (open baring heilsgeschiedenis verkondiging Schrift en tradi tie). Het is niet eenvoudig van dit werk een typering te geven. Wel is centraal de aandacht op het heilshistorisch aspect (zie de ti tel), maar men moet het werk lezen, om daar wat begrip voor te krijgen. In alles blijkt, dat men op nieuw bezig wil zijn met het reeds oude belijden der kerk en er op uit is, niet alleen de rele vantie van dat belijden te herha len, maar zijn actuele betekenis, zijn functionaliteit duidelijk in het licht te stellen. We zijn die reactie thans wel te boven. Er is een nieuw streven merk baar. om in de kritiek op de verstarring weer de zin van het dogma en dan ook van de dog matiek in het licht te stellen. Dat geschiedde in duidelijke nieuwe bezinning over het belijden der kerk (de kerk aller eeuwen) èn in nauwere aansluiting aan de bron. het fundament van het dogma: het Woord Gods. Wat Gunning schreef in een tijd. waarin de leer en de leven de Heer meermalen tegenover el kaar werden gesteld, namelijk Contact Daardoor is uit de aard der zaak ook allerlei nieuw contact gegroeid. Het Woord Gods stelde als men er maar onbevangen naar luisterde voor vragen, die in alle kerken als onopgeloste vragen bleven leven. Er ontston den allerlei raakpunten bij voorbeeld ten aanzien van Schrift en traditie in de nieuwe theologie, die zich richtte tegen de twee bronnen der openbaring en toch was er geen sprake van een compromis, een grootst gemene deler, een ni- OVER de nieuwste ontwikkeling in de rooms-katho lieke theologie schreef prof. dr. G. C. Berkouwer bij gaand artikel naar aanleiding van de verschijning van de eerste twee delen van de Nederlandse vertaling van Mysterium salutis. IN totaal zullen van dit grote dogmatische werk tien delen verschijnen. Ze kosten per stuk 21,50. Sentiment In tijden van overgang ontstond er in de kerk meerma len een anti-dogmatisch senti ment. Oververzadigd van leer en dogma stelde men soms het di lemma. liever: de tegenstelling: niet de leer, maar dc levende Heer. Daar zat een kritiek in op allerlei verstarring en men zocht andere, meer aansprekende we gen ter vertolking van het geloof. Een complete lijst van kinderpensions en jeugd- I kampeerterreinen is ver- I krijgbaar bij de Neder- landse Kampeerraad, Em- malaan 11, Amersfoort (tel. 03490—16594). Ook de ANVV in Den Haag be- I schikt over informatie- materiaal, Vermaak is er genoeg in de kinderpensions. Zelfs bij 30 graden slaat de rondedans nog steeds aan mogelijkheden, zijn er pensions en hotels, die met hun accom modatie juist op kinderen zijn gericht. Men vindt er speelgoed, mogelijkheden voor sport en spel en men heeft er verzorgende lei ding. Al wordt er dan een bres in het vakantiebudget mee gescho ten, men heeft de zekerheid, dat men de kinderen veilig achter laat. En de kinderen zelf? Die doet men getuige de reacties dikwijls meer plezier met een paar weken pension in eigen land dat met een vermoeiende rit naar de zon, êen droombungalow aan de Mediterraruiee of een overvol le camping aan zuidelijke kusten... dat in het dogma het loflied klinkt, wordt thans weer door velen beaamd. En we zien dan, dat nieuw onderzoek van de Schrift ook werkelijk nieuwe perspectieven opent Er is maar niet sprake van dorre en op den duur vervelende repetitie, maar van grotere hel derheid en van vele verrassende dingen. We hebben altijd wel gezegd, dat de Bijbel onuitputtelijk is en dat onze kennis nog maar zeer beperkt bleef. Maar dat was vaak een goedkope leuze, zonder dat duidelijk werd, hoezeer we nog steeds aan het zoeken en peinzen waren. Daarin is allengs verandering gekomen, ook in de rooms-katholieke dogmatiek. Men zou kunnen verwachten, dat daar door de invloed van de zo hoog gewaardeerde conti nuïteit en de traditie weinig spanning en verrassing meer te verwachten viel en tot nu toe leken alle individuele dogmatie ken ook heel veel op elkaar. Nu blijkt echter, dat niet alles tradi tioneel óf is in een nieuwe bezin ning ook over het verleden, over concilies en leerbeslissingen. Dat schept wel moeilijkheden in verband met de „onfeilbaar heid" van het dogma, maar de druk van het onderzoek der Schriften doet zich sterk gevoe len. En zo is de rooms-katholieke theologie gekomen in een veld van allerlei interpretaties, die wel het wezenlijke in het belij den van de kerk aller eeuwen vasthouden, maar tegelijkertijd vellering van confessionele verschillen. Veel meer ging ieder van nieu we contacten uit weer nadenken over eigen geloofstraditie en kon er in de discussie van verrijking sprake zijn vanwege de altijd wel hooggeroemde onuitputte lijkheid van het evangelie. Het geweldig ontwerp en de samenwerking in deze nieuwe rooms-katholieke dogmatiek is daarvan een duidelijk teken. Dat ze in onze taal wordt uitgegeven, accentueert de verwachting van de uitgever, dat het in ons land met het affect tegen de dogma tiek nogal meevalt en dat men meer en meer gaat verstaan, dat het om vertolking van het evan gelie gaat en dat ook de dogma tiek daaraan dienstbaar kan zijn. Ze staat dan niet buiten het leven, als een aparte „gnosis" van enkele geleerden, maar brengt ons in aanraking met dat Woord Gods, dat ten volle het leven der mensen is binnengetre den en zo die geweldige aandacht en studie oproept, die het naar zijn aard verdient. Wat uit de nieuwe bezinning zal voortkomen, valt nog niet te overzien. Het is duidelijk, dat de ontwikkeling van de theologie niet zonder spanningen verloopt en af en toe bespeuren we daar van enkele duidelijke tekenen. de traditie zelf ondermijnd wordt en als Hans Küng naar Ro me geroepen wordt, dan heeft dat daar natuurlijk iets mee te maken, met die vrees en be zorgdheid. Maar Küng zei vorig jaar: deze vernieuwing is niet meer tegen te houden, door geen enkele instantie in de kerk, om dat ze regelrecht uit het evange lie opkomt. Daarover zal da discussie zlcK voortzetten en men kan dat slechts toejuichen. Er zijn er, die zeggen: en toch is er niets veran derd, want men heeft Trente nog niet herroepen. Wie echter nauwkeuriger toe ziet. zal voorzichtiger oordelen over die hoogst merkwaardige gemeenschappelijkheid in het dogmatisch denken, die zich gaat manifesteren, met een rooms-ka tholieke overtuiging het gaat niet om krypto-protestanten! i maar niet langer traditiona listisch en met minder van zelfsprekendheid. Men moet over dit alles niet uit de hoogte oordelen zeker ook niet als protestan ten met hun eigen problemen en verdeeldheid maar zo mogelijk zelf een bijdrage le veren ter bevestiging van de" overtuiging vol mogelijkhe den en verrassingen, die ge legen zijn voor protestant en rooms-katholiek dat het Woord Gods niet geboeid is (2 Timotheüs 2:9). G. C. BERKOUWER Evangelie Er zijn er. die menen, dat hier niet het traditionalisme, maar Het bij Zomer Keuning, Wa- geningen, verschenen boek „Moeilijke Jacob" van de bekende auteur Barend de Graaff stelde ons wel wat teleur. De conceptie is vrij zwak en de toon doet hier en daar nogal onwaarachtig aan. Bovendien is zijn taalgebruik niet zoals we dit van hem ge wend zijn in, om een voorbeeld te noemen, zijn boeiende trilogie „Het steenen paard". Is „Moeilijke Jacob" soms een herzien jeugdwerk? De biogra fische elementen en de tekening van het maatschappelijk en kerkelijk milieu zouden daarop kunnen wijzen. Periode en loca tie van het verhaal vallen moei lijk te definiëren, terwijl het toch juist een van De Graaffs sterke kanten is om met jaartal len te werken en boeiende beschrijvingen te geven van oude stadjes en streken als achtergrond van zijn vertellingen. Dit alles missen we hier teveel. Waarom Jacob moeilijk moet he ten, wordt niet duidelijk. De eni ge moeilijkheid die hij in het le ven .oept is de voortijdige zwan gerschap van zijn meisje Lien, een moeilijkheid die zich overi gens heeft opgelost in een goed huwelijk. Jaap is voor de resc een eerlijke en voegzame jonge man. De Graaff laat ons helaas ner gens een stoere en markante fi guur ontmoeten, jammer temeer omdat we weten dat Barend de Graaff toch een man van „het heerlijk ambacht" is. (256 blz., 6,50 voor serie-abonnees 3,25). H. STEGGERDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 13