Mareuse Nieuwe kloven moeten overbrugd worden FILOSOOF VAN HET STUDENTENVERZET GEESTELIJK LEVER Op naar i Uppsala 2i ZATERDAG 22 JUNI 1968 TVE industriële maatschappij is een totalitaire maatschappij. Steeds weer worden er nieuwe behoeften gekweekt, die bevredigd moeten worden. Deze dictatuur van de techniek' voert naar een si tuatie waarin de noodzaak tot radicale omwentelin gen niet meer wordt gevoeld, hoewel objectief bezien, die noodzaak steeds brandender is geworden." Dit is een uitspraak van de Amerikaanse filosoof dr. Herbert Mareuse, wiens naam de ideologische vlag Niet alleen het westen heeft het moeilijk met Mareuse en de opstandige studenten. Ook in de orthodox-communistische landen heerst grote verwarring. Van die kant heeft de linkse filosoof Mareuse te horen gekregen, dat hij de leer van Marx vervalst, door niet de arbeiders de traditi onele rol van revolutionairen te geven maar de studenten. is geworden op de lading van de Westeuropese stu denten. In deze uitspraak ligt de kern van Marcuses ont leding van de westerse samenleving: de mens wordt verstikt door de consumptiemaatschappij en tegelijker tijd is de kans op radicale omwentelingen kleiner dan ooit, omdat de klasse die hierin voorop zou moeten gaan de arbeiders volkomen is opgegaan in de welvaartsstaat. Misleiding Toch zou het zelfmisleiding rijn om te menen, dat de gebeur tenissen in Parijs een commu nistische aangelegenheid zijn. Velen grijpen nog dankbaar naar deze theorie, omdat ze sinds de koude oorlog gemakkelijk in het gehoor ligt en bovendien ontheft van de verplichting om na te denken. Nee, de Parijse gebeurtenissen aan in een veel groter kader. Ze komen overeen met de onrust in de hele westerse samenleving. Wie de verbanden wil zien, merkt na de oorlog een reeks culturele verschijnselen op, die in onze dagen uitgroeien tot poli tieke acties, waarbij steeds de naam van Mareuse wordt ge hoord. De figuur van Mareuse is zelfs niet los te zien van ontwikkelin gen, die schijnbaar niets te ma ken hebben met zijn maatschap pijkritiek. Ze leiden echter wel tot een beter inzicht in de bedoe lingen van Mareuse. Herkenning Herkenningspunten in die ont wikkelingen zijn om maar eens wat namen te noemen de Amerikaanse „Beat Generation" en de Amsterdamse provo's. De sociologen aan wie de taak is de verbindingslijnen te trekken zullen misschien aan het eind van deze eeuw tot de conclusie komen, dat het allemaal begon nen is met „the beat generation". Na de oorlog zal het in Ameri ka tot het eind van de jaren vijf tig duren voordat de eerste kri tiek op de welvaartsstaat klinkt. In die jaren nemen de Amerika nen met lichte verbijstering kennis van de opvattingen van de literaire groep „the beat gene ration", die ronduit verklaart geen cent om de welvaartsstaat te geven. Bewust anti-intellectueel en bewust a-sociaal, hebben zij in plaats van carrière te maken voorkeur voor zwerftochten, lif tend of in gestolen auto's. Ook is het dan voor het eerst, dat de wereld openlijk te maken krijgt met het gebruik van ver dovende middelen. Dit verzet van „the beat gene ration" is bij uitstek romantisch gekleurd, al delen zij de wereld op een bijna marxistische manier in in „squares" en „hipsters", of tewel burgers en zijzelf. Aan een werkelijke analyse van de welvaartsstaat komen zij niet toe. Maar uit deze ge voelsmatige afkeer van een we reld, die haar vrijheid heeft ver kocht voor onbeperkte consump tie, ontstaat langzamerhand de politieke bewustwording van dit onbehagen. Waar velen moeite mee heb ben, is dat het juist onze wel vaartstaat is, en de politieke structuur waarin deze is vastge legd, die wordt aangevallen. Im mers: nog nooit heeft de demo cratie zoveel goeds tot stand ge bracht. Nog nooit was er zoveel welvaart voor zovelen. Dank zij de democratie kwam er sQciale zekerheid en kregen juist zij een menswaardig bestaan, die vroe ger verpauperden. door Bert van der Ent Herbert Mareuse spreekt studenten toe TVTARCUSE is de filoöoof van het onbehagen over de sa menleving van vandaag. Zijn naam is in het brandpunt van de belang stelling komen te staan door de gebeurtenissen in Berlijn en in Parijs. In hun opstand tegen wat zij noemen de ondoorzichtige en vastgelopen samenleving grijpen overal in de wereld jongeren naar de werken van deze geleerde. Zijn gedachten vormen een po ging tot analyse van de geïndus trialiseerde wereld de westerse zo goed als de communistische welke poging uitloopt op een frontale aanval. Herbert Mareuse is in 1898 te Berlijn geboren. Hij studeerde filosofie en emigreerde voor Hitiers machtsovername naar Genève, later naar Amerika. Wat hem beweegt en tegen welke achtergrond zijn kritiek moet wor den gezien, wil dit artikel enigs zins duidelijk maken. tisch bewind beheerst door de grote industrie. De heerschappij van de tech niek is van politieke aard en dwingt de mensen in het gareel te lopen. Dat gareel wordt hoofd zakelijk bepaald door het dienst baar maken en opleiden van de gemeenschap voor het produce ren van verbruiksartikelen. In dat geheel is ook de we tenschap te kwader trouw ge worden, menen Mareuse en met hem vele andere critici. In plaats van een autonoom stelsel te zijn, waardoor zij objectief kan staan tegenover de maatschappij, is de wetenschap langzamerhand daar mee verweven en daarin inge kapseld. In Nederland komt deze opvat ting tot uitdrukking ln de stu dentenacties tegen het plan-Ma- ris, dat de herstructurering van het hoger onderwijs beoogt. In een tegenrapport menen studen ten met feiten te kunnen aanto- ne, hoezeer de universiteit met de industrie is vervlochten. De agerende studenten een min derheid zien in dit plan-Maris vooral een frontale aanval op de universiteit, het laatste zelfstan dige bolwerk dat nog niet in handen is van de industrie. In Amerika heeft deze kritiek tot resultaat gehad, dat enige universiteiten onder druk van studentenmanifestaties militaire opdrachten voor Vietnam aan de regering hebben teruggegeven. Het is intussen interessant, dat de calvinistische wijsbegeerte van de wetsidee dit soort ver vlechting op alle terreinen van het leven al jaren geleden heeft gesignaleerd en bestreden. Kritiek Terug naar Mareuse. In zijn boek „De een-dimensionale mens" acht hij de westerse sa menleving in een uiterst kritiek stadium gekomen, bij gebrek aan wil om een eind te maken aan de alles opslokkende heerschappij van de technologie. De huidige maatschappij mist het protest, omdat de mensen te vreden zijn met hun lot. Nog maar weinigen zien de gevaren van een wereld die zich steeds meer vermaterialiseert. Kritiek is bijna niet meer mogelijk, omdat de huidige situatie objectief als juist wordt ervaren. De over heersende techniek heeft cultuur, politiek en economie samengewe- ven tot een alles omvattend sys teem van politieke en geestelijke gelijkschakeling. Vandaar dat Mareuse de westerse samenle ving als totalitair ziet. De opstand tegen deze ondoor zichtige en vastgelopen samenle ving belichaamt zich volgens Mareuse niet meer, zoals vroeger overeenkomstig de Marxistische tradities, in de arbeidersklasse, maar in de buitenstaanders. De arbeiders zijn al opgenomen in de welvaartsstaat. Weliswaar zijn de klassetegenstellingen niet ver dwenen, maar versluierd zijn ze wel. De gebeurtenissen in Frankrijk hebben hem gelijk gegeven. De arbeiders daar wilden vooral loonsverhogingen; geen structu rele veranderingen, zoals de stu denten. Onder het motto „we ge ven ze meer consumptiegoederen en noemen dat vrijheid" is de revolutionaire situatie in Frank rijk bezworen. De arbeidersklasse is dus vol gens Mareuse niet langer een re volutionaire klasse. Dat geldt wèl voor wat hij noemt de bui tenstaanders. Wie zijn dat? In de Verenigde Staten bijvoorbeeld de negers, die onderaan de maatschappij staan. De niet-bevoorrechten bin nen deze samenleving, zo zei Mareuse in een van zijn toespra ken, zoeken bijna vanzelfspre kend contact met de niet-bevoor- rechten in alle andere landen, en zo ontstaat een gemeenschappe lijke strijd van de neger-bewe ging Black Power samen met de tegen kolonialisme gerichte be wegingen in de Derde Wereld. De tweede groep van wie Mar euse iets verwacht voor de op positie tegen de maatschappij van overvloed vormen de intel lectuelen. Zij nemen een sleutel positie in, die een revolutionaire kracht in de westerse maatschap pij zou kunnen betekenen. Maar juist zij worden gekoesterd door de industrie. Het is dan ook niet te verwonderen, dat in de opvat tingen van de kritische studenten vooral wetenschapsmensen wor den gelaakt die zich hebben „verkocht" aan de grote industrie en die hun wetenschap zonder kritiek in dienst stellen van de industrie, en in Amerika zelfs van het militair-industriële com plex. Binnen deze klasse van in tellectuelen zijn het nu vooral de studenten die in verzet ko men. Het is een verzet tegen wat men ervaart als de alom tegenwoordige druk van het westerse systeem, dat door zijn vernietigende producti viteit steeds onmenselijker al les tot koopwaar degradeert. Het is het systeem van de consumptiemaatschappij, die alle mensen tot in hun ziel vangt, waartegen, aldus Mar euse, de studenten in opstand komen. Fictie Iedereen met een beetje ener gie kan een behoorlijke baan krijgen, kan een tv-toestel bezit ten en vaak zelfs een auto. We hebben het nog nooit zo goed ge had, en toch zijn er mensen, die van vandaag op morgen alles willen veranderen. Hoe kan dat? Omdat kleine gróepjes jonge mensen (in Nederland o.a. de provo's) voor zichzelf ontdekten wat dr. Mareuse wetenschappe lijk zou aantonen in zijn boek .De één-dimensionale mens": dat de bestaande democratische structuur grotendeels een fictie is: ze functioneert niet. Wat werkelijk onze levens beheerst is de economische structuur, die zich achter de democratie ver dekt heeft opgesteld. Op verbor gen wijze wordt menig democra- Studenten met gebalde vuist betuigen sympathie met stakende arbeiders „Alles nieuw", is het pas sende thema van de vierde assemblee van de Wereld raad van Kerken. Het geldt zelfs voor de problemen die tijdens deze mammoetverga dering zullen opduiken. Hoe wel sommige oude tegenstel lingen heus nog wel weer mee zullen spelen, ziet het ernaar uit dat vooral nieuwe het gesprek zullen bemoeilij ken. In wezen was er weinig verschil tussen de eerste en de tweede assemblee. Zowel Amsterdam-1948, als Evanston- 1954 werden bepaald door een binnen-westelijk verschil van mening. Tegenover elkaar ston den in beide gevallen een Ame rikaans optimisme (van een land dat alle problemen altyd weer wist te overwinnen) en een Euro pees latent pessimisme (van het continent dat in één eeuw twee maal door een wereldbrand werd geblakerd). In New Delhi-1961 lagen de kaarten al heel anders. De oosterse orthodoxie deed zijn in trede en de jonge kerken begon nen mee te praten. Daar speelde vooral het politieke conflict Oost-West een sterke rol. Ik her inner me nog, hoe wij als jour nalisten telkens weer opsprongen op het balkon van de vergader- aula om in de zaal te kunnen kijken, hoe er gestemd werd. Sommige journalisten vergaten telkens hun koptelefoons af te zetten en werden dan met een harde ruk in hun stoelen terug getrokken. Tijdens de eerste vergaderin gen van het Centraal Comité na die assemblee doken diezelfde te genstellingen telkens opnieuw op. Maar op Kreta werd duidelijk dat er heel veel veranderd is. Heel even openbaarde die politie ke tegenstelling zich toch nog tij dens het debat over het Nabije Oosten. Maar het opmerkelijke was dat een land als Tsjechoslo- wakije niet met de Russen meestemde en de Roemenen evenmin. De oude blokvorming was misschien nog niet helemaal een brok verleden geworden, maar had toch wel zijn scherpste randen verloren. Tijdens de eerste oecumenische conferenties trokken ook de westerse afgevaardigden nog de aandacht van de fotografen. Nu hebben alleen de oosters-orthodoxen nog iets exotisch. meer, zoals in het verleden, de Of we het willen of niet, we Een assemblee is geen synode, oosterse orthodoxie samen met zitten in een mentale stroom- De Wereldraad wil geen leiding de „evangelicals" en rechtzinnige versnelling, maar omdat de we- geven aan de kerken, maar een protestanten zullen staan tegen- reld om ons heen zo snel veran- instrument zijn opdat er in de over midden-orthodoxie en vrij- dert merken we het nauwelijks, toekomst nog weer eens een we- zinnigheid, maar dat er een nieu- Velen vinden de veranderingen reldconcilie gehouden kan wor- we theologische kloof ontstaan is nog niet snel genoe&- komen. Ie- den, dat kan spreken met het ge- die dwars door de blokken en dere synode wordt steeds weer zag van het concilie van Nicea. kerken van de Wereldraad gaat verweten achter te blijven bij de Maar dan zal eerst de avond heenlopen. werkelijke ontwikkelingen. maalsgemeenschap hersteld moe- Anderen gaat het natuurlijk ten zijn en zover is het nog lang Op Kreta was Blakes positie veel te snel. Het opmerkelijke ^t- behoorlijk sterk, maar daar stond van onze tijd is, dat er vrijwel Maar als het kerkelijk gezag al hij voor een Centraal Comité van geen kerk is waarin niet een taant, hoe staat het dan met het hoofdzakelijk oudere mensen, groep van verontrusten onzekere gezag van een assem- Naar Uppsala zullen de kerken waarschuwend de vinger opheft blee? Van meet af aan heeft de nu jongere afgevaardigden zen- Alle kerken worden kennelijk Wereldraad dit probleem willen den. Het lijkt erop dat deze nieu- door de mentale stroomversnel- oplossen door voor te schrijven we theologische tegenstelling ling meegesleurd, ieder op hun dat een derde van de leden van dwars door de assemblee zal eigen wijze. de assemblee uit leken moet heenlopen. Maar de jonge kerken van de bestaan. Zo was er een garantie zendingsvelden leven meestal in een gespleten wereld. De oude tijd is er nog, vdoral op het plat teland, de nieuwe tijd werkt door, vooral in de steden. Sta- Menfale kloof Juist in de laatste maanden is ^!±Z.d,aiilZ!e^eL^ en dynamische werelden Theologisch Uppsala zal vooral te maken krijgen met heel andere te genstellingen. De eerste ligt ver borgen in een kop boven een ar tikel uit onze krant van 28 maart van dit jaar: „Conservatisme van Blake ondervindt kritiek". Korter kan de totale theolo gische omwenteling van de laatste tien jaar niet omschreven worden. Eugene Carson Blake stond sinds de oorlog bekend als een theoloog, die kerkelijke ver nieuwing niet schuwde. Samen met ex-bisschop Pike riep hij de grote kerken van de Verenigde Staten op om tot eenheid te ko men. Hij was ook de grote verdediger van de Belijde- nis-1967, fel aangevallen van rechtse zijde, maar al- lerminst vrijzinnig. Blake I was een pionier, progres- sief, vooruitstrevend. En nu is hij ineens „con- servatief' geworden niet I omdat hjj zo veranderd is, maar omdat in de theolo- gie andere accenten wor- den gelegd. Hij dankt deze „aanklacht" vooral aan zijn rede tot het Centraal Comité van Kreta, waar hij zijn bezorgdheid uitsprak over de nieuwe, of radicale theologie, die naar zijn mening tekort doet aan de transcedentie van God. maken zal krijgen met nog een andere kloof dan de tegenstel ling radicale-transcedentale theo logie. Dr. W. A. Visser 't Hooft heeft eens gesproken van de ;^aë"ban4. Noord-Zuid-tegenstelling tussen de rijke en de arme landen. Hij worden naast elkaar gevonden. De boer ploegt nog altijd met de hak van zijn overgrootvader, maar de stedeling wetkt aan de dat niet alleen de hiërarchieën aan het woord kwamen, maar ook de leden. Maar de kerken houden zich niet aan die eis. De overgrote meerderheid van de kerkelijke afgevaardigden bestaat uit „kerkelijke administrateurs" en dat zijn juist degenen die in de laatste jaren het meest hun ge zicht en gezag hebben verloren en soms het minst de leden ver tegenwoordigen. Maar als deze assemblee niet iets zegt dat werkelijk weerklank vindt bij de leden, zal haar onze ker gezag nog onzekerder wor den. Dan wordt wat een instru ment voor de eenheid had moe ten zijn, misschien een oorzaak van verdeeldheid. Wat een westerling opvalt als sprakloèn ëkter'hóófdzVkeii'jk JU A"*» °f Azië bezoekt is dat over de welvaartssituatie. Nu kcl arbeidstempo daar lager ligt wordt ook openbaar dat er een dan bij ons. Ze zijn nog met in opmerkelijke mentoliteitskloof is. Je westerse ban van productivi- teitsverhoging, die ons tot een Deze tegenstelling bleek uit de steKis h°pr temP° opjaagt. Ze woorden van ds. Jean Kotto van reageren langzamer ook op ver- de Evangelische Kerk van Kame- andenngen, dan wij. roen, die wij enkele weken gele- Zending is nu samenwerking den citeerden: „Als ik weer in tussen jonge en oude kerkea Genève kom, zal ik ze daar ver- De jonge hebben nog lang niet Orde en actie tellen dat ze onze benen breken, het probleem van de parochiale Wij, de jonge kerken, hebben geestelijke verzorging opgelost De Wereldraad is ontstaan uit voeten van lood, die slechts moei- Het westen gaat steeds meer de drie bronnen, die van de zending, richting uit van bijzondere van de daad (eenheid door sa- vormen van pastoraat naast het parochiële: stu- dentenpredikanten, indus triepredikanten, jeugdpre- dikanten, ziekenhuispredi kanten enz. We roepen de jonge ker ken toe: Leer van ons Wij zien antwoorden waar zij echter nog geen pro blemen zien. Wij bieden aan om te helpen met ta ken waar zij nog niet rijp voor ztffi. Soms overdon- zaam voorwaarts gaan, maar we deren we ze met onze specialis- hebben een oecumenisch koord ten en geld en dringen hen vor- om onze nek dat ons steeds snel- men van arbeid op, waar zij nog Ier vooruit sleept" niet aan toe zyn. Het probleem is dat de kerken Dat is de achtergrond van de van het Noorden niet beseffen klacht van ds> Kotta wij bevin- hoe snel zij veranderen. Iedere den ons in de eeuw van de menwerken) en van de belijdenis (eenheid vanuit het geloof). Het ziet ernaar uit dat de laatste ja ren er een groeiende kloof is tus sen de laatste twee. De wereld, ook de kerkelijke, is moe van het praten. Er wordt gevraagd naar daden. Vooral jon geren vinden het niet zo belang rijk wat je gelooft, maar wel wat je doet Alom wordt geroepen om actie. Waarom, zo vragen de mensen van de daad, moeten we ons op laten houden door het gepraat over kerkordes en belijdenissen. En ongetwijfeld zal dat geluid in de assemblee ook wel gehoord worden. Natuurlijk ontbreken de te genstemmen niet. Maar het Het merkwaardige is dat Blake van twee totaal verschillende dag duiken nieuwe ideeën op. De straaljager, zij nog in het tijd- een feit dat de gesprekken in kanten werd aangevallen. Na- snelle sociale veranderingen heb- perk van de ossekar. Daardoor ..Faith and Order" (Geloof en tuurlijk door een jongere theo- ben geleid tot snelle mentale ver- ontstaan spanningen, tegenstel- kerkorde) de laatste jaren wat loog uit het westen, de voorzitter anderingen. Neem de Rooms Ka- ijngen, kortsluitingen. In een as- ziJn vastgelopen. Niet voor niets van het jeugddepartement van de tholieke Kerk. In 1948 schreven semblee bleek daar tot nu toe heet het nieuwste rapport „Nieu- Franse federatie van kerken, Da- de bisschoppen hun gelovigen dat nog niet zo veel van, maar het is we richtingen in Geloof en Kerk er maar één kerk is, de Rooms te verwachten dat nu de jonge orde". Daar wordt maar al te Katholieke. Deze week traden zij kerken volop mee gaan doen in Soed beseft dat ook in de samen met de protestantse ker- Uppsala, en dan zpl ook deze gesprekken een nieuwe aanpak ken toe tot een nieuwe raad. kloof openbaar worden. en benadering van de problemen niel Galland. Die klaagde dat ve le jongeren Blakes categorische afwijzing van de radicale theolo gie ervaren hebben als een vorm van excommunicatie Deze theo logie mag dan al wel wat van haar eerste kracht verloren heb ben, maar ze zal heus nog wel van zich doen spreken. Orthodox Maar ook de oosterse ortho doxie was niet gelukkig met Bla kes rede. Het kerkelijk Journaal van het patriarchaat van Moskou schreef dat Blake. in plaats van de nadruk te leggen op de transcedente Godsidee beter „so lidair had kunnen zijn met al degenen die het gebod van het evangelie volgen, ook al staan zij buiten de kerk en het christendom en al worden zij gedreven door het humanisme of hun eigen gé- weten". Hier blijkt hoe de „doe-geest" van het westers activisme ook zijn stempel begint te drukken op de oosterse-orthodoxle, die al tijd veel meer leefde uit het „la ten doen door de Heilige Geest". Binnenkerkelijk De assemblee zal ook rekening Maar ook de protestanten ver anderen snel. We hebben gela chen om de „Parade der Man nenbroeders" en het „Beeld der Vaad'ren" uit de jaren dertig. Toen streden dominees tegen moeten houden met een nog weer vleeskleurige kousen en haalden geheel ander verschijnsel, dat ze hun neus op voor kort haar. ook de laatste jaren pas duidelijk Nu zeggen hun vrouwen in openbaar werd. De kerken spre- vleeskleurige nylons tegen de kon wel, dat wil zeggen de tienerdochters: „Trek toch eens hoogste gezagsorganen, maar wat fatsoenlijks aan in plaats vaak niet voor hun leden, van die afgrijselijke gekleurde Vroeger had een synode het kousen en doe wat aan dat lange laatste woord. Nu hebben de le- haar van je." den van de kerken dat. En als ze De Gereformeerde Kerken heb- het niet eens zijn met een be- ben in enkele jaren tijds Assen paalde synodale beslissing laten terzijde geschoven, de Vervan- ze dat duidelijk blijken. Ze gaan gingsformule opgeheven, schor- er niet tegen in; ze trekken zich singen ingetrokken. gezangen er eenvoudig niets van aan. aanvaard, de vrouw tot het ambt Het gezag van de kerkelijke toegelaten, nieuwe zendings- vergaderingen is veel minder terreinen geopend, een wereld- groot dan een eeuw geleden. Dit diakonaat in het leven geroe- kan grote consequenties hebben pen, een secretaris-generaal aan- voor de wereldassemblee. Zo'n gesteld, de synode verhuisd naar vergadering legt de aangesloten een vast gebouw, een nieuwe kerken niets verplicht op. Alle noodzakelijk is geworden. Maar het is de vraag of die „nieuwe richting" al zo duidelijk uit de verf komt, dat de „acti visten" er heil in zullen zien. Ook dat is een kloof waarvoor de assemblee wel eens verbijsterd zou kunnen stilstaan zonder te weten hoe die te overbruggen. De vergadering van het Cen traal Comité op Kreta was de eerste bijeenkomst die onder ver antwoordelijkheid van secreta ris-generaal Blake georganiseerd werd. En hij was aan het begin duidelijk zenuwachtig. Nu staat hij voor zijn eerste assemblee. Iedereen verwacht dat alles ver- gadertechnisch wel in orde zal zijn. Maar er is meer voor nodig om in de ogen van de wereld succes te boeken. Dit wordt waarschijnlijk de moeilijkste assemblee die ooit gehouden is. De meeste afgevaar- een nieuwe kerken niets verplicht op. Alle digden zijn realistisch genoeg öm kerkorde aangenomen, industrie- uitspraken en rapporten gaan dat te beseffen. Maar dat op zich het is al een winstpunt nog voor de openingsceremonie wordt gehou den. predikanten benoemd en de lijst naar de ledenkerkèn met zou nog veel langer kunnen wor- verzoek ze te bestuderen, niet om Het ziet ernaar uit dat niet den. ze te ratificeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15