Geboorteleden niet zomaar schrappen, zegt moderame] Alfrink wil grotere vrijheid Oegstgeest steunt plan „Samen doen" Opperrabbijn van Moskou in New York uitgejouwd DERDE DEEL BIAFRA IS OP DE VLUCHT I Ds. H. van cler Laan doctor wijsbegeerte Een woord voor vandaag Pil vrij vanaf zestien jaar Uw probleem is het onze.... VLIEGEN BOVEN UW WOONPLAATS 25 MIN. in de lucht ^voorf 27.50 p.pers Drs. Brinkman aan VU gepromoveerd Excuus We keren terug naar de eerste brief van Johannes, waar we voor Pinksteren een week mediteerden over het eerste hoofd stuk. In hoofdstuk 2 lezen we waarom de brief wordt geschreven: Mijn kinderkensdit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt." Johannes is een oude man. Hij heeft veel gezien, veel gereisd, veel ervaren. Hij weet dat hij spoedig zal sterven. Maar hij wil zijn gelovigen nog éénmaal helpen. Lees deze woorden niet als geschreven door een oude. zure moralist. Het zijn de woorden van een oude vader die gezien heeft dat zonde zoveel verwoest, zoveel pijn doet, die uit eigen leven de verleidingen kent en uit eigen ervaring weet dat ze de mens te duur te staan komen. Zonde betaalt niet, al komt ze nog met zulke schone schijn. De achtergrond van deze woorden is niet: Zonde mag niet. want God verbiedt het. Zo is er maar al te vaak gepreekt. Maar die prediking slaat niet meer aan. Die was misschien goed in een tijd dat God de strenge, straffende Rechter was. wiens oordeelszweep men niet kon ontlopen. En tegen die achtergrond was die prediking ook verkeerd, want zo is God niet. Hij is niet de dwingende, donkere macht. Hij is de nodigende liefde. Misschien spreekt daarom de apostel Johannes ons zo aan. In zijn woorden horen we dat hij denkt aan ons bestwil. En als God waarschuwt tegen de zonde gaat het ook niet in de eerste plaats om Zijn wil, maar om ons bestwil. We lezen vandaag: 2 Koningen 1 118. VRIJDAG 21 JUNI 1961 Hervormde raad: 1 -fe yr[j mandaat voor assemblee Synode Dordt wordt herdacht DEN HAAG Vrije verkrijg baarstelling van anticonceptiva vanaf zestien jaar: een mogelijk heid om minderjarigen te helpen buiten hun ouders om en geen anticonceptiva in automaten. Dat zijn de wensen van de her vormde raad voor kerk en gezin met betrekking tot de komende wettelijke regeling van de verkoop van anticon- ceptieve middelen. Ze zijn te vinden in het juist verschenen jaarverslag 1967 van deze raad. De raad blijft streven naar één al gemeen protestants huwelijkscontact bureau, maar zolang de instelling daarvan nog niet op korte termijn te verwachten is, hoopt de raad een zo gezond mogelijk hervormd bureau in stand te houden. Hoezeer dit her vormde huwelijkscontactbureau nog steeds in een behoefte voorziet, blijkt uit het feit, dat in 1967 binnen de correspondentenkring 39 huwelijken j tot stand kwamen, een aantal dat nog nimmer werd bereikt Van de verdere activiteiten van de hervormde raad voor kerk en gezin memoreren wij, dat de raad zich be zig heeft gehouden met het probleem van moeder- of vaderloze gezinnen (echtscheiding, overlijden). De raad heeft er bij het nationaal protestants (Van onze kerkretlactie) DRIEBBERGEN Het raoderamen van de hervormde synode is er op tegen dat plaatselijke gemeenten uit de leden- registers de zogenaamde geboorteleden die niet meeleven gaan schrappen. Secretaris-generaal, ds. F. H. Landsman noemde dat een ..ondermijning van het belijden der kerk en een voor de vodden gooien van de kerkelijke administratie". Woensdag ontvingen de synodele- I den nog een brief die aan alle kerkeraden en predikanten gezonden zal worden, waarin aan deze kwes- j tie aandacht wordt geschonken. De brief is een reactie van het modera- men op een aantal persartikelen en centrum voor de geestelijke volksge zondheid op aangedrongen, te onder zoeken of oprichting van een orga nisatie van ouders zonder partner zinvol is. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Hoeveel erft een moeder van haar overleden zoon (vrijgezel) wanneer ze nog drie kinderen heeft? Antwoord: Eén vierde van de na latenschap; leeft de man nog, dan heeft ook hij recht op een vierde. Was de overleden zoon een na tuurlijk kind. dan erft de moeder alles. Heeft de vader dit kind er kend, dan erft deze mee. Heeft de 'vader het kind gewettigd, dan heb ben zowel hij als de moeder recht op één vierde en de rest is voor de andere kinderen. Vraag: Is het toegestaan de afvoer van twee gashaarden op één schoorsteen te hebben (een keuken kacheltje en een gaskachel van de voorkamer, die alleen door de muur van de schoorsteen gescheiden wor den)? Antwoord: In de regel Is het niét toegestaan twee stookhaarden op één kanaal te gebruiken. U kan dus wel gebruik maken van één schoorsteen, mits er een tweede rookkanaal in aanwezig is. Informeer bij de brand weer. Vraag: Ongeveer 6 of 7 jaar gele den is er in Vietnam een gezin uitgemoord, man en kinderen plus een broer die priester was. De vrouw met of zonder kinderen was naar Amerika om voor haar land te pleiten, doch is niet gunstig ontvangen. Zij vestigde zich te Pa rijs. Ik herinner me alleen de naam Diem, meer niet. Weet u hoe het thans met haar gaat' Antwoord: We hebben geen ver dere gegevens. De redactie van La Vie Catholique Illustrée kon ons geen inlichtingen over haar verblijf plaats verstrekken. Vraag: Ik heb een eigen huis. ge heel vrij. De zijgevel is op. De repa ratie kost naar schatting 2250. met loodgieter en timmerman kan het wel ƒ5000 worden. Nu is er 20.000 op verschillende spaarbanken, dat geeft ongeveer 1000 rente. Verle den jaar heb ik 2000 verdeeld on der de kinderen. Ik dacht: dan druk ik de belasting. Maar niets er van. Ze berekenen slechts wat minder in komen uit rente en dat is ook de moeite niet. Hoe gaat het met de kosten van de muur; zouden ze dit in één keer afschrijven? Of moet ik een lening sluiten? Antwoord: De kosten van nieuwe bouw, uitbreiding of verandering van het huis zijn niet aftrekbaar, wel echter de kosten van onder houd, dus van herstelling in oude staat U kan dus de kosten van de nieuwe muur in hun geheel van uw inkomen aftrekken en wel in het jaar waarin u deze betaalt. (We ne men aan dat het huis niét tot een bedrijfsvermogen behoort.) Als u het geld van de spaarbank haalt, zal natuurlijk het rente-inkomen ver minderen en dit zou u dus in de belasting schelen. Als u het geid leent, moet u tegenwoordig een zeer hoge rente betalen. Dit betekent een forse daling van uw inkomen en dus een veel groterp daling van uw in komstenbelasting. maar u heeft daarvan slechts schade omdat het bedrag dat u aan rente betaalt, veel hoger is dan het bedrag waarmee uw inkomen omlaag gaat. Schenkingen aan kinderen zijn niet aftrekbaar voor de inkomsten belasting; wel vermindert uw inko men met een naar verhouding veel kleiner bedrag aan rente, waardoor ook de inkomstenbelasting, weer met een nog kleiner bedrag, daalt. (Van een onzer medewerkers) NEW YORK Zionisten hebben de opperrabbijn van Moskou tijdens zijn eerste spreekbeurt in Amerika uitgejouwd en hem het spreken onmogelijk gemaakt. De hoogbejaarde Jehoeda Leib Levin was gedwongen zijn re devoering af te breken, toen hij daarmee voor dTiekwart was gevorderd. Uit de zaal met 1700 mensen werd toen zo hard ..leugenaar" geroepen, dat hij niet meer te verstaan was. Het begin van zijn rede was door de zaal goed ontvangen. Het was een pleidooi voor vrede en een beter be grip tussen Amerika en Rusland. Het ging echter mis, toen de opperrabbijn een schildering begon te geven van het joodse leven in zijn land. Het publiek werd rumoerig en de geüni formeerde veiligheidsdienst in de zaal had de handen vol aan de hand having van de orde. GELOGEN Toen Levin (het bestaan van\ antise mitisme in Rusland ontkende, werd er hard gelachen en gejoeld. Hier en daar werd woedend geroepen: „Dat is gelogen. Hoe kunt u dat zeggen?" Het tumult werd oorverdovend, toen hij zei: „Het joodse volk krijgt in het Sowjet-land de plaats om te leven, waarop het recht heeft en het draagt bij tot de vooruitgang van ons land en tot het geluk van het joodse volk in zijn geheel." Toen het tumult toenam, week de opperrabbijn van zijn tekst af. Hij keek het publiek in de ogen, stak zijn hand omhoog en riep: Laten de Ame rikaanse joden maar eens naar Rusland komen, om alles met eigen ogen te zien. Daarop trad de voorzitter voor de microfoon en zei. dat de bijeenkomst afgelopen was. Levin verliet de aula door een zijdeur. MESSIAS De protesterenden waren al zeer vooringenomen tiaar de samenkomst gekomen. Opperrabbijn Levin is na melijk naar de Verenigde Staten ge komen op uitnodiging van de Ameri kaanse Raad voor het jodendom en de Vrienden van Jeruzalem, twee kleine militante groepen, die anti-zio nistisch en anti-Israël zijn, omdat zij menen dat alleen de messias, als hij komt, een joodse staat mag oprich ten. Aan het begin van de bijeen komst werd al demonstratief het Israëlische volkslied gezongen door de zaal. Het is voor het eerst sinds 1917, dat een leider van de joodse ge meenschap in Rusland toestemming heeft gekregen, het land te verlaten voor een bezoek aan joden elders. De onderstelling lijkt gewettigd, dat de ze keer de toestemming werd gege ven, omdat het de antizionistische beweging in Amerika betrof. Levin wordt vergezeld door de voorzanger van de synagoge in Leningrad. David Stiskin. besluiten van plaatselijke kerkera den om de geboorteleden een for mulier voor te leggen waarin zij aan het gemeentebestuur vragen de aan duiding „hervormd" in de bevol kingsregisters te wijzigen in „geen godsdienst". Op deze wyze willen sommige plaatselijke hervormde gemeenten een grote rand niet meelevende ge boorteleden afstoten, om meer een gemeente van gelovigen te kunnen vormen en om de predikanten meer in staat te stellen zich in hun pas torale arbeid te richten op degenen die er wel prijs op stellen hervormd te heten. In de meeste gevallen gaat het om geboorteleden, een derde categorie die de Hervormde Kerk kent naast de belijdende leden en de doop leden. Geen imperialisme In de brief aan de kerkeraden schryft het moderamen van de sy node: „Het handhaven van de ge boorteleden in de administratie van de gemeente mag niet gezien worden als een uiting van zogenaamde impe rialistische neigingen van de Neder landse Hervormde Kerk, maar in tegendeel als een uiting van geloof in de barmhartigheid van de Op perherder en een daad van gehoor zaamheid aan de God van het Ver bond". „Het belijden van de kerk om trent de heerschappij van God tot in het duizendste geslacht, kan aller minst worden verstaan als een pres- tigezaak, doch eerder als een last, waaraan vele zware consequenties verbonden zijn in pastoraal en finan cieel oogpunt. Deze last is ons echter van Godswege opgelegd. Juist om iedere schijn te vermijden, dat het aan ons is te bepalen wie in Gods genadeverbond zijn opgenomen, moe ten wij ons ervoor hoeden ge boorteleden af te voeren uit onze re gisters". In het kader van het reformato- risch-protestantisme, zo wordt nog gezegd, moet het afvoeren van ge boorteleden op bijbel-theologische gronden nadrukkelijk worden afge wezen. Dat kan alleen óp persoon lijk verzoek van de betrokkene. Revolutie De hervormde delegatie naar de vierde assemblee van de Wereld raad van Kerken heeft van de sy node geen bepaalde opdrachten mee gekregen. Wel zijn vanuit de raden twee rapporten opgesteld, één over „Revolutie en gerechtigheid" en de andere over internationale zaken, die hen enige richtlijnen willen ge ven bij hun gesprekken op de as semblee. Over deze rapporten werd op de synode wel gediscussieerd, maar er werden geen besluiten genomen. Met nadruk merkte ds. F. H. Landsman op dat de afgevaardigden met vrij mandaat naar Uppsala gaan. De her vormde delegatieleden zullen van geval tot geval moeten beslissen hoe ze moeten spreken. Hij zei nog dat hij tijdens zjjn recente reis naar Rusland daar anti revolutionaire kerken had aangetrof fen, die zich in Uppsala echter re volutionair zullen opstellen, uit gaande van de overweging dat de re volutie die in hun land heeft plaats gehad in andere delen van de wereld nog moet worden doorgevoerd. Volgens ds. Landman mag het onze afgevaardigden daar nooit om gaan. „Wij moeten veel meer het accent leggen op een omwenteling van on juiste sociale en maatschappelijke structuren, waardoor revoluties voorkomen kunnen worden". Coor de meeste synodeleden die het woord voerden ging de nota over „Revolutie en gerechtigheid" met zijn accent op „rechtvaardige revo- luitie" wat te ver. Zij wilden een wat grotere nadruk op het voorko men van geweld. Prof. dr. A. J. Rasker vroeg de afgevaardigden in Uppsala niet te spoedig de waarschuwende vinger op te heffen als er over revolutie gesproken wordt. De kerk moet een teken van hoop voor de ont rechten zjjn. Dat was zij in de eer ste eeuwen, maar later is zij de hoedster van de bestaande orde ge worden. Wat de kerk toen niet of te weinig zag, is dat bepaalde toe standen en ordes niet door God zijn gewild. Hef nu niet waarschuwend de vinger op tegen revoluties, zo zei hij nog, waar de kerk over vijftig jaar dankbaar voor zal zijn. De brief van de honderd predi kanten die verontrust zijn over de toekomst van het hervormde semiT narium te Driebergen heeft van de Wereldraad vraagt meer hulp Meestal wil men op woensdag of zaterdag vliegen. Daarom blijkt hef handiger de andere dagen te laten vervallen en op woensdag en zaterdag ook 's avonds te vliegen. geeft u vleugels] Noteert u voor een rondvlucht: naam: woonpl.: Indien u anderen meeneemt, hier invullen: naam: Straat: straat: - woonpl.: Alleen ah men langer teil vliegen, dit invullen: x 25 min. Bij voorkeur op een WOENSDAG ochtend middag ZATERDAG ochtend middag avond avond Op zondtg wordt niet gevlogen. Ik heb reeds betaald per: O .giro kontant Ik kom per: auto trein HOE EN WAT Weer in Europa weer max. temp. neer- gisteren slag- Kopenhagen zw. bew 23 2.2 Londen regenbui 17 5.1 Amsterdam zw. bew 17 0 Brussel 1. bew. 17 7 Luxemburg zw. bew. 17 5 Parijs zw. bew. 20 9 Nice onbew. 23 0 Frankfort 1. bew 22 9 München geh. bew. 22 25 Zürich zw. bew. 18 7 Genève zw. bew 20 10 Locarno onbew. 25 43 Wenen zw. bew. 25 Innsbruck regen 28 zw. bew. 24 0 Madrid onbew. 28 0 Majorca 1. bew. 23 0 Oeze KWARTET-rondvluctrten worden georganiseerd van uit Luchthaven Rotterdam en rijn alléén voor KWARTET- - abonnees. Er wordt gevlogen met ervaren verkeersvliegers die geen dolle stunts uithalen maar u In een modem, comfortabel vliegtuig laten genieten van uw „luchtdoop" i uw woonplaats te vliegen. Er kunnèn 3 passagiers iegelijk mee. Als regel is het schiklcing?nvanwaar mën'héUai- en aan vliegen kan volgen. Alle gewenste inlichtingen over lijndiensten ol over leren vliegen zijn ter plaatse te krijgen. Aan het eind van de vlucht wordt u als herinnering een Oorkonde van Luchtdoop over handigd. Uiterlijk twee dagen voor u aan de beurt bent krijgt u de instaokaart thuis. Betaling aan de Krant: per giro of aan het bureau. Wie alleen of mét z'n tweeen wil vliegen zonder andere passagiers, moet natuurlijk wèt voor drie personen betalen. Bij de indeling behoeft men dan niet op een combinatie te wachten. Wel moet u op de bon dan eenzelfde naam drie- of tweemaal vermelden. Twee- of driemaal 25 minuten aaneen vliegen is mogelijk als men hel dubbele of driedub bele betaalt. GENEVE De Wereldraad van Kerken heeft een nieuwe oproep aan de ledenkerken gericht om hulp voor de bevolking van Biafra. In plaats van 500.000 wordt nu 800.000 dollar gevraagd. Hiertoe werd besloten naar aanlei ding van alarmerende berichten, vol gens welke het aantal vluchtelingen minstens 600.000 bedraagt, maar mo gelijk zelfs in de miljoenen gaat. Volgens een mededeling van de vluchtelingencommissie van de ker ken van Biafra is minstens een derde deel van de bevolking uit de steden en grotere plaatsen op de vlucht. Ve le vluchtelingen moeten leven van een maaltijd per week. De Wereldraad heeft tot nu toe voor 750.000 dollar aan geld en hulp goederen gezonden. Onlangs is een hulpteam naar Lagos vertrokken, bestaande uit een Duitse arts. een ■■■■■■■■Ml U vertrekt op 4e helve «ren nu het Centrjel Sletten neer het Tllererld: zaterdag 5 minuten later. Dow tu da lil naar kat vliegveld ongeveer een half nor. (Van onze onderwijsredactie) AMSTERDAM Aan de Vrije Universiteit promoveerde vandaag drs. U. A. Th. Brinkman tot doctor in de wiskunde en de natuurwe tenschappen op het proefschrift Li quid anion-exchangers in analytical chemistry. Promotor was prof. dr. E. van Dalen. Dr. Brinkman, geboren in 1935, stu deerde scheikunde aan de VU, waar hij in 1961 doctoraal examen deed. In dat jaar verwierf hij tevens voor de VU de Unilever-prijs. Hij is als we tenschappelijk medewerker verbon den aan het scheikundig laboratori um van dé VU en als docent aan de analistenschool te Amsterdam. Vier Nederlanders door paus benoemd ROME Vier Nederlanders zijn (naast 39 anderen) door de paus be noemd als consultatoren in het Vati caanse secretariaat voor de eenheid der christenen. Het zijn prof. dr. Th. C. de Kruyf van de theologische hogeschool te Utrecht prof. dr. J. Witte SJ te Ro me en de paters A. Scholten te Jo hannesburg en G. Zegwaard te Dja karta. Noorse verpleger en een Engelsman. Verdere teams worden gevormd. De ze hulpteams werken nauw samen met het rooms-katholieke hulpwerk en met het Rode Kruis. Inzake liturgie UTRECHT Kardinaal Al frink heeft Rome gevraagd om een grotere liturgische vrijheid. „De katholieken van Nederland willen een vernieuwing van de liturgie, die verder gaat dan nu het geval is." Op vele plaatsen is men eigen wegen ingeslagen en kardinaal Alfrink vindt het onverantwoord, te veel af te remmen. Hij schrijft dit in een rapport aan de post-conciliaire raad voor de litur gie Deze raad had het wereldepisco paat gevraagd om verslagen van de resultaten der liturgie-hervorming. De invoering vpn de landstaal heeft het de mensen wel mogelijk gemaakt de liturgische plechtigheden intenser te beleven, maar is toch geen oplossing voor alle moeilijkhe den, schrijft de kardinaal De Nederlandse bisschoppen me nen, dat er nog veel bijkomstigheden uit de liturgie zouden kunnen ver dwijnen. Zij vragen ook een aantal oorspronkelijk Nederlandse canons te mogen gebruiken. De teruggang in het kerkbezoek is volgens kardinaal Alfrink beslist niet het gevolg van de liturgiehervor ming. Hij meent zelfs, dat nog meer hervorming de teruggang mogelijk zal afremmen. De zang bleek aanvankelijk de grootste moeilijkheid van de liturgie hervorming. Er was weinig Neder lands liedrepertoire en de traditione le protestantse melodieën riepen bij de rooms-katholieken nogal wat weerstand op. Het repertoire groeit nu snel en de gemeentezang begint hier en daar vorm te krijgen. kant van het moderamen geen re acties opgeroepen. Dr. G. de Ru stond geen bespreking toe over d« verontrusting en ging ook nauwe-i lijks in op de vragen die gesteld werden door een van de onderteke naars, ds. C. B. Posthumus Mijjes. Tijdens de rondvraag deelde d&| R. J. Mooi, secretaris voor algemene zaken nog mee dat gewerkt wordt aan een herdenking van het bijeen komen van de eerste algemene sy-| node, die van Dordt in 1618. Nn november is het precies 350 jaar geleden dat die geopend werd. De plaatselijke hervormde en ge reformeerde kerkeraden hebben op verzoek de organisatie van de her denking ter hand genomen. Ei komt onder andere een tentoonstel ling die georganiseerd zal worde» door de gemeente-archivaris. Bovendien zal een herdenkingssa menkomst gehouden worden, waar in naast de breuk met de remon stranten ook het aanvaarden van dt kerkorde en de opdracht voor dt Statenvertaling van de bijbel bespro ken zal worden. Het zal niet mogelijk zyn de syno de te herdenken in een bijzondere kerkdienst. De hervormden willen i» een dergelijke dienst beslist de re monstranten betrekken, de gerefor meerden willen dat niet. In de op jongeren gerichte rubriek „Ruimte" van ons Zondagsblad is za terdag 15 juni als gevolg van een hoogst onverantwoordelijke handel wijze van een jonge verslaggever een relaas verschenen over een „Liefde werk-happening' die zou zijn gehou den in de Haagse Houtrusthallen. terwijl hij had kunnen weten dat de ze bijeenkomst was afgelast. Wij delen ten volle de ontstemming van lezers over deze kwalijke -be richtgeving. Voor de betrokken jour nalist kan geen enkel excuus gelden. Door dit onomwonden te stellen, me nen wij te hebben onderstreept, hoe zeer wij dit een inbreuk achten op de normen die wij immer hebben hoog gehouden. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Vanmiddag is aan de Vrije Universiteit tot doctor in de wijsbegeerte ge promoveerd ds. H. van der Laan te Baarn, benoemd docent aan de theologische hogeschool te Ma kassar. Promotor was prof. dr. S. U. Zuidema. Zijn proefschrift handelt over „de wijsgerige grondslag van Bonaventu- ra's theologie". Ds. Van der Laan toont erin aan, dat de theologie van deze theoloog uit de dertiende eeuw beheerst wordt door een verbinding van bijbelse gegevens met de resulta ten van niet-christelijk denken. Voor Bonaventura was dat mogelijk, door dat hij het schema van natuur en genade hanteerde, waarbinnen de re latie van filosofie en theologie van fundamentele betekenis is. De leer van de zin der Schrift speelt hierbij een belangrijke rol. Bonaventura's conceptie wordt be paald door een oorsprongsdualisme van aristocratischen huize, waarbij geestelijke en niet-geestelijke werke lijkheid tegenover elkaar staan en in de mens met elkander gecombineerd worden. Dit aristotelisme draagt een platoniserend karakter, omdat de creatuurlijke werkelijkheid medebe- paald wordt door de ideeën in de geest van God. Blijkens de stellingen bij dit proefschrift constateert ds. Van der Laan deze aristotelische ontologie ook in de predestinatieleer van de Dordtse Leerregels. Enkele andere stellingen: Christelijke wijsgerige arbeid draagt noodzakelijk een missionair karakter. De verhouding van theologie en fi losofie is er een van vakwetenschap tot universele wetenschap. In een westers-demokratische sa menleving behoort zonder meer ruimte te zijn voor fundamentele kri tiek op „bevriende staatshoofden". Emotioneel geladen afkeuringen mo gen daarvan niet worden uitgesloten. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Waddinxveen (vac. J. Verwelius): H. C. Bultman te Som- melsdijk; te Workub: H. M. Boogert te Ophemetrt; te Hardenberg (vac. N. Visser-toez.). P. C. Pettinga te Midwolda; te Heinkenszand (toez.: kand. W. Schaap te De Bilt (U.). Aangenomen naar Oudenhoorn (toez.): mej. vie. J. A. Meulendijk te Castricum. Bedankt voor Huizen (N.H. vac. J. H. Cirkel): J. Bos te Lunteren. GEREF KERKEN Emeritaat verleend om gezond heidsredenen aan K. H. Bolwijn te Tijnje (Fr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam: C. Verhage te Den Haag-centrum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam (Zuidwijk, Pendrecht en Loi ibardijen): kand. A. M. de Boer te Ridderkerk. Beroepbaarstellingen: J. Baayens. Irislaan 12, Ridderkerk; A. M. de Boer, Ferdinand Bolstraat 12. Rid derkerk (uit Amerika) en A. Snoep, Regulierssteeg 3, Utrecht. UNIE v. BAPT. GEM. Beroepen te Alphen a. d. Rijn: H. G. Koekoek, lerend ouderling te Harderwijk. Dr. H. van der Laan Hendrikus van der Laan werd mei 1932 te Huizen geboren. Hij st deerde aan de Vrije Universiteit losofie (doctoraal examen in 1958) theologie (kandidaatsexamen in 1961 Van 1958 tot 1960 volgde hij aan h zendingsseminarie te Baarn de alg mene zendingsopleiding. Hij was gereformeerd predik 11 tl Kantens (1961—1965) en te Vleutei (19651967). Vorig jaar trad hij in dienst van de zending. (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST Als eerste zendingsorganisatie heeft de her vormde Raad voor de Zending zich in principe officieel achter het rapport van de commissie- ad hoc van „Kom over de Brug" gesteld. In dit rapport wordt aangedrongen op samenwerking waar mogelijk. D« synode is door ds. P. J. Mackaay a' op de hoogte gebracht van het bestaan van het rapport, maar prac- tische voorstellen moeten worden in gediend door de Raad voor de Zen ding. Zeer concreet wordt in het rapport van de commlssie-ad hoe aangedron gen op een fusie van de Nederlandse Zendingsraad en de Stichting Oecu menische Hulpverlening. Dat moet een interkerkelijk service instituut worden ten behoeve van alle organen en organisaties die werkzaam zijn op het terrein van de zending en het werelddiakonaat. Naar de zomervakanties zal de Raad voor de Zending zich gaan be zig houden met de praktische uit werking van de plannen om tot meer samenwerking en eenheid te komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2