Historische kerk van Leipzig afgebroken Officier fel anti straatterreur Commentaa ?JLflJfl |,Veel belangstelling voor de bondsdag Uw probleem is het onze.... OM MARX-PLEIN TE VERFRAAIEN I Portret van Luther in boeiend beeldverhaal RH3I Een woord voor vandaag Hoogleraren aangevallen Vu 1700 leden en 66 verenigingen -( Vijf tii Ds. ien boven de negentig Bal (96) nu oudste predikant van ons land 1 ofygv iff'w KAÏN en abel Nog weer eens de anti-theologie Ds. Ouwerkerk (65) overleden DONDERDAG 30 MEI 1 Johannes gebruikt in zijn eerste brief herhaaldelijk de uit- drukking „in het licht wandelen". De eerste indruk is dat het slaat op een volmaakt leven. Daarom is het voor ons gevoel ook zo iets onbereikbaars. Er is immers niemand volmaakt, dus kan er ook niemand in het licht wandelen. Maar wie dat denkt heeft toch de bijbel niet goed gelezen. Als wij in het licht wandelen, zegt Johannes, hebben wij ge meenschap met elkaar; en het bloed van Jezus, Zijn zoon reinigt ons van alle zonden. We hebben kennelijk de zaak omgedraaid. Wij zijn geneigd te zeggen dat wie gereinigd is van alle zonden in het licht kan wandelen. Johannes zegt dat wie in het licht wandelt, gereinigd wordt van alle zonden. In het licht wandelen is dus niet volmaakt leven. Maar wat is het dan wel? Oog hebben voor Gods woorden, voor zijn richtlijnen, voor zijn hulp. Dat is heel iets anders dan vol maakt leven. God roept ons wel tot dat volmaakte leven, maar dat bereiken we niet in eigen kracht. Maar zolang wij nog niet volmaakt zijn, mogen we leven uit de vergeving. Wie in het licht wandelt, gaat zijn eigen feilen en fouten zien, gaat beseffen dat hij vergeving nodig heeft. En die vergeving wil Christus ons schenken. We lezen vandaag: Efeze 3 14-21. AMSTERDAM Mr. J. J. Abspoel, officier van justitie bjj de Amsterdamse rechtbank, heeft gisteren in het „Pharetra"- proces op scherpe wijze stelling genomen tegen straatterreur. Voor hem stonden twee redactie leden. de 20-jarige A. E. P. en de 21- jarige G. L. M., en een vaste mede werker. de 25-jarige F. H. K. Een derde redactielid, de 21-jarige C. B.. bevond zich in het buitenland. Zij hadden in het maartnummer van Pharetra (studentenblad van de Vrije Universiteit) een pamflet met de „Johnson oorlogsmisdadiger" met on deraan in kleine letterjes „om op (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT Na de nood- kreet „Is er misschien iemand, die het orgel kan bespelen?" j begon gisteren in de Wester- kerk de 21e jaarvergadering van de Bond van meisjes- en vrouwenverenigingen der ge reformeerde gemeenten. Toen bleek ook, dat iemand was ge vonden die met het fraaie in wit en goud geschilderde orgel kon omgaan. Ongeveer zevenhonderd dames vul den de banken van de vroegere gere formeerde kerk, die nu In het bezit is Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een man van boven de 65 werkt enkele dagen per week in loondienst. Hij betaalt 11 per week aan het ziekenfonds. Kan hij nu een bejaardenverzekering afslui ten? Zijn inkomen is ruim 6800. Antwoord: Zo lang hij in loon dienst is, heeft de verplichte verze kering voorrang. Bovendien is het inkomen iets te hoog voor de be jaardenverzekering, juist door het betrekkelijk geringe bedrag dat hij aan loon ontvangt. Misschien heeft hij nog meer dan 2000 op de spaarbank staan. Van het meerdere wordt voor ongehuwden 8 pet en voor gehuwden 6 pet. als inkomen bijgeteld. Het beste is de hele zaak met het ziekenfonds te bespreken. Vrgag: Een weduwe geniet behal ve AWW nog pensioen van haar overleden man. Wegens invaliditeit moet zij op een kamer in een pension wonen. Nu wordt plotseling de prijs in verschillende etappen met een kleine 40 procent verhoogd. Mogen soms de pensionprijzen ver hoogd worden omdat de AWW om hoog gaat? Antwoord: Pensionprijzen zijn vrij. Uw enige wapen is een goedko per pension zoeken. Vraag: Is het gebruik van hoogte- zon onschadelijk? Antwoord: Men doet verstandig voor men tot regelmatig en uitge breid gebruik van de hoogtezon overgaat, een medicus te raadple gen, vooral als men bepaalde klach ten heeft. Men moet trouwens in het begin zeer kort onder de hoogtezon blijven en zich geleidelijk aan lan gere tijden wennen. Vraag: Waar moet ik me wenden voor bouw- of formuletekeningen van akelters. -en ook voor de moto ren? Antwoord: Stichting Carting Ne derland, Rijksweg 115. Warnsveld. Vraag: Ik zie wel eens in huizen ramen met groen glas. Is dit afdoen de tefeen verschieten van meubels en het snel verteren van gordijnen? Welke werking heeft het op kamer planten? Antwoord: Vroeger werd in de glastuinbouw algemeen groen glas gebruikt. Men had dan minder last van verbranden. Later koos men echter het witte glas. daar hieronder de planten sterker worden en niet zo opspillen. Groen glas in de hulskamer houdt de ultraviolette stralen tegen, die het verkleuren van de meubelen en verteren van de gordijnen bevorderen. Voor uw ka merplanten is gewoon glas of spie gelglas beter, al heeft u bij groen glas minder last van verbranden der p'anten Tedere glashandel kan groen glas via de schilder leveren. van de gereformeerde gemeenten. Jammer genoeg zijn er steeds minder klederdrachten op deze dagen te zien. Uit een hele bus met Zeeuwsen kwam maar een enkeling met een witte kap. Verder schitterden er een paar Scheveningse mutsen tussen de gekleurde kleding, waarvoor het zwart steeds meer plaats maakt Leden Volgens de ere-voorzitter, ds. H. Rijksen uit Gouda vertoont de op komst een stijgende lijn. Dat is ook het geval met de aangesloten leden: verleden jaar waren het er 1522, nu zijn het er rond 1700. Er zijn 66 aangesloten verenigin gen. Zes verenigingen kwamen er bij. Het zijn Aagtekerke, Barneveld, Din- teloord, Groningen. Ridderkerk en Rotterdam-Zuid. Vier meisjesvereni- gingen gingen over naar de jeugd bond: Boskoop, Vlaardingen, Giessen- dam-Hardinxveld en Yerseke. De vrouwenvereniging van Veenendaal is opgeheven. Ds. Rijksen zag een ontwikkeling in de bond, die steeds meer het ac cent legde op alleen een vrouwen bond. De meisjes gaan over naar de bond van jeugdverenigingen. Daarom waren er gisteren maar enkele meisjes. Hij maakte bekend, dat de contact middag voortaan een contactdag zal worden, 's Morgens worden ideeën en handwerken uitgewisseld en 's middags is er de huishoudelijke ver gadering. Bij de bestuursverkiezing werden mej. J. Slinger te Lisse als penning- meesteresse en mevr. A. J. v. Vliet-Okkerse uit Den Haag als alge meen adjuncte herkozen. Hart In zijn openingswoord ging ds. Rijksen uit van Ezechiël 36 vers 16 tot en met 27. waar onder andere staat: Ik zal u een nieüw hart geven. Ezechiël mocht dit zeggen aan het volk Israël in Babel. „Ja dat volk Israël had een stenen hart. Niet alleen Israël, maar u en ik, wij allen hebben van nature een ste nen hart. Dat stenen hart, daar kun nen wij geen verandering in bren gen," hield de Goudse predikant zijn luisteraars voor. „We lezen tegenwoordig over hart transplantatie, maar dat andere hart blijft een stenen hart. Maar wat bij de mensen nu onmogelijk is, dat is mogelijk bij God. Hij zegt: „Ik zal het stenen hart wegnemen en een vlezen hart geven." De beide andere sprekers waren ds. C. Harinck uit Utrecht en mevrouw Van Heli-Hulsman uit Zeist. het raam te plakken" opgenomen. Via een steekproef van de PTT, die 4600 exemplaren voor verzending kreeg aangeboden, kwam de beledigende I tekst aan het licht. De justitie werd gewaarschuwd en de bladen werden in beslag genomen. Fatsoen De officier betoogde dat het recht op vrije meningsuiting en demonstraties I in ons land voorop staat, maar het i openbaar ministerie wenst principieel i stelling te nemen tegen de volstrekte i negatie van democratische beginselen, I van rechts- en fatsoensnormen. Het alternatief is, zo waarschuwde hij, straatterreur, sluipmoord, burgeroor log en dictatuur, hetzij van links of van rechts. Mr. Abspoel betreurde het dat pro fessoren in de ethiek en aanverwante wetensehappen en een aantal predi kanten niet geschroomd hebben zich j verl-daai-ararararaa rar ar rarmbhes de afgelopen maanden solidair te ver klaren met de beledigingen, die in dertijd tegen president Johnson zijn geuit. Hij achtte de normen van Neuren berg en Tokio, waarnaar met be trekking tot de kreet „Johnson moor denaar" verwezen werd, subjectief. Toen sprak de overwinnaar immers recht over de overwonnenen. De of ficier eiste tegen het viertal boetes van 100 of tien dagen hechtenis. De president van de rechtbank, rar. J. A. Bletz, vroeg aan de verdachten of zij dachten dat alle abonnees het met de inhoud van de affiches eens zouden zijn. Het antwoord van een van de studenten luidde ontkennend. De vraag van de president of het i blad ook door professoren wordt ge lezen, konden de verdachten bevesti gend beantwoorden. Mr. Bletz rea geerde hierop: „Och ja, dan weet je ook niet wat je daar tegenwoordig verwachten kan". De raadsman, mr. D. W. O. A. Gros heide. meende dat zijn cliënten niet anders hebben gedaan dan hun me demensen te wijzen op een buitenge woon ernstige toestand. Het voor de strafrechter brengen van de studen ten noemde hij een beleidsfout, en hij concludeerde dat er geen veroor deling van de studenten kon volgen. Uitspraak 12 juni. #- Van 4 tot 6 juni wordt op De Hezen- berg te Hattem de 31e predikantencon ferentie gehouden. Ds. Hümmer, stich ter en leider van de Ohristusbruder- schaft in Duitsland zal een aantal le zingen houden over de Heilige Geest. NIEl !- -ff BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Haaften: J. Koele te Nij- kerk; te Rotterdam-Kralingen «vr.jk- gem. Alexanderstad): K. H. Reerds te Zaandam. Aangenomen naar Sassenheim. A Westra te Rhenen. die bedankte voor Hoofddorp. Bedankt voor Stadskanaal. J. F. M. v. Malssen te Schingen. GEREF. KERKEN Beroepen te Oosterwijk: kand. D. Braam te Leiderdorp; te Schoonebeek: L. Buitenhuis te Oosterwolde: te Zuid- wolde (Dr.): H. Alsmeier te Laar Did.); te Emmeloord: D. Pasman te Alkmaar. GEREF. KERKEN (vrygem.) Beroepen te Hattem: R. te Velde te Schildwolde. Bedankt voor Monster: B. de Vos te Ten Boer (Gr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Nijkerk: R. Kok te Ameide. Bedankt voor Maarssen: G. Bijkerk te Oud-Beijerland. (Van onze kerkredactie) LEIPZIG Met grote drilboren z\jn in de afgelopen dagen gaten aangebracht in de fundamenten van de Paulus-kerk van Leipzig. Daarin komen de dynamietpatronen die deze zwaar be schadigde maar nog altijd historisch zeer waardevolle kerk gaan opblazen. In een stil protest trokken christenen op naar de 700 jaar oude kerk zover een sterk politiecordon hen toeliet. Studenten demon streerden en werden gevangen genomen. Het stadsbestuur heeft besloten het kerkgebouw op te ruimen tot meerdere eer en glorie van het Karl Marx-plein. Volgens ooggetuigenverslagen uit deze Oostduitse s*ad huilden velen, toen ze begrepen dat het stadsbestuur alle protesten terzijde had geveegd. Zelfs de aanwijzïgingen van de Oostduitse Monumentenzorg zijn niet opgevolgd. Op 23 mei, hemelvaartsdag, werd de laatste kerkdienst gehouden. Meer (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Na de dood van de 98-ja- rige doopsgezinde ds. A. de Vries te Grijps- kerk is thans ds. E. G. J. Bal te Holten de oudste predikant van ons land. Op 1 mei werd hij 96 jaar. Ds. Bal werd 8 sep tember 1895 bevestigd tot predikant in de hervorm de gemeente van Nije- veen (Drente). Vervolgens stond hij in Holten, Mee- renberg, Sint Philipsland en Hellendoorn. In 1937 ging hij met emeritaat, waarna hij zich in Holten vestigde. Hij wordt gevolgd door de christelijke gerefor meerde ds. J. Tolsma (95), de hervormde ds. W. W. van Haaften (95) en de gereformeerde ds. J. H. Jonker (94), die alle drie in Zeist wonen. In totaal zijn vijftien predikanten ouder dan negentig jaar. Er zijn naast ds. Bal nog vier predikanten in leven, die nog in de ne gentiende eeuw zijn be vestigd. Dienstdoend Van de predikanten, ouder dan zeventig jaar, zijn er zeventien in ons land, die nog niet met emeritaat zijn gegaan, maar nog altijd dienst doen: vijf christelijk-ge- Vt i. ;g«i y-, reformeerd (onder wie het bekende oud-Tweede Kamerlid ds. C. van der Zaal te 's Gravenmoer, thans 75 jaar), drie oud-gereformeerd. een gereformeerd, een doopsgezind een van de Gereformeerde Gemeen ten en zes voorgangers van „vrije" gemeenten. Van de dienstdoende predikanten is, als we de laatste kategorie buiten beschouwing laten. ds. R. Kok, christelijk-gere- formeerd predikant te Ameide, de oudste. Hij heeft bijna 53 dienstja ren. Ondanks het feit, dat ds. Kok 77 jaar is, ont ving hij dezer dagen nog een beroep naar Nijkerk. Vorig jaar kwam in Duitsland het Portret van Lu ther in de lijst van zijn tijd uit, een soort fotoboek over de reformator en de Reformatie met verbindende teksten van bisschop dr. Hanns Lilje. In zijn bespreking zei de Frank furter Algemeine Zeitung al leen maar: „De platen zijn prachtig." Maar iedereen weet dat de FAZ niet bepaald een vriendje is van bisschop Lilje. Kennelijk heeft de uitgever W. ten Have die uitspraak toch in zijn oren geknoopt, want toen een Nederlandse uitgave overwogen werd, gaf hij de vrije hand aan Lu- ther-kenner prof. dr. W. J. Kooiman om er een bewer king van te maken. Het ge volg is dat we een boek heb- Kain en Abeleen beeld uit de film The Bible" van Dino de Laurentiis. Voorspol van verontrusting Wf schrokken een beelje toen we ile li lel lazen van het nit-uwnle boekje van dr. W. Aal der*, Theologie der veront rusting. Is er, nog eer de roep om een „theologie der revolutie" is beantwoord, al een tegen-theo- logie der verontrusting versche nen? Gelukkig blijkt al gauw dat heide termen al te preten tieus zijn. In plaats van een theologie is dit een voorspel van veront rusting. Een preek in Den Haag van dr. \alders riep vorig jaar veel kritiek wakker. Eenzijdig, zo werd gezegd. Het antwoord is dit boekje, uitgegeven door J. N. Voorhoeve, Den Haag. Het is één brok verzet tegen een be paalde theologische school die in onze tijd de kop opsteekt. Te recht wijst dr. Aalders op be paalde eenzijdigheden, maar hij doet soms alsof die nog nauwe lijks of nimmer zijn gesigna leerd. Dit boek is een soort voorspel van de verontrusting die tot ui ting kwam in de open brief van 24 hervormden. De instemming en de bezwaren die op de syno de kenbaar werden gemaakt, kunnen ook voor dit boekje gel den. De aangevallen theologie is vooral voortgekomen uit de zorg: Hoe belijden wij het evangelie in deze tijd? Het ant woord van dr. Aalders is „door zijn geheel andere, levens- en we- In onze tijd wordt veel gesproken en geschreven over Genesis 1 tot 3. Moeten we die hoofdstukken letterlijk of dichterlijk nemen, ze als een geschiedenis of als een ge lijkenis zien? Vergeten wordt dan maar al te vaak dat Ge nesis 4 ons voor dezelfde pro blemen plaatst. Dr. K. A. Deurloo heeft een uitgebreide exegetische studie gemaakt van Kain en Abel. uitgave W. ten Have, Amster dam. waarbij hij goed ge luisterd heeft naar de Joodse rabbi's uit Israëls geschiede nis en dit verhaal nu eens niet losmaakt uit de gehele context. „Genesis 4 1-16", zegt dr. Deurloo, „geeft zijn geheimen prijs als men de verteller „woordelijk" neamt en de plaats die hij het geeft niet veronachtzaamt." Zo is dit boek een studievoorbeeld van een geheel nieuw luisteren naar de tekst van het Oude Testament. Te lang is reeds onvrucht baar gevochten over de vraag of al deze Oudtestamentische verhalen historie of legende zijn. Wie daarover strijdt reldbe*chouwing antithetisch te genover He geseculariseerde we reld te «tellen." Voor ons bleef de «Taag: Hoe? En die vonden we in de 110 bladzijden ƒ7,90 nieit beantwoord. heeft vaak geen tijd meer om te luisteren naar de Bijbel. Deurloo heeft zich in dit boek geschaard aan de kant van de exegetische pioniers die weer echt de woorden van de Bijbel willen horen. Hij mediteert er niet gevoelvol over. maar bestudeert ze zorgvuldig. En juist daarom is dit boek een verfrissend bad. waarin je weer echt kunt gaan zingen. (148 blz.) Rij be liezen Ze blijven verschijnen, de meditatieve boekjes, dagboe ken en scheurkalenders. En kennelijk worden ze gekocht ook, want anders zouden ze niet gedrukt worden. Maar waardevoller zou het zijn als de mensen de Bijbel zelf gin gen lezen. Drs. G. R. Visser heeft een poging ondernomen in zijn Gids voor het bijbellezen om hen hierbij te helpen. Jam mer is alleen dat hij al te vaak in zijn begeleidende stukjes alleen maar bij de buitenkant blijft staan en te weinig de bijbeltekst zelf laat leven, zodat die kan gaan spreken. Misschien kan deze uitgave van Kok. Kampen, sommigen helpen die totaal niets van de bijbelse achtergronden afwe ten. Veel anderen zullen zeg gen: Geef mij of een medita tie of de bijbel maar. 1,95) ben dat naar plaat en praat werkelijk boven alle lof ver heven is. Het resultaat is een gezelli ge biografie vol citaten van Luther zelf, met op bijna ie dere pagina prachtige platen, die cms de wens doen uitspre ken: Zo zouden we van ande re reformatoren ook wel por tretten willen bezitten. Dit boek kwam oorspronke lijk uit voor de Reforma tie-herdenking, maar arri veerde net te laat om toen nog te bespreken. Het is ech ter allerminst een één-dags-vlieg. Dit boek bezit een blijvende waarde. Vlak voor zijn dood riep hij uit: „In de jongste dag wil ik niet horen: Doctor Martinus heeft mij dit en dat geleerd, maar gij zult zeggen: Ik ge loof in God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest." Reeds aan het begin typeert de schrijver Luther als volgt: „Luther heeft geen woord gesproken en geen letter op papier gezet, waarin hij niet rechtstreekse uitdrukking gaf aan zijn geloofsovertuiging. In de felle en soms barre uit barstingen van zijn polemiek is die achtergrond niet altijd gemakkelijk te ontdekken." ..Maar wie de stijl van de tijd een beetje kent en iets dieper ziet in wat deze merk waardige getuige beweegt, merkt toch wel, dat het hem altijd te doen was om dit ene: aan de man op straat duide lijk te maken wat God aan zijn ziel gedaan heeft, wat goddelijke genade en godde lijke vrede voor ons bestaai) betekenen, wat de bijbel daarover zegt en hoe dat alles samenhangt met heel onze menselijke existentie." Er is veel gesproken over Luther als theoloog en Luther als vernieuwer van de kerk, maar misschien zouden we van dit boek nog iets kunnen leren van Luther als evange list (240 blz. 29.50» LUTHER KERK EX WERELD Schema dertien van het Va ticaans Concilie over De kerk in de wereld van deze tijd heeft al veel inkt doen vloei en. In de serie „Vaticanum 2", uitgave Paul Brand, Hil versum, is nu zo'n dik com mentaar verschenen dat er zelfs geen ruimte meer was voor de tekst van dit conci lie-decreet. Mannen als Rahner, De Riedmatten en Schillebeeckx geven hun doorwrochte visies op een onderwerp, waarover het Vaticaans Concilie wel een nieuw Romeins eerste, maar zeker niet het Vaticaans laatste woord heeft gespro ken. Het boek is dan ook geen conclusie, maar een waardevol commentaar op een soort „interimrapport". (356 blz., 17,90.) vouw MIJN UrxftrttbeOtn HAN0JES 175551 JtSKr Toen drie jaar geleden de kreet geslaakt werd: „God is dood" leek er een storm op te gaan in de theologische vij ver. Maar de kreet had niet het effect van de uitroep van het sprookjes-jongetje: „De koning is naakt." De sprook jesleus opende de ogen. de theologische alleen maar een groot aantal inktpotten. En nog niet eens voor lang. De meesten staan al weer droog. Alleen vertalers heb ben nog wat handwerk. Zo verscheen bij J. J. Romen en Zonep te Roermond Gabriel Vahanians De dood van God. Het merkwaardige is dat in Nederland juist de roorrls-ka- tholieke uitgevers het meest gebiologeerd waren door deze anti-theologie. Maar zij heb ben zich misschien ook meer dan hun protestantse collega's verkeken op de „koningskle- ren" van de kerk. In ieder geval heeft dit boek meer te maken met christelijke cultuur en de aardse kerk dan met de eeu wige God. Vahanian laat niet zien dat God dood is. maar dat de kerk in haar naakje staat. „De kerken denken nog steeds, dat het christendom een positieve factor blijft in de ontwikkeling van de hui dige beschaving", schrijft hij, maar hij meent, „dat onze wereld ontoegankelijk gewor den is voor de ideeën en waarden, die karakteristiek zijn voor het christendom." En voorts: „De crisis van on ze tijd draait om de vervan ging van de christelijke fun damenten van de westerse cultuur door de seculaire." Dat is een standpunt waar je het eens mee kunt zijn of oneens. Maar van een theo loog verwacht je dan dat hij ook schrijft wat er nu moet gebeuren. De naakte sprook jeskoning kon nog naar zijn paleis terughollen om een hemd aan te trekken. Waar moet de naakte kerk heen? Vahanian wijst er op dat de kerk vaker in het verleden een nieuw begin gemaakt heeft. Hij had de reformatie kunnen noemen. Hij noemt wat de Britse pelgrims deden in de nieuwe wereld. Maar dan zegt hij alleen maar: „Iets van die aard is theore tisch nog denkbaar; het schijnt evenwel dat zulk een herhaling meer een zaak van geloof en hoop is dan van een objectieve diagnose, want het christendom heeft in de hui dige context geen vaste voet." Maar is dat niet precies wat Christus van Zijn Kerk vraagt als Hij haar oproept om te leven uit geloven en niet uit aanschouwen? Ons dunkt dat Vahanians slotak koord niet zo onzeker had be hoeven te klinken. (240 blz.. 12.50) dan duizend kerkgangers waren aat wezig. Op dat zelfde moment viel de gemeenteraad het besluit om d kerk, die eigendom is van de Iheolo gische faculteit, af te breken. Slecht één stem was daar tegen, maar ht verzet onder de burgerbevolking va: de stad is oneindig veel groter. i p' Het kerkgebouw werd de laatst jaren ook gebruikt door d- 1 Rooms-Katholleke Kerk. De laatst J*1 mis werd opgedragen op de avoit van hemelvaartsdag. Diezelfde nack gingen slopers binnen in de kerk t aan het werk om kunstschatten, historische muurplaten te verwijl ren. Toen verleden zondag de kerkgi gers weer gewoon voor de dienst dij was aangekondigd bijeen wilden kt men, versperde de Oostduitse polit hen de weg. Reeds lang bestonden er verschil" lende plannen om het Kar Marx-plein te vergroten. Hf stadsbestuur voelde er het mee- voor de in de oorlog beschadigd! maar wat opgelapte kerk af te brt- -p ken. L Plannen bfl Van alle kanten werd evenwel ge z, protesteerd. De eigenaresse van 4 na kerk. de theologische faculteit, zetk architecten aan het werk om he plein toch te vergroten en te ver. te fraaien zonder dat de kerk zou b* gB hoeven te verdwijnen. Hi In de dagen voor hemelvaartsdag „o had het stadsbestuur nog meegedeeli ui dat geen beslissing genomen wa k< over de sloop van de kerk. Het uil th eindelij ke besluit viel op hemel, lij vaartsdag. Voor het stadsbestuur golf Ei er maar één plan waarover gesproker lij en gestemd werd. Alle andere plan-bi nen werden eenvoudig terzijdi at geschoven en kwamen niet iiDi discussie. I?' Geheimzinnig ,i Hoewel beloofd was dat er ge besluiten genoemen zouden words zonder voorkennis van de betrokte nen, viel het besluit, maar werd tó niet gepubliceerd. De Rooms Katho lieke Kerk, die van de kerk gebi maakt werd niet eens op de h< gesteld. De theologische faculteit ontdt het pas toen begonnen werd ci kunstschatten in veiligheid te brec- I nil c Leipzig heeft van haar vier middel] i vet t gen. De kerkgangers werden geïnformeerd. eeuwse kerken er nu nog maar tw< over. de Nikolaïkerk en de Tho- maskerk. De Mattheuskerk, zwaar beschadigd door bommen, was ir 1949 reeds met de grond gelijk ge maakt. LEEUWARDEN In de leeftijd van 65 jaar is overleden ds. H. L. G. Ouwerkerk, emeritus predikant vat de Evangelisch Lutherse Kerk t« Leeuwarden. Ds. Ouwerkerk werd 3 oktober 1902 te Amsterdam geboren. Hij stu deerde aan de Gemeentelijke Uni versiteit in de hoofdstad. In 1928 werd hij proponent et 13 januari 1929 aan zijn eerste ge meente: Groede verbonden. Een jat' later ging hij naar Purmerend. 1941 legde hij zijn ambtsbedieninf neer. Acht jaar later werd hij predi kant te Tiel. Van 12 juli 1964 tot zijn emerita» op 1 januari 1968 stond hij Leeuwarden. Verwarring JN het strafproces tegen redact» ren van een studentenblad ai de Vrije Universiteit wegens pogii tot uitlokking van belediging h«! de Amsterdamse officier van justiü gisteren terecht die hoogleraren - om misverstand te voorkomen: waren niet van de VU en ook di predikanten gelaakt, die stellig hel ben bijgedragen aan de verwarrifl in sommige studentenhoofden. Men mag 'wensen dat juist in tijd, waarin toch al zoveel zekert» den op drift raken, het voor de jou geren niet zal ontbreken aan de co» rigerende steun van wie daartoe tö uitstek geroepen zijn. Gelukkig behoeft men ook hier ni» te generaliseren. De situatie behoof niet donkerder te worden afgescht derd dan zij is. Maar toch is er v* de kant van wie men anders mod verwachten onmiskenbaar verwar ring gesticht of vergroot. Er is in de jonge jaren spoedig v« leiding om enig bravour te verton» Echter kan het moeilijk anders, later betreurt men het, het zover I» hebben laten komen. Een problem tiek van deze tijd is: hoe helpen F elkaar, ook de jongeren, door de ver warring van de tijd heen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2