ABC*Z*actie levert
zes ton op
25 MIN.
VLIEOI
getuige van levende God
Vormingswerk
van NZV groeit
NBI GEEFT
STUDENTEN
DIPLOMA
Uw probleem
is het
onze....
„Kreten helpen niet,
nodig is studeren"
PER éT I KA
1
1
Een woord voor vandaag
Christelijk gereformeerden blij bijeen
Ridderslagen
in kathedraal
Rusteloosheid
bedroeft paus
MAANDAG 27 MEI 1963
Er ligt een direct verband tussen het slot van het evangelie
van Johannes en zijn eerste brief. Het evangelie eindigt met
de realiteit van de opgestane Heer. De brief begint er mee.
Lees maar: ,yHetgeen ivas van de beginnehetgeen wij ge
hoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen,
hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast heb
ben van het Woord des levens
Christus is geen idee. Het evangelie is geen brok levensfilo
sofie. Christus is werkelijkheid die gezien kan wordendie
gehoord kan worden, die gevoeld kan worden.
We zijn altijd weer geneigd dat te vergeten Christus is naar
de hemel gevaren en daarom lijkt Hij ver weg, omdat we zelf
het gevoel hebben dat de hemel zo ver bij ons vandaan is. Ge
loven is dan iets onwerkelijks, iets dat buiten ons dage
lijkse leven omgaat. Daarom verplaatsen we geloven naar de
zondag, die ene dag van de week, die anders is dan alle ande
re dagen. Dan heeft geloven niets meer met ons dagelijks le
ven te maken, met ons werk, onze geheime verlangens, onze
liefdes en onze haat.
Tegen die gedachte verzet Johannes zich. Als hij de gemeente
gaat vertellen wat geloven werkelijk is, begint hij met iets
wat gehoord, gezien, gevoeld kan worden, iets wat je met
twee handen kunt vastpakken. Daarom moet ons gebed steeds
weer zijn: Openbaar U, Heer Jezus.
We lezen vandaag: Efeze 2 1-10.
(Van onze kerkredactie)
DOORN Voor het laatste
hield het Nederlands Bijbelinsti
tuut te Doorn de jaarlijkse bij
belschooldag in de aula van het
Reviuslyceum te Doorn. Nog
deze zomer gaat dit instituut
verhuizen naar de Witte Hei.
dat omgedoopt zal worden tot
De Nieuwe Koppel.
Zeven studenten ontvingen zater- i
dag het einddiploma uit de handen I
van de directeur, de heer F. Smit,
waaronder een Italiaanse jongen die
wil gaan evangeliseren onder de Ita-
liaanse werkers in ons land.
De oud-studente Ank Capon vertel-
de iets over haar zendingswerk op
Malakka, waar zij door de Sa-
mosir-zending was uitgeleend aan de j
Overseas Missionary Fellowship. Ds.
J. Overduin uit Veenendaal sprak op j
een zeer praktische wijze over het
dagelijks geloofsleven.
Tijdens deze bijeenkomst die be
zocht werd door 500 mensen werd
een collecte gehouden voor het stu
diefonds. dat studenten wil helpen
die met financiële moeilijkheden te
kampen hebben tijdens hun studie.
Deze collecte bracht 1224 gulden op.
Bovendien deelde het bestuurslid ds.
A. Rigters nog mede dat hij die mor
gen aan giften nog 770 gulden had
ontvangen.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd, vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Een weduwe heeft een in
wonende 20-jarige zoon, die de
avond-HBS volgt en al zijn tijd aan
studie besteedt. Aangezien hij geen
inkomsten heeft en de moeder voor
het g'ehele onderhoud zorgt, ont
vangt zij dubbele kinderaftrek en
dubbele kinderbijslag. De zoon wil
nu een krantenwijk aannemen, die
hem dagelijks twee uur werk zal
"kosten en wekelijks 24 tot ƒ25 zal
opbrengen. Wat zijn de fiscale ge
volgen voor de moeder?
Antwoord: Inkomsten uit arbeid
van een kind worden tegenwoordig
niet meer tot de inkomsten van de
ouder gerekend. Voor dubbele kin
deraftrek is vereist: a) dat het kind
meer dan 50 pet. van de tijd aan
stqdl# besteed, en b) dat het kind
voor meer dan 50 pet. van de totale
kosten van studie en levensonder
houd ten laste van de moeder is.
Aan beide voorwaarden wordt vol
daan als de zoon voor rond ƒ1250
's jaars bijverdient met arbeid die
minder dan de helft van zijn nor
male arbeidstijd vergt.
Vraag: Bij welk tegoed op de
spaarbank of elders wordt men aan
geslagen in de vermogensbelasting
en hoeveel bedraagt die belasting
bij elke duizend gulden meer?
Antwoord: De vermogensbelasting
wordt geheven naar het totale ver
mogen op 1 januari van het betrok
ken belastingjaar. De vrijstelling
voor tariefgroep I (dezelfde als voor
de inkomstenbelasting) is 40.000,
groep II (gehuwden en daarmee ge
lijk gestelden) 55.000, met verho
gingen van 13.500 voor elk kind
waarvoor recht op kinderaftrek
bestaat, en van ƒ35.000 voor invali
den en bejaarden. Voor elk geheel
bedrag van 1000 waarmee de be
lastingplichtige het vrijgestelde be
drag overtreft, is ƒ6 verschuldigd.
Vraag: Wat is tapioca?
Antwoord: Een zetmeelsoort. be
reid uit de wortelknollen van de
cassave, geslacht maniok, familie
der wolfsmclkachtigen. vooral de
m.utillissima Pohl, de bittere cassa
ve uit tropisch Amerika, die thans
overal in de tropen wordt verbouwd
en daar soms even belangrijk is als
de a/rdappel bij ons.
Het melksap is min of meer giftig,
doch door wassen, koken en rooste
ren gaat het giftige blauwzuur in
het sap verloren. De plant is overja
rig. 4 tot 5 meter hoog. stam
met dikke wortels, die zelfs 1 meter
lang en 20 cm dik kannen worden.
De vrucht is een gevleugelde, houti
ge doosvrucht. Als plantmateriaal
gebruikt men echter stekken.
Na 8 of 9 maanden kan men de
wortels oogsten door deze uit te gra
ven. De knol bevat 21,45 pet. zet
meel. De bevolking schilt, wast.
poft. stoomt of kookt de verse knol
len. Ook snijdt men de wortel wel
in reepjes en bakt deze in klappero-
len. Ook snijdt men de wortel wel
een belangrijk voedingsgewas (Wink
ler Prins encyclopedie).
Gereformeerde mannenbondsdag
(Van onze kerkredactie)
APELDOORN Ruim vijf
honderd mannen woonden zater
dag de bondsdag van de gerefor
meerde mannenbond bij. Zij be
zonnen zich op de aard en de
opzet van hun werk naar aan
leiding van een enquête, die on
der de predikanten gehouden is
en hun conclusie was: doorgaau,
maar in modernere, frisse en
eigentijdse vorm.
Bondsvoorzitter drs. A. I. Koffe-
man stond in zijn openingswoord stil
bij het verschijnsel van de „veront
rusting" in het kerkelijk leven. Dat
woord heeft een bepaalde kleur ge
kregen, iets van zenuwachtigheid en
schrik. Met een dergelijke veront
rusting komen we weinig verder.
Angst is een slechte raadgeefster.
Een helder onderscheiden wordt er
juist door belemmerd.
Maar er is ook een andere soort
van verontrusting: een beproe
ven van de geesten met een hel
der oordeel in het licht van Gods
Woord. Een dergelijke verontrusting
hebben we nodig. Kreten helpen niet.
Nodig is studeren, onze tijd verstaan,
Gods Woord verstaan. Een angstpsy
chose heeft weinig met heilage onrust
te doen. Angst belemmert het uitzien
op de komst van de Bruidegom.
ENQUETE
Ongeveer de helft van de predi
kanten reageerde op de gehouden
enquête. Hun antwoorden waren
vaak bemoedigend en leverden soms
waardevolle suggesties op, zoals meer
afwisseling in de wijze van vergade
ren, jonge mannen niet bijeenbren
gen in één vergadering met ouderen
(er zijn de laatste jaren al ongeveer
dertig speciale jongerengroepen
ontstaan), meer samenwerking met
de vrouwenbond.
Wat het laatste betreft* gisteren
kwam de nieuwe pocket „Present"
uit. Deze bundel, die materiaal bevat
voor veertig onderwerpen, is door de
vrouwen- en de mannenbond geza
menlijk uitgegeven.
's Middags refereerde ds. G. Kers-
sies uit Oud-Loosdrecht over „Kerk
en recreatie". Het kerkelijk recrea-
tiewèrk, zoals dat momenteel op tien
tallen campings in ons land gedaan
wordt, noemde hij een goede bijdrage
van de kerken aan de oplossing van
het vrijetijdsprobleem, maar tegelijk
liet hij zien, dat dat nog maar het
begin is van een ontwikkeling, die
niet te overzien is en nog maar een
I klein onderdeeltje van het totale pro
bleem. dat „kerk en vrije tijd" is.
I Voor de toekomst zal naast het
dienstbetoon aan iedereen, veel meer
I tijd en mankracht besteed moeten
worden aan de zielszorg aan eigen le
den in de recreatiegebieden, waar
voor een continue aanwezigheid van
predikant en priester op de grote
campings van belang is. Naast recre
atiepredikanten zullen er recrea
tie-ouderlingen nodig zijn, terwijl
heel veel kerkelijk werk in samen
werking met andere kerken zal kun
nen geschieden.
Het ledental van de gereformeerde
mannenbond daalde dit jaar tot 7244
in 372 verenigingen. Volgend jaar
wordt de bondsdag in Vlissingen ge
houden.
De daling van het ledental zette
zich ook dit jaar voort. Er zijn nu
nog 372 verenigingen met 7244 ledeji.
In 1962 waren er 552 verenigingen
met bijna 12.000 leden.
De bond gaat contact zoeken met
(Van een onzer redacteuren)
HILVERSUM Nog niet eer
der zal het voorgekomen zijn,
dat zoveel Chr. Gereformeerden
bjj elkaar waren als zaterdag in
de Expohal te Hilversum, waar
op de slotdag van de ABCZ-actie
werd bekendgemaakt dat deze
actie voor de zending f 593.108,50
heeft opgebracht.
Een jaar lang hebben plaatselijke
comité's zich beijverd om met kerk-
collecten en bazaars, verkoop van
sleutelhangers, lepeltjes, grammo
foonplaten en wat vindingrijke
mensen maar verder bedenken kon
den, geld te vergaren voor een viertal
projecten die de normale financiële
krachten van de zendingsdeputaten
te boven gingen.
ABC-Z was de naam, omdat het
geld bestemd was voor auto's op de
beide zendingsterreinen voor de
bouw van een bijbelschool en de
stichting van een colportagecentrum
in Noord- Transvaal en de herinrich
ting van het zendingsziekenhuis in
Mamasa op Celebes.
Dat de actie is ingeslagen, bleek
zaterdag wel. Er waren naar schat
ting een kleine negenduizend mensen
in en om de Expohal aanwezig, en
toen Dick Bikker aan het eind van de
middag het programma ging inleiden
waarin de afgevaardigden hun op
brengst kwamen aanbieden, ontstond
er na een simpele opwekking een
spontaan en langdurig geef-feest.
Tientallen hoeden, kistjes en manden
gingen rond, en alleen deze „nale
zing" leverde alweer duizenden op.
Veelzijdig
De dag was intussen al bijna
verstreken met een gevarieerd, stijl
vol programma, waaraan honderden
meewerkten onder de bezielende lei
ding van de coördinator van de actie,
de heer B. Molenaar uit Apeldoorn.
Ds. M. W. Nieuwenhuijze uit Delft
had de dag als voorzitter van deputa-
ten voor de buitenlandse zending ge
opend. Machtig klonken de liederen,
die in beurtzang met een uit vele
koren gevormd koor werden gezon
gen.
En terwijl in de hal zelf de oude
ren luisterden naar twee toespraken,
gingen de kleuters elders luisteren
naar een verhaal en kijken naar een
poppenspel, gingen de wat oudere
kinderen veld- en behendigheidsspe
len doen en droeg Otto Sterman voor
zo'n 700 jongerenvoor uit zijn pro
gramma „De neger spreekt". Ook
's middags waren er voor de kinderen
allerlei activiteiten. De Haagse orga
nist Luuk v. d. Vegt leerde ze bij
voorbeeld een lied, dat later een
plaats kreeg in het programma voor
de ouderen.
De toespraken 's morgens waren
van ds. J. A. van Rooy en de leger-
predikant ds. C. Langbroek. Het was
wat de eerste betreft een wederzijdse
tweede jaar na zijn eeuwfeest is
vandaar ook de naam „Congres 102".
Uit het jaarverslag 1967 bleek, dat
het werk zich goed ontwikkelt. In
een meerjarig werkplan is het beleid
uitgestippeld, dat mede gericht is op
de groei van het vormingswerk.
In dit verband kon de voorzitter
van de N.Z.V., ds. J. ter Schegget,
67 niet-aangesloten verenigingen en I kennismaking, want deze predikant
met 238 bijbelkringen en jong-vol-
wassen clubs, waarvan het bestaan
dankzij de predikantenenquète be
kend werd.
„Cum laude" voor
dr. Th. Struys
AMSTERDAM De promotie van
drs. Th. Struvs. gereformeerd zieken-
huispredikant in de hoofdstad, aan de
Vrije Universiteit, vrijdagmiddag,
gesehiedde cum laude.
Beor in Enropa
weer
max. temp.
gisteren
"lag1
Kopenhagen
h. bew.
15
0
Londen
h. bew.
17
1
Amsterdam
Brussel
mist
h bew.
14
19
0.2
0
Luxemburg
mist
15
3
Frankfort
zw bew.
14
1
MUnchen
mist
19
4
0.1
ZUrlch
geh. bew.
19
Genève
zw. bew.
21
0
Locarno
regen
18
21
Wenen
zw. bew.
19
0
Innsbruck
1 bew.
16
2
Rome
1 bew
22
Madrid
h. bew.
24
0
Majorca
regen
21
0.1
(Van een onzer redacteuren)
UTRECHT Gisteren heeft Eugen
kardinaal Tisserant, hiervoor speciaal
uit Rome overgekomen, in tegen
woordigheid van kerkelijke hoog
waardigheidsbekleders. 4 edelvrou-
wen en 13 ridders in de Orde van het
H. Graf van Jeruzalem in de kathe
draal van Utrecht tijdens een grote
kerkelijke plechtigheid beëdigd en
geïnvesteerd. Onder de edelvrouwen.
die het gouden Jeruzalemkruis van
de Kruisvaarders na de eedsaflegging
uit handen van de kardinaal ontvin
gen bevonden zich de echtgenote van
oud-minister Van den Brink en Mia
Smelt, hoofd van de afdeling vrou
wenuitzendingen van de KRO-radio.
Na de investituur werden ridders
en edelvrouwen gekleed in de middel
eeuwse flwelen mantels: wit en
kort voor de heren, met zw;arte baret,
lang en zwart, met bijpassende kan
ten hoofdtooi, voor de dames.
De ruim 30 reeds eerder benoemde
ridders van deze uit de kruistochten
daterende r.k. kerkelijke Orde (o.w. 4
edelvrouwen) begeleidden in een in
drukwekkende stoet de nieuwelingen
tijdens een korte wandeling over
straat tot voor in de kerk.
De nieuwe leden (het lidmaatschap
van de Orde is een hoge kerkelijke
onderscheiding welke door de paus
wordt toegekend) ontvingen naar ou
de trant de ridderslag van kardinaal
Tisserant, de dames kregen alleen
hét gouden kruis als ereteken, met
oorkonde.
De Orde is ook werkzaam: zij
houdt zich intensief bezig met de
zorg op onderwijsgebied voor Pa
lestijnse vluchtelingen. Dit werd toe
licht op een aan de investituur voor
afgaande academische zitting, zater
dag gehouden en ook bijgewoond
door kardinaal Tisserant en kardi
naal Alferink. Het vluchtelingenpro
bleem werd toegelicht in zijn econo
mische, maatschappelijke en sociolo
gische problemen. De Orde is inter
nationaal en kent in Nederland een
eigen Commandorije.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Genderen: E. M. Bakker
te Tholen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Knijpe-Mildam: kand.
D. Braam te Leiderdorp: te Rotterdam-
Pernis ivac. H. C. Voorneveld): J. Tevel
te Zwijndrecht-Grote Luidt.
Bedankt voor Uithuizermeeden: W.
J. de Ruiter te Harkema-Opeinde.
Emeritaat verleend aan ds. W. A. J.
J Dalmayer te Nieuw-Buinen.
Examen. Aan het zendingsseminarie
te Baarn slaagde voor het zendings
examen mejuffrouw C. E. van Bentum
j aldaar Zij wordt uitgezonden naar Ma-
gelang (Indonesië) als docente aan de
Sekolah Pendidikan Wanita Kristen
j <een opleidingsschool voor evangelisten
en maatschappelijk werkers)
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Aangenomen naar Assen 'tweede zen-
dings pred in Brazilië): J. T Olden-
huis te Ommen.
Bedankt voor Rijnsburs: C. J. Smelik
te Bunschoten-Spakenburg.
is wel voor de Chr. Geref. kerken
I zendeling onder de Venda's in
1 Noord-Transvaal, maar hij komt zelf
i uit Zuid-Afrika en was dus tot nu
toe een onbekende.
Declamatorium
's Middags was er een declamato-
rium rond de toekomstverwachting
van de kerk. Bijbelwoorden werden
j voorgedragen die steeds sterker aan
dacht vragen „naarmate wij de dag
zien naderen". Koren, een kinderkoor
1 en samenzang wisselden elkaar af
met treffend goed gekozen, vaak
nieuwe liederen.
Het was een gelukkige actievoor-
I zitter ds. J. H. Velema te Apel-
doorn die na het vaak originele
i aanbieden van de bijeengebrachte
sommen gelds door afgevaardigden
1 van classes en kerken, de oorkonde
met het eindbedrag kon overhandi
gen aan twee oud-gedienden in de
zending: ds. A. Bikker en ds. M. Ge-
leijnse.
De ABC-Z-actic had niet alleen zes
ton opgebracht voor de zending, j
maar bovendien duizenden een
feestelijke toogdag bereid.
DORDRECHT „De kloof
tussen de mens van nu en de
Bjjbel is groot. De Bjjbel wil er
kend worden als de oorkonde
van de wérkelijke wereldge
schiedenis, waarin de wereld
oorsprong en doel heeft. De mens
wordt opgevorderd om eigen le
ven daarin in te bedden. Dan j meedelen, dat er straks 14 opgeleide
wordt hjj door de zin van de ge- |jp
schiedenis gedragen van schep
ping naar verlossing, die hem
anders ontgaat."
Zo sprak de heer B. Folkertsma
medewerker aan „Het Leerhuis" te
Amsterdam zaterdag jl. op het
door de Nederlandsche Zondags
school Vereeniging in Dordrecht be
legde landelijke „Congres 102" tij
dens zijn referaat over „Het Oude
Boek in de nieuwe tijd", waarin hij dingsinstantie voor Soemba en Brazi-
gedachten van de Joodse geleerde 1 -Z-l-!leSt ZIJ" V°°r
Martin Buber had verwerkt.
krachten beschikbaar zullen zijn voor
het geven van plaatselijke cursussen,
waar deze maar gewenst worden. De
nieuwe vorm van het instructieve
maandblad „Kind en Zondag" kreeg
vele gunstige reacties.
LEVEN
Het resultaat van de actie
„Éénmaal Andermaal" 12.500) werd
overhandigd aan vertegenwoordigers
van de gereformeerde zen-
de arbeid in Indonesië.
„In uw werk staat u vaak voor het
enorme crisisjftobleem van het lezen
en doorvertellen van de bijbel. Dit
boek brengt het levende, actuele
Woord Gods over, waarop elke gene
ratie een eigen antwoord moet geven.
Het is van groot belang, dat u zelf
tot echt bijbellezen d.i. „antwoordend
lezen" komt! Onbevangenheid als bij
een nieuw boek is nodig met een
grote openheid voor wat er dan ge
beuren kan ook met u zelf."
GROEI
Anders dan vorige jaren volgde er
op deze inleiding geen discussie,
want de NZV heeft thans zijn jaar
lijks beraad evenals in 1967 tot één
dag beperkt. Uit het gehele land wa
ren enige honderden bezoekers naar
„Kunstmin" in Dordrecht gekomen.
Voor het gezamenlijke overleg en
vooral voor de instructie valt 3teeds 1
grotere nadruk op de regionale na-
jaarsconferenties, die steeds duizen- j
den zondagsschoolwerkers trekken.
Toch kan het jaarlijks festijn van
een landelijke samenkomst niet ont-
breken. omdat hier ook de
huishoudelijke zaken van de vereni-
ging worden behandeld, die nu in het j
Ds. Ter Schegget hield aan het eind
van het congres zijn jaarrede en- pro
beerde daarin richting aan het werk
aan te wijzen rondom de vraag:
„Welke plaats en functie heeft het
zondagsschoolwerk in de huidige sa
menleving?". De samenleving is zo
gecompliceerd, dat hier een verbijste
rend probleem ligt. Het is onze taak
aldus ds. Ter Schegget de kinde-
Achter de schermen van de grote
zendingsdag in de Expohal te Hil
versum werd nog hard geteld.
Ruiim achtduizend christelijk ge
reformeerden waren daar bijeen oni
hun grote zendingsactie af te slui
ten.
Ook op de laatste dag werd nog
flink gegevenzodat 's middags me
degedeeld kon worden dat bijna
600.000 gulden geschonken was.
ROME Paus Paulus heeft giste
ren opnieuw opgeroepen tot eenheid
binnen de Rooms-Katholieke Kerk.
Hij zei, dat deze eenheid wordt
verstoord door hen, die weigeren zich
aan de leer der kerk te houden.
Tot de vijftienduizend mensen, die j_
óp het Sint-Pietersplein samen waaren;
gestroomd voor de gebruikelijke ze
gen, zei de paus, dat er veel goeds
was in de nieuwe energie, die dr
kerk verjongt, maar dat er na hel
Vaticaans concilie van 1962 tot 1965
te veel rusteloosheid de kerk schokt
en in verwarring brengt, „waardoor
ons hart soms zeer bedroefd is". Ge
loof en gehoorzaamheid moet in vele
zonen der kerk weer tot leven wor
den gebracht, die hun heilige en es
sentiële plichten vergeten, welke hen
aan de kerk binden.
ren zo te onderrichten, dat ze kunnen
leven naar Gods bedoeling. Daarop
moeten we het kind voorbereiden.
Niet zozeer „voor de hemel klaarma
ken", maar voor het leven, want daar
moet het doorheen.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Voor het eerst hield de her
vormde raad voor de verhouding van Kerk en Is
raël haar toogdag niet in Wassenaarmaar in Rot
terdam. Het openluchttheater „De Perenhof" aan
de Honingerdijk bood daartoe een ideale gelegen
heid, temeer daar de ruim vijfhonderd aanwezi
gen ook konden genieten van het Arboretum Trom
penburg, een te weinig bekend natuurmonument,
dat niet minder dan duizend verschillende bomen
bevat, waaronder de twee hoogste van de Maas
stad (Canadese populieren).
's Morgens refereerde prof. dr. H. Jonker over de
werkelijkheid Gods bij Israël en de nieuwe theologie. Hij
knoopte aan bij een brief, die Jules de Corte hem schreef
naar aanleiding van zijn radiolezingen. In deze brief zag
prof. Jonker de problematiek samengevat, waarvoor velen
zich „na Auschwitz" zien geplaatst.
De levende God geeft nergens blijk van zijn aanwezig
heid. Als God bestaat is Hij onredelijk en indien niet, dan
moeten we leren met die gedachte te leven. De nieuwere
theologie geeft ontstellend onbevredigende antwoorden.
Het Christo- of Jezus-monisme houdt alleen de histo
rische Jezus over als de enige openbaring van een
transcendente werkelijkheid. Hem volgen verlost van de
zinloosheid van het leven. Maar God verdwijnt in neve
len van onwetendheid.
Daartegenover stelde prof. Jonker een Martin Buber,
die in zijn Gottesfinsternis laat zien, dat de mens zich
nooit van God kan losmaken. Er zijn momenten, dat de
mens die Hij zegt van God, maar Gij tot God.
Diepe indruk maakte het gebed van Jesse Rakover. die
in 1943 met zijn gezin in het getto van Warschau de dood
inging. In dit gebed, dat later in een fles tussen de
puinhopen is teruggevonden, schreeuwt deze jood zijn
nood en vertwijfeling en tegelijk zijn rotsvast vertrouwen
in de God van Israël uit. Hij bleef geloven in zijn God. al
kon hij zijn bestuur niet goedkeuren. Hij stierf in vrede,
maar niet tevreden. Alles deed God om zijn geloof te
beschamen, maar toch geloofd zij de God van Israël. In
uw handen beveel ib mijn geest.
Tot dit antwoord kon Rakover alleen komen door de
Thora. Waarom geloven wij in God? Omdat wij geloven
in het levende Woord van God. Omdat zijn Woord levend
is. daarom leeft hij. Niemand kent God anders, dan door
de Messias en Deze nooit los van het Oude Testament. Wie
leeft uit kruis en opstanding weet zich verlost en ziet
God werken naar een nieuwe aarde.
Het antwoord op de vraag naar de werkelijkheid Gods
kon in de mond van de middagspreker ds. S. P. Ta-
baksblatt niet twijfelachtig zijn: Israël! Tot dit volk heeft
God gezegd: zult getuigen zijn, dat Ik God ben. Daarom
kan Israël niet dood, omdat wie de laatste jood zou
uitroeien. God zou hebben doodgemaakt.
Israël moet zich deze roeping steeds bewuster worden.
Laten we dankbaar zijn, dat God niet het Nederlandse
volk heeft verkoren, want de wereld wil God niet en
denkt steeds: Als wij zijn getuigen klein krijgen, raken
we God kwijt. Daarom mislukt dat altijd weer. omdat
God dit volk, hoezeer vaak ontrouw en zelfs een valse
getuige, toch vasthoudt.
Na het optreden van de Nes Ammimgroep Shoawiem,
die kinderliedjes en volksdansen met Israëlische zang ten
beste gaf, zoals die in de kibboets worden gevonden, werd
deze geslaagde dag besloten door ds. S. Gerssen van
Utrecht
/PERSOON LJ M% JU
M voor ooft rondvlucht: Bij voorkeur op:
IQ trein Q auto
woonpl.: M
/-JOE EN WAT Dez? KVVARTET-roodvluchten worden georganiseerd van- LÜ
Ma
ochtend middag
Di
Wo
O
Do
Vr
Za
Op zondag wordt niet gevlogen.
Ik heb reeds betaald per:
C Kiro
kontant
Ik kom per:
trein
O auto
1 Hl
'r wordt gevlogen met ervaren verkeersvliegers die geen dolle ttunte uithalen maar
n een modem, comfortabel vliegtuig (Cessna) leten genieten van uw „luchtdoop
s het kan l.v
maken.
Ie ..Cessna"
v.m. de efstend ie hij graag bereid een rondvlucht boven uw woonplaate
i een 4-pereoone vliegtuig, zodat er 3 passagiert tegelijk mee kunnen.
t de vlucht wordt e als herinnering een Oorkonde v
i Luchtdoop c
krijgen.
Aan het eind
handigd.
Iedere maandag worden de Inetapkasrten voor de komende vluchten vorzonden, wenneer
uw betaling door de krant ontvangen Is. U wordt natuurlijk zoveel mogelijk op de ge
wenste morgon of mlddeg Ingedeeld.
Betaling per giro of kontant bij het bureau vso de krant.
HÉwin Uw hliMHwi'lwOT1! INliiPuiJ ii i
Buslijn 33 vertrekt op de halve uren van het Centraal Station naar hel vliegveld:
zaterdag 5 minuten later. Duur van de rit naar het vliegveld ongeveer een half t