Christendom zal verder afbrokkelen f. r DOEL VAN ZENDING IS GODS RUK Geen conflict tussen bijbel en wetenschap BONDSWERK NIET INRUILEN VOOR ONTSPANNING ■^TnuoRiTEra 1 20senoritns w d 1.G0 Knappe zeiidingsfilm op Parousia-dag Een noord voor vandaag Doopsgezinden bespraken solidariteit Dr. Visser 't Hooft tot geref. jeugd ~l)i DRAKA HGJB-DAG TROK 1800 JONGEREN Ds. C. Mostert leidt baptisten C. Pearce naar VI Ds. J. Oussoren overleden Prof. Verkuyl tot geloofszet i cl ingen VRIJDAG 24 MEI Als Christus naar de hemel is gevaren blijven de discipelen en hun vrienden bij elkaar. Ze brengen de tijd door ..eendrachtig volhardend in het gebed". Denk daarbij niet te zeer aan een vragend gebed, aan een onafzienbare herhaling van: „Geef ons uw Geest". Dit verhaal moet gelegd worden naast het begin van de bijbel. Man en vrouw zondigen. Broer slaat broer dood. Maar zonde doet de genade niet teniet. Abel sterft maar Seth wordt ge boren. Uit hem komt Enos voort. De toekomst is verzekerd. En dan lezen we: „Toen begon men de naam des Heren aan te roepen. In de oergeschiedenis wordt ook de nieuwe geschiedenis voorspeld. Gods uitverkoren volk zondigt in Gods beloofde land. De mens doodt de Mens. Maar de zonde van het kruis doet de genade van het open graf niet teniet. In de opstanding van de Eerstgeborene uit de doden wordt de toekomst ver zekerd. En dan blijven allen, „eendrachtig volharden in het gebed". Het is niet het vragend gebed, maar het gebed als uiting van dankbaarheid. Om een modern woord te gebruiken: de dialoog met God, die door Christus mogelijk gemaakt is. Het gesprek met God, begonnen op de stoffige landwegen van Palestina wordt voortgezet in Jeruzalem dat straks geheel vernieuwd zal worden. Christus werd buiten Jeruzalem gedood, maar nu wordt Hij „in de stad" een levende werkelijkheid. De opgestane Heer is onweerstaanbaar. W® lezen vandaag: Psalm 1111-10. ZWOLLE Ongeveer vijfhonderd doopsgezinden woonden de landdag bjj. die in de Zwolse Buitensociëteit onder het thema „Solidariteit" werd gehouden. Ds. J. J. J. van Sluijs maakte in zijn openingswoord duidelijk, dat deze landdag gezien moest worden als een vervolg op het doopsgezinde wereld congres van vorig jaar in Amster dam en de daar beleefde saamhorig heid. De beide sprekers van de morgen, ds. J. Meerburg Snarenberg en me vrouw S. KrijtenburgSmeding lie ten uitkomen, dat solidariteit een bij bels motief is: God is solidair met de mensen en Hij eist van hen, dat zij solidair zijn met de medemens in nood. Dit werd 's middags concreet uit gebouwd door ds. J. P Matthijssen, mevrouw J. G. Boitendu Rieu (van „Oudezijds 100", het pastoraat van haar en haar man in de Amsterdamse binnenstad) en ds. Ed. van Straten, zendeling op Java. Tevens vond deze dag de première plaats van een nieuwe film over de Doopsgezinde Broederschap. De organisatoren van „Proviade-1968 hadden er twee dagen voor Hemelvaartsdag een zwaar hoofd in. Ze hadden een programma ge organiseerd voor 6000 jongeren en nog maar 2000 aanmeldingen binnen. Maar het viel toch nog mee. Meer dan 4000 jongeren kwa men naar Barneveld voor de gereformeerde jeugddag. Luwe De matras waarop U wérkelijk uitrustl Van DRAKA. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM „Geloven in deze tijd" was het thema, dat een kleine achttienhonderd jongeren gisteren had getrokken naar de bondsdag van de hervormd-gereformeerde jeugdbond in de grote zaal van De Doelen. Naast veel samenzang, koorzang en declamatie luisterden zij naar prof. dr. H. Jonker en ds. L. Kievit, nadat eerst bondsvoorzitter ds. N. Kleerma ker een hemelvaartsmeditatie had gehouden. VRAGEN Er komen zoveel vragen op jullie. Jongeren, af,, aldus prof. Jonker. Vra gen vanuit de natuurwetenschappen, vanuit de vertechnisering van de sa menleving, vragen rond Genesis, de pil. Hoe moeten we de verhouding zien tussen de wetenschap en God, de wetenschap en de Bijbel? De vraag komt op: hebben we God nog nodig? •Prof. Jonker drong aan op een kri- tisch-realistische houding. Rea listisch: neem de vragen ernstig. Ver doezel ze niet met wat grote vrome woorden. De God van de Bijbel is ook de God van de wetenschap, dus in wezen is er geen conflict tussen beide. Wel is er een conflict tussen onze interpretaties van beiden. Maar het Woord is onaantastbaar. Maar tegelijk ook kritisch: wij kunnen veel. maar mogen niet alles. -Prof.' Jonker wees bij voorbeeld op de ontwikkeling van de chemische wetenschap in dienst van de vernieti ging. Wij moeten daarom steeds onze ethische verantwoordelijkheid weten. STRIJD Terügkruipen in de schulp van hét vertrouwde kunnen we niet meer en wij mogen het ook niet, aldus ds. Kievit. Geloven is altijd uitdaging, strijd geweest en ook van ons wordt (Van een onzer medewerkers) ROTTERDAM Meer dan drie buizend jongeren uit het ge hele Jand waren bijeen voor wat zij noemden de tachtigste bonds dag van de Bond van (vrijge maakt) Gereformeerde Jonge lingsverenigingen. Zjj vulden de (synodaal gereformeerde) Tide- mankerk en de (hervormde) Mathenesserkerk van Rotter dam. Bovendien was een van de redevoe- rjngen getiteld „Oecumenische Kerk bouw". -Maar ds. T. J. Keegstra gaf een andere inhoud aan dat woord „oecumenisch", dan gewoonlijk wordt gegeven. Hij zag de vrijmaking als een oecumenische daad. omdat die een terugkeer betekende naar de goe de en gezonde woorden van de Here Jezus Christus en van Zijn aposte len." Wat zullen wij doen, zo vroeg hij. Bij Christus blijven of meespelen het spel van de massa met Schrift en belijdenis? Ook al zouden slechts twee of drie discipelen overblijven, dan nog moet men de getrouwe kerk zien als de woonstede Gods. Zijn werk gaat door. Studie Voorzitter G. Storm sprak het ope ningswoord in de Tidemankerk. Hij waarschuwde tegen niet nader ge noemde „wolven in schaapskleren" en drong aan op een studie van de vaderlandse en de kerkeeschiedenis naast gezamenlijk Schriftonderzoek. Dit bondswerk. zei hij. mag niet wor den ingeruild voor ontspanning en vermaak. Ds. J. G. Meijer refereerde over .."Wie het Woord bewaart wordt be waard". Na scherpe afwijzing van Karl Barths dualisme gegrond op Pre diker 5:1. waarbij God en Christus „achter de horizon verdwijnen" ging hij de nieuwere theologie na. die ein digt in de „de dood van God" In het laatste bijbelboek vond hij ln vogelvlucht een wereldtoekomst beeld. Op de frontpagina staat Jezus Christus en wie Zijn Woord bewaart wordt zalig gesproken. Wie de Schriften niet kent kan door deze niet worden beheerst en wie erdoor beheerst wil worden dient ze te ken nen. Wie niet alles bewaart delft het onderspit in de verleiding der geesten die altijd zeer voorzichtig in zet. Zingen Dr. C. Trimp sprak in de middag vergadering (Tidemanstraat) over „Het oude lied veroudert niet" en wees er op. dat toen God vier eeu wen geleden ruim baan maakte voor Zijn Evangelie er ondanks leed en druk veel meer innerlijke blijdschap was en er veel werd gezongen in de dagen der grootste benauwing. Bij de brandstapels klonk geen be- grafenismuziek! Luther zag er de overwinning in van het geloof, steu nend op het weergekomen Woord i van God. Valerius, Heidelberger, Ge loofsbelijdenis. Dordtse leerregels waren liederen Daarop legde men I zijn leven vast. Zo fungeerde de Bij- 1 bel in de Kerk en wie zo bij Jezus blijft is oecumenisch want Hij is de Vorst der wereld. Laat u niet verleiden door wie zeg- j gen dat de confessie zelfs ook de Schriften tijd-gebonden zijn. We ver- j liezen dan de zekerheid van eertijds, i Al is dan ons getal klein, zijn de j vijanden vele en staan onze papieren j niet hoog genoteerd, onze blijdschap is dan niet te doven, omdat wij iets i mogen dragen van de smaadheid van Christus, apostelen en martelaren. Verleden Het openingswoord in de morgen- vergadering (Mathenesserkerk) was getiteld: Vraag uw vader! Ds. G. Zo mer. tweede bondsvoorzitter, citeerde j uit Elsevier dat de jeugd van ieder volk in ieder tijdperk onrustig be- hoort te zijn, ongedurig en opstandig, en plaatste tegenover dit veldwin- nend negativisme en het almeer ver- achten van het ouderlijk gezag de oproep toch de band aan het verle- j den niet los te maken, maar samen de heilshistorie van alle eeuwen te bestuderen. In dezelfde vergadering sprak de heer J. P de Vries over. „Tot geden ken geroepen". Hij zei dat altijd de tweede generatie, die de verlos singsdaden niet zelf mee maakte, de duivel de kans geeft de kennis der historie weg te nemen. Het boek Richteren laat zien hoe juist dan de grote afval begint. Hetzelfde geldt voor de Nieuw Testamentische ge meente, en voor onze tweed® „vrijge maakte" generatie» verwacht, om moedig op de uitda- ding,_ die onze tijd ons stelt, in te gaan. Vroeger wist men op alles een ant woord. Dat dreigde onwerkelijk te worden. Vaak kwam men niet eens aan de vragen toe, want de antwoor den lagen al klaar. Dat moeten we niet terugwensen. Maar ds. Kievit waarschuwde ook voor de mode, om zich met alles be zig te houden. Dat klinkt zo interes sant. Men wil aan alles tillen met als gevolg, dat men zich vertilt. Werke lijk interessant zijn de problemen, waar je zelf bij betrokken bent. Het zou wel eens kunnen zijn, dat het geloof in onze tijd van veel ge zuiverd wordt. Overgeleverde j voorstellingen en opvattingen krijgen j het zwaar te verduren. Maas ds. Kie vit legde er de nadruk op. dat gelo ven wat anders is. dan er bepaalde opvattingen op nahouden. Geloven is niet „ergens een mening over heb- j ben", maar „geloven in". Zo wist Da vid de Filistijn te overweldigen met I een slinger en een steen. Omdat hij ging met de Naam des Heren. In zijn openingswoord ging ds Kleermaker nog even in op kritiek op de traditionele opzet van de bondsdagen van de hervormd-gere formeerde jeugd. „Wij doen heus niet, of de uitdagingen van deze tijd er niet zijn. Dat bewijst het pro gramma van deze dag wel. Maar doelbewust willen w»j de bezinning centraal blijven stellen", aldus ds. Kleermaker. De nieuwe jeugdpredikant van de HGJB, ds. H. J. Smit. zal op Tweede Pinksterdag in de Domkerk in een dienst, die om half drie begint, in zijn nieuwe werk bevestigd worden door ds. Kleermaker. In dezelfde dienst doet hij zijn intrede. Geen ontslag voor studentenassistenten DEN HAAG Het is niet de bedoe ling dat het aantal studentenassislen- ten aan de universiteiten drastisch zal worden beperkt, zodat aan deze categorie van universitaire medewer kers ook niet op grote schaal ontslag zal worden aangezegd. Minister Veringa (Onderwijs) ant woordt dit op vragen van het socia listische Tweede-Kamerlid dr. Tans. (Zoals gemeld zal aan de VU het aan tal studenten-assistenten worden in gekrompen - red.) (Van een onzer verslaggevers) BARNEVELD „De christenen van morgen zullen naar alle waarschijnlijkheid eraan moe ten wennen als vreemde eenden in de bijt beschouwd te wordeu. Want het ziet ernaar uit, dat het christendom, dat alleen maar overlevering is. nog veel verder zal afbrokkelen aldu6 dr. W. A. Vissër 't Hooft, de vorige secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken op de jeugddag van de Gereformeerde Jeugdverenigingen in Barneveld. Hij sprak tot 4000 jongeren. Dat was minder dan verwacht was, maar viel toch nog mee. want twee dagen voor de jeugd dag, die de naam „Proviade 1968" kreeg waren er nog maar 2000 aanmeldingen binnen. Toen brak de stroom echter pas goed los en deze jeugddag handhaafde zich als de grootste van ons land. Dr. Visser 't Hooft zei onder meer nog: „De huidige maatschappij wrikt de mensen los uit het verband, waarin zij geleefd hebben en zo blijven al leen die christenen over. die zelf uit innerlijke beweging de keuze doen om Christus als hun Heer te aan vaarden", zei hij. Lichte bagage „De christenen van morgen zullen dus ook een toontje lager moeten zin gen. Maar dat behoeft niet te beteke nen, dat zij minder duidelijk hun ei gen stem laten horen. Integendeel. Een overtuigde en besliste minder heid kan een sterker getuigenis ge ven dan een meerderheid, die grote aantallen halfslachtige christenen mee moet slepen." De christen van morgen zal een reiziger moeten zijn met lichte baga ge. Hij zal het zich niet kunnen ver oorloven om de zware bagage van een al te institutioneel geworden christendom met zich mee te dragen. Wel zal hij het niet kunnen stellen zonder enige vorm of structuur. Het Verkuyl HENGELO In ons verslag van de algemene vergadering van de Unie van Baptistengemeenten zijn enkele gedeelten uitgevallen. Hier door werd niet meegedeeld, dat ds. C. Mostert te Winschoten gekozen werd tot voorzitter van de commissie der Unie. Ds. Mostert volgt ds. Veenstra te Amsterdam op. die de»3 „hoogste" Dr. W..A. Visser 't Hooft is een illusie om te denken, dat het volk van God in deze wereld geen organisatie nodig heeft. Want het heeft een taak in de wereld, in de geschiedenis, en een onzichtbare Kerk kan die taak niet vervullen." „De christen van morgen zal een nieuw gevoel voor proporties moeten vinden en de voorrang moeten geven aan de opdracht, die de Heer zelf ons gegeven heeft. Hij heeft niet gezegd: „Wees bezig mei uw kerkelijk ge doe", maar: „Gaat dan heen maakt al de volken tot mijn discipelen." Wereld zien Ook bisschop Ernst van Breda constateerde dat de christenen in de wereld van morgen een minderheid zijn. Dat zien wij niet als onze blik beperkt blijft tot een gesloten dorp, wanneer wij binnen een provincie of een land blijven, of wanneer we al leen oog hebben voor ons eigen we relddeel. Wanneer wij de wereld als geheel zien in zijn ontwikkeling, dan zien we dat de joods-christelijke ge loofstraditie die van een minderheid „Wij mogen verwachten" ging hij voort „dat de kerken in de tijd die komt hun opdracht niet vervullen door het streven naar macht over de samenleving der mensen, maar langs de weg van de geest." „Zeg, Verkuyl, die oecumene van u, wordt dat nog wat?" vroeg de voor zitter drs G. N. Lammens aan de derde spreker. Jawel, dat bleek ten minste uit de rede van prof. Verkuyl, die af en toe door applaus werd on derbroken. Raciale gerechtigheid Jullie als jongeren, zo zei hij onder meer, zouden binnen de sfeer van jul lie en onze speciale verantwoorde- ciale gerechtigheid en geen dubbel zinnige uitspraken". Ook Maarten Hijkoop. indertijd door de bond uitgezonden als jeugd werker naar Roeanda, was nu weer eens aanwezig. „Bij ons in Roeanda bouwen wij de muren, hier in Neder land wordt het dak gebouwd," zei hij over de steun, die hij steeds onder vindt. Hij vertrekt in augustus weer naar Afrika en kreeg van drs. Lammens Bodegraven verzorgde de presentatii de produktie had Tom van Maareu Muziek op Koewei Tussen de bedrijven door werd o» een podium gezongen en gespeelt i door het Balkanski Orchestra Make donia, een Zuid-amerikaans orkeil ..Conjunto Allegre". een dansgroe uit de Balkan en nog wat „eigen1 orkesten. Dit alles vond plaats tij dens schitterend weer. Het publiek heeft genoten van al-1 les, wat zich afspeelde op de Koeweij jammer was het dat het tempo bij i wedstrijden en wat zich tussen d» I bedrijven door afspeelde niet al de uitrusting mee voor een speelzaal. hnntr la<r Maar Hj)t is met zo>n er Ook was de collecte bestemd voor zijn werk. Die bracht ruim twee mil le op. In de middaguren was er op de Koewei de „Proviade 1968". een sa mentrekking van provincie en olym piade. Afgevaardigden van de pro vincies Groningen, Friesland, Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland en daarnaast nog een groep van de vere nigingen uit Barneveld streden hier een aantal niet-alledaagse wedstrij den. Zo was er een ladderrace, het wer pen en vangen van eieren (en dat oogstte uiteraard veel succes), met mankracht trekken van landbouw- tractoren en nog een aantal vrolijke zaken meer. Een complete ploeg van de NCRV had de organisatie in handen: Johan hoog lag. Maar dat is met zo'n grooi aantal deelnemers ook moeilijk an| ders te realiseren. Financieel kwam de jeugddag ni« uit; gerekend wordt op een tekor van vier mille. Dat zal de bond ech ter zelf aanzuiveren. „Polifest" ij Leeuwarden vorig jaar had een tt kort van tweehonderd gulden. AMSTERDAM De heer C. Pear ce. sinds 1957 lector aan de rijksuni versiteit te Utrecht, is benoemd tol lector in de anesthesiologie aan d» Vrije Universiteit als opvolger van dr. D. H. G. Keuskamp, die een be noeming aanvaardde bij de medisch» faculteit te Rotterdam. ROTTERDAM Het hoogte punt van de Parousia-zendings- dag in de kleine zaal van De Doelen was zonder enige twijfel j de première van een bijzonder I knappe zendingsfilm in kleuren uit Thailand. De hoofdpersonen in deze film. het zendingsechtpaar Teo en Wil van der Weele, zijn juist enkele dagen gele den met verlof in ons land aangeko men, zodat zij de film zelf voor circa beidsperiode in West-Irian. Het was een blijde, ouderwetse Pa- rousiadag, mede dank zij de bezie lende, sterk appellerende toespraak van rev. G. C. Klein van het hoofd bestuur uit New York, de liederen, die het studentenkoor van het bij- bel-instituut te Brussel ten gehore bracht en de muzikale bijdragen van mevrouw R. Boyd op een melodieus instrument, dat vibrafoon heette. Broeder H. Boyd had de algemene leiding. lijkheid het duidelijk moeten laten j vijfhonderd mensen konden introdu- merken aan de Gereformeerde Oecu- menische Synode die in augustus in Lunteren vergadert dat jullie duidelijkheid verwachten over de ra- NED. HERV. KERK ,rcn Beroepen te Den Dolder (vac. P. He- land, in de provincie Oebon Door de te IjLé!muid?nT te ■Eeran,^ ,rnn fhrietinn MlCCin. f J..1. APELDOORN Op 70-jarige leef- functie in de Nederlandse baptisten- i tijd is overleden de gereformeerde I gemeenschap te vergelijken met j emeritus-predikant ds. J. Oussoren. Ds. Oussoren aanvaardde zijn ambt in 1929 te Spijkenisse. Vervolgens stond hij in Oldebroek (1939), Hazers- i woude (1947) en Beekbergen (1955). In 1962 werd hem emeritaat verleend. De begrafenis vindt morgenmiddag te Beekbergen plaats na een rouw- dienst in de gereformeerde kerk, die om twee uur begint. arbeid van de Christian and Missio nary Alliance (CAMA). waarvan Pa rousia de Nederlandse afdeling is, zijn door een kleine twintig gemeen ten ontstaan. Een belangrijk deel van I het werk van de Van der Weeles verrichten zij onder melaatsen. Buiten. A. Wisgerhof te Veenendaal; te Hutzen (N.H.) (vac. J. H. Cirkel), J. Bos te Lunteren: te Huizum (Fr.) (vac. K. Venema: toez.). D. H. Bosma te Nij- verdal (reet.); te Werkendam (vac. A. de Bruijn), E. Kempenaar te Woubrug- ge. Bedankt voor Dinteloord (toez.). G. de synodepraeses in andere kerken maar kort heeft'kunnen bekleden, omdat hij zich om gezondheidsrede nen genoodzaakt zag terug te treden. De nieuwe voorzitter is geboren in 1924. In 1955 werd hij predikant in Harlingen. Sinds 1962 staat hij in Winschoten. DOORN Telkens weer is in de z.en- dingsgeschiedenis het doel van de zending anders geformuleerd, maar iedere keer weer werd aandacht geschonken aan een bepaald facet van het grote bijbelse doel, zei prof. dr. J. Verkuyl gisteren op de we reldwijde zendingsdag op het Brandpunt te Doorn. Hij sprak tot vertegenwoordigers en vrienden van ruim twintig meest kleinere zen dingsorganisaties die in de wandeling wel de „ge- loofszendingen" genoemd worden. In de eetzaal van het conferentieoord was een tentoonstelling ingericht, waar iedere zending iets van zijn eigen werk liet zien. Tussen de bijeenkomsten door was er veel belangstelling voor de stands. Onderwerp van prof. Verkuyl, die sprak in de slotsamenkomst was: „Wat is het doel van de zending?" Hij luisterde eerst naar de grote zen dingsmannen uit het verleden. De eersten zeiden met graaf Von Zinzendj:/- „Zielen winnen voor de Heiland". In de vorige eeuw werd meestal gezegd: „Zelfstandige kerker opbouwen die zichzelf kunnen onderhouden, re geren en zelf het evangelie verder kunnen uitdra gen." (Van onze kerkredactie) De film. opgenomen met hulp van Voordijk te Mastenbroek: voor Haatten. A i jgfi J. Vroegindeweij te Maarssen: voor Hallum, B. F. C. de Groot te Korten- hoef: voor Den Helder (wijkgem. Op- standingskerk), A. C. van Dam te Zwijndrecht; voor Nunspeet (vac. J. Wieman). C. Vos te Gouda; voor Rijsen (vac. J. Vos). E. M. Bakker te Tholen. Emeritaat verleend aan H. N. Bier man te Breda (vrijz. prot. verb.). Eervol ontslag verleend aan J Hiensch te Odijk en aan C. Nauta te Nieuwleusen. GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam-Sloterineer tvac. drs. F Vroon), H. J. Bavinck 'e Heemstede; te Diemen c.a. (vac. drs. C. P. T. Rijper). Joh. C. Baumfalk te Groningen-Noord; te Uithoorn (2e pred. pl), H. H. Grosheide, pred. in algem. dienst tevangelisatievormingswerk) te Baarn; te Uithuizen, J. P. van der Stoel, laatstelijk pred. v. d. geref. kerk vrijg. te Amsterdam-Centrum. Aangenomen naar Haren (Gr.) (vac. J. Bavinck), drs. B. van Oeveren te Utrecht-West: naar Leeuwarden-Hui- zum (3e pred.pl.), drs. R. Brands, laat- het Amerikaanse leger, geeft een boeiend beeld van een paar „doodge wone" dagen uit het leven van een zendingsechtpaar en loopt uit op een appel, speciaal op de jongeren, om ook in zendingsdienst te gaan. In Amerika is de belangstelling voor de ze film zo groot, dat er 125 kopieën van zijn besteld. Op deze dag werd ook afscheid ge nomen en wel van Jan en Jan ine Schultz, die na een jaar verlof inge zegend werden voor een nieuwe ar- Later gingen velen uit om de euvels van de maatschappij te bestrijden, zoals slavernij, ziek ten, verslaving, etc. Nog weer later kwam daarbij de strijd om sociale gerechtigheid, de verzoening van volkeren en rassen. Bijbels antwoord Luisterend naar de bijbel hoorde prof. Verkuyl Gods Woord ieder van die dingen opnieuw herha- 'en. Het gaat niet om een enkelvoudig doel. Hel gaat er om dat het Koninkrijk Gods nabij is gekomen. Dat is een nieuwe orde van zaken waarin alle dingen worden recht gezet. Dat Koninkrijk Gods heeft te maken met ver geving en bekering, met de opbouw van kerken, met de strijd tegen de lichamelijke nood, met de worsteling om een betere gerechtigheid in de wereld. Het gaat om persoonlijk heil en sociaal heil. verkondiging en vorming, zending en opbouw van samenleving, getuigenis en diakonaat. Allen, of ze nu uitgaan als evangelisten, onderwijzers, lera ren, economen, doctoren, sociologen en politicolo gen, hebben een gezamenlijke taak en moeten samen werken. Vroomheid en daden Eerder op de dag sprak ds. George Brucks, de directeur van de Europese Evangelische Zending. De gemeente kan zo traag worden, zij kan vluch ten in haar eigen vroomheid, zelfs de begaafdsten onder haar leden kunnen hun roeping kwijt ra ken. Maar de bijbel laat ons ook het ongeduld van de Heilige Geest zien. Hij zegt: „Werk dan toch". Er moet gehandeld worden. We mogen ons niet verliezen in onze eigen vroomheid, maar onze vroomheid moet ons tot daden prikkelen. God roept ons om er op uit te gaan. Tijdens deze dag kwamen verschillende zende lingen met verlof en vertegenwoordigers van zen dingsorganisaties aan het woord die verslag uit brachten van hun werk. stelijk pred. van de gerei kerken vrijg. te Oegstgeest en Valkenburg, die be dankte v. Baflo, Gerkesklooster, Groo- tegast, Holwerd, Leek, Loppersum, Murmerwoude. Rheden. Spijkenisse en voor Ulrum; naar Nijverdal (vac. D. H. Borgers), A. G. Kornet te Vlissingen; naar Nijverdal (vac. O. Bouwman). F. J. van der Wal te Zwolle: naar Amster dam-Zuid (miss. dienst: docent theol. hogeschool te DjQkjakarta), drs. B. F. Drewes te Baarn. GEREF. KERKEN (vrügem.) Beroepen te Blija, kand. R. T. Urban Drachten. Bedankt voor Nagele (NOP), T. Dek ker te Goes. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijkerk, R. Kok te Amel- de. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nieuw-Beijerland, C. Wisse te Elspeet: te Rijssen (vac. J. van Haaren). G. Schipaanboord te Apel doorn. Bedankt voor Groningen. J. C. West- strate teMeliskerke; voor Leiden, C. Harlnck te Utrecht. GEREF GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Alblasserdam. Bruinisse,. Groot Ammers en te Utrecht, kand. J- de Groot te Veenendaal. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Aangenomen naar Am?' dam-Zuft kand. A. Vermaas te Drieb ;en.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2