Christendom zal
verder afbrokkelen
f.
r
DOEL VAN ZENDING IS GODS RUK
Geen conflict tussen
bijbel en wetenschap
BONDSWERK NIET
INRUILEN VOOR
ONTSPANNING
■^TnuoRiTEra 1
20senoritns w d
1.G0
Knappe zeiidingsfilm
op Parousia-dag
Een noord voor vandaag
Doopsgezinden
bespraken
solidariteit
Dr. Visser 't Hooft
tot geref. jeugd
~l)i
DRAKA
HGJB-DAG TROK 1800 JONGEREN
Ds. C. Mostert leidt
baptisten
C. Pearce naar VI
Ds. J. Oussoren
overleden
Prof. Verkuyl tot
geloofszet i cl ingen
VRIJDAG 24 MEI
Als Christus naar de hemel is gevaren blijven de discipelen en
hun vrienden bij elkaar. Ze brengen de tijd door ..eendrachtig
volhardend in het gebed". Denk daarbij niet te zeer aan een
vragend gebed, aan een onafzienbare herhaling van: „Geef
ons uw Geest".
Dit verhaal moet gelegd worden naast het begin van de bijbel.
Man en vrouw zondigen. Broer slaat broer dood. Maar zonde
doet de genade niet teniet. Abel sterft maar Seth wordt ge
boren. Uit hem komt Enos voort. De toekomst is verzekerd.
En dan lezen we: „Toen begon men de naam des Heren aan
te roepen.
In de oergeschiedenis wordt ook de nieuwe geschiedenis
voorspeld. Gods uitverkoren volk zondigt in Gods beloofde
land. De mens doodt de Mens. Maar de zonde van het kruis
doet de genade van het open graf niet teniet. In de opstanding
van de Eerstgeborene uit de doden wordt de toekomst ver
zekerd. En dan blijven allen, „eendrachtig volharden in het
gebed".
Het is niet het vragend gebed, maar het gebed als uiting van
dankbaarheid. Om een modern woord te gebruiken: de dialoog
met God, die door Christus mogelijk gemaakt is. Het gesprek
met God, begonnen op de stoffige landwegen van Palestina
wordt voortgezet in Jeruzalem dat straks geheel vernieuwd
zal worden.
Christus werd buiten Jeruzalem gedood, maar nu wordt Hij
„in de stad" een levende werkelijkheid. De opgestane Heer is
onweerstaanbaar.
W® lezen vandaag: Psalm 1111-10.
ZWOLLE Ongeveer vijfhonderd
doopsgezinden woonden de landdag
bjj. die in de Zwolse Buitensociëteit
onder het thema „Solidariteit" werd
gehouden.
Ds. J. J. J. van Sluijs maakte in zijn
openingswoord duidelijk, dat deze
landdag gezien moest worden als een
vervolg op het doopsgezinde wereld
congres van vorig jaar in Amster
dam en de daar beleefde saamhorig
heid.
De beide sprekers van de morgen,
ds. J. Meerburg Snarenberg en me
vrouw S. KrijtenburgSmeding lie
ten uitkomen, dat solidariteit een bij
bels motief is: God is solidair met
de mensen en Hij eist van hen, dat
zij solidair zijn met de medemens
in nood.
Dit werd 's middags concreet uit
gebouwd door ds. J. P Matthijssen,
mevrouw J. G. Boitendu Rieu (van
„Oudezijds 100", het pastoraat van
haar en haar man in de Amsterdamse
binnenstad) en ds. Ed. van Straten,
zendeling op Java.
Tevens vond deze dag de première
plaats van een nieuwe film over de
Doopsgezinde Broederschap.
De organisatoren van „Proviade-1968 hadden er twee dagen voor
Hemelvaartsdag een zwaar hoofd in. Ze hadden een programma ge
organiseerd voor 6000 jongeren en nog maar 2000 aanmeldingen
binnen. Maar het viel toch nog mee. Meer dan 4000 jongeren kwa
men naar Barneveld voor de gereformeerde jeugddag.
Luwe
De matras
waarop U
wérkelijk
uitrustl
Van
DRAKA.
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM „Geloven in deze tijd" was het thema, dat een
kleine achttienhonderd jongeren gisteren had getrokken naar de
bondsdag van de hervormd-gereformeerde jeugdbond in de grote
zaal van De Doelen.
Naast veel samenzang, koorzang en
declamatie luisterden zij naar prof.
dr. H. Jonker en ds. L. Kievit, nadat
eerst bondsvoorzitter ds. N. Kleerma
ker een hemelvaartsmeditatie had
gehouden.
VRAGEN
Er komen zoveel vragen op jullie.
Jongeren, af,, aldus prof. Jonker. Vra
gen vanuit de natuurwetenschappen,
vanuit de vertechnisering van de sa
menleving, vragen rond Genesis, de
pil. Hoe moeten we de verhouding
zien tussen de wetenschap en God, de
wetenschap en de Bijbel? De vraag
komt op: hebben we God nog nodig?
•Prof. Jonker drong aan op een kri-
tisch-realistische houding. Rea
listisch: neem de vragen ernstig. Ver
doezel ze niet met wat grote vrome
woorden. De God van de Bijbel is
ook de God van de wetenschap, dus
in wezen is er geen conflict tussen
beide. Wel is er een conflict tussen
onze interpretaties van beiden. Maar
het Woord is onaantastbaar.
Maar tegelijk ook kritisch: wij
kunnen veel. maar mogen niet alles.
-Prof.' Jonker wees bij voorbeeld op
de ontwikkeling van de chemische
wetenschap in dienst van de vernieti
ging. Wij moeten daarom steeds onze
ethische verantwoordelijkheid weten.
STRIJD
Terügkruipen in de schulp van hét
vertrouwde kunnen we niet meer en
wij mogen het ook niet, aldus ds.
Kievit. Geloven is altijd uitdaging,
strijd geweest en ook van ons wordt
(Van een onzer medewerkers)
ROTTERDAM Meer dan
drie buizend jongeren uit het ge
hele Jand waren bijeen voor wat
zij noemden de tachtigste bonds
dag van de Bond van (vrijge
maakt) Gereformeerde Jonge
lingsverenigingen. Zjj vulden de
(synodaal gereformeerde) Tide-
mankerk en de (hervormde)
Mathenesserkerk van Rotter
dam.
Bovendien was een van de redevoe-
rjngen getiteld „Oecumenische Kerk
bouw". -Maar ds. T. J. Keegstra gaf
een andere inhoud aan dat woord
„oecumenisch", dan gewoonlijk wordt
gegeven. Hij zag de vrijmaking als
een oecumenische daad. omdat die
een terugkeer betekende naar de goe
de en gezonde woorden van de Here
Jezus Christus en van Zijn aposte
len."
Wat zullen wij doen, zo vroeg hij.
Bij Christus blijven of meespelen het
spel van de massa met Schrift en
belijdenis? Ook al zouden slechts
twee of drie discipelen overblijven,
dan nog moet men de getrouwe kerk
zien als de woonstede Gods. Zijn
werk gaat door.
Studie
Voorzitter G. Storm sprak het ope
ningswoord in de Tidemankerk. Hij
waarschuwde tegen niet nader ge
noemde „wolven in schaapskleren"
en drong aan op een studie van de
vaderlandse en de kerkeeschiedenis
naast gezamenlijk Schriftonderzoek.
Dit bondswerk. zei hij. mag niet wor
den ingeruild voor ontspanning en
vermaak.
Ds. J. G. Meijer refereerde over
.."Wie het Woord bewaart wordt be
waard". Na scherpe afwijzing van
Karl Barths dualisme gegrond op Pre
diker 5:1. waarbij God en Christus
„achter de horizon verdwijnen" ging
hij de nieuwere theologie na. die ein
digt in de „de dood van God"
In het laatste bijbelboek vond hij
ln vogelvlucht een wereldtoekomst
beeld. Op de frontpagina staat Jezus
Christus en wie Zijn Woord bewaart
wordt zalig gesproken. Wie de
Schriften niet kent kan door deze
niet worden beheerst en wie erdoor
beheerst wil worden dient ze te ken
nen. Wie niet alles bewaart delft het
onderspit in de verleiding der
geesten die altijd zeer voorzichtig in
zet.
Zingen
Dr. C. Trimp sprak in de middag
vergadering (Tidemanstraat) over
„Het oude lied veroudert niet" en
wees er op. dat toen God vier eeu
wen geleden ruim baan maakte voor
Zijn Evangelie er ondanks leed en
druk veel meer innerlijke blijdschap
was en er veel werd gezongen in de
dagen der grootste benauwing.
Bij de brandstapels klonk geen be-
grafenismuziek! Luther zag er de
overwinning in van het geloof, steu
nend op het weergekomen Woord i
van God. Valerius, Heidelberger, Ge
loofsbelijdenis. Dordtse leerregels
waren liederen Daarop legde men I
zijn leven vast. Zo fungeerde de Bij- 1
bel in de Kerk en wie zo bij Jezus
blijft is oecumenisch want Hij is de
Vorst der wereld.
Laat u niet verleiden door wie zeg- j
gen dat de confessie zelfs ook de
Schriften tijd-gebonden zijn. We ver- j
liezen dan de zekerheid van eertijds, i
Al is dan ons getal klein, zijn de j
vijanden vele en staan onze papieren j
niet hoog genoteerd, onze blijdschap
is dan niet te doven, omdat wij iets i
mogen dragen van de smaadheid van
Christus, apostelen en martelaren.
Verleden
Het openingswoord in de morgen-
vergadering (Mathenesserkerk) was
getiteld: Vraag uw vader! Ds. G. Zo
mer. tweede bondsvoorzitter, citeerde j
uit Elsevier dat de jeugd van ieder
volk in ieder tijdperk onrustig be-
hoort te zijn, ongedurig en opstandig,
en plaatste tegenover dit veldwin-
nend negativisme en het almeer ver-
achten van het ouderlijk gezag de
oproep toch de band aan het verle- j
den niet los te maken, maar samen
de heilshistorie van alle eeuwen te
bestuderen.
In dezelfde vergadering sprak de
heer J. P de Vries over. „Tot geden
ken geroepen". Hij zei dat altijd de
tweede generatie, die de verlos
singsdaden niet zelf mee maakte, de
duivel de kans geeft de kennis der
historie weg te nemen. Het boek
Richteren laat zien hoe juist dan de
grote afval begint. Hetzelfde geldt
voor de Nieuw Testamentische ge
meente, en voor onze tweed® „vrijge
maakte" generatie»
verwacht, om moedig op de uitda-
ding,_ die onze tijd ons stelt, in te
gaan.
Vroeger wist men op alles een ant
woord. Dat dreigde onwerkelijk te
worden. Vaak kwam men niet eens
aan de vragen toe, want de antwoor
den lagen al klaar. Dat moeten we
niet terugwensen.
Maar ds. Kievit waarschuwde ook
voor de mode, om zich met alles be
zig te houden. Dat klinkt zo interes
sant. Men wil aan alles tillen met als
gevolg, dat men zich vertilt. Werke
lijk interessant zijn de problemen,
waar je zelf bij betrokken bent.
Het zou wel eens kunnen zijn, dat
het geloof in onze tijd van veel ge
zuiverd wordt. Overgeleverde j
voorstellingen en opvattingen krijgen j
het zwaar te verduren. Maas ds. Kie
vit legde er de nadruk op. dat gelo
ven wat anders is. dan er bepaalde
opvattingen op nahouden. Geloven is
niet „ergens een mening over heb- j
ben", maar „geloven in". Zo wist Da
vid de Filistijn te overweldigen met I
een slinger en een steen. Omdat hij
ging met de Naam des Heren.
In zijn openingswoord ging ds
Kleermaker nog even in op kritiek
op de traditionele opzet van de
bondsdagen van de hervormd-gere
formeerde jeugd. „Wij doen heus
niet, of de uitdagingen van deze tijd
er niet zijn. Dat bewijst het pro
gramma van deze dag wel. Maar
doelbewust willen w»j de bezinning
centraal blijven stellen", aldus ds.
Kleermaker.
De nieuwe jeugdpredikant van de
HGJB, ds. H. J. Smit. zal op Tweede
Pinksterdag in de Domkerk in een
dienst, die om half drie begint, in
zijn nieuwe werk bevestigd worden
door ds. Kleermaker. In dezelfde
dienst doet hij zijn intrede.
Geen ontslag voor
studentenassistenten
DEN HAAG Het is niet de bedoe
ling dat het aantal studentenassislen-
ten aan de universiteiten drastisch
zal worden beperkt, zodat aan deze
categorie van universitaire medewer
kers ook niet op grote schaal ontslag
zal worden aangezegd.
Minister Veringa (Onderwijs) ant
woordt dit op vragen van het socia
listische Tweede-Kamerlid dr. Tans.
(Zoals gemeld zal aan de VU het aan
tal studenten-assistenten worden in
gekrompen - red.)
(Van een onzer verslaggevers)
BARNEVELD „De christenen van morgen zullen naar alle waarschijnlijkheid eraan moe
ten wennen als vreemde eenden in de bijt beschouwd te wordeu. Want het ziet ernaar uit,
dat het christendom, dat alleen maar overlevering is. nog veel verder zal afbrokkelen aldu6
dr. W. A. Vissër 't Hooft, de vorige secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken op de
jeugddag van de Gereformeerde Jeugdverenigingen in Barneveld.
Hij sprak tot 4000 jongeren.
Dat was minder dan verwacht
was, maar viel toch nog mee.
want twee dagen voor de jeugd
dag, die de naam „Proviade 1968"
kreeg waren er nog maar 2000
aanmeldingen binnen. Toen brak
de stroom echter pas goed los
en deze jeugddag handhaafde
zich als de grootste van ons land.
Dr. Visser 't Hooft zei onder
meer nog:
„De huidige maatschappij wrikt de
mensen los uit het verband, waarin
zij geleefd hebben en zo blijven al
leen die christenen over. die zelf uit
innerlijke beweging de keuze doen
om Christus als hun Heer te aan
vaarden", zei hij.
Lichte bagage
„De christenen van morgen zullen
dus ook een toontje lager moeten zin
gen. Maar dat behoeft niet te beteke
nen, dat zij minder duidelijk hun ei
gen stem laten horen. Integendeel.
Een overtuigde en besliste minder
heid kan een sterker getuigenis ge
ven dan een meerderheid, die grote
aantallen halfslachtige christenen
mee moet slepen."
De christen van morgen zal een
reiziger moeten zijn met lichte baga
ge. Hij zal het zich niet kunnen ver
oorloven om de zware bagage van
een al te institutioneel geworden
christendom met zich mee te dragen.
Wel zal hij het niet kunnen stellen
zonder enige vorm of structuur. Het
Verkuyl
HENGELO In ons verslag van
de algemene vergadering van de
Unie van Baptistengemeenten zijn
enkele gedeelten uitgevallen. Hier
door werd niet meegedeeld, dat ds. C.
Mostert te Winschoten gekozen werd
tot voorzitter van de commissie der
Unie.
Ds. Mostert volgt ds. Veenstra te
Amsterdam op. die de»3 „hoogste"
Dr. W..A. Visser 't Hooft
is een illusie om te denken, dat het
volk van God in deze wereld geen
organisatie nodig heeft. Want het
heeft een taak in de wereld, in de
geschiedenis, en een onzichtbare
Kerk kan die taak niet vervullen."
„De christen van morgen zal een
nieuw gevoel voor proporties moeten
vinden en de voorrang moeten geven
aan de opdracht, die de Heer zelf ons
gegeven heeft. Hij heeft niet gezegd:
„Wees bezig mei uw kerkelijk ge
doe", maar: „Gaat dan heen maakt al
de volken tot mijn discipelen."
Wereld zien
Ook bisschop Ernst van Breda
constateerde dat de christenen in de
wereld van morgen een minderheid
zijn. Dat zien wij niet als onze blik
beperkt blijft tot een gesloten dorp,
wanneer wij binnen een provincie of
een land blijven, of wanneer we al
leen oog hebben voor ons eigen we
relddeel. Wanneer wij de wereld als
geheel zien in zijn ontwikkeling, dan
zien we dat de joods-christelijke ge
loofstraditie die van een minderheid
„Wij mogen verwachten" ging hij
voort „dat de kerken in de tijd die
komt hun opdracht niet vervullen
door het streven naar macht over de
samenleving der mensen, maar langs
de weg van de geest."
„Zeg, Verkuyl, die oecumene van u,
wordt dat nog wat?" vroeg de voor
zitter drs G. N. Lammens aan de
derde spreker. Jawel, dat bleek ten
minste uit de rede van prof. Verkuyl,
die af en toe door applaus werd on
derbroken.
Raciale gerechtigheid
Jullie als jongeren, zo zei hij onder
meer, zouden binnen de sfeer van jul
lie en onze speciale verantwoorde-
ciale gerechtigheid en geen dubbel
zinnige uitspraken".
Ook Maarten Hijkoop. indertijd
door de bond uitgezonden als jeugd
werker naar Roeanda, was nu weer
eens aanwezig. „Bij ons in Roeanda
bouwen wij de muren, hier in Neder
land wordt het dak gebouwd," zei hij
over de steun, die hij steeds onder
vindt.
Hij vertrekt in augustus weer naar
Afrika en kreeg van drs. Lammens
Bodegraven verzorgde de presentatii
de produktie had Tom van Maareu
Muziek op Koewei
Tussen de bedrijven door werd o»
een podium gezongen en gespeelt
i door het Balkanski Orchestra Make
donia, een Zuid-amerikaans orkeil
..Conjunto Allegre". een dansgroe
uit de Balkan en nog wat „eigen1
orkesten. Dit alles vond plaats tij
dens schitterend weer.
Het publiek heeft genoten van al-1
les, wat zich afspeelde op de Koeweij
jammer was het dat het tempo bij i
wedstrijden en wat zich tussen d» I
bedrijven door afspeelde niet al
de uitrusting mee voor een speelzaal. hnntr la<r Maar Hj)t is met zo>n er
Ook was de collecte bestemd voor
zijn werk. Die bracht ruim twee mil
le op.
In de middaguren was er op de
Koewei de „Proviade 1968". een sa
mentrekking van provincie en olym
piade. Afgevaardigden van de pro
vincies Groningen, Friesland,
Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland en
daarnaast nog een groep van de vere
nigingen uit Barneveld streden hier
een aantal niet-alledaagse wedstrij
den.
Zo was er een ladderrace, het wer
pen en vangen van eieren (en dat
oogstte uiteraard veel succes), met
mankracht trekken van landbouw-
tractoren en nog een aantal vrolijke
zaken meer.
Een complete ploeg van de NCRV
had de organisatie in handen: Johan
hoog lag. Maar dat is met zo'n grooi
aantal deelnemers ook moeilijk an|
ders te realiseren.
Financieel kwam de jeugddag ni«
uit; gerekend wordt op een tekor
van vier mille. Dat zal de bond ech
ter zelf aanzuiveren. „Polifest" ij
Leeuwarden vorig jaar had een tt
kort van tweehonderd gulden.
AMSTERDAM De heer C. Pear
ce. sinds 1957 lector aan de rijksuni
versiteit te Utrecht, is benoemd tol
lector in de anesthesiologie aan d»
Vrije Universiteit als opvolger van
dr. D. H. G. Keuskamp, die een be
noeming aanvaardde bij de medisch»
faculteit te Rotterdam.
ROTTERDAM Het hoogte
punt van de Parousia-zendings-
dag in de kleine zaal van De
Doelen was zonder enige twijfel
j de première van een bijzonder
I knappe zendingsfilm in kleuren
uit Thailand.
De hoofdpersonen in deze film. het
zendingsechtpaar Teo en Wil van der
Weele, zijn juist enkele dagen gele
den met verlof in ons land aangeko
men, zodat zij de film zelf voor circa
beidsperiode in West-Irian.
Het was een blijde, ouderwetse Pa-
rousiadag, mede dank zij de bezie
lende, sterk appellerende toespraak
van rev. G. C. Klein van het hoofd
bestuur uit New York, de liederen,
die het studentenkoor van het bij-
bel-instituut te Brussel ten gehore
bracht en de muzikale bijdragen van
mevrouw R. Boyd op een melodieus
instrument, dat vibrafoon heette.
Broeder H. Boyd had de algemene
leiding.
lijkheid het duidelijk moeten laten j vijfhonderd mensen konden introdu-
merken aan de Gereformeerde Oecu-
menische Synode die in augustus
in Lunteren vergadert dat jullie
duidelijkheid verwachten over de ra-
NED. HERV. KERK
,rcn Beroepen te Den Dolder (vac. P. He-
land, in de provincie Oebon Door de te IjLé!muid?nT te ■Eeran,^
,rnn fhrietinn MlCCin. f J..1.
APELDOORN Op 70-jarige leef-
functie in de Nederlandse baptisten- i tijd is overleden de gereformeerde I
gemeenschap te vergelijken met j emeritus-predikant ds. J. Oussoren.
Ds. Oussoren aanvaardde zijn ambt
in 1929 te Spijkenisse. Vervolgens
stond hij in Oldebroek (1939), Hazers- i
woude (1947) en Beekbergen (1955).
In 1962 werd hem emeritaat verleend.
De begrafenis vindt morgenmiddag
te Beekbergen plaats na een rouw-
dienst in de gereformeerde kerk, die
om twee uur begint.
arbeid van de Christian and Missio
nary Alliance (CAMA). waarvan Pa
rousia de Nederlandse afdeling is,
zijn door een kleine twintig gemeen
ten ontstaan. Een belangrijk deel van I
het werk van de Van der Weeles
verrichten zij onder melaatsen.
Buiten. A. Wisgerhof te Veenendaal; te
Hutzen (N.H.) (vac. J. H. Cirkel), J.
Bos te Lunteren: te Huizum (Fr.) (vac.
K. Venema: toez.). D. H. Bosma te Nij-
verdal (reet.); te Werkendam (vac. A.
de Bruijn), E. Kempenaar te Woubrug-
ge.
Bedankt voor Dinteloord (toez.). G.
de synodepraeses in andere kerken
maar kort heeft'kunnen bekleden,
omdat hij zich om gezondheidsrede
nen genoodzaakt zag terug te treden.
De nieuwe voorzitter is geboren in
1924. In 1955 werd hij predikant in
Harlingen. Sinds 1962 staat hij in
Winschoten.
DOORN Telkens weer is in de z.en-
dingsgeschiedenis het doel van de zending
anders geformuleerd, maar iedere keer
weer werd aandacht geschonken aan een
bepaald facet van het grote bijbelse doel,
zei prof. dr. J. Verkuyl gisteren op de we
reldwijde zendingsdag op het Brandpunt te
Doorn.
Hij sprak tot vertegenwoordigers en vrienden
van ruim twintig meest kleinere zen
dingsorganisaties die in de wandeling wel de „ge-
loofszendingen" genoemd worden. In de eetzaal
van het conferentieoord was een tentoonstelling
ingericht, waar iedere zending iets van zijn eigen
werk liet zien. Tussen de bijeenkomsten door was
er veel belangstelling voor de stands.
Onderwerp van prof. Verkuyl, die sprak in de
slotsamenkomst was: „Wat is het doel van de
zending?" Hij luisterde eerst naar de grote zen
dingsmannen uit het verleden.
De eersten zeiden met graaf Von Zinzendj:/-
„Zielen winnen voor de Heiland". In de vorige
eeuw werd meestal gezegd: „Zelfstandige kerker
opbouwen die zichzelf kunnen onderhouden, re
geren en zelf het evangelie verder kunnen uitdra
gen."
(Van onze kerkredactie)
De film. opgenomen met hulp van Voordijk te Mastenbroek: voor Haatten.
A i jgfi J. Vroegindeweij te Maarssen: voor
Hallum, B. F. C. de Groot te Korten-
hoef: voor Den Helder (wijkgem. Op-
standingskerk), A. C. van Dam te
Zwijndrecht; voor Nunspeet (vac. J.
Wieman). C. Vos te Gouda; voor Rijsen
(vac. J. Vos). E. M. Bakker te Tholen.
Emeritaat verleend aan H. N. Bier
man te Breda (vrijz. prot. verb.).
Eervol ontslag verleend aan J
Hiensch te Odijk en aan C. Nauta te
Nieuwleusen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-Sloterineer
tvac. drs. F Vroon), H. J. Bavinck 'e
Heemstede; te Diemen c.a. (vac. drs.
C. P. T. Rijper). Joh. C. Baumfalk te
Groningen-Noord; te Uithoorn (2e pred.
pl), H. H. Grosheide, pred. in algem.
dienst tevangelisatievormingswerk) te
Baarn; te Uithuizen, J. P. van der Stoel,
laatstelijk pred. v. d. geref. kerk vrijg.
te Amsterdam-Centrum.
Aangenomen naar Haren (Gr.) (vac.
J. Bavinck), drs. B. van Oeveren te
Utrecht-West: naar Leeuwarden-Hui-
zum (3e pred.pl.), drs. R. Brands, laat-
het Amerikaanse leger, geeft een
boeiend beeld van een paar „doodge
wone" dagen uit het leven van een
zendingsechtpaar en loopt uit op een
appel, speciaal op de jongeren, om
ook in zendingsdienst te gaan. In
Amerika is de belangstelling voor de
ze film zo groot, dat er 125 kopieën
van zijn besteld.
Op deze dag werd ook afscheid ge
nomen en wel van Jan en Jan ine
Schultz, die na een jaar verlof inge
zegend werden voor een nieuwe ar-
Later gingen velen uit om de euvels van de
maatschappij te bestrijden, zoals slavernij, ziek
ten, verslaving, etc. Nog weer later kwam daarbij
de strijd om sociale gerechtigheid, de verzoening
van volkeren en rassen.
Bijbels antwoord
Luisterend naar de bijbel hoorde prof. Verkuyl
Gods Woord ieder van die dingen opnieuw herha-
'en. Het gaat niet om een enkelvoudig doel. Hel
gaat er om dat het Koninkrijk Gods nabij is
gekomen. Dat is een nieuwe orde van zaken
waarin alle dingen worden recht gezet.
Dat Koninkrijk Gods heeft te maken met ver
geving en bekering, met de opbouw van kerken,
met de strijd tegen de lichamelijke nood, met de
worsteling om een betere gerechtigheid in de
wereld.
Het gaat om persoonlijk heil en sociaal heil.
verkondiging en vorming, zending en opbouw van
samenleving, getuigenis en diakonaat. Allen, of ze
nu uitgaan als evangelisten, onderwijzers, lera
ren, economen, doctoren, sociologen en politicolo
gen, hebben een gezamenlijke taak en moeten
samen werken.
Vroomheid en daden
Eerder op de dag sprak ds. George Brucks, de
directeur van de Europese Evangelische Zending.
De gemeente kan zo traag worden, zij kan vluch
ten in haar eigen vroomheid, zelfs de begaafdsten
onder haar leden kunnen hun roeping kwijt ra
ken.
Maar de bijbel laat ons ook het ongeduld van
de Heilige Geest zien. Hij zegt: „Werk dan toch".
Er moet gehandeld worden. We mogen ons niet
verliezen in onze eigen vroomheid, maar onze
vroomheid moet ons tot daden prikkelen. God
roept ons om er op uit te gaan.
Tijdens deze dag kwamen verschillende zende
lingen met verlof en vertegenwoordigers van zen
dingsorganisaties aan het woord die verslag uit
brachten van hun werk.
stelijk pred. van de gerei kerken vrijg.
te Oegstgeest en Valkenburg, die be
dankte v. Baflo, Gerkesklooster, Groo-
tegast, Holwerd, Leek, Loppersum,
Murmerwoude. Rheden. Spijkenisse en
voor Ulrum; naar Nijverdal (vac. D. H.
Borgers), A. G. Kornet te Vlissingen;
naar Nijverdal (vac. O. Bouwman). F.
J. van der Wal te Zwolle: naar Amster
dam-Zuid (miss. dienst: docent theol.
hogeschool te DjQkjakarta), drs. B. F.
Drewes te Baarn.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Blija, kand. R. T. Urban
Drachten.
Bedankt voor Nagele (NOP), T. Dek
ker te Goes.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Nijkerk, R. Kok te Amel-
de.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Nieuw-Beijerland, C.
Wisse te Elspeet: te Rijssen (vac. J. van
Haaren). G. Schipaanboord te Apel
doorn.
Bedankt voor Groningen. J. C. West-
strate teMeliskerke; voor Leiden, C.
Harlnck te Utrecht.
GEREF GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Alblasserdam. Bruinisse,.
Groot Ammers en te Utrecht, kand. J-
de Groot te Veenendaal.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Aangenomen naar Am?' dam-Zuft
kand. A. Vermaas te Drieb ;en.