uniek!!
stereo
festival
TV
krant van
FORMAAT
RADIO
luchtig amusant
AVRO's tv-zomer
slechts 6?5
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Elisabeth Concours:
Finale nadert einde
MARATHON HALLE (Va„ onze radio- en tv-redactie)
TELT NIET MEE
De Saint in kleur terug
RADIO
VAAAVOM»
TELEVISIE
VA\AVO\I>
TELEVISIE]
MOHI.EA
Sa *0**
W "W WW
Een stereo langspeelplaat waar
op 14 beroemde, internationale
amusementsorkesten 14 beroem
de werken spelen. Verkrijgbaar
bij elke erkende grammofoon-
platenhandelaar. Haast ul Dit
is een tijdelijke aanbieding. De
oplage is beperkt.
Comrr.issie Coileciiey» Grammofoonplaten Campagne
Nederland II. NTS: 18.50 Pi-
po de clown. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 Weekjournaal (met titels
voor gehoorgestoorden). 19.25
Kroniek voor vrijetijdsbeste
ding. 20.00 Journaal en weero-
verzlcht. STER: 20.16 Reclame.
VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Coronation
Street. TV-feuilleton. 21.10
Mies en scène. 22.15 Uitgere
kend: Consumentenrubriek.
NTS: 22.20-22.25 Journ.
België. Nederlands progr. Ka
nalen: 2 en 10. 18.25 Schoolte
levisie. 19.55 Zandmannetje.
19.00 Filmmuseum van de scha
terlach. 19.20 Overzicht
TV-programma's tot 31 mei
a.s. 19.35 Zoeklicht op de cul
turele actualiteiten. 19.52 Me
dedelingen en weerbericht.
20.00 Nieuws. 20.25 Orson Wel
les-retrospectieve: Falstaff
met Orson Welles, naar Shake-
peare. 22 20 Nieuws. 22.25-
23.10 De Chassidische bood
schap. film.
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP
VANAVOND
VAN 18 - 20 UUR
I. Luigi CherublnJ ..Medea".
opera. II. Gioacchirto Rossini.
1. uit ..l'Italiana in Algeri".
Ill Gasparo Spontini. 1. uit
..La Vestale". 2. uit ..Agnes
von Hohenstaufen". IV. Gae-
tano Donizetti uit „Lucia di
Lammermoor".
RAIIIO
DORGEA
ZATERDAG 25 MEI
Hilversum I. 402 m. VARA
7.00 Nieuws en ochtendgym
VRIJDAG li MEI 1968
HILVERSUM NCRV en BRT
hebben besloten, de tijdens de inter
landwedstrijd Zeskamp in Halle ge
houden marathonloop met hindernis
sen niet te laten meetellen in het
puntenaantal, dat de zes steden in
totaal kunnen veroveren.
De wedloop, gehouden in stromen
de regen, was te ingewikkeld om er
voldoende controle op te houden. Zo
als de kijkers die het zagen, weten,
werd Halle zelf gediskwalificeerd
omdat de rennende postbode iets aan
de reuzenpop zou hebben losgemaakt
teneinde beter uit de voeten te kun
nen. Ook dit kan achteraf niet wor
den bewezen: het onderdeel kan ook
zijn losgeraakt. Eerlijkheidshalve
worden dus alle marathon-punten af
getrokken.
In Middelburg (waar morgenavond
wordt gespeeld) en in alle andere ge
meenten die nog aan de beurt komen,
gaat de marathon gewoon door.
HILVERSUM Ook de
AVRO heeft nu haar zomer-
plannen ontvouwd en deze blij
ken luchtig en amusant te zijn,
evenals die van de andere om
roepen. Nieuws is, dat Willem
Duys niet op vakantie gaat,
maar zijn Vuist om de 4 weken
blijft laten zien, dat de Saint in
een kleurenserie terugkomt en
dat Alex de Haas een documen
taire over ,,Roterdam vroeger
en nu" in voorbereiding heeft.
Er zijn wel wat herhalingen, maar
niet teveel en sommige daarvan ko
men in de vorm van samenvattingen
op het scherm, zo o.m. hoogtepunten
uit de shows van Johnny en Rijk, en I
fragmenten van geslaagde program-
ma's uit de afgelopen 10 jaren.
Aan documentaires en reportages
heeft de AVRO diverse zaken in 't
vooruitzicht gesteld. Philip Bolhuis j
heeft naar aanleiding van de Natio
nale Rijtest een programma gemaakt
waarin automobilisten tips krijgen
over het rijden met een caravan in
het buitenland en over geldende ver-
keersvoorschriften.
Eind juni komt er een documentai
re over het NATO-hoofdkwartier in
Nederland en op 30 juni kan men bij
de AVRO de NATO-Taptoe in kleur
zien. In augustus wordt de stand van
zaken in „Het dorp" getoond en ver
der staan nog enkele buitenlandse
documentaires alsmede twee zo-
mer-magazines met vakantie-infor
matie, amusement en mode op het
programma.
Vele gevarieerde programma's om
vatten o.a. optreden van Cees de
Lange en van Willeke Alberti, elk
met eigen gasten en een speciale af
levering van een show waarin Dick
van Dyke middelpunt is. Op 18 juli is j
de finale van het Songfestival in j
Knokke te verwachten en er komt
ook een tv-registratie van het optre
den van Josephine Baker op 19 de
cember j.l. in Rotterdam.
Behalve de Saint keren ook Tht
Monkees terug en de series „Higl
Chaparral". „Vaders tegen wil en
dank", „De vliegende non", „Slatte-
ry's people" en „Peyton Place" lopen
de zomer door.
De "AVRO kondigt enkele drama
tische produkties van buitenlandse
makelij aan, waaronder een spel
van Tsjechow in Duitse opvoering.
SpeciaaL voor oudere kijkers is de
deels documentaire film „Richard
Tauber" gekozen.
In twee afleveringen wordt voor de
jeugd een programma met informatie
over vakantie- en kampeermogelijk-
heden in binnen- en buitenland ver
toond en over het nieuwe kinderpro
gramma „Stuifes-in" hebben wij U al
het nodige verteld.
BRUSSEL Nog twee dagen
en dan zal zaterdagavond zeer
laat de beslissing vallen, wie de
grote prijswinnaar van het Con
cours Reine Elisabeth voor piano
1968 zal zijn. Niet alleen zal een
niet te versmaden geldprijs zijn
(of haar) deel zijn ook de an
dere laureaten worden met be
langrijke geldprijzen begiftigd
maar de weg naar een grote in
ternationale carrière zal dan zijn
weggelegd, aangezien dit con
cours tot de belangrijkste ter we
reld kan worden gerekend. Men
denke in dit verband slechts aan
David Oïstrach en Emil Guilels
(winnaars van het vóór de oor
log nog naar Isaye genoemde
concours) en aan Leonid Kogan,
Leon Fleisher, Berl Senofsky,
Wladimir Ashkenazy, Jaime La- j
redo, Malcolm Frager nu zit- j
ting hebbend in de jury etc.
Voor de jeugdige fans von Swiebertje is hier een foto om boven het bed te hangen
gedurende de zomermaanden, uant zowel Swiebertje als Saartje en alle andere bekenden
komen morgenavond voor het laatst op de beeldbuis. Dan gaan ze met vakantie tot
oktober.
Saartje krijgt, in deze laatste aflevering een heel mooi present, dat de burgemeester
veel geld kost
Woensdagavond presenteerde de in
Polen (te Lodz) in januari 1946 gebo
ren Venezolaanse Eva-Maria Zuk, die
studeerde aan het Conservatorium
van Caracas en aan „Juilliard", zich
als eerste kandidate. Zij toonde zich
een begaafde instrumentaliste, maar
zij schoot iets in kracht te kort om
het verplichte concerto van Brenta in
een voortdurend boeiende interpreta
tie te kunnen laten horen, hoewel er
menig fraai detail te beluisteren viel.
Ook haar solo-werk: Scarbo uit Rav
els „Gaspand de Qa nuit" liet nog
wensen onvervuld. Het bevreemdde
daarom, dat deze soliste als eigen
keuzeconcert het buitengewoon lasti
ge tweede concerto van Prokofieff
had gekozen.
Met name bleken de lastige caden-
zen in de hoeköelen nog wat boven
haar macht te liggen, maar zeer lof
felijk was toch de interpretatie van
het Scherzo en het expressief
gespeelde Intermezzo. Bovendien
kreeg Eva-Maria Zuk veel sympathie,
omdat zij tijdens de cadans in het
slotdeel toen dirigent Daniël Ster-
nefeld het spoor volkomen bijster
was en er ruim 60 maten orkestpartij
„de mist, in gingen" toch rustig
door bleef spelen. Het was te begrij
pen. dat de soliste de dirigent na j
afloop niet bedankte, zoals te doen J
gebruikelijk!
b) André de Groote
Een zeer goede indruk maakte de
enige Belgische kandidaat, die de
voorronden door kwam, de in maart
1940 te Brussel geboren André de
Groote. Hij studeerde bij mevrouw
B. Wild en Eduardo del Pueyo. en hij
gegradueerde van de Muziekkapel
Koningin Elisabeth. Zijn spel bleek
steeds tot in de finesses zeer ver
zorgd voor de aardigheid zij opge
merkt, dat De Groote op een eigen
instrument speelde en hij gaf een
goed genuanceerde lezing van het op
gelegde concerto. Zijn weergave van
Mendelssohns „Variations sérieuses"
op. 54 (solo-werk) was bepaald in
drukwekkend met fraai opbouwen
van de climaxen en een behoorlijke
dosis poëzie.
VRIJDAG 24 MEI
Hilversum I 402 in. VPRO:
18.00 Nieuws. 18.16 Berichten.
DE VRIJE GEDACHTE: 18.20
De Vrijdenker en de Oorlog,
lezing. VPRO: 18.30 Voor un-
vohvassenen. 19.00 Jazz-rondo.
19 20 De Heilige Geest en de
Katholiciteit. lezing. 19.30
Nieuws. 19.35 Kunst nader
beschouwd. 20.00 Jazzmuziek.
VARA: 21.00 Klassieke en mo
derne orkestmuziek (gr.). 22.30
Nieuws. 22.40 S.O.S.-berichten.
22.45 Actualiteiten. 22.55 Licht
gevarieerd platenprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. NCRV:
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 19.00 We
reldpanorama. 19.10 Gevarieerd
muziekprogramma (opn.) 20.50
Donker licht, hoorspel. TROS:
22.00 Jazz a go go. 22.30
Nieuws. 22.40 All In, gevarieerd
programma. 23.55-24.00
Nieuws.
Nederland I. NTS: 1850 Pipo
de clown. STER: 18.56 Recla
me. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. TROS:
19.06 Mr. Ed: My son, my son.
TV-film. 19.30 The Munsters,
TV-feuilleton. STF.R: 19.56 Re
clame. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. TROS:
20.20 Nachtdienst, V-klucht.
22.30 Moment: Dit gebeurt ook
in Nederland. NTS: 22.50 Jour
naal. 22.55-23.00 Olympia Tour:
samenvatting van de vandaag
verreden etappe.
nastiek. 7.23 Lichte grammo-
foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11
Van de voorpagina. 8.15 7..O.
135: Gevarieerd programma.
(9.35-9 40 Waterstanden). 10.30
Rubriek over arbeid en ar
beidsverhoudingen. 10.50 Tips
voor trips en vakanties. 11.00
Nieuws. 11.02 Meisjeskoor. 11.25
Afrikaanse kroniek. 11.45 Ste
reo: Salonorkest met zangso-
Ust12.10 Jong talent. 12.26 Me
dedelingen voor land- en tuin
bouw. 12.29 Actueel sport
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VA-
RA-Varia. 13.15 Tijd voor
teenagers (gr.). 14.00 Uitlaat:
voor twintigers. 14.40 Radio
Jazz Magazine. NRU: 15.00
Cursus muzieklulsteren (1).
15.20 Wat biedt de Mammoet
wet uw kind?, lezing. 15.30
Grammofoonmuzlek. 15.40 Cur
sus muziekluisteren (2). 16.00
Nieuws. 16.02 Malam Kenan-
gan, een programma dat her
innert aan toen. Tussen
18.45-19.20 Reportage Olympla's
toer door Nederland. VARA:
16.30 Opera-aria's (gr.). 17-15
Lichte orkest muziek (gr.).
17.25 Radioweekjournaal. 17.55
S.O.S.-berichten.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Moderne muziek
(gr 7.30 Nieuws. 7.32 Actuali
teiten. 7.45 Stereo: Moderne
muziek (gr.). 8.00 Nieuws. 8 1)
Stereo: Gewijde muziek (gr.)
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
vrouw. 9.15 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. 9.30 Ver
zoekprogramma van klassieke
muziek (gr.). 10.25 Stereo: A-
musementsmuzlek (gr.). 10.55
Kunstkroniek. 11.00 Nieuws.
11.02 Leren leven met de oe-
kumene, lezing. 11.17 Klassieke
grammofoonmuzlek. 11.55
S.O.S.-Berichten. KRO: 12.00
Lichte planomuztek (gr.). 12.14
Marktberichten. 12.16 Over
heidsvoorlichting. 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actu
aliteiten. 12.50 Rubriek over
missie en zending. NRU: 13.00
Verzoekplaten voor de militai
ren. KRO: 14.00 P.M.: een
weekblad met veel plaatjes.
(16.00-16.02 Nieuws.) NRU: 16.30
Franse les. HIRO. 17.00 Fluori
dering van het drinkwater.
KRO: 17.30 Pocketradio voor
Hilversum III. 240 m. rn
FM-kanalen. KRO: 9.00
Nieuws. 9.02 DJlnn: gevarieerd
programma. (10.00 en 11.00
Nieuws.) NRU: 12.00 Nieuws.
12.03 Klein chanson. NCRV:
13.00 Nieuws. 13.03 Licht
Instrumentaal sextet met so
listen. 13.30 Zuldzee-serenade.
14.00 Nieuws. 14.03 T(w)ienera-
ma. 15.00 Nieuws. 15.03 Halte:
voor twintigers. 15.30 Country
en Western muziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Actualiteiten.
16.07 Licht gevarieerd muziek
programma. 17.00 Nieuws.
17.02-18.00 Sportshow met lich
te grammofoonplaten.
Nederland I. NTS: 14-30-15.00
Teleac: Russische les (31). 16.00
Nieuws ln 't kort. NCRV: 18.01
Postzegelkroniek. 16.20 Abbott
en Costello, TV-film. 16.45-17.35
Voor de kinderen.
Nederland II. AVRO:
(7.00-1845 Sportpanorama:
Voetbal: Nederland Enge
land: Oud internationals. (Ten
bate van de Nederl. Bond voor
militaire oorlogsslachtoffers).
Brahms' ook qua interpretatie be-
rucht-moeilijke eerste concert in d
genoot een van de eerste tot laatste
noot boeiende interpretatie, die ook
al weer opviel door de grote ver
zorgdheid. Er werden hier en daar
opmerkingen gemaakt, dat het twee
de deel aan de langzame kant was:
niets is minder waar, wat ons betreft
had het gerust nog langzamer ge
kund. het is tenslotte Adagio. Deze
kandidaat bewees weliswaar geen
echte „uitschieter" te zijn, maar toch
een musicus van groot formaat.
c) Francois Duchable
Donderdagavond bleek zeer inte
ressant te zijn. In de eerste plaats
kon men hier de verrichtingen waar
nemen van de benjamin van het
Concours, de pas 22 april jl. zestien
jaar geworden Franse pianist
Frangois Duchable, leerling van Ma
deleine Giraudeau-Basset en wijlen
J. Benvenuti aan het Nationaal Ho
ger Conservatorium te Parijs.
Tijdens zijn interpretaties was er
nauwelijks iets- van een zogeheten
„wonderkind" aan hem te ontdekken.
Er speelde hier gewoon een grandioos
pianist met een helder en rijk
geschakeerd toucher, een vrijwel ide
aal Ravel-vertolker, hetgeen hij met
zijn solo-werk: vier delen uit „Le
Tombeau de Couperin" van deze
meester duidelijk bewees. Ook Bren
ta kreeg van hem een „Raveli-
aans-gqtinte", dus duidelijk geteken
de vertolking. Zijn weergave van
Liszts eerste concert in Es was rond
uit verbluffend: menig ouder pianist
kon hier een voorbeeld aan nemen.
d) Semion Kroutchine
De tweede kandidaat van donder
dag was de Rus Semion Kroutchine,
in mei 1947 te Kiev geboren en leer
ling van V. Gornostaeva aan het
Moskouse Staats-conservatorium.
Had hij tijdens de voorronden de in
druk van een uitgesproken virtuoos
gemaakt, nu bleek hij een ronduit
muzikale natuur. Zijn weergave van
Brenta toonde een voortdurende be
zieling, en hij leverde de tot nu toe
misschien wel mooiste verklanking
van het tweede deel „Passacaglia",
mede door de zeer verfijnde aanslag.
Zijn solo-stuk, de moeilijk toegan
kelijke en ook niet overal even ge
makkelijk aansprekende Sonate van
Bartok was in alle opzichten voor
beeldig te noemen. De felle ritmiek
in de hoekdelen, de folkloristische
elementen, de wonderlijke sfeer van
het „Sostenuto e pesante". het werd
allemaal even raak getroffen.
Tschaikowsky's veel gespeelde
eerste concert in bes werd door
Kroutchine geheel anders benaderd
dan door zijn landgenoot Kamychov.
Hij toonde meer voorkeur voor de
brede opzet van het geheel, hetgeen
al direkt in de tamelijk rustig geno
men inleiding opviel. Voorts toonde
hij ook enorme tegenstellingen niet
uit de weg te gaan, getuige een bui
tengewoon geladen speelwijze in de
finale na een wondermooi fijn in i
klank gedifferentieerde reproduktie
van het „Andantino semplice".
Het wordt voor de jury. gezien al
deze voortreffelijke prestaties, steeds
moeilijker: er resten nog twee dagen
met al weer vier grote talenten!
P. Veenstra
Een poosje geleden heeft de TROS veel succes gehad met
het vertonen van een dolle klucht met Johan Kaart als middel
punt. Dat smaakte vele kijkers naar meer en daarom vanavond
nog zo'n pretje voor do liefhebbers.
We krijgen nu „Nachtdienst" te zien, een Oostenrijks spel
van Neal en Fernerwaarmee Kaart het heel druk heeft ge
had: hij zorgde voor de vertaling, voerde in het theater de
toneelregie en speelde de hoofdrol.
Hij is daarin een goed gesitueerde Wener, die zoveel geld
rondstrooit, dat zijn vrouw hem onder curatele heeft gesteld.
Geen nood: nu gaat hij stiekum als nachtkelner werken, om
de zanglessen van een lief meisje alles in het nette.'le be
talen. Maar in het hotel gebeuren allerlei dwaze dingen
enfin, (J kijkt maar eens.
Op de foto van links naar rechts: Ina van Veen, Coba Kei-
ling, Janine van Wely, Johan Kaart en Hans Boskamp in een
van de spannende scènes.
Ned. I TROS
7.06 uur Mr Ed, daarna The munsters.
0.20 uur klucht met Johan Kaart: Nachtdienst.
10.30 uur actualiteiten.
Ned. 2 VARA
8.20 uur Achter het Nieuws.
8.45 uur feuilleton Coronation Street.
9.10 uur Mies-en-scène.
8.00 uur jazz uit B 14, Rotterdam.
9.00 uur platenconcert: NBC-orkest speelt Rossini en
Shostakowitch.
10.55 uur lichte muziek in „Prettig weekend".
Hilversum II NCRV en TROS
7.10 uur zomers muziekprogramma.
8.50 uur hoorspel van Gerrit Pleiter „Donker licht".
10.00 uur jazzmuziek.
10.40 uur All-in, amusementsprogramma.
Lappie Loep en het verdwenen standbeeld
17. Naast elkaar liep het drietal, Jonas met het beeld
onder de arm, over het marktplein naar het gemeentehuis,
j Enkele voorbijgangers bleven verbaasd staan om te zien
I wat" er ging gebeuren. „Wat hebben die snuiters daar nu?"
I vroeg een dikke dame nieuwsgierig aan een heer met
bolhoed. Die haalde zijn schouders op en zei: „Hoe kan ik
dat nu weten, ik kom ook net aanlopen." Intussen hadden
Jonas, Klop en Lappie de deur van het stadhuis bereikt en
I gingen naar binnen. De voorbijgangers, die allen waren
blijven staan, vormden reeds een grote groep, die iedere
De scheeps
jongens
*an
Bontehoe
Freek kwam te Amsterdam aan in een onbeschrijflijk»
leegte, maar de veelheid van indrukken overwaasde die.
Ruim twee jaar was hij nu weg geweest, het was nauwelijks
te geloven. Vooral het laatste paar was als een ademtocht
geweest. Eén gelukkige grote vakantie, zo zag Freek later die
tijd bij oom John en Queeny, één van de beste perioden van
zijn leven, misschien wel even zuiver als zijn mooie kinder
tijd met vader. Vader en Noldie, twee, die hij niet naast
elkaar moest zetten om niet een wroeging te voelen, een
vaag begrip van een grote vergissing, een zonde bijna. Nol
die, zij stond zo akelig helder in het licht van zijn denken;
zijn bewuste gedachten aan haar kon hij uitbannen, maar
achter zijn gesloten oogleden voor het slapen gaan zag hij
haar gezichtje, de donkere lokken, de lichte ogen, de kleine
brutale mond, die zo mijmerend lachen kon. En soms zelfs
wanneer hij studeerde, wanneer hij in het geheel niet aan
haar dacht, was zij er ineens tussen zijn boek en zijn
ogen, klein verdrietig glimlachje, grote vragende lichtogen,
in een flits, weg.
Zijn moeder haalde hem af van het station. Hij zag haar
al staan bij haar kleine blauwe wagen: mondaine, jeugdige
verschijning van al niet meer zo piepjonge vrouw. Toen zij
hem omarmde als een verloren zoon en tranen stortte van
blijdschap over zijn terugkomst, ervoer hij de geur van haar
exquis parfum als iets onaangenaams, iets onechts, waaraan
hij ontwend was.
Zij ging achter het stuur zitten, hij schoof naast haar,
onderging de drukte van de hoofdstad als een bedwelming.
Eleonoor stuurde er doorheen met de nonchalante gratie
van een vrouw van de wereld. De staart van haar kostbare
zilvervos woei op de wind naar achteren.
Freek moest telkens naar haar kijken, vroeg zich af, hoe
zij wel zou zijn als zij eens werkelijk gewoon was, van alle
franje van buiten en van binnen ontdaan.
Wegen was niet thuis toen zij aankwamen, hij kwam pas
later, met koffietijd. Freek vond hem eigenlijk niet veran
derd. Misschien was de harde kop nog iets gegroefder, waren
de ogen kouder, de ruige haren in hun pommadeglans neer
gedwongen iets meer grijs. Mogelijk ook vielen hem deze
dingen op, omdat hij zijn stiefvader in zo lange tijd niet
gezien had.
Zo, zei de arts, ben je weer boven water gekomen
uit je heilstaat?
Onmiddellijk voelde Freek zijn invloed weer, wist, als de
jongen van enige jaren geleden, geen antwoord te geven. Hij
drukte de dokter de hand, mompelde een begroeting. Deze
zag wel dat hij met één slag het zelfvertrouwen van de
jongeman een deuk had gegeven. Met nauw merkbare spot
deed hij of de stiefzoon niet weg was geweest. Onder het
eten had hij volop gelegenheid hem aandachtig op te nemen.
Hij zag er gezond uit, fris, gebronsd door zon en buitenlucht,
maar erg veel flinkheid kon Wegen nog niet aan hem
ontdekken. De donkerblauwe ogen hadden nog steeds of
reeds weer? dat was niet te zeggen hun naar binnen
gekeerde blik, en hij was nog even snel te intimideren, dat
was reeds gebleken.
Eleonoor daarentegen vond, hoewel zij" haar zoon in de
verlopen jaren geregeld had gezien, hem absoluut manlijk
geworden; vooral terug in zijn oude omgeving merkte zij dat
op. Zijn antwoorden misten het weifelende, afgetrokkene
van vroeger en al was hij dan misschien met zijn gedachten
nog niet helemaal hier, toch was hij anders geworden,
niet meer haar jongen. Het stak haar meer dan zij nog wel
wist.
Toen Wegen na de koffietijd weer weg was en Freek nog
doelloos zo'n eerste dag, door de karper drentelde, riep
Eleonoor hem bij zich op de sofa.
Enkele ogenblikken bleef zij hem stil bekijken, nlleen
maar om het genot hem nu weer voor zich te hebben zonder
mogelijke inmenging van anderen. Hij zat daar, wat terzijde
geleund, de knieën over elkaar geslagen, de mond strak en
kalm, de ogen vast en afwachtend in de hare. Een persoon,
moest zij constateren, een man, zelfbewust. Zijn lichte
bevangenheid van zo even, die zij in Wegens tegenwoordig
heid had opgemerkt, was nu ook verdwenen; zijn wachten,
zo bedaard, terwijl zij hem eigenlijk in het geheel niets te
zeggen had, maakte haar onzeker. Zij voelde, dat zij in ieder
geval iets zeggen of vragen moest.
Ben je werkelijk blij weer thuis te zijn?
Zij vroeg het minstens voor de vierde maal in de paar uur,
dat hij terug was. Hij glimlachte dan ook alsof zij een kind
was en knikte slechts. Om haar haar zin te geven? vroeg
Eleonoor zich af met lichte vijandigheid.
(Wordt vervolgd)
minuut groeide. De mensen gingen veronderstellingen doen
over het voorwerp, dat Jonas onder zijn arm droeg. „Ik
geloof, dat ze het beeld...." begon een slagersknecht, „ge
vonden hebben?" vroeg de man met de bolhoed. „Neen
toch," verbaasde zich een juffrouw. „Ik stel voor dat we
wachten, dan horen we zo de uitslag wel...." opperde een
dikke man en hij maakte het wachten gemakkelijk door
tegen een lantaarnpaal te gaan staan, die echter vervaar
lijk kraakte....