Kijkers lokken naar
vergeten tweede net
E
N TV
Gelijkwaardig of niet?
Olijke tik
Voor het laatst
Johnny en Rijk
BOEK - gespecialiseerd - BOEK
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
ZONDAG TE ZIEN
ZONDAG TE HOREN
Bachs Hohe Messe
onder Klemperer
Pianoconcerten
van Chopin
Intekenactie
Bovema
Johan Strauss:
Eine Nacht
in Venedig
ZATERDAG 11 MEI 1948
Haya van Someren
leidt NRU-forum
(Van onze radio- en tv-redac-
tle)
HILVERSUM Van 2 juni af
tal het gebruikelijke journa
listenforum van de NRU op zon
dagavond (6.50 - 7.30 uur) wijzi
ging ondergaan, dit alleen voor
de zomermaanden. Mevrouw
Haya van Someren-Downer zal
de leiding nemen.
De gesprekspartners zullen
steeds wisselen, naar gelang de
aard van de te bespreken onder
werpen dit noodzakelijk maakt.
Er zullen actuele zaken worden
behandeld op het gebied van on
derwijs, economie, sport, verkeer
e.d.
Ook ligt het in de bedoeling
Nederlandse en Vlaamse journa
listen van gedachten te laten
wisselen over Europese en ande
re internationale onderwerpen.
(Van onze radio- en
tv-redactie)
HILVERSUM In de
KRO-gids wordt het bericht uit
ons blad over het feit dat voor
het eerst in de geschiedenis van
de Spaanse radio een predikant
een meditatie mocht uitspreken,
overgenomen. In dat bericht
stond: „Maar de dominee kwam
pas 's avonds om half twaalf,
toen bijna iedereen sliepaan het
woord."
KRO-commentaarschrijver geeft
hierbij zijn eigen omroep een
olijke tik en zegt:
„Niets bijzonders. De KRO-ra-
dio laat al jaren 's morgens om 7
uur zijn predikanten aan het le
vende ivoord. Geen Spaanse
krant, die erover schrijft..."
(Van onze radio- en tv-redac
tie)
HILVERSUM Bij tijd en
wijle doen NTS en omroepen
stugge pogingen om kijkers te
lokken naar het vergeten tweede
net. Dat is ook nu weer het ge
val: de NCRV begint vanavond
onverdroten haar 14-daagse in
ternationale spel „Zeskamp" op
Ned. 2. gooit er nog een gekleur
de Lucy-show tegenaan en de
VARA zet er morgenavond het
spectaculaire geboorteprogramma
op.
Je zou zeggen: als dat niet
helpt, is alles verloren. En toch..
Vanavond extra:
reportage Bonn
(Van onze radio- en
tv-redactie)
HILVERSUM De AVRO-ac-
tualiteitenrubriek „Televizier"
komt vanavond om 10.30 uur via
Ned. 1 op het scherm met een
extra reportage, rechtstreeks uit
een der ZDF-studio's in Bonn.
Dit ter gelegenheid van de de
monstratie die gehouden wordt
in de Westduitse hoofdstad tegen
de door de regering aangevraag
de wetgeving voor de nood
toestand.
Fransien weg,
Viola komt
(Van onze radio- en
tv-redactie)
HILVERSUM Al genieten
onze tv-omroepsters niet meer
zo'n privé-populariteit als vroe
ger, toch blijven zij vertrouwde
vriendinnen in de huiskamer en
als er een vertrekt, laat dat een
leegte achter.
Uit de inmiddels al lange rij
gaat binnenkort bij de AVRO
Fransien Woud weg: zij heeft het
te druk met ander werk. Haar
opvolgster wordt Viola van Em-
menes uit Den Haag, dochter van
de sportjournalist ir. Ad van Em-
menes.
De NCRV mag in vorige seizoe
nen geweldige successen hebben
gehad met haar Neder-
lands-Vlaamse competitie, maar
als we zien dat vanavond tegen
over „Zeskamp" het laatste optre
den van Johnny en Rijk plus een
aflevering van „The high Cha
parral" (beminde western) staan,
dan kunnen we er niet zeker van
zijn. dat de NCRV kan juichen
over kijkdichtheid.
Zondag van hetzelfde laken
een pak: wie laat halverwege de
(ook in kleur te zien) KRO-ope-
rette op Ned. 1 in de steek om
over te schakelen naar de Vara?
Neen, het wil maar niet met
dat tweede net. Of de KRO er nu
oude filmsuccessen op vertoont
of de NCRV „Oliver Twist" en de
VARA „Coronation Street"... het
discrediet blijft.
Waar zit dat in? Te veel kijkers
gaan nog steeds uit van de ge
dachte, dat Ned. 1 „de televisie"
is en Ned. 2 „een aanvulling",
desnoods een vluchtplaats als
„het" programma mocht tegen
vallen. Gebleken is echter, dat
velen liever blijven griepen tegen
Ned. 1 dan de knop om te draai
en om Ned. 2 te zoeken.
De omroepen en de NTS verze
keren, dat beide netten gelijk
waardig zijn en evengoed worden
bediend met programma's. Voor
al, sinds kleuteruitzending en
volledig journaal de aantrekke
lijkheid hebben verhoogd.
Maar... is die gelijkwaardigheid
wel werkelijkheid? Niemand kan
ontkennen, dat de belangrijkste
en meest-populaire programma's
toch over 't geheel op het eerste
net verschijnen. De omroepen
houden in 't achterhoofd, dat er
nog altijd een niet te verwaarlo
zen percentage kijkers beschikt
over een oud toestel met alleen
kijkmogelijkheid voor Ned. 1 (be
jaarden en minder goed gesitu
eerden) en... dat het niet snor zit
met de kijkdichtheid op het
tweede net.
Er breekt altijd gcmurmureer
los, wanneer een serie om en om
op beide netten uitgaat, men
meent dan een beetje genomen te
worden. De ingeroeste idee, dat
Ned. 1 de beste uitzendingen
geeft, is niet helemaal van juist
heid ontbloot.
Zo komen we nooit uit de cir
kelgang, zo komt de kijker nim
mer tot oprecht kiezen. De ge
dachte dat vooral de jeugd Ncd.
2 zou prefereren en dat net dus
min of meer progressief zou moe
ten worden bediend, snijdt ook
geen hout: de jongerenprogram
ma's vinden er opmerkelijk min
der aftrek dan op Ned. 1.
Toch blijven wij van mening,
dat de omroep moet doorgaan
met de durf om gewilde pro
gramma's ook op Ned. 2 te laten
verschijnen... mits er dan eerlijk
wordt geconcurreerd en niet toch
stiekem de grootste spektakels
naar net 1 gaan.
Trouwens... een door de kijkers
verwaarloosd tweede net is geen
bijzonderheid. De BBC zowel als
de Franse televisie tobben er da
nig mee. De BBC, die willens en
wetens haar tweede net progres
sief opzette, daarbij op het jon
gerenpubliek mikte en nu ook
uitsluitend op 2 kleuren vertoont.
Een foto om te bewaren, want hij
wordt historisch: laatste optreden
van Johnny en Rijk als „paar
apart" Het duo is uit elkaar
gegaan na deze opname voor
AVRO's V/eekendshow.
ijvert eveneens tevergeefs: de
kijkdichtheid blijft beneden peil.
Zo vergaat het ook het tweede
Franse programma.
West-Duitsland leiden de eigen
tweede programma's van de
deelstaten een kwijnend bestaan.
Waardoor? Waarom? Knap, die
het kan
(Van onze radio- cn
tv-redactie)
HILVERSUM Een beetje
tragiek, een beetje historie in de
televisie... vanavond zullen John
ny Kraaykamp en Rijk de Gooy-
er voor het laatst samen te zien
zijn in AVRO's Weekendshow. Ze
hebben er jarenlang samen in ge
paradeerd en na vanavond is het
voorgoed voorbij.
U zult het wel weten: het
„paar apart" is uit elkaar gegaan.
Rijk de Gooyer kapt met zijn
artiestenbaan, hij wil serieuzer
werk en meer vastigheid voor
zijn gezin en vond dat in een
baan als producer bij de TROS.
Dat wil niet zeggen, dat hij
nimmer meer op de planken zal
staan, misschien bezwijkt hij wel
weer eens voor zijn oude beroep
dat nu wellicht zijn hobby gaat
worden.
Eigenlijk heeft Rijk de Gooyer
nooit de bedoeling gehad, komiek
te worden. In zijn alweer lange
loopbaan heeft hij meermalen
uitgezien naar ernstiger werk.
Maar ja, hij had nu eenmaal het
stempel van de grappenmaker,
vooral, toen hij zijn slapstick
nummers met Johnny begon. Al
die tijd heeft hij. gefungeerd als
„aangever", en dat begint op den
duur ook te vervelen.
Toen Rijk de kans zag om er
uit te stappen, heeft hij die ge
grepen. Van nu af aan dus geen
„paar apart" meer.
Voor de AVRO en voor heel
veel fans van het befaamde
tweetal een teleurstelling, ook al
heeft het optreden van Johnny
en Rijk voor de camera's hoogte
en dieptepunten gekend. Niet al
tijd was de show even best, voor
al niet toen er vertaalde Engelse
teksten werden gespeeld in he
kader van humor die Nederlan
ders minder verstaan dan Brit
ten. Maar in de laatste tijd won
zij juist aan waarde ander regie
van Bob Rooyens.
Toch is het beter, afscheid te
moeten nemen van een goed dar.
van een uitgespeeld programma.
Johnny gaat verder alleen zijn
heil zoeken: aan uitnodigingen
ontbreekt het hem niet. Rijk
wordt binnen-werker.
Met dit heengaan van een duo
dat de kijkers lang en veel ple
zier heeft geschonken wordt
weer een stukje Nederlandse te
levisie-historie in de annalen bij
gezet.
Gobruik fo vorstand
Franz Rosenzweig is bekend geworden door zijn werk,
samen met Buber, aan de vertaling van het Oude Testa
ment en uit de beschouwing die prof. Miskotte aan hem
wijdt in diens Wezen der Joodse religie. Wie hem wil
leren kennen, vindt een goede gelegenheid in Gebruik je
verstand, een boekje dat zich als eenvoudig laat lezen,
maar waarvan de woorden diep zijn en zwaar wegen.
De bedoeling van de schrijver is, de zieke mens weg te
rukken uit gedachtenspinsels en waanbeelden, hem te
genezen als de levensmoed verloren dreigt te gaan door
al het denken over het leven, de wereld en God door
hem op weg te brengen naar de plaats waar hij weer
uitzicht krijgt. Daarvoor zal het nodig zijn, God, mens
en wereld als werkelijk te aanvaarden.
Niet mogelijk is het, in enkele woorden weer te geven,
hoe Rosenzweig op Oosters en Westers denken zinspeelt,
de weg naar verlossing wijst, en hoe hij tot God komt.
Zijn laatste hoofdstuk handelt over de dood, die hij niet
ziet als laatste vijand, of hij hem ziet als ingang tot het
leven wordt niet geheel duidelijk.
Vertaler-inleider Frits Kuiper herinnert aan de woor
den van Jehuda Halevi (wiens hymnen door Rosenzweig
zijn vertaald): „Mijn woorden zijn voor jou te zwaar,
daarom lijken ze je te gemakkelijk".
Inderdaad, het boekje lijkt gemakkelijker dan het is
(Uitgave Lemniscaat, Rotterdam, 144 blz., 8,50).
Itriouum I .Mn Iraux
In de Annalen van het Thijmgenootschap verscheen
Driemaal Malraux, een studie van dr. J. P. van der
Linden over drie werken van de grote linkse Franse
schrijver, cultuurfilosoof en minister André Malraux.
Naar aanleiding van La tentation de l'occident. La con
dition humaine en Les noyers de l'Altenburg komen drie
grondthema's aan de orde: de westerling en zijn hande
len, grootheid en nietigheid van de mens en het geheim
van het leven.
Van der Linden toont de invloed van Pascal en van
Nietzsche op Malraux' werk aan, en belangwekkende
opmerkingen maakt hij over wat hij als een hoofdmo
ment ziet: hoewel God en Christus voor Malraux tot het
verleden behoren, kan hij niet anders dan zich plaatsen
in een context die de discussie over God insluit. Zo zoekt
Malraux naar verwezenlijking van 's mensen grootheid
buiten God om.
Dr. v. d. Linden heeft niet een filosofische maar een
literaire analyse willen geven. De inhoud van Malraux'
pas verschenen Antimémoires heeft de schrijver nog in
uitvoerige noten kunnen weergeven. Een actuele studie
dus, met name voor vakgenoten en die dat willen wor
den. (Uitgave Paul Brand, Hilversum, 112 blaz., ƒ5.90).
Kunffsie dor vronton
In het felle strijdschrift De kongsie der vromen veegt
de Franse essayist de vloer aan met filosofische autori
teiten als Heidegger, Husserl, Bergson, Teilhard de Char-
din en Merleau-Ponty, terwijl ook Sartre, Lévi-Strauss,
Toynbee en anderen menige veeg uit de pan krijgen.
Zijn stelling luidt dat de filosofen moralisten zijn gewor
den, die ex-cathedra spreken, geen rekening houden met
de kracht van het bewijs en de discussie schuwen.
Dat Revel met zijn polemiek in het negatieve blijft
steken, vindt hij geen bezwaar: in een apart hoofdstuk
verdedigt hij het recht, af te breken zonder zelf te
komen met „voorstellen ter vervanging" van de dwalin
gen die hij signaleert.
Het rijk van aantekeningen voorziene boekje, een uit
gave van de Arbeiderspers, Amsterdam zal ook in deze
vertaling de aandacht trekken van menigeen die zich in
de moderne filosofie verdiept. (181 blz., 3,90).
Ned. 1 AVRO
uur aflevering The Thunderbirds.
uur spel „Wie van de drie?"
uur Weekendshow met Johnny en Rijk.
uur aflevering The High Chaparral.
Ned. 2 NCRV
uur Internationaal amusement,
uur (kleur) Lucyshow.
uur Zeskamp, Nederlands-Belgisch spelprogram-
ma uit Halle.
uur Ernst Gröschel bespeelt het Hammerklavier
(Mozart en Haydn;.
Hilversum I VARA
8.15 uur Malando en zijn orkest.
8.45 uur hoorspel „Mevrouw Daily heeft een min
naar".
10.00 uur Concert van de Ned. Muziekdagen, kamer
muziek.
11.00 uur herhaling van hoogtepunten uit de pro
gramma's van de afgelopen 14 dagen.
Hilversum II KRO
8.00 uur verzoekplatenprogramma.
10.00 uur liedjesprogramma.
10.45 uur Goal, muzikaal sportprogramma.
Ned. 1 KRO
7.05 uur (CVK/IKOR) Nieuwe kerk in Suriname.
8.30 uur tot 10.35 uur Engelse opvoering operette
The Mikado van Sullivan.
Ned. 2 VARA
7.00 uur (NTS) aflevering „Frédéric".
7.30 uur natuurfilm.
8.05 uur Cimarron Strip: Vleugellam.
8.20 uur rubriek Verkenning in wetenschap: Geboorte.
Hilversum I AVRO
8.30 uur jongerenprogramma Rits.
9.30 uur Radio Filharmonisch orkest en solisten in
hedendaagse Nederlandse composities.
10.50 uur Parijs' programma van Jan Brusse.
Hilversum II NCRV en KRO
8.05 uur geestelijke liederen.
8.30 uur Stereoclub.
9.30 uur Nederlandse cabaretliedjes.
10.45 uur Audio, muzikale informatie
RADIO VANAVOND
Hilversum I 402 m. VARA:
18.00 Nieuws. 18.16 Commen
taar op het nieuws. 18.22 Ste
reo: Melodieën Express. 18.45
Stereo: Verzoekprogramma
van klassieke muziek (gr.)
19.30 Nieuws. 19.35 Artistieke
staalkaart. 20.15 Stereo: Tango
rumba-orkest en zangsolisten.
20.45 Mevrouw Daily heeft een
minnaar, hoorspel. 21.35 Stere-
o: Lichte orkestmuziek en
zangsollst (gr.). 22.00 Neder
landse Muziekdagen: heden
daagse kamermuziek (opn.).
22.30 Nieuws. 22.40 Stereo:
Lichte orkestmuziek. 23.00
Hoogtepunten uit de program
ma's van de afgelopen 14 da
gen. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. KRO:
18.30 Nieuws. 18.46 Actualitei
ten. 19.05 Musicerende dilet
tanten: Harmoniekorps. 19.30
Sjook: voor de twintigers. 20.00
Verzoekplatenprogramma. 22.00
Liedjesprogramma. 22.30
Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45
Muzikaal sportprogramma met
commentaren en reportages.
23.55-24.00 Nieuws.
TELEVISIE VANAVOND
Nederland I. NTS: 18.50 Plpo
de clown. STER: 18.56 Recla
me. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. AVRO:
19.06 In kleur: De thunder
birds. TV-tekenfllm STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
AVRO: 20.20 Wie van de Drie,
quiz. 20.50 De weekendshow.
21.40 In kleur: High Chaparral.
TV-feuilleton. 22.30 Nieuws
van en voor het weekend.
NTS: 22.40-22.45 Journaal.
Nederland II. NTS: 18.50 Pl
po de clown. STER: 18.56 Re
clame NTS' 19.00 Journaal.
NCRV: 19.03 Internationale
kunstkroniek. NTS: 20.00 Jour
naal. STER: 20.18 Reclame.
NCRV: 20.20 De Lucy Show.
20.45 Zeskamp: wedstrijd tus
sen steden ln België en Neder
land. 21.55 Pianorecital. 22.10
Evangelie. NTS" 22.15-22.20
Journaal.
RADIO MORGEN
Hilversum I. 402 m. VARA:
8.00 Nieuws. 8,18 Weer of geen
weer. (Om 9.00 Sportmcdede-
llngen). 9.45 Humanistisch Ver
bond: Moderne helden,
toespraak. IKOR: 10.00 Het
Geladen Schip. 10.30 Hervorm
de kerkdienst. 11.30 Balans -
gebeurtenissen en opinies, ge
wogen en getoetst. AVRO:
12.00 Bonte muzikale show.
13.00 Nieuws. 13.07 Radiojour
naal. waarin: De toestand ln
de wereld, lezing. 13.25 Radi
o-periodiek. 14.00 Nederlands
Koorfestival 1968. NRU: 14.
Concertgebouworkest. (In de
pauze: 15.50-16.10 Cursus mu-
ziekluisteren). 16.10 Sopraan,
bariton en plano (gr.). 16.30 Uit
de wereld van levensbeschou
welijke instellingen. VARA:
17.00 Stereo: Tango-rumba
kest en zangsolisten. 17.30 Ste
reo: Jazzmuziek. 17.50 Nieuws.
NRU: 18.05 Mededelingen. 18.10
Sportreportages en beschou
wingen. VARA: 18 30 Klater
goud: muzikaal feuilleton over
de wondere wereld van
kleinkunst. 19.00 Discussie over
een aktueel onderwerp.
VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35
Chansons. 20.00 Congres over
politiek als mythe. AVRO:
20.30 Rits: voor de jeugd. 21.30
Nederlandse Muziekdagen 1968:
Radiofilharmonlsch Orkest.
22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour
naal. 22.50 Tout tol: progr.
uit Parijs. 23.20 Stereo: Licht
combo met zangsollste.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. KRO:
8.00 Nieuws. 8.15 Stereo: klas
sieke grammofoonmuzlek. 8.55
Inleiding hoogmis. 9.00 Hoog
mis 10.00 Nieuws en wa
terstanden. 10.15 Licht muziek
programma. 10.45 Strip: I"
ralre kroniek. 11.00 Promenade
orkest. 11.45 Buitenlands com
mentaar. 11.55 Mededelingen.
NCRV 12.00 De platenbijbel:
klankbeeld. 12.45 Stereo: Cla-
veclmbelrecital (gr.). 13.00
Nieuws. 13.07 Voor de jeugd.
13.20 Jeugdkoor. 13.40 Stereo:
Cello en plano. 14.10 Voor
dracht. NRU: 14.30 Sportrepor
tages en uitslagen. CVK: 17.00
Christelijk gereformeerde
kerkdienst. 18.00 Schriftnoten:
muziekprogramma. IKOR:
18.30 Zondag Cantate, muzikale
lezing. 18.45 Kerk veraf en
dichtbij. NCRV: 19.00 Nieuws
19.07 NCRV-vocaal ensemble
en orgel. 19.30 Leren leven
met de oekumene. lezing. 19.45
Stereo: klassieke grammofoon
muzlek. 20.05 Geestelijke liede
ren. KRO: 20.30 Stereo-club.
21.30 Nederlandse cabaretlied
jes. 22.00 Populair programma
over actuele godsdienstige
vraagstukken. 22 30 Nieuw:
22.40 Overweging 22.45 Muzi
kale Informatie voor kenners
en liefhebbers. 23.55-24.00
Nieuws.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. AVRO: 9.00
Nieuws. 9.02 Licht platenpro-
gramma. 10.00 Nieuws. 10.02
Juist op zondag. 11.00 Nieuws.
11.02 Muziek Mozaïek. VARA:
12.00 Nieuws. 12.02 Verzoekpla
tenprogramma. 13.00 Nieuws.
13.07 NAR: Nederlandse Ar
tiesten Revue op de plaat.
NRU: 14.00 Nieuws. 14.02 Rome
- Ankara - Madrid: voor bui
tenlandse gastarbeiders. 15.00
Nieuws. 15.02 Athene - Rabat -
Boedapest: voor de buiten
landse arbeiders. AVRO: 16.00
Nieuws 16.02 Rhythm and blues
16.35 Country en Western
muziek .17.00 Nieuws. 17.02 Ac
tualiteiten met Toto-uitslagen.
17.05-18.00 Muzlek-mélange.
TELEVISIE MORGEN
Nederland I. KRO/RKK:
11.00-12.00 H. Eucharistievie
ring NTS: 14.00-15.30 Teleac:
14.00 Problemen van het brug-
Jaar (9): 14.30 Universiteit en
Hogeschool (lb); 15.00
Russische les (30). 15.30 Nieuws
ln 't kort. 15.31-17.00 Monitor
(plm. 16.00 ln kleur: Sklppy:
plm. 16.30 Voetbaluitslagen).
18.55 Plpo de Clown. CVK/I-
KOR/RKK: 19.00 Bljbelvertel-
llng voor kinderen. CVK/I
KOR: 19.05 Een kerk voor
Brownsweg, filmreportage.
NTS: 19.30 Sport. 20.25 Jour-
naai. KRO: 20.30 In kleur: The
Mikado, Tv-operette van Ar
thur Sullivan. NTS: 22.35-22.40
Journaal.
Nederland II. NTS: 18.55 Pl
po de clown. 19.00 Frédéric,
TV-feuilleton (dl. 4). VARA:
19.30 Bespied: Evolutie in de
VARA: 20.05 In kleur: Cimar
ron Strip: Uitwijkplaats voor
vogelvrijen. TV-feuilleton.
21.20 In kleur: Verkenning in
wetenschap: Geboorte, docu
mentaire film. NTS: 22.10-22.15
Journaal.
België. Nederlands progr.
kanalen 2 en 10. 14.30 n.m. Mi-
das. (herh. all. 14). 15.00 V. d.
jeugd: afl. 2. 15.15 Binnen en
buiten, gevar. progr. 17.15-17.55
Eurovisie: Meestercursus m.
Daniël Barenboim. 18.05 V. d.
kleuters: 18.30 Sportrep. 19.00
Family of Man het dagel. le
ven v. e. Poolse landbou
wersfamilie. 19.25 Het verhaal
v. e. Russische Moeder, korte
speelfilm. 19.55 Meded. 20.00
Journ. 20.15 Sportweekend.
20.40 De woestijn v. d. angst
psychologische oorlogsfilm.
RADIO MAANDAG
Hilversum I. 402 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Lichte grammo
foonmuzlek. (7.30-7.35 Van de
voorpagina). VPRO: 7 54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11
Actualiteiten. 8.20 Lichte
grammofoonmuzlek. 9.00 Ste
reo: Klassieke gewijde muziek
(gr.). (9.35-9.40 Waterstanden).
10.00 Voor de vrouw. NRU:
11.00 Nieuws. 11.02 Premières
door de Nederlandse Radi
o-Orkesten (opn.). VPRO: 12.00
Blauwe maandag, gevarieerd
programma. 12.26 Mededelin
gen voor land- en tuinbouw.
12.29 Stereo: Muzikale aan
winsten. 12.50 Tien voor één.
praatje. 13.00 Nieuws. 13.11 In
formatie: Ontwikkelingswerk.
13.20 Pro memorie. 13.25 Oude
muziek (gr 14.25 Schoolradio.
NRU: 14.45 Muziek uit Zwe
den. AVRO: 15.15 Voor de
vrouw. 15.45 Populair platen-
programma. (16 00 Nieuws.)
16.40 Voor de jeugd. 17.30 Bra
bant journaal.
Hilversum II. 298 m. KRO.
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke grammo
foonmuzlek. (7.30 Nieuws: 7.32
Actualiteiten; 7.50 Overweging:
8 00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. NRU: 10.00
Muziek van deze eeuw (opn.)
KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 11.30 Voor bejaar
den. 11.55 Mededelingen.
NCRV: 12.00 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. 12.21 Voor
boer en tuinder. 12.26 Medede
lingen t .b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actu
aliteiten. 12.50 Radio snelbuf-
fet. 13.30 Stereo: Lichte gram
mofoonmuzlek. 13.50 Schoolra
dio. 14.15 Stereo: Klassieke
opera-aria s (gr.). 14.45 School
radio. 15.00 Mlddagdienst.
NRU: 15.30 Reportages en mu
ziek uit de provincie Gelder
land. (16.00-16.02 Nieuws.) 17.20
17.30 Voor de kleuters. 17.45
Voor de kinderen. 18.00 Stereo:
Koorzang. 18.19 Uitzending van
PSP.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalcn. NCRV: 8.00
Nieuws. 9.02 Licht platenpro-
gramma. 10.00 Nieuws. 10.03
Popmuziek (U.00 Nieuws.)
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Ac
tualiteiten. 12.13 Verzoekpla
ten. KRO: 13.00 Nieuws. 13.30
Actualiteiten. 13.38 Knalmu-
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop
muziek. 15.00 Nieuws. 15.03
Licht muziekprogramma. 16.00
Nieuws. 16.03 Tienershow. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.07-18.00 Verzoekplatenpro
gramma.
België: Nederlands progr.
kan. 2 en 10 14.05-15.10
School-t.v.
De lichamelijk gehandi
capte, maar geestelijk nog
altijd vitale meesterdirigent
Otto Klemperer heeft aan zijn
reeks succesrijke en gran
dioze grammofoonopnamen
weer een „monument" toe
gevoegd: Bachs onverganke
lijke „Hohe Messe". Uitvoe
renden zijn: de in Heerlen ge
boren sopraan Agnes Giebel,
alt-mezzo Janet Baker, tenor
Nicolai Gedda, bariton Her
mann Prev, bas Franz Crass,
het B.B.C. koor onder leiding
van Peter Gellhorn en The
New Philharmonia Orchestra.
Bachs „Hohe Messe" bevat tal
van bewerkingen van vroegere
stukken, te beginnen bij het ge
deelte „Gratias" en steeds veel-
vuldiger naarmate de mis voort
gaat. Dit houdt evenwel niet in,
dat Bach op den duur zijn inte
resse in het werk verloor. Het
Agnus Dei b.v. is geenszins een
„aanhaling" van de mooie aria
„Ach bleibe doch", dat hetzelfde
ntornello bevat uit de Cantate
„Lobet Gott in seinen Reichen".
Sterker nog: een nieuwe com
positie zou Bach bepaald niet
meer moeite hebben gekost dan
juist,dil Agnus Dei, en dit geldt
voor de meeste „reprises."
Bij de machtige inzet van het
Kyrie wordt het^al duidelijk, dat
dit een bijzondere opname is: er
is een geweldige ruimtewerking,
de tempokeuze is weloverwogen
afgezien van een enkele keer
dat een ritardando wat lang
wordt doorgevoerd en er
bestaat een uitstekend evenwicht
'tussen koor en orkest.
De voortreffelijkheid van de
koorzang wordt gedemonstreerd
door het ongewoon nuance
ringsvermogen van het ensemble
en de fraaie versmelting van de
stemmen en ook doordat de
verschillende stemsoorten, zelfs
Otto Klem pert
boventoon voert, maar aan de
andere kant had Chopin ook op
dit terrein zijn eigen gaven, en
het is daarom een juiste gedachte
geweest, in deze uitgave de or
kestpartituur steeds in zijn ge
heel, dus zonder de gewoonlijk
aangebrachte coupures, te laten
spelen.
De uitvoering berust bij pianist
Alexis Weissenberg, een Bul
gaars-Amerikaanse pianist, die
studeerde bij Wladigeroff, Wanda
Landowska, Arthur Schnabel en
Olga Samaroff en die ook win
naar was van de Leventritt-a-
ward. met het Orchestre de la
société des concerts du conserva
toire de Paris onder leiding van
de Poolse dirigent Stanislav
Skrowaczewski.
Wat de beide pianoconcerten
(op. 11 en op. 21) betreft, is er
reeds keuze genoeg op de platen-
markt. De pianist speelt beide
stukken technisch hoogst be-
naise meestal zonder orkest
wordt uitgevoerd.
Op de laatste plaatkant is als
extra nog een solostuk opgeno
men: de mooie. „Ballade"-achtige
Polonaise-Fantaisie in As, op. 61.
Ook hierin blijkt de pianist soms
een eigen visie op de tekst te
hebben, maar zijn spel is wel
hoogst, men zou haast zeggen
„Lisztiaans" boeiend.
De geluidskwaliteit van de pla
ten is over het aLgmeen goed tot
zeer goed, piano- en orkestklank
zijn realistisch opgenomen in
goede balans en de platen heb
ben nauwelijks of geen ruis.
Anneliese Rothenberger
in de meest gecompliceerde po-
lyphone gedeelten, steeds duide
lijk te onderscheiden zijn. Slechts
een enkele keer is er een kleine
ongelijkheid tussen koor en or
kest te signaleren, zoals in het
slot van het Credo, maar daar
staat zoveel schoons tegenover,
dat dit te verwaarlozen is.
Alle solisten blijken volkomen
voor hun taken berekend: de so
praan Agnes Giebel in de duet
ten, de alt Janet Baker zowel in
de soli als in de duetten (ook die
welke door sopraan II gezongen
kunnen worden) en zij is weerga
loos in het Agnus Dei. één van de
vele hoogtepunten van de opna
me.
Nicolai Gedda is ook al heel
bijzonder in het Benedictus. Ge
lukkig koos Klemperer als obli-
gaat-soli-instrument in dit ge
deelte niet de viool zoals de
Bach-Gesellschaft had besloten,
hoewel het niet vast staat welk
instrument bedoeld was maar
de fluit, die hier inderdaad beter
past.
Ook bariton „Et in spriri-
tum" en bas in de zo won
derlijk getimbreerde aria „Quo-
niam tu solus" voldoen aan de
hoogste eisen.
De leden van het New. Philhar
monia Orchestra verdienen alle
hulde voor hun spel. ook in de
talrijke soli. Deze monumentale
opname doet alle recht weden-a
ren aan het werk van de grote
Thomascantor.
Chopin's composities voor pia
no en orkest zijn in een complete
uitgave bij E.M.I. verschenen in
een fraaie cassette met een infor
matieve bijlage, waarin o.m.
Chopin-biograaf Arthur Hedley
de werken en hun ontstaansperi
ode behandelt.
Duidelijk komt tot uiting, dat
al deze composities zijn ontstaan
in de „Poolse-periode" van de
componist, dus voor zijn verblijf
in de lichtstad. Meer dan eens is
al gewezen op het feit, dat de
componist niet zo sterk was in de
behandeling van het orkest en
dat vrijwel steeds de piano de
trouwbaar en zijn vertolkingen
zijn gekenmerkt door muzikaal
élan, hoewel hij niet steeds tekst
getrouw is. Wél is zijn speciale
rubato-spel. steeds in goede sa
menwerking met het orkest, vaak
zeer loffelijk.
Het interessantste deel van de
cassette zijn de stukken, waarvan
nauwelijks of geen opnamen
bestaan, zoals de Fantaisie sur
des airs nationaux Polonais, op.
13, die briljant en helder wordt
verklankt, de Variaties op „La ci
darem la mano" uit Mozart's Don
Giovanni, het stuk. dat voor Ro
bert Schumann de aanleiding
was. om componist Chopin te
huldigen met zijn bekend gewor
den artikel: „Hut ab, Ihr Herren,
ein Genie!", in welk stuk Weis
senberg een weergaloos knappe
technische beheersing aan de dag
legt, en het grand Rondeau de
concert, op. 14 „Krakowiak",
eveneens voorbeeldig lucide
weergegeven.
Meer bekendheid geniet na
tuurlijk de Grande Polonaise
brillante précédée d'un Andante
spianato. op. 22, hoewel de polo-
De Voorjaarsintekenactie van
Bovema op drie sublieme op
namen van His Master's Voice
is zowel in artistiek opzicht
als financieel bijzonder aan
trekkelijk. Tot 30 juni is het
mogelijk, werk van Bach, Cho
pin en Strauss in totaal acht
langspeelplaten tientallen
guldens voordeliger aan te
schaffen. Het betreft de vol
gende cassettes:
Bach: Hohe Messe drie
platen HMV Angel SMA
191691/93 f 45,— (na 30
juni f 75,
Chopin: werken voor piano
en orkest drie platen HMV
SME 191731/33 f 45,— (na
30 juni f 70,50).
Strauss: Eine Nacht in Ve-
nedig twee platen HMV
SME 181051/52 f 27,50 (na
30 juni f 37,80).
De lezer treft hier een be
spreking aan van deze opna-
Een meesterlijke opname van
„Eine Nacht ln Venedig" van de
walskoning Johan Strauss brengt
Electrola. Op de twee platen
hoort men zangsolisten van het
wereldpodium, die ook het ope
rettevak verstaan, wat zeker niet
altijd het geval Is. De flitsende
samenspraken zijn woord voor
woord te verstaan.
De solisten geven te genieten
sublieme en meeslepende zang
kunst. Het zijn: de sopranen Rita
Streich, Anneliese Rothenberger
en Christine Görner; de alten
Marjorie Heisterman en Giesela
Litz. de tenoren Nicolai Gedda
(een uit Russische ouders geboren
Zweed) en Cesare Curzi (een Ita
liaan die uitstekend Duits
spreekt) en de baritons Herman
Prev, Hans Günther Grimm en
Christian Oppelberg.
Het koor van de Beierse Radio
zingt uitstekend en grandioos is
de begeleiding van tet Sympho
nic Orkest Graunke. Dit alles on
der de uitstekende leiding van de
dirigent Franz Allers.
Alexis Weissenberg